Навчальна програма з «ТЕХНОЛОГІЇ» для 5 класу

Про матеріал
Навчальну програму створено за модельною навчальною програмою «ТЕХНОЛОГІЇ. 5–6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Ходзицька І.Ю., Горобець О.В., Медвідь О.Ю., Пасічна Т.С, Приходько Ю.М.)
Перегляд файлу

 

ЗАТВЕРДЖЕНО

Рішення педагогічної ради від              серпня 2022 р.

 

 

 

 

 

 

Навчальна програма з «ТЕХНОЛОГІЇ» для 5 класу

 

 

Навчальну програму створено

за модельною навчальною програмою «ТЕХНОЛОГІЇ. 5–6 класи»

для закладів загальної середньої освіти (автори Ходзицька І.Ю., Горобець О.В., Медвідь О.Ю., Пасічна Т.С, Приходько Ю.М.)

«Рекомендовано Міністерством освіти і науки України»

(Наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2022


Вступна частина

 

Навчальну програму навчального предмета «Технології» для учнів 5– 6 класів розроблено відповідно до законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», Концепції Нової української школи (схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2016 р. 988-р «Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року»), на основі Державного стандарту базової середньої освіти.

Відповідно до Державного стандарту метою технологічної освітньої галузі є реалізація творчого потенціалу учня, формування критичного та технічного мислення, готовності до зміни навколишнього природного середовища без заподіяння йому шкоди засобами сучасних технологій і дизайну, здатності до підприємливості та інноваційної діяльності, партнерської взаємодії, використання техніки і технологій для задоволення власних потреб, культурного та національного самовираження.

Відповідно до мети технологічної освітньої галузі метою навчального предмету «Технології» є формування у здобувачів освіти життєво важливих компетентностей, необхідних у самостійному житті, розвиток творчого потенціалу, критичного мислення, духовно-моральних цінностей, реалізація здібностей та інтересів учнів у сфері проєктно-технологічної діяльності.

Програмою передбачено, що необхідною умовою формування компетентностей є діяльнісна спрямованість навчання, яка передбачає постійне включення учнів до різних видів педагогічно доцільної активної навчально- пізнавальної діяльності, а також практична його спрямованість.

Сучасне навчання повинно мати комплексний вплив на особистість, саме предмет «Технології» має всі необхідні для цього компоненти. Зміст предмету передбачає формування не лише знань і умінь, але й певних якостей, світогляду, ідейності, моральності особистості, громадянської позиції, підприємництва тощо.

Дана програма:

   передбачає досягнення очікуваних результатів навчального предмету;

  визначає зміст і види навчальної діяльності здобувачів освіти;

   ґрунтується на визначених Державним стандартом ціннісних орієнтирах;

   охоплює формування ключових компетентностей.

У програмі визначено вимоги до конкретних очікуваних результатів навчання; коротко вказано відповідний зміст кожного навчального модуля. Причому зміст указаний таким чином, що кожний учитель/учителька, які обравли цей варіант програми, легко зможе адаптувати її під особливості своєї роботи.

Програму побудовано із врахуванням таких принципів:

-         дитиноцентризму і природовідповідності;

-         узгодження цілей, змісту і очікуваних результатів навчання;

-         науковості, доступності і практичної спрямованості змісту;

-         наступності і перспективності навчання;

-         взаємозв’язаного формування ключових і предметних компетентностей;


-         логічної послідовності і достатності засвоєння учнями предметних компетентностей;

-         творчого використання вчителем програми залежно від умов навчання;

-         адаптації до індивідуальних особливостей, інтелектуальних і фізичних можливостей, потреб та інтересів дітей.

Згідно з вимогами Державного стандарту до обов’язкових результатів навчання учнів, передбачено, що учень/учениця:

-      формулює ідею та втілює задум у готовий продукт за алгоритмом проектно- технологічної діяльності;

-      творчо застосовує традиційні і сучасні технології;

-      ефективно використовує техніку, технології та матеріали без заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу;

-      турбується про власний побут, задоволення власних потреб та потреб інших осіб.

Крім спеціальних умінь і навичок у процесі навчання учні оволодівають загально-навчальними уміннями і навичками, які мають відношення до всіх предметів, наприклад, навичками роботи з книгами, довідниками, читання й письма, бібліографічним апаратом, раціональної організації домашньої праці, дотримання режиму дня тощо.

Структура навчальної програми

 

Розроблена навчальна програма складається з чотирьох основних модулів:

1.    Втілення задуму в готовий продукт за алгоритмом проєктно-технологічної діяльності.

2.       Творче застосування традиційних і сучасних технологій декоративно- ужиткового мистецтва.

3.       Ефективне використання техніки і матеріалів без заподіяння шкоди навколишньому середовищу.

4.  Турбота про власний побут, задоволення власних потреб і потреб інших осіб.

Навчальна діяльність здобувачів освіти за цими модулями сприятиме найбільш ефективному досягненню мети предмета «Технології».

Зазначена мета досягається шляхом залучення здобувачів освіти на уроках технологій до проєктної діяльності, як провідного засобу розвитку і навчання учнів, формування у них здатності до самостійного навчання, оволодіння засобами сучасних технологій, умінь конструювати власний процес пізнання і на практиці реалізувати заплановане.

Зміст програми орієнтовано на формування в учнів ключових і предметних компетентностей, які покликані наблизити процес навчання до життєвих потреб учня/учениці, його інтересів та природних здібностей.

Навчальний програмовий матеріал, призначений для засвоєння учнями, викладено в таблиці, що містить такі опцій (колонки таблиці):

-         очікувані результати навчання;

 


зміст навчального предмета;

-         види навчальної діяльності.

Дана програма зорієнтована на практичну діяльність учнів. Її зміст кожен вчитель розробляє індивідуально, враховуючи матеріально-технічну базу, рівень підготовленості учнів у класі та їхні бажання. Якщо вчитель/вчителька не має можливості проводити такі (це обумовлено відсутністю кулінарної лабораторії), рекомендується створити такі умови, щоб учні мали уявлення про способи приготування, при нагоді могли це зробити не порушуючи правил безпечної праці.

Програма побудована таким чином, що кожен вчитель/вчителька має можливість обрати тему проєктної діяльності, реалізовуючи 1(і більше) проєктів за кожним модулем з поданого переліку, адаптуючи його на вибір до потреб учнів. Також програмою передбачено перелік основних технологій, які вчитель/вчителька може використовувати для опанування обраної проєктної діяльності. Основна технологія не повинна повторюватись більше 2-х разів за один навчальний рік. Додаткові технології можна обирати на власний розсуд, але так, щоб це відповідало навчанню та засвоєнню нових знань та умінь, та не створювало небезпеки для здобувачів освіти. Для груп, які не поділяються на хлопчиків/дівчат, рекомендується проєктна діяльність із двома основними технологіями. Головне завдання при виборі об’єкта праці та технології до нього реалізувати інтелектуальний і творчий потенціал учня/учениці, прищепити навички самореалізації і самоосвіти, надати свободу творчості в межах потрібних знань, орієнтуватися на досягнення сучасної науки, вмотивувати діяльність учня/учениці.

Результати проєктної діяльності необхідно орієнтувати на сучасні потреби та виклики суспільства, а саме: інформаційну компетентність, розвиток творчих здібностей, компетентності в галузі техніки і технологій, розвиток образного та просторового мислення, вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати та робити висновки.

Під час виконання практичних робіт у навчальній майстерні важливо звертати увагу на дотримання здобувачами освіти правил безпечної роботи, виробничої санітарії й особистої гігієни, навчати їх тільки безпечних прийомів роботи, ознайомлювати із заходами попередження травматизму.


Основна частина 5 клас

Перелік напрямів та основних технологій проєктно-технологічної діяльності учнів

 

Перелік напрямів проєктно- технологічної діяльності учнів

 

Перелік основних технологій

Вироби до свят.

Предмети для благоустрою та організації життя та роботи.

Кулінарні вироби. Аксесуари та прикраси. Сувеніри та обереги.

Вироби для оздоблення інтер'єру приміщень.

Швейні вироби.

Вироби з вживаних речей. Кімнатні, садові рослини. Споживацькі знання.

Особистий побут (домоведення). Корисні речі для: немовлят, дітей, дорослих, людей з інвалідністю.

Корисні речі для загального побуту

Технологія обробки текстильних матеріалів ручним способом.

Технологія обробки текстильних матеріалів машинним способом.

Технологія обробки деревинних матеріалів (ДВП, фанера).

Технологія обробки деревини. Технологія виготовлення аплікації (з текстильних та природних матеріалів). Технологія плетіння (лозоплетіння, соломоплетіння тощо).

Технологія виготовлення виробів у техніці

«макраме».

Технологія виготовлення текстильної ляльки. Технологія обробки тонколистового металу. Технологія обробки дроту.

Технологія виготовлення вишитих виробів початковими, лічильними та вільними швами. Технологія виготовлення виробів з бісеру.

Технологія ліплення.

Технологія оздоблення виробів художнім випалюванням (пірографія).

Технологія ниткографії. Технологія виготовлення писанок.

Технологія ажурного випилювання.


 

Технологія виготовлення мила (миловаріння). Технологія виготовлення свічок.

Технологія виготовлення нових речей зі старих (апсайклінг).

Технологія виготовлення виробів з ниток, пряжі.

Технологія виготовлення виробів у техніці валяння.

Технологія виготовлення в’язаних виробів. Технологія виготовлення виробів у техніці кінусайга.

Технологія клаптикового шиття. Технологія приготування їжі.

Технологія вирощування кімнатних рослин. Технологія придбання продуктів харчування. Технологія безпечного користування електроприладами.

Технологія формування культури споживання їжі.

Технологія сервірування столу

 

Програма

 

Очікувані результати навчання

Зміст навчального предмета

Види навчальної діяльності

Модуль 1. Втілення задуму в готовий продукт за алгоритмом проєктно- технологічної діяльності (16 год.)

Обговорює і визначає

Що таке технологія.

Ознайомлення з

спільно з учителем та

Основні види

інструментами,

іншими особами

технологічної діяльності у

матеріалами, обладнанням.

раціональне застосування

побуті.

Створення банку ідей

цифрових пристроїв на

Ознайомлення з роботами

проєктів на рік.

різних етапах проєктно-

учнів та визначення

Вибір виробу для

технологічної діяльності.

технологій, якими вони

проєктування.

Визначає потреби та

виготовлені.

Вибір та обґрунтування

смаки споживачів

Ознайомлення з

теми проєкту та

обраного об’єкта

правилами внутрішнього

практичного використання

проєктування,

розпорядку в навчальній

спроєктованого та

особливості його

майстерні, загальними

виготовленого виробу на

конструкції,

правила безпечної праці та

основі проведених

функціональності,

елементами технологічної

маркетингових міні-

естетичності за

діяльності.

досліджень.

допомогою проведення

 

 


невеликих за обсягом і масштабом маркетингових досліджень.

Здійснює пошук актуальної інформації про об’єкт проєктування і упорядковує її.

Розробляє за допомогою вчителя чи інших осіб критерії, яким має відповідати об’єкт проєктування, та визначає його параметри.

Здійснює пошук та обирає моделі-аналоги відповідно до запланованого об’єкта проєктування.

Обговорює ідеї, конструктивно взаємодіє з іншими особами у процесі комбінування власної моделі на основі аналізу найкращих ознак моделей-аналогів.

Застосовує методи проєктування відповідно до індивідуальних здібностей та власних інтересів з метою втілення творчих ідей в конструкції виробу.

Продукує та відображає творчий задум у зручній формі.

Оцінює власні результати художнього конструювання виробу.

Планує послідовність дій для виготовлення моделі виробу, орієнтовні строки їх виконання, можливості

Ознайомлення з облаштуванням навчальної майстерні.

Поняття про проєктування. Методи проєктування: метод фантазування.

Етапи проєктування. Зміст роботи на кожному етапі.

Послідовність роботи над проєктом.

Маркетингові міні- дослідження, як метод визначення потреб та смаків споживачів обраного об’єкта проєктування.

Банк ідей.

Художнє конструювання. Графічне зображення виробу.

Матеріали (інгредієнти) та інструменти для виготовлення виробу (за проєктом).

Раціональне використання матеріалів.

Технологія виготовлення виробу.

Поняття «технологічна операція».

Особливості та технологія обробки конструкційних матеріалів (деревинні, текстильні та з металу) ручним способом.

Способи розмічання. Деталь. Загальні відомості про способи отримання деталей заданої форми із різних матеріалів: різання, пиляння,              штампування,

лиття.

Створення банку ідей для виконання проєкту.

Аналіз подібних виробів. Планування роботи з виготовлення виробу.

Складання послідовності виготовлення виробу.

Виконання графічного зображення виробу з використанням методу фантазування.

Добір матеріалів. Добір технології виготовлення виробу;

конструкційних матеріалів для виготовлення виробу; малюнка для оздоблення; інструментів і пристосувань.

Визначення необхідної кількості матеріалів для виготовлення виробу.

Економне використання матеріалів.

Виготовлення шаблонів деталей виробу.

Виготовлення деталей виробу відповідно до обраної технології.

Способи перенесення малюнка на поверхню. З’єднання деталей виробу відповідно до обраної технології.

Виготовлення та оздоблення виробу. Оформлення виробу. Презентація проєктної діяльності.

Організація робочого місця.

Правила безпечної праці, санітарно-гігієнічні


використання цифрових засобів.

Виконує технічний малюнок або ескіз деталей моделі виробу, зазначає інформацію, необхідну для його виготовлення.

Добирає матеріали для виготовлення виробу та розраховує витрати на них.

Визначає самостійно або за допомогою інших осіб послідовність технологічних операцій виготовлення проєктованого виробу.

Добирає необхідні інструменти і пристосування відповідно до визначеної технологічної послідовності.

Створює технологічну картку, застосовує [у разі потреби] цифрові пристрої та графічні редактори.

Готує потрібні інструменти і пристосування для роботи самостійно або за допомогою вчителя чи інших осіб.

Працює самостійно чи спільно з іншими особами відповідно до наданої інструкції, за потреби розподіляючи частини роботи.

Використовує інструменти та пристосування самостійно або за

Способи обробки та з’єднання   деталей (випилювання, шліфування,                            на                            цвяхах, зшивання,                            зв’язування, склеювання тощо).

Види оздоблень. Вимоги до готового виробу.

Використання фурнітури (ґудзики, блискавки, кнопки, застібки, карабіни, заклепки тощо).

Практичне застосування: упорядкування, безпечне використання, зберігання. Правила безпечної праці. Організація робочого місця, санітарно-гігієнічні вимоги під час виконання технологічних операцій

вимоги під час виконання технологічних операцій


допомогою інших, дотримуючись правил безпечної праці та санітарних норм.

Аргументовано добирає способи оброблення матеріалів відповідно до їх властивостей і характеристик.

Виконує заплановані технологічні операції у визначеній послідовності, раціонально розподіляючи час.

Оцінює ризики, пов’язані з виготовленням виробу, за потреби знаходить способи їх усунення самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб.

Демонструє в роботі зосередженість, акуратність, обережність, відповідальність тощо.

Контролює та оцінює процес і якість виготовлення виробу, у разі потреби виправляючи недоліки.

Виявляє повагу до власних або чужих результатів проєктно- технологічної діяльності. Виявляє недоліки і виправляє допущені помилки, аналізує їх та робить відповідні висновки.

Спільно з учителем чи іншими особами визначає свій рівень навчальних досягнень.

 

 


Обговорює перспективи подальшої проєктно- технологічної діяльності, способи її вдосконалення. Планує подальшу проєктно-технологічну діяльність на основі набутого досвіду для реалізації власних інтересів, здібностей,

можливостей

 

 

Модуль 2. Творче застосування традиційних і сучасних технологій декоративно- ужиткового мистецтва(28 год)

Спираючись на власні знання, розпізнає матеріали та інструменти, які використовуються в основних видах декоративно-ужиткового мистецтва.

Називає твори відомих українських майстрів декоративно-ужиткового мистецтва.

Використовує кілька джерел інформації про традиції та сучасні тенденції в декоративно- ужитковому мистецтві, визначає її достовірність. Оцінює та обґрунтовує значення декоративно- ужиткового мистецтва у власному житті на основі зібраної інформації.

Вирізняє автентичні вироби декоративно- ужиткового мистецтва за характерними ознаками під час роботи над проєктом.

Використовує опрацьовану

Види декоративно- ужиткового мистецтва. Технології і техніки створення виробів декоративно-ужиткового мистецтва.

Короткі історичні відомості про техніки та технології декоративно- ужиткового мистецтва. Значення символів притаманних видам декоративно-ужиткового мистецтва.

Традиції використання колірної гами під час виготовлення виробів декоративно-ужиткового мистецтва.

Творчість народних майстрів України різних регіонів та майстрів інших народів, що проживають в Україні.

Характерні ознаки технології виготовлення та оздоблення виробів, поширені в регіоні проживання.

Ознайомлення з видами декоративно-ужиткового мистецтва.

Ознайомлення з технологіями і техніками створення виробів декоративно-ужиткового мистецтва.

Особливості певного виду декоративно-ужиткового мистецтва.

Визначення теми та завдань проєкту.

Вибір виробу для проєктування.

Вибір та обґрунтування теми проєкту та практичного використання спроєктованого              та виготовленого виробу.

Пошук зразків виробів декоративно-ужиткового мистецтва для проєкту.

Створення банку ідей. Аналіз подібних виробів. Розробка графічного зображення (малюнків, схем,              шаблонів,              ескізу) задуманого виробу.


культурологічну інформацію про технології декоративно- ужиткового мистецтва і техніки художнього оздоблення у проєктуванні виробів.

Застосовує технології і техніки декоративно- ужиткового мистецтва у процесі виготовлення та відповідно оздоблення готових виробів, естетизації власного побуту тощо.

Виявляє ініціативність і партнерську взаємодію у процесі спільної роботи із створення виробу техніками декоративно- ужиткового мистецтва

Методи проєктування для створення виробів декоративно-ужиткового мистецтва.

Графічне зображення (малюнок, схема, шаблон) для виготовлення виробів. Матеріали, інструменти та пристосування необхідні для виготовлення виробу відповідною технологією. Шляхи пошуку необхідних матеріалів.

Орієнтовна вартість матеріалів та майбутнього виробу.

Прийоми роботи з інструментами та пристосуваннями. Технологічний процес виготовлення виробу. Види оздоблення відповідно до технологій та технік.

Правила безпечної праці при виконанні технологічних операцій. Організація робочого місця, санітарно-гігієнічні вимоги

Застосування методів

проєктування  для створення виробів декоративно-ужиткового мистецтва.

Художнє конструювання форми та композиції оздоблення.

Добір виду оздоблення виробу.

Складання технологічної послідовності виготовлення та оздоблення виробу.

Зміст роботи на кожному етапі проєктування.

Добір та обґрунтування технологій для реалізації проєкту.

Добір та обґрунтування використання конструкційних матеріалів.

Добір  матеріалів, інструментів   та пристосувань необхідних для виготовлення виробу. Визначення необхідної кількості матеріалів для виготовлення виробу та орієнтовної вартості виробу.

Виготовлення виробу з використанням відповідних технік та технологій.

Виготовлення виробу з дотриманням народних традицій (форма, колірне рішення, символи).

Виконання технологічних операцій з виготовлення виробу відповідно до складеної послідовності.


 

 

Економне використання матеріалів під час виготовлення виробу.

Виготовлення виробу. Виконання його оздоблення.

Дотримання прийомів роботи з інструментами, пристосуваннями.

Виконання остаточної обробки виробу.

Контроль якості виробу. Догляд за виробами.

Визначення можливості поповнення власного бюджету (бюджету сім’ї) за рахунок реалізації виробів, виготовлених власноруч.

Презентація проєкту. Організація робочого місця.

Дотримання правил безпечної праці при виконанні технологічних

операцій

Модуль 3. Ефективне використання техніки і матеріалів без заподіяння шкоди навколишньому середовищу(16 год)

Осмислено наводить приклади глобалізаційних процесів, які докорінно змінили світ у ХХІ столітті.

Обговорює ймовірний розвиток технологій у різних сферах діяльності людини.

Пояснює доцільність відмови людства від використання одноразових виробів із синтетичних та

інших шкідливих матеріалів.

Еволюція знарядь праці. Машина як вид техніки. Відомості про механічні способи з’єднання деталей із різних конструкційних матеріалів: зв’язуванням, зшиванням, склеюванням, на цвяхах, заклепках тощо. Особливості роботи з ручними інструментами (лобзик, ножиці по металу та для тканини тощо), електроінструментом та обладнанням (швейна

машина, праска, дриль,

Ознайомлення з видами та будовою техніки для виготовлення виробів та особливостями роботи.

Вибір та обґрунтування теми проєкту та практичного використання спроєктованого та виготовленого виробу.

Створення банку ідей. Аналіз подібних виробів. Складання плану роботи з виконання проєкту.

Зміст роботи на кожному етапі проєктування.


Генерує ідеї, які можуть бути корисними для збереження навколишнього середовища і сталого [збалансованого] розвитку. Доводить переваги використання вторинних матеріальних ресурсів у реалізації нових проєктів. Розпізнає основні види конструкційних матеріалів за їх властивостями [технологічними, механічними, фізичними, гігієнічними].

Із розумінням визначає цінність гігієнічних властивостей матеріалів натурального походження для здоров’я людини та покращення якості життя. Створює екологічні вироби з урахуванням гігієнічних властивостей матеріалів.

Розрізняє достовірну і недостовірну інформацію про матеріали і техніку, звертаючись до першоджерел.

Аналізує інформацію про матеріали і техніку, використовує її для розв’язання практичних завдань у побуті.

З розумінням читає та розшифровує маркування товарів, товарні та інші знаки, зокрема з використанням цифрових пристроїв.

Аргументує вичерпність природних ресурсів.

свердлильний верстат тощо).

Види конструкційних матеріалів, які застосовуються для конструювання і виготовлення виробів та їх властивості: тканина, фанера, шпон, ДВП. Використання природних матеріалів з метою збереження навколишнього середовища.

Проєктування виробів без запобігання шкоди навколишньому середовищу та створення нових речей із вживаного матеріалу.

Раціональне використання матеріалів.

Послідовність роботи над проєктом.

Графічне зображення майбутнього виробу. Технологічна послідовність виготовлення виробу. Розміри необхідні для виготовлення виробу. Послідовність побудови кресленика методом макетування та за допомогою вимірювань. Види оздоблення виробів. Вимоги до готового виробу.

Послідовність кінцевої обробки виробу.

Правила безпечної праці. Організація робочого місця.

Складання технологічної послідовності виготовлення виробу.

Побудова лекала, шаблону, кресленика. Розмічання деталей. Перенесення (розмічання) малюнка для оздоблення деталей виробу.

Виготовлення виробу відповідно до обраної технології.

Економне використання матеріалів для виготовлення виробу.

Оздоблення виробу. Остаточна обробка виробу, її виконання. Контроль якості виробу.

Розрахунок вартості витрачених матеріалів та виготовленого виробу.

Презентація проєктів. Організація робочого місця.

Правила безпечної праці, санітарно-гігієнічні вимоги під час виконання технологічних операцій


Висловлює судження стосовно наслідків власних дій для навколишнього середовища.

Аргументовано і доцільно замінює природні матеріали вторинними матеріальними ресурсами. Дотримується правил сортування відходів під час роботи над проєктом і

в побуті

Санітарно-гігієнічні вимоги під час роботи над виготовленням проєкту

 

Модуль 4. Турбота про власний побут, задоволення власних потреб і потреб інших осіб(10 год.)

Визначає власні/чужі потреби в організації побуту.

Аналізує власний досвід і можливості в побутовій діяльності.

Планує трудові дії для виконання побутових завдань самостійно або у співпраці з іншими особами.

Розрізняє та описує основні стилі в різних сферах життєдіяльності людини.

Розрізняє корисні для здоров’я елементи життєвого простору, обґрунтовує раціональність їх використання.

Оцінює споживацькі якості, естетичний вигляд і корисність для здоров’я обраного чи створеного виробу.

Провадить проєктно- технологічну діяльність стосовно розв’язання

Благоустрій та організація власного житла.

Зонування приміщення з метою створення комфорту.

Види робіт з благоустрою власного житла.

Озеленення як спосіб очищення та збагачення киснем приміщення.

Види кімнатних та садових рослин, вирощування та догляд за ними.

Основи технології вирощування рослин (квітів) та догляду за ними. Інструменти, пристрої, матеріали, які використовуються під час вирощування та догляду за квітами.

Приготування їжі, як турбота про себе та своїх близьких.

Культура споживання їжі. Переваги їжі домашнього приготування.

Значення добору екологічно чистих та

Визначення власних та потреб оточуючих в благоустрої та організації побуту.

Розробка простору приміщення різного призначення.

Ознайомлення з плануванням простору та дизайну приміщення за допомогою програмного забезпечення.

Добір квітів з урахуванням їх виду та призначення, клімату, пори року.

Вирощування та догляд за квітами.

Визначення корисних страв для себе та оточуючих.

Вибір та обґрунтування теми проєкту та практичного використання знань для приготування страви.

Складання плану роботи з виконання проєкту.


побутових проблем, самообслуговування. Облаштовує або вдосконалює власний життєвий простір з урахуванням власних потреб, потреб інших осіб.

Усвідомлено формулює завдання у співпраці з іншими особами відповідно до власних потреб у побуті.

Розрізняє види побутової техніки за функціональним призначенням відповідно до визначених завдань.

Пропонує способи використання різних видів побутової техніки для вирішення побутових завдань.

Дотримується встановлених вимог до техніки безпеки під час експлуатації технічних пристроїв у побутових умовах

органічних продуктів для приготування їжі.

Особливості національної кухні.

Технологія приготування їжі, напоїв.

Кулінарний інвентар, посуд та обладнання. Столова білизна. Серветки для сервірування столу.

Види посуду, його призначення.

Столові прибори. Їх види та призначення.

Правила сервірування столу.

Дотримання правил гігієни та безпеки праці.

Поняття етикету та основні правила під час споживання їжі.

Види побутових кухонних електроприладів.

Правила безпечного користування електроприладами. Користування кухонними електроприладами з дотриманням правил безпеки.

Торговельні мережі. Супермаркети.

Термін придатності харчових продуктів. Інформація на упаковці. Небезпечні речовини в продуктах харчування

Створення власного рецепту.

Обґрунтування використаних інгредієнтів.

Добір та визначення необхідної кількості інгредієнтів, кухонного інвентарю та посуду.

Організація робочого місця.

Добір технології приготування страви; кухонного інвентаря, електроприладів, посуду та сервірування столу.

Приготування та подавання страв (напоїв). Визначення якості готових страв.

Розрахунок орієнтовної вартості приготовленої страви (напою).

Дотримання правил етикету за столом. Презентація проєкту. Сервірування столу. Складання серветок

 

6 клас

Перелік напрямів та основних технологій проєктно-технологічної діяльності учнів

 

 

 

 

 

 

Перелік напрямів проєктно- технологічної діяльності учнів

 

Перелік основних технологій

Вироби до свят.

Предмети для благоустрою та організації життя та роботи.

Кулінарні вироби. Аксесуари та прикраси. Сувеніри та обереги.

Вироби для оздоблення інтер'єру приміщень.

Швейні вироби.

Вироби з вживаних речей. Кімнатні, садові рослини. Споживацькі знання.

Особистий побут (домоведення). Корисні речі для: немовлят, дітей, дорослих, людей з інвалідністю.

Корисні речі для загального побуту

Технологія обробки текстильних матеріалів ручним способом.

Технологія обробки текстильних матеріалів машинним способом. Технологія обробки деревинних матеріалів (ДВП, фанера).

Технологія обробки деревини. Технологія виготовлення аплікації (з текстильних та природних матеріалів). Технологія плетіння (лозоплетіння, соломоплетіння тощо).

Технологія виготовлення виробів у техніці «макраме».

Технологія виготовлення текстильної ляльки.

Технологія обробки тонколистового металу.

Технологія виготовлення аплікації з соломи.

Технологія обробки дроту. Технологія виготовлення вишитих виробів початковими, лічильними та вільними швами.

Технологія виготовлення виробів з бісеру.

Технологія ліплення.

Технологія оздоблення виробів художнім випалюванням (пірографія). Технологія ниткографії.

Технологія виготовлення писанок. Технологія ажурного випилювання. Технологія виготовлення мила (миловаріння).

Технологія виготовлення виробів технікою маркетрі (аплікація зі шпону). Технологія виготовлення свічок.

Технологія виготовлення нових речей зі старих (апсайклінг).

Технологія виготовлення виробів з ниток, пряжі.

 

 

 

 

 


 

Технологія виготовлення виробів у техніці валяння.

Технологія виготовлення в’язаних виробів.

Технологія виготовлення виробів у техніці кінусайга.

Технологія клаптикового шиття. Технологія приготування їжі.

Технологія вирощування кімнатних рослин та рослин у відкритому ґрунті. Технологія догляду за житлом.

Технологія догляду за волоссям.

Технологія формування культури споживання їжі

 

Програма

 

Очікувані результати навчання

Зміст навчального предмета

Види навчальної діяльності

Модуль 1. Втілення задуму в готовий продукт за алгоритмом проєктно- технологічної діяльності(16 год.)

Обговорює спільно з

Правила внутрішнього

Рефлексія проєктної

учителем чи іншими

розпорядку в навчальній

діяльності в 5 класі.

особами особистісно та

майстерні, загальні

Аналіз отриманих знань і

соціально важливі

правила безпечної праці

умінь.

потреби у створенні

та організації

Створення банку ідей

виробів, спираючись на

технологічної діяльності.

проєктів на рік.

власні знання та

Поняття про

Вибір виробу для

судження.

проєктування.

проєктування.

Обговорює спільно з

Методи проєктування:

Вибір та обґрунтування

учителем чи іншими

метод біоніки.

теми проєкту та

особами мету проєктно-

Етапи проєктування.

практичного

технологічної діяльності.

Зміст роботи на кожному

використання

Планує самостійно або з

етапі.

спроєктованого та

допомогою вчителя чи

Послідовність роботи над

виготовленого виробу на

інших осіб основні

проєктом.

основі проведених

завдання і результати

Маркетингові міні-

маркетингових міні-

проєктно-технологічної

дослідження, як метод

досліджень.

діяльності.

визначення потреб та

Створення банку ідей для

Критично оцінює власні

смаків споживачів

виконання проєкту.

можливості, наявний

обраного об’єкта

Аналіз подібних виробів.

досвід для виконання

проєктування.

Планування роботи з

 

 

виготовлення виробу.


поставлених завдань, зокрема в групі.

Описує ймовірні труднощі і ризики у процесі реалізації задуму в готовий виріб.

Обговорює і визначає спільно з учителем та іншими особами раціональне застосування цифрових пристроїв на різних етапах проєктно- технологічної діяльності. Визначає потреби та смаки споживачів обраного об’єкта проєктування, особливості його конструкції, функціональності, естетичності за допомогою проведення невеликих за обсягом і масштабом маркетингових досліджень.

Здійснює пошук актуальної інформації про об’єкт проєктування і упорядковує її.

Розробляє за допомогою вчителя чи інших осіб критерії, яким має відповідати об’єкт проєктування, та визначає його параметри. Здійснює пошук та обирає моделі-аналоги відповідно до запланованого об’єкта проєктування.

Обговорює ідеї, конструктивно взаємодіє з іншими особами у

Моделі-аналоги, опис об’єкта проєктування. Банк ідей.

Художнє конструювання. Графічне зображення виробу.

Конструкційні матеріали (інгредієнти) та інструменти для виготовлення виробу (за проєктом) та їх властивості (технологічні, механічні, геометричні).

Раціональне використання матеріалів. Технологія виготовлення виробу.

Поняття «технологічна операція».

Особливості та технологія обробки конструкційних матеріалів (деревинні, текстильні та з металу) ручним способом та з використанням технологічного обладнання.

Площинне розмічання. Способи отримання деталей заданої форми із різних матеріалів: різання, пиляння, штампування, лиття.

Способи обробки та з’єднання деталей (випилювання, шліфування, на цвяхах, зшивання, зв’язування, склеювання тощо).

Види оздоблень. Вимоги до готового виробу.

Складання послідовності виготовлення виробу.

Виконання графічного зображення виробу з використанням методу фантазування та біоніки. Добір конструкційних матеріалів, інструментів та пристосувань.

Добір технології для виготовлення виробу. Підбір ескізу для оздоблення.

Визначення необхідної кількості матеріалів для виготовлення виробу.

Економне використання матеріалів.

Виготовлення шаблонів деталей виробу.

Виготовлення деталей виробу відповідно до обраної технології.

Способи перенесення малюнку на поверхню матеріалу.

З’єднання деталей виробу відповідно до обраної технології.

Виготовлення та оздоблення виробу. Оформлення виробу. Презентація проєктної діяльності.

Організація робочого місця.

Дотримання правил безпечної праці, санітарно-гігієнічних вимог під час виконання технологічних операцій


процесі комбінування власної моделі на основі аналізу найкращих ознак моделей-аналогів.

Застосовує методи проєктування відповідно до індивідуальних здібностей та власних інтересів з метою втілення творчих ідей в конструкції виробу.

Продукує та відображає творчий задум у зручній формі.

Оцінює власні результати художнього конструювання виробу.

Планує послідовність дій для виготовлення моделі виробу, орієнтовні строки їх виконання, можливості використання цифрових засобів.

Визначає технічні характеристики моделі виробу [технічний опис об’єкта проєктування]. Виконує технічний малюнок або ескіз деталей моделі виробу, зазначає інформацію, необхідну для його виготовлення.

Добирає матеріали для виготовлення виробу та розраховує витрати на них.

Визначає самостійно або за допомогою інших осіб послідовність технологічних операцій

виготовлення проєктованого виробу.

Використання фурнітури (ґудзики, блискавки, кнопки, застібки, карабіни, заклепки тощо). Практичне застосування: упорядкування, безпечне використання, зберігання. Правила безпечної праці. Організація робочого місця, санітарно- гігієнічні вимоги під час виконання технологічних операцій

 


Добирає необхідні інструменти і пристосування відповідно до визначеної технологічної послідовності.

Створює технологічну картку, застосовує [у разі потреби] цифрові пристрої та графічні редактори.

Готує потрібні інструменти і пристосування для роботи самостійно або за допомогою вчителя чи інших осіб.

Працює самостійно чи спільно з іншими особами відповідно до наданої інструкції, за потреби розподіляючи частини роботи.

Використовує інструменти та пристосування самостійно або за допомогою інших, дотримуючись правил безпечної праці та санітарних норм.

Аргументовано добирає способи оброблення матеріалів відповідно до їх властивостей і характеристик.

Виконує заплановані технологічні операції у визначеній послідовності, раціонально розподіляючи час.

Оцінює ризики, пов’язані з виготовленням виробу, за потреби знаходить

 

 


способи їх усунення самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб.

Демонструє в роботі зосередженість, акуратність, обережність, відповідальність тощо.

Контролює та оцінює процес і якість виготовлення виробу, у разі потреби виправляючи недоліки. Виявляє повагу до власних або чужих результатів проєктно- технологічної діяльності. Аналізує відповідність результатів власної чи спільної проєктно- технологічної діяльності її меті та виробленим критеріям.

Визначає ефективність використання матеріальних і часових ресурсів, способів організації проєктно- технологічної діяльності. Оцінює особистісну і соціальну важливість створеного виробу.

Критично формулює власні судження, аргументовано обстоює їх з урахуванням пропозицій інших осіб. Виявляє недоліки і виправляє допущені помилки, аналізує їх та робить відповідні висновки.

Добирає відповідно до мети і змісту проєктно-

 

 


технологічної діяльності форми та засоби презентації.

Представляє результати власної/спільної проєктно-технологічної діяльності.

Виявляє повагу до власних чи спільних результатів проєктно- технологічної діяльності. Застосовує цифрові пристрої та інформаційне середовище у разі потреби для презентації результатів проєктування.

Спільно з учителем чи іншими особами визначає свій рівень навчальних досягнень.

Обговорює перспективи подальшої проєктно- технологічної діяльності, способи її вдосконалення. Планує подальшу проєктно-технологічну діяльність на основі набутого досвіду для реалізації власних інтересів, здібностей,

можливостей

 

 

Модуль 2. Творче застосування традиційних і сучасних технологій декоративно-ужиткового мистецтва(28 год.)

Спираючись на власні знання, розпізнає матеріали та інструменти, які використовуються в основних видах декоративно-ужиткового мистецтва.

Називає твори відомих українських майстрів

Види декоративно- ужиткового мистецтва. Технології і техніки створення виробів декоративно-ужиткового мистецтва.

Короткі історичні відомості технік та

Ознайомлення з видами декоративно-ужиткового мистецтва.

Ознайомлення з технологіями і техніками створення виробів декоративно-ужиткового мистецтва.


декоративно-ужиткового мистецтва.

Використовує кілька джерел інформації про традиції та сучасні тенденції в декоративно- ужитковому мистецтві, визначає її достовірність. Оцінює та обґрунтовує значення декоративно- ужиткового мистецтва у власному житті на основі зібраної інформації.

Вирізняє автентичні вироби декоративно- ужиткового мистецтва за характерними ознаками під час роботи над проєктом.

Використовує опрацьовану культурологічну інформацію про технології декоративно- ужиткового мистецтва і техніки художнього оздоблення у проєктуванні виробів.

Застосовує технології і техніки декоративно- ужиткового мистецтва у процесі виготовлення та відповідно оздоблення готових виробів, естетизації власного побуту тощо.

Виявляє ініціативність і партнерську взаємодію у процесі спільної роботи із створення виробу техніками декоративно- ужиткового мистецтва

технологій декоративно- ужиткового мистецтва. Орнамент та види орнаментів. Рапорт.

Поняття про композицію. Традиції використання колірної гами під час виготовлення виробів декоративно-ужиткового мистецтва.

Творчість народних майстрів України різних регіонів та майстрів інших народів, що проживають в Україні. Характерні ознаки технології виготовлення та оздоблення виробів, поширені в регіоні проживання.

Методи проєктування для створення виробів декоративно-ужиткового мистецтва.

Графічне зображення малюнок, схема, шаблон) для виготовлення виробів.

Матеріали, інструменти та пристосування необхідні для виготовлення виробу відповідною технологією. Шляхи пошуку необхідних матеріалів.

Орієнтовна вартість матеріалів та майбутнього виробу. Критерії виготовлення виробу техніками декоративно-ужиткового мистецтва.

Особливості певного виду декоративно-ужиткового мистецтва.

Розпізнавання видів орнаментів.

Визначення теми та завдань проєкту.

Вибір виробу для проєктування.

Вибір та обґрунтування теми проєкту та практичного використання спроєктованого та виготовленого виробу. Пошук зразків виробів декоративно-ужиткового мистецтва для проєкту.

Створення банку ідей. Аналіз подібних виробів. Розробка графічного зображення (малюнків, схем, шаблонів, ескізу) задуманого виробу.

Визначення композиційного центру у майбутньому виробі.

Застосування методів проєктування для створення виробів декоративно-ужиткового мистецтва.

Художнє конструювання форми та композиції оздоблення.

Добір виду оздоблення виробу.

Складання технологічної послідовності виготовлення та оздоблення виробу.

Зміст роботи на кожному етапі проєктування.


 

Прийоми роботи з інструментами та пристосуваннями. Технологічний процес виготовлення виробу. Види оздоблення відповідно до технологій та технік.

Правила безпечної праці при виконанні технологічних операцій. Організація робочого місця, санітарно-гігієнічні вимоги

Добір та обґрунтування технологій для реалізації проєкту.

Добір та обґрунтування використання конструкційних матеріалів.

Добір матеріалів, інструментів та пристосувань необхідних для виготовлення виробу. Визначення необхідної кількості матеріалів для виготовлення виробу та орієнтовної вартості виробу.

Виготовлення виробу з використанням відповідних технік та технологій.

Виготовлення виробу з дотриманням народних традицій (форма, колірне рішення, символи).

Виконання технологічних операцій з виготовлення виробу відповідно до складеної послідовності. Економне використання матеріалів під час виготовлення виробу.

Виготовлення виробу. Виконання його оздоблення.

Дотримання прийомів роботи з інструментами, пристосуваннями.

Виконання остаточної обробки виробу.

Контроль якості виробу. Догляд за виробами.

Визначення можливості поповнення власного бюджету (бюджету сім’ї)


 

 

за рахунок реалізації виробів, виготовлених власноруч.

Презентація проєкту. Організація робочого місця.

Дотримання правил безпечної праці при виконанні технологічних операцій

Модуль 3. Ефективне використання техніки і матеріалів без заподіяння шкоди навколишньому середовищу(16 год.)

Осмислено наводить

Еволюція знарядь праці.

Ознайомлення з видами

приклади глобалізаційних

Машина як вид техніки.

та будовою техніки для

процесів, які докорінно

Відомості про механічні

виготовлення виробів та

змінили світ у ХХІ

способи з’єднання

особливостями роботи.

столітті.

деталей із різних

Вибір та обґрунтування

Обговорює ймовірний

конструкційних

теми проєкту та

розвиток технологій у

матеріалів: зв’язуванням,

практичного

різних сферах діяльності

зшиванням, склеюванням,

використання

людини.

на цвяхах, заклепках

спроєктованого та

Пояснює доцільність

тощо.

виготовленого виробу.

відмови людства від

Особливості роботи з

Створення банку ідей.

використання

ручними інструментами

Аналіз подібних виробів.

одноразових виробів із

(лобзик, ножиці по

Складання плану роботи з

синтетичних та інших

металу та для тканини

виконання проєкту.

шкідливих матеріалів.

тощо),

Зміст роботи на кожному

Генерує ідеї, які можуть

електроінструментом та

етапі проєктування.

бути корисними для

обладнанням (швейна

Складання технологічної

збереження

машина, праска, дриль,

послідовності

навколишнього

свердлильний верстат

виготовлення виробу.

середовища і сталого

тощо).

Побудова лекала,

[збалансованого]

Види конструкційних

шаблону, кресленика.

розвитку.

матеріалів, які

Розмічання деталей.

Доводить переваги

застосовуються для

Перенесення (розмічання)

використання вторинних

конструювання і

малюнка для оздоблення

матеріальних ресурсів у

виготовлення виробів та

деталей виробу.

реалізації нових проєктів.

їх властивості: тканина,

Виготовлення виробу

Розпізнає основні види

фанера, шпон, ДВП.

відповідно до обраної

конструкційних

Використання природних

технології.

матеріалів за їх

матеріалів з метою

Економне використання

властивостями

збереження

матеріалів для

[технологічними,

 

виготовлення виробу.


механічними, фізичними, гігієнічними].

Із розумінням визначає цінність гігієнічних властивостей матеріалів натурального походження для здоров’я людини та покращення якості життя. Створює екологічні вироби з урахуванням гігієнічних властивостей матеріалів.

Розрізняє достовірну і недостовірну інформацію про матеріали і техніку, звертаючись до першоджерел.

Аналізує інформацію про матеріали і техніку, використовує її для розв’язання практичних завдань у побуті.

З розумінням читає та розшифровує маркування товарів, товарні та інші знаки, зокрема з використанням цифрових пристроїв.

Аргументує вичерпність природних ресурсів.

Висловлює судження стосовно наслідків власних дій для навколишнього середовища.

Аргументовано і доцільно замінює природні матеріали вторинними матеріальними ресурсами.

Дотримується правил сортування відходів під час роботи над проєктом і в побуті.

навколишнього середовища.

Поняття про припуски на обробку.

Проєктування виробів без запобігання шкоди навколишньому середовищу та створення нових речей із вживаного матеріалу.

Раціональне використання матеріалів. Послідовність роботи над проєктом.

Графічне зображення майбутнього виробу. Розміри та вимірювання необхідні для виготовлення виробу.

Технологічна послідовність виготовлення виробу. Послідовність побудови кресленика для виготовлення виробу.

Види оздоблення виробів. Поняття про показники якості виробу: функціональні (можливість використання), естетичні, ергономічні (зручність привабливість).

Вимоги до готового виробу. Послідовність кінцевої обробки виробу. Правила безпечної праці. Організація робочого місця.

Санітарно-гігієнічні вимоги під час роботи над виготовленням проєкту

Оздоблення виробу. Остаточна обробка виробу, її виконання. Контроль якості виробу. Розрахунок вартості витрачених матеріалів та виготовленого виробу.

Презентація проєктів. Організація робочого місця.

Правила безпечної праці, санітарно-гігієнічні вимоги під час виконання технологічних операцій


Пояснює перевірену інформацію про доцільність застосування різних матеріалів, їх повторне використання. Аналізує ефективність дібраних матеріалів для створення виробу і вказує на ризики їх використання.

Розраховує потрібну кількість матеріалів для виготовлення спроєктованого виробу. Використовує ощадно матеріали під час виготовлення виробу.

Застосовує технології обробки вторинних матеріалів для створення нових виробів

 

 

Модуль 4. Турбота про власний побут, задоволення власних потреб і потреб інших осіб(10 год.)

Визначає власні/чужі потреби в організації побуту.

Аналізує власний досвід і можливості в побутовій діяльності.

Планує трудові дії для виконання побутових завдань самостійно або у співпраці з іншими особами.

Розрізняє та описує основні стилі в різних сферах життєдіяльності людини.

Розрізняє корисні для здоров’я елементи життєвого простору, обґрунтовує

Благоустрій та організація власного житла.

Роль виготовлених виробів у створенні затишку в оселі.

Охайне житло.

Види робіт з благоустрою власного житла.

Озеленення вдома та на відкритому ґрунті.

Значення та способи добору рослин для озеленення приміщень та прибудинкової території. Основи технології вирощування рослин (квітів) та догляду за ними.

Визначення власних та потреб оточуючих в благоустрої та організації побуту.

Розробка простору приміщення різного призначення.

Ознайомлення з плануванням простору та дизайну приміщення за допомогою програмного забезпечення.

Добір квітів з урахуванням їх виду та призначення, клімату, пори року.

Добір земляних сумішей відповідно до виду рослини.


раціональність їх використання.

Оцінює споживацькі якості, естетичний вигляд і корисність для здоров’я обраного чи створеного виробу.

Провадить проєктно- технологічну діяльність стосовно розв’язання побутових проблем, самообслуговування.

Облаштовує або вдосконалює власний життєвий простір з урахуванням власних потреб, потреб інших осіб.

Усвідомлено формулює завдання у співпраці з іншими особами відповідно до власних потреб у побуті.

Розрізняє види побутової техніки за функціональним призначенням відповідно до визначених завдань.

Читає та пояснює своїми словами технічну інформацію, схеми, інші графічні зображення про побутову техніку в інструкціях із застосуванням інформаційних джерел і використанням цифрових пристроїв.

Пропонує способи використання різних видів побутової техніки для вирішення побутових завдань.

Інструменти, пристрої, матеріали, які використовуються під час вирощування та догляду за рослинами.

Приготування їжі, як турбота про себе та своїх близьких.

Поняття раціонального харчування.

Калорійність страв та продуктів харчування. Культура споживання їжі. Переваги їжі домашнього приготування.

Значення добору екологічно чистих та органічних продуктів для приготування їжі.

Особливості національної кухні.

Терміни придатності продуктів їх значення для харчування та здоров’я людини.

Технологія приготування їжі, напоїв.

Кулінарний інвентар, посуд та обладнання. Дотримання правил гігієни та безпеки праці. Поняття етикету та основні правила під час споживання їжі.

Види побутових кухонних електроприладів.

Правила безпечного користування електроприладами. Користування кухонними електроприладами з дотриманням правил безпеки.

Вирощування та догляд за квітами.

Визначення корисних страв для себе та оточуючих.

Вибір та обґрунтування теми проєкту та практичного використання знань для приготування страви.

Складання плану роботи з виконання проєкту.

Створення власного рецепту.

Обґрунтування використаних інгредієнтів.

Добір та визначення необхідної кількості інгредієнтів, кухонного інвентарю та посуду.

Організація робочого місця.

Добір технології приготування страви; кухонного інвентаря, електроприладів, посуду та сервірування стола.

Приготування та подавання страв (напоїв). Визначення якості готових страв.

Розрахунок орієнтовної вартості приготовленої страви (напою).

Дотримання правил етикету за столом. Презентація проєкту. Сервірування столу. Складання серветок. Способи догляду за волоссям.


Пояснює загальні принципи роботи побутової техніки відповідно до її функцій та призначення.

Дотримується встановлених вимог до техніки безпеки під час експлуатації технічних пристроїв у побутових умовах

Торговельні мережі. Супермаркети.

Термін придатності харчових продуктів. Інформація на упаковці. Небезпечні речовини в продуктах харчування. Типи волосся та способи догляду за ним.

Парубоцькі та дівочі сучасні зачіски.

Типи обличчя

Добір зачісок відповідно до типу волосся та обличчя

 

 

 

 

Прикінцева частина

 

Навчальна програма предмету «Технології» складена таким чином, що вчителі, які мають різні умови (майстерні) для навчання легко зможуть розробити календарно- тематичне планування. Для цього потрібно врахувати методично-технічне наповнення майстерні, бажання учнів, потреби школи тощо.

Система оцінювання результатів навчання має ґрунтуватися на позитивному ставленні до кожного учня; оцінюється не рівень його недоліків і прорахунків, а особисті поступи учня/учениці.

Оцінювання навчальних досягнень учнів доцільно здійснювати під час освітнього процесу на основі принципів формувального оцінювання. А саме:

–перевіряти, як триває процес навчання;

–діагностувати сфери, де необхідне покращення;

–ідентифікувати недоліки і покращувати якість навчання;

–допомагати учням вчитися один у одного.

Важливим фактором в оцінюванні залишається не тільки якість, а й ступінь готовності спроєктованого виробу. Не менш важливі функціональність, естетичність, значущість виробу для учня/учениці.

До основних видів оцінювання належать:

-         поточне (виконує діагностичну, стимулюючу, коригуючу функції). Поточне оцінювання може здійснюватися в результаті виконання учнями різних видів діяльності створення проєктної документації в робочих зошитах, папках (організаційно-підготовчий етап проєктування), виконання робіт з виготовлення спроєктованого виробу (конструктивний та технологічний етапи), презентація (завершальний етап), усна відповідь, тестування;

-         тематичне і підсумкове (семестрове і річне). Кожен проєкт має закінчуватись виставленням тематичної оцінки, яка вираховується як середня арифметична від поточних оцінок.


Не менш важливий індивідуальний та диференційований підходи для оцінювання. Додатковими засобами стимулювання пізнавальної активності учнів є самооцінювання й взаємооцінювання.

Система оцінювання результатів навчання

Система оцінювання результатів навчання учнів базується на положеннях

«Рекомендації щодо оцінювання навчальних досягнень учнів 5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти» (затверджених наказом Міністерства освіти і науки України 01 квітня 2022 р. № 289) та «Загальні критерії оцінювання результатів навчання учнів 5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти» (додаток №2 до наказу 289).

Основними видами оцінювання результатів навчання учнів, що проводяться закладом, є формувальне, поточне та підсумкове (тематичне, семестрове, річне).

Система оцінювання (бальна/рівнева):

10,11,12 високий рівень 7, 8, 9 – достатній рівень

4, 5, 6 – середній рівень

1, 2, 3 – початковий рівень

 

Загальні критерії оцінювання

Об’єктами оцінювання навчальних досягнень учнів з трудового навчання можуть бути:

   рівень застосування знань та умінь в практичній роботі;

   проєктно ­ технологічна діяльність учнів;

          уміння користуватися різними видами конструкторсько­технологічної документації та іншими джерелами інформації;

   якість виконання практичних робіт;

      рівень сформованості трудових прийомів і умінь виконувати технологічні операції;

     рівень самостійності у процесі організації і виконання роботи (планування трудових процесів, самоконтроль і т.п.), виявлення елементів творчості.

На результат оцінювання навчальних досягнень учнів впливають дотримання правил безпечної праці і санітарно ­гігієнічних вимог та уміння організовувати робоче місце і підтримувати порядок на ньому в процесі роботи.

Вимоги оцінювання навчальних досягнень застосовуються відповідно до Державних вимог до рівня загальноосвітньої підготовки учнів, передбачених навчальною програмою та з урахуванням вікових особливостей учнів.

 


Рівні навчальних досягнень

 

Бали

 

Характеристика навчальних досягнень учня (учениці)

 

1

Учень/учениця може розпізнавати деякі об’єкти вивчення (матеріали, інструменти, моделі тощо) та називає їх (на побутовому рівні)

Початковий

2

Учень/учениця описує незначну частину технологічних об’єктів; частково розпізнає інструменти та обладнання для виконання практичних робіт

 

 

 

3

Учень/учениця має фрагментарні уявлення з предмета вивчення (обізнані з деякими технологічними поняттями); з допомогою вчителя виконує елементарні практичні завдання; використовує за призначенням робочі інструменти та обладнання

 

 

 

 

 

Середній

 

4

Учень/учениця знає окремі відомості, що стосуються технологічних об’єктів; застосовує елементарні прийоми роботи інструментом

 

5

Учень/учениця відтворює навчальний матеріал, необхідний для виконання практичних робіт, з допомогою вчителя; виконує окремі технологічні операції з недоліками; частково володіє прийомами роботи інструментом

 

6

Учень/учениця самостійно відтворює значну частину навчального матеріалу, необхідного для виконання практичних робіт; виконує окремі частини технологічних операцій

 

 

 

 

 

 

 

Достатній

 

 

 

7

Учень/учениця самостійно і логічно відтворює фактичний і теоретичний матеріал, необхідний для виконання практичних робіт; виконує практичну роботу відповідно до інструкцій вчителя; частково контролює власні навчальні дії; з допомогою учасників проєкту і учителя виконує завдання , що стосуються окремих етапів проєктної діяльності

 

 

8

Учень/учениця виявляє розуміння навчального матеріалу, наводить приклади, намагається аналізувати, встановлювати найсуттєвіші зв’язки і залежності між технологічними операціями; використовує набуті знання і уміння в стандартних ситуаціях

 

9

Учень/учениця володіє навчальним матеріалом і реалізовує свої знання та вміння в практичній діяльності; може аналізувати і систематизувати інформацію в процесі проєктної діяльності

 

 

 

 

 

Високий

 

 

10

Учень/учениця володіє глибокими знаннями та уміннями і застосовує їх у нестандартних ситуаціях; бере активну участь в розробленні та реалізації технологічного процесу; з допомогою учасників проєкту і учителя проєктує та виконує всі види запланованих робіт

 

 

 

11

Учень/учениця володіє гнучкими знаннями і навичками в межах вимог навчальної програми, аргументовано використовує їх у нестандартних ситуаціях, знаходить і аналізує додаткову інформацію; самостійно розробляє технологічний процес виготовлення виробу та забезпечує його виконання; самостійно проєктує та виконує всі види запланованих робіт

12

Учень/учениця має системні знання та навички з предмета, свідомо використовує їх, у тому числі, у проблемних ситуаціях; самостійно розробляє технологічний процес виготовлення виробу та забезпечує його якісне виконання; самостійно проєктує та виконує, використовуючи відповідні технології, всі види запланованих робіт


 

Оцінювання засвоєння теоретичного матеріалу

Рівні навчальних

досягнень

 

Бали

 

Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів

 

1

Учень/учениця може розрізняти

об'єкт

вивчення

і

 

 

відтворити деякі його елементи.

 

 

 

 

2

Учень/учениця фрагментарно відтворює незначну частину

 

 

навчального матеріалу, має поверхові уявлення про об'єкт

Початковий

 

вивчення, виявляє здатність елементарно висловити

 

 

думку.

 

3

Учень/учениця відтворює менше половини навчального

 

 

матеріалу, з допомогою вчителя виконує елементарні

 

 

завдання.

 

4

Учень/учениця знає, близько половини навчального

 

 

матеріалу, здатний/на відтворювати його не в повному

 

 

обсязі відповідно до тексту підручника або пояснення

 

 

вчителя.

 

5

Учень/учениця розуміє основний навчальний матеріал,

 

 

здатний/на дати визначення понять, але при цьому

 

 

допускав/ла помилки. З допомогою вчителя може

Середній

 

відтворили значну частину матеріалу, частково

 

 

обґрунтувати та проаналізувати її, зробити висновки.

 

6

Учень/учениця виявляє знання і розуміння основних

 

 

положень навчального матеріалу. Відповідь його/її

 

 

правильна, але недостатньо осмислена. З допомогою

 

 

вчителя може аналізувати навчальний матеріал,

 

 

порівнювати та робити висновки, виправляти допущені

 

 

помилки.

 

7

Учень/учениця виявляє знання і розуміння переважної

 

 

більшості навчального матеріалу. З епізодичною

 

 

консультацією вчителя застосовує знання для виконання

 

 

практичних завдань. Користується необхідною

Достатній

 

конструкторсько-технологічною документацією.

8

Знання учня/учениці є достатньо повними, він/вона вільно

 

 

застосовує вивчений матеріал в стандартних ситуаціях,

 

 

вміє аналізувати, робити висновки. Відповідь його/її

 

 

повна, логічна, обґрунтована, але з деякими неточностями.

 

 

Самостійно використовує теоретичні знання для


 

 

виконання практичних завдань. Користується необхідною

конструкторсько-технологічною документацією.

9

Учень/учениця правильно володіє вивченим матеріалом,

 

застосовує знання в дещо змінених ситуаціях, уміє

 

узагальнювати і систематизувати інформацію. Самостійно

 

застосовує знання для виконання практичних завдань.

 

Користується всіма видами конструкторсько-

 

технологічної документації, що передбачені програмою.

Високий

10

Учень/учениця володіє глибокими, міцними знаннями і

 

 

здатний/на використовувати їх у нестандартних ситуаціях.

 

 

Самостійно визначає окремі цілі власної навчальної

 

 

діяльності. Виявляє елементи творчого підходу в

 

 

проектуванні, конструюванні, моделюванні та

 

 

виготовленні виробів.

 

11

Учень/учениця володіє узагальненими знаннями з

 

 

предмета, виявляє творчий підхід у проєктуванні,

 

 

конструюванні, моделюванні та виготовленні виробів.

 

 

Користується різними видами конструкторсько-

 

 

технологічної документації, використовує додаткові

 

 

джерела інформації.

 

12

Учень/учениця має системні знання, виявляє здатність

 

 

приймати творчі рішення у виконанні теоретичних і

 

 

практичних завдань. Вільно володіє різними видами

 

 

конструкторсько-технологічної документації, вміє

 

 

самостійно розробляти окремі її види. Систематично

 

 

користується додатковими джерелами інформації.

 

Оцінювання проєктно-технологічної діяльності

Рівні

навчальних досягнень

 

Бали

 

Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів

 

1

З постійною допомогою вчителя виконує тільки

 

 

фрагменти практичних завдань. Виготовлений проєкт

 

 

(виконана робота) повністю не відповідає якісним

 

 

показникам. Учень/учениця допускає значні відхилення

 

 

від установлених вимог при виконанні більшості

 

 

технологічних операцій та прийомів роботи.

 

2

Учень/учениця практичні завдання виконує лише з

Початковий

 

допомогою вчителя. Виготовлений проєкт (виконана

 

 

робота) повністю не відповідає якісним показникам.

 

 

Переважна частина робіт виконана з помилками в

 

 

прийомах роботи та технологічних операціях.

 

3

Виготовлений проєкт (виконана робота) містить велику

 

 

кількість грубих відхилень від установлених якісних

 

 

показників. Значна частина робіт виконана з помилками в

 

 

прийомах роботи та технологічних операціях.


 

4

Учень/учениця практичні завдання виконує під

 

 

керівництвом вчителя. Виготовлений проєкт (виконана

 

 

робота) містить багато суттєвих відхилень від

 

 

установлених якісних показників, проте можливе їх

 

 

виправлення. Майже половина технологічних операцій

 

 

виконується з помилками у прийомах і способах роботи.

 

5

Виготовлений проєкт (виконана робота) містить  суттєві

Середній

 

відхилення від встановлених якісних показників, але виріб

 

 

може бути використаний за призначенням. Частину

 

 

технологічних операцій учень/учениця виконує з

 

 

помилками у прийомах і способах роботи.

 

6

Виготовлений проєкт (виконана робота) має окремі

 

 

відхилення від якісних показників. Учень/учениця

 

 

виконує практичну роботу з певною кількістю помилок у

 

 

прийомах та технологічних операціях.

 

7

Виготовлений проєкт (виконана робота) достатнього рівня

 

 

якості, але має окремі відхилення від установлених вимог.

 

 

Учень/учениця правильно виконує переважну більшість

 

 

(технологічних операцій, є несуттєві відхилення в

 

 

прийомах і способах роботи.

 

8

Виготовлений проєкт (виконана робота) хорошого рівня

Достатній

 

якості, але є незначні відхилення від встановлених норм.

 

 

Учень/учениця правильно виконує всі прийоми і

 

 

технологічні операції в межах визначених норм часу.

 

9

Виготовлений проєкт (виконана робота) хорошого рівня

 

 

якості, але є несуттєві відхилення від встановлених норм.

 

 

Учень/учениця правильно виконує всі прийоми і

 

 

технологічні операції в межах норм визначеного часу.

 

10

Учень/учениця правильно виконує всі прийоми і

 

 

технологічні операції в межах визначених норм часу:

 

 

Виготовлений проєкт (виконана робота) високого рівня

 

 

якості.

 

11

Учень/учениця правильно і впевнено виконує всі прийоми

Високий

 

і технологічні операції в межах визначених норм  часу.

Виготовлений проєкт (виконана робота) високого рівня

 

 

якості.

 

12

Учень/учениця бездоганно виконує всі прийоми і

 

 

технологічні операції в межах визначених норм часу.

 

 

Виготовлений проєкт (виконана робота) високого рівня

 

 

якості.

 

 

 

Оцінювання організації робочого місця, дотримання правил безпечної праці і санітарно-гігієнічних вимог


Рівні навчальних досягнень

 

Бали

 

Характеристика навчальних досягнень учня (учениці)

 

 

 

 

Початковий

 

1

В організації робочого місця є постійні суттєві порушення. Учень/учениця систематично допускає порушення правил техніки безпеки та санітарно- гігієнічних вимог.

 

2

В організації робочого місця є значні відхилення прийнятих вимог. Учень/учениця систематично допускає порушення правил техніки безпеки та санітарно- гігієнічних вимог.

 

3

В організації робочого місця є значні відхилення прийнятих вимог. Учень/учениця періодично допускає порушення правил техніки безпеки та санітарно- гігієнічних вимог.

 

 

 

 

 

Середній

 

4

В організації робочого місця є незначні недоліки. Учень/учениця в окремих випадках допускає порушення правил техніки безпеки та санітарно- гігієнічних вимог.

 

5

В організації робочого місця є незначні порушення. Учень/учениця в окремих випадках допускає окремі порушення правил техніки безпеки та санітарно- гігієнічних вимог.

 

6

В організації робочого місця є незначні порушення. Учень/учениця в окремих випадках допускаються порушення правил техніки безпеки та санітарно- гігієнічних вимог.

 

 

 

 

Достатній

 

7

Організація робочого місця відповідає вимогам. Учень/учениця дотримується правил техніки безпеки та санітарно- гігієнічних вимог.

 

8

Організація робочого місця відповідає вимогам. Учень/учениця дотримується правил техніки безпеки та санітарно- гігієнічних вимог.

 

9

Учень/учениця в організації робочого місця відповідає вимогам. Дотримується правил техніки безпеки та санітарно- гігієнічних вимог.

 

 

 

 

Високий

 

10

Організації робочого місця учень/учениця забезпечує зразково. Дотримується правил техніки безпеки та санітарно- гігієнічних вимог.

 

11

В організації робочого місця учень/учениця забезпечує високий рівень. Дотримується правил техніки безпеки та санітарно- гігієнічних вимог.

 

12

Учень/учениця в організації робочого місця самостійно і систематично забезпечує зразкову організацію праці. Дотримується правил техніки безпеки та санітарно- гігієнічних вимог.


Оцінювання очікуваних результатів навчання  безперервний процес упродовж вивчення навчального предмета «Технології».

Оцінювання й самооцінювання очікуваних результатів навчання забезпечується формувальним та підсумковим оцінюванням. Мета оцінювання

розвиток здібностей кожного учня. Помилки в навчанні можливість удосконалювати його процес і результати.

 

Формувальне оцінювання:

 

 

самооцінювання

динаміки навчання за зрозумілими критеріями

підтримку

 

 

і

впевненості в собі, розвіює страх робити помилки

тощо

 

Формувальне оцінювання здійснюється на основі наявного освітнього досвіду учнів, постійної взаємодії вчителя з учнями, учнів між собою. Це дає змогу виявити потреби учнів і пристосувати навчання до них, а також виявити їхній поступ у навчанні. Учитель на кожному занятті залучає учнів до спільного визначення мети навчання та критеріїв досягнення очікуваних результатів.

Навчальна тема 3.5 третього розділу програми «Оцінювання і презентація результатів проєктно-технологічної діяльності» забезпечує розвиток рефлексивних умінь учнів, дає змогу оцінити власний поступ у навчанні через аналіз освітніх продуктів проєктно-технологічної діяльності.

 

Оцінюванню підлягають освітні продукти:

індивідуальний

рівень сформованості ключових і предметної проєктно-технологічної компетентностей тощо)

ні особистісно й соціально значущі вироби, послуги, результати виконаних проєктів, практичних робіт, матеріали портфоліо тощо)

Зовнішні освітні продукти дають змогу оцінити внутрішні особистісні зміни учня, рівень володіння способами проєктно-технологічної діяльності, ключовими і предметною компетентностями

 

Внутрішні освітні продукти мають пріоритет над зовнішніми


Підсумкове оцінювання проводиться наприкінці кожного навчального року, а за потреби – наприкінці кожного розділу програми

 

Підсумкове оцінювання є частиною формувального оцінювання і відбувається у формі якісної і бальної оцінки

 

Співставляючи власні рішення, освітні продукти виконаного проєкту з культурно-історичними виробами-аналогами, учні формують власну картину духовно-матеріального світу на основі національної культури

Динаміка розвитку базової технологічної середньої освіти визначається зовнішніми змінами розвитком технологій у всіх галузях життя людини, реалізованими проєктами учнів тощо та внутрішніми змінами – рівнем розвитку здібностей, компетентностей учнів.


Список використаних джерел:

 

  1.             Закон України про освіту [Електронний ресурс]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19
  2.       Закон України про середню освіту [Електронний ресурс]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/651-14#Text
  3.          Державний   стандарт   початкової    освіти    [Електронний    ресурс]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-%D0%BF#n12
  4. Державний стандарт базової середньої освіти [Електронний ресурс]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#n16
  5.                 Нова українська школа [Електронний ресурс]. URL: https://mon.gov.ua/ua/tag/nova-ukrainska-shkola
  6.   Навчальна програма з трудового навчання для 5-9 класів [Електронний ресурс]. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-5-9- klas/onovlennya-12-2017/2-trudove-navchannya-5-9.doc
  7. Матеріали сайту: https://tedcenter.fi/expertise-areas/finnish-education/

 

 

docx
Пов’язані теми
Технології, 5 клас, Планування
Додано
4 вересня 2023
Переглядів
5225
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку