У ігровій формі учні досліджували та пізнавали навколишній світ: розгадували загадки, мандрівка дослідницькими станціями, дидактичні ігри "Хочу додому", "Нагодуй тваринку", "Портрет тваринки" (метод "Кубування") та інші, створення книжки-пам'ятки, рефлексія.
Домашні улюбленці
Тема проекту. Домашні улюбленці
Навчально-дослідницький проект
Мета проекту:
освітня:
• формувати в учнів уявлення про різноманітність тварин;
• закріпити знання про значення тварин для людини;
• ознайомити учнів з життям та повадками собак, котів, декоративних птахів, риб, які найчастіше утримуються в домашніх умовах.
розвивальна:
• розвивати в учнів практичні уміння та навички спостереження й догляду за життям тварин в куточку живої природи й удома;
• розкривати моральну, естетичну, пізнавальну й практичну цінність домашніх улюбленців.
виховна:
• виховувати відповідальність за тих тварин, життя яких залежить від уваги і догляду за ними з боку людини.
Термін дії проекту: 10 днів.
Характеристика проекту:
• за домінуючою діяльністю: навчально - дослідницький;
• за тривалістю: середньої тривалості;
• за кількістю учасників: колективний;
• за характером контактів: у межах класу.
Учасники проекту: учні, учитель, батьки.
Шляхи реалізації проекту
1. Залучити учнів та їх батьків до пошуку інформації про домашніх тварин.
2. Об’єднати дітей класу в групи за інтересами.
3. З допомогою дорослих зібрати інформацію про домашніх улюбленців, догляд за ними.
4. Провести цикл бесід:
Котику біленький, котику сіренький…
«Професії» собак
Екскурсія до зоомагазину
Спостереження за тваринами у живому куточку
5. Консультація для батьків «Як збирати матеріал по темі».
6. Оформити куточок «Вернісаж домашніх улюбленців».
7. Провести урок - презентацію «Які у тебе є домашні улюбленці?»».
8. Нагородження найдопитливіших дітей.
Обладнання: презентація, малюнки, фотографії (слайди) із зображеннями тварин: собак і кішок різних порід, папуг, морських свинок, хом’яків, акваріумних рибок, виставка книжок про собак, кішок, акваріумних рибок, пакети з – під їжі для тварин, грамоти для учнів та їх батьків.
ХІД УРОКУ
I. Організація класу.
"Психоформула"
Люблю я свій розум,
Увагу та пам'ять.
Працює мій мозок.
І вчусь я старанно.
Сприймаю все нове
І мислю логічно.
Учителя слово
Здійсню я практично…
II. Повідомлення теми та мети уроку.
Сьогодні у нас незвичайний урок,
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну Природу, в країну чудову,
Що нас чекає — нам ще не відомо.
— Сьогодні в нас, без сумніву, незвичайний урок. На нашому уроці присутні всім знайомі незнайомці.
Загадка для 1 команди.
Як маленький – дзявкотить,
Як великий – гавкотить.
Може дім охороняти
Та чужинців відганяти.
Давня вовкова родина,
Та найкращий друг людини. (Собака)
Загадка для 2 команди.
Ніжно лащиться до ніг,
Носить повідок від бліх.
Довгі вуса, хитрий хвіст,
Муркотіти має хист! (Котик)
Загадка для 3 команди.
Як веселка кольоровий,
має здібності до мови.
Слово птаху лиш скажіть,
він його повторить вмить. (Папуга)
Загадка для 4 команди.
Що за хатка-дивина?
З скла прозорого вона.
Табунцями, як у річці,
рибки плещуться в водичці. (Акваріум)
— То кого ми називаємо домашніми улюбленцями?
— Для чого людини такі тварини? (Вони приносять радість, вчать нас бути добрими, милосердними).
Правила роботи в групі
1. Уважно слухати одне одного.
2. Працювати злагоджено.
3. Не викрикувати з місця.
4. Коли один говорить, то другий не перебиває, а слухає.
5. Необхідно поважати думки інших.
6. Хочеш сказати - піднеси руку.
7. Якщо тобі щось не подобається - виражай своє незадоволення спокійно і тихо.
8. У групі працюють усі.
9. Якщо ти чогось не зрозумів – чемно перепитай.
Масовка «Автобус колесами»
III. Робота над темою уроку.
Гра «Хочу додому».
На дошці малюнки свійських тварин (відгадок). Діти «відправляють» тварин в середовище їх існування (собача конура, акваріум, клітка, ліжечко для котика).
Перегляд відео Тітоньки Сови
1 зупинка «Наукова»
(кожна група розповідає про свого улюбленця)
Вступ вчителя. Першими домашніми тваринами були вовки, а вже від них пішли собаки. Це було 10 тисяч років тому. Собака - вірний помічник людини з давніх часів. Вона першою прийшла до неї з лісу. Первісна людина жила в печері і постійно боялася за своє життя. Вона прислухалася до кожного шарудіння і незнайомого звуку: чи не підкрадається звір, ворог? А собака чує те, чого не чує людина, відчуває запахи, особливо вночі. Людина привчила собаку вартувати будинок - печеру, гавкотом подавати сигнал тривоги, допомагати на полюванні і захищати худобу. Всюди, де живе людина, поруч з нею - собака - вірний друг.
1 група «Собака»
1 учень. Собаки добре навчаються, працюють рятувальниками, поводирями, служать в армії та поліції. А Білка і Стрілка полетіли в космос раніше за людину. Слух собаки в 10 разів гостріший ніж у людини. Собака найвірніший і найвідданіший друг людини. Собаки бувають різними: службовими, мисливськими, декоративними і, на жаль, бродячими.
2 учень. До службових собак належить вівчарка. Вони розумні, сильні. Служать на кордоні, охороняють заводи, склади, шукають злочинців і наркотики, допомагає пастухам випасати худобу. Собаки допомагають і рятівникам, і пожежникам.
2 група «Кішка»
Вступ вчителя. А от кішки потрапили до Європи з Єгипту. У давніх єгиптян кішка вважалася священною твариною. У нас кішок теж поважають. Є повір'я, що в нову хату спочатку потрібно запустити кішку. Це принесе господарям здоров'я і щастя в новій оселі.
3 учень. Кішки - дивовижні тварини, ласкаві, ніжні, із шовковистою шерстю й очима, що світяться вночі. Кішки мають витончений слух, вони чистюхи — можуть умиватися кожної години. Ходять нечутно, бо при ходьбі ховають кігті й наступають тільки на подушечки лапок.
3 група «Папуга»
4 учень. Папуги – птахи, які прибули до нас з Америки та Австралії. Вони здатні наслідувати людську мову й голоси різних тварин. Найбільший серед них – ара. Його розмір від дзьоба до хвоста майже метр. Найбалакучіші – жовтоголові амазони. Вони можуть говорити до ста слів і багато фраз. А найрозумніший серед папуг – жако. З ним можна навіть розмовляти. Живуть папуги довго, навіть, у неволі доживають до 100 років.
4 група «Акваріумні рибки»
5 учень. Акваріумні рибки. Батьківщина золотих рибок — Китай. Китайські імперато-ри тримали їх у своїх палацах і не дозволяли вивозити дорогоцінних рибок з країни. Вони вважали, що екзотичні рибки наділені магічною силою. Хто володіє такою рибкою, той володіє розумом, успіхом, має можливість здійснювати свої бажання.
Презентація дитячих малюнків.
2 зупинка «Ветлікарня»
(правила догляду за тваринкою)
Правила догляду за собакою.
1. Собаці слід виділити її територію. Місце повинно утримуватись в чистоті.
2. Потрібно мати миску для води і миску для корму. Миску собаки необхідно мити після кожного годування, миску для води - раз в день.
3. Необхідно мати предмети догляду: гребінці, щітки, нашийник і повідець, для вигулу - намордник.
Правила догляду за кішкою.
1. Кішкам необхідно розвивати кігті, для цього можна використовувати дошку або зробити спеціальний валик на підставці.
2. Для догляду за шерстю використовують гребінці і щітки. Це добре впливає на самопочуття кішки, служить для масажу і дихання шкіри.
3. Посуд для їжі і пиття повинна бути стійкою і неглибокої. Посуд потрібно регулярно мити.
4. Дорослу кішку краще годувати 2 - 3 рази в день. Кошенят треба годувати 6 разів на день.
Правила догляду за папугою
1. Клітку тримати у чистоті.
2. На ніч обов'язково закривати клітку темною ганчіркою. Птах повинна знаходитися в темряві мінімум 10 годин.
3. Миску з їжею краще всього бути плоскою і прозорою або не яскравого кольору. Бо папуги люблять перевертати такі миски і висипати корм.
4. Покладіть в клітку крім миски з їжею 1-2 нейтральні миски. Наприклад, жовті, тому папуги люблять жовтий і світло-оранжевий колір. Ці миски потрібні йому для ігор. Він буде піднімати їх на сходи, ганяти по всій клітці. Розважатися.
5. На вікно одягніть сітку, інакше птах вилетить і загине на вулиці.
6. Не ловіть птахів руками!! Вони не будуть вам довіряти, а будуть тільки боятися.
Правила догляду за акваріумними рибками:
3 зупинка «Зоомагазин»
— Про що повинен знати хазяїн, щоб його домашнім улюбленцям було зручно й комфортно?
1 група
Собакам не можна давати шоколад, бо він отруйний для них. Не можна давати торти, печиво, чіпси, цукор, бо це може викликати сльозотечу і нагноєння очей.
Чому собаки махають хвостом?
Собаки махають хвостом у правий бік, коли чимось задоволені, а якщо їх щось не влаштовує, то їхній хвіст відхиляється вліво.
2 група
Котам необхідне різноманітне харчування: м’ясо, риба, сир, вівсяні пластівці, вітаміни. У визначеному місці завжди повинна стояти мисочка з чистою водою.
Чому коти люблять ловити мишей?
В організмі мишей міститься багато сірки. А сірка необхідна котам для того, щоб їхня шерсть була густою і добре росла.
3 група
Клітка для папуги повинна бути простора й зручна. Птах має вільно махати крилами, не зачіпаючи стінок клітки. У клітці треба встановити поїлку, годівницю, купіль, мінеральний камінь та іграшки.
Чому папуги мають таку назву?
У середні віки цих балакучих птахів жило багато у Ватикані. Там їх називали «папа галл», що означає «папський півень». Звідси і назва – папуга.
4 група
Дуже важливо, щоб рибки не переїдали, а корм не залишався на дні. На сніданок давати сухий корм, на вечерю – живий. Регулярно треба міняти воду, але тільки частину, бо чиста вода шкідлива для рибок.
Чому не можна підсаджувати маленьких рибок до дорослих?
Дорослі риби можуть прийняти малят за корм і з’їсти.
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ Й ОСМИСЛЕННЯ ЗНАНЬ
4 зупинка «Живий куточок»
Гра «Нагодуй тваринку»
(Учитель демонструє малюнки, діти підіймають руки, якщо це їжа для тваринки їхньої групи).
5 зупинка «Портрет тваринки»
Метод кубування (Кожна група у книжечці має малюнок котика (собаки, рибки, папуги)).
6 зупинка «Природолюби»
Перелгяд відео
Вправа «Мозковий штурм» (бесіда про відповідальність за домашніх тварин)
— Як називають таких тварин?
— Серед бездомних собак і кішок зустрічаються безпородні й породисті, деякі навіть з ошийниками. Про що це свідчить?
- Де вони сплять? Що їдять?
- Як можна назвати людей, які викинули їх на вулиці? (жорстокі, бездушні)
- Як ми зазвичай до таких тварин ставимося? (жаліємо, боїмося, сердимося, інколи проганяємо)
— Чи хотіли б ви, щоб ваш улюбленець одного разу опинився у такому становищі?
— Що треба робити, щоб цього не сталося?
- Чим ми можемо їм допомогти?
- Чи хотіли б ви, щоб ваша улюблена тварина коли – небудь стала бездомною?
Висновок: Перш ніж завести тваринку, твердо вирішити піклуватися про неї.
Кінцева зупинка «Постер»
Діти розмальовують у постері малюнок домашнього улюбленця.
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ ПРОЕКТУ.
Нагородження найактивніших учасників проекту.
— Як треба ставитися до тварин?
— Який найголовніший висновок зробили? (Ми несемо відповідальність за тих живих істот, життя яких залежать від уваги та догляду за ними з боку людини)
Рефлексія
На дошці природа, що відповідає настрою нашого уроку.
— Діти, я дякую вам за урок.