Есе на тему
Навчальний тренінг: основні характеристики.
В інформаційному суспільстві вчитель стрімко втрачає монополію на володіння знаннями, та й сама інформація миттєво стає доступною кожному, хто має доступ до мережі Інтернет. Натомість усе більшого значення набувають так звані «м’які навички», до яких належать: здатність мислити критично та креативно, аналізувати проблеми , ефективно спілкуватися і налагоджувати стосунки, попереджувати та розв’язувати конфлікти. Однак ці навички складно розвинути у рамках традиційного уроку, тому останнім часом активні й інтерактивні методи навчання, що їх часто об’єднують спільною назвою «тренінг», набувають усе більшої популярності.
Як кажуть, скільки людей, стільки і думок, відповідно і визначень тренінгу також багато…
Так що ж таке тренінг?
Тренінг - це одночасно: цікавий процес пізнання себе та інших; спілкування; ефективна форма опанування знань ;інструмент для формування умінь і навичок; форма розширення досвіду.
Під час тренінгу створюється неформальне, невимушене спілкування, яке відкриває перед учнями безліч варіантів розвитку та розв'язання проблеми, заради якої ми зібралася. Як правило, учні в захваті від тренінгових методів, тому що ці методи роблять навчання цікавим.
Для результативного і ефективного тренінгу важливо досягти двох, на перший погляд , несумісних цілей. З одного боку, треба створити атмосферу відкритості, розкутості й дружнього спілкування , а з іншого – забезпечити демократичну дисципліну, тобто свідоме виконання певних правил, зрозумілих і добровільно прийнятих усіма учасниками.
З огляду на це на першому ж тренінгу треба встановити правила - правила, яких має дотримуватися кожний учасник. Основні з них: цінування часу; увічливість; позитивність; розмова від свого імені; добровільна активність; конфіденційність «стоп»; «піднята рука»; зворотний зв'язок тощо. А також:
-працювати в комфортних умовах;
-отримувати інформацію самому й не заважати отримувати інформацію іншим у зручний для кожного спосіб;
-відверто, без побоювань висловлювати свої думки;
-дозволити собі спонтанні, попередньо не зважені вислови, що наближатиме тренінг до реального життя;
-бути впевненим, що надану ним інформацію використають тільки в інтересах учасників.
Проведення тренінгу відбувається за певною структурою. Типова структура, мета та завдання тренінгу разом слугують основою для складання плану його проведення. План тренінгу слід скласти обов'язково. Під час тренінгу неодмінно виникає багато побічних тем для обговорення, і кожна з них виявляється більш чи менш привабливою для учасників. Проте їх опрацювання слугуватиме іншим цілям. Тим часом термін заняття спливатиме, й обов'язкові питання можуть залишитися не розглянутими. Тож саме завчасно складений план допоможе дотримуватися обраної теми, дістатися бажаної мети.
Метод тренінгу - це те, в який спосіб організовано навчання (дискусія, робота у складі малих груп, мозковий штурм, тощо), як відбувається процес засвоєння змісту тренінгу.
Мої учні дуже полюбляють тренінги. Миттєво видно лідера. І звичайно завжди дискотують, знаходячи істині твердження. Діти не бояться висловлюватися і «говорити на аудиторію».
Тренінг допомагає стати кожному її учаснику більш компетентним;
дає учасникам задоволення, активізує їх, стимулює інтерес до пізнання;
відкриття учасниками в собі нових можливостей, відчуття того, що вони знають і вміють більше, ніж до цього часу думали про себе.
Навчання і виховання здійснюється у процесі колективної діяльності учнів. Сенс роботи вчителя не в тому, щоб домінувати, а тому, щоб спрямувати і регулювати цю спільну діяльність. Важливим є те, що дитина може зробити; які процеси задіяні; що вона може виконати сьогодні лише у співпраці з іншими, а завтра вже самостійно.
Отже, тренінг – це форма роботи, яка забезпечує активну участь і творчу взаємодію всіх учасників між собою і з учителем.
Саме тому тренінги дуже подобаються дітям і створюють у них відчуття свята, хоча під час їх проведення можна навчитися і збагнути набагато більше, ніж під час класичного уроку.