Навчальна програма інтегрованого курсу "Основи топографії та орієнтування" для 8-9 класів СЗЗСО

Про матеріал

Основна мета курсу: формування особистості учня, який знає і розуміє топографічну карту; вміє орієнтуватися на місцевості з картою і без карти; розв'язує топографічні задачі; враховує тактичні особливості місцевості та використовує топографічну карту для вивчення й оцінки місцевості.

Завдання: набуття учнями вміння використовувати топографічні карти та інші засоби і методи для орієнтування на місцевості.

Предмет вивчення: місцевість, способи оцінки та отримання інформації про неї, використання для цього топографічних карт.

Передбачає міжпредметні зв'язки з географією, Захистом України, прикладною фізичною підготовкою, математикою, інформатикою.

Курс має практичну спрямованість., яка реалізується під час розв'язання проблемних, ситуативних завдань, роботи з інтернет-ресурсами. Він спрямований на розвиток умінь і навичок роботи з ГІС та іншими джерелами інформації.

Програма курсу розрахована на 17 годин і складається зі вступу та двох розділів, які об'єднані у теми. В процесі вивчення курсу передбачено виконання 9-ти практичних робіт, дев'яту практичну роботу можна замінити на практикум (змагання зі спортивного орієнтування).

Півдготовлено у співавторстві на обласний конкурс "Інноваційні програми і дидактичне забезпечення для осучаснення освітнього процесу - 2021". Автори програми відзначені званнями лауреатів конкурсу.


Перегляд файлу

 

Міністерство освіти і науки України

 

 

Департамент освіти і науки Львівської обласної державної адміністрації

 

 

 

КЗ ЛОР "Львівський ліцей з посиленою військово-фізичною підготовкою імені Героїв Крут"

 

 

 

 

 

Навчальна програма

інтегрованого курсу

"Основи топографії та орієнтування"

 

для 8-9 класів СЗЗСО

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

м. Львів – 2021 р.


 

Рукопис навчальної програми

Назва предмета (курсу):

Основи топографії та орієнтування

Цикл, роки навчання:

другий цикл базової середньої освіти - базове предметне навчання (8-9
роки навчання)

І. Пояснювальна записка

Основна мета курсу: формування особистості учня, який знає і розуміє топографічну карту; вміє орієнтуватися на місцевості з картою і без карти; розв’язує топографічні задачі; враховує тактичні особливості місцевості та використовує топографічну карту для вивчення й оцінки місцевості.

Завдання: набуття учнями вміння використовувати топографічні карти та інші засоби і методи для орієнтування на місцевості.

Предмет вивчення: місцевість, способи оцінки та отримання інформації про неї, використання для цього топографічних карт.

Учень повинен знати: умовні знаки предметів та контурів, основні форми рельєфу місцевості; масштаби та номенклатуру карт та планів; системи координат; способи визначення довжин та орієнтирних кутів ліній місцевості; способи розв’язання задач на картах і планах;

Учень повинен уміти: орієнтувати карту на місцевості; читати, аналізувати топографічну карту; аналізувати рельєф, визначати кількісні показники рельєфу, форму та стрімкість схилів, визначати абсолютні та відносні висоти та взаємні перевищення між ними; визначати географічні та прямокутні координати, географічні та магнітні азимути, дирекційні кути, румби; визначати площі досліджуваної території, розв’язувати задачі з використанням топографічної карти.

Знання, отримані на заняттях з основ топографії та орієнтування, повинні вдосконалюватися в процесі вивчення інших дисциплін, зокрема: географії, математики, а в 10-11-х класах в програмі вивчення предмета "Захист України", зокрема на польових навчальних табірних зборах, тактичних заняттях, тренуваннях з військово-прикладної фізичної підготовки тощо. Знання та вміння, одержані під час вивчення курсу топографії, мають велике практичне значення у життєдіяльності людини, а також у профорієнтаційній роботі.

Курс реалізує компетентнісний, рефлексивний, особистісно орієнтований, проблемний підходи до навчання. Програму розроблено відповідно до вікових, загально навчальних, психологічних особливостей учнів. Вона сприяє формуванню ключових компетентностей, зокрема: екологічної, а саме здобуття навичок дотримання правил поведінки у природі, розуміння відповідальності за свої вчинки; математичної - у процесі вимірювань та розв’язанні практичних завдань; картографічної - вміння орієнтувати карту та орієнтуватися на місцевості, робити висновки про територію місцевості; інформаційно- комунікаційної, а саме застосування ГІС, умінні планувати та здійснювати пошук; підприємливості та фінансової грамотності - ініціативність, готовність брати відповідальність за прийняті рішення; громадянської - в умінні конструктивно співпрацювати під час парних, групових форм роботи.


і



 

Передбачає міжпредметні зв’язки з географією, Захистом України, прикладною фізичною підготовкою, математикою, інформатикою.

Курс має практичну спрямованість., яка реалізується під час розв’язання проблемних, ситуативних завдань, роботи з інтернет-ресурсами. Він спрямований на розвиток умінь і навичок роботи з ГІС та іншими джерелами інформації.

Програма курсу розрахована на 17 годин і складається зі вступу та двох розділів, які об’єднані у теми. В процесі вивчення курсу передбачено виконання 9-ти практичних робіт, дев’яту практичну роботу можна замінити на практикум (змагання зі спортивного орієнтування).


II. Змістове наповнення


№ з/п

Навчальні цілі (очікувані результати навчально- пізнавальної діяльності)

Зміст навчального матеріалу

Види навчальної діяльності

1.

Розуміє терміни топографія, топографічна карта. Визначає корисність топографічних знань для себе.

Вступ. Топографічна карта - різновид загально-географічних карт. Нормативні документи щодо створення топографічних карт. Основні вимоги до топографічних карт.

Оновлення топографічних карт. Одиниці виміру.

Вимірювання, прийняті в геодезії.

Обґрунтовує на конкретних прикладах значення і роль топографічних знань для людини.

Орієнтування на місцевості без карти.

2.

Вміти визначити загальний характер даної місцевості, визначати сторони горизонту та напрямок на північ; орієнтування: а) за компасом;

  1. за розташуванням Сонця;
  2. за Сонцем і годинником;
  3. за розташуванням Місяця;
  4. за Місяцем і годинником;
  5. за Полярною зіркою;

Способи вивчення місцевості. Сутність та способи орієнтування на місцевості. Способи визначення сторін горизонту.

Ігри на місцевості із застосуванням орієнтування; рекогносцировка; орієнтир від напрямку руху.

2



 

№ з/п

Навчальні цілі (очікувані результати навчально- пізнавальної діяльності)

Зміст навчального матеріалу

Види навчальної діяльності

 

є) за різними ознаками місцевих предметів.

 

 

 

Зможуть рухатися по азимуту на відкритій, закритій, легко і важко прохідній, а також пересіченій місцевостях. Визначати: відхилення від напрямку руху; рух без компасу за сонцем. Біг «в мішок», біг «з випередженням», 3 виходом на лінійні і площинні

орієнтири. БІГ 3 виходом у задану точку з точним контролем напряму і відстані.

Способи визначення відстаней на місцевості. Крокомірне визначення відстані. Визначення висоти предмета за допомогою екліметра. Сутність та способи орієнтування на місцевості. Рух за азимутами. Визначення віддалей до недоступної точки; між двома точками, між якими є перешкода; між двома недоступними точками.

Вправи на розвиток просторового орієнтування: стрибки та повороти на задану кількість градусів, пересування на задану відстань. Вправи на точність руху по азимуту.

Азимутальне проходження дистанції.

Встановлення та проходження дистанцій: у заданому напрямку, впродовж заданого часу, на маркованій трасі

Орієнтування на місцевості за картою.

3.

Знати: види компасів. Вміти: працювати з компасом.

Удосконалення навичок просторової орієнтації.

Робота з компасом, навчання

методів орієнтування на місцевості за допомогою карти. Комплексне читання карти. Визначення точки стояння. Вибір маршруту, фактори, що впливають на нього.

Відпрацювання послідовності дій у разі втрати орієнтації на місцевості. Нанесення на карту орієнтирів.

Вправи на аналіз швидкості пересування по місцевості в залежності від умов. Тренування навичок просторового орієнтування. Встановлення та проходження дистанцій на місцевості у заданому напрямку, на маркованій трасі.

3.

Види компасів. Робота з компасом. Рух за азимутом. Пояснює, як орієнтувати карту та

Практичне заняття:

Ігри і вправи, спрямовані на закріплення тактико- технічних прийомів в

Орієнтування за картою під час маршруту (руху). Особливості орієнтування

з



 

№ з/n

Навчальні цілі (очікувані результати навчально- пізнавальної діяльності)

Зміст навчального матеріалу

Види навчальної діяльності

 

звірити її з місцевістю. Вміє орієнтуватись на місцевості по карті;

застосовує набуті знання для визначення свого місцезнаходження.

за різноманітних умов місцевості.

орієнтуванні. Вимірювання відстаней на місцевості під час бігу по дорогах, стежках, просіках, по лісу,. Тактика вибору шляху руху в залежності від характеру місцевості.

4.

Рух за азимутом. Орієнтування на місцевості за рельєфом, площинними та лінійними орієнтирами. Визначення точки стояння.

Вивчення за допомогою компасу сторін горизонту. Рух за вказаним

азимутом, напрямом. Визначення та побудова масштабу кроків.

Визначення висоти предметів.

Практичне заняття:

Вправи на вимірювання відстаней на місцевості кроками в різному темпі. Вправи на місцевості 3 орієнтування у заданому напрямі, за вибором для відпрацювання точності орієнтування.

Задачі на місцевості: на визначення відстані, висоти та швидкості.

Складання схеми місцевості окомірним зніманням.

Елементи математичної основи топографічної карти.

Вимірювання за топографічною картою.

5.

Називає математичні

елементи карт; вміє пояснити лінії рамки карти, суть розграфлення і номенклатури.

Принципи розграфлення та складання

номенклатури топографічних карт.

Колони та пояси (ряди)

Номенклатура топографічних карт.

Міжнародна система

розграфлення аркушів

топографічних карт. Рамка топографічної карти.

Географічна і кілометрова сітка топографічних карт.

Робота у групах; розграфлення аркушів топографічної карти; Розв'язування задач: на визначення

номенклатури, розміру аркуша карти певного масштабу.

4



 

№ з/п

Навчальні цілі (очікувані результати навчально- пізнавальної діяльності)

Зміст навчального матеріалу

Види навчальної діяльності

 

топографічних карт

мільйонного масштабу.

 

 

6.

Визначає: абсолютну та відносну висоту;

Перевищення однієї точки над іншою. Називає форми рельєфу та елементи форм рельєфу; наводить приклади основних способів зображення рельєфу; пояснює спосіб зображення рельєфу горизонталями; визначає позитивні та негативні форми рельєфу, пояснює значення понять абсолютна висота, відносна висота; називає способи інтерполяції горизонталей.

Зображення рельєфу на топографічній карті.

Горизонталі. Абсолютна та відносна висоти.

Визначення перевищення висот за допомогою топографічної карти.

Робота у парах та групах: читання топографічної карти, складає орографічну схему місцевості; оцінює практичне значення вміння визначати орографічні елементи під час руху; робить висновки про важливість читання топографічної карти людьми різних професій.

Визначає: значення крутості, напряму і довжини схилів; основні та допоміжні горизонталі; специфічні форми рельєфу: гірський, горбистий, яристо-балочний, дрібногорбистий.

Розуміє цифрові позначення горизонталей та умовні знаки зображення рельєфу. Робить висновки про важливість характеру місцевості при вирішенні господарських завдань, у військових потребах.

Практичне заняття:

Робота у команді: зобразити рельєф місцевості горизонталями, використовуючи методи інтерполяції; визначити висоту перерізу рельєфу, стрімкість схилів.

Вивчення за картою рельєфу місцевості. Визначення стрімкості схилів за картою.

Визначення за топографічною картами, ArcGIS Online висот точок.

5



 

№ з/п

Навчальні цілі (очікувані результати навчально- пізнавальної діяльності)

Зміст навчального матеріалу

Види навчальної діяльності

7.

Називає призначення кілометрової сітки топографічної карти; пояснює відмінності між географічними та прямокутними координатами;

розуміє внесок учених Гаусса і Крюгера у вивчення топографії; користується координатними зонами Гаусса-Крюгера для визначення прямокутних координат.

Система координат.

Астрономічні (географічні) координати. Прямокутні координати.

Робота з роздатковим матеріалом «Навчальний посібник 3 топографії» ДНВП «Картографія» та настінною топографічною картою.

8.

Визначає географічні та прямокутні координати точок за топографічною картою;

наносить на карту точки за прямокутними та географічними координатами; робить висновки про значення знань визначення географічних та прямокутних координат у різних видах діяльності.

Практичне заняття:

Визначення координат за топографічною картою, онлайн-картою.

«Навчальний посібник 3 топографії» ДНВП «Картографія» Задачі на визначення географічних і прямокутних координат.

9.

Пояснює визначення географічного (істинного) азимута, магнітного азимута і дирекційного кута; називає формули для обчислення географічного азимута, магнітного азимута, дирекційного кута; простежує залежність між географічним азимутом, дирекційним

Дійсний та магнітний азимути. Визначення дирекційного кута, румбів. Схилення магнітного меридіану. Топогеодезична прив'язка.

«Навчальний посібник 3 топографії» ДНВП «Картографія», Індивідуальна та парна робота з вимірювання дирекційних кутів на топографічній карті за допомогою транспортира;

визначення величини зближення

6



 

№ з/п

Навчальні цілі (очікувані результати навчально- пізнавальної діяльності)

Зміст навчального матеріалу

Види навчальної діяльності

 

кутом і зближенням меридіанів;

Робить висновки про важливість кутів орієнтування та орієнтувальних ліній для збереження власного життя та безпеки людей різних професій.

 

меридіанів за формулою; обчислення кутів орієнтування та румбів за формулами.

10.

Розв’язує задачі шляхом переходу від дирекційного кута до магнітного азимута і навпаки.

Практичне заняття:

Рух маршрутом за азимутом. Розвідка місцевості (робота у командах) або робота з «Навчальний посібник 3 топографії» ДНВП «Картографія»

Визначення азимуту (дійсний, магнітний), дирекційного кута, румбів, схилення магнітного меридіану за допомогою топографічної карти.

11.

Називає математичні елементи карт; види масштабів: чисельний, іменований, лінійний, поперечний.

Масштаб. Види масштабу.

Робота з картами різних масштабів. Робота з картою атласа, онлайн- картами.

12.

Називає способи визначення відстаней за топографічною картою.

Практичне заняття:

Робота з топографічними картами та Goole- картами

Вимірювання відстаней за картою.

13.

Вміти викреслювати та знати умовні знаки.

Картографічне зображення. Умовні знаки. Види умовних знаків: масштабні та позамасштабні, лінійні та площинні. Пояснювальні підписи. Рельєф місцевості і його зображення на картах.

Робота у парах та команді написання топодиктантів з використанням умовних знаків.

Топографічні умовні знаки: крутизна схилів; прохідність місцевості. Вибір шляху при пересуванні до контрольного пункту.

Практичне заняття:

Читання топографічних карт за допомогою умовних знаків.

Викреслювання умовних знаків. Складання умовної

Ігри та вправи на місцевості. Правила поведінки при втраті місця свого знаходження на місцевості.

7



 

№ з/п

Навчальні цілі (очікувані результати навчально- пізнавальної діяльності)

Зміст навчального матеріалу

Види навчальної діяльності

 

Вміє читати топографічну карту за допомогою умовних знаків та легенди карти.

карти за текстом. Ігри та вправи на місцевості.

 

14.

Вміє розв’язувати задачі з використанням формул з тригонометрії; визначення за допомогою компасу напрямків руху до контрольного пункту.

Використання топографічних планів та карт при вирішенні розрахунку задач.

Застосування тригонометрії для розв’язування задач на місцевості.

Вивчення легенд топографічних карт. Написання топографічних диктантів.

Моделювання об’єктів місцевості умовними знаками. Проходження дистанцій: у заданому напрямку; за «віялом»; по лінії; на маркованій ділянці.

15.

Вміє розв’язувати задачі з використанням формул з тригонометрії.

Практичне заняття:

Визначення площі території за допомогою топографічної карти на платформі ArcGIS Online

Індивідуальна, парна робота.

Задачі на визначення площі території у км2, га

16.

Робота з онлайн- платформами, настінною картою.

Геодезичні пункти на місцевості. Дуга Струве. Вихідні астрономо- геодезичні дані.

Практичне заняття:

Нанесення на онлайн- карту геодезичних пунктів (дуга Струве).

Практикум.

17.

Узагальнює зміст курсу.

Підсумкове заняття.

Зробити самоаналіз роботи.

Вміє розв’язувати задачі різних типів.

ПІ. Критерії і процедури оцінювання


Оцінювання результатів навчальної діяльності (підсумкове оцінювання) і процесу розвитку умінь та навичок (формувальне оцінювання) учнів спрямовується на перевірку ключових компетентностей, із застосуванням полікритеріальної оцінки поточної роботи учнів за такими критеріями:


8



 

  •    рівень знань і вмінь, продемонстрований на практичних заняттях (практикумі);
  •    активність під час обговорення питань і виконання практичних завдань, що винесені на заняття;
  •    самостійне опрацювання теми в цілому чи окремих питань, підготовка рефератів та повідомлень.

Критерії дають змогу здійснювати оцінювання навчальних досягнень учнів у 12-бальній системі оцінювання:

  1. . Початковий
  1. бал Учень володіє навчальним матеріалом на рівні елементарного розпізнавання і відтворення окремих фактів, елементів, об'єктів, що позначаються учнем окремими словами чи реченнями.
  2. бала Учень володіє матеріалом на елементарному рівні засвоєння, викладає його уривчастими реченнями, виявляє здатність викласти думку на елементарному рівні.

З бала Учень володіє матеріалом на рівні окремих фрагментів, що становлять незначну частину навчального матеріалу.

  1. . Середній
  1. бала Учень володіє матеріалом на початковому рівні, значну частину матеріалу відтворює на репродуктивному рівні.
  2. балів Учень володіє матеріалом на рівні, вищому за початковий, здатний за допомогою вчителя логічно відтворити значну його частину.
  3. балів Учень може відтворити значну частину теоретичного матеріалу, виявляє знання і розуміння основних положень, за допомогою вчителя може аналізувати навчальний матеріал, порівнювати та робити висновки, виправляти допущені помилки.

ІП. Достатній

  1. балів Учень здатний застосовувати вивчений матеріал на рівні стандартних ситуацій, частково контролювати власні навчальні дії, наводити окремі власні приклади на підтвердження певних тверджень.
  2. балів Учень вміє порівнювати, узагальнювати, систематизувати інформацію під керівництвом учителя, в цілому самостійно застосовувати її на практиці, контролювати власну діяльність, виправляти помилки і добирати аргументи на підтвердження певних думок під керівництвом вчителя
  3. балів Учень вільно (самостійно) володіє вивченим обсягом матеріалу, в тому числі і застосовує його на практиці; вільно розв'язує задачі в стандартних ситуаціях, самостійно виправляє допущені помилки, добирає переконливі аргументи на підтвердження вивченого матеріалу.

IV. Високий

  1. балів Учень виявляє початкові творчі здібності, самостійно визначає окремі цілі власної навчальної діяльності, оцінює окремі нові факти, явища, ідеї; знаходить джерела інформації та самостійно використовує їх відповідно до цілей, поставлених учителем.
  2. балів Учень вільно висловлює власні думки і відчуття, визначає програму особистої пізнавальної діяльності, самостійно оцінює різноманітні

9



 

життєві явища і факти, виявляючи особисту позицію щодо них; без допомоги вчителя знаходить джерела інформації і використовує одержані відомості відповідно до мети та завдань власної пізнавальної діяльності. Використовує набуті знання і вміння в нестандартних ситуаціях.

  1. балів Учень виявляє особливі творчі здібності, самостійно розвиває власні обдарування і нахили, вміє самостійно здобувати знання.

Оцінювання здійснюється за 12-бальною шкалою (відповідно до наказу МОН України від 21.08.2013 № 1222 «Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти»).

Процедури: оцінювання здійснюється у процесі повсякденного вивчення результатів виконання учнями практичних завдань, а також за результатами перевірки навчальних досягнень учнів: усної (індивідуальне, групове, фронтальне опитування), письмової (самостійна робота, тестування, та ін.).


Програму підготували:


Вчитель географії КЗ ЛОР "Львівський державний ліцей з посиленою військово- фізичною підготовкою імені Героїв Крут"              Г.М. БЕНЮК


Заступник начальника КЗ ЛОР "Львівський державний
ліцей з посиленою військово-фізичною підготовкою імені

Героїв Крут" з навчальної роботи

підполковник


Т.Л. ГРИЦЕВИЧ


10


 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Furko Nadia
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
2 квітня 2023
Переглядів
741
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку