Урок словесності. На якому повторити самостійні частини мови; розвивати вміння знаходити самостійні частини мови, використовувати у власному мовленні, цінувати думки товаришів; виховувати доброту, чуйність, вміння бачити і творити красиве, робити висновки та узагальнення, висловлювати свої думки в логічній послідовності, виховувати почуття поваги до старшого покоління, працелюбність, любов до рідної землі на матеріалах творів великого педагога.
Урок словесності
НЕ СЛОВАМИ, А ДОБРИМИ ДІЛАМИ
Мета: повторити самостійні частини мови; розвивати вміння знаходити самостійні частини мови, використовувати у власному мовленні, цінувати думки товаришів; виховувати доброту, чуйність, вміння бачити і творити красиве, робити висновки та узагальнення, висловлювати свої думки в логічній послідовності, виховувати почуття поваги до старшого покоління, працелюбність, любов до рідної землі на матеріалах творів великого педагога.
Обладнання: портрет В. Сухомлинського, виставка казок, малюнки до казок, картка-план, малюнки дітей.
Хід заняття
І. Організаційний момент. Не повідомляти теми уроку, а націлити, що тему вони самі оголосять в кінці уроку. Повідомити мету і завдання заняття.
1.Тож налаштуємося на урок
- Якщо ви хочете бути добрими і розумними, погладьте себе по голівці.
- Якщо ви хочете бути дружними, візьміть один одного за руки.
- Якщо ви хочете бути веселими і здоровими, поплескайте в долоні
2. Діти, як ви гадаєте, кому належать ці слова?
«Людина красива не словами, а своїми ділами».
а) В.О. Сухомлинський
б) Т.Г. Шевченко
в) І.Я. Франко
2. Гра «Продовжіть рядок»
Згадайте, що ви знаєте про цю людину. Дайте відповідь словами-іменниками.
В.О. Сухомлинський – селянин (село Василівка (нині Онуфріївський район Кіровоградської області),
…вчитель (української мови і літератури),
…директор (Павлиської середньої школи),
…фронтовик (під час Другої світової війни),
…науковець,
…письменник (казкар-добротворець української «Школи Радості»)…
II. Основна частина
Вчитель: Які ви знаєте гарні справи? Перахуйте їх, використавши дієслова.
3. Гра «Незакінчені речення»
За початком закінчіть речення дієсловами й поясніть свою думку, дані запишіть у таблицю. Якою частиною мови виступають виділені слова?
«Гарні справи» (додаток)
Голодного ……..
Спраглого ……
Подорожнього в дім …….
Недужого ……
Любити і …….Батьківщину
Шанувати і ……..батьків своїх
Дерево……,….. природу
Не сміятися над ……..
Поважати думку……..
Голодного нагодувати |
Спраглого напоїти |
Подорожнього в дім прийняти |
Недужого відвідати |
Любити і захищати Батьківщину |
Шанувати і поважати батьків своїх |
Дерево посадити, берегти природу |
Не сміятися над каліками |
Поважати думку іншого |
4. Гра «Казкові пазли»
Зібрати пазли і дізнатися назву казки В.О. Сухомлинського. Які частини мови використав автор у назві твору?
1 група
5. Перекажіть казку . Випишіться прикметники.
ДУБ ПІД ВІКНОМ
Молодий лісник побудував у лісі велику кам’яну хату і посадив дуб під вікном.
Минали роки, виростали у лісника діти, розростався дубок, старів лісник.
І ось через багато літ, коли лісник став дідусем, дуб розрісся так, що заступив вікно. Стало темно в кімнаті, а в ній жила красуня – лісникова внучка.
– Зрубай дуба, дідусю, – просить онучка, – темно в кімнаті.
– Завтра вранці почнемо… – відповів дідусь. Настав ранок. Покликав дідусь трьох синів і дев’ятьох онуків, покликав онучку-красуню й сказав:
– Будемо хату переносити в інше місце.
І пішов з лопатою копати рівчак під фундамент. За ним пішли три сини, дев’ять онуків і красуня-внучка.
2 група
5. Перекажіть казку . Випишіться займенники.
ДЕРКАЧ І КРІТ
Із далекого теплого краю повертався на північ, на нашу землю, маленький Деркач. Це пташка сіренька. Улітку вона виводить у нас діток, а на зиму відлітає в Африку.
Важко летіти Деркачеві, маленькі в нього крильця. Того він як де летить, а як де й пішки іде. Ось і зараз, опустившись на землю, він ішов і йшов на північ.
Іде собі й тихенько пісеньку співає про далекий північний край, про гніздечко під кущем лози на зеленому лузі там його мила Батьківщина.
Іде собі, іде й зустрічає Крота. Сидить Кріт у норі, висунув мордочку й питає Деркача:
—Хто ти такий і куди йдеш?
— Я пташка Деркач, повертаюсь на батьківщину із теплого краю.
Розповів Деркач Кротові про свою далеку північну вітчизну й про теплу африканську землю.
— А чого ти не поселишся на тій теплій землі і не живеш там завжди? — питається здивований Кріт. — Чого щороку мандруєш тисячі кілометрів? Ти ж до крові поранив ноги. Тебе скрізь підстерігає шуліка. Що заставляє тебе так поневірятися? Що тебе кличе на холодну північ?
— Батьківщина, — відповів Деркач.
3 група
5. Перекажіть казку . Випишіться числівники.
Сьома дочка
Було у матері сім дочок. Ось поїхала одного разу мати в гості до сина, а син жив далеко-далеко. Повернулась додому аж через місяць.
Коли мати ввійшла до хати, дочки одна за одною почали говорити, як вони скучали за матір’ю.
— Я скучила за тобою, немов маківка за сонячним променем, — сказала перша дочка.
— Я ждала тебе, як суха земля жде краплину води, — промовила друга дочка.
— Я плакала за тобою, як маленьке пташеня за пташкою, — сказала третя.
— Мені тяжко було без тебе, як бджолі без квітки, — щебетала четверта.
— Ти снилась мені, як троянді сниться краплина роси, — промовила п'ята.
— Я виглядала тебе, як вишневий садок виглядає соловейка, — сказала шоста.
А сьома дочка нічого не сказала. Вона зняла з ніг матусі взуття й принесла їй води в мисці помити ноги.
4 група
5. Перекажіть казку . Випишіться власні іменники.
СОЛОВЕЙ І ЖУК
У садку співав Соловей. Його пісня була дуже гарна. Він знав, що його пісню люблять люди. Того й дивився з погордою на квітучий сад, на синє небо й на маленьку дівчинку, що сиділа в саду й слухала його пісню.
А коло Соловейка літав великий рогатий Жук. Він літав і гудів.
Соловей припинив свою пісню та й каже:
— Перестань гудіти. Ти не даєш мені співати. Твоє гудіння нікому не потрібне. Та й краще, аби тебе, Жуче, зовсім не було.
Жук гідно відповів:
— Ні, Солов’ю, без мене, Жука, неможливий світ, як і без тебе, Солов’я.
— Ну й мудрець! — всміхнувся Соловей. — Виходить, що й ти потрібен людям? Ось запитаємо дівчинку, вона скаже, хто потрібен людям, а хто ні.
Полетіли Соловей і Жук до дівчинки та й питають:
— Скажи, дівчинко, кого треба залишити в світі — Солов’я чи Жука?
— Хай собі будуть і Соловей, і Жук, відповіла дівчинка.
Тоді подумала й додала:
— Як же можна без Жука?
6. Завдання «Підбери малюнок до казки» і поясни свій вибір.
Командири груп підходять до дошки, знімають малюнок, який відповідає по змісту і пояснюють свій вибір. Перераховують прислівники, які зображені на малюнку.
7. Гра «Знайди відповідність»
Діти перечитують з дошки ще раз таблицю «Гарні справи» і називають тільки ті, які відповідають змісту казки .
8. Закінчити життєву ситуацію і зробити висновок.
9. Гра "Якщо ти добра людина, то повинен ..."
Умова гри . Якщо людина повинна робити те, що я записано, то ви залишаєте, а якщо ні, то викреслюєте. Яку частину мови в цих правилах зустрічаємо частіше?
• Допомагати мамі мити посуд
• Робити комусь зле, якщо цього ніхто не бачить
• Не вмиватися
• Берегти рідну природу та охороняти її
• Шанувати працю інших людей
• Галасувати, коли хтось відпочиває
• Бути вихованою, стриманою
• Обманювати, хвалитися
• Насміхатись з чужого горя
• Добре вчитися, багато читати
• Не слухати батьків
• Допомагати друзям у біді
• Ділитися тим що в тебе є
• Ображати інших
• Захищати слабкого
• Спати на уроках
• Красти
• Любити своїх батьків.
10. Завдання «Добери назву уроку, користуючись прислів’ями та приказками».
Так як же можна назвати наш урок?
Поспішайте робити добро!
Людина красна не словами, а добрими ділами
Добре діло роби сміло
Більше діла-менше слів
ІІІ. Підсумкове слово вчителя
Ми пригадали з вами частини мови, навчилися використовувати у власному мовлені та знаходити в чужому.
В.О. Сухомлинський заповідав поспішати робити добро, щоб тепло наших сердець зігрівало усіх добрими вчинками.
Будьте гідними його заповідям і світ стане світліший, добріший, миліший.
ДОДАТОК 1
Голодного ……..
Спраглого ……
Подорожнього в дім …….
Недужого ……
Любити і ……………………………Батьківщину
Шанувати і ………………………..батьків своїх
Дерево……………………….., …… …………………..природу
Не сміятися над ……..
Поважати думку……..
ДОДОТОК 2
ДОДАТОК 3
ДУБ ПІД ВІКНОМ
Молодий лісник побудував у лісі велику кам’яну хату і посадив дуб під вікном.
Минали роки, виростали у лісника діти, розростався дубок, старів лісник.
І ось через багато літ, коли лісник став дідусем, дуб розрісся так, що заступив вікно. Стало темно в кімнаті, а в ній жила красуня – лісникова внучка.
– Зрубай дуба, дідусю, – просить онучка, – темно в кімнаті.
– Завтра вранці почнемо… – відповів дідусь. Настав ранок. Покликав дідусь трьох синів і дев’ятьох онуків, покликав онучку-красуню й сказав:
– Будемо хату переносити в інше місце.
І пішов з лопатою копати рівчак під фундамент. За ним пішли три сини, дев’ять онуків і красуня-внучка.
ДЕРКАЧ І КРІТ
Із далекого теплого краю повертався на північ, на нашу землю, маленький Деркач. Це пташка сіренька. Улітку вона виводить у нас діток, а на зиму відлітає в Африку.
Важко летіти Деркачеві, маленькі в нього крильця. Того він як де летить, а як де й пішки іде. Ось і зараз, опустившись на землю, він ішов і йшов на північ.
Іде собі й тихенько пісеньку співає про далекий північний край, про гніздечко під кущем лози на зеленому лузі там його мила Батьківщина.
Іде собі, іде й зустрічає Крота. Сидить Кріт у норі, висунув мордочку й питає Деркача:
—Хто ти такий і куди йдеш?
— Я пташка Деркач, повертаюсь на батьківщину із теплого краю.
Розповів Деркач Кротові про свою далеку північну вітчизну й про теплу африканську землю.
— А чого ти не поселишся на тій теплій землі і не живеш там завжди? — питається здивований Кріт. — Чого щороку мандруєш тисячі кілометрів? Ти ж до крові поранив ноги. Тебе скрізь підстерігає шуліка. Що заставляє тебе так поневірятися? Що тебе кличе на холодну північ?
— Батьківщина, — відповів Деркач.
Сьома дочка
Було у матері сім дочок. Ось поїхала одного разу мати в гості до сина, а син жив далеко-далеко. Повернулась додому аж через місяць.
Коли мати ввійшла до хати, дочки одна за одною почали говорити, як вони скучали за матір’ю.
— Я скучила за тобою, немов маківка за сонячним променем, — сказала перша дочка.
— Я ждала тебе, як суха земля жде краплину води, — промовила друга дочка.
— Я плакала за тобою, як маленьке пташеня за пташкою, — сказала третя.
— Мені тяжко було без тебе, як бджолі без квітки, — щебетала четверта.
— Ти снилась мені, як троянді сниться краплина роси, — промовила п'ята.
— Я виглядала тебе, як вишневий садок виглядає соловейка, — сказала шоста.
А сьома дочка нічого не сказала. Вона зняла з ніг матусі взуття й принесла їй води в мисці помити ноги.
СОЛОВЕЙ І ЖУК
У садку співав Соловей. Його пісня була дуже гарна. Він знав, що його пісню люблять люди. Того й дивився з погордою на квітучий сад, на синє небо й на маленьку дівчинку, що сиділа в саду й слухала його пісню.
А коло Соловейка літав великий рогатий Жук. Він літав і гудів.
Соловей припинив свою пісню та й каже:
— Перестань гудіти. Ти не даєш мені співати. Твоє гудіння нікому не потрібне. Та й краще, аби тебе, Жуче, зовсім не було.
Жук гідно відповів:
— Ні, Солов’ю, без мене, Жука, неможливий світ, як і без тебе, Солов’я.
— Ну й мудрець! — всміхнувся Соловей. — Виходить, що й ти потрібен людям? Ось запитаємо дівчинку, вона скаже, хто потрібен людям, а хто ні.
Полетіли Соловей і Жук до дівчинки та й питають:
— Скажи, дівчинко, кого треба залишити в світі — Солов’я чи Жука?
— Хай собі будуть і Соловей, і Жук, відповіла дівчинка.
Тоді подумала й додала:
— Як же можна без Жука?
ДОДАТОК 4
ДОДАТОК 5
• Допомагати мамі мити посуд
• Робити комусь зле, якщо цього ніхто не бачить
• Не вмиватися
• Берегти рідну природу та охороняти її
• Шанувати працю інших людей
• Галасувати, коли хтось відпочиває
• Бути вихованою, стриманою
• Обманювати, хвалитися
• Насміхатись з чужого горя
• Добре вчитися, багато читати
• Не слухати батьків
• Допомагати друзям у біді
• Ділитися тим що в тебе є
• Ображати інших
• Захищати слабкого
• Спати на уроках
• Красти
• Любити своїх батьків.
1