1
ПОСІБНИК
на тему: « Можливості використання здоров’язберігаючих технологій у початковій школі»
Нікополь, 2016
ЗМІСТ
І. Передмова………………………………………………… 3
ІІ. Фізхвилинки на уроках
Кінезіологічні фізкультхвилинки…………………………. 5
Пальчикова гімнастика…………………………………… 12
ІІІ. Список використаної літератури…………………… 27
Укладач: Бойко Анастасія Ігорівна вчитель початкових класів.
У посібнику містяться різні фізкультхвилинки, які мають стати обов’язковим елементом кожного уроку в початковій. Я переконана, що при використанні різних видів відпочинку на уроках допоможе: повернути втомленій дитині працездатність, увагу та зняти м'язове і розумове напруження.
Передмова
Приймаючи дитину до школи, потрібно враховувати, що маємо справу з дитячим організмом, який росте, розвивається. Для нормального розвитку дитині молодшого шкільного віку потрібно багато рухатися (ходити, бігати). Як стверджує народна мудрість, «рух – це життя і здоров’я». Норма природної потреби в русі у дітей цього віку становить приблизно 1,5 – 2 години на добу.
Проте зі вступом до школи рухова активність дитини зменшується. Руховий режим з відносно довільного змінюється на обумовлений строгими правилами поведінки.
При виявленні в дітей перших ознак перевтоми необхідно робити перерви, під час яких діти б могли виконувати нескладні фізичні вправи.
Такі перерви під час уроку (фізкультхвилинки, фізкультпаузи) сприяють поліпшенню функціонування мозку, відновлюють тонус м’язів, які підтримують правильну поставу, знімають напругу з органів зору і слуху, з утомлених від письма пальців.
Фізкультхвилинка (фізкультпауза) має стати обов’язковим елементом кожного уроку в початковій Завдання фізкультурних хвилинок і пауз:
• повернути втомленій дитині працездатність, увагу;
• зняти м'язове і розумове напруження;
• попередити порушення постави;
Бувають різні види фізкультурних хвилинок і пауз:
Мета посібника - допомогти вчителю урізноманітнити хвилинки відпочинку на уроках, а саме спокійного відпочинку, коли діти можуть сидіти за партою, виконуючи пальчикову гімнастику та вправи для очей. Посібник значною мірою звільнить учителів від пошуку додаткового матеріалу для пошуку спокійних фізкультхвилинок. Посібник містить малюнки, вірші які зацікавлює дитину, а пальчикова гімнастика не тільки перетворює виконання завдань на цікаву гру, але й допомагає підготувати дрібні м'язи кисті рук до письма.
Посібник призначено для вчителів початкової школи, вихователів дошкільних закладів, батьків.
Кінезіологічні фізкультхвилинки
Вправи для очей
Кіт Васько
Учитель: Сплять маленькі кошенята,
Всі заплющіть оченята!
(Діти заплющили очі)
Діти: А Васько не хоче,
Він розплющив очі!
(Очі розплющені)
Учитель: Подивився вгору, вниз,
Поводив очима скрізь.
(Очі вгору, вниз, по колу, головою не рухаючи)
І праворуч, і ліворуч,
Перевірив: вуха поруч!
Знову — вгору, знову — вниз,
Лапою помацав ніс
(Діти, дивлячись на свій вказівний палець, наближають його до носа)
Ось і вправа закінчилася.
Очі ваші не втомилися?
Мишка
Очей своїх з мишки
Кіт Вася не зводить.
Направо, наліво
Очицями водить (рухи очима,голова нерухома)
А мишка кружляє,
А мишка гуляє, (колові рухи очима)
Про хитрого Васю
Нічого не знає
Комплекс вправ гімнастики для очей
Вправи для профілактики порушень зору
Вправи для активізації роботи м‘язів ока
Вправи сприяють зняттю статичного напруження, поліпшують кровопостачання і циркуляцію внутрішньо очної рідини, вдосконалюють координацію в горизонтальній площині, підвищують стійкість вестибулярних реакцій, сприяють поліпшенню координації руху очей і голови, поліпшують пружність повік.
Вправи для відновлення зору
Стимулюють централізований, дистанційний ф периферійний зір, стимулюють рухи очей, запобігають косоокості, тренують здатність очей фокусувати, підсилюють координацію очей, стимулюють скорочення й розслаблення зіниць. Профілактика астигматизму.
• Покліпайте повіками, уявіть, що це крила метелика. Продовжуйте кліпати й починайте « малювати» руками дзеркально-симетричні візерунки. Дивіться на руки, потім крізь них.
• Глибоко дихайте, дивіться вдалину. Носом « малюйте» горизонтальні, вертикальні й діагональні вісімки навколо предмета, на який дивитеся. Проробіть вправу з кількома предметами.
• Заплющіть очі й уявіть, що на них світить сонце. Покліпайте так, начебто ловите сонячне світло. Уявіть сонячний промінь і подивіться на нього заплющеними очима, насолоджуючись переливами кольорів. Уявіть темряву й розслабтеся.
• Складіть руки перед обличчям. Моргніть і подивіться на долоні. Нехай очі кілька разів « обійдуть» руки. Повторіть в інший бік. Відпочиньте. Потім поморгайте і дивіться тільки на одну долоню, потім на іншу. Тепер очима « копайте» простір ліворуч, потім праворуч, потім унизу.
Дихальні вправи
Поліпшують поставу, стимулюють рух діафрагми, поліпшують кровообіг, гармонізують діяльність дихальної, нервової і серцево-судинної систем.
• Глибокий вдих руки повільно підніміть до рівня грудей). Затримайте подих ( увагу сконцентруйте на середині долонь). Повільно видихніть ( руки опустіть уздовж тіла).
• Глибоко вдихніть. Закрийте вуха руками від верхньої точки до мочки. Затримайте подих. Видихніть з відкритим сильним звуком « а-а-а» ( чергуйте зі звуками « и-и-и», « у-у-у»).
• Глибоко вдихніть. Руки повільно підніміть угору. Затримайте подих на вдиху. Видихніть з відкритим сильним звуком « а-а-а». Руки повільно опустіть. Вдихніть . Руки повільно підніміть до рівня плечей. Затримайте подих. Повільно видихніть із сильним звуком « про», обійміть себе за плечі, опустіть голову на груди. Повільно і глибоко вдихніть. Руки підніміть до рівня грудей. Затримайте подих. Повільно видихніть із сильним звуком « у-у-у». Руки опустіть униз, голову на груди.
• Стисніть правою рукою ліве плече. Голову поверніть ліворуч і подивіться назад. Розведіть плечі із силою. Глибоко вдихніть, затримайте подих, видихніть. Подивіться назад через праве плече, знову із силою розведіть плечі. Глибоко вдихніть, затримайте подих, видих. Опустіть руки вздовж тіла, голову опустіть на груди. Вдихніть, видихніть. Повторити вправу, тримаючи лівою рукою праве плече.
• Видихніть, розплющіть очі. Вдихніть, заплющіть очі. Продовжуйте, видихаючи при світлі, вдихаючи в темряві. Нехай ваші очі повністю розслабляться, коли вони заплющені. Розплющіть очі й покліпайте. Щоразу, відкриваючи очі, зауважуйте те, що бачите: всі вигини і форми, лінії і кути. Спочатку тільки темне, потім – світле.
• Руки вгору, вниз, промовляти звуки „Ш”, „Ж”, видихаючи повітря.
• Вдихнути широко відкритим ротом, видихнути носом. Повторити 4-5 разів.
• Дихання через одну ніздрю: вдихнути носом – одна ніздря притиснута пальцем, видихнути ротом. Повторити 3-4 рази.
Пальчикова гімнастика
Зустрілись пальчики: великий, вказівний, середній, безіменний і мізинець. Вони театр всі створили І всі до праці приступили. |
|
Вправа 1
|
Олівець в руці катаю, Поміж пальчиків кручу. Неодмінно кожен палець Будь слухняним я навчу. |
|
Покласти олівець між вказівним, середнім і безіменним пальцями. Крутити олівець, передавати його з одного пальця на інший.
Вправа 2
Пальчику, пальчику, Де ти бував? Я з цим братом вліс ходив, А з цим братом борщ варив, З цим я кашки скуштував, А з найменшим заспівав. |
|
Вправу виконувати два-три рази.
|
|
Вправа 3
Руки перехрещені тильним боком долонею до себе. Спочатку пальці обох рук стиснуті в кулаки, потім пальці-промінці розкриваються, руки повертаються вправо-вліво. У кінці віршика діти плескають у долоні.
Ясне сонечко в кімнату
Дивиться в віконечко,
Дуже раді всі малята,
Плескають в долонечки.
Вправа 4
Долоні трохи зігнуті, кінчики пальців торкаються (дах), середній палець правої руки піднято вертикально вгору (димар), кінчики мізинчиків торкаються один одного, створюючи пряму лінію (балкон).
Рідний дім
Хай живе наш рідний дім —
Тепло й затишно у нім.
Вправа 5
Голова риби — початок долоні, хвостик — пальчики, верхній плавець — великий палець. Долоня й пальці розслаблені, вони гнучко звиваються.
Краснопірки та йоржі,
і колючі окуні
так і грають в глибині.
|
|
Вправа 6
Учитель дістає з гілочки перший горішок.
Його треба зобразити пальцями рук.
Кошик
В руки кошик я беру,
І горішок туди кладу.
Долоні повернені на себе, пальці сплетені, лікті розведені в сторону. Долоні нібито роз'їжджаються, і між пальцями утворюються зазори. Великі пальці зображують ручку кошика.
Вправа 7
Жук
Жук у жолудя питав:
─ Де ти шапочку придбав?
От якби мені таку –
Був би красень я в ліску.
Пальці в кулачок. Вказівний та мізинчик розведені в сторони, дитина рухає ними, просуваючи руку по парті вперед.
Вправа 8
Акварель
Намалювати можна нею
Будинки, хмари і поля.
Зелену затишну алею,
Високі гори і моря.
Рука — це пензлик, пальці — волосинки. Плавними рухами «розфарбовуйте» знизу догори, справа вліво. Пальці мають бути м'якими й пружними. Уявіть собі, що ви малюєте будинки, хмари, поля, алею, гори і моря, про які говориться у віршику.
Вправа 9
Загадка від Мавпочки
Що за верхівець:
Сам сидить верхи,
|
|
А-ноги за вухами?
(Окуляри)
Діти складають овали пальцями рук, підносять їх до очей.
Вправа 10
Лис
Лиса з лісу у село
«Ку-ку-рі-ку» занесло.
Заглядає лис у вікна:
«Де ж це півень
кукурікнув?»
Обидві долоні зробити «ковшем», великі пальці підняти вгору, вказівні пальці та мізинчики згинаємо всередину долоней, притискаємо один до одного. Середні та безіменні пальці утворюють вузьку «лисячу» мордочку.
Вправа 11
в путь.
Мчить машина
За машинами.
Шелестить
Машина шинами.
Пальці рук, крім великих, складаються в замок. Це мотор. Великими пальцям робимо колові рухи. Спочатку «мотор» працює швидко, потім поступово оберти сповільнюються.
Вправа 12
Відгадай загадку
Два кінці, два кільці –
Посередині цвях.
(Ножиці.)
|
|
Пальці правої руки стиснути в кулак, виставити вперед вказівний і середній. Рухати ними, імітуючи різання ножицями.
Вправа 13
Півні
Півень півневі співав:
— Я сьогодні рано встав!
Потім вилетів на пліт,
Заспівав на цілий світ.
Долоню піднято вгору, вказівний палець спирається на великий. Інші пальці розведені та підняті вгору.
Вправа 14
Вовк ведмедя розбудив:
— Вже весна, гуляти йди!
Виліз велетень з барлоги —
Вовк тікає в ліс від нього.
|
|
Середній і безіменний пальці притиснуті згори великим. Вказівний і мізинець трохи підняті вгору й зігнуті.
Вправа 15
У сови великі очі ─
Бо не спить вона щоночі.
Сутінки надворі,
А сова ─ в дозорі
. |
|
Долоні розгорнуті до себе, великі пальці випрямлені від себе й переплетені (нібито чіпляються один за одного). Великі пальці — голова пташки, інші пальці — крила. «Помахайте крилами».
Вправа 16
|
|
Зайчик
Довгі вуха, куций хвіст,
Моркву і капусту їсть.
|
Пальці стиснуті в кулачок. Виставити вгору вказівний і середній пальці. Ворушити ними, повертаючи руку в різні боки.
Вправа 17
Гуси
Гуси, гуси, гусенята!
Гусенят багато з Гната.
— Гей, гиля!
— Гнатко гука!
Відганяє гусака.
|
|
Передпліччя випрямити вертикально. Долоня під прямим кутом. Вказівний палець спирається на великий. Усі пальці притиснуті один до одного. Двома руками діти зображують гусей.
Вправа 18
Тишком-нишком
вийшла мишка із нори.
В шкряботушки
ніс і вушка догори.
Середній та безіменний пальці впираються у великий. Вказівний і мізинець зігнуті в дуги та притиснуті до середнього і безіменного пальців.
|
|
Вправа 19
Цуценя
Приніс учора татко
Маленьке цуценятко.
Воно із нами грається
І зовсім не кусається.
Долоню покласти на ребро, повернути на себе. Великий палець підняти угору, вказівний - зігнути, середній та безіменний - разом, мізинець опускається та підіймається.У кінці вірша підставити вільну долоньку, як миску, погладити «цуценя» по голівці.
Вправа 20
Горобцю казала кішка:
мною трішки.
Та він знай собі -
Цвірінь!
А нявчати йому лінь.
Долоні розгорнуті на себе, великі пальці переплетені — голівка птаха. Інші зімкнені пальці — крила. Швидко помахати ними.
|
|
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ