Національно-патріотичне виховання на уроках фізики та астрономії

Про матеріал
Головна мета освіти молоді зводиться сьогодні не лише до набуття учнями об’єму знань, умінь і навичок, визначених програмою. Сьогодні фізику не можна розглядати лише як об’єктивне пізнання природи, яка не взаємодіє з людиною. Учень повинен знати, заради чого пізнається природа, розуміти значення науки в житті суспільства й кожної людини зокрема. Оновлення змісту фізичної освіти слід розглядати як процес формування освітньо-пізнавальних, патріотичних якостей учнів, виховання національної свідомості, поглиблення знань про свій народ, його наукові та культурні традиції.
Перегляд файлу

 

Національно-патріотичне виховання на уроках

фізики та астрономії

         Головна мета освіти молоді зводиться сьогодні не лише до набуття учнями об’єму знань, умінь і навичок, визначених програмою. Сьогодні фізику не можна розглядати лише як об’єктивне пізнання природи, яка не взаємодіє з людиною. Учень повинен знати, заради чого пізнається природа, розуміти значення науки в житті суспільства й кожної людини зокрема. Оновлення змісту фізичної освіти слід розглядати як процес формування освітньо-пізнавальних, патріотичних якостей учнів, виховання національної свідомості, поглиблення знань про свій народ, його наукові та культурні традиції. Сучасна загальноосвітня школа має значні резерви щодо результативного формування в особистості системи ціннісних орієнтацій як компоненту її світоглядної позиції. Виховання громадянина має бути спрямованим на розвиток патріотизму – любові до свого народу, до України.   З патрітизмом органічно поєднується національна самосвідомість громадянина, яка базується на національній ідентифікації: вбирає в себе віру в духовні сили своєї нації, її майбутнє; волю до праці на користь народу; вміння осмислювати моральні та культурні цінності, історію, звичаї, обряди, символіку; систему вчинків, які мотивуються любов’ю, вірою, волею, осмисленням відповідальності перед своєю нацією.

        Завданням навчально-виховного процесу є забезпечення знань учнів про Україну та українців, засвоєння ними культури українського народу, ознайомлення із внеском українських вчених у розвиток вітчизняної та світової науки. Фізика та астрономія має великі виховні можливості українознавчого аспекту..

Національна доктрина розвитку освіти України у сучасному світі, орієнтує нас на впровадження методів навчанна та виховання, що розвивають «уміння самостійно вчитися, критично мислити, бути здатними до самопізнання і самореалізації.»                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                

         На своїх уроках та інших навчальних і виховних заходах я використовую інтерактивні методи роботи. Це сприяє формуванню вміння працювати в команді,

критично мислити, доводити свою думку, бути комунікабельним та креативним. Конференції та учнівські проекти мають високу результативність у формуванні

практичних вмінь і навичок, самостійної творчої роботи,активізують власний досвід, знання та вміння всіх учасників НВП, розвивають здатність до співпраці, толерантність та гуманне відношення між учасниками процесу. Проекти-дослідження пропонуються учням на початку вивчення теми. Вибравши тему,учні працюють самостійно або в групі, протягом тривалого часу(деякі теми діти вибирають самостійно). Знаходять цікаву інформацію, сторінки історії з біографій українських вчених, наукових відкриттів. Оформлюючи матеріал, як учнівський  проект, наприкінці теми відбуваються захисти проектів, з викладанням знайденої інформації у вигляді презентацій, доповідей, експерементів.

Один із можливих варіантів реалізації патріотичного виховання у навчально-виховному процесі з фізики це ознайомлення школярів з прикладами наукової та громадської діяльності Нобелівських лауреатів з фізики, життєвий шлях яких був пов'язаний з Україною.

Адже важливість діяльності українських учених неодмінно має свій патріотичний вплив на учнів, ненав’язливий, але більш переконливий ніж високі слова про патріотизм. Інформація про життя і діяльність вітчизняних Нобелівських лауреатів з фізики спрямована не лише на інформування про здобутки у фізиці, а й про їх патріотизм.

У вихованні почуття національної гідності на уроках фізики велике значення має правдиве висвітлення історії, культури та освіти народу, повернення до культурних надбань минулого, відкриття невідомих сторінок нашої спадщини. Я  пропоную  школярам перед вивченням окремої теми підготувати невеликі наукові проекти з проблем наукової та громадської діяльності вчених, див. табл. 1.

Орієнтовна тематика проектів щодо наукової та громадської діяльності українських Нобелівських лауреатів

Прізвище ім’я по батькові Нобелівського лауреата

Роки життя

Причетність до України

Сфера наукової діяльності

За що і в якому році отримав Нобелівську премію

Тема уроку, на який ця інформація повинна бути приготовлена (№ класу)

Капиця Петро Леонідович

1894-1984

Його батько – Леонід Капиця, виходець із Волині

Фізика низьких температур, фізика сильних магнітних полів

За базові дослідження та відкриття у фізиці низьких температур (1978 р.)

Теплові машини, надпровідність (10 клас)

Ландау

Лев Давидович

1908-1968

Працював у м. Харкові ХФТІ, ХДУ

Теоретична фізика

Теорія конденсора-них середовищ й особливо рідкого гелію, ядерна фізика (1962 р.)

Пароутворення і конденсаці, ядерна фізика (10 клас)

Тамм

Ігор Євгенович

1895-1971

Навчався у м. Кіровограді. Його батько працював у м. Кіровограді

Квантова фізика, фізика елементарних частинок

За відкриття й тлумачення ефекту Черенкова (1958 р.)

Оптика, атомна, ядерна фізика (11 клас)

Григорій Харпак (Жорж Шарпак)

1924-2010

Народився в Україні, родом із с.Дубровиці на Рівненщині

Ядерна фізика, фізика елементарних частинок

Винахід та вдосконалення детекторів частинок, особливо багато-провідної пропорційної камери 992 р.)

Елементарні частинки (11 клас)

Практичним результатом виконання цього або подібного завдання можуть бути підготовлені учнями доповіді, презентації, реферати, плакати, тощо. У виховному плані це сприятиме розвитку почуття патріотизму: формуванню національної свідомості, гідності школяра, вихованню поваги й любові до рідної землі й українських традицій. Крім того, більш глибоке вивчення біографічних даних українських учених з фізики сприяє: виробленню у школярів визначеної власної громадянської позиції; підняттю престижу української фізики та українських учених; формуванню у свідомості учнів переваг здорового способу життя, культу соціально активної, фізично здорової та духовно багатої особистості; розвитку індивідуальних здібностей, таланту та прагненню до самореалізації; плеканню поваги до українських фізиків.

На один із узагальнюючих уроків з фізики можно підготувати спільними зусиллями учнів всього класу плакат, який би відображав вітчизняних Нобелівських лауреатів з фізики та їх основні здобутки, див. рис. 1.

 https://phm.cuspu.edu.ua/images/konf_ftn/2015/s3/Prybluda.jpg

Рис. 1. Українські лауреати Нобелівські премії з фізики

Представлений на рис. 1 плакат можна буде і у подальшому використовувати на уроках фізики, узгоджуючи тематику уроку зі сферою наукової діяльності вченого, див. табл. 1.

Для того, щоб зачепити національну свідомість учнів, практично вчителю фізики потрібно дати якомога ширший об’єм інформації, який стосується життя та діяльності українських учених, які отримували Нобелівські премії з фізики. Виклад зазначеного матеріалу я пропоную  робити в наступній послідовності:

-       ознайомлення учнів із основним науковим доробком вченого;

-       окреслення основних етапів його біографії, акцентуючи увагу на тому, що він працював або родився на тернах України;

-       дати учням факти роботи вченого на географічній карті країни, розповісти про стежки життя фізика;

-       розповісти дітям про звички, крилаті вирази вченого, це має їх підбадьорити і зробити висновок для себе, що вчені, не якісь недосяжні або уявні особистості, а вони теж звичайні люди;

-      показати або прочитати учням інтерв’ю вітчизняних фізиків, щоб діти мали змогу оцінити ставлення вчених до якихось подій, до своїх здобутків, відношення до людей;

-   за можливості організувати зі школярами екскурсію до музею, тому що це дасть дітям великий шматок інформації про фізика, де кожний учень зможе взяти щось для себе.

     Фізика має великі виховні можливості українознавчого аспекту. На уроках можна використовувати різні форми й методи для реалізації національно-патріотичного виховання. Найперше, - це на уроці , використовуючи цікаві розповіді про окремі епізоди з життя та діяльності видатних українських учених і винахідників, історичні довідки про відкриття фізичних законів, досягнення вітчизняної науки в різних галузях  народного господарства; демонструючи досліди, макети фізичних приладів та установок, які відтворюють видатні фізичні відкриття та винаходи в Україні; демонструючи фото- та відео фрагменти з історії фізики в Україні.

     Для прикладу згадаємо XIX століття яке дало велику низку славних дослідників науки: Іван Земанчик, Михайло Остроградський, Михайло Авенаріус (заснував у Києвському університеті Святого Володимира першу в Україні лабораторію експериментальної фізики). Важливим моментом в історії української науки є діяльність у Львові Наукового товариства ім. Т. Шевченка (НТШ), яке за 45 років свого існування видало більше 120 томів "Записок" та більше сотні інших видань. Членами  НТШ у секції  математично-природописно-лікарської було обрано у1899р. 10 вчених, серед яких Петро Огоновський – автор першого підручника з фізики українською мовою (м. Львів). Про високий науковий рівень НТШ свідчить те, що дійсними його членами були М. Планк, А. Йоффе, А. Ейнштайн. Варто розповісти учням про дослідження Іваном Пулюєм природи катодних та х-променів, розробку газорозрядних ламп, досягнення в області теоретичної та практичної електротехніки. Важливим фактором для морального та духовного виховання підростаючого покоління є моменти із біографії І.Пулюя, який був щирим патріотом України.
Своєю науковою і технічною діяльністю Іван Пулюй заслужив широке міжнародне визнання. Однак, до недавнього часу залишався майже невідомим в Україні, на рідній Батьківщині, для кращого майбутнього якої невтомно працював поза її межами впродовж усього життя.
Ще одним переконливим моментом патріотичного виховання на уроках фізики є розповідь учням при вивченні розділу фізики в 11 класі "Електромагнітні коливання" про першу практичну реалізацію електронної системи телебачення Борисом Грабовським. Маловідомий автор дуже цікавих винаходів Борис Грабовський (1901-1966 рр.) – син видатного українського поета Павла Грабовського. Він розробив і здійснив на практиці першу в світі електронну систему телебачення (патент № 16733). Перша передача на цій основі відбулася в 1928 році. Тим часом за кордоном у 1924 році була випробовувана система механічного телебачення, яка і використовувалася спершу в СССР. Багато тогочасних “фахівців” вважали проект Грабовського безперспективним, хоч, як бачимо, життя довело протилежне. Йому належить і ряд інших винаходів – малолітражного гелікоптера, трикрилого планера, окулярів для орієнтування сліпих та аппарат для глухонімих, а також ряд інших.
А яка невтомна подвижницька діяльність українців за кордоном, яка дивовижна їхня доля."Нашого цвіту - по всьому світу", ще донедавна їх називали зрадниками батьківщини, хоча вони, можливо,  є більшими патріотами аніж ті, які з дня в день ходять по рідній землі, дихають своїм повітрям, але не цінують цього.
Одним з таких учених є  професор Зенон-Володимир Храпливий, який на Тернопільщині. Він є автором українського гімназійного підручника "Нарис фізики", що було важливою подією в умовах катастрофічної нестачі українських підручників. Паралельно з педагогічною працею Храпливий займається наукою. У короткий час він пише дві праці: "Про від’ємні рівні в теорії Дірака" та "Про власний потенціал електрона у хвильовій механіці ", що стали основою його докторської дисертації.
Цікавою особистістю є Іван Фещенко-Чопівський (1884-1952) – учений і педагог, який народився на Житомирщині, блискуче закінчив Київський університет, де залишився працювати. У 1922 р. очолив кафедру металургійного відділу Гірничої академії в Кракові, що стала під його керівництвом науковим центром Європейського рівня. Він надрукував ряд праць, що стосуються в основному матеріалознавства, зокрема фундаментальну монографію “Металознавство” у трьох томах, був член-кореспондентом Польської академії наук. На його доробок і сьогодні посилаються автори вагомих публікацій у цій галузі, хоча з того часу технологія металів зробила значний крок уперед. (Таку історичну довідку можна використати при вивченні теми молекулярної фізики: “Типи кристалів”, 10 кл.). Професор І. Фещенко-Чопівський до кінця життя залишався вірним обов’язку вченого передавати свої знання молоді і не поривав зв’язків з педагогічною працею. Його ініціатива у створенні та співпраця у першому технічному українському журналі “Технічні вісті” – вагомий вклад у збагачення української технічної лексики .
Ще одним українським патріотом, що прославив Україну своїм дивовижним обдаруванням був Микола Пильчиков. Ще навчаючись у Полтавській гімназії, М. Пильчиков захоплено займався експериментами та винаходами у галузі техніки, фізики і хімії. 1876 – студент фізично-хімічного відділення Харківського університету. 1878 – студент-другокурсник М. Пильчиков винайшов електричний фонавтограф, на кілька десятиріч випередивши зарубіжних дослідників. З 1881-1887 рр. створює 18 наукових праць, винаходить і будує дев’ять власних фізичних та фізично-хімічних приладів, з-поміж яких рефрактометр для рідин здобув визнання в Російській імперії. У той період М. Пильчиков здійснив піонерську, за своїм значенням, роботу: спеціально дослідив район магнітних аномалій. У 1894 р. М. Пильчиков працював у Новоросійському університеті. Саме тут перший в Україні і один із перших в Росії здійснив вдалі експерименти з Х-променями, відкривши низку ще не знаних їхніх властивостей. У 1896 р. публікується відкриття: на основі застосування власного оптично-гальванічного методу дослідження електролізу вчений встановив можливість фіксувати зображення різних предметів та об’єктів, нарощування рельєфу на металевих пластинках за допомогою внутрішнього фотоефекту. 1988-1900 рр. – вперше в Україні здійснив експериментальні й теоретичні дослідження з радіоактивності, ставши одним із піонерів нового напрямку – ядерної фізики. (Про визначні внески вченого можна наголосити на заняттях з фізики, зокрема: розділи: “Магнітне поле”, “Електричний струм у різних середовищах”, теми: “Рентгенівські промені”, “Радіоактивність”, 11 кл.).

    Дбаючи про те, аби виховання молоді мало конкретний, самобутній,  національний характер поєдную навчання та виховання підростаючого покоління із систематичним використанням найбагатшої спадщини українського народу, впроваджую національну систему виховання на уроках фізики,                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         

 використовуючи уривки з творів , казок, прислів’їв, загадок, поезій та їх пояснюючи з фізичної точки зору; демонструючи старовинну техніку, побутові пристрої; складаючи та розв’язуючи задачі з українознавчим змістом.

Тема: Розв'язування задач та вправ на закон Архімеда. (7 клас)

I. Розминка

Поясніть фізичний змістукраїнських народних приказок:

«Як камінь у воду»,

«Плаває, як сокира»,

«Великому кораблю — велике плавання».

Тема: Світлові явища. (7 клас) 

І. Розминка     Вправа «Поетична сторінка»

9 березня 1814р. день народження Т.Г.Шевченка, а 10. 03. 1861 день смерті Великого  Кобзаря, тому почитаємо уривки його поезії:

 

Мов покотьоло червоніє,

Крізь хмару сонце зайнялось.     («Катерина»)

(покотьоло – за словником Грінченка – дерев’яний кружок –дитяча іграшка)

...Світає, край неба палає;

Соловейко в темнім гаї сонце зустрічає.

...Вся країна повита красою,

Зеленіє, вмивається дрібною росою.

Споконвіку вмивається, сонце зустрічає...

І нема тому почину, і краю немає!        («Сон»)

 ...З-за гори червоне сонце аж горить.

І сонце хоче подивиться, що будуть з праведним творить?..

 ...і сонечко серед неба опинилось, стало,

Мов жених той молодую, землю оглядало...        («Сліпий»)

-         Що об’єднує всі ці уривки?

Тема: «Механічна робота. Одиниці роботи» (8 клас)

Епіграф:

Робота мучить, зате годує й учить.

      І зразу ж на першому етапі уроку: «Розминка» для налаштування дітей на позитивну співпрацю  розглянемо  поради В.О. Сухомлинського, великого педагога Павлиської школи, який засуджує вседозволеність, розгнузданість поведінки і вчинків, наполягає на культивуванні осмисленої поведінки, яке є проявом витонченості внутрішнього світу школяра. Це виплекані педагогом щирі мудрі поради, що йдуть від серця до серця і породжують розумові, оральні,громадянські, естетичні почуття. 
     "Ти живеш серед людей. Не забувай, що кожний твій вчинок, кожне твоє бажання позначається на людях, що тебе оточують. Знай, що є межа між тим, що тобі хочеться, і тим що можна. Перевіряй свої вчинки... Роби все так, щоб людям, які тебе оточують, було добре". 
     "Ти користуєшся благами, створеними іншими людьми. Люди дають тобі щастя дитинства. Плати їм за це добром". 
     "Усі блага і радощі життя створюються працею. Без праці не можна чесно жити... Нероба, дармоїд — це трутень, що пожирає мед працьовитих бджіл. Навчання — твоя перша праця. Йдучи до школи, ти йдеш на роботу".      Як бачимо, ці та інші мудрі моральні сентенції написані просто, переконливо, вони легко запам'ятовуються, спонукають до роздумів, доброчинності
              Як бачимо, і українська історія славиться відомими фізиками, які, чомусь, мало відомі серед людства. Але нині, коли Україна стала на шлях незалежності, утвердження своєї державності, повертаються несправедливо забуті імена відомих вчених фізиків. Національно-патріотичне виховання молоді, яке є визначальним у формуванні духовних цінностей молоді є, як ніколи, актуальним сьогодні. Адже саме духовність і високий рівень свідомості є основою майбутнього політичного, економічного та культурного розвитку нашої держави. І покликання освітніх закладів полягає у тому, щоб крім міцних професійних знань забезпечити у молодих людей – завтрашньої еліти країни, також формування духовно багатого та національно свідомого світогляду, усвідомлення себе учасником державотворчих процесів та почуття відповідальності за них.                    

      Використовуючи основні  технології формування патріотизму, національної свідомості та громадянськості вчитель у практичній діяльності  реалізує такі завдання:

1) розкриття для кожної особистості поняття патріотизму, любові до свого народу, до рідної Батьківщини.

2) формування патріотичних переконань в учнів, обґрунтування необхідності їх постійного удосконалення в реальних умовах навчально-пізнавальної діяльності;

3) використання реальних соціально-педагогічних умов у процесі реалізації технології національно-патріотичного виховання особистості;

4) застосування нових наукових досягнень у практиці патріотичного виховання особистості, активізація шляхів підвищення ефективності національно-патріотичного виховання учнів у сучасній школі.

     Українська національна ідея, ґрунтуючись на національних і загальнолюдських гуманітарних цінностях, має стати концептуальним ядром стратегії гуманітарного розвитку  національної самосвідомості українців та поєднаних з ними спільною історичною долею інших етносів України. Виховання національної самосвідомості, патріотизму, громадянськості  - процес складний і тривалий. На його результат впливають різні процесу: соціальні, політичні, економічні, сімейні, власне виховання.

     Нелегкий процес державного будівництва незалежної України зримо показав, що найпрогресивніші ідеї можуть повиснути в повітрі, якщо свідомість людей не готова до кардинальних змін, якщо не розбуджена національна самосвідомість, низький рівень громадянської культури. Процес виховання юного громадянина має бути спрямований на розвиток особистості, таланту розумових, фізичних і духовних здібностей дитини в їх найповнішому обсязі. Пріоритетним напрямом цього процесу є розвиток національної самосвідомості, яка вбирає в себе:

- любов до Батьківщини, до історичного і самобутнього образу свого народу;

- віру в його духовну силу і покликання;

- волю до того, щоб народ посів почесне місце в цивілізованому світі;

- вміння осмислювати історії, культуру, мистецтво, цінності, мораль, звичаї, обряди, символіку свого народу, нації, рідного краю, оволодіння рідною мовою, систему вчинків, які випливають із любові, віри, волі й осмислення, готовність свідомо служити інтересам Вітчизни.

Особлива роль у вихованні національної самосвідомості належить школі, яка має готувати школярів до суспільного життя, формувати в них національний світогляд, патріотичні почуття, активну громадянську позицію.

 

     

 

 

Тематична таблиця для ознайомлення учнів з українськими вченими-

 

фізиками на уроках та позакласних заходах

 

Тема програми

Українські вчені фізики

 

 

Вступ

Юрій Дрогобич, Іван Пулюй, Авенаріус М.П.,

 

Володимир Левицький, Петро Огоновський,

 

Петроградський М.В., Тимошенко С.П.

 

 

Теплові явища

Остроградський М.В. (поширення тепла в твердих

 

тілах і рідинах), Проскура Г.Ф. (газові і водяні

 

турбіни)

 

 

Електромагнітні явища

Цегельський Р.М. (магнетизм), Пильчиков М.Д.

 

(земний магнетизм, сейсмограф)

 

 

Світлові явища

Стасів О.О. (збільшення чутливості фото- і

 

кіноплівки), Смакула О. (оптика), Пильчиков М.Д.

 

(оптика)

 

 

Основи динаміки

Вєркін Б.Є. (поведінка рідин в умовах

 

невагомості), Остроградський М.В. (балістика),

 

Корольов С.П. (запуск ШСЗ), Кондратюк Ю.В.

 

(основи космічних польотів), Іваненко Д.Д. (теорія

 

гравітації), Сікорський І.І. (авіаконструктор,

 

винахідник гелікоптера)

 

 

Закони збереження

Глушко В.П. (реактивні двигуни), Засядько О.

 

(винахідник ракетної техніки), Ціолковський К.Е.

 

(винахідник і конструктор ракетної техніки),

 

Кибальчич М.І. (проект реактивного двигуна),

 

Кондратюк Ю.В. (космонавтика), Корольов С.П.

 

(практична космонавтика), Челомей В.М.

 

(конструктор ракетно-космічної техніки),

 

Янгель М. (ракетно-космічна техніка).

 

 

Механічні коливання і

Кордиш Л.Й. (акустика), Андреєв М.М. (теорія

хвилі

поширення звуку в рухомих середовищах)

 

 

Узагальнююче заняття:

Болелюбський М.А. (мостобудування), Патон Є.О.

"Механіка і механізація

(електрозварювання, мостобудування), Патон Б.Є.

виробництва"

(електрозварювання, електрометалургія),

 

Тимошенко С.П. (стійкість, статика споруд)

 

 


 

 

 

 

1. Молекулярна фізика

Авснаріус М.П. (критичні температури)

1.1. Основи

Верещагін Л.Ф. (синтетичні алмази),

молекулярно-кінетичної

Тимошенко С.П. (теорія пружності), Динник О.М,

теорії

(міцність і стійкість матеріалів), Парасюк О.С.

 

(теорія пружності і пластичності), Дутчак Я.Й.

 

(рідкі метали), Фещенко-Чопівський Іван (вплив

 

деформації на властивості металів), Вєркін Б.Є.

 

(механічні властивості твердих тіл), Трефілов В.І.

 

(міцність і пластичність металів, порошкова

 

металургія), Николин Б.І. (металофізика)

1.2. Основи

Верещагін Л.Ф. (надвисокі тиски), Галкін О.О.

термодинаміки

(фізика високих тисків)

 

 

2. Електродинаміка

 

2.1. Електричне поле

Косоногов Й.Й. (фізика діелектриків),

 

Остроградський М.В. (електростатистика)

2.2. Магнітне поле

Бар'яхтар В.Г. (магнітоакустичний резонанс,

 

магнетики і феромагнетики), Ліфшиць Є.М.

 

(феромагнетики), Вєркін Б.Є. (природа магнітних

 

властивостей металів), Пильчиков М.Д. (земний

 

магнетизм), Павловський О.І. (генерування

 

надсильних магнітних полів), Єременко В.В. (нові

 

магнітооптичні ефекти), Завойський Є.К.

 

(парамагнетики)

2.3. Електричний струм

Ахієзер О.І. (плазма), Бенардос М.М. (дугове

у різних середовищах

зварювання), Товстюк К.Д. (напівпровідники),

 

Галкін О.О. (напівпровідники), Капиця П.Л.

 

(фізика плазми, надплинність), Грабовський Б.П.

 

(конструктор першої установки електронного

 

телебачення), Пильчиков М.Д. (струм у рідинах,

 

електроліз), Ліфшиць І.М. (електронна теорія

 

металів, надпровідність), Косоногов Й.Й.

 

(електроліз), Пекар С.І. (теорія напівпровідників),

 

Тучкєвич В.М. (фізика і техніка напівпровідників),

 

Вєркін Б.Є. (дослідження електронних

 

 


 

властивостей твердих тіл, надпровідність),

 

Лазарєв Б.І. (надпровідники), Рожанський Д.А.

 

(розряд у газах), Синельников К.Д. (фізика

 

плазми), Ситенко О.Г. (фізика плазми)

 

 

Узагальнююче заняття:

Капиця П.Л. (генератори НВЧ, турбодетандер),

"Основні закони

Бенардос М.М. (дугове зварювання), Патон Є.О.,

електродинаміки та їх

Патон Б.Є. (електрозварювання, плазмово-дуговий

технічне застосування"

переплав, електрошлакове литво, мостобудування)

 

 

Електромагнітні

Папалексі М.Д. (електромагнітні коливання,

коливання

лампові високочастотні генератори)

 

 

Електромагнітні хвилі

Брауде С.Я. (радіолокація, високочастотні

 

коливання), Іван Пулюй (катодні промені),

 

Линник В.П. (інтерферометри), Папалексі М.Д.

 

(радіолокація, розвиток засобів зв'язку),

 

Рожанський Д.А. (поширення радіохвиль,

 

радіолокація), Смакула О. (просвітлення оптики),

 

Стасів О. (повне внутрішнє відбивання світла),

 

Усиков О.Я. (генерація і поширення радіохвиль,

 

радіолокація), Пильчиков М.Д. (рентгенівські

 

промені, оптика), Лашкарьов В.Є. (рентгенівські

 

промені), Шестопалов В.П. (радіохвилі

 

сантиметрового і міліметрового діапазонів,

 

генератори і підсилювачі), Прихотько А.Ф.

 

(дисперсія світла).

 

 

Елементи теорії

Біланюк О. (про існування т. зв. тахіонів), Кордиш

відносності

Л.Й. (теорія відносності), Гайда Р.П.

 

(релятивістська механіка)

 

 

3. Квантова фізика

Олександр Смакула (квантова механіка),

3.1. Світлові кванти

Лашкарьов В.Є. (фотоефект у напівпровідниках),

 

Боголюбов М.М. (квантова теорія поля), Кордиш

 

Л.Й. (квантова механіка), Парасюк О.С. (квантова

 

теорія поля)

3.2. Атом і атомне ядро

Александров А.П. (ядерна фізика,

 

реакторобудування), Ахієзер О.І. (прискорювачі,

 

сповільнення нейтронів), Боголюбов М.М. (фізика

 

елементарних частинок), Гамов Джорж (  ,  

 

випромінювання), Бродин М.С. (лазери),

 

 


 

Бродський О.І. (важка вода, ізотопи), Іваненко

 

Д.Д. (протонно-нейтронна модель ядра), Файнберг

 

Я.Б. (техніка прискорювачів, фізика плазми),

 

Комар А.П. (фотоядерні реакції, запуск 1-го

 

бетатрона), Лубченко А.Ф. (спектроскопія),

 

Нємец О.Ф. (ядерні реакції, розщеплення

 

дейтрона), Пасічник М.Ф. (реактори, циклотрони),

 

Прихотько А.Ф. (спектроскопія), Ранюк Ю.М.

 

(фотоподіл ядер), Синельников К.Д. (ядерна

 

фізика), Ситенко О.Г. (ядерна фізика, фізика

 

плазми), Григорій Шарпак (фізика елементарних

 

частинок), Завойський Є.К. (плазма, термоядерний

 

синтез)

 

 

Узагальнююче заняття:

Джорж Гамов (  -розпад, теорія "первісного

"Сучасна наукова

вибуху"), Григорій Шарпак (Нобелівський

картина світу. Фізика і

лауреат), Гайда Р.П. (історія української фізики),

науково-технічна

Капиця П.Л. (керований термоядерний синтез),

революція"

Климишин І.А. (розвиток астрономічних

 

досліджень)

 

 


 

Орієнтовна тематика проектів щодо наукової та громадської

 

діяльності українських Нобелівських лауреатів

 

Прізвище

Роки

Причет-

Сфера

За що і в

Тема уроку,

ім’я по

життя

ність до

наукової

якому році

на який ця

батькові

 

України

діяль-

отримав

інформація

Нобелівсько-

 

 

ності

Нобелівсь-

повинна

го лауреата

 

 

 

ку премію

бути

 

 

 

 

 

приготов-

 

 

 

 

 

лена (клас)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фізика

За базові

 

 

 

Його батько

низьких

дослід-

Теплові

Капиця

 

темпера-

ження та

машини,

 

– Леонід

1894-

тур,

Петро

Капиця,

відкриття у

надпровід-

1984

фізика

фізиці

ність

Леонідович

виходець із

 

сильних

низьких

(10 клас)

 

 

Волині

 

 

магнітних

температур

 

 

 

 

 

 

 

 

полів

(1978 р.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Теорія

 

 

 

 

 

конденсова-

 

 

 

 

 

них

Пароутво-

Ландау

 

Працював у

 

середовищ

рення і

1908-

Теоретич-

й особливо

конденсація,

Лев

м. Харкові

1968

на фізика

рідкого

ядерна

Давидович

ХФТІ, ХДУ

 

 

гелію,

фізика

 

 

 

 

 

 

 

 

ядерна

(10 клас)

 

 

 

 

фізика

 

 

 

 

 

(1962 р.)

 

 

 

Навчався у

Квантова

За

 

 

 

м. Кірово-

Оптика,

Тамм

 

фізика,

відкриття й

 

граді. Його

атомна,

1895-

фізика

тлумачення

Ігор

батько

ядерна

1971

елементар

ефекту

Євгенович

працював у

фізика

 

них

Черенкова

 

 

м. Кірово-

(11 клас)

 

 

частинок

(1958 р.)

 

 

граді

 

 

 

 

 

 

 

 

Народився в

Ядерна

Винахід та

 

Григорій

 

Україні,

фізика,

вдоскона-

Елементарні

Харпак

1924-

родом

фізика

лення

частинки

(Жорж

2010

із с.Дуброви

елементар

детекторів

(11 клас)

Шарпак)

 

ці на Рівнен

них

частинок,

 

 

 

 

щині

частинок

особливо

 

 

 

docx
Додано
6 травня 2020
Переглядів
1898
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку