Урок "Тиск рідин і газів.Закон Паскаля."

Про матеріал
Урок на основі дослідів ,проведених з використанням тільки предметів побутового призначення.
Перегляд файлу

Тиск рідин і газів.Закон Паскаля.

Урок  на основі дослідів ,проведених з використанням тільки предметів побутового призначення. 7 клас

Володимир Михайлович  Сапон, учитель фізики Рудківської ЗОШ І-ІІ ст.

Чернігівський р-н,Чернігівська обл..

Мета: Базуючись на знаннях учнів про молекулярну будову речовини пояснити механізм виникнення і передавання тиску рідинами і газами;ознайомити з деякими прикладами практичного застосування закону Паскаля. Формувати в учнів вміння використовувати набуті знання на практиці,вміння бачити  прояви дії законів фізики в явищах природи, життя і діяльності людей.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: пластикові пляшки, поліетиленовий пакет, гумова повітряна кулька, горох, вода, велика ванночка ,саморобні прилади, зроблені з пластикових і скляних пляшок,медичних крапельниць,одноразових  шприців.

Хід уроку

І. Організація учнів до роботи. Мотивація. (Заволодіння увагою учнів)

Сьогодні ми будемо вивчати дуже цікаву тему. Багато явищ і властивостей тіл нашого світу ми спостерігаємо дуже часто але чому вони відбуваються так ,а не інакше ми не задумуємось. Наприклад, будемо надувати гумову кульку (Демонстрація).

Чому об’єм кульки збільшується ,я думаю, всім зрозуміла, а чому кулька роздувається у всі сторони?А чи можна заставити кульку роздуватись, не надуваючи її?

Чому легкий натиск на педаль гальма в кабіні автомобіля зупиняє важкий автомобіль, що рухається з великою швидкістю?

Чому зараз наша тендітна А… з легкістю поміряється силою з нашим спортсменом  Е…? Хто переможе?

     До дошки визиваються  два учні. Їм вручаються одноразові шприці             5 і 20 мл, заповнені до половини водою і з’єднані  30-40 см. трубкою з медичної крапельниці. Дівчині дається шприц 5 мл.

Натискайте на поршень,хто кого пересилить.(Звичайно перемагає дівчина.)

Чому перемогла дівчина?

На ці і багато інших питань ми сьогодні дамо відповідь на уроці.

Запишіть тему уроку.

Мета уроку: зрозуміти як виникає і передається тиск рідинами і газами; де це спостерігається в природі,використовується в техніці,житті.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1.Яку будову має речовина?З чого складається речовина?

2.Як ведуть себе молекули?

3.Який зв’язок між швидкістю руху молекул і температурою речовини?

ІІІ. Подача нового матеріалу.

Пояснення теми уроку в §23 підручника фізики за ред.. В. Г. Бар’яхтара, С. О. Довгого  розпочинається з досліду роздування злегка надутої повітряної кульки під ковпаком повітряного насоса. Цей дослід можна провести при відсутності насоса з допомогою крапельниці ,помістивши кульку в наполовину заповнену водою пляшку. Перевернувши пляшку і піднявши її якнайвище ,відкрити зажим. Вода, витікаючи, створить розрідження в пляшці.

Можна показати учням фокус. Помістивши кульку в пляшку сказати учням: «Я зараз  надму кульку не виймаючи її з пляшки» і відсмоктати повітря  з пляшки.       

Пояснення виникнення тиску газу рухом і «бомбардуванням» гумової плівки молекулами, можна проілюструвати з допомогою пристрою,виготовленого з пластикових пляшок і гороху ( рис.1)

Наочно показати залежність тиску  газу від густини газу і температури (швидкості руху молекул) можна продемонструвати з допомогою пристрою (рис 1),змінюючи частоту падіння горошин (залежність від густини) і збільшуючи висоту,а отже й швидкість падіння (залежність від температури).

Демонстрацію пункту 3«Досліджуємо тиск  рідини» з витіканням води через отвори,зроблені в бічній поверхні пластикової  пляшки, можна  доповнити ще й показом того, «що на будь-яке занурене в рідину тіло рідина тисне з усіх сторін» Для цього у дволітрову пластикову пляшку з зрізаним верхом з водою опустити прикріплену на дротині  невелику пластикову пляшку в якій в різних місцях зроблені отвори діаметром 2-3 см, заклеєні тонкою гумою. Прогинання плівки всередину пляшки покаже наявність тиску рідини з усіх сторін.

До пункту 4 . Демонстрації закону Паскаля з кулею Паскаля можна показати використовуючи пластикові пляшки з отворами.                                    Дослід з водою: отвори в пляшці проколоти медичною голкою під час демонстрації.                                                                                                       Дослід з  повітрям: отвори в пробці пляшки і бічній поверхні у верхній частині пляшки зробити трохи більші. В пляшку всипати небагато порошку крейди, пудри чи дитячої присипки. При демонстрації потрусити пляшку. Струмені повітря з часточками крейди,що витікають з отворів, будуть видимі.

При розгляді застосування закону Паскаля (пункт5)  беремо знову шприці,з’єднані трубкою,показуємо,що це найпростіша гідравлічна машина. Починаємо розбиратись, чому  хлопець програв. Згадуємо закон Паскаля-тиск в обидвих шприцях однаковий. Згадуємо формулу тиску

Легко виводимо закон гідравлічної машини    .Роздивляємось і порівнюємо площі поршнів шприців.Площа поршня шприця 20 мл десь в

3-4 рази більша за площу поршня шприця 5 мл , а отже і сила,що діє на хлопця у стільки ж разів більша. Напружена  увага в класі спадає, хлопець зітхає з полегкістю, «винний ,виявляється ,в тому,що він програв, Паскаль».

 IV. Закріплення вивченого матеріалу.

1.Робота з підручником. Контрольні запитання § 23.

2.Вправа №23.1,2,6,7

V.Підсумок уроку і домашне завдання.                                                                                                       §23 Вп. № 23.3,5,8. Дослідити ,де  в побуті можна використати закон Паскаля. Сконструювати прилади для демонстрації закону Паскаля.

H:\DCIM\100PHOTO\SAM_2714.JPG  рис.1

docx
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 7 клас (Бар’яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Горобець Ю.І., Ненашев І.Ю., Кірюхіна О.О.; за редакцією Бар’яхтара В.Г., Довгого С.О.)
До уроку
§ 26.Тиск газів і рідин. Закон Паскаля
Додано
4 березня 2019
Переглядів
978
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку