Автор: Чорна С.А – спеціаліст вищої категорії, викладач-методист
Рецензент: Бартко Ж. В - спеціаліст вищої категорії
Методична розробка містить матеріали
інноваційного заняття виду інтерактивна
лекція за методикою змішаного навчання.
Розкриває форми і засоби
педагогічної майстерності викладача,
спрямовані на поєднання онлайн та офлайн
навчання та формування наскрізних
змістових ліній з дисципліни.
Рекомендувати для викладачів
навчальних закладів І-ІІ рівня акредитації.
Розглянуто і схвалено
на засіданні циклової комісії
природничо-наукових дисциплін
Протокол № від 2021 р.
Голова ц/к: /Носкова Т.А./
ПЕРЕДМОВА
Методична розробка заняття складена у формі методичного конструктора відповідно до типової навчальної програми з дисципліни “Біологія і екологія”, 2018. Містить особистий досвід роботи автора з проблеми поєднання методів активного навчання з досягненнями в модернізації освітнього процесу на інноваційній основі. Методичні матеріали новітнього формату, розкривають напрямок роботи педагога з інформатизації навчально-виховного процесу та створення якісного освітнього простору в умовах онлайн. Включає план-конспект кожного етапу заняття, починаючи з організації, мотивації і закінчуючи рефлексією. А також: навчально-інформаційні матеріали, інструкції до роботи з інтернет-ресурсами, методичні розробки для мотивації, актуалізації, контролю та гейміфікації.
Розробка зорієнтована на застосування ротаційної моделі blended learning технології з використанням гейміфікації.
Ротаційна модель – це форма організації заняття, таким чином, що студенти переходять між різними джерелами навчальної інформації та проводять обробку, аналіз інформації на різних платформах в режимі онлайн. Запропонована модель активізації пізнання формує інформаційно-комунікативну, соціальну, навчальну компетенції, сприяє активізації навчально- виховного процесу відповідно реаліям часу.
Гейміфікація – це методичний прийом з використанням ігрових підходів для неігрових процесів, який покращує сприйняття інформації, формує асоціативну пам’ять. Ігровий елемент, включений в розробку, інтегрований до реальної ситуації та сприяє мотивації конкретних форм поведінки у заданих умовах.
Запропонована автором модель заняття змішаної форми навчання реалізує психологічні, педагогічні, організаційні аспекти сучасного дистанційного заняття; розкриває векторні шляхи досягнення очікуваних результатів навчання під час самостійної роботи online і активної стимуляції творчості в системі offline, спрямовує процес навчання в русло практичного застосування отриманих знань, вмінь, навичок.
Оскільки кожний викладач має власну манеру і методику викладання дисципліни, автор розробки спробувала як найповніше охопити новинки сучасної педагогічної майстерності, розробила алгоритм з організації та проведення нестандартного заняття у формі «ротація за навчальними платформами» за методикою blended learning технології.
Такі фактори, як організація заняття, мотивація, актуалізація учіння, оновлення методичної структури етапів вивчення нового матеріалу, узагальнення, систематизація і корекція знань, формування предметних компетенцій та наскрізних змістових ліній, трансформація активних видів роботи, описані в методичному конструкторі, допоможуть педагогам поліпшити методику, структуру навчально-виховної роботи з дисципліни “Біологія і екологія ”, організувати змішане навчання, відповідно нормативних вимог.
Навчально-методична карта заняття
Тема заняття: Біологічні основи здорового способу життя. Профілактика
неінфекційних, інфекційних захворювань людини
Вид заняття: інтерактивна лекція (з використанням blended-learning
технології (ротаційна модель))
Методична мета: трансформація активних методик навчання з метою реалізації завдань змішаного навчання.
Цілі:
Очікувані результати навчання:
особиста гігієна- це умова ефективної профілактики різних захворювань.
Засоби навчання
Мережні: інтернет-ресурс:
«На Урок»;
https://pidruchnyk.com.ua/1245-biologi-ekologiya-11-klas-anderson.html
https://learningapps.org/2603052
https://learningapps.org/2263068
https://learningapps.org/2173648
Апаратні: комп’ютер з доступом до Інтернет, мультимедійна система, девайси.
Програмні: QR-коди
Наочні: ілюстрації до теми, відеофайли
Зміст заняття
1 Організація заняття:
Методи: навіювання, гейміфікації
Форми роботи: стратегія “Індикатор настрою”.
Викладач
Доброго дня, шановні студенти, колеги, присутні на занятті! Рада вітати вас у віртуальному кабінеті. Бажаю вам міцного здоров’я та гарного настрою!
2. Підготовка студентів до вивчення нового матеріалу
Форми роботи: синхронна робота з інформацію Google classroom
2.1 Повідомлення теми, мети та завдань заняття. Інструкція до роботи в Google classroom
Метод: інструктування
Тема заняття: Біологічні основи здорового способу життя. Профілактика
неінфекційних, інфекційних захворювань людини.
План заняття
2.2 Мотивація навчальної діяльності студентів
Метод: фасилітарна взаємодія
Форма роботи: проблемна бесіда, демонстрація
Як Ви вважаєте , чому проблема профілактики інфекційних хвороб набула міжнародного масштабу?
Очікувана відповідь: Ступінь небезпеки інфекційних хвороб і загроза занесення їх в країну залежить від ряду чинників, зокрема: наявності достовірних відомостей про хворобу, місця її локалізації у даний час, характер зв’язків із цими територіями, особливості збудника, спектр його агресивності, тропізм, стійкість в навколишньому середовищі, механізм передачі, швидкість поширення, можливість розповсюдження, складність діагностування, наявність інструментів протидії (вакцин, сироваток тощо), готовності Компетентного органу та ветеринарної служби зокрема – протистояти виклику.
Очікувана відповідь: тому, що ми живемо в реаліях сучасності. На протязі року на планеті лютує пандемія короновірусу.
Відеофрагмент «Профілактика короновірусу».
https://www.youtube.com/watch?v=-lMD-wQ_kvQ
2.2 Актуалізація життєвого досвіду і опорних знань студентів
Метод: гейміфікація
Форма роботи: навчальний тренажер
Викладач: з попереднього аналізу ви почули ,що інфекції, які можуть стати причиною епідемії та пандемії нашої планети , можуть спричиняти неклітинні агенти царства Віра та мікроскопічні клітинні організми- хвороботворні бактерії. За допомогою навчальної гри «Віруси чи бактерії?» ми маємо з’ясувати біологічну природу збудників добре відомих вам інфекцій.
Викладач:
В ході гри ви переконалися, шо однією із причин хвороби людини можуть стати живі організми , які живуть поряд з нами в зовнішньому середовищі.
Сьогодні ми оглядово в котрий раз з’ясуємо, які чинники впливають на здоров’я людини та як попередити інфекційні та неінфекційні хвороби людини.
3 Вивчення нового матеріалу
Метод: blended learning
3.1. Поняття про здоров’я. Принципи здорового способу життя.
Форма роботи: навчальний тренажер за електронним навчальним ресурсом
Завдання 1
Підручник: Соболь В.І. Біологія і екологія (рівень стандарту): підруч. Для 11 кл. закл. заг. серед.освіти /В.І. Соболь. – Кам’янець-Подільський: Абетка, 2019.- С.69-75https://shkola.in.ua/1090-biolohiia-11-klas-sobol-2019.html
Використовуючи електронний навчальний ресурс на с 69-75:
Завдання 2.
Асинхронно, використавши електронний навчальний ресурс, опрацюйте складники здорового способу життя. https://learningapps.org/2173648
3.2. Профілактика інфекційних захворювань людини.
Форма роботи: навчальний тренажер за електронним навчальним ресурсом
Викладач
На вашу думку, що таке хвороба? Що може стати причиною хвороби?
Очікувана відповідь (визначення за Вікіпедія):
Завдання 3
Підручник: Андерсон О. А. та ін. Біологія і екологія: підруч. для 11 кл. закладів загальної середньої освіти: рівень стандарту/О. А. Андерсон, М. А. Вихренко, А. О. Чернінський. – К. : Школяр, 2019. – С. 71-75
https://pidruchnyk.com.ua/1245-biologi-ekologiya-11-klas-anderson.html
Використовуючи електронний навчальний ресурс на с.71-75:
Очікувана відповідь:
Фактори неінфекційних хвороб: зовнішнє середовище (несприятливий клімат, погода); генетика, вік людини; неправильний спосіб життя взагалі і нездорове харчування зокрема; травми.
Фактори інфекційних хвороб: патогенні мікроорганізми – віруси й бактерії.
Рис 1. За підручником Андерсон О.А. та ін. Біологія і екологія: підруч. для 11 кл. закладів загальної середньої освіти: рівень стандарту/О. А. Андерсон, М. А. Вихренко, А. О. Чернінський. – К. : Школяр, 2019. – С. 72
3.3. Профілактика неінфекційних захворювань людини
Форма роботи: відеоконсультація з використанням електронного ресурсу YouTube
Завдання 4
За світовою статистикою рис.89 с.72 онкологічні хвороби займають третє місце після серцево-судинних та травм. Переглянувши відео, складіть особисту програму попередження онкологічних хвороб. Запишіть правила власної поведінки у відношенні до власного тіла. Адже ваше здоров’я у ваших руках
Відеофрагмент «Поняття про онкогенні фактори. Профілактика онкохвороб»
https://www.youtube.com/watch?v=c-5zkawdc_s&t=13s
Викладач
Чим пояснюється прогресування онкологічних захворювань в умовах ХХI століття?
Очікувана відповідь:
Рис 2. За підручником Соболь В.І. Біологія і екологія (рівень стандарту): підруч. Для 11 кл. закл. заг. серед.освіти /В.І. Соболь. – Кам’янець-Подільський: Абетка, 2019.- С.96.
Акцентація уваги
4. Корекція знань, вмінь, навичок. Формування предметних компетенцій
Метод: оціночно-корегуючий
Форма роботи: тестовий контроль на навчальному ресурсі «На урок»
Тест «На Урок»
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=8438347
5. Повідомлення домашнього завдання
Метод: інструктування
Форма роботи: роз’яснення
Викладач
За результатами попереднього тесту ви здійснили самооцінку рівня самопідготовки з теми «Інфекційні та неінфекційні хвороби людини …»
Асинхронно опрацювати:
https://pidruchnyk.com.ua/1245-biologi-ekologiya-11-klas-anderson.html
Викладач: Чорна С.А..
Рецензія
на методичну розробку відкритого заняття
викладача Чорної С. А. з дисципліни «Біологія і екологія»
на тему «Біологічні основи здорового способу життя. Профілактика
неінфекційних, інфекційних захворювань людини»
Методична розробка відкритого заняття з дисципліни «Біологія і екологія» на тему «Біологічні основи здорового способу життя. Профілактика
неінфекційних, інфекційних захворювань людини» розроблена Чорною С.А., включає матеріали досвіду роботи викладача з проблеми трансформації методів активного навчання з метою створення якісного освітнього простору відповідно реаліям часу, реалізує актуальні просвітницькі завдання з формування стійких соціальних навичок в умовах карантину.
Робота містить методичний конструктор заняття у формі інтерактивної лекції. Інноваційні форми та методи роботи викладача, використані в конструкторі, спрямовані на розв’язання проблеми змішаного навчання із застосування blended learning технології, яка зорієнтована на модель «Ротація за навчальними ресурсами (станціями)»; розкриває векторні шляхи досягнення очікуваних результатів навчання під час тренувальної роботи online і активної стимуляції творчості в системі offline, спрямовуючи процес навчання в русло практичного застосування отриманих знань та формування компетенцій майбутнього спеціаліста.
В розробці враховані нормативні та методичні вимоги щодо відкритих занять. Методичні матеріали подані в логічній послідовності відповідно до змісту навчальної програми, порядку організації та нормативних вимог щодо використання ІКТ. Передбачено використання QR-кодів, що є дієвим інструментом для поширення навчальної інформації; дає швидкий і зручний доступ до навчальних документів з власного девайсу.
Методичні матеріали викладені державною мовою, в доступній формі; супроводжуються використанням інтернет ресурсу та матеріалів навчальної хмари до відповідної теми, що активізує процес узагальнення знань, сприяє формуванню наскрізних змістових ліній та предметних компетенцій.
Методичну розробку Чорної С.А. на тему «Біологічні основи здорового способу життя. Профілактика неінфекційних, інфекційних захворювань людини» рекомендувати викладачам для організації і проведення занять в навчальних закладах І-ІІ рівнів акредитації.
Рецензент: _______________ Ж. В. Бартко
1