Урок фізики 7 клас
Епіграф : Не подумавши,не відповідай,
не перевіривши на досліді,не стверджуй!
Тема : Тиск. Одиниці тиску.
Мета :
- навчальна: сформувати в учнів уявлення про тиск твердих тіл; показати широке застосування знань у техніці, побуті, природі.
- розвивальна: розвиток вмінь аналізувати факти; розвиток винахідливості, логічного мислення, уваги; показати роль фізичного експерименту у фізиці.
- виховна: виховувати самостійність, інтерес до пізнання нового; виховувати вміння робити висновки та узагальнення.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань,умінь і навичок.
Форма проведення: урок-дослідження із застосуванням фізичного експерименту.
Обладнання: девев’яна дошка, цвях, щипці, плоскогубці, дріт, лижі, сланці, туфель, наперсток, боксерська рукавичка, пилка.
ХІД УРОКУ
Учитель ставить запитання з метою повторення основних фізичних величин, розмірностей і формул, необхідних для вивчення нової теми:
Дослід 1. /слайд 4/Обладнання: дерев’яна дошка, молоток, цвяхи.
Учень забиває цвях двома способами:
А) голівкою /шляпкою донизу/;
Б) вістрям в дощечку /загостреним кінцем донизу/.
Висновок: результат дії сили залежить не тільки від її модуля, але й від площі поверхні, перпендикулярно до якої вона діє.
Дослід 2. /слайд 5/Обладнання: проволока, плоскогубці, щипці.
Учень перекушує проволоку двома інструментами :
а) плоскогубцями;
б) щиплями.
Висновок: результат дії сили залежить не тільки від її модуля, але й від площі поверхні, перпендикулярно до якої вона діє.
Дослід 3: /слайд 6/Подивімося на рисунок.
По пухкому снігу рухається хлопчик, йому важко йти, він глибоко провалюється в сніг, але коли він надів лижі, усе змінилося. Можна йти снігом, майже не провалюючись у нього, хоча вага не змінюється. Що ж сталося?
Висновок: площа поверхні, на яку тисне людина, у цих випадках різна. Площа поверхні лиж більша площі підошв у 20 разів. Тому, стоячи на лижах, хлопчик тисне на кожний квадратний сантиметр із силою, у 20 раз меншою, ніж тоді, коли стоїть на снігу без лиж.
Тиск – це фізична величина, яка дорівнює відношенню сили, що діє перпендикулярно до поверхні, до площі цієї поверхні.
Користуючись таблицею «про фізичну величину», охарактеризувати нову фізичну величину.
Таблиця «про фізичну величину»: /слайд 8/
«Про фізичну величину» ТИСК |
||
1 |
Загальноприйнятий символ позначення |
р-тиск |
2 |
Властивість,яку характеризує дана фізична величина |
характеризує результат дії сили |
3 |
Формула, покладена в основу означення |
р= р= F- сила тиску(або сила,що діє на поверхню) S- площа поверхні
|
4 |
Одиниці фізичної величини в СІ |
[p]- Па(паскаль) 1 Па = 1
|
5 |
Способи її вимірювання |
Непрямий |
Доповідь учня: /слайд 9/
Одиниця тиску була названа на честь французького вченого XVII століття (сучасника такої історичної особистості, як кардинал Ришельє) Блеза Паскаля. За своє коротке життя (учений помер від хвороби у віці 39 років) ця талановита людина зробила ряд відкриттів не тільки у фізиці, але й у математиці (написав ряд робіт з теорії чисел, з теорії ймовірності, сконструював першу механічну рахункову машинку) і навіть залишив свій слід у суспільному житті Франції (створив перший у Франції вид суспільного транспорту — омнібуси: карети, запряжені кіньми, які ходили з інтервалом в 15 хвилин).
1 Па = (названо на честь французького вченого XVII століття Блеза Паскаля)
1Па - це тиск,який створює сила в 1Н, що діє перпендикулярно до поверхні площею в 1.
1Па - невеликий тиск, тому часто використовують кратні одиниці тиску: слайд 10/
1 гектопаскаль(1 гПа) = 100 Па;
1 кілопаскаль(1кПа) = 1 000Па;
1 мегапаскаль(1МПа)=1 000 000Па.
VІІ. Експериментальне завдання: /слайд 11/
Епіграф: Лапи, дзьоби, крила – за цими характерними ознаками, як за паспортом, легко визначити спосіб життя птаха, де він живе, як і чим харчується, хто його вороги і друзі.
Мета: Визначити середовище існування :
Завдання 1. /слайд 12/
Розрахуємо тиск, який чинять птахи: куропта та баклан, за умови: маси птахів однакові, але площа лапи у баклана у 2 рази більша. /два учні працюють біля дошки, а інші самостійно/ /слайд 13/
Задача 1.
Дано:
m = 0,6 кг
S1 = 0,001 м2
Р - ?
Розв’язання: Р = , F = P = mg звідси Р = ,
P = = = 3 000 Па
Відповідь: 3 000 Па
Задача 2.
Дано:
m = 0,6 кг
S1 = 0,002 м2
Р - ?
Розв’язання: Р = , F = P = mg звідси Р = ,
P = = = 1 500 Па
Відповідь: 1 500 Па
/слайд 14/
|
Куропатка(1 ВАРІАНТ) |
Баклан(2 ВАРІАНТ) |
m,кг |
0,6 |
0,6 |
S, |
0,001 |
0,002 |
Р,Па |
|
|
Висновок: птахи, у яких лапи з перетинкою мають більшу площу поверхні, тому вони мешкають на морських узбережжях континентів і островів, а також на берегах річок,озер; на заболочених територіях.
Цікаво знати: чисельність куропаток в цілому знижується; причина: 1) обробка полів пестицидами; 2) надмірне полювання.
Завдання 2. /слайд 15/
Розрахуємо тиск, який чинять звірі на прикладі ссавців: «дворняжка» і спанієль, за умови: маси собак однакові, але площа лапи спанієля у 2 рази більша. /два учні працюють біля дошки, а інші самостійно/ /слайд 16/
Задача 1.
Дано:
m = 16 кг
S1 = 0,05 м2
Р - ?
Розв’язання: Р = , F = P = mg, звідси Р = ,
P = = = 800 Па
Відповідь: 800 Па
Задача 2.
Дано:
m = 16 кг
S1 = 0,1 м2
Р - ?
Розв’язання: Р = , F = P = mg звідси Р = ,
P = = = 400 Па
Відповідь: 400 Па
/слайд 17/
|
Дворняга(1 ВАРІАНТ) |
Спанієль(2 ВАРІАНТ) |
m,кг |
16 |
16 |
S, |
0,05 |
0,1 |
Р,Па |
|
|
Висновок: ссавці, у яких лапи мають більшу площу поверхні, тому вони чинять менший тиск. Спанієль – охотника собака, тому їй легше переміщатися по снігу, болоту.
Висновок учнів: ріжучі й колючі пристрої трапляються і в живій природі – це зуби й кігті, дзьоби, шипи тощо. Зуби крокодила і зубці пилки мають маленьку площу, тому навіть від малої сили створюється великий тиск.
Учень: Біоніка не просто досліджує живу природу, як це робить фізика, хімія, біологія…, а на основі вивчення закономірностей природи і використання досягнень інших галузей знань, створює по образу природи нові конструкції та споруди в цілому, які безпосередньо не існують в природі.
Наведемо приклади:
1) /слайд 20/ кігті тварин – кігті електрика;
2) /слайд 21/ лапа вутки (з перетинкою) – ласти.
Наука про систему зв’язків живої і неживої природи, про взаємовідношення живих істот між собою та з навколишнім середовищем називається екологією. /слайд 22/
Учень: Ягель (або оленячий мох) – це лишайник, який росте в альпійській тундрі, володіє високою морозостійкістю. На протязі 10 холодних місяців року він годує північних оленів. А росте ягіль дуже повільно – 1 мм за рік. Для відновлення пасовища після випасу оленів може знадобитися декілька десятиліть.
X. Закріплення
Необхідно нагадати учням про правила поведінки поблизу замерзлих водойм. Перебуваючи на тонкій кризі, не слід тікати, якщо раптом вона затріщить. Необхідно пересуватися по тонкій кризі, не відриваючи від неї підошв, або лягти на кригу, цим збільшуючи площу дотику тіла з кригою.
ХІ. Домашнє завдання. /слайд 30/
1 ВАРІАНТ 2 ВАРІАНТ
Розрахувати тиск, що його чинить хлопчик на підлогу масою 45 кг,а площа підошов його черевиків, які стикаються з підлогою, дорівнює .
|
Хлопчик масою 45 кг стоїть на лижах. Довжина кожної лижі 1,5 м, ширина 10см. Який тиск чинить хлопчик на сніг?
|
Додаткове завдання.
1)Оса устромляє своє жало із сило. 0,0001 Н.Чому,діючи такою маленькою силою,вона проколюєшкіру тварини?Який тикс чинить жало на шкіру,якщо площа його вітря 0,000000000003.
2)Вага танка становить 320000Н.Площа опори кожної з його гусениць 4.Чи зможе танк пройти по болотистій місцевості,що витримує тиск не більше 35 000Па?
3)Двухвісний причеп з вантажем має масу 2,5 т.Визначити тиск,який чинить причеп на дорогу,якщо площа дотику кожного колеса з дорогою дорівнює 125.
Презентація до уроку