В роботі розглядається ціннісний компонент становлення особистості школяра в українському полікультурному освітньому просторі. Автор аналізує роль і місце національних, соціальних та загальнолюдських цінностей у полікультурному вихованні молоді.
Відділ освіти
Сарненської районної державної адміністрації
Комунальна науково-методична установа «Сарненський районний методичний кабінет»
Формування соціальної і полікультурної компетентності учнів
Сарни, 2014
ЗМІСТ
Вступ…………………………………………………………………………3
РОЗДІЛ 1. КОМПЕТЕНТНІСНО ОРIЄНТОВАНИЙ ПІДХІД ДО НАВЧАННЯ ТА ВИХОВАННЯ. СОЦІАЛЬНІ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ.
1.1. Компетентнісно орiєнтований підхід до навчання та виховання…..4
1.2. Шляхи формування компетентностей…………………………….….8
1.3. Компетентнісно орієнтований підхід до навчання…………………10
1.4. Критерії оцінки соціальних якостей учнів………………………….13
1.5. Виявлення відносин підлітків та молоді до різних суб'єктів
дійсності ..………………………………………………………………….17
1.6. Діагностична та корекційна робота вихователя………………….…26
РОЗДІЛ 2. ПОЛІКУЛЬТУРНІ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ.
2.1. Всезагальна декларація ЮНЕСКО про культурну різноманітність..29
2.2. Учнівська молодь. Цінності та пріоритети…………………………..31
2.3. Глосарій………………………………………………………………...38
Висновок …………………………………………………………………..40
Література…………………………………………………………………..41
В С Т У П
На сучасному етапі у світовому освітньому просторі виникає й широко обговорюється система цінностей і цілей освіти, відроджується концепція особистості, заснована на ідеях природовідповідності, культуро- відповідності, індивідуально-особистісного і компетентнісного розвитку. Інтегрована освіта, побудована на ідеях діалогу культур і прилученя дитини до міжкультурної комунікації, природно здобуває все більше визнання в сучасному світі.
Національна доктрина розвитку в Україні у XXI ст. передбачає, що система освіти має забезпечити виховання людини демократичного світогляду й культури, яка дотримується прав і свобод особистості, з міжособистісних стосунків.
Полікультурна освіта та виховання ґрунтується на врахуванні культурних і виховних інтересів різних національних й етнічних меншин і передбачає: адаптацію людини до різних цінностей у ситуації існування безлічі різнорідних культур, взаємодію між людьми з різними традиціями, орієнтацію на діалог культур.
Ієрархії завдань, що висуваються перед освітньою системою, найважливішими є створення необхідних умов і надання діючої допомоги людини й суспільству у ствердженні гуманістичних цінностей, у пошуку найбільш ефективних форм особистісної й етнічної ідентифікації.
В роботі розглядається ціннісний компонент становлення особистості школяра в українському полікультурному освітньому просторі. Автор аналізує роль і місце національних, соціальних та загальнолюдських цінностей у полікультурному вихованні молоді.
РОЗДІЛ 1. КОМПЕТЕНТНІСНО ОРIЄНТОВАНИЙ ПІДХІД ДО НАВЧАННЯ ТА ВИХОВАННЯ. СОЦІАЛЬНІ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ
1.1. Компетентнісно орiєнтований підхід до навчання та виховання
С.Шишов пропонує сукупність ключових компетентностей як перелік певних дій чи вмінь:
Вивчати:
Шукати:
Думати:
Співпрацювати:
Братися за діло та адаптуватися:
Педагоги Австрії визначають такі ключові компетентності:
Бельгійські експерти визначають такі компетентності:
Німецькі педагоги визначили шість типів фундаментальних компетентностей:
О.Овчарук подає узагальнену класифікацію ключових компетентностей за трьома основними блоками:
• функціональні компетентності, пов'язані зі сферою знань, умінням оперувати науковими знаннями та фактичним матеріалом (лінгвістична компетентність, технічна та наукова компетентність, уміння оперувати знаннями в житті та навчанні, використовувати джерела інформації для власного розвитку, інформаційні технології тощо).
Компетентний спеціаліст, компетентна людина — це дуже гідна перспектива. Запропоновано формулу компетентності [23]. Які її основні складові? По-перше, знання, а не просто інформація, швидкозмінювана, динамічна, різноманітна, яку треба вміти знайти, відсіяти від непотрібної, перевести у досвід власної діяльності. По-друге, уміння використовувати незнання у конкретній ситуації; розуміння, яким чином можна добути це знання, для якого знання який метод потрібний. По-третє, адекватне оцінювання — себе, світу, свого місця в світі, конкретного знання, необхідності чи зайвості його для своєї діяльності, а також методу його здобування чи використання. Ця формула логічно може бути виражена таким чином:
Компетентність = мобільність знань + гнучкість методу + критичність мислення.
Безсумнівно, людина, яка уособлює в собі такі якості, буде вельми компетентним спеціалістом. Але механізм досягнення такого результату залишається поки що нерозробленим і видається доволі складним. Як варіант можна запропонувати модель психолого-педагогічного супроводу розвитку учня, спрямованого саме на формування компетентностей учнів.
Модель психолого-педагогічного супроводу учня в системі компетентнісно орієнтованого підходу до навчання ґрунтується на уявленнях про компетентність як загальну здатність особистості, надпредметне утворення, як інтегрований результат навчання, пов'язаний з уміннями використовувати знання та власний досвід у конкретних життєвих ситуаціях.
Існує дуже багато підходів до визначення структури компетентності особистості. Відзначаючи, що компетентність є складним утворенням, інтегрованим результатом навчання, більшість дослідників виділяють певні види чи напрямки компетентностей. Їх можна розбити на три групи .
3. Функціональні компетентності, які пов'язані з умінням оперувати науковими знаннями, фактичним матеріалом.
1.2. Шляхи формування компетентностей
Групи компетентностей
|
Можливості продуктивного навчання
|
Соціальна • Вміння робити вибір; • вміння приймати рішення; • вміння брати відповідальність; • вміння безконфліктно співіснувати
|
Забезпечення власної активності учня (асtivity — діяльність). Стимулювання пізнавальної активності учнів. Опора на діяльність учня. Забезпечення співробітництва. Здійснення роботи в команді. Орієнтація на конкретний продукт. Забезпечення мотивації діяльності (те, що я роблю, є корисним). Усвідомлення власного внеску у спільну роботу. Розв'язання проблем. Пошук шляхів реалізації проекту. Встановлення причйнно-наслідкових зв'язків. Формування адекватної оцінки й самооцінки. Вміння використовувати власний досвід. Адаптація до змін. Розвиток здібностей та обдарованості учнів та підвищення через це їх соціального статусу.
|
Полікультурна • Оволодіння досягненнями культури; • розуміння інших людей, їх індивідуальності, їх відмінностей за національними, культурними, релігійними та іншими ознаками.
|
Розробка проектів культурологічної спрямованості. Забезпечення розширення кругозору та підвищення культурного рівня учнів. Здійснення роботи в команді, забезпечення взаємодії учнів. Усвідомлення ролі й впливу предмета на розвиток культури. Оцінювання творів літератури та мистецтва, Визначення ставлення до власної діяльності та діяльності інших людей. Повага до чужої праці. Вплив освітнього середовища на розвиток учнів. Співвіднесення об'єкта навчання з власним досвідом. Формування загальнолюдських цінностей
|
Комунікативна Вміння спілкуватися усно, писемно, рідною та іноземними мовами |
Обговорення проблем. Формування власної точки зору. Вміння доводити власну позицію. Розвиток культури мовлення. Вміння презентувати свій продукт. Можливість для безпосереднього спілкування. Адекватне ставлення до критики. Стимулювання критичного ставлення до себе. Вміння адаптуватися в мовному середовищі
|
Інформаційна Вміння добувати, опрацьовувати та використовувати інформацію з різних джерел
|
Використання різних джерел інформації. Вміння класифікувати документи. Вміння користуватися новими інформаційними технологіями. Вміння переробляти інформацію для отримання певного продукту. Аналіз та критичне ставлення до інформації. Самостійне опрацювання інформації. Розуміння та усвідомлення інформації. Залучення власного досвіду |
Саморозвитку й самоосвіти Готовність та потреба навчатися протягом усього життя |
Узагальнення власних знань. Організація власних прийомів навчаня. Організація самоосвітньої діяльності. Постійне удосконаленя. Мотивація саморозвитку. Залучення та збагачення власного досвіду. Підтримка пізнавального інтересу. Потреба в нових знаннях. Визначення перспективи діяльності. Співвіднесення теоретичних знань з практикою |
Продуктивної творчої діяльності Готовність та потреба у творчості |
Вміння побачити та сформулювати проблему. Вміння знаходити нові рішення. Вміння діяти в нестандартних ситуаціях. Активізація творчих здібностей учнів. Реалізація творчого потенціалу учнів. |
1.3. Компетентнісно орієнтований підхід до навчання
Діяльність учителя |
Діяльність учня |
Соціальна компетентність |
|
Пропонує завдання різного рівня, варіативні домашні завдання, перелік тем творчих робіт та доповідей, список додаткової літератури, варіанти завдань для релейної контрольної роботи, різні форми проходження тематичного оцінювання. Організує групову роботу, передбачає створення груп змінного складу за принципом: • обери тему; • обери команду, яка оптимально здатна розв'язати завдання. Створює проблемні ситуації. Рекомендує самооцінку та взаємооцінку, забезпечує вільний вибір рецензента
|
Робить вибір рівня на тематичному оцінюванні, рівня домашньої роботи, теми для доповіді з загального переліку. Приймає рішення, наприклад, виконувати повторне оцінювання чи ні. Працює в групі. Дає самооцінку своїй відповіді, обирає рецензента на свою відповідь. Визначає мету своєї діяльності, мету уроку. Оцінює соціальні звички, пов'язані зі здоров'ям, оточуючим середовищем. Бере участь у самоврядуванні. Ставить особистісно значущі цілі |
Полікультурна компетентність |
|
Пропагує досягнення культури. Виховує на прикладі видатних людей. Використовує у викладанні свого предмета художню літературу та твори мистецтва. Висвітлює значення навчальної дисципліни для розвитку цивілізації. Мотивує роль даного предмета у житті учня. Сам є прикладом толерантного ставлення до інших людей
|
Залучає до своєї відповіді або письмової роботи інформацію полікультурного характеру. Визначає толерантну поведінку щодо людей, які відрізняються за соціальною, расовою, етнічною, релігійною та іншими ознаками |
Комунікативна компетентність |
|
Використовує діалогічні методи. Організує дискусії. Розробляє правила ведення дискусії (краще спільно з учнями). Спонукає висловлювати власну думку. Стимулює надання аргументованих відповідей. Вчить правильно ставити запитання та відповідати на них. Слідкує за культурою мовлення школярів і сам є взірцем цього. Пропонує письмові роботи у формі твору, есе, листа до товариша, звіту про експедицію, віршів з певної теми навчальної дисципліни. Створює проблемні ситуації. Проводить нестандартні уроки, що розвивають комунікативні вміння — урок-суд, подорож, прес-конференцію тощо. Практикує захист учнями творчих робіт та проектів. Використовує інтерактивні методи навчання та прийоми педагогічної техніки комунікативної спрямованості — мозковий штурм, ділові ігри тощо |
Висловлює свою думку. Вміє аргументовано її довести. Робить доповіді. Вміє написати тези, план, реферат. Проводить захист рефератів, проектів. Ставить запитання до учнів та вчителя. Відповідає на запитання учнів чи вчителя. Здатний до толерантності у спілкуванні: визначає свої помилки, уникає категоричності, додержується культури дискусії. Використовує адекватну лексику |
Інформаційна компетентність |
|
Пропонує завдання, для виконання яких необхідне звертання до альтернативних джерел інформації — додаткової літератури, комп'ютерних баз даних, Інтернету тощо. Заохочує учнів до використання додаткової інформації. Консультує з питань тематики робіт та пошуку інформації. Навчає учнів усвідомлено згортати інформацію, складаючи план, тези, конспект тощо. Стимулює критичне оцінювання інформації
|
Добуває інформацію з різних джерел — навчальної, довідкової,, енциклопедичної, науково-популярної, художньої літератури, періодичної преси, недрукованих засобів масової інформації, комп'ютерних баз даних, Інтернету. Виділяє потрібне із масиву інформації. Поєднує різні джерела інформації. Впорядковує свої знання. Опитує оточуючих. Обробляє документи та класифікує їх. Уміє використовувати нові інформаційні технології та швидко адаптується до їх змін. Критично оцінює інформацію |
Компетентність саморозвитку та самоосвіти |
|
Стимулює самоосвітню діяльність учнів. Керує самостійною та самоосвітньою роботою учнів. Відстежує динаміку розвитку учнів. Допомагає створити та здійснити програму самоосвіти та самореалізації учнів
|
Створює програму самоосвіти та активно реалізує її. Демонструє достатню сформованість загальнонавчальних умінь. Має стійкі пізнавальні потреби та мотивацію. Уміє самостійно здобувати знання |
Компетентність продуктивної творчої діяльності |
|
Стимулює творчість учнів. Використовує інтерактивні методи. Проводить нестандартні уроки. Організує дослідницьку роботу учнів
|
Уміє бачити проблеми, шукати шляхи їх подолання, генерувати ідеї, спланувати та організувати свою діяльність тощо |
1.4. Критерії оцінки соціальних якостей учнів згідно програми «Основні орієнтири виховання учнів 1-12 класів»
Критерії оцінки соціальних якостей учнів початкових класів:
Критерії оцінки соціальних якостей учнів 5—6 класів:
• патріотизм — знання рідного краю, інтерес до минулого та сьогодення своєї Батьківщини, активна участь у суспільно корисній праці, любов та дбайливе ставлення до природи;
Критерії оцінки соціальних якостей учнів 7 – 9 класів:
Критерії оцінки соціальних якостей учнів 10—11 класів:
1.5. Виявлення відносин підлітків та молоді до різних суб'єктів дійсності
Підлітковий і юнацький вік прийнято вважати критичними періодами в процесі особистісної еволюції людини.
Для дослідження терпимого, толерантного і нетерпимого ставлення підлітків і молоді до суб'єктів реальності нами складено опитувальник, апробований на 2780 респондентах.
Метою опитування є виявлення відносин підлітків і молодих людей до різних суб'єктів дійсності: батьків, літніх людей, дітей, одногрупників (однокласників), малознайомих і незнайомих людей, викладачів (вчителів), власної особистості, друзів, представників інших національностей, релігій, хворих людей; до асоціальних аспектів реальності: курців, людей що п'ють, наркоманів, токсикоманів, людей, які ведуть розгульний спосіб життя.
Для проведення групового та індивідуального опитування слід заздалегідь заготовити і роздати опитні листи, нагадавши, що робити відмітки треба не в самому тексті, а в графі «бали» опитувального листа. Час заповнення опитувального листа не обмежено.
Для проведення опитування молодим людям роздаються готові опитувальні листи. Учитель просить у верхній частині опитувальника написати прізвище, ім'я, вік, номер школи та іншу інформацію, яка необхідна для дослідження.
ОПИТУВАННЯ
Вашій увазі пропонуються ствердження, що стосуються різних сторін Вашої життєдіяльності. Вам необхідно висловити своє ставлення до цих тверджень за п'ятибальною шкалою. Якщо Ви повністю згодні з твердженням, то поставте навпроти нього бал «5». Якщо більшою мірою згодні, ніж не згодні, поставте бал «4». Якщо Ви згодні і не згодні в рівній мірі, то поставте бал "3". Якщо більшою мірою не згодні, ніж згодні, то бал «2». Якщо повністю не згодні, то бал «1». Ваші відповіді не будуть розцінюватися як хороші або погані, тому просимо бути відвертими. Дякуємо Вам!
№ п/п |
Ствердження |
Бал |
1 |
Мене дратують мої родичі |
|
2 |
Якщо мій друг мені бреше або обманює, то він мені вже не друг |
|
3 |
Мене дратує метушливість людей похилого віку |
|
4 |
Молодь зараз агресивна, неспокійна, дратівлива |
|
5 |
Коли опиняюся не на висоті, то довго переживаю, думаю про це |
|
6 |
Мені не подобається бути в компанії однокласників (одногрупників) |
|
7 |
Мені не подобаються «вузькоокі», «руді», «білясті» і т.д. (можна перелік доповнити) |
|
8 |
Вчителі, як правило, часто перевищують свої повноваження і можуть собі дозволити багато чого в силу свого положення |
|
9 |
Я не хочу розуміти і прощати все батькам, навіть якщо вони усвідомили, що були винні |
|
10 |
Багато людей «займають не своє місце» або «роблять не свою справу» в житті |
|
11 |
Не можна прощати зради близьким друзям |
|
12 |
Мене турбує думка про мене однокласників (одногрупників), не обов'язково негативне |
|
13 |
Шкода, що не можна вибирати собі батьків |
|
14 |
Плачуть діти - це завжди прояв вікової слабкості і дурості |
|
15 |
Старшому поколінню властива похвальба своїми минулими успіхами |
|
16 |
Молодь не має прислухатися до порад людей похилого віку - вони жили в інший час, це інше покоління |
|
17 |
Уникаю людей, які скаржаться на життя, нарікають на долю, обставини |
|
18 |
Педагогів, які не дотримуються етичних норм, не можна близько підпускати до школи (викладання) |
|
19 |
Діяльність дітей потрібно постійно тримати під контролем, щоб нічого не натворили |
|
20 |
Не прощаю собі свої помилки, завжди про них пам'ятаю |
|
21 |
Коли моя слушна пропозиція не знаходить відгуку в однокласників (одногрупників), я серджусь хоча б деякий час, адже я був (ла) правий (ва) |
|
22 |
Неочікувана новина, наприклад щодо мого навчання, мене напружує |
|
23 |
Коли мої очікування відносно себе (поведінка, досягнення, успіх) не виправдовуються, я хвилююсь |
|
24 |
Мій друг, якщо він справді друг, не повинен мене засуджувати |
|
25 |
Я не буду спілкуватися з людиною, якщо він наркоман |
|
26 |
Мені не подобаються представники іншої релігійної філософії |
|
27 |
Навіть у критичній для мене ситуації я не можу прийняти допомогу представників іншої національності |
|
28 |
Я не хочу знати тих, хто живе одним днем |
|
29 |
Хворі часто недовірливі і вимагають жалю |
|
30 |
П'яниць треба ізолювати від суспільства |
|
31 |
Мені неприємно перебувати в приміщенні, де курять |
|
32 |
На агресію варто відповідати агресією |
|
33 |
Гулящі ніколи не викликали в мені симпатії |
|
34 |
Мій принцип: «За здоров'я нації, проти наркоманії» |
|
35 |
Я не переношу запаху перегару |
|
36 |
Вважаю вірним твердження: «Україна тільки для українців» ( «Естонія тільки для естонців», «Росія тільки для росіян» і т.д.) |
|
37 |
У мене викликає неприйняття проповідь відмінного від мого релігійного світогляду |
|
38 |
Якщо я знаю, що людина хвора, я з ним не спілкуюся, боюся заразитися |
|
39 |
Я не люблю грубість у всіх її проявах |
|
40 |
Я не став би допомагати людині у складній ситуації, знаючи, що він наркоман |
|
41 |
У мене не викликають симпатії люди що палять |
|
42 |
Я не довіряю представникам іншої національності |
|
43 |
Мені не подобаються люди, які постійно скаржаться на свої болячки |
|
44 |
Я не переношу агресію в будь-яких її проявах |
|
45 |
Коли по телевізору виступають проповідники іншої релігії, я переключаю на інший канал |
|
46 |
П'ючий - це слабка, безвольна людина, оскільки він не може впоратися зі своєю проблемою |
|
47 |
Я не переношу запаху тютюну |
|
48 |
Я не довіряю тим, хто веде розгульний спосіб життя |
|
ОБРОБКА І ІНТЕРПРЕТАЦІЯ РЕЗУЛЬТАТІВ
Обробка індивідуальних результатів проводиться у відповідності з ключами.
Наведемо нормативи, що дозволяють визначити терпиме, толерантне, нестерпне ставлення до різних суб'єктів реальності у молоді.
№ п/п |
Об’єкт проявлення терпимого відношення |
Номер питання |
Сума балів |
1 |
Батьки |
1,9,13 |
|
2 |
Люди похилого віку |
3, 15, 16 |
|
3 |
Діти, ті, хто молодший |
4, 14, 19 |
|
4 |
Однокласники |
6, 12, 21 |
|
5 |
Малознайомі або незнайомі люди |
7,10,17 |
|
6 |
Вчителі (викладачі) |
8,18,22 |
|
7 |
Власна особистість |
5,20,23 |
|
8 |
Друзі |
2, 11, 24 |
|
9 |
Представники інших національностей |
27,36,42 |
|
10 |
Релігія, інші релігії |
26,37,45 |
|
11 |
Хворі |
29,38,43 |
|
12 |
Наркомани, токсикомани |
25,34,40 |
|
13 |
Люди, що ведуть розгульний спосіб життя |
28,33,48 |
|
14 |
Палять |
31,41,47 |
|
15 |
Ті, що п'ють |
30,35,46 |
|
16 |
Агресія |
32,39,44 |
|
12-15 балів – низький рівень терпимого відносини (переважання нетерпимого ставлення до суб'єктів реальності).
Нетерпиме ставлення характеризується неприйняттям негативного або несподіваного в оточуючих, небажанням або нездатністю зрозуміти і прийняти причини, мотиви поведінки людини, особливості його світосприйняття і світогляду. Воно виражається у прагненні змінити їх, зробивши зауваження, продемонструвавши свою зневагу до не сприймаючим його точку зору людям, причому досить агресивно, з використанням грубості, шантажу, погроз та інших прийомів впливу, тиску.
9-11 балів – переважання толерантного відношення до суб'єктів реальності.
Толерантне ставлення характеризується частковим або ситуативним прийняттям оточуючих, спробами виправити недоліки, зробити зауваження про свою незгоду і т.п., проявленням нестриманості, нетерпіння, агресії, але в деяких випадках здатністю бути терплячим, емпатичним , ассертивним (впевненим у собі).
1-8 балів - толерантне ставлення до суб'єктів реальності.
Власне толерантне ставлення оцінюється як розуміння і прийняття суб'єктів реальності в цілому, мотивації їх поведінки, світогляду, здатність проявляти стриманість і самовладання, терпіння при зустрічі з асоціальними суб'єктами дійсності (п'яними, тими що палять, токсикомани, наркомани, людьми, що ведуть розгульний спосіб життя, що проявляють агресивність у відношенні до навколишніх), ассертивно (впевнено) вирішувати виникаючі протиріччя, демонструючи дружелюбність, доброзичливість, готовність до співпраці.
Можна відняти загальний індекс терпимого, толерантного, нетерпимого відношення підлітків і молодих людей до суб'єктів реальності. Для цієї мети слід знайти середнє арифметичне значення.
Результати, отримані нами, дають дуже цікаву картину для вивчення специфіки, з'ясування меж, динаміки терпимого, толерантного, нетерпимого відношення в період підліткового і молодіжного віку.
Так, молодший підлітковий вік (10-12 років) характеризується в цілому толерантним ставленням до суб'єктів реальності, однак нетерпиме відношення спостерігається до однокласників, тих, хто молодший, і вчителів, це підтверджується різного роду дослідженнями з найбільшої вираженості проявів дитячої та підліткової агресивності на даному віковому відрізку і появи в дитячих групах та об'єднаннях такого виду психологічного тиску, як цькування. Підлітки відчувають гостру потребу в затвердженні свого «я». Схильність до конфліктів, сварок, протиборства і в цілому до нетерпимості є способом підліткового самоствердження, а сумнів, невпевненість у собі викликають потребу до самооборони.
Підлітки 13-15 років звернені до власного внутрішнього життя, схильні до фантазування, мрій і в той же час стають ще більшою мірою (в порівнянні з підлітками 10-12 років) нетерпимими, дратівливими, чутливими до проявів неповаги до них. Результат проведеного нами дослідження показують, що підлітки цього віку стають більш нетерпимі до літніх людей, друзів, батьків, вчителів, представників інших національностей, хворих людей, до агресії в будь-яких її варіаціях.
До 16 років настає новий етап самосвідомості, що виявляється в підвищеній спостережливості. У молодих людей 16-18 років ступінь неприйнятного і, отже, нетерпимого для них має тенденцію до збільшення, оскільки молоді люди стають більш критичними щодо реальності. Однак їхнє ставлення до неї «грішить» суб'єктивізмом, явища і об'єкти навколишнього світу насправді часто сприймаються ними під впливом думок значущих для них людей, засобів масової інформації, модіжних тусовок і т.д. До перелічених вище суб'єктів дійсності, що впливають на їхнє ставлення, добавляються малознайомі і незнайомі люди, релігії, представники інших релігій, наркомани, токсикомани, люди що п'ють, люди, які ведуть розгульний спосіб життя.
Слід зазначити, що агресивність в юності часто є своєрідною альтернативою стану залежності і допомагає молодим людям звільнитися від впливу патронуючих їх дорослих: батьків, наставників, педагогів, всіх тих, хто старше, в чомусь досвідченіше, хто намагається контролювати, придушувати, відкрито демонструвати владу і свій вплив. Адже чим більше молода людина залежить від навколишніх, тим більше накопичується у ньому скритої, латентної агресії.
Вважаємо важливим вчасно направляти виникаючі прояви нетерпимості, агресії в конструктивне русло. Варіантами їх здорових різновидностей є: чесна боротьба, гаряча суперечка, інтелектуальна дискусія, гумор, азартна спортивна гра, діяльність, що сприяє творчому самовираження, тренінги, вправи, дозволяють відкрито повідомляти про свої негативні відчуття і почуття і т. д. Навчати підлітків і молодь перерозподілу деструктивної агресії в конструктивне русло покликані різноманітні розвиваючі та корекційні програми.
1.6. Діагностична та корекційна робота вихователя. Методика «Вибір»
Головна мета корекційної роботи – виявити ставлення школярів до моральних норм, певних моральних якостей: відповідальність, колективізм, спрямованість, самокритичність, совісність, принциповість, чуйність, справедливість.
Як ти поводитимешся у таких ситуаціях? Вибери відповідь відповідно до твого вчинку або доповни нову відповідь.
1. Під час канікул, коли ти збирався поїхати на відпочинок, класний керівник несподівано попросив тебе допомогти навести порядок у класній кімнаті. Як ти вчиниш:
а) відповіси, що згоден допомогти, і відкладеш свій від'їзд;
б) збереш хлоп'ят і разом із ними зробиш роботу за один день;
в) пообіцяєш виконати роботу після повернення;
г) порадиш залучити на допомогу того, хто залишається на канікулах дома;
д).......або ж
2. Тобі дали доручення, яке не зовсім до душі, але його виконання необхідне для класу. Як ти вчиниш:
а) сумлінно виконаєш доручення;
б) залучиш до виконання доручення товаришів, щоб не виконувати роботу самому;
в) попросиш дати тобі більш цікаве завдання;
г) знайдеш причину для відмови;
д)........або ж
3. Ти випадково почув, як група однокласників виказувала справедливі, але неприємні зауваження на твою адресу. Як ти вчиниш:
а) спробуєш пояснити однокласникам, чим саме були викликані прорахунки в твоїй поведінці;
б) переведеш розмову на жарт, або спробуєш швидше виправити недоліки, про які йшлося;
в) спробуєш зробити вигляд, що нічого не чув;
г) вкажеш однокласникам, що вони самі не кращі за тебе, особливо тому, що обговорюють твою поведінку без тебе;
д).......або
4. У таборі праці й відпочинку під час прополювання овочів у тебе на руках утворилися мозолі.
Як ти вчиниш:
а) будеш, переборюючи біль, виконувати норму нарівні з усіма;
б) звернешся до друзів із проханням допомогти тобі виконати норму;
в) попросиш звільнити тебе від цієї роботи і перевести на іншу;
ґ) залишиш роботу нескінченою і підеш відпочивати мовчки;
д) або........
5. Ти став свідком того, як одна людина незаслужено образила іншу на твоїх очах. Що ти зробиш:
а) почнеш вимагати від винуватого пробачень на адресу постраждалої людини;
б) дізнаєшся про причину конфлікту і вимагатимеш її усунення;
в) висловиш співчуття тому, кого образили;
г) зробиш вигляд, що це тебе не стосується;
д).........або
6. Ти випадково, не бажаючи того, заподіяв зло іншій людині. Що ти вдієш:
а) зробиш усе можливе, щоб усунути зло;
б) попросиш вибачення, поясниш скривдженому, що того не хотів;
в) намагатимешся, щоб ніхто не помітив скоєного тобою зла, зробиш вигляд, що не винен;
г) перенесеш провину на того, хто постраждав; хай не лізе - сам винен;
д)........або
Обробка отриманих даних. Вибір відповіді:
а – в кожному з питань міститься активне, позитивно-стійке ставлення до відповідних моральних норм;
б — показує, що ставлення хоч і активне, але недостатньо стійке (можливі компроміси);
в — пасивне і недостатньо стійке ставлення;
г – негативне, нестійке ставлення учня до моральних норм.
РОЗДІЛ 2. ПОЛІКУЛЬТУРНІ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ
2.1. Всезагальна декларація юнеско про культурну різноманітність (витяг)
Прийнята на XX пленарному засіданні ЮНЕСКО 2 листопада 2001 р.
Стаття 1. Культурне різноманіття як загальне надбання людства
Форми культури змінюються в часі та просторі. Це культурне різноманіття виявляється в неповторності й багатоманітності особливостей притаманних группам і спільнотам, які складають людство. Як джерело обмінів, новаторства і творчості культурне різноманіття є таким же необхідним для людства, як біорізноманіття для живої природи. У цьому розумінні воно є спільним надбанням людства й має бути визнаним і закріпленим в інтересах нинішнього і майбутнього поколінь.
Стаття 2. Від культурного різноманіття до культурного плюралізму
У нашому суспільстві, яке стає все більше різноманітним, слід забезпечити гармонійну взаємодію й прагнення до співіснування людей і спільнот з плюралістичною, багатоманітною та динамічною культурною самобутністю... Культурний плюралізм, нерозривно пов'язаний із демократією, створює сприятливе середовище для культурних обмінів і розквіту творчих здібностей, які збагачують життєві сили суспільства.
Стаття 3. Культурне різноманіття як фактор розвитку
Культурне різноманіття розширює можливості вибору, які є в кожної людини, воно є одним із джерел розвитку, яке розглядається не тільки в плані економічного зростання, але і як засіб, який забезпечує повноцінне інтелектуальне, емоційне, моральне та духовне життя.
Стаття 7. Культурна спадщина як джерело творчості
Кожна творчість черпає свої сили в культурних традиціях, але досягає розквіту в контакті з іншими культурами. Ось чому необхідно зберігати, популяризувати та передавати майбутнім поколінням культурну спадщину у всіх її формах, яка відображає досвід і прагнення людства, створюючи тим самим сприятливе середовище для творчості у всій її різноманітності та заохочуючи справжній діалог між культурами.
Національна доктрина розвитку освіти (витяг)
Затверджено Указом Президента України від 17.04. 2002 № 347/2002
III. Національний характер освіти і національне виховання
4. Освіта має гуманістичний характер і ґрунтується на культурно-історичних цінностях українського народу, його традиціях і духовності. Освіта утверджує національну ідею, сприяє національній самоідентифікації, розвитку культури українського народу, оволодінню цінностями світової культури, загальнолюдськими надбаннями.
5. Національне виховання є одним із головних пріоритетів, органічною складовою освіти. Його основна мета — виховання свідомого громадянина, патріота, набуття молоддю соціального досвіду, високої культури міжнаціональних взаємовідносин, формування в молоді потреби та вміння жити в громадянському суспільстві, духовності та фізичної досконалості, моральної, художньо-естетичної, трудової, екологічної культури.
6. Національне виховання спрямовується на залучення громадян до глибинних пластів національної культури та духовності, формування в дітей та молоді національних світоглядних позицій, ідей, поглядів і переконань на основі цінностей вітчизняної та світових культур...
7. Національне виховання має здійснюватися на всіх етапах навчання дітей та молоді, забезпечувати всебічний розвиток, гармонійність і цілісність особистості, розвиток її здібностей та обдарувань, збагачення на цій основі інтелектуального потенціалу народу, його духовності й культури, виховання громадянина, здатного до самостійного мислення, суспільного вибору і діяльності, спрямованої на процвітання України.
Кодекс міжкультурного комунікатора (К. Ситарам, Р. Когделл)
Завжди пам'ятай, що ніякі наукові дані не підтверджують перевагу однієї етнічної групи над іншою.
2.2. Учнівська молодь. Цінності та пріоритети
1. Ким на сьогодні є для вас батьки?
2. Чи вважаєте ви за необхідне допомагати батькам?
3. Виділіть твердження, яке найбільше відповідає вашій думці про вашу родину?
5. Чи ваша сім'я релігійна?
6. Як ви оцінюєте матеріальний стан вашої сім'ї порівняно з іншими?
7. Якби ви могли вибирати, який із варіантів співжиття з батьками найбільше б вас задовольнив?
8. Де ви найбільше любите бути? (Виділіть тільки два варіанти відповідей).
9. Ким для вас є друзі?
4. Людьми, які мають певні засади і риси, що відповідають вашим вимогам.
10. Скільки у вас друзів?
11. Як ви вважаєте, чи стосунки дружби повинні включати зацікавлення проблемами партнера?
12. Чи припините стосунки з приятелем, який вас образив?
13. Чи обов'язково для того, щоб жити разом із коханим (-ною), (Див. табл. 1).
17. Яку церкву ви відвідуєте?
18. Як часто ви ходите на богослужіння?
19. Ви вірите у потойбічне життя?
20. Яке із суджень найбільш точно відображає ваше ставлення до Біблії?
1. Це історичні оповідання та моральні заповіти, написані древніми авторами.
21. Що вас більше цікавить?
22. Чи визначають ваші релігійні переконання вашу особисту поведінку?
23. Чи намагалися ви переконати когось у необхідності віри у Бога?
24. Чи вважаєте ви себе віруючою людиною?
25. На що ви найбільше витрачаєте свій вільний час? (Виділіть дві позиції)
26. Які з видів мистецтва вам найбільше подобаються? (Виділіть три позиції).
27. Ваші улюблені жанри у художній літературі та кіно (виділіть дві позиції):
28. На які статті ви звертаєте увагу насамперед, читаючи газету чи журнал? (Виділіть дві позиції).
29. Якою мовою ви переважно спілкуєтесь?
3. Мовою, якою зі мною спілкується співрозмовник.
30. У якому колі спілкування ви вживаєте нецензурні вирази?
31. Уявіть, що ви маєте можливість виїхати у будь-яку країну світу. Ваша головна мета:
32. Що для вас є найважливішим сьогодні?
(Виділіть дві позиції).
33. Оцініть свої шанси на досягнення поставленої мети в сучасних умовах:
34. Чи вважаєте ви себе економною людиною?
35. Що вам більше до вподоби?
Таблиця 1
|
Так |
Ні |
Важко відповісти |
Брати шлюб |
1 |
2 |
3 |
Мати згоду батькiв |
1 |
2 |
3 |
Мати окреме житло |
1 |
2 |
3 |
Інше (напишіть) |
|
|
|
2.3. Глосарій
Культура — сукупність притаманних суспільству чи соціальній групі ознак: духовних чи матеріальних, інтелектуальних чи емоційних, яка поряд з мистецтвом та літературою, охоплює спосіб життя, «уміння жити разом», системи цінностей, традиції та вірування. (Всезагальна декларація ЮНЕСКО про культурну різноманітність.)
Культурна ідентичність — відповідність особистісних якостей певним якостям окремої культури. Ідентичність особистості визначається певним набором характеристик, до яких належать: етнічне та національне походження, конфесіональна приналежність, мова, наслідування традиціям, фізичний, емоційний та інтелектуальний розвиток.
Нація — це стійка людська спільнота, сформована на підставі спільної історичної долі, культури, мови, території та економічного життя. Вона виявляється в усвідомленні належності до цієї спільноти та відчутті власної своєрідності в стосунках з представниками інших спільнот, у полікультурне виховання — виховання, яке містить організацію та зміст педагогічного процесу, в якому представлені дві й більше культур, які відрізняються за мовними, етнічними, національними чи расовими ознаками.
Самоідентифікація — право людини на самостійний вибір певної ідентичності: в культурі етносу, релігії, іншої соціальної номінації.
Самоідентифікація етнічна (національна) — найважливіший компонент соціалізації особистості, який базується на етнічній самосвідомості — єдності психічних зв'язків-установок, поведінкових стандартів й усвідомленого відчуття духовно-емоційної близькості з певною етнічною спільнотою.
Толерантність — повага й визнання рівності, відмова від домінування і насильства, визнання багатомірності й різноманіття людської культури, норм, вірувань і відмова від зведення цього різноманіття до якоїсь однієї точки.
Цінності — елементи морального виховання, найважливіші складові внутрішньої культури людини, які, виражаючись в особистісних установках, властивостях і якостях, визначають її ставлення до суспільства, природи, інших людей, самої себе.
Цінності освітні — система соціальних норм, концептуальних ідей, значень, смислів, ідеалів, що відображає провідні гуманістичні пріоритети суспільства і є головним орієнтиром для розвитку освітньої системи загалом.
ВИСНОВОК
У сучасній педагогічній науці термін «полікультурна освіта та виховання» виражає ідею міжкультурної взаємодії цінностей різних етнічних систем. Полікультурна освіта соціально й психологічно обумовлена поліетнічним характером взаємодії в сучасному світі, виступає фактором подолання роз’єднаності народів, об’єднання їхніх у шляху до прогресу. Також під полікультурною освітою можна розуміти таку систему навчання й виховання, при якій учні на теоретичному й практичному рівнях опановують системою знань, умінь і навичок, вироблених у рамках декількох культурних картин світу із властивими ним етносоціальними, етнопсихологічними, релігійно конфесіональними, мовними особливостями. У цьому зв’язку полікультурний світогляд є відбиттям моральних якостей особистості, здатної приймати необхідні правила поведінки в багатонаціональному й полі конфесіональному суспільстві.
Серед неминущих цінностей європейської освіти й «Основні орієнтири виховання учнів 1-12 класів ЗНЗ України» в особливому ряді знаходяться виховання громадянина на ідеях гуманізму, демократії, моральності, волі й рівноправності; громадянина, що володіє толерантним світоглядом, здатного до міжкультурного діалогу й взаєморозуміння із представниками інших народів. Це особливо важливо в умовах багатонаціонального суспільства, соціальна стабільність якого залежить від пріоритету педагогіки багатокультурності й толерантності. Саме в урахуванні культурних і виховних інтересів різних національностей й етнічних груп бачиться основна мета полікультурного виховання.
ЛІТЕРАТУРА
1. Бойченко В. Проблеми полікультурного виховання особистості; теоретичний аспект: Зб. наукових праць /Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді. — Вип. 5. — Кн. 1. — Київ. — Житомир, 2003.
2. Воскресенская Н. М Образование и многообразие культур // Педагогика. — 2000. — № 2.
3. Вишневєький О. У кожного народу свій годинник // Освіта. — 2003.—№51 — 12—19 листопада.
10. Лавриченко Н. М. Педагогіка соціалізації: європейські абриси. — К.: ВІРА ІНСАЙТ, 2000. — 444 с.
11. Народний календар: Посібник для педагогічних працівників/ Укладачі: Охріменко І. В., Матвіенко П. І., Тарасовська Л. Г., Вакуленко Н. А., Каліберда Г. А. — Полтава: ПОІПОПП, 1999. —140 с.
17. ФорбекМ, Європейський стандарт шкільної освіти // Шлях освіти.—1996.—№1.
1