Урок "НЕ СЛОВАМИ, А ДОБРИМИ ДІЛАМИ"

Про матеріал

Урок словесності. На якому повторити самостійні частини мови; розвивати вміння знаходити самостійні частини мови, використовувати у власному мовленні, цінувати думки товаришів; виховувати доброту, чуйність, вміння бачити і творити красиве, робити висновки та узагальнення, висловлювати свої думки в логічній послідовності, виховувати почуття поваги до старшого покоління, працелюбність, любов до рідної землі на матеріалах творів великого педагога.

Перегляд файлу


 Урок словесності

Похожее изображениеНЕ СЛОВАМИ, А ДОБРИМИ ДІЛАМИ
 

Мета: повторити самостійні частини мови; розвивати вміння знаходити самостійні частини мови, використовувати у власному мовленні,  цінувати думки товаришів; виховувати доброту, чуйність, вміння бачити і творити красиве, робити висновки та узагальнення, висловлювати свої думки в логічній послідовності, виховувати почуття поваги до старшого покоління, працелюбність, любов до рідної землі на матеріалах творів великого педагога.

Обладнання: портрет В. Сухомлинського, виставка казок, малюнки до казок, картка-план, малюнки дітей.

Хід заняття

І. Організаційний момент. Не повідомляти теми уроку, а націлити, що тему вони самі оголосять в кінці уроку. Повідомити  мету і завдання заняття.

1.Тож налаштуємося на урок

- Якщо ви хочете бути добрими і розумними, погладьте себе по голівці.

- Якщо ви хочете бути дружними, візьміть один  одного за руки.

- Якщо ви хочете бути веселими і здоровими, поплескайте в долоні

2. Діти, як ви гадаєте, кому належать ці слова?

«Людина красива не словами, а своїми ділами».

а) В.О. Сухомлинський
б) Т.Г. Шевченко
в) І.Я. Франко

2. Гра «Продовжіть рядок»

Згадайте, що ви знаєте про цю людину. Дайте відповідь словами-іменниками.

В.О. Сухомлинський – селянин  (село Василівка (нині Онуфріївський район Кіровоградської області),

…вчитель (української мови і літератури),

…директор (Павлиської середньої школи),

…фронтовик (під час Другої світової війни),

…науковець,

…письменник (казкар-добротворець української «Школи Радості»)…

II. Основна частина

Вчитель: Які ви знаєте гарні справи? Перахуйте їх, використавши дієслова.

3. Гра «Незакінчені речення»

За початком закінчіть речення дієсловами й  поясніть свою думку, дані запишіть у таблицю. Якою частиною мови виступають виділені слова?

«Гарні справи» (додаток)

 Голодного ……..

 Спраглого ……

Подорожнього в дім …….

Недужого ……

Любити і …….Батьківщину

Шанувати і ……..батьків своїх

Дерево……,….. природу

Не сміятися над ……..

Поважати думку……..

 

 Голодного нагодувати

Спраглого напоїти

Подорожнього в дім прийняти

Недужого відвідати

Любити і захищати Батьківщину

Шанувати і поважати батьків своїх

Дерево посадити, берегти природу

Не сміятися над каліками

Поважати думку іншого

Похожее изображение

4. Гра «Казкові пазли» 

Зібрати пазли і дізнатися назву казки В.О. Сухомлинського. Які частини мови використав автор у назві твору?

1 група

5. Перекажіть казку . Випишіться прикметники.

ДУБ ПІД ВІКНОМ

  Молодий лісник побудував у лісі велику кам’яну хату і посадив дуб під вікном.
       Минали роки, виростали у лісника діти, розростався дубок, старів лісник.
І ось через багато літ, коли лісник став дідусем, дуб розрісся так, що заступив вікно. Стало темно в кімнаті, а в ній жила красуня – лісникова внучка.
– Зрубай дуба, дідусю, – просить онучка, – темно в кімнаті.
– Завтра вранці почнемо… – відповів дідусь. Настав ранок. Покликав дідусь трьох синів і дев’ятьох онуків, покликав онучку-красуню й сказав:
– Будемо хату переносити в інше місце.
І пішов з лопатою копати рівчак під фундамент. За ним пішли три сини, дев’ять онуків і красуня-внучка.

2 група 

5. Перекажіть казку . Випишіться займенники.

ДЕРКАЧ І КРІТ

Із далекого теплого краю повертався на північ, на нашу землю, маленький Деркач. Це пташка сіренька. Улітку вона виводить у нас діток, а на зиму відлітає в Африку. 
Важко летіти Деркачеві, маленькі в нього крильця. Того він як де летить, а як де й пішки іде. Ось і зараз, опустившись на землю, він ішов і йшов на північ. 
Іде собі й тихенько пісеньку співає про далекий північний край, про гніздечко під кущем лози на зеленому лузі там його мила Батьківщина.
Іде собі, іде й зустрічає Крота. Сидить Кріт у норі, висунув мордочку й питає Деркача:
—Хто ти такий і куди йдеш?
— Я пташка Деркач, повертаюсь на батьківщину із теплого краю.
Розповів Деркач Кротові про свою далеку північну вітчизну й про теплу африканську землю.
— А чого ти не поселишся на тій теплій землі і не живеш там завжди? — питається здивований Кріт. — Чого щороку мандруєш тисячі кілометрів? Ти ж до крові поранив ноги. Тебе скрізь підстерігає шуліка. Що заставляє тебе так поневірятися? Що тебе кличе на холодну північ?
— Батьківщина, — відповів Деркач.

 

 

3 група

5. Перекажіть казку . Випишіться числівники.

Сьома дочка

Було у матері сім дочок. Ось поїхала одного разу мати в гості до сина, а син жив далеко-далеко. Повернулась додому аж через місяць. 
Коли мати ввійшла до хати, дочки одна за одною почали говорити, як вони скучали за матір’ю. 
— Я скучила за тобою, немов маківка за сонячним променем, — сказала перша дочка. 
— Я ждала тебе, як суха земля жде краплину води, — промовила друга дочка. 
— Я плакала за тобою, як маленьке пташеня за пташкою, — сказала третя. 
— Мені тяжко було без тебе, як бджолі без квітки, — щебетала четверта. 
— Ти снилась мені, як троянді сниться краплина роси, — промовила п'ята. 
— Я виглядала тебе, як вишневий садок виглядає соловейка, — сказала шоста. 
       А сьома дочка нічого не сказала. Вона зняла з ніг матусі взуття й принесла їй води в мисці помити ноги.

4 група

5. Перекажіть казку . Випишіться власні іменники.

СОЛОВЕЙ І ЖУК

У садку співав Соловей. Його пісня була дуже гарна. Він знав, що його пісню люблять люди. Того й дивився з погордою на квітучий сад, на синє небо й на маленьку дівчинку, що сиділа в саду й слухала його пісню.
А коло Соловейка літав великий рогатий Жук. Він літав і гудів.
Соловей припинив свою пісню та й каже:
— Перестань гудіти. Ти не даєш мені співати. Твоє гудіння нікому не потрібне. Та й краще, аби тебе, Жуче, зовсім не було.
Жук гідно відповів:
— Ні, Соловю, без мене, Жука, неможливий світ, як і без тебе, Солов’я.
— Ну й мудрець! — всміхнувся Соловей. — Виходить, що й ти потрібен людям? Ось запитаємо дівчинку, вона скаже, хто потрібен людям, а хто ні.
Полетіли Соловей і Жук до дівчинки та й питають:
— Скажи, дівчинко, кого треба залишити в світі — Солов’я чи Жука?
— Хай собі будуть і Соловей, і Жук, відповіла дівчинка. 
Тоді подумала й додала: 
— Як же можна без Жука?

ВИХОВНА ГОДИНА «НЕ СЛОВАМИ, А ДОБРИМИ ДІЛАМИ»6. Завдання «Підбери малюнок до казки» і поясни свій вибір.

Командири груп підходять до дошки, знімають малюнок, який відповідає по змісту і пояснюють свій вибір.  Перераховують прислівники, які зображені на малюнку.

7. Гра «Знайди відповідність»

Діти перечитують з дошки ще раз  таблицю «Гарні справи» і називають тільки ті, які відповідають змісту казки .

8. Закінчити життєву ситуацію і зробити висновок.

 

  • Маленьке пташеня випало з гнізда. Воно лежало на землі, безпорадно чекаючи допомоги. Це побачили Сашко і Маринка. Діти вирішили забрати пташеня додому. Над ними стурбовано літала мати пташеняти, ніби хотіла про щось їм сказати. Побачивши це, хлопчик і дівчинка…
  • Під час дощу серед двору з’явилася велика калюжа. Ніна, дуже гарно одягнена, поспішала у гості. По дорозі вона зустріла бабусю. Вона з розпачем дивиться на калюжу, у яку впала її палиця. Мабуть, старенька не могла самостійно її  підняти. Ніна на мить зупинилася і уявила свою бабусю в такій ситуації. Дівчинка поспішала, але…
  • У парку весело гралися діти. Вони підкидали і ловили мяч.  До них підїхав хлопчик у візку. У нього була травмована нога. Він сумними очима дивився на своїх однолітків і міцно притискав м’яч  до грудей. Петрик і Галинка помітили хлопчика. Вони…
  • Хлопчики і дівчатка гралися у схованки. Несподівано Сергійко спіткнувся і упав, він  розбив коліно.  Хлопчик   заплакав, у нього текла кров. Дівчатка кинулися до нього. Оленка почала заспокоювати Сергійка. Галинка, крім жалісливих слів…

9. Гра "Якщо ти добра людина, то повинен ..."

Умова гри . Якщо людина повинна робити те, що я записано, то ви залишаєте, а якщо ні, то викреслюєте. Яку частину мови в цих правилах зустрічаємо частіше?

 Допомагати мамі мити посуд

 Робити комусь зле, якщо цього ніхто не бачить

 Не вмиватися

 Берегти рідну природу та охороняти її

 Шанувати працю інших людей

 Галасувати, коли хтось відпочиває

 Бути вихованою, стриманою

 Обманювати, хвалитися

 Насміхатись з чужого горя

 Добре вчитися, багато читати

 Не слухати батьків

 Допомагати друзям у біді

 Ділитися тим що в тебе є

 Ображати інших

 Захищати слабкого

 Спати на уроках

 Красти

 Любити своїх батьків.

10. Завдання «Добери назву уроку, користуючись прислів’ями та приказками».

Так як же можна назвати наш урок?

Поспішайте робити добро!

Людина красна не словами, а добрими ділами

Добре діло роби сміло

Більше діла-менше слів

ІІІ. Підсумкове слово вчителя

Ми пригадали з вами частини мови, навчилися використовувати у власному мовлені та знаходити в чужому.

В.О. Сухомлинський заповідав поспішати робити добро, щоб  тепло наших сердець зігрівало усіх добрими вчинками.

Будьте гідними його заповідям і світ стане світліший, добріший, миліший.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 1

 

 

 Голодного ……..

 Спраглого ……

Подорожнього в дім …….

Недужого ……

Любити і ……………………………Батьківщину

Шанувати і ………………………..батьків своїх

Дерево………………………..,    …… …………………..природу

Не сміятися над ……..

Поважати думку……..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДОТОК  2

Похожее изображение

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 3

ДУБ ПІД ВІКНОМ

  Молодий лісник побудував у лісі велику кам’яну хату і посадив дуб під вікном.
       Минали роки, виростали у лісника діти, розростався дубок, старів лісник.
І ось через багато літ, коли лісник став дідусем, дуб розрісся так, що заступив вікно. Стало темно в кімнаті, а в ній жила красуня – лісникова внучка.
– Зрубай дуба, дідусю, – просить онучка, – темно в кімнаті.
– Завтра вранці почнемо… – відповів дідусь. Настав ранок. Покликав дідусь трьох синів і дев’ятьох онуків, покликав онучку-красуню й сказав:
– Будемо хату переносити в інше місце.
І пішов з лопатою копати рівчак під фундамент. За ним пішли три сини, дев’ять онуків і красуня-внучка.

 

ДЕРКАЧ І КРІТ

Із далекого теплого краю повертався на північ, на нашу землю, маленький Деркач. Це пташка сіренька. Улітку вона виводить у нас діток, а на зиму відлітає в Африку. 
Важко летіти Деркачеві, маленькі в нього крильця. Того він як де летить, а як де й пішки іде. Ось і зараз, опустившись на землю, він ішов і йшов на північ. 
Іде собі й тихенько пісеньку співає про далекий північний край, про гніздечко під кущем лози на зеленому лузі там його мила Батьківщина.
Іде собі, іде й зустрічає Крота. Сидить Кріт у норі, висунув мордочку й питає Деркача:
—Хто ти такий і куди йдеш?
— Я пташка Деркач, повертаюсь на батьківщину із теплого краю.
Розповів Деркач Кротові про свою далеку північну вітчизну й про теплу африканську землю.
— А чого ти не поселишся на тій теплій землі і не живеш там завжди? — питається здивований Кріт. — Чого щороку мандруєш тисячі кілометрів? Ти ж до крові поранив ноги. Тебе скрізь підстерігає шуліка. Що заставляє тебе так поневірятися? Що тебе кличе на холодну північ?
— Батьківщина, — відповів Деркач.

 

 

 

 

 

Сьома дочка

Було у матері сім дочок. Ось поїхала одного разу мати в гості до сина, а син жив далеко-далеко. Повернулась додому аж через місяць. 
Коли мати ввійшла до хати, дочки одна за одною почали говорити, як вони скучали за матір’ю. 
— Я скучила за тобою, немов маківка за сонячним променем, — сказала перша дочка. 
— Я ждала тебе, як суха земля жде краплину води, — промовила друга дочка. 
— Я плакала за тобою, як маленьке пташеня за пташкою, — сказала третя. 
— Мені тяжко було без тебе, як бджолі без квітки, — щебетала четверта. 
— Ти снилась мені, як троянді сниться краплина роси, — промовила п'ята. 
— Я виглядала тебе, як вишневий садок виглядає соловейка, — сказала шоста. 
       А сьома дочка нічого не сказала. Вона зняла з ніг матусі взуття й принесла їй води в мисці помити ноги.

 

СОЛОВЕЙ І ЖУК

У садку співав Соловей. Його пісня була дуже гарна. Він знав, що його пісню люблять люди. Того й дивився з погордою на квітучий сад, на синє небо й на маленьку дівчинку, що сиділа в саду й слухала його пісню.
А коло Соловейка літав великий рогатий Жук. Він літав і гудів.
Соловей припинив свою пісню та й каже:
— Перестань гудіти. Ти не даєш мені співати. Твоє гудіння нікому не потрібне. Та й краще, аби тебе, Жуче, зовсім не було.
Жук гідно відповів:
— Ні, Солов’ю, без мене, Жука, неможливий світ, як і без тебе, Солов’я.
— Ну й мудрець! — всміхнувся Соловей. — Виходить, що й ти потрібен людям? Ось запитаємо дівчинку, вона скаже, хто потрібен людям, а хто ні.
Полетіли Соловей і Жук до дівчинки та й питають:
— Скажи, дівчинко, кого треба залишити в світі — Солов’я чи Жука?
— Хай собі будуть і Соловей, і Жук, відповіла дівчинка. 
Тоді подумала й додала: 
— Як же можна без Жука?

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 4

ВИХОВНА ГОДИНА «НЕ СЛОВАМИ, А ДОБРИМИ ДІЛАМИ»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 5

 Допомагати мамі мити посуд

 Робити комусь зле, якщо цього ніхто не бачить

 Не вмиватися

 Берегти рідну природу та охороняти її

 Шанувати працю інших людей

 Галасувати, коли хтось відпочиває

 Бути вихованою, стриманою

 Обманювати, хвалитися

 Насміхатись з чужого горя

 Добре вчитися, багато читати

 Не слухати батьків

 Допомагати друзям у біді

 Ділитися тим що в тебе є

 Ображати інших

 Захищати слабкого

 Спати на уроках

 Красти

 Любити своїх батьків.

 

1

 

docx
Додано
13 грудня 2018
Переглядів
943
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку