ПЛАН-КОНСПЕКТ ВИХОВНОГО ЗАХОДУ З БІОЛОГІЇ
«Найрозумніший»
Тема: Найрозумніший студент
Мета:
Обладнання: таблички з номерами, картки з завданнями, ілюстрації
Дата проведення: 18 березня 2019 року
Місце проведення: класна група
Група: 11-А
Форма проведення: інтелектуальна гра.
План проведення:
1. Привітання, ознайомлення з правилами гри.
2.Проведення I етапу.
3.Проведення II етапу.
4.Проведення III етапу.
5.Визначення та нагородження переможця.
Хід проведення:
Добрий день, учні. Сьогодні ми проведемо інтелектуальний конкурс «Найрозумніший». Гра проходить за правилами телевізійного інтелект-шоу «Найрозумніший» в три раунди. Перший раунд – відбірковий. Гравцям задаються питання з чотирма варіантами відповідей, з яких один правильний. Завдання учасника – дати найбільшу кількість правильних відповідей. Всього ставиться 12 основних питань. За результатами першого раунду визначається шість півфіналістів.
Якщо неможливо виявити шість кращих гравців, задаються додаткові питання. На них уже не відповідають ті гравці, які пройшли в другий тур за основними питаннями. Після кожного додаткового питання, перевіряється, чи визначилися лідери. Всього може бути задано до 6 додаткових питань. Якщо шестеро гравців не визначено після додаткових питань, проводиться додатковий конкурс «Відповідність» між гравцями, які є в турнірній таблиці найближче до виходу в наступний тур (так звана група переслідування).
Другий раунд – півфінал. У другий раунд проходить 6 гравців з найбільшою кількістю балів, отриманих в 1 турі. Попередньо проводиться конкурс «Послідовність». У конкурсі «Послідовність» подано перелік подій (етапів), позначених буквами, які потрібно розташувати у правильній послідовності, де перша подія (етап) має відповідати цифрі 1, друга – цифрі 2, третя – цифрі 3, четверта – цифрі 4.
Чим швидше гравець упорався із завданням, тим раніше він буде відповідати на запитання і тим краща його ситуація при виборі категорії для гри. Безпосередньо другий раунд проходить у одне коло. В одному колі кожен з шістьох гравців повинен вибрати тему, на яку він буде відповідати. Гравець повинен дати максимально можливу кількість відповідей. За правильну відповідь гравець отримує 1 бал. В кожній категорії є 12 питань, і відповідно гравець може набрати 12 балів. На цьому етапі важлива швидкість реакції при відповіді на питання. Вибір тем гравцями йде по колу, відповідно до результатів конкурсу «Послідовність». У фінал проходить три гравці, які набрали найбільше балів. Якщо неможливо визначити трійку лідерів, наприклад, декілька гравців ділять одне місце, що виводить у фінал, між цими гравцями проводиться додатковий конкурс «Відповідність», як у першому раунді.
Третій раунд – фінал. Саме на цьому етапі ми проведемо конкурс «Хто швидше розв’яже кросворд». Відповідно, кожен з учасників отримає завдання на картці. Хто швидко, і головне, правильно розв’яже кросворд, той і буде переможцем у нашій грі.
Перший раунд – відбірковий
Я зачитую запитання і пропоную 4 варіанта відповіді на нього. Ви піднімаєте і показуєте журі картку з правильним, на вашу думку, варіантом відповіді (А, Б, В, Г). Журі слідкує за правильністю даних відповідей і підраховує суму балів, набраних кожним учасником. Якщо всі готові, ми розпочнемо.
А |
Науковий факт |
Б |
Гіпотеза |
В |
Теорія |
Г |
Експеримент |
2. Виберіть з переліку тварину, яка є паразитом людини
А |
Гідра |
Б |
Тарантул |
В |
Рак-самітник |
Г |
Стьожак широкий |
3. Близькі роди об'єднують в…
А |
Родини |
Б |
Види |
В |
Популяції |
Г |
Ряди |
4. Довга трубчаста кістка
А |
Лопатка |
Б |
Фаланга пальця |
В |
Шийний хребець |
Г |
Стегнова |
5. Захворювання людини, основним проявом якого є підвищення артеріального тиску
А |
Гіпертонічна хвороба |
Б |
Інфаркт міокарда |
В |
Дистонія |
Г |
Атеросклероз |
6. Спільний таксон, до якого належать модрина, ялівець і туя
А |
Вид |
Б |
Рід |
В |
Родина |
Г |
Клас |
Підведемо підсумок після перших 6 питань……Слово надається журі.
7. Назвіть умову, за якої в харчових продуктах може розмножуватися бактерія, що спричиняє в людини ботулізм
А |
Яскраве освітлення |
Б |
Висока температура |
В |
Відсутність кисню |
Г |
Низька температура |
8. Птах, який належить до ряду Лелекоподібні
А |
Ходуличник |
Б |
Ківі |
В |
Сокіл |
Г |
Горобець |
9. Тип темпераменту, що характеризується великою силою, врівноваженістю, високою динамічністю нервових процесів
А |
Сангвінічним |
Б |
Холеричним |
В |
Флегматичним |
Г |
Меланхолічним |
10. Процес синтезу органічних сполук з вуглекислого газу та води з використанням енергії світла й за участю фотосинтетичних пігментів, часто з виділенням кисню як побічного продукту
А |
Осмос |
Б |
Відновлення |
В |
Фотосинтез |
Г |
Дифузія |
11. Метод, який дає змогу прогнозувати наслідки різних процесів чи явищ у природі
А |
Моніторинг |
Б |
Моделювання |
В |
Експеримент |
Г |
Теорія |
12. Наука, що вивчає вимерлі види тварин і рослин
А |
Іхтіологія |
Б |
Екологія |
В |
Цитологія |
Г |
Палеонтологія |
Підведемо підсумки. Можливо, у нас вже визначено 6 півфіналістів.
Додаткові питання:
13. Єдиний природний комплекс, утворений живими організмами та середовищем існування, у якому живі та неживі компоненти пов'язані між собою обміном речовин, енергією та інформацією
А |
Екосистема |
Б |
Біома |
В |
Біогеоценоз |
Г |
Ноосфера |
14. Організована оболонка Землі, провідна роль у формуванні і підтримці якої належить живим організмам
А |
Екосистема |
Б |
Ноосфера |
В |
Біосфера |
Г |
Біома |
15. Взаємодія і співіснування різних біологічних видів
А |
Зоохорія |
Б |
Мімікрія |
В |
Симбіоз |
Г |
ерозія |
16. Прилад для вимірювання атмосферного тиску
А |
Флюгер |
Б |
Барометр |
В |
Термометр |
Г |
Психрометр |
17. «Життєвий шлях» організму, тобто послідовність етапів розвитку, через які проходить особина
А |
Онтогенез |
Б |
Техногенез |
В |
Гомеостаз |
Г |
Біоценоз |
18. Щоденний стан атмосфери
А |
Температура |
Б |
Тиск |
В |
Погода |
Г |
Вологість |
Якщо шістка гравців не визначена після додаткових питань, проводиться додатковий конкурс «Відповідність»:
Укажіть відповідність між органом та властивою йому функцією
1) легеня |
А) утворює сечу |
2) гіпофіз |
Б) виробляє жовч |
3) нирка |
В) виробляє гормони |
4) печінка |
Г) виконує газообмін |
Відповідь:
1 |
Г |
2 |
В |
3 |
А |
4 |
Б |
6 півфіналістів переходять в II раунд.
Другий раунд – півфінал
Конкурс «Послідовність»:
Учасники отримують картки з завданнями на встановлення відповідності. Перший учасник, який виконав піднімає руку, до нього підходить член журі і перевіряє правильність виконання. Так, вирішується послідовність відповідей учасників у II раунді.
Встановіть, в якій послідовності переміщується їжа в шлунку жуйних тварин
А |
книжка |
Б |
сичуг |
В |
рубець |
Г |
сітка |
Відповідь:
|
А |
Б |
В |
Г |
1 |
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
Вчитель роздає учасникам бейджики з відповідними номерами. Учні почергово відповідають на 12 питань вибраної категорії. Вчитель підраховує кількість правильних відповідей.
I категорія
«Ботаніка»
II категорія
Символи
III категорія
«Біологія людини»
IV категорія
«Зоологія»
V категорія
«Загальна біологія»
VI категорія
«Секрет - екологія»
Учасники сумують бали, визначається трійка лідерів. Останній конкурс «Розв’яжи кросворд».
|
|
|
|
Ф |
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
О |
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
Т |
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
О |
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
С |
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
И |
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
Н |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
Т |
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Е |
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
З |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Підведення підсумків, визначення переможця, нагородження.