Наша рідна Україна, мов веснянка солов'їна

Про матеріал
Конспект уроку з музичного мистецтва за програмою О. Савченко до підручника Масол, Гайдамака, Колотило (2 клас)
Перегляд файлу

Конспект уроку

Тема. Наша рідна Україна, мов веснянка солов’їна. Українські народні музичні інструменти. Слухання: Р. Гриньків «Веснянка»; І. Шамо «Веснянка». Порівняння творів. Виконання: А. Філіпченко, Т. Шевченко «Зацвіла в долині...»

Мета:

Освітня: ознайомити учнів з такими українськими народними музичними інструментами як бандура і трембіта, особливостями звучання інструментів.

Розвивальна: розвивати вміння учнів розрізняти на слух музичні інструменти, розвивати фантазію, уяву.

Виховна: виховувати патріотичні почуття під час сприймання та виконання музичних творів національного змісту, інтерес та зацікавленість до історії рідного краю.

Обладнання: підручник «Мистецтво» (Масол, Гайдамака, Колотило), мультимедійна презентація.

Музичний матеріал: Музичне вітання (https://www.youtube.com/watch?v=Kjw1lIlZiyo) і прощання (https://www.youtube.com/watch?v=pnSVmK7RWg8), розспівка (https://www.youtube.com/watch?v=URqPEcjFPWI), "Зацвіла в долині" музика А. Філіпенка слова Т. Шевченка (https://www.youtube.com/watch?v=lU9RuyHkv3Q), Р. Гриньків «Веснянка» (https://www.youtube.com/watch?v=qHfdIdOcYXw), І. Шамо «Веснянка» (https://www.youtube.com/watch?v=v_kOqUPZRok), Шпилясті кобзарі «Dance Monkey» (Bandura cover) (https://www.youtube.com/watch?v=nhAvcIpKpjA)

Хід уроку

  1. Організаційна частина
    1. Музичне вітання

Дзень-дзелень, дзвенить дзвінок,

Вже почався в нас урок.

–Добрий день! (Вчитель)

–Добрий день! (Діти)

  1. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок та відтворення їх.

        Діти, яка пора року настала? (весна)

        Хто пам’ятає, які пісні здавна наші предки виконували, закликаючи весну? (заклички, веснянки, гаївки)

        Яку пісеньку ми з вами співали на попередньому уроці? («Весняні котики»)

        Про які котики ця пісенька? (про вербові)

        Молодці!

  1.         Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку
    1. Вірш «Без калини нема України»

        Діти, прочитайте вірш. Що автор хотів сказати даними рядками?

Без калини нема України,

Бо калина – то символ її,

То сміється, мов в щасті дівчина,

То сумує, схилившись в журбі.

        Українці здавна вважають калину символом душевної краси, радості й сімейного щастя. Її часто згадують у прислів’ях, казках, піснях.

        Сьогодні ми з вами виконаємо ще одну весняну пісню «Зацвіла в долині червона калина», послухаємо веснянки, а також ознайомимося з двома українськими народними музичними інструментами.

        Щоб дізнатися, про які музичні інструменти ми сьогодні говоритимемо, пропоную вам розгадати ребуси.

        Молодці! Так, сьогодні ми більше дізнаємося про бандуру і трембіту.

  1.         Основна частина
    1. Розповідь вчителя з використанням діалогу Лясольки та Барвика

Українську музику часто виконують на народних інструментах. Справжньою візитівкою України є бандура.

Diagram

Description automatically generated

Бандура – це український народний струнно-щипковий музичний інструмент. Звук утворюється за допомогою щипання струн пальцями, але для того, щоб звук був яскравішим, часто використовують спеціальні накладні нігті.

У стародавньої бандури є близькі родичі – кобза, торбан, ліра. До речі, пригадайте, хто є найвідомішим кобзарем України? (Т. Г. Шевченко)

        Подивіться на зображення. Як ви гадаєте, на якому інструменті грає зображений козак Мамай? A picture containing text

Description automatically generated

        Так, він грає на бандурі. Проте бандура – це сучасний музичний інструмент. На відміну від своєї прабабусі, яка мала 12 струн, сучасна бандура має аж 65 струн.

        Давайте послухаємо уривок сучасної пісні (ви всі її чули), але у виконанні бандури. (Шпилясті кобзарі– Dance Monkey (Bandura cover))

        Як, на вашу думку, зазвучала сучасна композиція у виконанні старовинного інструменту?

Великими розмірами та гучним звучанням вирізняється трембіта – окраса Українських Карпат.

Трембіта – український народний духовий музичний інструмент (перегляд відео про трембіту https://www.youtube.com/watch?v=5b9mtSFOK3A)

  1. Слухання

        Послухайте «Веснянку» у виконанні українського бандуриста Романа Гриньківа. Можете закрити очі й уявити, як передзвін бандури відтворює музику весни. (слухання фрагменту твору «Веснянка» https://www.youtube.com/watch?v=qHfdIdOcYXw)

        Скажіть, які ваші враження від почутої музики?

        Що ви уявили, слухаючи цю музику?

        А тепер послухаймо ще одну веснянку у виконанні фортепіано (слухання фрагменту твору І. Шамо «Веснянка», https://www.youtube.com/watch?v=v_kOqUPZRok)

        Порівняйте веснянки. Яка вам сподобалася більше? Чому?

        Які почуття та настрої передали ці твори?

  1.         Фізкультхвилинка

Руханка під пісню Анни Трінчер&POSITIFF - "Який ти козак" (https://www.youtube.com/watch?v=9iqVQGqY0qM)

  1.     Вокально-хорова робота.
    1. Розспівка

        Для того, щоб підготувати наш голос до співу, нам потрібно розспіватися. (https://www.youtube.com/watch?v=URqPEcjFPWI)

        Співаємо разом. Пам’ятаємо, що голосні звуки округляємо, вступаємо одночасно за моїм помахом голови, не забуваємо правильно дихати.

        Молодці!

  1. Демонстрація пісні

        Сьогодні ми з вами виконуватимемо пісню, яку ви вже не раз чули і слова якої більшість з вас уже знають напам’ять, а саме «Зацвіла в долині червона калина». (https://www.youtube.com/watch?v=lU9RuyHkv3Q)

        Скажіть, будь ласка, хто написав вірш «Зацвіла в долині…», на яку згодом наклали музику?

        Молодці! Справді, це слова Тараса Григоровича Шевченка.

        Яка пісня за темпом: повільна, помірна чи швидка?

        А яка за характером: сумна, весела чи спокійна?

        Про що в ній ідеться?

        Який настрій у вас викликає ця пісня?

  1. Розучування пісні

        Давайте спробуємо заспівати перший куплет, слова ви вже знаєте.

        Добре, тепер співаємо ще раз, чіткіше промовляємо слова.

        Молодці, тепер другий куплет.

        Чітко вимовляючи слова співаємо третій куплет.

        Молодці! А четвертий і п’ятий спочатку проговорюватимемо хором, а потім спробуємо заспівати.

        Молодці! А тепер заспіваємо всю пісню.

  1. Музично-ритмічні вправи

Гра «Ритмічний телефон»

        Перший ряд виходить до дошки, я плескаю по плечу першого учасника елементарний ритмічний малюнок так, щоб інші учасники не чули. Перший учень плескає цей же малюнок по плечу другого і т.д. Останній плескає у долоні, клас перевіряє – правильно чи ні. Виконуємо 2-3 рази з кожним рядом.

Наприклад: ТА-ТА-ТІ-ТІ-ТА;

ТІ-ТІ-ТА-ТІ-ТІ-ТА;

ТА-ТІ-ТІ-ТА-ТІ-ТІ

ТІ-ТІ-ТІ-ТІ-ТІ-ТІ-ТА;

  1.   Підсумок уроку. Рефлексія
    1. Рефлексія «Продовж речення» зі смайликами.

  1. Музичне прощання

Дзень-дзелень, дзвенить дзвінок,

Вже закінчився урок.

–До побачення! (Вчитель)

–До побачення! (Діти)

docx
Пов’язані теми
Мистецтво, 2 клас, Розробки уроків
НУШ
Додано
12 березня
Переглядів
1375
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку