« Можливості використання здоров’язберігаючих технологій у початковій школі»

Про матеріал
У посібнику містяться різні фізкультхвилинки, які мають стати обов’язковим елементом кожного уроку в початковій. Я переконана, що при використанні різних видів відпочинку на уроках допоможе: повернути втомленій дитині працездатність, увагу та зняти м'язове і розумове напруження.
Перегляд файлу

1

 

 

 

 

 

ПОСІБНИК

на тему: « Можливості використання  здоров’язберігаючих технологій у початковій школі»

                                                  

                                                         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Нікополь, 2016

 

ЗМІСТ

 

 

І. Передмова………………………………………………… 3                                                                                    

ІІ. Фізхвилинки на уроках

Кінезіологічні фізкультхвилинки…………………………. 5

Пальчикова гімнастика…………………………………… 12

ІІІ. Список використаної літератури……………………   27                                        

 

Укладач: Бойко Анастасія Ігорівна вчитель початкових класів.

У посібнику містяться різні фізкультхвилинки, які мають стати обов’язковим елементом кожного уроку в початковій. Я переконана, що при використанні різних видів відпочинку на уроках допоможе: повернути втомленій дитині працездатність, увагу та зняти м'язове і розумове напруження.

 

 

 

 

Передмова

 

 

Приймаючи дитину до школи,  потрібно враховувати, що маємо справу з дитячим організмом, який росте, розвивається.    Для нормального розвитку дитині молодшого шкільного віку потрібно багато рухатися (ходити, бігати). Як стверджує народна мудрість, «рух – це життя і здоров’я». Норма природної потреби в русі у дітей цього віку становить приблизно 1,5 – 2 години на добу.

Проте зі вступом до школи рухова активність дитини зменшується. Руховий режим з відносно довільного змінюється на обумовлений строгими правилами поведінки.

При виявленні в дітей перших ознак перевтоми необхідно робити перерви, під час яких діти б могли  виконувати нескладні фізичні вправи.

Такі перерви під час уроку (фізкультхвилинки, фізкультпаузи) сприяють поліпшенню функціонування мозку, відновлюють тонус м’язів, які підтримують правильну поставу, знімають напругу з органів зору і слуху, з утомлених від письма пальців. 

Фізкультхвилинка (фізкультпауза) має стати обов’язковим елементом кожного уроку в початковій Завдання  фізкультурних хвилинок  і пауз:

• повернути втомленій дитині працездатність, увагу;

• зняти м'язове і розумове напруження;

• попередити порушення постави;

 

Бувають різні види фізкультурних хвилинок і пауз:

  • кінезіологічні   ( з метою профілактики деяких соматичних захворювань у дітей);
  • пальчикова гімнастика

Мета посібника - допомогти вчителю урізноманітнити хвилинки відпочинку на уроках, а саме спокійного відпочинку, коли діти можуть сидіти за партою, виконуючи пальчикову гімнастику та вправи для очей. Посібник значною мірою звільнить учителів від пошуку додаткового матеріалу для пошуку спокійних фізкультхвилинок. Посібник містить малюнки, вірші які зацікавлює дитину, а пальчикова гімнастика не тільки перетворює виконання завдань на цікаву гру, але й допомагає підготувати дрібні м'язи кисті рук до письма.

 

Посібник призначено для вчителів початкової школи, вихователів дошкільних закладів, батьків.

 

 

 

 

 

Кінезіологічні фізкультхвилинки

 

http://maliunok.com/wp-content/uploads/images/kak_narisovat_kota_ili_kotenka_7.jpgВправи для очей

Кіт Васько

Учитель:      Сплять маленькі кошенята,

                      Всі заплющіть оченята!        

(Діти заплющили очі)

Діти:           А Васько не хоче,

                      Він розплющив очі!

                                              (Очі розплющені)
Учитель:       Подивився вгору, вниз,

                       Поводив очима скрізь.

                       (Очі вгору, вниз, по колу, головою не рухаючи)

                       І праворуч, і ліворуч,

                       Перевірив: вуха поруч!

                       Знову вгору, знову вниз,

                       Лапою помацав ніс

http://pustunchik.ua/uploads/creation/cache/6159876ae6338be2fa296a0953651eff.jpg  (Діти, дивлячись на свій вказівний палець, наближають його до носа)

 Ось і вправа закінчилася.

 Очі  ваші не втомилися?

Мишка

Очей своїх з мишки

Кіт Вася не  зводить.

Направо, наліво

Очицями водить (рухи очима,голова нерухома)

А мишка кружляє,

А мишка гуляє, (колові рухи очима)

Про хитрого Васю

Нічого не знає

 

Комплекс вправ гімнастики для очей

 

  • Швидко покліпати очима, заплющити очі та посидіти спокійно, повільно рахуючи до 5. Повторити 4 -5 разів.
  •  Міцно замружити очі. Порахувати до 3, відкрити очі та подивитися вдалечінь.   Порахувати до 5. Повторити 4 – 5 разів.
  • У середньому темпі проробити 3 – 4 кругових рухів очима в правий бік, стільки ж само - у лівий. Розслабивши очні м’язи, подивитися вдалечінь – на рахунок 1 – 6. Повторити 1 – 2 рази.
  •  Витягнути руку вперед. Подивитися на вказівний палець витягнутої руки на рахунок 1 – 4. Потім перенести погляд вдалечінь на рахунок 1 – 6. Повторити 4 – 5 разів.

 

 

Вправи для профілактики порушень зору

 

  • « Стрілянина» очима праворуч, ліворуч, униз ( по 6 разів).
  •  « Намалюйте очима 6 кіл за годинниковою стрілкою і 6 кіл – проти.
  •  « Напишіть « очима цифри від 0 до 9.
  • « Напишіть»  очима число, місяць і рік свого народження.
  •  « Намалюйте»  очима  пружинки.
  • « Намалюйте»  очима 6 горизонтальних вісімок і 6 вертикальних.
  • « Намалюйте»  очима 6 трикутників за годинниковою стрілкою, потім 6 трикутників – проти.
  •  Замруживши ліве око, правим «напишіть» непарні числа від 1 до 9. Замруживши праве око , лівим «напишіть» парні числа від 2 до 10.
  •  « Намалюйте»  очима пружинку з 12 витків ліворуч і праворуч.

 

Вправи для активізації роботи м‘язів ока

 

Вправи сприяють зняттю статичного напруження, поліпшують кровопостачання і циркуляцію внутрішньо очної рідини, вдосконалюють координацію в горизонтальній площині, підвищують стійкість вестибулярних реакцій, сприяють поліпшенню    координації руху очей і голови, поліпшують пружність повік.

  • Сядьте, розслабте тіло. Широко розплющуйте і заплющуйте очі з інтервалом у 30 с.  Повторити 5-6 разів.
  • Обертайте очима по колу по 2 – 3с. Повторити 3 – 4 раз.
  • Швидко покліпайте повіками протягом 1 – 2 хв.
  • Дивіться вдалечінь 30 – 40с. Переведіть погляд на палець на відстані 20 – 30см від ока і дивіться 3 – 5с. повторити 3 – 5 разів.
  • Трьома пальцями кожної руки легко натисніть на верхню повіку   відповідного ока і потримайте 1 – 2с. Повторити 3 – 5 разів.
  •  Витягніть руки вперед, дивіться на кінці пальців витягнутої руки. Повільно наближайте палець, не зводячи  погляду. Повторити 3 – 4рази.
  • Відведіть напівзігнуту праву руку з  іграшкою вбік. Повільно пересувайте іграшку то праворуч,  то ліворуч і стежте за нею очима. Повторити те саме лівою рукою.
  •  Підведіть очі вгору, опустіть очі, гляньте праворуч, потім ліворуч. Повторити  3 – 4 рази.
  •  Поверніть голову назад і намагайтеся побачити предмети позаду. Виконати вправу 2 – 3 рази для правої і для лівої сторони.

 

 

Вправи для відновлення зору

Стимулюють централізований, дистанційний ф периферійний зір, стимулюють рухи очей, запобігають косоокості, тренують здатність очей фокусувати, підсилюють координацію очей, стимулюють скорочення й розслаблення зіниць. Профілактика астигматизму.

 

  Покліпайте  повіками, уявіть, що це крила метелика. Продовжуйте кліпати й починайте « малювати» руками дзеркально-симетричні візерунки. Дивіться на руки, потім крізь них.

  Глибоко дихайте, дивіться вдалину. Носом « малюйте» горизонтальні, вертикальні й діагональні вісімки навколо предмета, на який дивитеся. Проробіть вправу з кількома предметами.

  Заплющіть очі й уявіть, що на них світить сонце. Покліпайте так, начебто ловите сонячне світло. Уявіть сонячний промінь і подивіться на нього заплющеними очима, насолоджуючись переливами кольорів. Уявіть темряву й розслабтеся.

  Складіть руки перед обличчям. Моргніть і подивіться на долоні. Нехай очі кілька разів « обійдуть» руки. Повторіть в інший бік. Відпочиньте. Потім поморгайте і дивіться тільки на одну долоню, потім на іншу. Тепер очима « копайте» простір ліворуч, потім праворуч, потім унизу.

Дихальні вправи

 

Поліпшують поставу, стимулюють рух діафрагми, поліпшують кровообіг, гармонізують діяльність дихальної, нервової і серцево-судинної систем.

 

• Глибокий вдих  руки повільно підніміть до рівня грудей).  Затримайте подих  ( увагу сконцентруйте на середині долонь). Повільно видихніть ( руки опустіть уздовж тіла).

• Глибоко вдихніть. Закрийте вуха руками від верхньої точки до мочки. Затримайте подих. Видихніть з відкритим сильним звуком « а-а-а» ( чергуйте зі звуками « и-и-и», « у-у-у»).

• Глибоко вдихніть.   Руки  повільно підніміть угору. Затримайте подих на вдиху. Видихніть з відкритим сильним звуком « а-а-а».  Руки повільно опустіть. Вдихніть . Руки повільно підніміть до рівня плечей. Затримайте подих. Повільно видихніть із сильним звуком « про», обійміть себе за плечі, опустіть голову на груди. Повільно і глибоко вдихніть. Руки підніміть до рівня грудей. Затримайте подих. Повільно видихніть із сильним звуком « у-у-у». Руки опустіть униз, голову на груди.

  Стисніть правою рукою ліве плече. Голову поверніть  ліворуч і подивіться назад. Розведіть плечі із силою. Глибоко вдихніть, затримайте подих, видихніть. Подивіться назад через праве плече, знову із силою розведіть плечі. Глибоко вдихніть, затримайте подих, видих. Опустіть руки вздовж тіла, голову опустіть на груди. Вдихніть, видихніть. Повторити вправу, тримаючи лівою рукою праве плече.

 Видихніть, розплющіть очі. Вдихніть, заплющіть очі. Продовжуйте, видихаючи при світлі, вдихаючи в темряві. Нехай ваші очі повністю розслабляться, коли вони заплющені. Розплющіть очі й покліпайте. Щоразу, відкриваючи очі, зауважуйте те, що бачите: всі вигини  і форми, лінії і кути. Спочатку тільки темне, потім – світле.

• Руки вгору, вниз, промовляти звуки „Ш”, „Ж”, видихаючи повітря.

• Вдихнути широко відкритим ротом, видихнути носом. Повторити 4-5 разів.

• Дихання через одну ніздрю: вдихнути носом – одна ніздря притиснута пальцем, видихнути ротом. Повторити 3-4 рази.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Пальчикова гімнастика

http://www.e-reading.club/illustrations/147/147440-img_27.jpg 

Зустрілись пальчики:

великий, вказівний, середній,

безіменний і мізинець.

Вони театр всі створили

І всі до праці приступили.



 

 

 

Вправа 1

http://dorobok.edu.vn.ua/uploaded/rycka/image006.png

Олівець в руці катаю,

Поміж пальчиків кручу.

Неодмінно кожен палець

Будь слухняним я навчу.

 

 

 

Покласти олівець між вказівним, середнім і без­іменним пальцями. Крутити олівець, передавати його з одного пальця на інший.

 

 

 

Вправа 2 

Пальчику, пальчику,

 Де ти бував?

Я з цим братом вліс ходив,

А з цим братом борщ варив,

З цим я кашки скуштував,

А з найменшим заспівав.



 

 

Вправу виконувати два-три рази.

http://dorobok.edu.vn.ua/uploaded/rycka/image008.png 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправа 3

 

http://funforkids.ru/paint/sun/sun007.gifРуки перехрещені тильним боком долонею до себе. Спочатку пальці обох рук стис­нуті в кулаки, потім пальці-промінці розкриваються, руки повертаються вправо-вліво. У кінці віршика діти плескають у долоні. 

 

Ясне сонечко в кімнату

Дивиться в віконечко,

Дуже раді всі малята,

Плескають в долонечки.

http://dorobok.edu.vn.ua/uploaded/rycka/image010.png 

 

 

 

 

Вправа 4

 

http://4.bp.blogspot.com/_XuTQI-8Rm2M/TAdDSNO-j_I/AAAAAAAACRk/fjB9pVt3cyU/s1600/house--3.gifДолоні  трохи  зігнуті, кінчики  пальців торкаються (дах), середній палець правої руки піднято вертикально вгору (димар), кінчики мізинчиків торкаються один одного, створюючи пряму лінію (балкон).

 

 Рідний дім

 

Хай живе наш рідний дім —

Тепло й затишно у нім.

 

http://dorobok.edu.vn.ua/uploaded/rycka/image012.png 

 

 

 

 

 

 

Вправа 5

 

  • А чи є у нас в річці риба? Може, ми дарма сидимо на березі та дивимося на  поплавок?

 

Голова риби — початок долоні, хвос­тик — пальчики, верхній плавець — великий палець. Долоня й пальці розслаблені, вони гнучко звиваються.

http://raskraski.link/uploads/4/0/0/4008-raskraska-raskraska-dlya-detey-Podvodniy-mir.png 

 

Краснопірки та йоржі,

і колючі окуні

так і грають в глибині.

 

 

 

 

 

http://dorobok.edu.vn.ua/uploaded/rycka/image014.png 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправа 6

 

Учитель дістає з гілочки перший горішок.

  • http://raskraski.link/uploads/2/2/3/2237-raskraska-.jpg Білочка просить нас приготувати для горішків незвичайний кошик,

Його треба зобразити пальцями рук.

 

Кошик

В руки кошик я беру,

І горішок туди кладу. 

 

 

 

 

 

Долоні повернені на себе, пальці спле­тені, лікті розведені в сторону. Долоні ніби­то роз'їжджаються, і між пальцями утво­рюються зазори. Великі пальці зображують ручку кошика.

http://dorobok.edu.vn.ua/uploaded/rycka/image016.png 

 

 

 

 

 

 

http://www.raskraska.com/catalog0001/6226.gif 

Вправа 7

 

Жук

Жук у жолудя питав:

─ Де ти шапочку  придбав?

От якби мені таку –

Був би красень я в ліску.

http://dorobok.edu.vn.ua/uploaded/rycka/image018.png

    Пальці в кулачок. Вказівний та мізинчик розведені в сторони, дитина рухає ними, просуваючи руку по парті вперед.

 

 

 

 

 

Вправа 8

http://raskraski.link/uploads/6/8/7/6878-raskraska-Raskraskin.gif 

Акварель

 

Намалювати можна нею

Будинки, хмари і поля.

Зелену затишну алею,

Високі гори і моря.

Рука — це пензлик, пальці — волосин­ки. Плавними рухами «розфарбовуйте» зни­зу догори, справа вліво. Пальці мають бути м'якими й пружними. Уявіть собі, що ви малюєте будинки, хмари, поля, алею, гори і моря, про які гово­риться у віршику.

http://dorobok.edu.vn.ua/uploaded/rycka/image020.png 

 

 

 

 

 

Вправа 9

 

Загадка від Мавпочки

  • Відгадайте загадку, відгадку покажіть руками.

 

http://deti.jofo.ru/data/userfiles/5019/images/732029-1014-600x849.jpgЩо за верхівець:

Сам сидить верхи,



 

А-ноги за вухами?

(Окуляри)

 

 

 

 

 

 

    Діти складають овали пальцями рук, підносять їх до очей.

http://dorobok.edu.vn.ua/uploaded/rycka/image024.png 

 

 

 

 

 

http://playing-field.ru/img/2015/051801/5834529Вправа 10

 

 Лис
 Лиса з лісу у село

«Ку-ку-рі-ку» занесло.

Заглядає лис у вікна:

«Де ж це півень

 кукурікнув?»

 

http://dorobok.edu.vn.ua/uploaded/rycka/image028.pngОбидві долоні зробити «ковшем», великі пальці підняти вгору, вказівні пальці та мізин­чики згинаємо всередину долоней, притискаємо один до одного. Середні та безіменні пальці утво­рюють вузьку «лисячу» мордочку.

 

 

 

 

 

Вправа 11

 

  • Нам треба завести мотор у машини і мерщій вирушати

http://vse-raskraski.ru/images/boy/car/tachki/tachki13.jpg в путь.

Мчить машина

За машинами.

Шелестить

Машина шинами.

 

 

http://dorobok.edu.vn.ua/uploaded/rycka/image030.pngПальці рук, крім великих, складаються в замок. Це мотор. Великими пальцям робимо колові рухи. Спочатку «мотор» працює швидко, потім поступово оберти сповільнюються.

 

 

 

 

 

Вправа 12

 

http://pict.3vx.ru/120326/nojnitsyi_okraski_stranitsa__foto__super_raskraska_101.jpg Відгадай загадку

Два кінці, два кільці –

Посередині цвях.

(Ножиці.)

 

 

http://dorobok.edu.vn.ua/uploaded/rycka/image034.pngПальці правої руки стисну­ти в кулак, виставити вперед вказівний і середній. Рухати ними, імітуючи різання ножицями.

 

 

 

 

 

Вправа 13

  • http://sundayschool.com.ua/wp-content/uploads/2013/07/len-matushka-biblejskij-urok-01.jpg Зобразимо наших півників пальцями руки.

Півні

Півень півневі співав:

— Я сьогодні рано встав!

Потім вилетів на пліт,

Заспівав на цілий світ.

 

Долоню піднято вгору, вказівний палець спирається на великий. Інші пальці розведені та підняті вгору.

http://dorobok.edu.vn.ua/uploaded/rycka/image036.png 

 

 

 

 

 

 

 

Вправа 14

 

Вовк ведмедя розбудив:

— Вже весна, гуляти йди!

Виліз велетень з барлоги —

Вовк тікає в ліс від нього.



 

http://dorobok.edu.vn.ua/uploaded/rycka/image040.pngСередній і безіменний пальці притисну­ті згори великим. Вказівний і мізинець трохи підняті вгору й зігнуті.

 

 
 

 

 

 

 

http://irenabatik.ru/wp-content/uploads/2013/04/otrisovki-sovy.png 

Вправа 15

 

У сови великі очі ─

Бо не спить вона щоночі.

Сутінки надворі, 

А сова ─ в дозорі

.

  

Долоні розгорнуті до себе, великі пальці ви­прямлені від себе й переплетені (нібито чіпляють­ся один за одного). Великі пальці — голова пташ­ки, інші пальці — крила. «Помахайте крилами».

http://dorobok.edu.vn.ua/uploaded/rycka/image045.png 

  

 

 

 

 

 

http://asyan.org/potrg/%D0%91%D1%83%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%B0+%E2%80%93+%D0%BA%D1%80%D0%B0%D0%B9,+%D0%B4%D0%B5+%D0%B2%D0%B0%D1%80%D1%82%D0%BE+%D0%B6%D0%B8%D1%82%D0%B8g/16632_html_m6300129d.pngВправа 16

 

 

 

 Зайчик

Довгі вуха, куций хвіст,

Моркву і капусту їсть.

 

 

http://dorobok.edu.vn.ua/uploaded/rycka/image064.pngПальці стиснуті в кулачок. Виставити вгору вказів­ний і середній пальці. Ворушити ними, повертаючи руку в різні боки.

 

 

 

 

 

 

 

http://stabilo4kids.ru/imgt/master_klass/ptici_malishi/gus_8.jpgВправа 17

 

Гуси

 Гуси, гуси, гусенята!

Гусенят багато з Гната.

— Гей, гиля!

 — Гнатко гука!

Відганяє гусака.

 

 

 

 

Передпліччя випрямити вертикально. Долоня під пря­мим кутом. Вказівний палець спирається на ве­ликий. Усі пальці притиснуті один до одного. Двома руками діти зображують гусей.

http://dorobok.edu.vn.ua/uploaded/rycka/image073.png 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://poradu.pp.ua/uploads/posts/2015-07/yak-namalyuvati-mishku-olvcem_334.jpegВправа 18

 

Тишком-нишком

вийшла мишка із нори.

В шкряботушки

ніс і вушка догори.

 

http://dorobok.edu.vn.ua/uploaded/rycka/image086.png Середній та безіменний пальці впираються у великий. Вказівний і мізинець зігнуті в дуги та притиснуті до середнього і безіменного пальців.

 

 

 

 

 

 

 

http://deti-online.com/images/raskraski/raskraski-zhivotnyh--sobaki--18.jpg 

Вправа 19

 

Цуценя

 Приніс учора татко

Маленьке цуценятко.

Воно із нами грається

І зовсім не кусається.
     Долоню покласти на ребро, повернути на себе. Великий палець підняти угору, вказівний - зігнути, середній та безіменний  - разом, мізинець опускається та підіймається.У кінці вірша підставити вільну долоньку, як миску, погладити «цуценя» по голівці.

http://dorobok.edu.vn.ua/uploaded/rycka/image090.png 

 

 

 

 

 

Вправа 20

http://www.supercoloring.com/sites/default/files/styles/coloring_medium/public/cif/2013/04/house-sparrow-coloring-page.jpg 

Горобцю казала кішка:

  • Понявчи зі

мною трішки.

Та він знай собі -

Цвірінь!

А нявчати йому лінь.

http://dorobok.edu.vn.ua/uploaded/rycka/image094.pngДолоні розгорнуті на себе, великі пальці пе­реплетені — голівка птаха. Інші зімкнені паль­ці — крила. Швидко помахати ними.

 

 

   

 

 

 

 

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

 

 

  1. Байрачна М.М.Віршовані фізкультхвилинки // Розкажіть онуку.–2003.–№ 10-11.–с.16  
  2. Ващенко О.М, Люріна Т.І., Романенко Л.В.Фізкультхфилинки в початкових класах:навч.-метод.посіб. – К.:Навч.кн.,2002. –  (Сер. «Здоров‘ятко»)  
  3. Ващенко О.М. Години здоров‘я в початковій школі: навч.-метод.посіб. –  к.: « Шкільний світ», 2007. –  с.66 – 93
  4. Литвин Я.С.Сюжетні ігри та імітаційні вправи для дітей. –  к. здоров‘я, 1980

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

docx
Додано
15 грудня 2019
Переглядів
643
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку