Урок
з фізики
7 клас
Тема: Подорож в країну «Тиск».
Мета: Узагальнити і систематизувати знання учнів про тиск твердих тіл, рідин і газів.
Перевірити набуті знання знаходити тиск твердих тіл, рідин, газів; визначити його на практиці.
Формувати переконаність в широкому застосуванні теоретичних знань по даній темі на практиці, в житті людей і тварин.
Розвивати логічне мислення.
Виховувати уміння відчувати насолоду від індивідуальної і колективної роботи, зв’язаної з процесом мислення.
Тип уроку: нестандартний; урок –подорож.
Обладнання: 2 стакани, кубик з портретами вчених, вакуумна тарілка, насос Камовського, саморобні прилади.
Хід уроку
Сьогодні у нас останній урок по темі: «Тиск твердих тіл , рідин, газів». І ми проведемо його у вигляді гри «Подорож по країні «Тиск»».
Вам подобається подорожувати? Так. Чудово! Ось маршрут , по якому ми сьогодні підемо. (На дошці закріплена карта подорожі):
м. Ерудитів
о. Кмітливих
м. Мислителів
м. Нерозгаданих таємниць
м. Чарівників
м. Майстрів
м. Фантазія-град
Всі подорожуючі діляться на 2 команди. В кожній команді буде свій капітан, який відповідатиме за своїх подорожуючих, щоб ніхто з них не залишився десь і не заблукав.
Капітан команди «Барометр» -
Капітан команди «Манометр» -
В команді є провідник , штурман, роль якого – вивчати відрізки вибраного маршруту і читати дорожні знаки ( це наші задачі, питання).
Капітани команд записують у свій щоденник результати маршруту.
Так, ми з вами знаходимося перед закритими воротами країни «Тиск». Щоб потрапити до неї, потрібно за 2 хвилини знайти «ключ» від колодки. Для цього треба виконати завдання 1. ( Команди одержують дидактичний набір «Ключ» і картки з запитаннями). Слово, яке ви прочитаєте в ключі , відкриває ворота. Приступайте до роботи. Хто ж першим ввійде в країну «Тиск».
Завдання 1.
( взяти останню букву) - (водолаз);
(взяти 3 букву) - (манометр);
(взяти 2 букву) – (Паскаль)
( взяти 3 останні букви) - (плавання).
Отже, слово «Знання» відчинило вам ворота країни «Тиск».
Завдання 2.
Першим містом, яке чекає на вас є місто «Ерудитів». Ті, хто сюди прибувають, повинні показати свою солідарність з його жителями - знання теорії теми «Тиск твердих тіл, рідин, газів». За допомогою цього кубика треба розповісти про вчених, які вивчали основні закони нашої країни. (На кубику – 6 портретів: Архімед, Паскаль, Торрічеллі, Аристотель, Г. Галілей, О. Герріке).
(по 3 учня з кожної команди)
Завдання 3.
Так, тепер ми мандруємо до острова «Кмітливих». Я зачитую вам питання по черзі кожній команді, а ви повинні якнайшвидше дати на них відповіді.
Який прославив свій прадавній вік.
Тим, що закон для рідини відкрив,
Що фізику навіки полюбив?
Чом же так – не всі збагнули.
Не качай – то зовсім плоске,
Відкачай повітря – куля.
Це певно знає кожен –
Тиск внутрішній у рідини
Чи визначити зможеш?
Буває завжди так чому –
Як в гори підніматись вище,
То тиск повітря буде нижчий?
Важко повірить спочатку,
Що не подужають двох півкуль
Коней аж два десятки.
На гору виходим стежками крутими
Скажіть – но, які у нас прилади є,
Що тиск виміряється ними?
(Відповіді: 1) Паскаль, 2) дослід з вакуумною тарілкою, 3) р= ρgh, 4) з підняттям вгору тиск зменшується, 5) магдебурзькі тарілки, О.Герріке, 6) барометр.
Завдання 4
Ось ми прибули до міста «Мислителів». В цьому місті живуть найрозумніші мешканці і вони нам запропонували 2 задачі – одна кількісна, друга – експериментальна.
Група А :
Знайти тиск ртуті в пробірці на висоті 12 см.
(Відповідь: 16320 Па)
Група Б :
За допомогою піпетки знайти тиск води на різних висотах.
(капітани стежать, щоб всі учні виконали завдання, допомагають в разі необхідності)
Завдання 5
А далі ми завітаємо до міста «Нерозгаданих таємниць» - одне з найцікавіших міст, де ми відгадаємо таємниці життя різних живих організмів в морських глибинах.
(Виступ вчителя біології та учнів. Кожна група готує розповідь: іглобрюх, молюски, морська зірка, їж).
Завдання 6
Тепер ми завітаємо до міста «Чарівників», дивіться уважно та поясніть ці досліди: 1) в стакан набрати води до половини, зверху покласти папір, потім перевернути стакан руками. Папір не падає. Чому?
2) Лист паперу накрити книгою і ривком підняти її. Чому за нею піднімається і лист паперу?
Завдання 7
А ось ми завітали до міста «Майстрів». Вашим домашнім завданням було сконструювати установку на тему: «Тиск». (Кожна група пропонує свої досліди).
Завдання 8
Останнім містом, в яке ми завітаємо, буде місто «Фантазіяград». Ваше завдання -
Групі Б: - скласти детективне оповідання по темі «Тиск», щоб були використані такі слова: мензурка, куля Паска ля, тиск, густина, барометр, манометр, фонтан, акваріум, водолаз, пилосос.
Групі А: - скласти вірш з словами:
1 команда: чайник 2 команда: фонтан
піпетка сифон
водолаз пилосос
газ насос
3. Підведення підсумків.
Малокатеринівська гімназія «Мрія»
Урок по темі :
«Подорож в країну «Тиск»»
8 клас
Підготувала
вчитель фізики
1 категорії
Хорошун Н.В.
2009 – 2010 навчальний рік
Малокатеринівська гімназія «Мрія»
Урок по темі :
«Взаємодія тіл»
7 клас
Підготувала
Вчитель фізики
1 категорії
Хорошун Н.В.
2009 – 2010 навчальний рік