Найрозумніший студент з біології

Про матеріал
формувати екологічну культуру учнів, екологічні знання; виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до навколишнього середовища; розвивати логічне мислення, комунікативні здібності учнів; розширювати політехнічний кругозір учнів;
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

ПЛАН-КОНСПЕКТ ВИХОВНОГО ЗАХОДУ З БІОЛОГІЇ

«Найрозумніший»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Найрозумніший студент

Мета:

  • формувати екологічну культуру учнів, екологічні знання;
  • виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до навколишнього середовища;
  • розвивати логічне мислення, комунікативні здібності учнів;
  • розширювати політехнічний кругозір учнів;

Обладнання: таблички з номерами, картки з завданнями, ілюстрації

Дата проведення: 18 березня 2019 року

Місце проведення: класна група

Група: 11-А

Форма проведення: інтелектуальна гра.

План проведення:

1. Привітання, ознайомлення з правилами гри.

2.Проведення I етапу.

3.Проведення II етапу.

4.Проведення III етапу.

5.Визначення та нагородження переможця.

Хід проведення:

Добрий день, учні. Сьогодні ми проведемо інтелектуальний конкурс «Найрозумніший». Гра проходить за правилами телевізійного інтелект-шоу «Найрозумніший» в три раунди. Перший раунд – відбірковий. Гравцям задаються питання з чотирма варіантами відповідей, з яких один правильний. Завдання учасника – дати найбільшу кількість правильних відповідей. Всього ставиться 12 основних питань. За результатами першого раунду визначається шість півфіналістів.

Якщо неможливо виявити шість кращих гравців, задаються додаткові питання. На них уже не відповідають ті гравці, які пройшли в другий тур за основними питаннями. Після кожного додаткового питання, перевіряється, чи визначилися лідери. Всього може бути задано до 6 додаткових питань. Якщо шестеро гравців не визначено після додаткових питань, проводиться додатковий конкурс «Відповідність» між гравцями, які є в турнірній таблиці найближче до виходу в наступний тур (так звана група переслідування).

Другий раунд – півфінал.  У другий раунд проходить 6 гравців з найбільшою кількістю балів, отриманих в 1 турі.  Попередньо проводиться конкурс «Послідовність». У конкурсі  «Послідовність» подано  перелік  подій (етапів),  позначених  буквами,  які  потрібно розташувати  у  правильній  послідовності,  де  перша  подія (етап)   має  відповідати цифрі 1, друга – цифрі 2, третя – цифрі 3, четверта – цифрі 4.

Чим швидше гравець упорався із завданням, тим раніше він буде відповідати на запитання і тим краща його ситуація при виборі категорії для гри. Безпосередньо другий раунд проходить у одне коло. В одному колі кожен з шістьох гравців повинен вибрати тему, на яку він буде відповідати. Гравець повинен дати максимально можливу кількість відповідей. За правильну відповідь гравець отримує 1 бал. В кожній категорії є 12 питань, і відповідно гравець може  набрати 12 балів. На цьому етапі важлива швидкість реакції при відповіді на питання. Вибір тем гравцями йде по колу, відповідно до результатів конкурсу «Послідовність». У фінал проходить три гравці, які набрали найбільше балів. Якщо неможливо визначити трійку лідерів, наприклад, декілька гравців ділять одне місце, що виводить у фінал, між цими гравцями проводиться додатковий конкурс «Відповідність», як у першому раунді.

Третій раунд – фінал. Саме на цьому етапі ми проведемо конкурс «Хто швидше розв’яже кросворд». Відповідно, кожен з учасників отримає завдання на картці. Хто швидко, і головне, правильно розв’яже кросворд, той і буде переможцем у нашій грі.

Перший раунд – відбірковий

Я зачитую запитання і пропоную 4 варіанта відповіді на нього. Ви піднімаєте і показуєте журі  картку з правильним, на вашу думку, варіантом відповіді (А, Б, В, Г). Журі слідкує за правильністю даних відповідей і підраховує суму балів, набраних кожним учасником.  Якщо всі готові, ми розпочнемо.

  1.               Наукове припущення, яке використовується для пояснення певних реальних явищ

А

Науковий факт

Б

Гіпотеза

В

Теорія

Г

Експеримент

2. Виберіть з переліку тварину, яка є паразитом людини

А

Гідра

Б

Тарантул

В

Рак-самітник

Г

Стьожак широкий

3. Близькі роди об'єднують в…

А

Родини

Б

Види

В

Популяції 

Г

Ряди

4. Довга трубчаста кістка

А

Лопатка

Б

Фаланга пальця

В

Шийний хребець

Г

Стегнова

5. Захворювання людини, основним проявом якого є підвищення артеріального тиску

А

Гіпертонічна хвороба

Б

Інфаркт міокарда

В

Дистонія

Г

Атеросклероз

6. Спільний таксон, до якого  належать модрина, ялівець і туя

А

Вид

Б

Рід

В

Родина

Г

Клас

 

Підведемо підсумок після перших 6 питань……Слово надається журі.

7. Назвіть умову, за якої в харчових продуктах може розмножуватися бактерія, що спричиняє в людини  ботулізм

А

Яскраве освітлення

Б

Висока температура

В

Відсутність кисню

Г

Низька температура

8. Птах, який належить до ряду Лелекоподібні

А

Ходуличник

Б

Ківі

В

Сокіл 

Г

Горобець

9. Тип темпераменту, що характеризується великою силою, врівноваженістю, високою динамічністю нервових процесів

А

Сангвінічним

Б

Холеричним

В

Флегматичним   

Г

Меланхолічним 

10. Процес синтезу органічних сполук з вуглекислого газу та води з використанням енергії світла й за участю фотосинтетичних пігментів, часто з виділенням кисню як побічного продукту

А

Осмос

Б

Відновлення 

В

Фотосинтез 

Г

Дифузія 

11. Метод, який дає змогу прогнозувати наслідки різних процесів чи явищ у природі

А

Моніторинг

Б

Моделювання

В

Експеримент 

Г

Теорія 

12. Наука, що вивчає вимерлі види тварин і рослин

А

Іхтіологія

Б

Екологія  

В

Цитологія

Г

Палеонтологія 

 

Підведемо підсумки. Можливо, у нас вже визначено 6 півфіналістів.

Додаткові питання:

13. Єдиний природний комплекс, утворений живими організмами та середовищем існування, у якому живі та неживі компоненти пов'язані між собою обміном речовин, енергією та інформацією

А

Екосистема

Б

Біома 

В

Біогеоценоз 

Г

Ноосфера 

14. Організована оболонка Землі, провідна роль у формуванні і підтримці якої належить живим організмам

А

Екосистема

Б

Ноосфера

В

Біосфера

Г

Біома

15. Взаємодія і співіснування різних біологічних видів

А

Зоохорія

Б

Мімікрія 

В

Симбіоз

Г

ерозія

16. Прилад для вимірювання атмосферного тиску

А

Флюгер

Б

Барометр  

В

Термометр 

Г

Психрометр

17. «Життєвий шлях» організму, тобто послідовність етапів розвитку, через які проходить особина

А

Онтогенез

Б

Техногенез 

В

Гомеостаз

Г

Біоценоз

18. Щоденний стан атмосфери

А

Температура 

Б

Тиск   

В

Погода

Г

Вологість

Якщо шістка гравців не визначена після додаткових питань, проводиться додатковий конкурс «Відповідність»:

Укажіть відповідність між органом та властивою йому функцією

1) легеня

А) утворює сечу

2) гіпофіз 

Б) виробляє жовч

3) нирка

В) виробляє гормони

4) печінка

Г) виконує газообмін

Відповідь:

1

Г

2

В

3

А

4

Б

 

 

6 півфіналістів переходять в II раунд.

Другий раунд – півфінал

Конкурс «Послідовність»:

Учасники отримують картки з завданнями на встановлення відповідності. Перший учасник, який виконав піднімає руку, до нього підходить член журі і перевіряє правильність виконання. Так, вирішується послідовність відповідей учасників у II раунді.

Встановіть, в якій послідовності переміщується їжа в шлунку жуйних тварин

А

книжка

Б

сичуг

В

рубець

Г

сітка

Відповідь:

 

А

Б

В

Г

1

 

 

 

 

2

 

 

 

 

3

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

Вчитель роздає учасникам бейджики з відповідними номерами. Учні почергово відповідають на 12 питань вибраної категорії.  Вчитель підраховує кількість правильних відповідей.

I категорія

«Ботаніка»

  1. Як називається процес утворення органічних речовин із неорганічних, що відбувається в зелених рослинах за наявності світла (фотосинтез).
  2. Наявність яких органел відрізняє рослинну клітинну від тваринної?(пластид)
  3.  Процес поглинання та засвоєння рослиною поживних речовин, необхідних для підтримання її процесів життєдіяльності (живлення)
  4. Вегетативний орган рослини, за допомогою якого вона міцно утримується в ґрунті (корінь).
  5. Вегетативний орган, який здійснює зв'язок усіх частин рослини, містить бруньки і листки (стебло)
  6. Як називають рослини, у насінні яких зародок має одну сім’ядолю (однодольні)
  7. Як називають організми, які населяють дно водойм (бентос).
  8. Назвіть представника водоростей, який має великий запас йоду, необхідного для організму людини (морська капуста, ламінарія).
  9. Орган рослин, що виникає після запліднення у квітці і містить у собі насіння (плід)
  10.  Плід, що має соковиту м’якоть,укриту тонкою шкіркою і багато дрібних насінин називається (ягодою)
  11. Один із способів вегетативного розмноження рослин, яке широко застосовують у садівництві (щеплення)
  12.  Наука про рослин (ботаніка).

II категорія

Символи

  1.        Кущ - символ перешкод, які треба подолати (терен)
  2.        Цвіте синьо, лист  –  зелений, квітник прикрашає, і мороз його не займає (барвінок)
  3.        Символ чогось рідкісного, незвичайного, якого, в принципі, не повинно бути, але воно з дивовижних причин існує (біла ворона)
  4.        Християни святять гілочки цього дерева за тиждень перед Паскою (верба)
  5. Щасливий той двір, де є гніздо цього птаха (лелека)
  6.        Вона першою вилітає у вирій і останньою звідти повертається (зозуля)
  7.        Птах – символ України (ластівка)
  8.        Символ Всесвітнього фонду дикої природи (панда велика)
  9.        Яка рослина є народним символом України? (калина)
  10.    Сімсот соколят на одній подушці сплять (соняшник).
  11. Завдяки якому художнику голуб став символом миру? (Пабло Пікассо)
  12. Дерево, яке символізує козака, парубка (явір)

 

III категорія

«Біологія людини»

  1. Рідна сполучна тканина організму, що виконує важливі функції в забезпеченні його життєдіяльності (кров).
  2. Як, по-іншому, називають статеві клітини? (гамети)
  3. Вищий рівень психічної діяльності, властивий лише людині (свідомість)
  4. Бічне викривлення хребта, яке розвивається у дитячому віці (сколіоз)
  5. Невеликі без’ядерні формені елементи крові червоного кольору(еритроцити)
  6. Підсистема, яка об'єднує органи і тканини, які захищають організм від захворювань (імунна система)
  7. Вірусне захворювання, для якого характерне підвищення температури, головний біль і нежить (грип).
  8. Основний фермент шлункового соку (пепсин)
  9. Процес обміну речовин, хімічна і механічна обробка певних речовин з метою засвоєння їх організмом називається (травленням)
  10.  Еволюційний процес виникнення і формування людини називається (антропогенезом)
  11.  Наука про будову окремих органів, їх систем й організму в цілому (анатомія)
  12. Клітина з диплоїдним набором хромосом (зигота)

IV категорія

«Зоологія»

  1. Назвіть речовини, що входять до складу певних клітин та тканин і зумовлюють їх забарвлення (пігменти)
  2. Як називається виріст грудини деяких хребетних тварин, до якого прикріплюються м’язи, що забезпечують політ?( кіль)
  3. Орган чуття риб, розташований у їхній шкірі, який сприймає напрямок течії води та інші її коливання (бічна лінія).
  4. Як називають організми, які використовують для живлення органічні речовини? (гетеротрофи).
  5. Як називають процес злиття гамет з утворенням зиготи ? (запліднення)
  6. Органи тварин, які виробляють і виділяють специфічні речовини, що забезпечують виконання певних життєвих функцій (залози)
  7. Сукупність водних тварин, які активно плавають у товщі води та можуть протистояти течії (нектон)
  8. Здатність організму реагувати на той чи інший подразник середовища існування (подразливість)
  9. Фото-питання – Метелик, занесений до Червоної книги України (махаон)
  10.  Представник плазунів, який має чотирьохкамерне серце (крокодил)
  11. Акула, яка мешкає у Чорному морі (катран)
  12. Галузь біології, об’єктом вивчення якої є тварини (зоологія)

 

V категорія

«Загальна біологія»

 

  1. Вчений, який відкрив клітину (Гук).
  2. Процес утворення органічних речовин із неорганічних, що відбувається в зелених рослинах за наявності світла (фотосинтез).
  3. Високомолекулярні біополімери, мономерами яких є залишки амінокислот (білки)
  4. Виникнення пристосувань у живих систем у відповідь на зміни, які відбуваються в їхньому зовнішньому чи внутрішньому середовищах(адаптація)
  5. Триплет нуклеотидів, одиниця генетичного коду в молекулі нуклеїнової кислоти, яка несе інформацію про певну амінокислоту (кодон)
  6. Ділянка молекули нуклеїнової кислоти, що містить інформацію про первинну структуру молекул поліпептиду (ген)
  7. Необоротний процес історичних змін живих систем (еволюція)
  8. Органели клітини, які мають вигляд порожнин, оточених мембраною і заповнених рідиною (вакуоля)
  9. Наука про будову та процеси життєдіяльності клітин (цитологія)
  10. Біологічно активні низькомолекулярні органічні сполуки, які беруть участь в обміні речовин і перетворення енергії, здебільшого як компоненти складних ферментів (вітаміни)
  11. Які вчені є авторами клітинної теорії (Шлейден і Шван)
  12. Процес поглинання клітиною рідини разом з розчиненими в ній сполуками (піноцитоз)

 

 

VI категорія

«Секрет - екологія»

  1. Вчений, який запропонував термін «біосфера» (Е.Зюсс)
  2. Організми, які продукують органічні речовини із неорганічних сполук (продуценти)
  3. Паразити, котрі живуть всередині тіла хазяїна (ендопаразити)
  4. Періодичне переміщення тварин «туди і назад» між суттєво відмінними середовищами існування, що просторово віддалені одне від одного (міграція)
  5. Газова оболонка Землі (атмосфера)
  6. Територія або акваторія, на якій зберігається в природному стані весь її природний комплекс (заповідник)
  7. Земельна ділянка, зайнята плодовими насадженнями (сад)
  8. Анотований та ілюстрований перелік рідкісних видів та видів, що знаходяться під загрозою зникнення, і підлягають охороні (Червона книга)
  9. Явище в атмосфері Землі, при якому енергія сонячних променів, відбиваючись від поверхні Землі, не може повернутися в космос, оскільки затримується молекулами різних газів (парниковий ефект)
  10. Організована оболонка Землі, провідна роль у формуванні і підтримці якої належить живим організмам (біосфера)
  11. Зелений пігмент, присутній в клітинах рослин, деяких водоростей і ціанобактерій, що надає їм відповідного кольору (хлорофіл)
  12. Речовини і матеріали, що утворюються у процесі людської діяльності і не мають подальшого використання за місцем утворення чи виявлення (відходи)

 

Учасники сумують бали, визначається трійка лідерів. Останній конкурс «Розв’яжи кросворд». 

 

 

 

 

Ф

 

 

 

 

 

О

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Т

 

 

 

 

 

О

 

 

 

 

 

 

С

 

 

 

И

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Н

 

 

 

 

Т

 

 

 

Е

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

З

 

  1. Новий стан біосфери, за якого визначальним фактором стає розумова діяльність людини (ноосфера)
  2. Територія, спеціально створена людиною, з будівлями і обладнанням для утримання, збереження зникаючих видів та публічного показу тварин (зоопарк)
  3. Організми, які продукують органічні речовини із неорганічних сполук (продуценти)
  4. Штучна екосистема, створена людиною в результаті застосування комплексу агротехнічних засобів обробітку ґрунту  (агроценоз)
  5. Періодичний функціональний стан організму людини, який характеризується вимкненням свідомості й зниженням здатності нервової системи відповідати на зовнішні подразники (сон)
  6. Процес окислення органічних речовин, що супроводжується їх розпадом на воду та вуглекислий газ із виділенням енергії (дихання)
  7. Вегетативний орган рослини, за допомогою якого вона міцно утримується в ґрунті (корінь).
  8. Генеративний орган рослини, який забезпечує статеве розмноження рослин (квітка)
  9. Велика залоза внутрішньої секреції безхребетних та хребетних тварин і людини, яка бере участь у перетравлюванні їжі (печінка)
  10. Процес, результатом якого стає утворення статевих клітин, починається в організмі людини під час ембріонального розвитку (гаметогенез)

 

 

Підведення підсумків, визначення переможця, нагородження.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
21 лютого
Переглядів
109
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку