Краснокутський ліцей № 1 Краснокутської селищної ради
Богодухівського району Харківської області
ЗАТВЕРДЖЕНО
Протокол засідання педагогічної ради
Краснокутського ліцею №1
04.01.2023 протокол № 01
Навчальна програма
«Історія україни. Всесвітня історія» для закладів загальної середньої освіти
(автори Піскарьова І.О., Бурлака О.В., Майорський В.В., Мелещенко Т.В., Щупак І.Я.)
«Рекомендовано Міністерством освіти і науки України»
(наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07. 2021 № 795)
Розробив Володимир ЧЕЧУЙКО
2024
Пояснювальна записка
Інтегрований курс «Історія України. Всесвітня історія» реалізує вимоги до обов’язкових результатів навчання громадянської та історичної освітньої галузі. Його особливостями є: 1) інтегрований характер — давня історія України вивчається як складова всесвітньої історії; 2) вивчення історичного матеріалу здійснюється системно в широких хронологічних межах — від появи первісних людей до падіння Західної Римської імперії.
Подана програма є продовженням курсу «Вступ до історії України та громадянської освіти». Адаптаційний цикл (5 клас).
Головною метою курсу є розвиток особистості учня/учениці через осмислення минулого, сучасного та зв’язків між ними, взаємодії між глобальними, загальноукраїнськими й локальними процесами; формування ідентичності громадянина України. Сформувати в учнів/учениць основи критичного мислення та особистісного ставлення до історичних подій. Програма курсу спрямована на формування загальних і предметних компетентностей.
Основними завданнями курсу є:
Вимоги до обов’язкових результатів навчання учнів історії України, всесвітньої історії у 6 класі передбачають, що учениця/учень:
Програму інтегрованого курсу викладено у формі таблиці, яка складається з трьох частин. У першій частині таблиці Очікувані результати навчання кожного розділу відповідно до вимог Державного стандарту та Критеріїв оцінювання діяльності учнів. Друга частина містить Зміст навчально-пізнавальної діяльності інтегрованого курсу. У третій частині подаються Види навчальної діяльності.
Дотримуючись принципу наступності в модельну програму введено всю кількість очікуваних результатів навчання та розподілено їх за розділами. Зміст кожного розділу програми містить перелік історичних тем, не розділених на окремі заняття. Вчителі/учительки, орієнтуючись на вимоги щодо підготовки учнів/учениць, мають можливість самостійно визначати назву теми, кількість і перелік питань до кожного уроку залежно від умов організації освітнього процесу, пізнавальних можливостей школярів/школярок, класу й індивідуального підходу вчителя/учительки до викладання. До кожної теми вказано орієнтовані види навчальної діяльності та рекомендований обсяг навчального матеріалу, що має бути опанований учнями за визначений період навчання в процесі досягнення очікуваних результатів і ґрунтується на базових знаннях з громадянської та історичної галузі, визначених Державним стандартом базової середньої освіти (Додаток № 17). Враховуючи принципи академічної свободи вчителя, учитель/учителька можуть визначати конкретні форми та методи роботи, види пізнавальних завдань, зберігаючи загальну спрямованість роботи відповідно до компетентнісного підходу.
Структура курсу |
Вступ до інтегрованого курсу історії |
Розділ І. Життя людей у первісні часи |
Розділ ІІ. Цивілізації Стародавнього Сходу |
Розділ ІІІ. Давня Греція та її сусіди |
Розділ ІV. Давній Рим і його сусіди |
Узагальнення. Внесок цивілізацій Стародавнього світу в історію людства. Значення давньої історії України як складової світової історії |
Очікувані результати навчання |
Зміст навчально-пізнавальної діяльності |
Види навчальної діяльності |
Вступ до інтегрованого курсу історії (1 година) |
||
Базові знання: періодизація історії людства, історичні джерела, археологія, ера (епоха), цивілізація.
Уміння:
(рік – століття – тисячоліття);
|
Історична періодизація: світ і Україна. Археологічна періодизація. Хронологічні межі історії Стародавнього світу. Лічба часу в історії Стародавнього світу. Історичні джерела з історії Стародавнього світу |
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Робота з навчальним текстом.. Фронтальна бесіда, інтерактивні вправи, дискусія. Робота з візуальним рядом (ілюстрації історичних джерел, пов’язаних з подіями історії України). Укладання хронологічних задач |
|
|
|
Ставлення:
|
|
|
Розділ І. Життя людей у первісні часи(10 годин, з них1 година - урок узагальнення) |
||
Базові знання: палеоліт, мезоліт, неоліт, енеоліт, «homo sapiens (людина розумна)», первісне стадо, рід (родова община), плем’я, вождь, рада старійшин, матріархат, патріархат, «неолітична революція», привласнювальне господарство, відтворювальне господарство, ремесло, продуктивність праці, стоянки та пам’ятки первісних людей на території України, Трипільська археологічна культура, Середньостогівська археологічна культура, Вікентій Хвойка, язичництво, тотемізм, анімізм, магія.
Уміння:
|
Поява і розселення людини на планеті Земля. Перші люди на теренах України. Теорії походження людини. Кам’яний вік людства.
Життя та заняття найдавніших людей.
Життя людини на теренах України в первісну добу. Основні стоянки та пам’ятки первісних людей на території України.
Виникнення землеробства та скотарства. Неолітична революція. Початок обробки металів. Виникнення ремесел. Зародження торгівлі. |
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Робота з навчальним текстом та підготовка запитань до нього за допомогою ланцюжка запитань Квінтиліана. Робота з картою «Перші люди на землі». Відкрита дискусія «Теорії походження людини». |
на території України;
|
Перші землероби та скотарі України. Трипільська археологічна культура. Середньостогівська археологічна культура.
Форми організації первісних спільнот.
Первісна культура. Релігійні вірування людей. Практичні знання та вірування первісних людей. Мистецтво за первісної доби Урок узагальнення |
Створення пригодницьких оповідок з життя первісної людини. Укладання пізнавальної загадки (хмаринки слів, кросворда тощо) за змістом навчального матеріалу. Проєкт «Життя людей в первісні часи» |
«Життя людей у первісні часи»;
й суспільства;
|
|
|
Ставлення:
|
|
|
|
|
|
Розділ ІІ. Цивілізації Стародавнього Сходу(9 годин, з них 1 година – урок узагальнення). |
||
Базові знання: іригаційне землеробство, держава, влада фараона, піраміди, папірус, міста-держави Шумеру, закони Хаммурапі, колонізація, фінікійський алфавіт, ієрогліф, клинопис, цар Соломон, Біблія, Дарій І, варни, касти, буддизм, індуїзм, імперія, Піднебесна, Конфуцій.
Уміння:
|
Цивілізаційні центри Стародавнього Сходу в часі і просторі. Наукові дослідження стародавніх цивілізацій. Давній Єгипет. Народження Цивілізації Дворіччя. Давній Вавилон. Фінікія. Ізраїльсько- Юдейське царство. Давні Індія та Китай.
Землеробські цивілізації Стародавнього світу. Вплив природних умов на особливості господарювання давніх цивілізацій Сходу.
Держава і суспільство. Влада фараона в Давньому Єгипті. Міста-держави Шумеру. Закони Хаммурапі. Поняття закону. Фінікійська колонізація. Ізраїльсько-Юдейське царство. |
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Робота з навчальним текстом та підготовка запитань до нього за допомогою ланцюжка запитань Квінтиліана. Укладання ілюстрованої лінії часу «Давні цивілізації Стародавнього Сходу». Робота з історичними картами. Проєкт «Порівняння умов виникнення та розвитку землеробських цивілізацій Стародавнього Сходу». Робота з візуальними джерелами. |
розділу «Цивілізації Стародавнього Сходу», з допомогою вчителя);
|
Перська держава. Варни і касти в Індії. Ранги в китайському суспільстві.
Родина, освіта і виховання дітей у Стародавньому світі. Становище жінок. Міфологія. Релігійні уявлення. Язичницькі вірування народів Стародавнього Сходу. Поява монотеїстичних релігій.
Культурні надбання Стародавнього Сходу. Будівництво пірамід. Мистецтво. Писемність. Батьківщина алфавіту. Біблія як історичне джерело. Конфуціанство Урок узагальнення |
Укладання пізнавальної загадки (хмаринки слів, кросворда тощо) за змістом навчального матеріалу
|
ілюстративний матеріал (на прикладі стародавніх цивілізацій Сходу);
суспільства, окремих груп людей; |
|
|
«Цивілізації Стародавнього Сходу»);
|
|
|
Ставлення:
|
|
|
Розділ ІІІ. Давня Греція та її сусіди( 25 годин. з них 2 години-урок узагальнення) |
||
Базові знання: античність, Мінойська цивілізація, Ахейська Греція, Гомер «Іліада», «Одіссея», Генріх Шліман, міста-держави (поліси), демократія, олігархія, демос, реформи Солона, Спарта, олігархія, Велика грецька колонізація, античні міста-держави Північного Причорномор’я, кіммерійці, скіфи, сармати, Геродот, персько-грецькі війни, Перикл, Олімпійські ігри, П’єр де Кубертен, Імперія Александра Македонського, еллінізм. |
Наукові дослідження давньогрецької цивілізації. Природа і населення стародавньої Греції. Природні умови та населення. Розвиток господарства. Система рабства.
Мінойська цивілізація. Дорійці. |
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Робота з навчальним текстом та підготовка запитань до нього за допомогою ланцюжка запитань Квінтиліана. Робота з картами «Мінойська та ахейська |
Уміння:
«Давня Греція та її сусіди») у хронологічній послідовності за допомогою стрічки часу, укладає хронологічну таблицю;
|
Ахейська Греція. Давньогрецький поліс Велика грецька колонізація. Еллінізм.
Суспільство і держава в Стародавній Греції. Афіни – батьківщина демократії. Реформи Солона Розквіт Афінської держави. «Золота доба» Перікла» Стародавня Спарта – приклад олігархічної держави. Урок узагальнення.
Греко-перські війни. Підкорення Греції Македонією.
Держава Александра Македонського. Елліністичні держави. Поняття конфлікту, його види, стадії та способи подолання. Образ воїна-героя. Озброєння, стратегія і тактика полководців. Греко-перські війни як приклад рівня розвитку військової справи в Давній Греції. Александр Македонський.
Родина, виховання та повсякдення життя в давній греції. Родина в Давній Греції. Ґендер. Становище жінки. Навчання дітей. Виховання громадян і воїнів (на прикладі Афін і Спарти). Традиції |
цивілізації Давної Греції», «Велика грецька колонізація», «Персько-грецькі війни». Проєкти «Вірування давніх греків», «Архітектура та скульптура Давньої Греції».Укладання синхронізованої таблиці. Робота з ілюстрацією «Житло давніх греків». Коментований перегляд та інтерпретація візуальних джерел інформації з історії Давньої Греції. Укладання історичних оповідок з життя кіммерійців, скіфів, сарматів на території України. «Скарби античної цивілізації на українських землях». Укладання пізнавальної загадки (хмаринки слів, кросворда тощо) за змістом навчального матеріалу.
|
|
повсякденного життя. Давньогрецька мода. Осередки давньогрецької цивілізації та їх сусіди на теренах України: античні міста-держави, кіммерійці, скіфи і сармати, землеробське населення українських земель.
Культура Давньої Греції. Міфологія. Релігія. Наукові здобутки. Олімпійські ігри. Наука в Давній Греції. Література та театр в Давній Греції. Пам’ятки мистецтва Мінойської цивілізації, «золотої доби» грецької культури, еллінізму. Видатні діячі давньогрецької культури.
ії.Історичне значення давньогрецької культури. |
|
«Давня Греція та її сусіди», з допомогою вчителя);
(у межах тем розділу «Давня Греція та її сусіди», з допомогою вчителя);
людей; |
|
|
|
|
|
Ставлення:
|
|
|
Розділ ІV. Давній Рим і його сусіди(25 7один З них 3 години – урок узагальнення) |
||
Базові знання: Римська республіка, сенат, громадянська війна, патриції, плебеї, гладіатор, експансія, Пунічні війни, диктатура Юлія Цезаря, Римська імперія, римське право, вето, християнство, вандали, міграція, Велике переселення народів, автохтони, слов’яни, венеди, склавини, анти. |
Природа і населення Апеннінського півострова Наукові дослідження давньоримської цивілізації. Природні умови та населення. Розвиток господарства. Система рабства. |
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Робота з навчальним текстом та підготовка запитань до нього за |
Уміння:
|
Природа і населення Апенінського півострова. Давній Рим у часі і просторі Виникнення міста Рим. Царський період. Римська республіка. Завойовницькі війнив Давньому Римі. Воєнна експансія Риму. Диктатура Юлія Цезаря. Створення Римської імперії. Римська імперія в І-ІІІ ст. Військова справа в Давньому Римі Образ воїна-героя. Ставлення до ветеранів армії. Озброєння, стратегія і тактика полководців. Війни Риму на різних етапах історії. Видатні полководці. Людина в правовій та політичній системі Давнього Риму Організація влади в Давньому Римі: від республіки до імперії. Закони XII таблиць. Римське право. Права і обов’язки громадян в Римі. Соціальний захист. Основні форми та прояви дискримінації. Урок узагальнення. Родина і виховання Родина в Давньому Римі. Становище жінки. Навчання і виховання дітей. Традиції повсякденного життя. Розваги в давньоримському суспільстві. Культура Давнього Риму. Римська культура як продовження античної традиції Давньої Греції. Релігія в Стародавньому Римі: від язичництва до християнства. Пантеон римських богів. Виникнення християнства. Християнське вчення. Ісус Христос. Перші християнські громади і церкви. Перетворення християнства на державну релігію. Римська імперія в ІІІ-ІV ст. Культура Давнього Риму. Розвиток наукових знань. Пам’ятки мистецтва Стародавнього Риму. Історичне значення давньоримської культури.
|
допомогою ланцюжка запитань Квінтиліана. Укладання хронологічних і синхронізованих таблиць з історії Давнього Риму, давніх слов’ян. Розповідь про воєнну експансію Риму на основі історичної карти. Проєкти: «Людина в правовій та політичній системі Давнього Риму». «Повсякденне життя давнії римлян», «боги та духи давніх слов’ян»
|
Ставлення:
|
Урок узагальнення. Початок Великого переселення народів. Життя варварських племен. Відносини Риму з варварами. Падіння Західної Римської імперії. Падіння Стародавнього Риму: причини та наслідки. Давні слов’яни на теренах України. Питання походження і прабатьківщини слов’ян. Венеди, анти і склавини в писемних джерелах. Повсякденне й господарське життя слов’ян на теренах України. Духовний світ давніх слов’ян. Урок узагальнення.
|
|
|
|
|
Узагальнення. Внесок цивілізацій Стародавнього світу в історію людства( 1 година) |
||
Уміння:
Ставлення:
як складової світової історії |
Історія України як складова світової історії.
Місце історії Стародавнього світу в історії людства. Сім чудес світу |
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Проєкт «Досягнення цивілізацій Стародавнього світу» |