Виховна година
Клас: 3
Тема: Наші права та обов’язки
Мета: дати уявлення про головні обов’язки людини та їх взаємозв’язок з правами, поглибити правові знання учнів; ознайомити учнів з Конституцією України; формувати елементарні поняття про Державу, Конвенцію; вчити визначати і розрізняти права і обов’язки людини; розвивати вміння орієнтуватися в різних життєвих ситуаціях, керуватися отриманими знаннями у своїй життєвій практиці; виховувати любов до Батьківщини, повагу до інших людей і до самого себе, виховувати високі моральні цінності у підростаючого покоління.
Обладнання: скринька, мультимедійне забезпечення, картки, виставка книг на правову тематику, малюнки на правову тематику, комп’ютер.
Хід заняття
І Організаційний момент
До роботи швидше, клас!
Попрацюємо старанно,
Щоб сказати у кінці.
Що у нашім дружнім класі,
Діти, просто, молодці!
- Отож, поверніться один до одного і подаруйте усмішку , і побажайте хорошого настрою товаришу.
Сьогодні ми пригадаємо, що таке Конституція, Конвенція, навчимося розрізняти права і обов’язки людини і трішки пограємося.
ІІ Основна частина
2.1 Вступна бесіда
- Як називається наша держава? Столицею є місто…?
- Наша країна, як інша будь-яка держава – це територія, яка чітко відокремлена кордонами (вчитель показує на карті).
- Наша держава незалежна і суверенна – має право самостійно без втручання інших держав вирішувати свої справи. Демократична – влада належить народу. Наша держава має єдину владу, тобто певна кількість людей керує нею, також має обов’язкові правила поведінки громадян, які встановлює і охороняє держава.
Ось ці правила і записані в Конституції, яку прийняли в 1996 році.
2.2 Мультфільм про права дитини
https://www.youtube.com/watch?v=BWUxZk-hqq0
Про що ми переглянули мультфільм? (про права дитини)
Що нового ви дізнались після перегляду?
Конвенція – угода, договір.
- Які права ви маєте?(відповіді дітей)
Отже, кожна людина є єдиною і унікальною. Ви говорите по-різному, по-різному думаєте і висловлюєтеся, іноді сперечаєтеся, але завжди повинні пам’ятати, що всі люди на землі мають однакові права. Право –система обов’язкових для всіх, формально визначених правил поведінки які встановлюються або дозволяються державою.
У 1989 році прогресивні країни світу, у тому й числі наша Україна, підписали Конвенцію прав дитини. У 1993 році в м. Києві створено Всеукраїнський комітет захисту дітей.
Конвенція – лат. слово. Це угода. Міжнародний договір з певних питань. У даному випадку – з питань прав дитини.
Конституція має 54 статті, написаних на 6 мовах. ООН має комітет з прав дитини, йому кожна держава звітує про заходи, які вжито з гідно з Конвенцією. Він же досліджує, як у країнах дотримуються права.
Згідно з Конвенцією Україна у квітні 2001року прийняла Закон про охорону дитинства.
Закон- документ , нормативний акт, прийнятий вищим представницьким органом державної влади, загальнообов’язковий.
Конституція – в перекладі з латинської мови означає « устрій», « будова». Це закон про устрій, про будову держави. Про головні права і обов’язки громадян.
2.4 Гра «Цікава скринька»
Про одне з положень цієї Конвенції ми дізнаємося за допомогою скриньки. Ви будете дивитися у скриньку і побачите найважливішу людину на Землі, а потім скажете хто ж це. (У скриньці лежить люстерко).
2.5 Робота в групах «Право чи обов’язок»
(Кожна група дітей отримує картки з написами і розподіляє їх на дві групи «Право», «Обов’язок»)
Права:
1 . Усі діти мають право на любов і турботу
2. Всі діти рівні у своїх правах
3.Особлива турбота — дітям-інвалідам
4. Усі діти мають право на повноцінне харчування
5. Усі діти мають право на відпочинок і дозвілля
6. Усі діти мають право на освіту
7. Особлива турбота — дітям, які перебувають у конфлікті з законом
8. Діти мають право вільно висловлювати свої погляди
9. Всі діти мають право на медичну допомогу
10. Всі діти мають право на вільне спілкування
11 . Особлива турбота — дітям без сімей
12. Жодну дитину не можна примусово залучати до праці
13. Всі діти мають право на інформацію
14. Жодну дитину не можна ображати або принижувати
15. Всі діти мають право на життя
Обов’язки:
1 . Поважати і любити своє оточення. Ставитися до них так, як би ми хотіли, щоб ставились до нас
2. Поважати близьких та друзів. Не принижувати гідності кожної людини. Поводитись так, щоб своєю поведінкою не порушувати прав іншої людини
3. Бути толерантним до таких людей. Поважати їх і допомагати їм
4. Дотримуватись режиму харчування. Вживати продукти до кінця терміну придатності. Поважати працю кухарів
5. Дотримуватись правил моральної етики; організовувати дозвілля так, щоб воно приносило корись і не заважало іншим
6. Сумлінно навчатись; активно працювати на уроках, готуватись самотужки; старанно виконувати домашні завдання
7. Дотримуватись певних норм поведінки, прийнятих у суспільстві. Намагатись не створювати ситуації, які призводять до порушення закону
8. Поважати своє оточення. Давати нагоду кожному висловлювати свої думки. Не нав’язувати своїх поглядів іншим, якщо вони з ними не згодні
9. Цінувати і дбати про своє здоров’я. Виконувати приписи лікарів у разі потреби
10. Поважати співрозмовників. Коректно і тактовно висловлювати свої думки. Дотримуватись правил мовного етикету
11. З повагою ставитися до людей, які піклуються про нас
12. Виконувати роботу, яка не завдає шкоди здоров’ю. Виконувати всі види обслуговуючої праці
13. Самостійно знаходити інформацію в різноманітних джерелах
14. Не ображати і не принижувати оточуючих
15. Дотримуватись норм і правил поведінки, прийнятих у суспільстві. Не створювати ситуацій, що можуть спричинити нещасні випадки
2.6 Фізкультхвилинка
Хомка-хомка хом’ячок,
Посмугований бочок.
Хомка рано устає:
Чистить лапки, воду п"є.
Підмітає хомка хатку
І виходить на зарядку.
Раз два три чотири пять,
Хомка хоче дужим стать.
2.6 Гра « Так чи ні»
- Усі діти мають право на любов і турботу.
- Усі діти рівні у своїх правах.
- Кожна дитина має право їсти тільки цукерки і морозиво .
- Усі діти мають право на повноцінне харчування.
- Усі діти мають право відмовлятися від обіду.
- Усі діти мають право на освіту.
- Усі діти мають право на відпочинок і дозвілля.
- Кожна дитина має право одержувати сніданок в ліжко.
- Жодна дитина не повинна мити посуду після себе.
- Усі діти мають право на здоров’я і медичну допомогу.
- Діти мають право на інформацію.
- Жодна дитина не повинна прибирати у своїй кімнаті.
- Діти мать право висловлювати свої погляди.
- Кожна дитина має право на життя.
2.7 Кросворд «Права дитини»
По горизонталі:
2. Яке право дитини дає iй можливiсть навчатися (право на...). 6. Яке право дає можливiсть дитинi здобувати самій знання (право на...). 7. Яке право дає дитинi можливiсть самостiйно розмiрковувати i мати погляди (право на власну...). 8. Яке право дає можливiсть дiтям молитися та вiрити, як вона бажає (право на свободу...). 10. Яке право забезпечує дитину смачними та корисними продуктами (право на повноцiнне…). 11. Яке право дитини поєднує її з iншими дiтьми у гуртки (право на...). 12. На що має право людина до досягнення 18 рокiв (називатися...).
По вертикалі:
2.8. Права нерозривно пов’язані з обов’язками. А що таке обов’язок?
Обов’язок – це те, що ви повинні робити, щоб бути корисним собі та оточуючим.
ІІІ Висновки
Отож, про що ми сьогодні з вами говорили?(відповіді дітей)
-Що нового ви дізналися?
- Що таке права?
- Що таке обов’язок?
- З якими документами познайомились?
Ви всі, учні, маєте певні права і повинні їх дотримуватись. Пам’ятайте ж, любі діти, в злагоді потрібно жити. А обов’язки й права – це усьому голова. Бажаю вам бути чемними та ніколи не стати правопорушниками.