Незвіданими стежками фольклору

Про матеріал

Урок гра з української літератури 5 клас. .Усна народна творчість .Загадки.Незвідиними стежками фольклору.

Перегляд файлу

Конспект уроку з української літератури в

5 класі

"Незвіданими стежками фольклору"

 

Тема. Урок-подорож "Незвіданими стежками фольклору".

Мета: повторитималіжанри усної народної творчості, особливості загадки як жанру; розвивати творчі здібності учнів; виховувати любов до рідного краю, культури рідного народу, інтерес до УНТ і гордість за талановитий український народ, який залишив нам таку багату спадщину.

Тип уроку: урок-гра

Обладнання: плакат-маршрут, збірка " Народ скаже - як зав’яже"

 

Хід уроку

Обирається журі з 3-4 учнів (вибираються учні з середніми навчальними можливостями), які визначать найактивніших, найталановитіших. На дошці плакат - маршрут " Країна Народної Мудрості".

Станції: Чарівна, Легендарна , Повчальна, Незвідана.

Учитель.

Сьогодні у нас незвичайний урок - це урок-подорож до чудодійної Країни Народної Мудрості. Перед вами маршрут, де визначено станції, до яких ми потрапимо потягом. Треба бути дуже уважними і пам'ятати, що з однієї станції до іншої ми рушимо тільки в тому випадку, якщо справимось з усіма завданнями, які приготувала для нас казкова фея. Вона прислала до нас свого учня-пажа, який допомагатиме у нашій подорожі.

– Отже, сідаймо зручніше, і наш потяг з великою швидкістю везе до І станції - Казкової.

Станція " Чарівна".

Роздивіться уважно, чи впізнаєте  ви цих казкових героїв?

Учні показують пантоміму з казки "Мудра дівчина" (фрагмент зустрічі батька за Марусею, як дівчина відгадує загадку пана).

А  ось ще казкові герої, хто вони? (Фрагмент казки " Названий батько", коли йде старець з торбою і приходить до синів. Як його зустрічають)

Діти відгадують героїв.

– Молодці, діти, але ще ми не можемо їхати далі, світлофор червоний, а до нас завітав художник-ілюстратор. Постарайтесь вгадати, до яких казок він намалював ці ілюстрації.

– І з цим завданням справились. Але світлофор горить червоним кольором. Треба інсценувати фрагмент казки про тварин (за вибором). Отже, зробімо визначення, що таке народна казка. А чому вони називаються усними народними?

– А на які основні групи поділяються казки? (Про тварин, фантастичні, казкові).

– Молодці, діти! Зверніть увагу на світлофор. Що означає зелений колір? (Путь відкрито). Тож поспішаймо до наступної станції.

Наступна станція " Легендарна".

  • Поміркуємо, чому так називається?
  • Який корінь у цьому слові? (Легенда) Значить, це станція, в якій багато легенд.
  • А хто може розповісти якусь легенду?
  • -Що ж таке легенда?
  • -А який жанр усної народної творчості близький до легенди? (Переказ)
  • -Про що розповідається в переказі?
  • -Хто такі запорожці?
  • -Якими були в них коні?
  • -По чому козаки дізнавались про наближення ворогів?
  • -Про які події розповідає переказ "Шандровський соляний колодязь"?
  • -Які умови поставив турецький султан королю Матвію?
  • -Як король Матвій віддячив Павлові?
  • -Чим же відрізняється переказ від легенди.

Світлофор знову зелений. Значить, і з цим завданням упорались.

Паж.

Наступна станція "Повчальна".

Учитель.

– Поміркуємо, чому має таку назву?

Учні об’єднуються на три групи( завдання  диференційовані тому доцільно об’єднати учнів за рівнем навченості) .

Паж кожній групі дає завдання.

І група (низький рівень навченості)

– Назвіть 3 прислів'я про Батьківщину?

– Який вид усної народної творчості близький до прислів'їв?(приказки)

ІІ група (середній рівень навченості)

– Назвіть по 2 прислів'я про книгу та  дружбу?

– Що таке прислів'я?

ІІІ група (високий рівень навченості)

– Назвіть по з прислів'я про знання та вміння?

– Чим же відрізняються приказки від прислів'їв?

Паж.

Отже, залишилася одна станція "Загадкова". Цікава станція, бо тут живуть хлопчики й дівчатка, які люблять і складати, і відгадувати загадки. Може, й ви такі ж дотепні?

Відгадайте загадки.

1.Розстелений кожушок, на нім посіяний горошок.

2.Текло, текло та й лягло під скло.

3.Мене просять і чекають, а як покажусь утікають.

4.По соломі ходить , а не шелестить.

5.Що росте догори коренем ?

– Світлофор червоний. Треба виконати ще одне завдання. Учні із слабиим рівнем навчальних можливостей складають загадки із слів, подних у довідці.

Наприклад: Дошка – чорне поле, крейда - білий зайчик. (Що то за білий заєць по чорному полю бігає?) Тощо.

Учні із середнім та високим рівнем навчальних можливостей придумують загадки самі.

– Молодці, справились з усіма завданнями. А експерти скажуть, хто ж був найкращим. Вручаються грамоти .

Заключне слово вчителя.

Діти , сьогодні ми мандрували  чудовою Країною Народної Мудрості. Та ми повернемось до неї це і в 6, і 7 класах, де чекають на нас чекатимуть  захопливі пригоди.

Домашнє завдання

Напишіть міні-твір "Що найбільше сподобалось на уроці".

 

docx
Додано
17 грудня 2021
Переглядів
261
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку