Вишинська О.В., вчитель початкових класів, «вчитель – методист»
Наступність дошкільного навчального закладу і початкової школи передбачає опору на знання, вміння, творчі якості і здібності, які дитина здобула у дитячому садку, і така наступність між дошкільним навчальним закладом і початковою школою здійснюється як за змістом, так і за методами, прийомами, організаційними формами.
Відповідно до можливостей дітей молодшого шкільного віку початкова школа, зберігаючи наступність із дошкільною ланкою, забезпечує подальше становлення дитячої особистості, її інтелектуальний, соціальний і фізичний розвиток.
Аналізуючи стан сучасного підходу до організації наступності, в ЗОШ №16 проводиться велика робота і працівниками дошкільного закладу №8, і колегами – учителями.
Взаємозв´язок педагогів дошкільного закладу і школи здійснюється на інформаційному (семінари-практикуми з обговорення програм і планів навчально-виховної роботи, створення дидактичного матеріалу) і на діяльнісному (обмін новаторськими методиками, досвідом організації навчальної діяльності старших дошкільників і молодших школярів, взаємне консультування) рівнях.
Форми спільної діяльності вихователів дитячого садка і вчителів початкової школи різноманітні:
Психолог нашої школи щорічно, згідно з бажаннями батьків, проводить діагностико – прогностичний скринінг у перших класах. Це дозволяє оцінити з досить високим ступенем надійності рівень розвитку у дітей перцептивно – рухових навичок, фонематичного слуху, уваги, сформованість навичок самоконтролю, планування й організації довільної діяльності.
Обстеження дозволяє визначити готовність дітей до успішного навчання в початковій школі, їх можливості самостійно оволодівати складною навколишньою дійсністю, яка, до того ж, постійно змінюється.
Діти умовно діляться на чотири групи, які різняться між собою не тільки психолого – педагогічним статусом, але й потребують різних видів корекційно – розвивальної допомоги.
1-ша група – «висока вікова норма» - діти з високою для їх віку психофізіологічною зрілістю. 2 - га група – «стабільна середина». До неї належать діти, здебільшого, з відповідною до їх віку психофізіологічною зрілістю. 3 – тя група – «група ризику».Ця група недарма носить таку назву: у дітей відсутні навички довільного контролю за власною діяльністю. 4 – та група «біда». Доволі часто це справді біда і для дитини, і для сім'ї, і для педагогів. Найтяжчі випадки характеризуються повною відсутністю розуміння того, що від дитини вимагається. Учень не може проаналізувати внутрішню структуру зразка, а іноді і сенс самого завдання. Операція звукового аналізу не сформована. Така дитина потребує багато індивідуальної допомоги. У протилежному випадку учень ризикує випасти з темпу діяльності класу чи групи, і тоді ввімкнеться механізм запуску дезадаптаційних процесів . Учні отримують консультації спеціалістів, і після обговорення питання про шляхи їх подальшого навчання і виховання, залишаються в класі за проханням батьків і вчителі та вихователі приділяють їм постійну увагу, проводять корекційну індивідуальну роботу.
Створити комфортне існування підростаючого покоління впродовж усього освітнього процесу, уникнути небажаних наслідків при переході від одного етапу в навчанні до іншого можна лише об'єднавши зусилля сім'ї, педагогів та держави.