Навчальна програма предмету «Вчимося жити разом»
Укладено за модельною навчальною програмою «ВЧИМОСЯ ЖИТИ РАЗОМ. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Воронцова Т.В., Пономаренко В.С., Лаврентьєва І.В., Хомич О.Л.)
№ |
Кі-ть годин |
Зміст |
Види навчальної діяльності |
Очікувані результати навчання |
1 |
7год |
Роль цінностей у житті людини. Життєві цінності. Родинні цінності. Цінності українського народу. Загальнолюдські цінності. |
Дослідження особистих цінностей. Ієрархія цінностей. Обговорення родинних цінностей і цінностей українського народу. |
- Визначає свої потреби, бажання, інтереси й цілі. - Бере участь у груповій роботі, враховуючи індивідуальні особливості й потреби. - Виконує різні ролі в груповій роботі. - Визначає відмінності між людьми як ціннісну ознаку індивідуальності. - Толерантно ставиться до поглядів, переконань, інтересів і потреб інших осіб, що не загрожують здоров’ю, безпеці й доброту. Проявляє психосоціальні компетентності: - визначення життєвих цінностей - спільної діяльності та співробітництва |
2 |
Самооцінка і поведінка людини. Унікальність людини. Види самооцінки. |
Визначення своїх унікальних якостей. Обговорення видів |
- Оцінює надійність різних джерел інформації (ЗМІ, реклама, соцмережі тощо). |
|
|
Вплив самооцінки на поведінку людини. Реагування на критику. Впевненість і самовпевненість. Самооцінка характеру. |
самооцінки та її впливу на поведінку людини. Самооцінка рис характеру. |
- Розрізняє ситуації, коли силу переконання використали з позитивними чи негативними намірами. - Визначає свої потреби, бажання, інтереси й цілі. - Самостійно створює й реалізовує короткострокові плани щодо досягнення успіху, зокрема в навчанні, спорті, побуті тощо. - Застосовує вербальні й невербальні засоби спілкуван ня для конструктивної комунікації. - Розуміє перспективність своєї діяльності для успішного майбутнього. - Бере участь у груповій роботі, враховуючи індивідуальні особливості й потреби. |
3 |
Повага до різноманіття Схожість і відмінність людей. Повага до особистих якостей інших людей. Толерантність. Уміння працювати спільно. |
Дослідження різноманіття і поваги до інших людей та ознак дискримінації. Аналіз аргументів на користь роботи в команді. |
||
4 |
Що сприяє порозумінню між людьми Уміння слухати і говорити. Здатність розуміти і використовувати мову тіла. Щира і доброзичлива манери спілкування. |
Моделювання вербальних і невербальні способів спілкування. Відпрацювання умінь активного слухання. |
||
5 |
Коло стосунків. Дружня |
Дослідження ознак |
|
|
родина. Родина як осередок любові, емпатії, взаємної допомоги та відповідальності. Склад родини. Обов’язки членів родини. Допомога дітей батькам та іншим дорослим у родині. |
люблячої родини. Наведення учнями прикладів своїх сімейних обов’язків. |
- Встановлює нові контакти й ефективно співпрацює для досягнення результату, використовує різні засоби зв’язку. - Толерантно ставиться до поглядів, переконань, інтересів і потреб інших осіб, що не загрожують здоров’ю, безпеці й доброту. - Пояснює почуття інших осіб і визнає їхнє право на вираження своїх почуттів. - Виявляє чуйне ставлення до людей з особливими потребами. - Виявляє розуміння індивідуальних відмінностей (гендерних, расових, національних, фізичних тощо. |
6 |
Коло стосунків. Стосунки з друзями й однокласниками. Ознаки справжньої дружби. Формування дружніх стосунків між хлопчиками і дівчатками. Способи підтримки доброзичливих взаємин із однокласниками. |
Дослідження якостей справжнього друга. Моделювання уміння представляти своїх друзів. Обговорення способів підтримки доброзичливих взаємин із однокласниками. |
7 |
|
Урок контролю навчальних досягнень та корекції знань |
- Виявляє чуйність до осіб, що потребують допомоги. Проявляє психосоціальні компетентності: - спільної діяльності та співробітництва - позитивної самооцінки - мотивації успіху - співчуття - ефективного спілкування - протидії тиску і дискримінації - визначення життєвих цінностей - позитивної самооцінки |
|
8 |
6 год |
Друзі з особливими потребами Люди з інвалідністю. Виявлення емпатії та поваги до людей із вадами здоров’я Особливості спілкування з людьми, які мають вади зору і слуху. Підтримка дітей з особливими потребами. |
Обговорення, що відчувають люди з вадами здоров’я, якщо вони не мають друзів. Дослідження прикладів видатних людей із вадами здоров’я, які досягли життєвого успіху. Моделювання уміння висловити підтримку людям з особливими потребами. |
|
9 |
Ефективне спілкування. Ввічливість. Уміння слухати. Як висловлювати прохання. Як робити компліменти |
Обговорення ознак ефективного спілкування. Відпрацювання навичок ввічливого активного слухання. Моделювання уміння висловлювати прохання і робити |
|
|
|
компліменти |
- розв’язування конфліктів - самоконтролю - протидії тиску і дискримінації |
10 |
Ефективне спілкування з дорослими. Коло дорослих, яким довіряють. Спілкування з новими вчителями, іншими працівниками школи. Подолання невпевненості у під час спілкування в різних життєвих ситуаціях |
Складання пам’ятки «Дорослі, яким я довіряю» Моделювання уміння долати невпевненість у життєвих ситуаціях: розпитати дорогу, передати на проїзд у громадському транспорті, висловити прохання, надати допомогу. |
||
11 |
Конструктивне розв’язання конфліктів Види конфліктів. Розв’язання конфлікту поглядів. Способи розв’язання конфлікту інтересів. Конструктивна поведінка в конфліктних ситуаціях. |
Аналіз прикладів толерантного розв’язання конфлікту поглядів. Дослідження чотирьох способів розв’язання конфлікту інтересів та ситуацій, в яких ці способи є доречними. |
|
|
Запобігання конфліктам. |
Обговорення способів, як запобігати конфліктам |
|
12 |
Командна робота Дружні і небезпечні компанії. Команда. Ознаки командної роботи. Дружний клас. Спільний проєкт |
Дослідження ознак дружньої команди: комунікація, кооперація, компроміс Практикум командної роботи. Обговорення спільного проєкту класу. |
||
13 |
Протидія тиску, насильству і цькуванню Позитивні і негативні соціальні впливи. Маніпуляції. Упевнена поведінки. Протидія маніпуляціям і тиску однолітків. |
Обговорення прикладів позитивного та негативного впливу однолітків. Моделювання уміння казати «ні». Дослідження способів протистояння насиллю у своєму середовищі. Практикум уміння розпізнавати маніпуляції і протидії їм. |
|
|
|
|
|
14 |
Безпека в інтернеті. Мережа інтернет. Соціальні мережі. Правила спілкування в мережі інтернет. Правила безпеки в інтернет. Захист персональних даних. |
Аналіз переваг і недоліків інтернету. Дослідження правил ввічливого і безпечного спілкування в мережі інтернет. Аналіз прикладів ризикованої поведінки у мережі інтернет. Обговорення правил захисту персональних даних. |
||
15 |
4 год |
Емоційна грамотність. Емоції, почуття, настрій. Основні емоції та їх прояв. Розпізнавання почуттів за мовою тіла. Висловлення почуттів за |
Дослідження основних емоцій. Практикум розпізнавання емоцій за невербальними ознаками. Моделювання здатності ставити себе на місце іншого, |
- Бере участь у груповій роботі, враховуючи індивідуальні особливості й потреби. - Встановлює нові контакти й ефективно співпрацює для досягнення результату, використовує різні засоби зв’язку. - Толерантно ставиться до поглядів, переконань, інтересів і потреб інших осіб, що не загрожують здоров’ю, безпеці й доброту. |
|
|
допомогою «Я — повідомлень». Способи поліпшення настрою |
уявляти, що він думає і відчуває. Відпрацювання вміння висловлювати свої почуття за допомогою «Я — повідомлень». Дослідження способів поліпшення настрою. |
- Виявляє розуміння індивідуальних відмінностей (гендерних, расових, національних, фізичних тощо. Проявляє наскрізні психосоціальні компетентності: - ефективного спілкування - спільної діяльності та співробітництва - протидії тиску і дискримінації |
16 |
Екологічна відповідальність Що ми залишимо нащадкам. Вплив людства на природу. Сміттєва криза. Екологічні звички. Екологічна відповідальність. Принципи сортування відходів. Раціональне споживання. |
Дослідження негативних наслідків для природи діяльності людства. Аналіз термінів розкладання різних видів сміття. Моделювання способів сортування сміттєвих відходів. Обговорення, від чого можна відмовитися для збереження природи. |
- Застосовує вербальні й невербальні засоби спілкування для конструктивної комунікації. - Аналізує взаємозв’язок між потребами людини та обмеженістю ресурсів. - Обстоює потребу ощадливого використання ресурсів і повторної переробки вторинної сировини. - Бере участь у груповій роботі, враховуючи індивідуальні особливості й потреби. - Толерантно ставиться до поглядів, переконань, інтересів і потреб інших осіб, що не загрожують здоров’ю, безпеці й доброту. Проявляє наскрізні психосоціальні компетентності: - ефективного спілкування |
|
|
|
|
- спільної діяльності та співробітництва |
17 |
Урок узагальнення та систематизації знань |
|
||
|
|
|
|
|