Наказ про стан викладання хімії

Про матеріал
В наказі проаналізовано стан викладання хімії в 7-11 класах при організації традиційного, змішаного та дистанційного навчання. Подано глибокий аналіз досягненнь, виниклих у ході викладання хімії проблем, результату моніторингу та подані конкретні шляхи подолання виявлених проблем
Перегляд файлу

Ш е п е т і в с ь к и й  н а в ч а л ь н о – в и х о в н и й  к о м п л е к с

«З а г а л ь н о о с в і т н я  ш к о л а І – ІІІ с т у п е н і в – г і м н а з і я»

Х м е л ь н и ц ь к о ї  о б л а с т і

вул. Героїв Небесної Сотні, 56, м. Шепетівка,  30400, тел./факс0(3840) 4-07-19;4-07-23

Е-mail: school-5@i.ua Код 22786937

 

 

НАКАЗ

03.05.2022року                                                                                                  №__НВ

Про стан викладання хімії в 7-11 класах

 

        Згідно з річним планом роботи школи, відповідно перспективного плану адміністративного контролю якості викладання навчальних дисциплін, впродовж 2021-2022 навчального року вивчався стан викладання хімії в 7-11х класах. Мета перевірки: отримання інформації для педагогічного аналізу, вивчення рівня навчальних досягнень учнів з хімії, вивчення рівня самоосвітньої компетенції вчителя, вивчення системи роботи вчителя хімії, застосування інноваційних технологій на уроках хімії.

        Під час вивчення стану викладання хімії використовувались наступні методи: співбесіда, спостереження, відвідування уроків, аналіз та самоаналіз уроків, моніторинг знань учнів з хімії, вивчення стану ведення шкільної документації.

        Аналіз стану викладання хімії здійснювався за наступними напрямами:

- навчально-методичне і технічне забезпечення предмета;

- підготовка вчителя до уроку (наявність та якість поурочних і календарно-тематичних планів, методика та науково-теоретичний рівень викладання предмету);

- навчально-виховна діяльність вчителя (відповідність змісту уроків вимогам навчальних програм, використання форм і методів обліку навчальних досягнень учнів, упровадження активних форм і методів навчання, використання наочності, ТЗН та сучасних технологій у навчальному процесі, ефективність використання міжпредметних зв’язків);

- результативність освітньої роботи (стан успішності та якість знань учнів).

Аналіз якості знань, умінь та навичок учнів з хімії здійснювався на основі:

  • відвідування уроків;
  • проведення контрольних зрізів знань з хімії;
  • перегляду учнівських зошитів з хімії, а також контрольних та практичних робіт;
  • ознайомлення з поточною та підсумковою успішністю учнів по записах в друкованих та електронних класних журналах;
  • бесід з вчителем хімії;

        Хімію у школі з 1992 року викладає Корнієнко Аліна. Вона має високу

науково-теоретичну підготовку, досконало володіє методикою викладання хімії, виявляє високий рівень професіоналізму.

     Календарно-тематичне планування з хімії складено за чинними навчальними програмами МОН України:

 - в 7-9 класах – Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Хімія. 7-9 класи, затверджена наказом МОН України від 07.06.2017 № 804.

- в 10-11 класі - Програма з хімії для 10–11 класів закладів загальної середньої освіти. Рівень стандарту та Профільний рівень (затверджена наказом МОН України від 23.10.2017    № 1407)

 Учні  на 100% забезпечені підручниками з хімії (П.П. Попель. Хімія.  7 клас. Київ, Академія, 2015; П.П. Попель. Хімія.  8 клас. Київ, Академія, 2021;  П.П. Попель. Хімія.  9клас. Київ, Академія, 2017; П.П. Попель. Хімія.  10клас. Стандарту, Київ, Академія, 2018; Л.П. Величко. Хімія 10 клас. Профільний рівень. Київ. Ірпінь, 2018; П.П. Попель. Хімія. 11 клас. Рівень стандарту. Київ , Академія, 2019).

Матеріально-технічне забезпечення хімії знаходиться на достатньому рівні, інформаційні технології навчання застосовуються систематично.

Вивчення хімії в 10-11 класі побудоване на поглибленні й розширенні вивченого. Шкільна документація в основному ведеться систематично і у відповідності до вимог. Експертною групою встановлено, що контрольно-оцінювальна діяльність учителя є об’єктивною, практикуються елементи самооцінювання, взаємооцінювання учнів. 

Тематика самоосвітньої діяльності, обрана вчителем, актуальна, відповідає професійному рівню педагога та науково-методичній темі закладу освіти. Аліна Едуардівна вивчає передовий досвід, у тому числі той, що відповідає обраній нею темі «Формування пізнавального інтересу учнів до вивчення хімії засобами проблемного навчання в умовах STEM-освіти».

Корнієнко А.Є. знає структуру, вимоги навчальної програми, нормативні документи з питань викладання хімії, вона детально опрацювала методичні рекомендації щодо викладання хімії у 2021-2022 н.р. Вивчення програмового матеріалу Аліна Едуардівна здійснює на міжпредметній основі, що сприяє формуванню наукового світогляду учнів. Досконало володіє ефективними формами та методами організації навчально-виховного процесу. Має високу науково-методичну підготовку. Творчо використовує передовий педагогічний досвід.  Розробила власний досвід з питання «Створення умов для самореалізації особистості на уроках хімії як засіб формування соціально-значущих якостей особистості».

             З метою зацікавлення учнів педагог урізноманітнює уроки, враховуючи індивідуальні та вікові особливості дітей. В системі роботи вчителя проведення уроків лекцій, семінарів, науково-практичних конференцій. Важливе місце в роботі педагога посідає організація навчальної діяльності учнів з використанням схем-опор, табличних та довідникових матеріалів, хімічного експерименту.                  Вчитель реалізує збалансований підбір методів навчання, оптимізує застосування навчально-ілюстративних та евристичних методів.

     Серйозну увагу приділяє прищепленню навичок самонавчання, роботі учнів в системі online по підготовці до ЗНО, конкурсів заочної школи МАН України. Систематично працює над поповненням науково - методичної та дидактичної бази кабінету, що став справжньою хімічною лабораторією для учнів. Вдало поєднує індивідуальну, парну та групові форми роботи, формуючи у вихованців уміння самонавчання та саморозвитку. Уроки педагога носять творчий, розвиваючий характер. Учні створюють наукові, прикладні, творчі проєкти, пишуть та захищають курсові роботи на біолого-хімічному профілі. Систематично працює над поповненням дидактичної та роздаткової бази кабінету, поповнює «Банк реактивів», пройшла навчання та вдало використовує онлайн-сервіси для інтерактивної дошки.

Відвідані уроки педагога показали, що основними характерними рисами роботи Аліни Едуардівни  є пошук власного підходу до дієвого використання форм, методів, прийомів викладання предмета, при якому максимально враховуються інтереси та нахили школярів. Так, при проведенні уроку 01.12.2021 року в 11А класі при вивчення теми «Адсорбція крізь призму життя», було активно використано інноваційні методи навчання, а саме програмовані, інтерактивні та проблемні. Проведені, під час уроку, експерименти забезпечили формування компетентнісної особистості, громадянську відповідальність на основі дотримання наскрізних ліній: «Екологічна безпека та сталий розвиток», «Здоров’я та безпека». В системі роботи вчителя  реалізація дидактичних принципів навчання: доступність, системність, підбір таких форм та методів навчальної діяльності, які дають змогу сформувати в учнів пізнавальну потребу, активно використовуються ігрові технології. Так, під час проведення предметного тижня в рамках конкурсу «Краща STREAM школа» для учнів 7-9 класів були використані квест технології, а учнями 10-11 класів були проведені хімічні експерименти для дітей молодшої вікової категорії. Вчитель розвиває пізнавальну активність і самостійність учнів шляхом поєднання ІКТ і традиційних форм і методів навчання, створює і підтримує атмосферу творчої та напруженої праці, вдало поєднує навчальний матеріал із практичним життєвим досвідом, використовує проблемний підхід до навчання, розвиває логічне мислення, формує стійкій інтерес до предмета. Так, на кожному уроці хімії Аліна Едуардівна вдало використовує мультимедійну дошку, залучає учнів до цифрових технологій, роботи з діаграмами, віртуальними експериментами. Працюючи з  питаннями, які важко піддаються засвоєнню, такими як електроліз, механізми реакцій, вона використовує не лише ілюстративні досліди, але й досліди проблемного характеру.

Із метою кращого засвоєння учнями хімічних знань вчитель використовує елементи інноваційних технологій (робота в парах, в групах, «ситуація успіху», «мозковий штурм», «віртуальна хімічна лабораторія» тощо), освітній процес робить переважно активним, залучає учнів до інтенсивної розумової праці. Так проблемні питання при постановці хімічного експерименту змушують учнів будувати гіпотези, вирішувати теоретичні питання, робити правильні висновки, прогнозувати властивості речовин тощо. Так, при проведенні STRAM- уроку в 10А класі на тему: «Роль ароматичних та гетероциклічних вуглеводнів, або побачення «Наосліп» вчитель забезпечив формування полікультурної, предметної, надпредметної компетентностей при роботі з QR- кодами, проведенні експериментів.

Викладання матеріалу здійснюється у зоні комфортного мислення на зрозумілих для учнів прикладах із їхнього досвіду, довкілля та з урахуванням міжпредметних зв’язків із біологією, екологією та географією. Так при проведенні 15.11.2021 року в 9А класі уроку на тему: «Загадковий світ рН» учні мали можливість поглибити свої знання не тільки з хімії, а й з фізики, біології та математики.

Значну увагу педагог приділяє формуванню в учнів навичок розгляду хімічних та біологічних питань взаємозв’язку організмів із середовищем існування. Матеріал, який використовується для цього, часто має чітко виражене екологічне спрямування. Належна увага приділяється питанням впливу хімічних чинників на здоров'я людини, пояснюється згубна дія алкоголю, наркотичних речовин, тютюнопаління на організм людини. Вчитель акцентує увагу дітей на екологічних проблемах викликаних проведенням  військових дій, з боку Росії на територіях України. Так при проведенні уроків в 10 класах при вивченні теми «Аміни» 21.03.2022 року вчитель почала урок з вибуху амоніаку на сході України, таким чином мотивувавши дітей вивченням теми. А при проведенні дистанційного онлайн уроку 29.04.2022  в 9Б класі при вивченні теми «Білки, як біологічні полімери» вчитель розкрила роль білків, залежність між будовою та властивостями білків, та на основі віртуального експерименту було розкрито принципи деструкції білків під впливом спиртів та температури.

Аліна Едуардівна створила власний банк проведення дистанційних занять та уроків з хімії. Кожний урок містить поєднання теорії з практикою, відео-навчання та самозанурення, передбачено і самоконтроль на кожному з етапів уроку. Так при проведенні уроку 03.02.2022 року в 8А класі при вивченні теми «Розрахунки за хімічними рівняннями, кількість речовин» вчитель запровадив елементи формувального оцінювання, де діти висвітлювали свої досягнення та планували траєкторію власного удосконалення, а проведення ефективного тестового контролю дозволило об’єктивно оцінити досягнення учнів на уроці.

                 Аліна Едуардівна  веде роботу з обдарованими учнями. Наслідком такої роботи є щорічні призові місця на обласних та Всеукраїнських олімпіадах з хімії, перемоги в І – ІІ етапах конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів МАН в секції хімія та екологія: щороку готує переможців та призерів міської та обласної олімпіади з хімії. Так в 2016 році -  ІІ місце у ІІІ етапі олімпіад з хімії (11 клас), ІІІ місце у ІІ етапі МАН,  участь в обласній конференції «Хімічна освіта», 2017 рік – Диплом ІІ ступеня в обласній педагогічній виставці педагогічних інновацій,  друк досвіду на методичному порталі, підготувала 2 переможців ІІІ етапу олімпіади з хімії та І переможця ІУ етапу, ІІІ місце у ІІІ етапі олімпіад з хімії (10 клас), ІІІ місце у ІІ етапі МАН (11 клас), 2018 рік ІІ місце у ІІІ етапі олімпіад з хімії (9 клас), ІІ місце у ІІІ етапі олімпіад з хімії (8 клас), команда «Юний хімік» посіла 2 місце в обласному турнірі; 2019 рік – підготувала двох переможців ІІІ та ІУ етапу олімпіад з хімії, 1 переможця ІІ етапу конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів членів МАН України, 2020 рік підготувала трьох переможців ІІІ етапу олімпіад з хімії, 1 переможця ІІ етапу конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів МАН України. В 2020-2021 році 5 учнів стали переможцями Іі етапу олімпіади з хімії, 2 в заочному етапі ІУ етапу олімпіади з хімії. У 2021-2022 році  учень 10Б класу Омелянчук Владислав посів І місце в ІІ етапі олімпіади з хімії, а учениця 9А класу Савосік Вікторія отримала диплом 2 місця в цьому етапі олімпіади з хімії.

          Корнієнко А.Е. бере активну участь в методичній роботі школи, міста, проводить майстер-класи для колег не тільки міста а й області. Нагороджена грамотою як переможець проекту «Улюблений вчитель» за версією ГО «Інститут солідарності громад Романа Мацоли».

Під час вивчення стану викладання було проведено контрольні зрізи та зроблено порівняльний аналіз. Слід відмітити, що учні виконали завдання та підтвердили рівень навчальних досягнень, якого досягли протягом І семестру 2021-2022 н. р. Контрольними зрізами знань було охоплено 141 учень (88,1% від кількості учнів, які підлягали перевірці). Результати зрізів знань навчальних досягнень учнів показали, що на високому рівні навчальних досягнень навчається 14,9% учнів, на достатньому – 40,4%, на середньому – 36,9%, на початковому –7,8%. Особливо ефективному є навчання хімії на біолого-хімічному профілі, де жодний учень не отримав оцінку початкового та середнього рівня, а якісний показник знань склав 100%.

 

п/п

Клас,

 

Кількість учнів

Писали роботу

Початковий  рівень

  %

 

Середній  рівень

 

%

Достатній

рівень

%

Високий рівень

%

% успішності

% якості

 

 

1

7А клас

28

26

4

15,4

11

42,3%

11

42.3

-

-

96

42,3

2

7Б клас

34

32

3

9,4%

20

62,5

8

25

1

3,1

90,6

28,1

3

9А клас

32

30

1

3,3

9

30

11

36,7

9

30

99

66,7

4

9Б клас

29

20

3

15

5

25

10

50

2

10

97

60

5

10Б профільний кл..

17

16

-

-

-

-

8

50

8

50

100

100

6

10Б філолог.профіль

20

17

-

-

7

41,2

9

52,9

1

5,9

100

62,8

Разом

160

141

11

7,8

52

36,9

57

40,4

21

14,9

92,2

55,3

 

Проте при  вивченні хімії в 7-1 класах простежуються певні недоліки. Так, аналіз результатів зрізів знань показав, що окремі учні допустилися помилок під час розв'язування задач через слабкі обчислювальні навички. Особливі труднощі викликало розв'язування задач на встановлення молекулярної формули газу, у розв'язках не використовуються стехіометричні коефіцієнти в рівняннях.

Аналіз наповнення бази хімічної лабораторії вказує на істотний брак  речовин для проведення якісних реакцій з неорганічної та органічної хімії. Так, потребує оновлення набір вуглеводнів, органічних сполук:спиртів, карбонових кислот, нітрогеновмісних речовин, індикаторів,  гідроксидів, ряду солей з неорганічної хімії: нітратів, сульфатів, хлоридів.

На підставі вищезазначеного:

НАКАЗУЮ:

  1. Стан викладання хімії вважати задовільним.
  2. Визнати ефективною роботу вчителя хімії Корнієнко Аліни Едуардівни;
  3. Адміністрації закладу:
    1.           Вести роботу з покращення матеріально-технічної бази предмета.
    2.           Звертатися, на запит вчителя, до НДУ імені Миколи Гоголя про залучення бази університету для проведення лабораторних робіт із хімії.
  4. Голові кафедри вчителів природничо-математичних дисциплін Гудковій Н.П.:
    1.           Проаналізувати на черговому засіданні результати контрольних зрізів з хімії та стан роботи з обдарованими учнями.
    2.           Активізувати позакласну роботу з учнями;
    3.           Сприяти поширенню досвіду роботи вчителя хімії в друкованих та електронних виданнях.
  5. Вчителю хімії Корнієнко Аліні Едуардівни:
    1.           Сприяти участі учнів у предметних конкурсах.
    2.           Брати активнішу участь у фахових конкурсах.
    3.           Продовжити ділитися досвідом роботи через друк власного освітнього продукту в друкованих та електронних виданнях.
    4.           Приділяти значну увагу практичному аспектові засвоєння навчального матеріалу учнями.
  6. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника директора з навчально-виховної роботи Герасименко О.М.
  7. Хід виконання наказу перевірити в квітні 2023 року.

 

 

Директор школи:                Надія КАЧОРОВСЬКА

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Журавльова Валентина Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Оробченко Аліна Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Хімія, 11 клас, Інші матеріали
Додано
2 листопада 2022
Переглядів
7378
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку