Урок гра з української літератури 5 клас. .Усна народна творчість .Загадки.Незвідиними стежками фольклору.
Тема. Урок-подорож "Незвіданими стежками фольклору".
Мета: повторитималіжанри усної народної творчості, особливості загадки як жанру; розвивати творчі здібності учнів; виховувати любов до рідного краю, культури рідного народу, інтерес до УНТ і гордість за талановитий український народ, який залишив нам таку багату спадщину.
Тип уроку: урок-гра
Обладнання: плакат-маршрут, збірка " Народ скаже - як зав’яже"
Хід уроку
Обирається журі з 3-4 учнів (вибираються учні з середніми навчальними можливостями), які визначать найактивніших, найталановитіших. На дошці плакат - маршрут " Країна Народної Мудрості".
Станції: Чарівна, Легендарна , Повчальна, Незвідана.
Учитель.
Сьогодні у нас незвичайний урок - це урок-подорож до чудодійної Країни Народної Мудрості. Перед вами маршрут, де визначено станції, до яких ми потрапимо потягом. Треба бути дуже уважними і пам'ятати, що з однієї станції до іншої ми рушимо тільки в тому випадку, якщо справимось з усіма завданнями, які приготувала для нас казкова фея. Вона прислала до нас свого учня-пажа, який допомагатиме у нашій подорожі.
– Отже, сідаймо зручніше, і наш потяг з великою швидкістю везе до І станції - Казкової.
Станція " Чарівна".
Роздивіться уважно, чи впізнаєте ви цих казкових героїв?
Учні показують пантоміму з казки "Мудра дівчина" (фрагмент зустрічі батька за Марусею, як дівчина відгадує загадку пана).
А ось ще казкові герої, хто вони? (Фрагмент казки " Названий батько", коли йде старець з торбою і приходить до синів. Як його зустрічають)
Діти відгадують героїв.
– Молодці, діти, але ще ми не можемо їхати далі, світлофор червоний, а до нас завітав художник-ілюстратор. Постарайтесь вгадати, до яких казок він намалював ці ілюстрації.
– І з цим завданням справились. Але світлофор горить червоним кольором. Треба інсценувати фрагмент казки про тварин (за вибором). Отже, зробімо визначення, що таке народна казка. А чому вони називаються усними народними?
– А на які основні групи поділяються казки? (Про тварин, фантастичні, казкові).
– Молодці, діти! Зверніть увагу на світлофор. Що означає зелений колір? (Путь відкрито). Тож поспішаймо до наступної станції.
Наступна станція " Легендарна".
Світлофор знову зелений. Значить, і з цим завданням упорались.
Паж.
Наступна станція "Повчальна".
Учитель.
– Поміркуємо, чому має таку назву?
Учні об’єднуються на три групи( завдання диференційовані тому доцільно об’єднати учнів за рівнем навченості) .
Паж кожній групі дає завдання.
І група (низький рівень навченості)
– Назвіть 3 прислів'я про Батьківщину?
– Який вид усної народної творчості близький до прислів'їв?(приказки)
ІІ група (середній рівень навченості)
– Назвіть по 2 прислів'я про книгу та дружбу?
– Що таке прислів'я?
ІІІ група (високий рівень навченості)
– Назвіть по з прислів'я про знання та вміння?
– Чим же відрізняються приказки від прислів'їв?
Паж.
Отже, залишилася одна станція "Загадкова". Цікава станція, бо тут живуть хлопчики й дівчатка, які люблять і складати, і відгадувати загадки. Може, й ви такі ж дотепні?
Відгадайте загадки.
1.Розстелений кожушок, на нім посіяний горошок.
2.Текло, текло та й лягло під скло.
3.Мене просять і чекають, а як покажусь утікають.
4.По соломі ходить , а не шелестить.
5.Що росте догори коренем ?
– Світлофор червоний. Треба виконати ще одне завдання. Учні із слабиим рівнем навчальних можливостей складають загадки із слів, подних у довідці.
Наприклад: Дошка – чорне поле, крейда - білий зайчик. (Що то за білий заєць по чорному полю бігає?) Тощо.
Учні із середнім та високим рівнем навчальних можливостей придумують загадки самі.
– Молодці, справились з усіма завданнями. А експерти скажуть, хто ж був найкращим. Вручаються грамоти .
Заключне слово вчителя.
Діти , сьогодні ми мандрували чудовою Країною Народної Мудрості. Та ми повернемось до неї це і в 6, і 7 класах, де чекають на нас чекатимуть захопливі пригоди.
Домашнє завдання
Напишіть міні-твір "Що найбільше сподобалось на уроці".