Навчальна програма з інформатики та календарне планування
Складена відповідно до Модельної навчальної програми (адапційного циклу) для закладів загальної середньої освіти
(автори Морзе Н.В., Барна О.В.)
Схвалено Затверджено
рішенням педагогічної ради № 1 Директор ________
від 30 серпня 2022 року
Навчальна програма з інформатики
5 клас
Складена відповідно до Модельної навчальної програми (адапційного циклу) для закладів загальної середньої освіти
(автори Морзе Н.В., Барна О.В.)
«Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)
Метою інформатичної освітньої галузі є розвиток особистості учня, здатного використовувати цифрові інструменти і технології для розв’язання проблем, розвитку, творчого самовираження, забезпечення власного і суспільного добробуту, критично мислити, безпечно та відповідально діяти в інформаційному суспільстві. Досягнення мети здійснюється шляхом із вивчення навчального курсу «Інформатика» із врахуванням вікових та індивідуальних особливостей розвитку й освітніх потреб учнів, на основі побудови індивідуальних освітніх траєкторій учнів 5 класу.
Навчання інформатики у адаптаційному циклі має базуватись на результатах, отриманих учнями початкових класів під час вивчення окремого курсу інформатики або відповідної складової інтегрованого курсу. Зокрема, передбачається, що на початок 5 класу учень/учениця мають навички:
● вибору та роботи із цифровими пристроями для дослідження інформаційного навколишнього світу,
● знаходження, подання, перетворення, аналізу та зберігання даних різних типів (текстових, графічних, мультимедійних);
● відповідального використання інтернету для пошуку даних, навчання та комунікації, з дотриманням власної безпеки й авторського права;
● створення простих інформаційних продуктів, які містять текст, зображення, звук тощо для представлення ідей та/або результатів діяльності;
● розробки простих алгоритмів для власної чи групової діяльності з послідовних дій, умов, повторень в середовищі створення та виконання алгоритмів;
● роботи з об'єктами та моделями (визначення властивостей об’єктів, класифікація, упорядковування, створення простих інформаційних моделей).
Обов’язкові результати навчання учнів з інформатики визначено в додатку7 Державного стандарту початкової освіти:
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2019-%D0%BF#Text
Під час адаптаційного періоду навчання інформатики учень/учениця має навчатися:
1. Застосовувати логічні міркування та обчислювальне мислення під час аналізу проблемних ситуацій та розробки рішень практичних задач, знаходити, аналізувати, перетворювати, узагальнювати, систематизувати та подавати дані, критично оцінювати інформацію для розв’язання життєвих проблем.
2. Набувати навичок використання різноманітних застосунків і цифрових пристроїв до виконання завдань, у вирішенні проблем, спілкування та сприяння діяльності індивідуально та у співпраці з іншими особами.
3. Зрозуміти, як і де ІКТ використовується у повсякденному житті (вдома, школі, на робочому місці рідних та близьких та в громаді) для вирішення практичних задач, усвідомлено використовувати інформаційні та комунікаційні технології і цифрові інструменти для доступу до інформації, спілкування та співпраці як творець та (або) споживач, а також самостійно опановувати нові технології.
4. Розробляти прості алгоритми, використовуючи різні середовища створення та виконання алгоритмів.
5. Зрозуміти і пояснити етичні, соціальні та економічні проблеми, пов’язані з використанням ІКТ.
6. Проявляти мотивацію до навчання, зацікавленість та підтримувати її протягом усього процесу навчання.
Навчання інформатики ґрунтується на таких ціннісних орієнтирах:
● повага до особистості учня та визнання пріоритету його інтересів, досвіду, власного вибору, прагнень, ставлення у визначенні мети й організації освітнього процесу, підтримка пізнавального інтересу та наполегливості;
● забезпечення рівного доступу кожного учня до освіти без будь-яких форм дискримінації учасників освітнього процесу;
● дотримання принципів академічної доброчесності у взаємодії учасників освітнього процесу й організації всіх видів навчальної діяльності;
● становлення вільної особистості учня, підтримка його самостійності, підприємливості й ініціативності, розвиток критичного мислення та впевненості в собі;
● формування культури здорового способу життя учня, створення умов для забезпечення його гармонійного фізичного та психічного розвитку, добробуту;
● створення освітнього середовища, в якому забезпечено атмосферу довіри, без будь-яких форм дискримінації учасників освітнього процесу;
● утвердження людської гідності, чесності, милосердя, доброти, справедливості, співпереживання, взаємоповаги і взаємодопомоги, поваги до прав і свобод людини, здатності до конструктивної взаємодії учнів між собою та з дорослими;
● формування в учнів активної громадянської позиції, патріотизму, поваги до культурних цінностей українського народу, його історико-культурного надбання і традицій, державної мови;
● плекання в учнів любові до рідного краю, відповідального ставлення до довкілля
ОСНОВНА ЧАСТИНА
В основу навчального курсу «Інформатика» для 5 класу покладено розвивально-компетентнісний підхід, що передбачає формування предметних і ключових компетентностей, а також розвиток певних мисленнєвих навичок.
Роль курсу інформатики у формуванні ключових компетентностей відображено в табл. 1.
Таблиця 1
Ключові компетентності |
Уміння та ставлення |
Вільне володіння державною мовою |
Уміння: ● створювати цифрові інформаційні об’єкти державною мовою; ● спілкуватися державною мовою з використанням інформаційно-комунікаційних технологій; ● висловлюватися і дискутувати на тему сучасних цифрових технологій з використанням відповідної термінології; ● презентувати українською мовою власну чи групову діяльність, зокрема з використанням цифрових технологій; ● використовувати словники й інші програмні засоби для тлумачення слів, перевірки правопису, перекладу тексту і вебсторінок, зокрема під час голосового введення тексту; Ставлення: ● надання переваги програмним засобам і ресурсам з інтерфейсом державною мовою; ● визнання комунікаційної ролі інформаційних технологій |
Здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами |
Уміння: ● створювати інформаційні об’єкти рідною мовою; ● спілкуватися рідною мовою з використанням цифрових технологій; ● використовувати програмні засоби, сервіси та ресурси з інтерфейсом рідною мовою; ● використовувати програмні засоби для перекладу текстів рідною мовою; ● використовувати словники й інші програмні засоби для тлумачення слів, перевірки правопису і перекладу Ставлення: ● усвідомлення ролі сучасних інформаційних технологій для здійснення перекладів рідною мовою |
Здатність спілкуватися іноземними мовами
|
Уміння: ● створювати інформаційні об’єкти іноземними мовами; ● спілкуватися іноземними мовами з використанням цифрових технологій; ● використовувати програмні засоби, сервіси і ресурси з інтерфейсом іноземною мовою; ● використовувати програмні засоби для перекладу текстів, зокрема під час голосового введення тексту; ● використовувати словники та інші програмні засоби для тлумачення іноземних слів; Ставлення: ● усвідомлення ролі сучасних інформаційних технологій для здійснення перекладів іноземними мовами; ● розуміння необхідності володіння іноземними мовами для онлайн-навчання і спілкування |
Математична компетентність |
Уміння: ● використовувати математичні методи для розв’язання задач засобами цифрових технологій; ● проводити дослідження з використанням математичних моделей засобами цифрових технологій; Ставлення: ● усвідомлення важливості математики як однієї з основ інформаційних технологій |
Компетентності в галузі природничих наук, техніки і технологій |
Уміння: ● використовувати наукові методи для розв’язання задач природничо-технічного змісту засобами цифрових технологій; ● проводити навчальні дослідження та експерименти природничо-технологічного змісту за допомогою цифрових технологій; ● будувати та використовувати інформаційні моделі об’єктів, явищ і процесів для розв’язання проблем реального та віртуального світу, проводити експерименти і дослідження; ● визначати загальні фізичні принципи будови і функціонування інформаційних систем і середовищ, цифрових пристроїв Ставлення: ● усвідомлення впливу цифрових технологій на модернізацію інформаційних процесів у науці та техніці; ● визнання ролі наукових ідей у розвитку інформаційних технологій; |
Інноваційність |
Уміння: ● розпізнавати й описувати поширення цифрових інновацій у науці і суспільстві; ● генерувати та реалізовувати ідеї з використанням цифрових технологій; ● наводити приклади реалізації інноваційних ідей у різних предметних галузях і життєвих ситуаціях з використанням інформаційно-комунікаційних технологій Ставлення: ● відкритість новому у сфері інформаційних технологій, готовність до змін, прийняття неочікуваних результатів під час здійснення інформаційних процесів; ● готовність до інтеграції знань з різних предметних галузей під час створення інформаційних продуктів, навчання |
Екологічна компетентність |
Уміння: ● використовувати інформаційні системи, цифрові пристрої і програмні засоби для моніторингу та розв’язання проблем довкілля; ● розв’язувати задачі екологічного змісту засобами цифрових технологій Ставлення: ● визнання необхідності застосування екологічних засад використання і утилізації цифрових пристроїв; ● усвідомлення впливу інформаційно-комунікаційних технологій і пристроїв на довкілля |
Інформаційно-комунікаційна компетентність
|
Уміння: ● розв’язувати проблеми з використанням цифрових пристроїв, інформаційнокомунікаційних технологій для власного і суспільного розвитку та добробуту; ● знаходити, подавати, перетворювати, аналізувати, узагальнювати й систематизувати дані з використанням цифрових пристроїв і програм для розв’язання життєвих задач; ● застосовувати алгоритмічний підхід та обчислювальне мислення для планування, розроблення і налагодження програмних проєктів для ефективного розв’язання задач і творчого самовираження; ● створювати індивідуально або в групі інформаційні продукти з використанням різних цифрових пристроїв та інформаційних технологій Ставлення: ● готовність критично оцінювати інформацію, її значення і вплив на людину та суспільство; ● прагнення відповідально і безпечно використовувати інформаційно-комунікаційні технології та цифрові пристрої для доступу до інформації, спілкування і співпраці; ● зважений підхід до використання інформаційних технологій, дотримання етичних, міжкультурних і правових норм інформаційної взаємодії |
Навчання впродовж життя
|
Уміння: ● використовувати програмні засоби планування роботи для організації навчальної діяльності й особистого розвитку; ● співпрацювати і комунікувати з іншими особами для досягнення навчальних цілей засобами інформаційних технологій; ● використовувати критерії оцінювання власних досягнень; ● використовувати різноманітні підходи і форми навчання, можливості сучасних навчальних середовищ (зокрема онлайн-середовищ) для побудови власної траєкторії розвитку Ставлення: ● прагнення самостійно опановувати нові інформаційні технології та цифрові інструменти; ● відкритість до отримання нового досвіду, допитливість, наполегливість, ініціативність, мотивація до навчальної діяльності у сфері інформаційних технологій; ● відповідальність за власне навчання; ● готовність ділитися власним досвідом з іншими особами; ● усвідомлення власних досягнень і потреб у навчанні в галузі інформаційних технологій |
Громадянські та соціальні компетентності |
Громадянські компетентності Уміння: ● дотримуватися принципів цифрового громадянства; ● вести дискусію та обстоювати свою позицію щодо актуальних питань сучасності, пов’язаних зі сферою інформаційних технологій Ставлення: ● визнання впливу сучасних інформаційних технологій на розвиток особистості, громади і суспільства; ● повага до прав і свобод, зокрема свободи слова, конфіденційності в інтернеті, авторського права й інтелектуальної власності, права на захист персональних даних тощо; ● відповідальна громадянська позиція щодо дотримання норм ліцензування програмного забезпечення Соціальні компетентності Уміння: ● використовувати цифрові засоби для роботи і спілкування в закладі освіти на засадах інклюзивності, доступності та рівності; ● планувати й організовувати власну діяльність і відпочинок з використанням інформаційно-комунікаційних технологій; ● виявляти гнучкість у спілкуванні і співпраці за допомогою цифрових пристроїв; ● виявляти ініціативність, надавати підтримку іншим особам, за потреби сприяти запобіганню чи вирішенню конфліктів у груповій роботі над інформаційними продуктами; ● дотримуватися основних правил безпечного і відповідального використання інформаційно-комунікаційних технологій, мережевого етикету Ставлення: ● конструктивне ставлення до проблемних ситуацій, що виникають під час використання цифрових пристроїв і технологій; ● усвідомлення переваг і ризиків застосування інформаційних і комунікаційних технологій і пристроїв для себе, суспільства, навколишнього середовища |
Культурна компетентність
|
Уміння: ● грамотно та логічно висловлювати свою думку, аргументовано вести діалог, враховуючи національні та культурні особливості співрозмовників у віртуальному просторі ● створювати різнопланові медіапродукти з використанням інформаційних технологій ● враховувати художньо-естетичний аспект у створенні інформаційних продуктів Ставлення: ● усвідомлення власної культурної ідентичності, повага до розмаїття культурного вираження інших осіб у глобальному інформаційному суспільстві ● готовність обстоювати важливість неперервного розвитку власної інформаційної культур |
Підприємливість та фінансова грамотність
|
Уміння: ● планувати власну і групову діяльність для проєктування і створення інформаційного продукту; ● ідентифікувати можливості цифрових технологій і пристроїв для створення цінностей, провадження діяльності та розвитку підприємливості; ● оцінювати і враховувати власні сильні і слабкі сторони в груповій та особистій діяльності; ● визначати можливі варіанти розв’язання проблеми і перевіряти результати засобами цифрових технологій і пристроїв; ● аргументовано обстоювати свою позицію, вести переговори під час провадження інформаційної діяльності; ● дотримуватися законодавства щодо авторського права в інформаційній діяльності; ● приймати прості фінансові рішення на основі аналізу даних за допомогою інформаційних технологій Ставлення: ● відповідальність за власну діяльність і результати роботи над спільним проєктом створення інформаційного продукту, толерантність щодо інших членів групи; ● сприйняття помилок як поштовху для вдосконалення інформаційного продукту і власного розвитку; ● виявлення лідерства, ініціативності під час провадження інформаційної діяльності; ● прагнення до високих стандартів власної і групової діяльності під час створення інформаційного продукту; ● зважений підхід до оцінювання власної діяльності, що формує цифрову репутацію; ● повага до приватної, зокрема фінансової, інформації інших осіб |
У процесі навчання інформатики учні розвивають наскрізні вміння: 1)читати з розумінням, що передбачає здатність до емоційного, інтелектуального, естетичного сприймання і усвідомлення прочитаного, розуміння інформації, записаної (переданої) у різний спосіб або відтвореної технічними пристроями, що охоплює, зокрема, уміння виявляти приховану й очевидну інформацію, висловлювати припущення, доводити надійність аргументів, підкріплюючи власні висновки фактами та цитатами з тексту, висловлювати ідеї, пов’язані з розумінням тексту після його аналізу та добору контраргументів; 2) висловлювати власну думку в усній і письмовій формі, тобто словесно передавати власні думки, почуття, переконання, зважаючи на мету та учасників комунікації, обираючи для цього відповідні мовленнєві стратегії; 3) критично і системно мислити, що виявляється у визначенні характерних ознак явищ, подій, ідей, їх взаємозв’язків, умінні аналізувати й оцінювати доказовість і вагомість аргументів у судженнях, зважати на протилежні думки та контраргументи, розрізняти факти, їх інтерпретації, розпізнавати спроби маніпулювання даними, використовуючи різноманітні ресурси і способи оцінювання якості доказів, надійності джерел і достовірності інформації; 4) логічно обґрунтовувати позицію на рівні, що передбачає здатність висловлювати послідовні, несуперечливі, обґрунтовані міркування у вигляді суджень і висновків, що є виявом власного ставлення до подій, явищ і процесів; 5) діяти творчо, що передбачає креативне мислення, продукування нових ідей, доброчесне використання чужих ідей та їх доопрацювання, застосування власних знань для створення нових об’єктів, ідей, уміння випробовувати нові ідеї; 6) виявляти ініціативу, що передбачає активний пошук і пропонування рішень для розв’язання проблем, активну участь у різних видах діяльності, їх ініціювання, прагнення до лідерства, уміння брати на себе відповідальність; 7) конструктивно керувати емоціями, що передбачає здатність розпізнавати власні емоції та емоційний стан інших, сприймати емоції без осуду, адекватно реагувати на конфліктні ситуації, розуміти, як емоції можуть допомагати і заважати в діяльності, налаштовуючи себе на пошук внутрішньої рівноваги, конструктивну комунікацію, зосередження уваги, продуктивну діяльність; 8) оцінювати ризики, що передбачає вміння розрізняти прийнятні і неприйнятні ризики, зважаючи на істотні фактори; 9) приймати рішення, що передбачає здатність обирати способи розв’язання проблем на основі розуміння причин та обставин, які призводять до їх виникнення, досягнення поставлених цілей з прогнозуванням та урахуванням можливих ризиків і наслідків; 10) розв’язувати проблеми, що передбачає вміння аналізувати проблемні ситуації, формулювати проблеми, висувати гіпотези, практично їх перевіряти й обґрунтовувати, здобувати потрібні дані з надійних джерел, презентувати й аргументувати рішення; 11) співпрацювати з іншими, що передбачає вміння обґрунтовувати переваги взаємодії під час спільної діяльності, планувати власну та групову роботу, підтримувати учасників групи, допомагати іншим і заохочувати їх до досягнення спільної мети.
Навчання інформатики у 5 класі базується на реалізації основних ідей:
1. Обчислювальне мислення — це творча діяльність людини.
2. Абстракція зменшує інформацію і деталізацію та дає змогу зосередитися на поняттях, що стосуються розуміння та вирішення проблем.
3. Дані й інформація сприяють створенню знань.
4. Алгоритми є інструментами для розв’язування обчислювальних задач та представлення отриманих результатів.
5. Програмування — це творчий процес, який використовується для отримання цифрових продуктів.
6. Цифрові пристрої, системи та мережі, що їх з’єднують, сприяють обчислювальним підходам до вирішення проблем.
7. Цифрові технології дають змогу створювати інновації в інших галузях, включаючи науку, математику, гуманітарні науки, мистецтво, здоров’я, техніку та підприємництво.
Обов’язкові результати навчання досягаються через три концепти:
● Комп’ютер як напрямок науки
● Комп’ютер як інструмент
● Комп’ютер у суспільстві
Концепт «Комп’ютер як напрямок науки» складається з двох векторів — обчислювальне та системне мислення. Цінність інформатики випливає з того, що вона має можливість інтегрувати використання програмного й апаратного забезпечення для створення нових цифрових продуктів, вирішення реальних проблем та виконання завдань, які ґрунтуються на обчислювальному та системному мисленні. Обчислювальне мислення сприяє розвитку навичок у вирішенні проблем за допомогою алгоритмічного мислення та проєктування; воно активізує мисленнєві процеси та сприяє розвитку навичок вирішення проблем, зокрема переформулювання складних практичних завдань на низку простих, вирішення яких знайомі учневі. Набуття знань з алгоритмізації та програмування є частиною цього концепту навчання. Системне мислення забезпечує розвиток в учнів навичок проєктування та створення систем і рішень, побудови моделей і роботи з об’єктами.
Два інші концепти «Комп’ютер як інструмент» та «Комп’ютер у суспільстві» також охоплюють важливі вектори застосування цифрових технологій та передбачають їх навчання учнів такими методами, щоб вони могли розвивати свої ідеї та творчі здібності завдяки використанню інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) для сприяння розвитку суспільства.
Концепт «Комп’ютер як інструмент» спрямовано головним чином на прикладний аспект цифрової техніки та ІКТ. В основі цього концепту — використання комп’ютера та комп’ютерних програм. Використання комп’ютерних програм фокусується на оволодінні продуктивністю, комунікаціями та творчими інструментами для виконання практичних завдань з конкретними цілями за допомогою проєктного навчання. Такі завдання включають опрацювання текстів, електронних таблиць, інфографіки та зображень, електронних повідомлень, анімацій і мультимедіа. Концепт «Комп’ютер у суспільстві» спрямовано на етичні, правові та безпекові питання, пов'язані з використанням комп'ютерів та ІКТ у суспільстві та визначення ролі інформаційних технологій в житті людини. Проблеми, які зазвичай відносяться до цього концепту, включають питання використання інтернету та мережевих технологій, безпеку в інтернеті, інтелектуальну власність, комп’ютерну залежність та конфіденційність даних. Концепт охоплює подання даних та інформації, розуміння інформаційних процесів і систем. Завданнями цього концепту є також розвиток навичок XXI століття, що включають здатність працювати спільно, виробляти творчі продукти та бути самоорієнтованими у навчанні.
Навчальна програма зосереджена на формування в учнів 5 класі основних навиків використання ІКТ, які будуть підтримувати вивчення інших предметів і будуть корисними в їх особистому житті. Ці навички також складають основу для продовження вивчення інформатики в 6, 7–9 класах.
Програма базується на реалізації змістових ліній Державного стандарту навчання інформатики відповідно до означених концептів (таблиця 2). У 5 класі навчання на вивчення інформатики згідно з типовим навчальним планом – 52 години.
Таблиця 2.
Змістові лінії |
Інформація, дані та пристрої |
Інформація. Дані. Моделі |
|
Цифрові пристрої |
|
Цифрова творчість |
Текстовий процесор |
Растровий графічний редактор. Векторний редактор в офісних пакетах |
|
Мультимедійні презентації |
|
Карти знань |
|
Алгоритми в середовищі складання та виконання алгоритмів |
|
Безпека та відповідальність |
Пошук та завантаження даних з мережі Інтернет Безпека, авторське право |
Під час навчання першого циклу інформатики у 5 класі учні набуватимуть базових знань та умінь з:
● подання та опрацювання даних з використанням цифрових пристроїв;
● використання застосунків для опрацювання текстів, графічних зображень, мультимедійних презентацій;
● колективного вирішення проблем у повсякденному житті;
● дослідницько-пізнавальної діяльності та роботи в навчальних проєктах;
● комп’ютерного малювання та редагування зображень, розміщення їх у своїх роботах, презентаціях, картах-знань, анімованих історіях та іграх.
П’ятикласники навчатимуться відповідально використовувати та критично оцінювати інформацію, дотримуватись авторського права під час використання цифрових документів, безпеки під час роботи з цифровими пристроями та в мережі, пояснювати основні концепції та застосовувати навички складання алгоритмів.
Узгоджено
Заступник директора з НВР
__________ Оксана Гетюк
Календарно-тематичне планування з інформатики на 2022-2023 н.р.
5 клас (52 год.)
відповідно до Модельної навчальної програми (адапційного циклу)
автори Морзе Н.В., Барна О.В.
Очікувані результати навчання |
Зміст навчального предмета |
Види навчальної діяльності |
||
Концепт 1. «Комп’ютер у суспільстві» |
||||
РОЗДІЛ 1. Інформація і комп’ютер |
||||
● виділяє групи цифрових пристроїв за їх функціями і призначенням; ● називає складові комп’ютера і розповідає про їх призначення, описуючи їх взаємодію, основні характеристики, можливості та обмеження; ● наводить приклади різних програмних засобів для працювання даних, порівнює їх за наданими критеріями і пояснює вибір потрібних; ● пояснює призначення операційної системи; ● розпізнає зміни інтерфейсу програмного середовища, оновлення цифрових пристроїв та адаптується до них наводить приклади застосування і побудови локальних мереж та організації доступу до інтернету; ● наводить приклади онлайн-сервісів та їх можливостей; демонструє належний рівень навичок роботи з клавіатурою та іншими пристроями введення і виведення даних; ● розпізнає життєві, навчальні проблеми, для розв’язування яких можна застосувати цифрові технології; пояснює вибір та використовує цифрові пристрої і технології для розв’язування конкретних задач; ● визначає формат і обсяг даних, потрібних для розв’язування задачі, підтвердження чи спростування тверджень; |
|
|
Тема 1. Піклуємося про безпеку Інструктаж з БЖД Безпека під час роботи з комп'ютером. Інструктаж з БЖД. Безпека в інтернеті та комп’ютерний вірус Тема2. Використовуємо інтернет. Інструктаж з БЖД. Сервіси інтернету для навчання Інструктаж з БЖД. Інтернет для власного розвитку Тема 3. Досліджуємо за допомогою гаджетів. Інструктаж з БЖД. Постановка проблеми. Причина й наслідок Дослідження План роботи над проєктом Інструктаж з БЖД. Інформація, дані, повідомлення. Тема 4. Складаємо модель комп’ютера Інструктаж з БЖД Комп'ютер як пристрій опрацювання даних. Інструктаж з БЖД Складові комп’ютерів та їхнє призначення. Тема 5. Програмуємо пристрої Інструктаж з БЖД Виконавці алгоритмів. Способи опису алгоритму. Інструктаж з БЖД Середовище опису й виконання алгоритму Тема6. Встановлюємо програми Інструктаж з БЖД Операційна система та її інтерфейс. Дослідження Інструктаж з БЖД Програми для опрацювання даних різних типів (текстових, числових, графічних, мультимедійних). |
виділяє особливості даних різних типів та порівнює їх; ● презентує рекламу продукту з використанням даних різних типів; ● за допомогою цифрових інструментів виконує індивідуальний навчальний проєкт зі збору даних з певної теми, яка вивчається на інших предметах; ● бере участь у проєкті в малих групах із фотофіксацією та відеофіксацією роцесів у природі; ● групує цифрові пристрої за їх функціями і ризначенням; проєктує інформаційну модель комп’ютера за заданими критеріями; ● створює презентацію про складові персонального (або навчального) комп’ютера; ● складає історію про правила життєдіяльності під час роботи з комп’ютером («що станеться, якщо…»); ● створює презентацію про призначення різних програмних засобів; ● створює діаграму для порівняння різних програмних засобів; ● розв’язує ситуаційні завдання на вибір застосунку та триманий результат; ● створює схему про призначення операційної системи; ● формулює запитання щодо зміни інтерфейсу програмного середовища; ● створює лінію часу з ілюстрацією зміни цифрових пристроїв. складає порівняльну схему призначення комп’ютерних мереж; ● малює схему локальної мережі в навчальному класі; |
Концепт 2. «Комп’ютер як інструмент» |
||||
РОЗДІЛ 2. Зображення та алгоритми їх побудови |
||||
● використовує дані різних типів (принаймні трьох з наведених: текстові, графічні, числові, мультимедійні) для створення інформаційних продуктів; ● розпізнає та реалізує можливості для створення інформаційних продуктів у контексті розв’язування життєвої/навчальної проблеми; ● створює, редагує та форматує об’єкти текстового документа, готуючи його до друку; ● обирає і застосовує засоби для побудови зображення в одному з графічних редакторів ● створює мультимедійні презентації; ● дотримується критеріїв оформлення і якості інформаційних продуктів; ● описує власну діяльність і набутий досвід під час створення інформаційного продукту; ● бере участь у спільному проєкті (онлайн та офлайн) зі створення інформаційних продуктів для реалізації власних і суспільних інтересів; ● планує роботу перед виконанням завдання і за потреби вносить корективи в план під час виконання завдання; ● пояснює, розподіляє і відповідально виконує ролі групової взаємодії під час розроблення проєкту; ● пропонує і дотримується правил взаємодії і прийняття спільних рішень під час створення колективного проєкту; ● наводить приклади переваг конструктивної співпраці; ● у разі потреби пропонує допомогу іншим особам; ● бере участь у представленні результатів групової роботи; ● описує вплив власних думок, емоцій і настрою на власну діяльність і результат роботи (власний і групи); ● надає доброзичливі і конструктивні поради щодо вдосконалення процесу та/чи результату спільної роботи; ● описує власну діяльність як члена групи і набутий досвід; ● використовує онлайн-ресурси для доступу до інформації, навчання, задоволення власних інтересів чи участі в суспільній діяльності; ● зазначає джерела, використані у своїх роботах. ● складає лінійні, розгалужені та циклічні алгоритми для розв’язування задач; ● представляє алгоритм одним чи кількома способами; ● поєднує базові структури для розв’язування задачі; ● пропонує способи перевірки коректності алгоритму та використовує їх; ● наводить приклади виконавців і команд, які вони виконують |
|
|
Тема 7. Стаємо фотокореспондентами. Інструктаж з БЖД Програми для перегляду та створення графічних зображень. Інструктаж з БЖД Програми для роботи з графікою Виконання проєкту Тема 8. Стаємо дизайнерами. Інструктаж з БЖД Комп’ютерна графіка та її особливості Інструктаж з БЖД Створення зображень у графічному редакторі Виконання проєкту Тема 9. Створюємо моделі Інструктаж з БЖД Об’єкти та їхні властивості. Обєкти в середовищі виконання алгоритмів. Інструктаж з БЖД Дії над об’єктами в середовищі Сретч Дослідження та робота над проєктом Тема 10. Проєктуємо діяльність робота-художника Інструктаж з БЖД Типи алгоритмів Інструктаж з БЖД Лінійні алгоритми Інструктаж з БЖД Побудова лінійних алгоритмів Тема 11. Створюємо орнамент Інструктаж з БЖД Закономірності навколо нас. Інструктаж з БЖД Побудова орнаментів у Скретч Тема 12. Складаємо алгоритми. Інструктаж з БЖД Складання алгоритмів із командами повторення. Інструктаж з БЖД Поєднання команд повторення. Інструктаж з БЖД Добір кращої стратегії для створення алгоритму. Робота над проєктом. |
виконує тренувальні вправи в програмі клавіатурного тренажера для покращення навичок роботи з клавіатурою; ● бере участь у дослідницькому проєкті за визначеною роллю з використанням ґаджета та спеціальних застосунків; проводить у групі віртуальні екскурсії з використанням цифрових пристроїв і доповненої реальності; ● формулює гіпотезу, вимірює та записує числові дані, аргументує висновки за допомогою проведених досліджень довкілля з використанням цифрових засобів; ● створює мінікнигу за результатами проєктної діяльності; ● створює карту знань про програми для роботи з графічними даними; ● створює інфографіку за результатами спільної проєктної діяльності; ● створює колаж, фотоальбом із графічних зображень; ● будує інформаційні моделі реальних об’єктів у середовищі графічного редактора офісних пакетів; ● створює логотип команди (гуртка, школи, групи тощо); ● створює карту знань про програмне забезпечення для створення й відтворення комп’ютерних презентацій; ● створює презентації за результатами проєктної діяльності; ● створює в групі навчальні ролики, що містять мультимедіа, засобам опрацювання презентацій, відповідно до обраної ролі; ● створює власне друковане портфоліо для виставки робіт; ● аналізує та оцінює інформаційні продукти (власні та створені іншими) за критеріями; ● демонструє та пояснює власні інформаційні продукти в малих групах та класі; ● складає план проєктної діяльності та виготовлення інформаційних продуктів; ● планує виконання основних етапів дослідницько-пізнавального проєкту у класі в контексті розв’язування життєвої/навчальної проблеми з використанням цифрових технологій; ● створює закладки та складає список посилань на інформаційні джерела для розв’язування життєвої/навчальної проблемии середовища створює власний проєкт у середовищі виконання алгоритмів для побудови графічних зображень, анімованих історій, мультимедійних ігор, навчальних моделей, добирає/створює виконавців та добирає команди середовища; ● розробляє алгоритм опрацювання події у власному проєкті відповідно до умов та завдань проєкту; ● записує текстовий алгоритм у вигляді блок-схеми та навпаки, перетворює блок-схемний опис алгоритму в блоки команд середовища; ● перетворює лінійний алгоритм у циклічний за визначеною закономірністю; ● обирає кращу стратегію для створення свого алгоритму, пропонує її для обговорення в групі; ● порівнює та перевіряє алгоритми, створені іншими, пропонує шляхи їх покращення; ● добирає критерії та перевіряє правильність виконання алгоритму; ● складає схеми відповідності виконавців та системи їх команд; ● представляє результати своїх індивідуальних проєктів, складених в середовищі виконання алгоритмів, в малій групі; ● оцінює результати проєктів, створених іншими розробниками, за рубриками |
Концепт 3. «Комп’ютер як напрямок науки» |
||||
РОЗДІЛ 3. Програми для роботи з текстами |
||||
визначає прості закономірності на підставі аналізу набору даних; ● створює/обирає і подає набори даних для перевірки чи доведення тверджень; ● оцінює істотність/важливість/ необхідність/адекватність інформації в контексті розв’язування життєвої/навчальної проблеми; ● обирає властивості об’єктів, що є істотними для розв’язування задачі, і визначає їх допустимі значення; ● розпізнає дані різних типів і наводить їх приклади; ● обирає та застосовує цифрові інструменти для збирання чи отримання даних; ● пояснює прості причинно-наслідкові зв’язки в готовій моделі, використовуючи шаблон «якщо, то…», «що треба зробити, щоб… |
|
|
Тема 13. Працюємо з текстами Інструктаж з БЖД Програми для опрацювання електоронних текстів Інструктаж з БЖД Форматування обєктів текстового документа. Тема 14. Поєднуємо текст і графіку Інструктаж з БЖД Вставлення малюнків до текстового документа. Інструктаж з БЖД Створення векторних зображень Тема 15. Створюємо анімовані історії Інструктаж з БЖД Робота з графікою в середовищі текстового процесора Інструктаж з БЖД Створення анімованих історій у середовищі Скретч Тема 16. Використовуємо мережі Інструктаж з БЖД Комп’ютерна та локальна мережі Тема 17. Досліджуємо інтернет Інструктаж з БЖД Пошук інформації в інтернеті. Інструктаж з БЖД Зберігання даних з інтернету Тема 18. Поважаємо авторське право Інструктаж з БЖД Однорівневі списки. Виконання проєкту. Інструктаж з БЖД Авторське право Тема 19. Створюємо вікторину. Інструктаж з БЖД Створення вікторини. Інструктаж з БЖД Повне розгалуження Виконання проєкту |
● формулює проблему та розбиває її на підпроблеми, добирає цифрові пристрої та програмні продукти для вирішення підпроблем; ● відповідно до проблеми виділяє істотні та неістотні властивості об’єктів, будує відповідну графічну/математичну модель; ● добудовує графічне зображення за визначеною закономірністю даних; ● аналізує обудовану діаграму та графік, робить припущення на основі аналізу; ● робить опис інфографіки; ● створює росворди, запитання у тестовій формі на основі вивчених понять; ● добирає дані та описує їх за допомогою таблиці в процесі проєктної діяльності; ● створює схеми для класифікації об’єктів за їх властивостями; ● змінює властивості об’єктів і їхніх груп у різних програмних середовищах; ● будує схему, ланцюжок причинно-наслідкових зв’язків під час дослідження проблеми; ● використовує цифрове дослідницько-пізнавальне середовище для пояснення причинно-наслідкових зв’язків |
РОЗДІЛ 4. Презентації та анімації |
||||
пояснює вибір та використовує цифрові пристрої і технології для розв’язування конкретних задач; ● визначає формат і обсяг даних, потрібних для розв’язування задачі, підтвердження чи спростування тверджень; ● використовує дані різних типів (принаймні трьох з наведених: текстові, графічні, числові, мультимедійні) для створення інформаційних продуктів; ● розпізнає та реалізує можливості для створення інформаційних продуктів у контексті розв’язування життєвої/навчальної проблеми; ● створює, редагує та форматує об’єкти текстового документа, готуючи його до друку; ● обирає і застосовує засоби для побудови зображення в одному з графічних редакторів ● створює мультимедійні презентації; ● дотримується критеріїв оформлення і якості інформаційних продуктів; ● описує власну діяльність і набутий досвід під час створення інформаційного продукту; ● бере участь у спільному проєкті (онлайн та офлайн) зі створення |
|
|
Тема 20. Працюємо з презентаціями Інструктаж з БЖД Програми для створення та відтворення комп’ютерних презентацій. Інструктаж з БЖД Редагування та показ презентації Тема 21. Розробляємо мультимедіа Інструктаж з БЖД Редагування об’єктів презентації. Інструктаж з БЖД Анімація об’єктів презентації. Тема 22. Створюємо рекламу. Інструктаж з БЖД Етапи створення презентації та вимоги до її оформлення. Тема 23. Створюємо модель Інструктаж з БЖД Налаштування показу презентації. Інструктаж з БЖД Анімація переходів між слайдами Тема 24. Презентуємо проєкт Інструктаж з БЖД Виступ із презентаією. Друк презентації Інструктаж з БЖД Виступ із презентаією. Друк презентації Тема 25. Розробляємо гру Інструктаж з БЖД Алгоритми з повторенням та розгалуженням. Інструктаж з БЖД Використання таймера в іграх. Виконання проєкта. Інструктаж з БЖД. Алгоритми з повторенням та розгалуженням Інструктаж з БЖД Використання таймера в іграх. Виконання проєкта. Інструктаж з БЖД. Повторення і систематизація навчального матеріалу за рік |
● проводить у групі віртуальні екскурсії з використанням цифрових пристроїв і доповненої реальності; ● формулює гіпотезу, вимірює та записує числові дані, аргументує висновки за допомогою проведених досліджень довкілля з використанням цифрових засобів; ● створює мінікнигу за результатами проєктної діяльності; ● створює карту знань про програми для роботи з графічними даними; ● створює інфографіку за результатами спільної проєктної діяльності; ● створює колаж, фотоальбом із графічних зображень; ● будує інформаційні моделі реальних об’єктів у середовищі графічного редактора офісних пакетів; ● створює логотип команди (гуртка, школи, групи тощо); ● створює карту знань про програмне забезпечення для створення й відтворення комп’ютерних презентацій; ● створює презентації за результатами проєктної діяльності; ● створює в групі навчальні ролики, що містять мультимедіа, засобами середовища |