НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА ГУРТКА ТЕХНІЧНОГО НАПРЯМУ «Математичне сузір’я» 5 клас 2 години на тиждень

Про матеріал
НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА ГУРТКА ТЕХНІЧНОГО НАПРЯМУ «Математичне сузір’я» для 5 класу, обсягом по 2 години на тиждень.
Перегляд файлу

УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ

БІЛОЦЕРКІВСКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

Білоцерківське навчально-виховне об’єднання «Звитяга»

Білоцерківської міської ради Київської області

          

 

                                                                                  СХВАЛЕНО

                                                                            Педагогічною радою

                                                                     БНВО «Звитяга»

                                                                                     Протокол _    від _____2021

 

ЗАТВЕРДЖЕНО                                                                    ЗАТВЕРДЖЕНО

Начальник                                                                              Директор ____      Яна Ошийко

Управління освіти і науки                                                     «__»         2021р.

____________ Юрій Петрик

«__»                2021 р.

 

НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА ГУРТКА

ТЕХНІЧНОГО НАПРЯМУ

«Математичне сузір’я»      

 

                                                                                                  

 

                                                                                                  Укладач

                                                                                      Тетяна Савичева

                                                                                                 Вчитель математики

 

 

 

 

 

Біла Церква

2021

«Математичне сузір’я»

 

Рекомендовано Міністерством освіти і науки України лист № 1/11-662 від 19.01.2018

 

Авторський колектив: Винокур Н. Є., Гезалова М. А., Дейдиш Л. А., Кравцов О. Я., Липецький О. П.,    Марисюк Л. А., Марченко І.В.,           Пасхалова Л. О., Романенко С. В., Рязанцев Є. Є., Сук Л. Е., Ярмольчук Л. В. 

 

 

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

 

       Динамічні зміни, що відбуваються у сучасному суспільстві, обумовлюють нові вимоги до освітньої підготовки фахівців. Сьогодні конкурентоспроможна та людина, яка здатна до практичного використання отриманих знань та умінь. В умовах інтеграції у світову систему освіти особливо актуальним стає забезпечення належного рівня якості технічної освіти, що неможливо без базової математичної підготовки.

      Навчальна програма реалізується в гуртку науково-технічного напряму предметно-технічного профілю та розрахована на вихованців 10-13 років.

Метою програми є формування компетентностей особистості засобами математики.

Основні завдання полягають у формуванні таких компетентностей: пізнавальна – розширення та поглиблення математичних знань; практична – набуття навичок розв’язування задач практичного, логічного,  пошукового          характеру  та        їх           застосування        в повсякденному житті; математична                  уміння застосовувати      математичні методи для вирішення прикладних завдань у різних сферах діяльності; творча – розвиток просторового, логічного та критичного мислення, інтуїції, фантазії, творчого підходу до розв’язування математичних завдань, самореалізації та самовдосконалення; соціальна – задоволення потреб особистості у спілкуванні, формування товариських відносин, самостійності, наполегливості, впевненості у собі.

Навчальна програма передбачає рік навчання у групах основного рівня. На опрацювання матеріалу відводиться 38 годин (2 год. на тиждень).

Для реалізації визначених програмою завдань у освітньому процесі використовуються методи навчання, які сприяють самореалізації учнів, фронтальна, групова та індивідуальна робота.

         На основі засвоєних знань з математики вихованці вчаться розв'язувати математичні задачі, які моделюють реальні життєві ситуації практичного змісту, використовувати математичні ідеї та методи для знаходження виходу з різних життєвих ситуацій. Велика увага приділяється застосуванню математичних знань у техніці.

Протягом року навчання деякі типи задач повторюються в наступних розділах, включаються до складніших задач і видозмінюються шляхом введення додаткових умов.

Критеріями оцінки результатів навчання учнів у гуртку є успішне засвоєння програмного матеріалу за рік навчання, набуття відповідних знань і вмінь, участь у інтелектуальних конкурсах.

За даною програмою можуть проводитись заняття в групах індивідуального навчання, які організовуються відповідно до Положення про порядок організації індивідуальної та групової роботи в позашкільних навчальних закладах.  

Програма є орієнтовною. За необхідності керівник гуртка може внести до програми певні зміни, які не повинні впливати на загальний зміст навчальної програми та кількість навчальних годин. Незмінними мають залишатися мета, завдання та прогнозований результат освітньої діяльності.

Основний рівень, перший рік навчання.

 

 

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

 

Тема

Кількість годин

теоретичних

практичних

усього

1.

Вступ

0,5

0,5

1

2.

Історія чисел

0,5

0,5

1

3.

Математичний тренажер

0,5

1,5

2

4.

У лабіринті виразів, формул, рівнянь

0,5

3,5

4

5.

Геометрична мозаїка

0,5

1,5

1

6.

Майстерня «Квадратний метр»

0,5

2,5

1

7.

Площина - трансформер

0,5

0,5

1

8.

Геометрія на сірниках

0,5

1,5

2

9.

Танграм

0,5

0,5

1

10.

Цікаві задачі

0,5

3,5

4

11.

Елементи математичної логіки

0,5

1,5

2

12.

Ці незвичайні звичайні дроби

0,5

1,5

2

13.

Мале сузір’я задач

0,5

2

2,5

14.

Лагуна десяткових дробів

0,5

3,5

4

15.

Відпочиваємо з математикою

0,5

3,5

4

16.

Відсотковий зорепад

0,5

3,5

4

17.

Підсумкове заняття

1

-

1

 

Разом

9

23

42

 

 

 

 

 

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

(адаптований)

1. Вступ (1 год.)

Ознайомлення зі змістом роботи гуртка. Правила внутрішнього розпорядку та поведінки у гуртку. Вступний інструктаж з техніки безпеки. Математика в житті людини.

Практична частина. Розв’язування задач жартівливого та практичного змісту.

2. Історія чисел (1 год.)

Арифметика кам’яного віку. Давньогрецькі, давньоримські нумерації, арабські числа. Великі числа: мільйон, мільярд, трильйон, квадрильйон, квінтильйон, секстильйон. Стандартний вигляд запису великих чисел.

Практична частина. Запис чисел давньоримською нумерацією. Запис великих чисел у стандартному вигляді. Розв’язування задач і вправ на оперування великими числами.

3. Математичний тренажер (2 год.)

Цікаві прийоми обчислень. Способи швидкого усного рахунку. Множення та додавання на пальцях.

Практична частина. Розв’язування вправ із застосуванням способів раціонального обчислення.

4. У лабіринті виразів, формул, рівнянь ( 4 год.)

Числові та буквені вирази. Формули. Рівняння – мова алгебри.  

Практична частина. Розв’язування вправ на спрощення виразів та рівнянь. Проведення обчислень за формулами.  

5. Геометрична мозаїка (3 год.)

Геометричні фігури. Метрична система мір довжини і площі. Сім раз відміряй – один раз відріж.

Практична частина. Проведення вимірів елементів геометричної фігури. Креслення фігури, рівної даній. Переведення вимірів довжини і площі з однієї метричної системи мір в іншу.

6. Майстерня «Квадратний метр» (3 год.)

Многокутники. Просторові фігури. Вимірювання на місцевості.

Практична частина. Обчислення периметрів, площ, об’ємів. Розв’язування задач практичного змісту.

7. Площина – трансформер (1 год.)

Від плоскої форми – до об’єму. Орігами, кірікомі. Паперові кільця. Лист Мебіуса. Флексер.  

Практична частина. Виготовлення просторових виробів у техніках орігами та кірікомі.

8. Геометрія на сірниках (2 год.)

Геометрія на сірниках. Геометрія в сірниковій коробці. Особливості головоломок на перекладання сірників.  

Практична частина. Розв’язування логічних задач та розгадування головоломок з сірниками. Складання просторових фігур з сірників.

9. Танграм (1 год.)

Правила складання танграмів. Танграм «Головоломка Піфагора».  

Практична частина. Складання фігур «Головоломки Піфагора». Виготовлення авторських танграмів та складання фігур до них.

10. Цікаві задачі (4 год.)

Різновиди логічних задач. Задачі на використання властивостей календаря. Магічні квадрати. Комбіновані задачі.

Практична частина. Розв’язування цікавих задач.

11. Елементи математичної логіки (2 год.)

Історія логіки. Зв’язок логіки з математикою. Визначення понять математичної логіки, їх зміст та обсяг. Множина. Способи завдання множин. Підмножина. Круги Ейлера. Переріз та об’єднання множин.

Практична частина. Розв’язування завдань на виконання операцій з множинами і підмножинами.  

12. Ці незвичайні звичайні дроби (2 год.)

Історія виникнення дробових чисел. Різновиди дробів. Звичайні дроби. Додавання і віднімання звичайних дробів.

Практична частина. Розв’язування завдань на перетворення, порівняння, додавання, віднімання звичайних дробів.

13. Мале сузір’я задач (2,5 год.)

Задачі на кмітливість. Задачі-жарти, задачі-загадки.

Практична частина. Розв’язування нетипових задач.

14. Лагуна десяткових дробів (4 год.)

Непередбачувана кома. Округлення десяткових дробів. Десяткові дроби в задачах. Додавання і віднімання десяткових дробів. Множення та ділення десяткових дробів. Особливі випадки множення та ділення.  

Практична частина. Розв’язування завдань із десятковими дробами. Розв’язування тестових задач.

15. Відпочиваємо з математикою (4 год.)

Ребуси. Анаграми. Кросворди. Розшифровування записів.

Практична частина. Розв’язування математичних ребусів, анаграм, кросвордів. Складання авторських ребусів, шифрів. Гра «Дешифрувальник».

16. Відсотковий зорепад (4 год.)

Відсотки у супермаркетах. Цікаві задачі на відсотки.

Практична частина. Розв’язування задач на відсотки

17. Підсумкове заняття (1 год.) Підведення підсумків.  

 

 

 

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

 

Вихованці мають знати:

-               відомості з історії математики, походження математичних термінів, букви грецького алфавіту, основні правила римського рахунку;

-               метричну система мір;

-               формули для обчислення периметрів, площ, об’ємів геометричних фігур;

-               формули для обчислення відстані, швидкості, часу;  основні правила створення ребусів, складання танграмів;

-               елементи математичної логіки.

Вихованці мають уміти:

-               записувати числа римськими цифрами і навпаки;

-               використовувати прийоми швидкої лічби при обчисленні;

-               розв’язувати задачі-жарти, задачі-загадки, задачі на кмітливість, сюжетні та логічні задачі;

-               складати ребуси, танграми, лабіринти, анаграми, кросворди;  обчислювати вирази з десятковими та звичайними дробами;

-               користуватися математичною довідковою літературою.

Вихованці мають набути досвід:

    застосування алгоритмів розв’язування задач різних типів;

    використання   доступних джерел        для    отримання       необхідної

інформації та роботи з ними;

    творчої самореалізації та самовдосконалення;

    доброзичливого спілкування.

                          

 

 

 

Тема

 

Дата

 

1.

Вступ. Ознайомлення зі змістом роботи гуртка. Правила внутрішнього розпорядку та поведінки у гуртку. Вступний інструктаж з техніки безпеки. Математика в житті людини. Розв’язування задач жартівливого та практичного змісту.

 

2.

 Історія чисел. Арифметика кам’яного віку. Давньогрецькі, давньоримські нумерації, арабські числа. Великі числа: мільйон, мільярд, трильйон, квадрильйон, квінтильйон, секстильйон. Стандартний вигляд запису великих чисел.

Запис чисел давньоримською нумерацією. Запис великих чисел у стандартному вигляді. Розв’язування задач і вправ на оперування великими числами.

 

3-4

Математичний тренажер. Цікаві прийоми обчислень. Способи швидкого усного рахунку. Множення та додавання на пальцях. Розв’язування вправ із застосуванням способів раціонального обчислення.

 

5-8

У лабіринті виразів, формул, рівнянь. Числові та буквені вирази. Формули. Рівняння – мова алгебри.   Розв’язування вправ на спрощення виразів та рівнянь. Проведення обчислень за формулами.  

 

9-11

Геометрична мозаїка. Геометричні фігури. Метрична система мір довжини і площі. Сім раз відміряй – один раз відріж. Проведення вимірів елементів геометричної фігури. Креслення фігури, рівної даній. Переведення вимірів довжини і площі з однієї метричної системи мір в іншу.

 

12-14

Майстерня «Квадратний метр». Многокутники. Просторові фігури. Вимірювання на місцевості.

Обчислення периметрів, площ, об’ємів. Розв’язування задач практичного змісту.

 

15

Площина – трансформер. Від плоскої форми – до об’єму. Орігами, кірікомі. Паперові кільця. Лист Мебіуса. Флексер.  Виготовлення просторових виробів у техніках орігами та кірікомі.

 

16-17

Геометрія на сірниках. Геометрія на сірниках. Геометрія в сірниковій коробці. Особливості головоломок на перекладання сірників.  Розв’язування логічних задач та розгадування головоломок з сірниками. Складання просторових фігур з сірників.

 

18

Танграм. Правила складання танграмів. Танграм «Головоломка Піфагора».  

Складання фігур «Головоломки Піфагора». Виготовлення авторських танграмів та складання фігур до них.

 

21-22

Цікаві задачі. Різновиди логічних задач. Задачі на використання властивостей календаря. Магічні квадрати. Комбіновані задачі.

Розв’язування цікавих задач.

 

23-24

Елементи математичної логіки. Історія логіки. Зв’язок логіки з математикою. Визначення понять математичної логіки, їх зміст та обсяг. Множина. Способи завдання множин. Підмножина. Круги Ейлера. Переріз та об’єднання множин.

Розв’язування завдань на виконання операцій з множинами і підмножинами.  

 

25-26

Ці незвичайні звичайні дроби. Історія виникнення дробових чисел. Різновиди дробів. Звичайні дроби. Додавання і віднімання звичайних дробів. Розв’язування завдань на перетворення, порівняння, додавання, віднімання звичайних дробів.

 

27-28

Мале сузір’я задач. Задачі на кмітливість. Задачі-жарти, задачі-загадки. Розв’язування нетипових задач.

 

29-33

Лагуна десяткових дробів. Непередбачувана кома. Округлення десяткових дробів. Десяткові дроби в задачах. Додавання і віднімання десяткових дробів. Множення та ділення десяткових дробів. Особливі випадки множення та ділення.  Розв’язування завдань із десятковими дробами. Розв’язування тестових задач.

 

34-37

Відпочиваємо з математикою. Розв’язування математичних ребусів, анаграм, кросвордів. Складання авторських ребусів, шифрів. Гра «Дешифрувальник».

 

38-41

Відсотковий зорепад. Відсотки у супермаркетах. Цікаві задачі на відсотки. Розв’язування задач на відсотки.

 

42

Підсумкове заняття

 

 

doc
Додано
8 грудня 2021
Переглядів
1263
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку