Навчальна програма програма «Інформатика. 5-6 класи» НУШ

Про матеріал
Навчальна програма «Інформатика. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Ривкінд Й.Я., Лисенко Т.І., Чернікова Л.А., Шакотько В.В.
Перегляд файлу

 

Затверджено

Рішення  педагогічної ради

Від «___»________________202__р.

 

 

 

 

 

 

Навчальна програма

програма «Інформатика. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Ривкінд Й.Я., Лисенко Т.І., Чернікова Л.А., Шакотько В.В.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

ВСТУП

І. Загальні відомості

Індивідуальна навчальна програма з інформатики для 5 класу закладів загальної середньої освіти побудована відповідно до Закону України «Про повну загальну середню освіту» від 16 січня 2020 року № 463-IX, Державного стандарту базової середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 року № 898 (далі — Державний стандарт) і моодельної навчальної програми «Інформатика. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Ривкінд Й.Я., Лисенко Т.І., Чернікова Л.А., Шакотько В.В.) , рекомендованої Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795), та спрямована на реалізацію вимог до обов’язкових результатів навчання, визначених Державним стандартом для інформатичної освітньої галузі.

 

Мета й завдання навчального предмета

  1. Мета

Метою навчання в інформатичній освітній галузі відповідно до Державного стандарту базової середньої освіти є розвиток особистості учня, здатного використовувати цифрові інструменти і технології для розв’язання проблем, розвитку, творчого самовираження, забезпечення власного і суспільного добробуту, критично мислити, безпечно та відповідально діяти в інформаційному суспільстві.

Метою інформатичної освітньої галузі є розвиток особистості учня, здатного використовувати цифрові інструменти і технології для розв’язання проблем, розвитку, творчого самовираження, забезпечення власного і суспільного добробуту, критично мислити, безпечно та відповідально діяти в інформаційному суспільстві.

 

 Завдання

Завдання навчання інформатики як навчального предмету передбачають формування в процесі навчання учнів/учениць ключових компетентностей, визначених у Державному стандарті базової середньої освіти (вільне володіння державною мовою; здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами; математична компетентність; компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій; інноваційність; екологічна компетентність; навчання впродовж життя; громадянські та соціальні компетентності; культурна компетентність; підприємливість і фінансова грамотність), а також формування інформаційно- комунікаційної компетентності, яка в інформатичній освітній галузі є і ключовою, і предметною

.

ІІ. ЗМІСТОВА ЧАСТИНА

Вимоги до обов’язкових результатів навчання

Наскрізними є такі вміння:

  1.    читати з розумінням, в тому числі електронні тексти, схеми, діаграми, що передбачає зокрема, уміння формулювати твердження, ідеї, підкріплюючи їх аргументами, фактами та цитатами (посиланнями на джерела);
  2.    висловлювати власну думку в усній і письмовій формі, в тому числі з використанням цифрових пристроїв та відповідної термінології;
  3.    критично та системно мислити, використовуючи різноманітні ресурси та способи оцінювання якості доказів, надійності джерел і достовірності відомостей, отриманих у тому числі й з електронних ресурсів;
  4.           логічно обґрунтовувати свої дії для розв’язування задач з використанням цифрових пристроїв, свій вибір програмного забезпечення для створення моделей об’єктів, явищ і процесів;
  5.    діяти творчо, що передбачає креативне мислення, продукування нових ідей, доброчесне використання чужих ідей та їх доопрацювання, застосування власних знань для створення нових інформаційних об’єктів;
  6.      виявляти ініціативу, що передбачає активну участь у різних видах діяльності, уміння брати на себе відповідальність;
  7.      конструктивно керувати емоціями, що передбачає налаштування на пошук внутрішньої рівноваги, конструктивну комунікацію, у тому числі під час спілкування з використанням цифрових засобів, зосередження уваги на вирішенні проблем, продуктивну діяльність;
  8.          оцінювати ризики під час використання цифрових пристроїв, розрізняти прийнятні та неприйнятні ризики;

Компетентнісний потенціал інформатичної освітньої галузі та базові знання зазначені в додатку 13.

  • Вимоги до обов’язкових результатів навчання учнів з інформатичної освітньої галузі зазначені в додатку 14 і передбачають, що учень:
  • знаходить, аналізує, перетворює, узагальнює, систематизує та подає дані, критично оцінює інформацію для розв’язання життєвих проблем;
  • створює інформаційні продукти і програми для ефективного розв’язання задач/проблем, творчого самовираження індивідуально та у співпраці з іншими особами за допомогою цифрових пристроїв чи без них;
  • усвідомлено використовує інформаційні та комунікаційні технології і цифрові інструменти для доступу до інформації, спілкування та співпраці як творець та (або) споживач, а також самостійно опановує нові технології;
  • усвідомлює наслідки використання інформаційних технологій для себе, суспільства, навколишнього природного середовища, дотримується етичних, культурних і правових норм інформаційної взаємодії.

 

 

 


ІНФОРМАТИЧНА ОСВІТНЯ ГАЛУЗЬ

Компетентнісний потенціал


Додаток 13

до Державного стандарту


 

 

 

 


Вільне володіння державною

мовою

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Здатність

спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та


Уміння:

створювати цифрові інформаційні об’єкти державною мовою

спілкуватися державною мовою з використанням інформаційно-комунікаційних технологій

висловлюватися і дискутувати на тему сучасних цифрових технологій з використанням відповідної термінології

презентувати українською мовою власну чи групову діяльність, зокрема з використанням цифрових технологій

використовувати словники та інші програмні засоби для тлумачення слів, перевірки правопису, перекладу тексту і веб-сторінок, зокрема при голосовому введенні тексту

Ставлення:

надання переваги програмним засобам і ресурсам з інтерфейсом державною мовою визнання комунікаційної ролі інформаційних технологій

Здатність спілкуватися рідною разі відмінності від державної) мовою

Уміння:

створювати інформаційні об’єкти рідною мовою

спілкуватися рідною мовою з використанням цифрових технологій

використовувати програмні засоби, сервіси та ресурси з інтерфейсом рідною мовою


іноземними мовами


використовувати програмні засоби для перекладу текстів рідною мовою

використовувати словники та інші програмні засоби для тлумачення слів, перевірки правопису і перекладу

Ставлення:

усвідомлення ролі сучасних інформаційних технологій для здійснення перекладів рідною мовою

Здатність спілкуватися іноземними мовами


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Математична

компетентність


Уміння:

створювати інформаційні об’єкти іноземними мовами

спілкуватися іноземними мовами з використанням цифрових технологій

використовувати програмні засоби, сервіси і ресурси з інтерфейсом іноземною мовою

використовувати програмні засоби для перекладу текстів, зокрема при голосовому введенні тексту використовувати словники та інші програмні засоби для тлумачення іноземних слів

оперувати міжнародною термінологією у сфері інформаційних технологій Ставлення:

усвідомлення ролі сучасних інформаційних технологій для здійснення перекладів іноземними мовами розуміння необхідності володіння іноземними мовами для онлайн-навчання і спілкування

Уміння:

використовувати математичні методи для розв’язання задач засобами цифрових технологій

створювати математичні моделі об’єктів і процесів для розв’язання задач різних предметних галузей засобами цифрових технологій


 

 

 

 

 

 

Компетентності в галузі природничих

наук, техніки і технологій


проводити дослідження з використанням математичних моделей засобами цифрових технологій

створювати діаграми різних типів засобами цифрових технологій для візуалізації числових даних та їх аналізу

Ставлення:

усвідомлення важливості математики як однієї з основ інформаційних технологій Уміння:

використовувати наукові методи для розв’язання задач природничо-технічного змісту засобами цифрових технологій

проводити навчальні дослідження та експерименти природничо-технологічного змісту за допомогою цифрових технологій

будувати та використовувати інформаційні моделі об’єктів, явищ і процесів для розв’язання проблем реального та віртуального світу, проводити експерименти і дослідження

використовувати технологічні знаряддя і пристрої, зокрема робототехнічні

визначати загальні фізичні принципи будови і функціонування інформаційних систем і середовищ, цифрових пристроїв

Ставлення:

усвідомлення впливу цифрових технологій на модернізацію інформаційних процесів у науці та техніці визнання ролі наукових ідей у розвитку інформаційних технологій

залученість до формування власної наукової культури, культурних цінностей науки


Інноваційність Уміння:

розпізнавати та описувати поширення цифрових інновацій у науці і суспільстві


 

 

 

 

 

 

 

 

 

Екологічна

компетентність

 

 

 

 

 

 

Інформаційно- комунікаційна компетентність


генерувати та реалізовувати ідеї з використанням цифрових технологій

наводити приклади реалізації інноваційних ідей у різних предметних галузях і життєвих ситуаціях з використанням інформаційно-комунікаційних технологій

Ставлення:

відкритість новому у сфері інформаційних технологій, готовність до змін, прийняття неочікуваних результатів під час здійснення інформаційних процесів

готовність до інтеграції знань з різних предметних галузей під час створення інформаційних продуктів, навчання

Уміння:

використовувати інформаційні системи, цифрові пристрої і програмні засоби для моніторингу та розв’язання проблем довкілля

розв’язувати задачі екологічного змісту засобами цифрових технологій Ставлення:

визнання необхідності застосування екологічних засад використання і утилізації цифрових пристроїв усвідомлення впливу інформаційно-комунікаційних технологій і пристроїв на довкілля

Уміння:

розв’язувати проблеми з використанням цифрових пристроїв, інформаційно-комунікаційних технологій для власного і суспільного розвитку та добробуту

знаходити, подавати, перетворювати, аналізувати, узагальнювати і систематизувати дані з використанням цифрових пристроїв і програм для розв’язання життєвих задач

застосовувати алгоритмічний підхід та обчислювальне мислення для планування, розроблення і налагодження програмних проектів для ефективного розв’язання задач і творчого самовираження


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Навчання впродовж життя


створювати індивідуально або в групі інформаційні продукти з використанням різних цифрових пристроїв та інформаційних технологій

використовувати логічне, системне і структурне мислення для побудови інформаційних моделей і розуміння інформаційної картини світу

Ставлення:

готовність критично оцінювати інформацію, її значення і вплив на людину та суспільство

прагнення відповідально і безпечно використовувати інформаційно-комунікаційні технології та цифрові пристрої для доступу до інформації, спілкування і співпраці

зважений підхід до використання інформаційних технологій, дотримання етичних, міжкультурних і правових норм інформаційної взаємодії

Уміння:

використовувати програмні засоби планування роботи для організації навчальної діяльності і особистого розвитку

співпрацювати і комунікувати з іншими особами для досягнення навчальних цілей засобами інформаційних технологій

використовувати критерії оцінювання власних досягнень

використовувати різноманітні підходи і форми навчання, можливості сучасних навчальних середовищ (зокрема онлайн-середовищ) для побудови власної траєкторії розвитку

Ставлення:

прагнення самостійно опановувати нові інформаційні технології та цифрові інструменти

відкритість до отримання нового досвіду, допитливість, наполегливість, ініціативність, мотивація до навчальної діяльності в сфері інформаційних технологій


 

 

 

 

Громадянські та соціальні

компетентності


відповідальність за власне навчання

готовність ділитися власним досвідом з іншими особами

усвідомлення власних досягнень і потреб у навчанні в галузі інформаційних технологій

Громадянські компетентності

Уміння:

дотримуватися принципів цифрового громадянства

вести дискусію та обстоювати свою позицію щодо актуальних питань сучасності, пов’язаних із сферою інформаційних технологій

Ставлення:

визнання впливу сучасних інформаційних технологій на розвиток особистості, громади і суспільства повага до прав і свобод, зокрема свободи слова, конфіденційності в Інтернеті, авторського права та

інтелектуальної власності, права на захист персональних даних тощо

відповідальна громадянська позиція щодо дотримання норм ліцензування програмного забезпечення

Соціальні компетентності


Уміння:

використовувати цифрові засоби для роботи і спілкування в закладі освіти на засадах інклюзивності, доступності та рівності

планувати та організовувати власну діяльність і відпочинок з використанням інформаційно- комунікаційних технологій

захищати себе і цифрові пристрої від типових кіберзагроз

виявляти гнучкість у спілкуванні і співпраці за допомогою цифрових пристроїв


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Культурна

компетентність


розпізнавати ознаки і наслідки комп’ютерної залежності, звертатися у разі потреби по допомогу

співпрацювати з іншими особами, розуміти і враховувати погляди та емоційний стан інших учасників групи під час роботи над інформаційними продуктами

виявляти ініціативність, надавати підтримку іншим особам, за потреби сприяти запобіганню чи вирішенню конфліктів у груповій роботі над інформаційними продуктами

дотримуватися основних правил безпечного і відповідального використання інформаційно- комунікаційних технологій, мережевого етикету

Ставлення:

конструктивне ставлення до проблемних ситуацій, що виникають під час використання цифрових пристроїв і технологій

усвідомлення переваг і ризиків застосування інформаційних і комунікаційних технологій і пристроїв для себе, суспільства, навколишнього середовища

Уміння:

грамотно та логічно висловлювати свою думку, аргументовано вести діалог, враховуючи національні та культурні особливості співрозмовників у віртуальному просторі

створювати різнопланові медіапродукти з використанням інформаційних технологій враховувати художньо-естетичний аспект у створенні інформаційних продуктів

Ставлення:

усвідомлення власної культурної ідентичності, повага до розмаїття культурного вираження інших осіб у глобальному інформаційному суспільстві

готовність обстоювати важливість неперервного розвитку власної інформаційної культури


Підприємливість та фінансова

грамотність


Уміння:

планувати власну і групову діяльність для проектування і створення інформаційного продукту

ідентифікувати можливості цифрових технологій і пристроїв для створення цінностей, провадження діяльності та розвитку підприємливості

оцінювати і враховувати власні сильні і слабкі сторони у груповій та особистій діяльності

визначати можливі варіанти розв’язання проблеми і перевіряти результати засобами цифрових технологій і пристроїв

аргументовано обстоювати свою позицію, вести переговори під час провадження інформаційної діяльності

дотримуватися законодавства щодо авторського права в інформаційній діяльності

визначати сфери людської діяльності, пов’язані з інформатикою та інформаційними технологіями для вибору майбутньої професії

використовувати цифрові технології для розв’язання задач, пов’язаних із фінансовою діяльністю приймати прості фінансові рішення на основі аналізу даних за допомогою інформаційних технологій Ставлення:

відповідальність за власну діяльність і результати роботи над спільним проектом створення інформаційного продукту, толерантність щодо інших членів групи

сприйняття помилок як поштовху для вдосконалення інформаційного продукту і власного розвитку виявлення лідерства, ініціативності під час провадження інформаційної діяльності

прагнення до високих стандартів власної і групової діяльності під час створення інформаційного продукту

зважений підхід до оцінювання власної діяльності, що формує цифрову репутацію розуміння ролі інтернет-технологій як засобу маркетингу і підприємницької діяльності повага до приватної, зокрема фінансової, інформації інших осіб

 

 


 

                              Шляхи реалізації програми. Реалізація мети та цілей програми досягається шляхом:

  •          забезпечення доступу учнів до комп’ютерів на кожному уроці інформатики;
  •          індивідуалізації навчання завдяки поділу класів на підгрупи у відповідності до діючих норм, забезпечення учню/учениці індивідуального робочого місця з комп’ютером, який має доступ до Інтернету;
  •          широкої інтеграції змісту інформатики з іншими навчальними предметами;
  •          використання ліцензованого або вільно розповсюджуваного програмного забезпечення з інтерфейсом українською мовою, крім випадків використання мов національних меншин;
  •          вільного вибору вчителями видів цифрових пристроїв, програмних засобів для реалізації цілей програми;
  •          самостійного добору вчителем об’єктів для виконання практичних вправ та робіт для досягнення очікуваних результатів навчання;
  •          забезпечення безпечних умов проведення занять з дотриманням Санітарного регламенту;
  •          використання розвиваючих засобів і методів навчання, що враховують особливі освітні потреби учнів та сприяють успішному засвоєнню змісту навчання і розвитку дитини;
  •          икористання різних методів діагностики рівнів сформованості навчальних досягнень учнів, включаючи формувальне оцінювання.

Для визначення ефективності досягнення очікуваних результатів навчання пропонується в кінці кожного навчального року виконувати комплексні навчальні проєкти, що передбачали б розробку та презентацію певного інформаційного продукту для демонстрації учнями рівня сформованості предметної та ключових компетентностей. Виконання комплексного проєкту допоможе узагальнити та систематизувати знання та навички учнів з інформатики.

 

Основна частина Програма

 

 

Очікувані результати навчання

Пропонований зміст навчального предмета

Види навчальної діяльності

(рекомендовані)

5 клас

Змістова лінія «Інформаційні процеси та системи»

Тема 1. Інформаційні процеси та системи

Пояснює призначення і використовує цифрові пристрої і технології для здійснення інформаційних процесів у повсякденному житті та навчальній діяльності.

Обирає цифрові пристрої та/чи інформаційні технології для розв’язання задачі.

Висловлює міркування щодо сучасних інформаційних технологій і їх місця в суспільстві.

Визначає потребу в отриманні даних, шукає, збирає і зберігає дані, застосовуючи різні пристрої, технології і способи.

Пояснює взаємозв’язок між апаратною і програмною складовими інформаційної системи.

Розрізняє та формулює апаратні і програмні проблеми, що є очевидними, пропонує способи їх розв’язання, у разі потреби звертається за допомогою до інших осіб.

Повідомлення, інформація. Дані.

Інформаційні процеси.

Об’єкти, їх властивості, значення властивостей об’єкта.

Інформаційні системи. Інформаційні технології. Роль інформаційних технологій у житті сучасної людини.

Комп’ютер як інформаційна система. Санітарно-гігієнічні правила роботи з комп’ютером.

Персональний комп’ютер. Складові комп’ютера, їх призначення.

Операційна система, її призначення. Файли і папки, операції над ними.

Прикладні програми.

Створення словника термінів інформатики.

Розробка схеми нескладної інформаційної системи, відомої учням з повсякденного життя.

Створення опису об’єктів, їх властивостей та значень властивостей.

Складання списків об’єктів, які створюються з використанням відповідних інформаційних технологій.

Розробка схеми класифікації персональних комп’ютерів. Добір пристроїв комп’ютера за значеннями їх властивостей з використанням різних інформаційних джерел.

Використання цифрових пристроїв для введення, виведення і зберігання


 

 

інформаційних об’єктів.

Розробка індивідуального проєкту «Наш помічник комп’ютер». Розробка колективного проєкту

«Купуємо комп’ютери для школи».

Складання схеми класифікації прикладних програм.

Виконання алгоритмів роботи з об’єктами операційної системи з дотриманням санітарно-гігієнічних та безпекових норм.

Розробка рекомендацій для користувачів по усуненню апаратних та програмних збоїв в роботі комп’ютерів.

Складання схем фрагментів файлової структури одного з носіїв даних.

Змістова лінія «Комп’ютерні мережі»

Тема 2. Комп’ютерні мережі. Інтернет

Розпізнає життєві, навчальні проблеми, для розв’язання яких можна застосувати цифрові технології.

Обирає та застосовує цифрові інструменти для збирання чи отримання даних.

Визначає потребу в отриманні даних, шукає, збирає і зберігає дані, застосовуючи різні пристрої, технології і способи

Комп’ютерна мережа. Локальні та глобальні мережі.

Пошук відомостей в Інтернеті та їх критичне оцінювання.

Факт. Судження.

Спілкування в Інтернеті.

Безпечне використання Інтернету. Авторське

Складання схеми мережі цифрових пристроїв кабінету інформатики або домашньої мережі цифрових пристроїв.

Добір ключових слів і методів пошуку, формулювання запитів для пошуку потрібної інформації в Інтернеті.


аналізує дані для підтвердження чи спростування тверджень.

Будує власні судження про медіатексти, визначаючи достовірність інформації та надійність джерел.

Розрізняє інформаційне “сміття” цифрового і нецифрового формату.

Пояснює вплив джерел інформації на формування власних поглядів та інших точок зору.

Використовує онлайн-сервіси та онлайн-ресурси для індивідуальної або групової діяльності і комунікації.

обирає актуальні і безпечні засоби і способи комунікації для себе і пропонує їх іншим особам

Розширює спектр засобів і способів комунікації, які використовує, враховуючи потреби свої та інших осіб.

Наводить приклади поширення цифрових інновацій у громаді, суспільстві, застосування їх для навчання, комунікації і творчості.

Дотримується правил кібербезпеки.

Визначає себе в реальному і віртуальному світі, передбачає власний “цифровий слід”.

Дотримується правил етикету спілкування у цифрових мережах.

Дотримується авторських прав і враховує різні типи

право.

Інтернет для навчання.

Збереження результатів пошуку на зовнішніх носіях або мережних/хмарних ресурсах.

Оцінювання знайденої інформації на основі наданих критеріїв.

Виокремлення фактів і суджень в інформаційних джерелах.

Порівняння інформації з різних джерел за наданими критеріями.

Використання запропонованих ресурсів для перевірки достовірності інформації та надійності джерел.

Надсилання та отримання повідомлень в процесі спілкування з однолітками та вчителями з використанням онлайн сервісів.

Створення повідомлень на доступних ресурсах, додержуючись правил

етикету спілкування у цифрових мережах.

Виконання та ілюстрування правил безпеки в Інтернеті.

Створення опису та дотримання принципів


дозволів на використання інформаційних ресурсів у власній і груповій роботі і творчості.

 

академічної доброчесності та авторського права у власній інформаційній діяльності.

Змістова лінія «Інформаційні технології»

Тема 3. Комп’ютерні презентації

обирає істотні властивості об’єктів і їх значення, необхідні для подання цих об’єктів у контексті розв’язання життєвої/навчальної проблеми

обирає цифрові пристрої та/чи інформаційні технології для розв’язання задачі

обирає спосіб структурування і візуалізації зібраних чи отриманих даних з використанням різних видів інфографіки

дотримується критеріїв оформлення і якості інформаційних продуктів

створює інформаційні продукти та оцінює їх якість за вказаними критеріями

оцінює власні можливості і доступні ресурси для створення інформаційних продуктів з метою розв’язання життєвих/навчальних проблем

дотримується авторських прав і враховує різні типи дозволів на використання інформаційних ресурсів у власній і груповій роботі і творчості

Комп’ютерна презентація. Об’єкти комп’ютерної презентації.

Види слайдів.

Уведення та вставлення текстів на слайдах.

Редагування і форматування текстів на слайдах.

Створення та вставлення зображень на слайдах.

Впорядкування слайдів.

Виступ з презентацією.

Створення та опрацювання комп’ютерних презентацій.

Розміщення в презентаціях посилань на використані джерела.

Добір текстових та графічних даних та їх структурування на слайдах презентації.

Виступ з поданням власних думок щодо інформації, розміщеної в презентації.

Оцінювання та обґрунтування оцінки створеної презентації на основі критеріїв.

Змістова лінія «Інформаційні технології»

Тема 4. Текстові документи

Пояснює вибір та

Програми для

Визначення видів


використовує цифрові пристрої і технології для розв’язання конкретних задач.

Обирає істотні властивості об’єктів і їх значення, необхідні для подання цих об’єктів у контексті розв’язання життєвої/навчальної проблеми.

Оцінює власні можливості і доступні ресурси для створення інформаційних продуктів з метою розв’язання життєвих/навчальних проблем.

Створює, редагує та форматує об’єкти текстового документа, готуючи його до друку.

Дотримується критеріїв оформлення і якості інформаційних продуктів.

створення та опрацювання текстових документів.

Об’єкти текстового документа, їх властивості.

Уведення і редагування тексту. Вставка символів.

Перевірка правопису.

Пошук та заміна фрагментів текстового документа.

Форматування символів, абзаців, сторінок.

Друкування текстового документа.

завдань, які можна виконати з використанням програми опрацювання текстів

Визначення об’єктів текстового документа та значень їх властивостей.

Визначення та вибір інструментів для виконання базових операцій по створенню текстових документів.

Співвіднесення етапів створення текстового документа.

Уведення тексту з дотриманням правил з використанням різних пристроїв рідною та іноземною мовами.

Здійснення редагування тексту за зразком та самостійно (операції виділення, пошук та замінювання, перевірка правопису, операції з фрагментами тексту).

Здійснення форматування тексту за зразком та самостійно (символів, абзаців, сторінок).

Оцінювання створеного документа згідно критеріїв оформлення, самооцінювання діяльності.


 

 

Підготовка та друк текстового документа.

Змістова лінія «Алгоритмізація та програмування»

Тема 5. Алгоритми та програми

Розробляє алгоритми, поєднуючи базові структури, для розв’язання задач.

Команди і виконавці. Система команд виконавця.

Алгоритми. Різні способи подання алгоритмів.

Алгоритми і програми.

Середовища проектування. Візуальні середовища проектування.

Лінійні алгоритми і програми.

Алгоритми і програми з циклами з лічильником.

Висловлювання. Істинні та хибні висловлювання.

Алгоритми і програми з розгалуженнями.

Тестування алгоритмів і програм.

Складання і виконання алгоритмів для різних виконавців.

Корегує алгоритм за потреби.

Складає і налагоджує програмні проекти для розв’язання задач/проблем і творчого самовираження.

Розділяє задачу на підзадачі та розв’язує їх, комбінуючи проект із блоків команд.

Створює інформаційні продукти та оцінює їх якість за вказаними критеріями.

Бере участь у спільному створенні інформаційного продукту, враховуючи власний і груповий емоційний стан.

Редагування алгоритмів.

Подання алгоритму різними способами.

Обґрунтування вибору необхідних алгоритмічних структур.

Формулювання висловлювань, істинних і хибних.

Визначення, істинне дане висловлювання чи хибне.

Складання лінійних проєктів, проєктів, що містять цикли з лічильником і розгалуження.

 

Планування роботи в процесі створення проєкту.

 

Редагування проєктів.

 

Тестування проєктів.

 

Налагодження проєктів.

 

Обґрунтування відповідності алгоритму поставленій задачі.

 

Колективна робота по

створенню і налагодженню


 

 

проєкту.

Тема 6. Практикум з використання інформаційних технологій

Бере участь у спільному проекті (он-лайн та оф-лайн) із створення інформаційних продуктів для реалізації власних і суспільних інтересів.

Організовує власне інформаційне середовище на основі доступних пристроїв і технологій, налаштовує програмні та апаратні засоби залежно від власних потреб.

Пояснює роль членів групи і користь співробітництва для виконання спільного завдання із створення інформаційного продукту.

Етапи виконання проєкту.

Визначення ролей учасників проєкту.

Складання плану виконання проєкту.

Визначення завдань проєкту.

Пошук, аналіз, опрацювання матеріалів, виконання завдань проєкту.

Подання та оцінювання результатів виконання проєкту.

Виконання комплексного колективного проєкту.

Визначення та вибір ролей для виконання групового проєкту.

Складання плану виконання проєкту.

Пошук матеріалів для проєкту, їх збереження та аналіз.

Вибір програмних засобів для опрацювання даних різних типів і створення відповідних інформаційних продуктів.

Оцінювання якості розроблених інформаційних продуктів на основі критеріїв.

Використання онлайн ресурсів для комунікації та обміну матеріалами проєкту з учасниками групи.

Подання результатів, захист проєкту.

Пропонує і дотримується правил взаємодії і прийняття спільних рішень під час створення колективного проекту.

 

Складає план виконання своєї роботи із створення інформаційного продукту відповідно до ролі в групі.

 

Пояснює вибір програмних засобів для опрацювання даних різних типів (принаймні трьох) і створення відповідних інформаційних продуктів.

 

Створює інформаційні продукти та оцінює їх якість за вказаними критеріями.

 

Розрізняє різні типи дозволів на використання чужих інформаційних ресурсів і дотримується їх у власній чи груповій роботі.

 

Зазначає джерела, використані

 


у своїх роботах.

Використовує онлайн-сервіси та онлайн-ресурси для індивідуальної або групової діяльності і комунікації.

Розширює спектр засобів і способів комунікації, які використовує, враховуючи потреби свої та інших осіб

дотримується правил кібербезпеки.

Дотримується правил етикету спілкування у цифрових мережах.

Бере участь у представленні результатів групової роботи.

Коментує свою та чужу діяльність із створення інформаційного продукту, за потреби надає конструктивні відгуки.

Виявляє наполегливість, коли стикається з помилками і проблемами під час роботи над проектом.

Описує власну діяльність як члена групи і набутий досвід.

 

 

 

 


 

5 клас

(35 годин на рік, 1 година на тиждень)

 

І семестр – 16 год.

 

№ уроку

Дата

Назва теми уроку

Види навчальної діяльності

Очікувані результати навчання учня/учениці

Примітки

Тема 1. Інформаційні процеси та системи (8 годин)

  1.                              

07.090

Правила безпечної поведінки у кабінеті інформатики.

Повідомлення,  інформація. Дані.

Створення словника термінів інформатики.

Пояснює призначення і використовує цифрові пристрої і технології для здійснення інформаційних процесів у повсякденному житті та навчальній діяльності. Обирає цифрові пристрої та/чи інформаційні технології для розв’язання задачі. Висловлює міркування щодо сучасних інформаційних технологій і їх місця в суспільстві. Визначає потребу в отриманні даних, шукає, збирає і зберігає дані, застосовуючи різні пристрої, технології і способи. Пояснює взаємозв’язок між апаратною і програмною складовими інформаційної системи. Розрізняє та формулює апаратні і програмні проблеми, що є очевидними, пропонує способи їх розв’язання, у разі потреби звертається за допомогою до інших осіб

 

  1.                     

14.09

Інформаційні процеси.

Розробка схеми нескладної інформаційної системи, відомої учням з повсякденного життя.

 

  1.                     

21.09

Об’єкти, їх  властивості, значення властивостей об’єкта.

Створення опису об’єктів, їх властивостей та значень властивостей.

 

  1.                           

28.09

Інформаційні системи. Інформаційні технології. Роль інформаційних технологій у житті сучасної людини.

Складання списків об’єктів, які створюються з використанням відповідних інформаційних технологій.

 

  1.                      

05.10

Комп’ютер як інформаційна система.

Санітарно-гігієнічні правила роботи з комп’ютером.

Розробка схеми класифікації персональних комп’ютерів. Добір пристроїв комп’ютера за значеннями їх властивостей з використанням різних інформаційних джерел.

 

  1.                           

12.10

Персональний комп’ютер.

Створення проекту на тему: Складові комп’ютера, їх призначення. Пр.№ 1

Розробка індивідуального проєкту «Наш помічник комп’ютер».

 

  1.                     

19.10

Операційна система, її призначення.

Файли і папки, операції над  ними.

Виконання алгоритмів роботи з об’єктами операційної системи з дотриманням санітарно-гігієнічних та безпекових норм.

 

  1.                     

 

Прикладні програми, та їх призначення для роботи з файловою системою.

Складання схем фрагментів файлової структури одного з носіїв даних.

 

  1.                     

 

Безпека життєдіяльності при роботі з комп'ютером

Комплексна робота на тему: «Файли, папки та операції над ними».

Урок узагальнення по темі : «Інформаційні процеси та системи»

 

 

Тема 2. «Комп’ютерні мережі. Інтернет». ( 10 год.)

  1.                

 

Комп’ютерні мережі. Локальна мережа.

Складання схеми мережі цифрових пристроїв кабінету інформатики або домашньої мережі цифрових пристроїв.

Розпізнає життєві, навчальні проблеми, для розв’язання яких можна застосувати цифрові технології. Обирає та застосовує цифрові інструменти для збирання чи отримання даних. Визначає потребу в отриманні даних, шукає, збирає і зберігає дані, застосовуючи різні пристрої, технології і способи Комп’ютерна мережа. Локальні та глобальні мережі. Пошук відомостей в Інтернеті та їх критичне оцінювання. Факт. Судження. Спілкування в Інтернеті. Безпечне використання Інтернету. Авторське Складання схеми мережі цифрових пристроїв кабінету інформатики або домашньої мережі цифрових пристроїв. Добір ключових слів і методів пошуку, формулювання запитів для пошуку потрібної інформації в Інтернеті. аналізує дані для підтвердження чи спростування тверджень. Будує власні судження про медіатексти, визначаючи достовірність інформації та надійність джерел. Розрізняє інформаційне “сміття” цифрового і нецифрового формату. Пояснює вплив джерел інформації на формування власних поглядів та інших точок зору. Використовує онлайн-сервіси та онлайн-ресурси для індивідуальної або групової діяльності і комунікації. обирає актуальні і безпечні засоби і способи комунікації для себе і пропонує їх іншим особам Розширює спектр засобів і способів комунікації, які використовує, враховуючи потреби свої та інших осіб. Наводить приклади поширення цифрових інновацій у громаді, суспільстві, застосування їх для навчання, комунікації і творчості. Дотримується правил кібербезпеки. Визначає себе в реальному і віртуальному світі, передбачає власний “цифровий слід”. Дотримується правил етикету спілкування у цифрових мережах. Дотримується авторських прав і враховує різні типи право. Інтернет для навчання. Збереження результатів пошуку на зовнішніх носіях або мережних/хмарних ресурсах. Оцінювання знайденої інформації на основі наданих критеріїв. Виокремлення фактів і суджень в інформаційних джерелах. Порівняння інформації з різних джерел за наданими критеріями. Використання запропонованих ресурсів для перевірки достовірності інформації та надійності джерел. Надсилання та отримання повідомлень в процесі спілкування з однолітками та вчителями з використанням онлайн сервісів. Створення повідомлень на доступних ресурсах, додержуючись правил етикету спілкування у цифрових мережах. Виконання та ілюстрування правил безпеки в Інтернеті. Створення опису та дотримання принципів дозволів на використання інформаційних ресурсів у власній і груповій роботі і творчості

 

  1.                

 

Використання мережевих папок.

 

  1.                

 

Пошук відомостей в Інтернеті та їх

критичне оцінювання.

Збереження результатів пошуку на зовнішніх носіях або мережних/хмарних ресурсах Використання запропонованих ресурсів для перевірки достовірності інформації та надійності джерел.

 

  1.                

 

Факт. Судження.

Виокремлення фактів і суджень в інформаційних джерелах Надсилання та отримання повідомлень в процесі спілкування з однолітками та вчителями з використанням онлайн сервісів.

 

  1.                

 

Спілкування в Інтернеті.

Створення повідомлень на доступних ресурсах, додержуючись правил етикету спілкування у цифрових мережах.

 

  1.                

 

Пошук інформації в Інтернеті.

 

 

  1.                

 

Безпечне користування Інтернетом.

Виконання та ілюстрування правил безпеки в Інтернеті.

 

  1.                

 

Створення проекту .Завантаження даних з Інтернету. Авторське право. ПР.№ 2

Створення опису та дотримання принципів академічної доброчесності та авторського права у власній інформаційній діяльності.

 

  1.                

 

Критичне оцінювання інформації, отриманої з Інтернету.

Оцінювання знайденої інформації на основі наданих критеріїв Порівняння інформації з різних джерел за наданими критеріями.

 

  1.                

 

Використання мережі Інтернет для навчання

Урок узагальнення на тему : «Комп’ютерні мережі. Інтернет».

Добір ключових слів і методів пошуку, формулювання запитів для пошуку потрібної інформації в Інтернеті.

 

Тема 3. «Комп’ютерні презентації» ( 7 год. )

  1.                                         

 

Комп’ютерна презентація. Об’єкти комп’ютерної

презентації.

Створення та опрацювання комп’ютерних презентацій.

бирає істотні властивості об’єктів і їх значення, необхідні для подання цих об’єктів у контексті розв’язання життєвої/навчальної проблеми обирає цифрові пристрої та/чи інформаційні технології для розв’язання задачі обирає спосіб структурування і візуалізації зібраних чи отриманих даних з використанням різних видів інфографіки дотримується критеріїв оформлення і якості інформаційних продуктів створює інформаційні продукти та оцінює їх якість за вказаними критеріями оцінює власні можливості і доступні ресурси для створення інформаційних продуктів з метою розв’язання життєвих/навчальних проблем дотримується авторських прав і враховує різні типи дозволів на використання інформаційних ресурсів у власній і груповій роботі і творчості

  1.                                         

 

 Види слайдів.

Створення та опрацювання комп’ютерних презентацій

  1.                                         

 

Уведення та вставлення текстів на слайдах.

Розміщення в презентаціях посилань на використані джерела

  1.                                         

 

Редагування і форматування текстів на слайдах.

Розміщення в презентаціях посилань на використані джерела

  1.                                         

 

Створення та вставлення зображень на слайдах.

Добір текстових та графічних даних та їх структурування на слайдах презентації.

  1.                                         

 

Впорядкування слайдів.

Створення спільної мультимедійної  презентації.

Добір текстових та графічних даних та їх структурування на слайдах презентації.

  1.                                         

 

Виступ з використанням комп’ютерної презентації.

Виступ з поданням власних думок щодо інформації, розміщеної в презентації. Оцінювання та обґрунтування оцінки створеної презентації на основі критеріїв

  1.                                         

 

Урок узагальнення на тему: «Комп’ютерні презентації»

 (Підведення підсумків навчання за 1 семестр)

 

Тема 4. «Текстові документи» ( 8 год. )  ІІ семестр

  1.                                         

 

Програми для створення та опрацювання

текстових документів.

створення та опрацювання текстових документів. Об’єкти текстового документа, їх властивості. Уведення і редагування тексту. Вставка символів. Перевірка правопису. Пошук та заміна фрагментів текстового документа. Форматування символів, абзаців, сторінок. Друкування текстового документа.

Пояснює вибір та використовує цифрові пристрої і технології для розв’язання конкретних задач. Обирає істотні властивості об’єктів і їх значення, необхідні для подання цих об’єктів у контексті розв’язання життєвої/навчальної проблеми. Оцінює власні можливості і доступні ресурси для створення інформаційних продуктів з метою розв’язання життєвих/навчальних проблем. Створює, редагує та форматує об’єкти текстового документа, готуючи його до друку. Дотримується критеріїв оформлення і якості інформаційних продуктів.

  1.                                         

 

Об’єкти текстового документа, їх властивості.

  1.                                         

 

Уведення і редагування тексту.

 

  1.                                         

 

Вставка символів.

  1.                                         

 

Перевірка правопису.

  1.                                         

 

Пошук та заміна фрагментів текстового

документа.

  1.                                         

 

Форматування символів, абзаців, сторінок.

 

  1.                                         

 

Створення спільного текстового документа.

Друкування текстового документа.

Узагальнення з теми:  «Текстові документи»

Тема 5. Алгоритми та програми ( 12 год. )

 

  1.                                         

 

Команди і виконавці.

Команди і виконавці. Система команд виконавця. Алгоритми. Різні способи подання алгоритмів. Алгоритми і програми. Середовища проектування. Візуальні середовища проектування. Лінійні алгоритми і програми. Алгоритми і програми з циклами з лічильником. Висловлювання. Істинні та хибні висловлювання. Алгоритми і програми з розгалуженнями. Тестування алгоритмів і програм.

Визначення видів завдань, які можна виконати з використанням програми опрацювання текстів Визначення об’єктів текстового документа та значень їх властивостей. Визначення та вибір інструментів для виконання базових операцій по створенню текстових документів. Співвіднесення етапів створення текстового документа. Уведення тексту з дотриманням правил з використанням різних пристроїв рідною та іноземною мовами. Здійснення редагування тексту за зразком та самостійно (операції виділення, пошук та замінювання, перевірка правопису, операції з фрагментами тексту). Здійснення форматування тексту за зразком та самостійно (символів, абзаців, сторінок). Оцінювання створеного документа згідно критеріїв оформлення, самооцінювання діяльності. Підготовка та друк текстового документа

  1.                                         

 

Система команд виконавця.

  1.                                         

 

Алгоритми. Різні способи подання алгоритмів.

  1.                                         

 

Алгоритми і програми.

  1.                                         

 

Середовища проектування.Скретч

  1.                                         

 

Візуальні середовища

проектування.

  1.                                         

 

Лінійні алгоритми і програми.

  1.                                         

 

Створення  спільного проекту в Скретч

  1.                                         

 

Алгоритми і програми з циклами з

лічильником.

  1.                                         

 

Висловлювання. Істинні та хибні висловлювання.

  1.                                         

 

Алгоритми і програми з розгалуженнями.

  1.                                         

 

Тестування алгоритмів програм.

Урок узагальнення на тему: «Алгоритми та програми»

 

Тема 6. Практикум з використання інформаційних технологій. (7 год)

  1.                                         

 

Етапи виконання

проєкту.

Виконання комплексного колективного проєкту. Визначення та вибір ролей для виконання групового проєкту. Складання плану виконання проєкту. Пошук матеріалів для проєкту, їх збереження та аналіз. Вибір програмних засобів для опрацювання даних різних типів і створення відповідних інформаційних продуктів. Оцінювання якості розроблених інформаційних продуктів на основі критеріїв. Використання онлайн ресурсів для комунікації та обміну матеріалами проєкту з учасниками групи. Подання результатів, захист проєкту.

Бере участь у спільному проекті (он-лайн та оф-лайн) із створення інформаційних продуктів для реалізації власних і суспільних інтересів. Організовує власне інформаційне середовище на основі доступних пристроїв і технологій, налаштовує програмні та апаратні засоби залежно від власних потреб. Пояснює роль членів групи і користь співробітництва для виконання спільного завдання із створення інформаційного продукту. Пропонує і дотримується правил взаємодії і прийняття спільних рішень під час створення колективного проекту. Складає план виконання своєї роботи із створення інформаційного продукту відповідно до ролі в групі. Пояснює вибір програмних засобів для опрацювання даних різних типів (принаймні трьох) і створення відповідних інформаційних продуктів. Створює інформаційні продукти та оцінює їх якість за вказаними критеріями. Розрізняє різні типи дозволів на використання чужих інформаційних ресурсів і дотримується їх у власній чи груповій роботі. Зазначає джерела, використані у своїх роботах. Використовує онлайн-сервіси та онлайн-ресурси для індивідуальної або групової діяльності і комунікації. Розширює спектр засобів і способів комунікації, які використовує, враховуючи потреби свої та інших осіб дотримується правил кібербезпеки. Дотримується правил етикету спілкування у цифрових мережах. Бере участь у представленні результатів групової роботи. Коментує свою та чужу діяльність із створення інформаційного продукту, за потреби надає конструктивні відгуки. Виявляє наполегливість, коли стикається з помилками і проблемами під час роботи над проектом. Описує власну діяльність як члена групи і набутий досвід.

  1.                                         

 

Визначення ролей учасників проекту.

  1.                                         

 

Складання плану виконання проєкту.

  1.                                         

 

Визначення завдань проєкту.

  1.                                         

 

Пошук, аналіз, опрацювання матеріалів, виконання

завдань проєкту.

  1.                                         

 

Подання та оцінювання результатів виконання

проєкту.

  1.                                         

 

 

(Підведення підсумків навчання за рік )

                                              ІІІ. Cистема оцінювання результатів навчання

До навчальних досягнень учнів з інформатики, які підлягають оцінюванню, належить:

  •          теоретична база знань: уявлення про інформацію, її властивості, інформаційні процеси та інформаційні системи, загальні принципи розв'язування задач за допомогою комп’ютера з використанням програмного забезпечення загального та конкретно-предметного призначення, формулювання проблем і постановку задач, побудову відповідних інформаційних моделей, основи алгоритмізації і програмування, принципи будови та дії комп’ютера, уявлення про можливості використання глобальної мережі Інтернет, пошук потрібних відомостей.
  •          практичні навички: навички роботи з пристроями введення-виведення даних, прикладним програмним забезпеченням загального і навчального призначення – програмами технічного обслуговування апаратної складової, операційними системами, програмами для архівування файлів, антивірусними програмами, редакторами текстів, графічними редакторами, засобами підготовки комп’ютерних презентацій та публікацій, табличними процесорами, системами управління базами даних, інформаційно-пошуковими системами, експертними системами. мультимедійними комп’ютерними енциклопедіями, педагогічними програмними засобами для комп’ютерної підтримки навчання з різних предметів, програмами-браузерами для перегляду гіпертекстових сторінок, програмами для роботи з електронною поштою та телеконференціями, пошуку потрібних відомостей в глобальній мережі Інтернет, створення гіпертекстових сторінок тощо; навички складання, описування та реалізації найпростіших алгоритмів і програм з використанням різних засобів їх подання, зокрема деякої мови програмування.

Оцінювання якості підготовки учнів з інформатики здійснюється в двох аспектах: рівень володіння теоретичними знаннями та здатність до застосування вивченого матеріалу у практичній діяльності.

Відповідно до ступеня оволодіння зазначеними знаннями і способами діяльності виокремлюються чотири рівні навчальних досягнень школярів з інформатики, що відображено в таблиці і побудовано таким чином, що досягнення певного рівня навчальних досягнень передбачає, що усі вказані для попередніх рівнів знання, уміння і навички опановані учнем.

 

 

 

 

 

 

Рівні навчальних досягнень

Бали

Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів

І.

Початковий

1

Учень (учениця) розпізнає окремі об’єкти, явища і факти предметної галузі; знає і виконує правила техніки безпеки під час роботи з комп’ютерною технікою

2

Учень (учениця) розпізнає окремі об’єкти, явища і факти предметної галузі та може фрагментарно відтворити знання про них

3

Учень (учениця) має фрагментарні знання при незначному загальному їх обсязі (менше половини навчального матеріалу) при відсутності сформованих умінь та навичок

ІІ.

Середній

4

Учень (учениця) має початковий рівень знань, значну (більше половини) частину навчального матеріалу може відтворити репродуктивно; може з допомогою вчителя виконати просте навчальне завдання; має елементарні, нестійкі навички роботи на комп'ютері

5

Учень (учениця) має рівень знань вищий, ніж початковий; може з допомогою вчителя відтворити значну частину навчального матеріалу з елементами логічних зв'язків; має стійкі навички виконання елементарних дій з опрацювання даних на комп'ютері

6

Учень (учениця) знайомий з основними поняттями навчального матеріалу;може самостійно відтворити значну частину навчального матеріалу і робити певні узагальнення; вміє за зразком виконати просте навчальне завдання; має стійкі навички виконання основних дій з опрацювання даних на комп'ютері

ІІІ.

Достатній

7

Учень (учениця) вміє застосовувати вивчений матеріал у стандартних ситуаціях; може пояснити основні процеси, що відбуваються під час роботи інформаційної системи та наводити власні приклади на підтвердження деяких тверджень; вміє виконувати навчальні завдання, передбачені програмою

8

Учень (учениця) вміє аналізувати навчальний матеріал, в цілому самостійно застосовувати його на практиці; контролювати власну діяльність; самостійно виправити вказані вчителем помилки; самостійно визначити спосіб розв’язування навчальної задачі; вміє використовувати довідкову систему

9

Учень (учениця): вільно володіє навчальним матеріалом, застосовує знання на практиці; вміє систематизувати і узагальнювати отримані відомості; самостійно виконує передбачені програмою навчальні завдання; самостійно знаходить і виправляє допущені помилки; може аргументовано обрати раціональний спосіб виконання навчального завдання; вільно володіє клавіатурою

IV.

Високий

 

10

Знання, вміння і навички учня (учениця) повністю відповідають вимогам державної програми. Учень (учениця) володіє міцними знаннями, самостійно визначає проміжні цілі власної навчальної діяльності, оцінює нові факти, явища; вміє самостійно знаходити додаткові відомості та використовує їх для реалізації поставлених перед ним навчальних цілей, судження його (її) логічні і достатньо обґрунтовані; має певні навички управління інформаційною системою

11

Учень (учениця) володіє узагальненими знаннями з предмета; вміє планувати особисту навчальну діяльність, оцінювати результати власної практичної роботи; вміє самостійно знаходити джерела різноманітних відомостей і використовувати їх відповідно до мети і завдань власної пізнавальної діяльності; використовує набуті знання і вміння у нестандартних ситуаціях;

вміє виконувати завдання, не передбачені навчальною програмою; має стійкі навички управління інформаційною системою

12

Учень (учениця) має стійкі системні знання та продуктивно їх використовує; вміє вільно використовувати нові інформаційні технології для поповнення власних знань та розв’язування задач;

має стійкі навички управління інформаційною системою у нестандартних ситуаціях

 

 

 

docx
Додано
8 серпня
Переглядів
103
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку