Конспект уроку
Тема. Наша рідна Україна, мов веснянка солов’їна. Українські народні музичні інструменти. Слухання: Р. Гриньків «Веснянка»; І. Шамо «Веснянка». Порівняння творів. Виконання: А. Філіпченко, Т. Шевченко «Зацвіла в долині...»
Мета:
Освітня: ознайомити учнів з такими українськими народними музичними інструментами як бандура і трембіта, особливостями звучання інструментів.
Розвивальна: розвивати вміння учнів розрізняти на слух музичні інструменти, розвивати фантазію, уяву.
Виховна: виховувати патріотичні почуття під час сприймання та виконання музичних творів національного змісту, інтерес та зацікавленість до історії рідного краю.
Обладнання: підручник «Мистецтво» (Масол, Гайдамака, Колотило), мультимедійна презентація.
Музичний матеріал: Музичне вітання (https://www.youtube.com/watch?v=Kjw1lIlZiyo) і прощання (https://www.youtube.com/watch?v=pnSVmK7RWg8), розспівка (https://www.youtube.com/watch?v=URqPEcjFPWI), "Зацвіла в долині" музика А. Філіпенка слова Т. Шевченка (https://www.youtube.com/watch?v=lU9RuyHkv3Q), Р. Гриньків «Веснянка» (https://www.youtube.com/watch?v=qHfdIdOcYXw), І. Шамо «Веснянка» (https://www.youtube.com/watch?v=v_kOqUPZRok), Шпилясті кобзарі «Dance Monkey» (Bandura cover) (https://www.youtube.com/watch?v=nhAvcIpKpjA)
Хід уроку
Дзень-дзелень, дзвенить дзвінок,
Вже почався в нас урок.
–Добрий день! (Вчитель)
–Добрий день! (Діти)
– Діти, яка пора року настала? (весна)
– Хто пам’ятає, які пісні здавна наші предки виконували, закликаючи весну? (заклички, веснянки, гаївки)
– Яку пісеньку ми з вами співали на попередньому уроці? («Весняні котики»)
– Про які котики ця пісенька? (про вербові)
– Молодці!
– Діти, прочитайте вірш. Що автор хотів сказати даними рядками?
Без калини нема України,
Бо калина – то символ її,
То сміється, мов в щасті дівчина,
То сумує, схилившись в журбі.
– Українці здавна вважають калину символом душевної краси, радості й сімейного щастя. Її часто згадують у прислів’ях, казках, піснях.
– Сьогодні ми з вами виконаємо ще одну весняну пісню «Зацвіла в долині червона калина», послухаємо веснянки, а також ознайомимося з двома українськими народними музичними інструментами.
– Щоб дізнатися, про які музичні інструменти ми сьогодні говоритимемо, пропоную вам розгадати ребуси.
– Молодці! Так, сьогодні ми більше дізнаємося про бандуру і трембіту.
Українську музику часто виконують на народних інструментах. Справжньою візитівкою України є бандура.
Бандура – це український народний струнно-щипковий музичний інструмент. Звук утворюється за допомогою щипання струн пальцями, але для того, щоб звук був яскравішим, часто використовують спеціальні накладні нігті.
У стародавньої бандури є близькі родичі – кобза, торбан, ліра. До речі, пригадайте, хто є найвідомішим кобзарем України? (Т. Г. Шевченко)
– Подивіться на зображення. Як ви гадаєте, на якому інструменті грає зображений козак Мамай?
– Так, він грає на бандурі. Проте бандура – це сучасний музичний інструмент. На відміну від своєї прабабусі, яка мала 12 струн, сучасна бандура має аж 65 струн.
– Давайте послухаємо уривок сучасної пісні (ви всі її чули), але у виконанні бандури. (Шпилясті кобзарі– Dance Monkey (Bandura cover))
– Як, на вашу думку, зазвучала сучасна композиція у виконанні старовинного інструменту?
Великими розмірами та гучним звучанням вирізняється трембіта – окраса Українських Карпат.
Трембіта – український народний духовий музичний інструмент (перегляд відео про трембіту https://www.youtube.com/watch?v=5b9mtSFOK3A)
– Послухайте «Веснянку» у виконанні українського бандуриста Романа Гриньківа. Можете закрити очі й уявити, як передзвін бандури відтворює музику весни. (слухання фрагменту твору «Веснянка» https://www.youtube.com/watch?v=qHfdIdOcYXw)
– Скажіть, які ваші враження від почутої музики?
– Що ви уявили, слухаючи цю музику?
– А тепер послухаймо ще одну веснянку у виконанні фортепіано (слухання фрагменту твору І. Шамо «Веснянка», https://www.youtube.com/watch?v=v_kOqUPZRok)
– Порівняйте веснянки. Яка вам сподобалася більше? Чому?
– Які почуття та настрої передали ці твори?
Руханка під пісню Анни Трінчер&POSITIFF - "Який ти козак" (https://www.youtube.com/watch?v=9iqVQGqY0qM)
– Для того, щоб підготувати наш голос до співу, нам потрібно розспіватися. (https://www.youtube.com/watch?v=URqPEcjFPWI)
– Співаємо разом. Пам’ятаємо, що голосні звуки округляємо, вступаємо одночасно за моїм помахом голови, не забуваємо правильно дихати.
– Молодці!
– Сьогодні ми з вами виконуватимемо пісню, яку ви вже не раз чули і слова якої більшість з вас уже знають напам’ять, а саме «Зацвіла в долині червона калина». (https://www.youtube.com/watch?v=lU9RuyHkv3Q)
– Скажіть, будь ласка, хто написав вірш «Зацвіла в долині…», на яку згодом наклали музику?
– Молодці! Справді, це слова Тараса Григоровича Шевченка.
– Яка пісня за темпом: повільна, помірна чи швидка?
– А яка за характером: сумна, весела чи спокійна?
– Про що в ній ідеться?
– Який настрій у вас викликає ця пісня?
– Давайте спробуємо заспівати перший куплет, слова ви вже знаєте.
– Добре, тепер співаємо ще раз, чіткіше промовляємо слова.
– Молодці, тепер другий куплет.
– Чітко вимовляючи слова співаємо третій куплет.
– Молодці! А четвертий і п’ятий спочатку проговорюватимемо хором, а потім спробуємо заспівати.
– Молодці! А тепер заспіваємо всю пісню.
Гра «Ритмічний телефон»
– Перший ряд виходить до дошки, я плескаю по плечу першого учасника елементарний ритмічний малюнок так, щоб інші учасники не чули. Перший учень плескає цей же малюнок по плечу другого і т.д. Останній плескає у долоні, клас перевіряє – правильно чи ні. Виконуємо 2-3 рази з кожним рядом.
Наприклад: ТА-ТА-ТІ-ТІ-ТА;
ТІ-ТІ-ТА-ТІ-ТІ-ТА;
ТА-ТІ-ТІ-ТА-ТІ-ТІ
ТІ-ТІ-ТІ-ТІ-ТІ-ТІ-ТА;
Дзень-дзелень, дзвенить дзвінок,
Вже закінчився урок.
–До побачення! (Вчитель)
–До побачення! (Діти)