комунальний заклад «Харківський ліцей №____
Харківської міської ради»
Навчальна програма
«ЗДОРОВ’Я, БЕЗПЕКА ТА ДОБРОБУТ . 7 клас»
на 2024/2025 навчальний рік
розроблено за модельною навчальною програмою
«Здоров’я, безпека та добробут. 7 клас для закладів загальної середньої освіти (авт. Шиян О. І., Дяків В. Г., Седоченко А. Б., Страшко С. В.)
Зміст навчальної програми забезпечує підручник:
«Здоров’я, безпека та добробут» інтегрованого курсу для 7 класу закладів загальної середньої освіти (автори: Шиян О. І., Дяків В. Г., Седоченко А. Б., Тагліна О.В.)
Укладач: учитель _______
Пояснювальна записка
Нормативно-правова база
Навчальна програма «Здоров’я, безпека та добробут.
Навчальна програма інтегрованого курсу «Здоров’я, безпека та добробут» для 7 класів спрямована на реалізацію вказаної мети, визначає орієнтовну послідовність досягнення очікуваних результатів навчання з соціальної і здоров’язбережувальної освітньої галузі, зміст та види навчальної діяльності учнів, що спрямовані на реалізацію очікуваних результатів.
Метою соціальної і здоров’язбережувальної освітньої галузі є розвиток особистості учня, який здатний до самоусвідомлення, гармонійної соціальної і міжособистісної взаємодії, спрямованої на збереження власного здоров’я та здоров’я інших осіб, дбає про безпеку, виявляє підприємливість та професійну зорієнтованість для забезпечення власного і суспільного добробуту.
Відповідно до мети соціальної і здоров’язбережувальної освітньої галузі метою інтегрованого курсу «Здоров’я, безпека та добробут» є формування самозарадності учнів через активну громадянську позицію, підприємливість, етичну поведінку, відповідальність за добробут, здоров’я, безпеку та навколишнє середовище, крізь призму фізичного, психічного, духовного та соціального розвитку.
Для реалізації означеної мети визначено такі завдання:
● ознайомлення учнів з основними принципами та закономірностями життєдіяльності людини в природному, соціальному, техногенному та віртуальному середовищах, спрямованими на розвиток добробуту, безпеки і зміцнення здоров’я;
● формування вмінь прогнозування наслідків своїх дій для здоров’я, безпеки і добробуту;
● розвиток вмінь відстоювання власних інтересів та інтересів інших осіб, протидіючи проявам тиску, неповаги і приниження;
● формування прихильності до безпечних і корисних практик поведінки, які зменшують ризики для життя і здоров’я або запобігають їм;
● розвиток вмінь учнів, спрямованих на заохочення вести здоровий спосіб життя;
● навчання наданню необхідної допомоги собі та/або іншим особам для вирішення конфліктної ситуації;
● формування вміння вчитися без шкоди для здоров’я, відстежувати власний поступ;
● навчання діяти ефективно та самостійно для досягнення успіху та задоволення власних потреб і потреб інших осіб;
● формування у школярів підприємливості та етичної поведінки для поліпшення здоров’я, безпеки і добробуту власного та інших осіб.
Принципи та пріоритети, на яких ґрунтується програма втілюють нові прогресивні концептуальні підходи, нові погляди на роль дитини і педагога в освітньому процесі, форми організації дитячої життєдіяльності, зокрема дитиноцентризм (відповідність віковим особливостям, потреби та інтереси учнів, особистісно зорієнтоване навчання, суб’єкт-суб’єктна взаємодія), комунікативно зорієнтоване навчання, діяльнісний підхід, принцип системності та наступності, людинознавче спрямування.
Пріоритети викладання предмета: формування здорової особистості учня через взаєморозуміння, взаємоповагу, толерантність, творче співробітництво всіх учасників навчального процесу; осмислення і застосування концепції щодо промоції добробуту, здоров’я і безпеки задля поліпшення життя людини і суспільства; аналіз впливу суспільства, сім’ї, однолітків, культури, засобів масової інформації, технологій та інших чинників на вибір і практикування здорової безпечної поведінки; застосування навичок прийняття рішень для збереження та забезпечення добробуту, здоров'я, безпеки; розвиток підприємницьких якостей та поведінки свідомого споживача.
Зміст навчального матеріалу у програмі складається з двох частин: понятійного і діяльнісного. Види навчальної діяльності пропонуються для відпрацювання ключових життєвих умінь і навичок та мають рекомендаційний характер.
Зміст програми інтегрованого курсу в 7 класі присвячено питанням добробуту, уміння вчитися, безпеки, здоров’я та підприємливості крізь призму особистого розвитку підлітка і структуровано за шістьма модулями:
Змістова частина
Опис результатів навчання, визначені модельною програмою
Очікувані результати навчання |
Пропонований зміст інтегрованого курсу |
Види навчальної діяльності |
Модуль 1. Основи добробуту. Уміння вчитися. |
||
приймає рішення з користю для безпеки, здоров’я та добробуту в різних життєвих ситуаціях свідомо обирає з урахуванням безпеки, збереження власного здоров’я і добробуту та здоров’я і добробуту інших осіб, моделі поведінки, що приносять користь і задоволення вдосконалює (розвиває) власні розумові, емоційні, соціальні вміння для побудови власної освітньої траєкторії без шкоди для власного здоров’я і добробуту критично оцінює свої вміння і компетентності, виявляє наполегливість у досягненні мети |
Основи добробуту. Дорослішання. Відповідальність. Життєві цінності. Самозарадність. Самопізнання. Портфоліо. Подолання труднощів і невдач. Уміння вчитися ефективно. Орієнтовні проблемні питання: ● Як сприяти поліпшенню добробуту? ● Як розвивати вміння ефективно вчитися? |
Обговорення в загальному колі проблемного питання (на вибір). Моделювання життєвих ситуацій, що сприятимуть особистому добробуту підлітка. Індивідуальна робота з портфоліо, самоаналіз. Визначення доцільних та ефективних методів і навчання без шкоди для здоров’я. Обговорення можливостей власного розвитку з урахуванням подолання труднощів і невдач. Добір і аналіз різних джерел інформації, які допомагають розвивати навчальний потенціал. |
Модуль 2. Безпека - чинник добробуту. |
||
демонструє відповідальне ставлення до безпеки, здоров’я, добробуту власного та інших осіб
оцінює рівень ризиків у ситуації і місці, що загрожують особистій безпеці відповідно до власного соціального рівня розвитку
приймає рішення з користю для безпеки, здоров’я та добробуту в різних життєвих ситуаціях
демонструє безпечну поведінку в побуті, закладі освіти, на вулиці, у громадських місцях i у разі потреби звертається по допомогу до дорослих визначає основні характерні ознаки безпечних і небезпечних для життя, здоров’я та добробуту моделей поведінки
свідомо обирає з урахуванням безпеки, збереження власного здоров’я і добробуту та здоров’я і добробуту інших осіб, моделі поведінки, що приносять користь і задоволення
надає долікарську допомогу собі та іншим особам у межах своїх можливостей
прогнозує наслідки небезпечних ситуацій природного, техногенного, соціального характеру і побутового походження, беручи до уваги кілька пов’язаних чинників
|
Джерела та фактори небезпек. Їх характеристика. Воєнні небезпеки. Чинники ризиків воєнного часу. Ризики в зоні бойових дій, на окупованих і звільнених територіях. Місцевість проживання чи потенційного перебування: безпековий аспект, пов’язаний з наслідками воєнного стану. Загрози життю та здоров’ю людини в умовах невизначеності. Екологічні проблеми й техногенні аварії, які виникли внаслідок воєнних дій. Контакти з озброєними людьми. Захист під час обстрілів, бомбардувань. Як діяти під завалами. Повітряна тривога. Сигнали оповіщення населення: «Увага всім!», «Повітряна тривога», «Хімічна небезпека». Шляхи і правила евакуації. Види укриттів. Ознаки надійного і ненадійного укриття. Найбезпечніші місця в оселі. «Правило двох стін». Попередження ризиків від вибухонебезпечних предметів. Види й ознаки вибухонебезпечних предметів Ідентифікація загроз: міни (протипіхотні, протитранспортні), боєприпаси (що не вибухнули), детонатори/ підривники, саморобні вибухові пристрої та міни-пастки, набої. Ознаки небезпечних територій. Позначення/маркування небезпечних територій («Небезпечно міни» та інші). Правила поведінки під час: виявлення вибухонебезпечних предметів, якщо опинились на замінованій території або стали свідком інциденту на мінному полі. Небезпека самостійного маркування вибухонебезпечного предмета у безпосередньої близькості від нього. Взаємодія з рятувальними службами. Самодопомога і невідкладна допомога. Види травматизму і травм. Причини виникнення та ознаки. Домедична допомога під час травмування (забій м’язів, вивихи суглобів, розтягнень сухожиль і м’язів, опіках тощо). Види і наслідки кровотеч. Невідкладна допомога при кровотечах.
Орієнтовні проблемні питання:
природного походження?
надати собі та іншим? |
Обговорення та визначення рівнів ризиків у навколишньому середовища для особистого здоров’я і безпеки.
Обстеження громадських приміщень щодо безпечного перебування у них під час різних видів воєнних небезпек. Відпрацювання стандартних моделей реагування на небезпеки воєнного характеру. Моделювання поведінки під час надзвичайних ситуацій природного або техногенного походження. Аналіз причиново- наслідкових зв’язків впливу чинників небезпечних ситуацій різного походження на життя та здоров’я людини. Розробка правил поведінки, пов’язаних з організацією дозвілля та отримання задоволення і користі з урахуванням потенційних небезпек.
Визначення ступеня складності ушкоджень і травм (розтягнення м’язів, сухожиль, опіків, кровотеч).
Відпрацювання протоколів дій долікарської самодопомоги (розтягнення м’язів та сухожиль, опіки, найпростіші види кровотеч). |
Модуль 3. Турбота про здоров'я. 3.1. Психоемоційне здоров'я. |
||
активно протидіє проявам тиску, неповаги і приниження щодо себе та інших осіб, зважаючи на необхідність цінувати власну гідність і права людини надає необхідну допомогу собі та/або іншим особам для вирішення конфліктної ситуації
свідомо обирає з урахуванням безпеки, збереження власного здоров’я і добробуту та здоров’я і добробуту інших осіб, моделі поведінки, що приносять користь і задоволення критично оцінює інформацію щодо здоров’я, безпеки та добробуту, здобуту в різних джерелах, у тому числі цифрових корегує власну комунікативну поведінку для забезпечення конструктивної взаємодії та збереження здоров’я, безпеки та добробуту співпрацює з іншими особами для здобуття підтримки, досягнення результату діяльності, спрямованої на збереження безпеки, здоров’я і добробуту дотримується норм етики та моралі під час прийняття рішень щодо безпеки, здоров’я та добробуту |
Життєвий цикл людини. Ознаки біологічного, психічного, соціального, духовного дозрівання. Інтелектуальний та емоційний розвиток. Конфлікти. Сприйняття критики. Емоційні стани під час конфліктів. Психологічна рівновага. Корисні звички. Екстремальна ситуація і стрес. Шляхи виходу зі стресу. Перша психологічна допомога (ППД) і самодопомога у різних психологічних станах. Як запобігти виникненню паніки. Керування стресом у воєнний час.
Орієнтовні проблемні питання:
емоційний розвиток - це як?
різних психологічних станах? |
Створення асоціативної мапи щодо психоемоційного здоров’я. Аналіз різних життєвих ситуацій щодо психоемоційного здоров’я, протидії проявам тиску, неповаги тощо. Обговорення технік підтримки і відновлення життєвих ресурсів. Порівняння безпечних та небезпечних ситуацій спілкування у віртуальному світі. Створення, з використанням графічного методу передачі інформації, рекомендацій щодо збереження, психоемоційного здоров’я, безпечного спілкування і дозвілля, способів протидії насиллю і цькуванню. Визначення ознак конфліктної поведінки і її наслідків. Обговорення щодо встановлення емоційного контакту в групі. Есе на тему етичного ставлення, толерантності, поваги до інших та відстоювання права кожної людини на відмінне від інших сприйняття дійсності. |
3.2. Фізичне здоров’я. |
||
приймає рішення з користю для безпеки, здоров’я та добробуту в різних життєвих ситуаціях демонструє безпечну поведінку в побуті, закладі освіти, на вулиці, у громадських місцях i у разі потреби звертається по допомогу до дорослих вибирає альтернативні дії та приймає рішення на користь здорового способу життя і зниження ризиків сприймає та аналізує різні вікові зміни організму у взаємозв’язку [9 СЗО 3.2.1] свідомо обирає з урахуванням безпеки, збереження власного здоров’я і добробуту та здоров’я і добробуту інших осіб, моделі поведінки, що приносять користь і задоволення критично оцінює інформацію щодо здоров’я, безпеки та добробуту, здобуту в різних джерелах, у тому числі цифрових |
Фізичний розвиток підлітків. Взаємозумовленість психічних, фізичних, та інших змін в організмі в підлітковому віці. Фізична форма. Гігієнічні правила і норми. Особливості харчування підлітка. Профілактика харчових отруєнь. Домедична допомога при харчових отруєннях та кишкових інфекціях. Неналежне використання речовин (ліки, алкоголь, тощо). Переваги здорового способу життя для збереження здоров’я та особистого добробуту.
Орієнтовні проблемні питання:
використання речовин? |
Мапа думок щодо переваг здорового способу життя
Обговорення доцільності прийнятого рішення з огляду на користь для здоров'я.
Складання пам’ятки щодо дотримання гігієнічних правил і норм Визначення ознак фізичних змін в організмі в підлітковому віці. Дискусія « Вплив способу життя на здоров’я і добробут у майбутньому».
Обгрунтування алгоритму належного використання ліків. Дискусія “Алкоголь і здоров’я” Моделювання поведінки , що приносить користь і задоволення для збереження здоров’я |
Модуль 4. Підприємливість та фінансова грамотність. |
||
діє ефективно та самостійно, виявляючи наполегливість у досягненні цілей для реалізації своїх потреб, бажань та інтересів у законний спосіб [9 усвідомлює обмеженість власних потреб фізіологічними, соціальними, моральними і духовними чинниками, критично оцінюючи надмірність потреб критично оцінює свої вміння і компетентності, виявляє наполегливість у досягненні мети аналізує та оцінює власні особливості і здібності для майбутнього професійного зростання, вибудовує його модель усвідомлює, що створення цінності (безпеки, здоров’я і добробуту) має ґрунтуватися на засадах соціальної справедливості аналізує інформацію для подолання викликів життя, пов’язаних з використанням фінансово-економічних ресурсів для добробуту |
Надмірні і розумні потреби. Ощадне використання ресурсів. Власні ресурси розвитку. Життєві вміння. Добробут домашнього господарства. Розумне використання фінансових ресурсів. Фінансові цілі та їх досягнення. Підприємливість. Створення цінності для інших.
Орієнтовні проблемні питання:
використовувати ресурси?
підприємливість? |
Створення плакату щодо ощадного використання ресурсів. Аналіз власних потреб і ресурсів розвитку. Обґрунтування власної думки щодо важливості фінансової грамотності. Планування доходів і витрат, створення плану реалізації фінансових цілей. Визначення ознак підприємливості. |
Модуль 5. Співпраця для добробуту. Волонтерство. |
||
критично оцінює інформацію щодо здоров’я, безпеки та добробуту, здобуту в різних джерелах, у тому числі цифрових корегує власну комунікативну поведінку для забезпечення конструктивної взаємодії та збереження здоров’я, безпеки та добробуту співпрацює з іншими особами для здобуття підтримки, досягнення результату діяльності, спрямованої на збереження безпеки, здоров’я і добробуту дотримується норм етики та моралі під час прийняття рішень щодо безпеки, здоров’я та добробуту ідентифікує способи і можливість здійснення доброчинності
|
Власні і командні цілі. Ролі в команді. Командна взаємодія. Спілкування. Вміння домовлятися. Етична поведінка в команді. Волонтерський рух і співпраця для добробуту України.
Орієнтовні проблемні питання:
співпрацювати в команді? Які є способи способи і здійснення доброчинності? |
Створення мапи думок щодо утворення спільнот. Вправа на аналіз ситуацій конструктивної і безпечної взаємодії в команді. Обговорення різних ролей в команді. Аналіз ситуацій безпечного дозвілля. Створення рекомендацій щодо ефективної співпраці, етичної поведінки в команді та запобігання дискримінації. Аналіз джерел інформації щодо співпраці та добробуту. Обговорення значення волонтерського руху в Україні, використовуючи свій і чужий позитивний досвід. |
НАВЧАЛЬНИЙ ПЛАН
У 2024/2025 навчальному році у 7-х класах «Здоров’я, безпека та добробут» викладається по 1 години на тиждень.
№ з/п |
Тема |
Кількість годин |
1 |
Модуль 1. Основи добробуту. Уміння вчитися. |
4 |
2 |
Модуль 2. Безпека - чинник добробуту. |
9 |
3 |
Модуль 3. Турбота про здоров’я. |
9 |
4 |
Модуль 4. Підприємливість та фінансова грамотність. |
5 |
5 |
Модуль 5. Співпраця для добробуту. Волонтерство. |
8 |
Усього |
|
35 |
Календарно-тематичний план
зі Здоров’я, безпект ьа добробуту
на 2024/2025 навчальний рік для 7 класу
№ з/п |
7-А |
7-Б |
Тема уроку |
Очікувані результати |
Види діяльності |
|
Модуль 1. Основи добробуту. Уміння вчитися. (4 год.) |
||||||
|
04.09 |
05.09 |
Основи добробуту. Дорослішання. Відповідальність |
приймає рішення з користю для безпеки, здоров’я та добробуту в різних життєвих ситуаціях |
Обговорення в загальному колі проблемного питання |
|
|
11.09 |
12.09 |
Життєві цінності. Самозарадність. Самопізнання |
вибирає доцільні (ефективні) стратегії прийняття рішень з користю для власної безпеки і безпеки інших осіб, здоров’я та добробуту |
Моделювання життєвих ситуацій, що сприятимуть особистому добробуту підлітка. |
|
|
18.09 |
19.09 |
Уміння вчитися ефективно. |
приймає обґрунтовані рішення щодо можливостей використання та відновлення власних життєвих ресурсів
|
Індивідуальна робота з портфоліо, самоаналіз. Визначення доцільних та ефективних методів і навчання без шкоди для здоров’я. Обговорення можливостей власного розвитку з урахуванням подолання труднощів і невдач. |
|
|
25.09 |
26.09 |
Узагальнення знань за модулем 1: «Основи добробуту. Уміння вчитися» |
упорядковує у визначений спосіб інформацію про історичні події й процеси у межах розділу |
діагностування з метою виявлення рівня сформованості компетентностей за розділом |
|
Модуль 2. Безпека - чинник добробуту. (9 год.) |
||||||
|
02.10 |
03.10 |
Джерела та фактори небезпек. Їх характеристик |
вдосконалює (розвиває) власні розумові, емоційні, соціальні вміння для побудови власної освітньої траєкторії без шкоди для власного здоров’я і добробуту |
Обговорення та визначення рівнів ризиків у навколишньому середовища для особистого здоров’я і безпеки. |
|
|
09.10 |
10.10 |
Воєнні небезпеки. Чинники ризиків воєнного часу. Безпековий урок-практикум «Повітряна тривога. Як діяти?» |
критично оцінює свої вміння і компетентності, виявляє наполегливість у досягненні мети
|
Обстеження громадських приміщень щодо безпечного перебування у них під час різних видів воєнних небезпек.
|
|
|
16.10 |
17.10 |
Попередження ризиків від вибухонебезпечних предметів. |
демонструє відповідальне ставлення до безпеки, здоров’я, добробуту власного та інших осіб
|
Відпрацювання стандартних моделей реагування на небезпеки воєнного характеру. |
|
|
23.10 |
24.10 |
Правила поведінки під час: виявлення вибухонебезпечних предметів, якщо опинились на замінованій території або стали свідком інциденту на мінному полі |
оцінює рівень ризиків у ситуації і місці, що загрожують особистій безпеці відповідно до власного соціального рівня розвитку
|
Моделювання поведінки під час надзвичайних ситуацій природного або техногенного походження.
|
|
|
06.11 |
07.11 |
Надзвичайні ситуації. Джерела, небезпеки та наслідки. |
приймає рішення з користю для безпеки, здоров’я та добробуту в різних життєвих ситуаціях
|
Аналіз причиново- наслідкових зв’язків впливу чинників небезпечних ситуацій різного походження на життя та здоров’я людини. |
|
|
13.11 |
14.11 |
Види травматизму і травм. Причини виникнення та ознаки. |
оцінює рівень ризиків у ситуації і місці, що загрожують особистій безпеці відповідно до власного соціального рівня розвитку
|
Розробка правил поведінки, пов’язаних з організацією дозвілля та отримання задоволення і користі з урахуванням потенційних небезпек. |
|
|
20.11 |
21.11 |
Самодопомога і невідкладна допомога. Невідкладна допомога при кровотечах. |
приймає рішення з користю для безпеки, здоров’я та добробуту в різних життєвих ситуаціях
|
Визначення ступеня складності ушкоджень і травм (розтягнення м’язів, сухожиль, опіків, кровотеч). |
|
|
27.11 |
28.11 |
Безпековий практикум «Домедична допомога під час травмування» |
демонструє відповідальне ставлення до безпеки, здоров’я, добробуту власного та інших осіб
|
Відпрацювання протоколів дій долікарської самодопомоги (розтягнення м’язів та сухожиль, опіки, найпростіші види кровотеч). |
|
|
04.12 |
05.12 |
Узагальнення знань за модулем 2 «Безпека - чинник добробуту» |
упорядковує у визначений спосіб інформацію про історичні події й процеси у межах розділу |
діагностування з метою виявлення рівня сформованості компетентностей за розділом |
|
Модуль 3. Турбота про здоров'я. (9 год.)
|
||||||
|
11.12 |
12.12 |
Діагностична контрольна робота за групою результатів: «Піклується про здоров’я» Корисні звички |
упорядковує у визначений спосіб інформацію про історичні події й процеси у межах розділу
|
діагностування з метою виявлення рівня сформованості компетентностей за розділом
|
|
|
18.12 |
19.12 |
Діагностична контрольна робота за групою результатів: «Приймає рішення для безпеки» Життєвий цикл людини. Ознаки біологічного, психічного, соціального, духовного дозрівання. |
упорядковує у визначений спосіб інформацію про історичні події й процеси у межах розділу
|
діагностування з метою виявлення рівня сформованості компетентностей за розділом
|
|
|
25.12 |
26.12 |
Діагностична контрольна робота за групою результатів: «Виявляє підприємливість та поводиться етично» Інтелектуальний та емоційний розвиток |
упорядковує у визначений спосіб інформацію про історичні події й процеси у межах розділу
|
діагностування з метою виявлення рівня сформованості компетентностей за розділом
|
|
|
15.01 |
16.01 |
Конфлікти. Сприйняття критики. Емоційні стани під час конфліктів |
визначає основні характерні ознаки безпечних і небезпечних для життя, здоров’я та добробуту моделей поведінки |
Створення асоціативної мапи щодо психоемоційного здоров’я. Аналіз різних життєвих ситуацій щодо психоемоційного здоров’я, протидії проявам тиску, неповаги тощо. |
|
|
22.01. |
23.01 |
Психологічна рівновага. Екстремальна ситуація і стрес. |
свідомо обирає з урахуванням безпеки, збереження власного здоров’я і добробуту та здоров’я і добробуту інших осіб, моделі поведінки, що приносять користь і задоволення |
Обговорення технік підтримки і відновлення життєвих ресурсів.
|
|
|
29.01 |
30.01 |
Шляхи виходу зі стресу. Перша психологічна допомога (ППД) і самодопомога у різних психологічних станах. Як запобігти виникненню паніки |
визначає основні характерні ознаки безпечних і небезпечних для життя, здоров’я та добробуту моделей поведінки |
Порівняння безпечних та небезпечних ситуацій спілкування у віртуальному світі |
|
|
05.02 |
06.02 |
Гігієнічні правила і норми. |
свідомо обирає з урахуванням безпеки, збереження власного здоров’я і добробуту та здоров’я і добробуту інших осіб, моделі поведінки, що приносять користь і задоволення
|
Створення, з використанням графічного методу передачі інформації, рекомендацій щодо збереження, психоемоційного здоров’я, безпечного спілкування і дозвілля, способів протидії насиллю і цькуванню. |
|
|
12.02 |
13.02 |
Переваги здорового способу життя для збереження здоров’я та особистого добробуту. |
визначає основні характерні ознаки безпечних і небезпечних для життя, здоров’я та добробуту моделей поведінки |
Визначення ознак конфліктної поведінки і її наслідків.
|
|
|
19.02 |
20.02 |
Узагальнення знань за модулем 3: «Турбота про здоров'я» |
Уміти: упорядковує у визначений спосіб інформацію про історичні події й процеси у межах розділу |
діагностування з метою виявлення рівня сформованості компетентностей за розділом |
|
Модуль 4. Підприємливість та фінансова грамотність. (5 год.) |
||||||
|
26.02 |
27.02 |
Надмірні і розумні потреби. |
активно протидіє проявам тиску, неповаги і приниження щодо себе та інших осіб, зважаючи на необхідність цінувати власну гідність і права людини |
Створення плакату щодо ощадного використання ресурсів.
|
|
|
05.03 |
06.03 |
Ощадне використання ресурсів. Власні ресурси розвитку. Життєві вміння |
надає необхідну допомогу собі та/або іншим особам для вирішення конфліктної ситуації |
Аналіз власних потреб і ресурсів розвитку. Обґрунтування власної думки щодо важливості фінансової грамотності |
|
|
12.03 |
13.03 |
Розумне використання фінансових ресурсів. Фінансові цілі та їх досягнення. |
свідомо обирає з урахуванням безпеки, збереження власного здоров’я і добробуту та здоров’я і добробуту інших осіб, моделі поведінки, що приносять користь і задоволення |
Планування доходів і витрат, створення плану реалізації фінансових цілей.
|
|
|
19.03 |
20.03 |
Добробут домашнього господарства. |
свідомо обирає з урахуванням безпеки, збереження власного здоров’я і добробуту та здоров’я і добробуту інших осіб, моделі поведінки, що приносять користь і задоволення |
Визначення ознак підприємливості |
|
|
02.04 |
03.04 |
Узагальнення знань за модулем 4: «Підприємливість та фінансова грамотність» |
упорядковує у визначений спосіб інформацію про історичні події й процеси у межах розділу |
діагностування з метою виявлення рівня сформованості компетентностей за розділом |
|
Модуль 5. Співпраця для добробуту. Волонтерство. (8 шод.) |
||||||
|
09.04 |
10.04 |
Спілкування. Вміння домовлятися. Власні і командні цілі. |
критично оцінює інформацію щодо здоров’я, безпеки та добробуту, здобуту в різних джерелах, у тому числі цифрових |
Створення мапи думок щодо утворення спільнот.
|
|
|
16.04 |
17.04 |
Етична поведінка в команді. Ролі в команді. Командна взаємодія. |
корегує власну комунікативну поведінку для забезпечення конструктивної взаємодії та збереження здоров’я, безпеки та добробуту |
Вправа на аналіз ситуацій конструктивної і безпечної взаємодії в команді.
|
|
|
23.04 |
24.04 |
Волонтерський рух і співпраця для добробуту України |
дотримується норм етики та моралі під час прийняття рішень щодо безпеки, здоров’я та добробуту |
Обговорення різних ролей в команді. Аналіз ситуацій безпечного дозвілля.
|
|
|
30.04 |
01.05 |
Діагностична контрольна робота за групою результатів: «Піклується про здоров’я» Узагальнення знань за модулем 5: «Співпраця для добробуту. Волонтерство» |
упорядковує у визначений спосіб інформацію про історичні події й процеси у межах розділу
|
діагностування з метою виявлення рівня сформованості компетентностей за розділом |
|
|
07.05 |
08.05 |
Діагностична контрольна робота за групою результатів: «Приймає рішення для безпеки» |
упорядковує у визначений спосіб інформацію про історичні події й процеси у межах розділу |
діагностування з метою виявлення рівня сформованості компетентностей за розділом |
|
|
14.05 |
15.05 |
Діагностична контрольна робота за групою результатів: «Виявляє підприємливість та поводиться етично» |
упорядковує у визначений спосіб інформацію про історичні події й процеси у межах розділу |
діагностування з метою виявлення рівня сформованості компетентностей за розділ |
|
|
21.05 |
22.05 |
Підсумковий урок |
упорядковує у визначений спосіб інформацію про історичні події й процеси у межах розділу
|
діагностування з метою виявлення рівня сформованості компетентностей за розділом |
|
|
28.05 |
29.05 |
Резерв |
|
|
|
Наскрізні лінії та предметні компетентності
Наскрізна змістова лінія «Екологічна безпека й сталий розвиток» націлена на формування в учнів соціальної активності, відповідальності й екологічної свідомості, готовності брати участь у вирішенні питань збереження довкілля і розвитку суспільства, усвідомлення важливості сталого розвитку для майбутніх поколінь. Реалізація змістової лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток» здійснюється на основі творів мистецтва та художньо-творчої діяльності у процесі виховання в учнів емоційно-ціннісного ставлення до природи; усвідомлення себе частиною світу, в якому все взаємопов’язане; розуміння єдності національно-регіональних цінностей і глобальних людських пріоритетів.
Наскрізна змістова лінія «Громадянська відповідальність» спрямована на виховання відповідального громадянина своєї держави. Вагомою її складовою є формування в учнів культурної самосвідомості – здатності розуміти роль культури у становленні способу мислення і поведінки людей, шанобливого, толерантного ставлення до культурних надбань свого народу, країни, світу; усвідомлення власної значущості і відповідальності щодо причетності до свого народу. Це здійснюється під час опанування учнями досягнень українського мистецтва, зокрема в контексті світової мистецької спадщини.
Наскрізна змістова лінія «Здоров’я і безпека» націлена на формування духовно, емоційно, соціально і фізично повноцінного члена суспільства, який здатний дотримуватися здорового способу життя і формувати безпечне життєве середовище. Її реалізація засобами мистецтва сприятиме гармонізації інтелектуальної та емоційної сфер особистості. Це відбувається у процесі усвідомлення учнями впливу мистецтва на емоційну сферу людини, зокрема через емоційно-образне пізнання навколишнього світу на основі синтезу різних видів мистецтва; ознайомлення з елементами арттерапії, які сприятимуть збагаченню емоційно-почуттєвої сфери школярів, зниженню кількості захворювань та поведінкових ризиків.
Наскрізна змістова лінія «Підприємливість і фінансова грамотність» націлена на формування проактивної особистості, яка вміє планувати й досягати поставлених цілей, розвиває свої лідерські якості тощо. Вона реалізується у процесі формування в учнів умінь реально визначати свої сильні й слабкі сторони; мотивації учнів до виявлення творчих ініціатив та сприяння їхній реалізації, зокрема через втілення їх у практичній художньо-творчій діяльності (індивідуальній і колективній).
Розвиток наскрізних вмінь
Наскрізне вміння |
Вид діяльності |
1.Читання та розуміння |
Читання тексту підручника або слухання інформації, записаної (переданої) у різний спосіб або відтвореної технічними пристроями |
2. Уміння висловлювати власну думку усно і письмово |
Короткі повідомлення учнів,обговорення та дискусії |
3. Критичне та системне мислення |
Пошукові завдання, практичні завдання |
4. Здатність логічно обґрунтовувати позицію |
Складання речень, ребусів, кросвордів із застосування понять ,читання легенди карти |
5. Творчість |
Творчі завдання (індивідуально, в парах/групах) :уявна екскурсія, малюнок |
6. Ініціативність |
Пошукові завдання, робота в групах |
7.Вміння конструктивно керувати емоціями |
Обговорення та дискусії (орієнтовні теми) |
8. Вміння оцінювати ризики та приймати рішення |
Визначати позитивні і негативні чинники історичних подій |
9. Вміння розв’язувати проблеми |
Вирішувати проблемні питання |
10. Здатність співпрацювати з іншими людьми |
Створення проектів у групах |
Під час реалізації програми здобувачі освіти мають формувати на відповідному віковому рівні такі ключові компетентності:
Ключова компетентність |
Уміння та ставлення |
Вільне володіння державною мовою |
Уміння: читати і розуміти перекладені та адаптовані державною мовою писемні джерела, авторські публікації на історичні та актуальні для суспільства теми шукати інформацію та використовувати різні види джерел, формулювати та наводити обґрунтовані аргументи володіти термінологією в межах громадянської та історичної освітньої галузі створювати висловлення різних стилів в усній і письмовій формі на історичні та актуальні для суспільства теми вести аргументовану дискусію розпізнавати мовні засоби впливу, розрізняти техніки переконування та маніпуляції Ставлення: повага до української мови як державної, зацікавленість у її розвитку, розуміння цінності кожної мови критичне сприйняття інформації історичного та суспільно-політичного характеру розуміння та використання мови в позитивний та соціально відповідальний спосіб |
Здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами |
Здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) мовою Уміння: створювати висловлення в усній і письмовій формі стосовно історії і сучасності національної (етнічної, мовної) спільноти в Україні створювати інформаційні продукти щодо історії, культури і розвитку суспільства регіону та/або країни, з якою пов’язане походження родини вести дискусію щодо основ розвитку держави та суспільства, засад демократії, прав і свобод людини володіти основною термінологією рідної мови в межах громадянської та історичної галузі Ставлення: повага до рідної мови, розуміння її цінності |
Здатність спілкуватися іноземними мовами Уміння: читати і розуміти науково-популярні публікації, публіцистичні та художні твори іноземними мовами здійснювати пошук потрібної інформації іноземними мовами висловлюватися в усній і письмовій формі іноземною мовою стосовно актуальних тем історії та суспільства спілкуватися з носіями інших мов для обміну історичною, правовою та іншою актуальною для суспільства інформацією Ставлення: інтерес до історії та сучасності інших країн розуміння важливості вивчення іноземних мов для розширення кола спілкування та отримання інформації про світ цінування культурної різноманітності, інтерес до різних мов і міжкультурного спілкування |
|
Математична компетентність |
Уміння: правильно оперувати цифровими даними, математичними поняттями для глибокого пізнання, пояснення минулого та сучасних суспільних подій перетворювати інформацію з однієї форми в іншу (текст, графік, таблиця, схема тощо) та використовувати її в поясненнях встановлювати зв’язки між фрагментами даних і джерелами різних видів використовувати математичні методи та дані, розуміти способи маніпулювання ними Ставлення: прагнення обирати раціональні способи пояснення подій минулого, причин та можливих способів розв’язання сучасних соціальних, політичних, економічних проблем розуміння важливості математичного опрацювання даних для створення науково обґрунтованих висновків |
Компетентності в галузі природничих наук, техніки і технологій |
Уміння: оцінювати та пояснювати взаємодію людини та довкілля в різні історичні періоди розкривати зміст, значення, вплив технологій, технічних винаходів та наукових досягнень на перебіг історичних подій, явищ і процесів Ставлення: сталий інтерес до наукових досягнень і здобутків природничих наук визнання цінності природних ресурсів для сьогодення та майбутніх поколінь і раціональне використання їх у повсякденному житті |
Інноваційність |
Уміння: генерувати нові ідеї, оцінювати їх переваги і ризики наводити історичні приклади впливу інновацій на суспільне життя Ставлення: готовність ініціювати, критично оцінювати та впроваджувати нові знання, способи діяльності, норми, що забезпечують сталий розвиток громади та суспільства |
Екологічна компетентність |
Уміння: визначати ризики та наслідки впливу людини на довкілля, передбачати можливості екологічних загроз моделювати свою поведінку на основі розуміння наявних екологічних загроз критично оцінювати роль людини та держав у досягненні Цілей сталого розвитку ООН Ставлення: готовність реагувати на ризики екологічних загроз усвідомлення важливості захисту природи, сприяння сталому розвитку суспільства |
Інформаційно-комунікаційна компетентність |
Уміння: використовувати цифрові технології для пошуку потрібної історичної та соціальної інформації, її добору, перевірки, впорядкування і поширення критично оцінювати, виявляти маніпуляції історичною та актуальною для суспільства інформацією у процесі аналізу електронних медіа дотримуватися авторського права та етичних норм у роботі з інформацією та під час онлайн-спілкування створювати вербальні та візуальні (графіки, діаграми, фільми) повідомлення, мультимедійні презентації соціального та історичного змісту, поширювати їх Ставлення: критичне ставлення до інформації з різних джерел відповідальне використання засобів масової інформації |
Навчання впродовж життя |
Уміння: визначати власні навчальні цілі аналізувати процес власного навчання, відстежувати зміни у сприйнятті інформації знаходити та опрацьовувати джерела суспільно важливої інформації із застосуванням доцільних для цього методів розуміти роль освіти, навчання для людини та суспільства сьогодні та в історичній ретроспективі аналізувати та узагальнювати здобуту інформацію Ставлення: відкритість до постійного самонавчання та взаємонавчання, бажання ділитися здобутими знаннями з іншими особами |
Громадянські та соціальні компетентності
|
Громадянські компетентності Уміння: моделювати свою поведінку як активного і відповідального члена громадянського суспільства, який знає основи права, добре обізнаний із змістом прав людини та вміє їх захищати у правовий спосіб формувати та обстоювати свою громадянську позицію щодо локальних та глобальних питань утримуватися від можливостей зловживати своїми правами виявляти відповідальність, уникати негативних стереотипів та узагальнень, а також мови ворожнечі в обговоренні суспільних проблем і різних соціальних груп брати участь у розв’язанні проблем різних спільнот, зважаючи на інтереси їх представників конструктивно співпрацювати з іншими особами, ініціювати або брати участь у реалізації проектів, громадських заходів критично оцінювати ідейні платформи та діяльність політичних партій, суспільних рухів, організацій та розуміти їх роль у розвитку демократичного суспільства Ставлення: усвідомлення себе відповідальним громадянином України, розуміння своїх прав і обов’язків як громадянина України та готовність їх виконувати; самоповага та повага до прав та гідності інших осіб громадянська поведінка, що ґрунтується на почутті власної гідності та внутрішньої свободи, розвинутій правосвідомості та обстоюванні демократичних цінностей плекання нетерпимості до корупції в усіх її проявах, розуміння неприпустимості толерування нерівності та недоброчесності готовність відмовитися від нечесних практик під час розвʼязання проблем визнання цінності іншої особи та повага до її приватності толерантність і готовність до взаємовигідного розв’язання соціально-політичних суперечностей |
Соціальні компетентності Уміння: ідентифікувати себе як члена різних спільнот, громадянина України формулювати та обстоювати в дискусії власні погляди та переконання, конструктивно спілкуватися на різноманітні актуальні теми історії та суспільства знаходити історичні приклади залагодження суперечностей і конфліктів працювати в групі, досягати порозуміння та налагоджувати співпрацю з іншими особами з відмінними ідеями та цінностями, використовуючи власний досвід та досвід інших осіб, зокрема взятий з історії Ставлення: усвідомлення цінності людини, її життя, здоров’я, честі і гідності, недоторканності і безпеки повага до законів і традицій, досвіду інших народів, релігій та культур толерантне ставлення до життєвої позиції іншої особи, громадської думки, особливостей соціальної поведінки, способу життя та форм самовираження інших осіб керування власними емоціями, готовність до пошуку компромісів волонтерство, підтримка громадських проектів та ініціатив, спрямованих на розв’язання актуальних суспільних проблем |
|
Культурна компетентність |
Уміння: образно мислити та уявляти характеризувати основні тенденції розвитку культури в минулому та сучасності використовувати мистецькі артефакти для пізнання минулого, осмислювати твори мистецтва в історичному контексті співставляти різні культури, їх цінності, традиції тощо виявляти вплив належності до різних спільнот і зовнішніх чинників на формування поглядів та переконань особи визначати та пояснювати значення належності до соціокультурної спільноти Ставлення: повага до людини, протидія і запобігання проявам дискримінації та нерівного ставлення цінування соціального та культурного різноманіття, пояснення його переваг і викликів у сучасному суспільстві свідоме збереження та розвиток власної культури, повага до культур інших народів відповідальна поведінка та піклування про пам’ятки культурної спадщини відкритість до міжкультурного діалогу |
Підприємливість та фінансова грамотність |
Уміння: використовувати досвід пізнання історії для обрання дієвих життєвих стратегій брати до уваги зміни в історії та суспільстві, оцінювати їх ризики та переваги для власного життя і життя спільноти виявляти інтереси різних спільнот/груп і шукати способи їх узгодження для розв’язання проблем планувати, організовувати, реалізувати індивідуальні чи командні проекти, оцінювати їх ефективність, представляти результати характеризувати економічну політику і розвиток торгівлі, визначати їх вплив на суспільне життя пояснювати спосіб організації національних економік та вплив економічних і фінансових процесів на функціонування суспільства Ставлення: готовність використовувати досвід історії для самопізнання та досягнення цілей сталого розвитку суспільства зважене прийняття рішень на основі досвіду минулого та сучасного соціального життя здатність брати на себе відповідальність за результат власної та колективної діяльності, ініціативність, відкритість до нових ідей усвідомлення економічних та соціальних можливостей і викликів, з якими стикається суспільство здатність приймати фінансові рішення з урахуванням можливих ризиків |
Оцінювання результатів навчання
Зміст, засоби й методи навчання мають бути спрямовані на досягнення, визначені Державним стандартом базової середньої освіти, й обов’язкових результатів навчання, яких учні мають досягнути в процесі навчання.
Основними видами оцінювання є формувальне, підсумкове та державна підсумкова атестація.
Формувальне оцінювання, або оцінювання в процесі навчання, передбачає використання різних форм (самооцінювання, взаємооцінювання (оцінювання роботи в групах / парах, під час захисту проєктів, оцінювання вчителем / учителькою з використанням карток, піктограм, вікторин, інтелект-карт, шкалювання тощо), що спрямовуються на відстеження особистісного розвитку учня / учениці. Окремі завдання для формувального оцінювання можуть бути диференційованими. Завдання для оцінювання добираються так, щоб можна було отримати об’єктивну інформацію про рівень досягнень учнями обов’язкових результатів навчання певної групи результатів (далі – ГР) освітньої галузі: . Уникання загроз для життя власного та інших осіб, прийняття рішень з користю для власної та громадської безпеки (ГР1); Група результатів 2. Здоров’я. Турбота по особисте здоров’я. Аргументований вибір здорового способу життя. (ГР2); Група результатів 3. Добробут. Підприємливість та етична поведінка для поліпшення (ГР3).
Тематичне оцінювання є необов’язковим. Його можна проводити за потреби для отримання інформації про рівень досягнень очікуваних результатів учнів із певної теми, розділу.
Підсумкове оцінювання має на меті оцінити якість навчання. Воно здійснюється періодично. Кількість підсумкових робіт встановлює вчитель / учителька самостійно. Підсумкові роботи можуть охоплювати один, декілька або всі групи результатів громадянської та історичної освітньої галузі, визначені в Державному стандарті базової середньої освіти. Підсумкове оцінювання здійснюють із урахуванням Загальних критеріїв оцінювання результатів навчання здобувачів освіти відповідно до Державного стандарту базової середньої освіти та Критеріїв оцінювання за освітніми галузями результатів навчання здобувачів освіти відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти (у частині громадянської та історичної освітньої галузі), що затверджені наказом МОН від 02.08.2024 № 1093 (https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennia-rekomendatsii-shchodo-otsiniuvanniarezultativ-navchannia). Під час підсумкового оцінювання за семестр учитель / учителька може провести комплексну підсумкову роботу (КПР) або окремі підсумкові роботи для кожної групи результаті (ГР1, ГР2, ГР3).
Критерії оцінювання предметних та особистісних результатів
Бал |
Галузеві критерії
|
||||||||
|
|
|
|||||||
1 |
|
|
|
||||||
2 |
Учень / учениця: відтворює незначну частину інформації, отриману від учителя або із запропонованих джерел; знаходить у почутому /прочитаному часткові відповіді на прості запитання; припускається змістових і логічних помилок; виконує прості завдання/ навчальні дії за наданим зразком з допомогою вчителя; показує свою зацікавленість до ідей, висловлених іншими |
Учень /учениця: відтворює незначну частину інформації, отриману від учителя або із запропонованих джерел; знаходить у почутому/прочитаному часткові відповіді на прості запитання; припускається змістових і логічних помилок; виконує прості завдання/ навчальні дії за наданим зразком з допомогою вчителя; щодо потреби турботи про особисте здоров’я |
Учень /учениця: відтворює незначну частину інформації, отриману від учителя або із запропонованих джерел; знаходить у почутому/прочитаному часткові відповіді на прості запитання; припускається змістових і логічних помилок; виконує прості завдання/ навчальні дії за наданим зразком з допомогою вчителя щодо підприємливості, фінансової грамотності і етичної поведінки |
||||||
3 |
|
|
|
||||||
4 |
|
|
|
||||||
5 |
|
|
|
||||||
6 |
|
|
|
||||||
7 |
|
|
|
||||||
8 |
|
|
|
||||||
9 |
Учень / учениця: аналізує інформацію, отриману з різних джерел; вирізняє проблемні ситуації; добирає прийнятний із запропонованих спосіб для її унаочнення й візуалізації; наводить аргументи та доречні приклади щодо висловленої думки; виконує пошукові (дослідницькі) та творчі завдання; розв’язує проблемні ситуації засвоєними раніше способами, пропонує нові способи розв’язання з опосередкованою допомогою вчителя |
|
|
У Свідоцтві досягнень виставляють семестрові оцінки за групами результатів. На підставі оцінок за групами результатів виставляють загальну оцінку за семестр. Семестрова оцінка може бути скоригованою. Оцінку за рік виставляють на підставі семестрових оцінок.
Рівень |
Бал |
Загальна характеристика |
|
1 |
Учень/учениця: -сприймає і розпізнає інформацію, отриману від вчителя(інших осіб); відповідає на прості запитання за змістом почутого/прочитаного, припускається суттєвих змістових і логічних помилок; - виконує частину простих завдань/навчальних дій за наданим зразком з допомогою вчителя; - передає інформацію, намагається висловити свої думки, використовуючи короткі однотипні фрази. |
||
2 |
|
||
3 |
|
||
4 |
|
||
5 |
Учень /учениця: - застосовує частково основну інформацію, отриману від учителя або із запропонованих джерел, для виконання навчальних завдань і вирішення проблемних ситуацій; знаходить у почутому/прочитаному відповіді на прості запитання; може пояснити основні поняття / явища /навчальні дії; - виконує навчальні дії за запропонованим алгоритмом, за потреби звертаючись по допомогу; розпізнає проблемні ситуації з допомогою вчителя; виконує завдання в групі відповідно до своєї ролі; - підтримує спілкування в межах запропонованої теми, використовує прості фрази / речення. |
||
6 |
|
||
7 |
|
||
8 |
Учень /учениця: - аналізує інформацію, отриману з обраних джерел, зіставляє, порівнює та групує її за заданою ознакою; вирізняє проблемні ситуації, відповідає на запитання за опрацьованою інформацією; перетворює один вид інформації в інший; наводить певні аргументи, доповнює думку/відповіді однокласників; - виконує окремі пошукові, дослідницькі та/або творчі навчальні дії, розв'язує проблемні ситуації відомими способами з опосередкованою допомогою вчителя; активно співпрацює з іншими, виконуючи навчальні завдання, визначає свої завдання в груповій роботі; - запрошує до спілкування, чітко формулюючи питання та пріоритети для обговорення та у межах запропонованої теми. |
||
9 |
Учень /учениця: - аналізує інформацію, отриману з різних джерел; вирізняє проблемні ситуації; добирає прийнятний із запропонованих спосіб для Ті унаочнення й візуалізації; наводить аргументи та доречні приклади щодо висловленої думки; - виконує пошукові (дослідницькі) та творчі завдання; розв’язує проблемні ситуації засвоєними раніше способами, пропонує нові способи розв’язання з опосередкованою допомогою вчителя; активно співпрацює з іншими, виконуючи 'типові та нетипові завдання. - ініціює спілкування та обмінюється інформацією у межах запропонованої теми. |
||
10 |
Учень /учениця: ~ виокремлює істотну й потрібну інформацію, отриману із різних самостійно вибраних джерел; вирізняє проблемні ситуації, оцінює інформацію за заданими критеріями; ставить запитання; встановлює логічні зв’язки між об’єктами, фактами, явищами; - застосовує здобуті знання й практичні вміийя в різних навчальних ситуаціях; здійснює різні види діяльності, пропонує кілька способів розв’язання проблемної ситуації самостійно, у парі або групі; - розвиває ідеї/думіш учасників спілкування в межах запропонованої теми та намагається укласти їх у цілісну логічну лінію, розглядаючи різні сторони проблеми. |
||
11 |
Учень / учениця: — узагальнює Інформацію, отриману з різних джерел, оцінює її за визначеними критеріями; знаходить інформацію й аналізує її; висловлює власну позицію, аргументує її, робить висновки; — застосовує здобуті знання й практичні вміння в нестандартних ситуаціях; здійснює різні види діяльності, аналізує власні навчальні дії самостійно, у парі або групі; конструктивно взаємодіє у групі; — узагальнює головний зміст почутого під час спілкування у межах запропонованої теми; обирає оптимальний спосіб взаємодії з іншими для вирішення спільних навчальних завдань. |
||
12 |
Учень /учениця: — оцінює отриману інформацію, отриману з різних джерел, порівнює та зіставляє її; використовує усвідомлено інформацію в різних ситуаціях; — застосовує здобуті знання й практичні вміння, усвідомлює ризики І прогнозує наслідки; здійснює різні види діїїльності самостійно, у парі або групі; аналізує власні навчальні дії, планує свій подальший навчальний поступ; ініціює, планує та організує співпрацю в групах для досягнення навчальних цілей, виконання дослідницьких / творчих завдань; — виступає посередником у спілкуванні у межах запропонованої теми, демонструє толерантність до різних точок зору і надає роз’яснення за потреби іншим учасникам. |
НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНЕ ТА ІНФОРМАЦІЙНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ
Технічне обладнання, програмно-дидактичне забезпечення, яке використовується у процесі вивчення предмета, курсу, онлайн-засоби:
1) Картографічні сервіси (Google Maps або Google Earth)
2) Онлайн-джерела.
Приклади таких навчальних ресурсів: - https://www.youtube.com/@UNICEFUkraine1997, Департамент з питань ОР, ЦЗ - https://www.youtube.com/@%D0%94%D0%B5%D0%BF%D0%B0%D1%80%D1%82%D0%B0%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%B7%D0%BF%D0%B8%D1%82%D0%B0%D0%BD%D1%8C%D0%9E%D0%A0%D0%A6%D0%97%D1%82%D0%B0%D0%92%D0%9F%D0%9E%D0%9F%D0%BE%D0%BB ; Усе для вчителя історії – https://www.youtube.com/playlist?list=LL ; 1NAEF- https://www.youtube.com/@1naef921 ;
3) Ігри та інтерактивні онлайн-застосунки. До таких ресурсів належать: Wordwall – https://wordwall.net/uk ; Ребуси українською - http://rebus1.com/ua/ ; Kahoot - https://kahoot.com/ ; Learningapps - https://learningapps.org/ та ін.
4) Онлайн-сервіси для командної роботи, такі як Google Документи, Google Диск, Google Keep, інтерактивна дошка Padlet.
5) Електронний додаток до підручника «Здоров’я, безпека та добробуит» для 7 класу закладів загальної середньої освіти (авт. Шиян О. І., Дяків В. Г., Седоченко А. Б., Страшко С. В.). Платформа ІЗЗІ: https://ua.izzi.digital/#/.
Покликання на інформаційні ресурси в інтернеті, відеолекції, інші джерела:
1. Видавництво «Світич» Електронний ресурс ресурс]. – Режим доступу: https://svitdovkola.org/books/7,
2. Інтернет на користь: онлайн ресурси для вивчення здоров’я, безпект ьа добробуту [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://lms.e-school.net.ua/
3. Здоров’я, безпека та добробут [Електронний ресурс].– Режим доступу: https://www.youtube.com/playlist?list=PLIVx70HwXl3N6SNQyVcySnQmhVHUr9sn5