Урок 70/1. Навчальна екскурсія. «Фізичні методи дослідження природного середовища».
Мета:
Освітня. Розширити та поглибити знання учнів про фізичні явища та методи їх дослідження, фізичні величини та способи їх вимірювання; початкові відомості про будову речовини; взаємодію тіл; тиск твердих тіл, рідин і газів; набути вміння вимірювати фізичні величини за допомогою приладів та підручних засобів; навчити оформляти результати спостережень у формі звіту; формувати інтелектуальні і практичні вміння.
Розвиваюча. Розвивати спостережливість, уважність і самостійність мислення.
Виховна . Виховувати в учнів цілісне ставлення до фізичних процесів, що відбуваються в природному середовищі.
Прилади та пристосування: рулетка, лопата, відро, записники (зошити), олівці (прості і кольорові або фломастери), гумка, фотоапарат, динамометр, секундомір (годинник), барометр. Презинтація Урок 70.1
Три шляхи ведуть до знань:
Шлях наслідування – найлегший,
Шлях роздумів – найскладніший
І шлях дослідження – найцікавіший
Конфуцій
Хід уроку
1. Організаційні питання підготовки та проведення екскурсії.
Перед екскурсією учитель проводить підготовчу роботу: розбиває клас на групи (кожна група складається з 5-6 учнів) або дає індивідуальні завдання кожному з учнів, знайомить з пам’яткою , проводить інструктаж з безпеки життєдіяльності.
По ходу екскурсії педагог звертає увагу на важливі особливості певних механізмів, природних явищ, координує роботу окремих груп, надає консультації щодо спостережень, вимірювань та оформлення результатів досліджень.
2 Актуалізація опорних знань.
Примірний маршрут: школа — ставок— крутий берег річки (пагорб) — поле — лісопосадка— шкільний сад — майстерня — школа.
Примітка. Залежно від місця розташування школи та наявності об’єктів вивчення маршрут може бути змінено.
3. Мотивація навчальної діяльності.
Екскурсійна робота потребує чіткого планування. Складаючи план екскурсій, учитель має перш за все чітко визначити час проведення кожної з них та відмітити його в календарному плані.
На уроці, який проводиться напередодні екскурсії повторюють основний теоретичний матеріал. Щоб практичне вивчення фізичних явищ на об’єкті екскурсії було свідомим і дало очікувані результати, учням слід розповісти про сутність спостережуваних явищ, правила використання засобів вимірювання тощо.
4. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
Завдання для всіх учнів класу.
-
Перерахуйте явища, які ви побачите під час руху. До яких груп вони належать? Які природничі науки їх вивчають?
-
Які технічні пристрої ви зустрічали на своєму шляху? Які фізичні закони в них застосовані? Хто з вчених фізиків займався їх
розробкою?
-
Виберіть декілька рухомих об’єктів у природі. Прослідкуйте за їх рухом. Опишіть ці рухи за траєкторією та швидкістю.
-
Виміряйте атмосферний тиск під час проведення екскурсії.
-
Розрахуйте свій тиск на землю.
5. Підведення підсумків екскурсії.
Знання, отримані в ході екскурсії, потребують систематизації, розвитку, закріплення. Це досягається в процесі наступної урочної та позаурочної роботи з матеріалами екскурсії.Як правило на першому після екскурсії уроці учні або керівники груп звітуються перед колегами щодо поставлених перед ними завдань та отриманими результатами. При цьому учнів орієнтують на те, щоб їх виступ базувався переважно на тому матеріалі, який безпосередньо отриманий на об’єкті екскурсії та був підкріплений наочністю: таблицями, схемами, колекціями, замальовками, фотоматеріалами тощо.По ходу виступу або після його завершення учитель, інші учні задають запитання щодо способів та засобів отримання результатів вимірювань, вивчення фізичних явищ.
Підсумки екскурсії також можна підвести і на спеціальному шкільному вечорі або учнівській конференції.
7.Домашнє завдання на канікули.
-
Виготовте сонячний годинник. Визначте ціну поділки вашого приладу. З якою похибкою працює прилад? Як за його допомогою виміряти час?
-
Виготовте пісочний годинник, розрахований на 10 (5) хвилин. Виміряйте за його допомогою певні процеси.