НОВА УКРАЇНСЬКА ШКОЛА: наступність при переході від початкової до базової середньої освіти

Про матеріал
Подається матеріал про наступність при переході від початкової до базової середньої освіти
Перегляд файлу

1

 

НОВА УКРАЇНСЬКА ШКОЛА: наступність при переході від початкової до базової середньої освіти

Чому потрібно змінювати школу?    

     Час, що наближається, це час розумового працівника, який, крім формальної освіти, має  володіти вміннями практичного застосування знань та навичок безперервного навчання.  Пітер Друкер (американський вчений австрійського походження, економіст, публіцист, педагог) 

      Але чи всі випускники можуть на практиці застосувати знання, отримані у школі? Дослідження говорять, що ні.

      Якщо ми поглянемо на найповніший на сьогодні рейтинг систем середньої освіти, то Україна посідає лише 38 позицію з-поміж 76 країн світу. Це дослідження проводила Організація економічної співпраці і розвитку, і в його результаті було визначено прямий зв’язок між освітою та економічним зростанням країн.

       В Україні не всі діти мають рівний доступ до освіти, про що свідчать результати ЗНО – близько двох третіх учнів із села складають тестування на початковий та середній рівні, на противагу місту, де дві третини дітей отримують високий та достатній результат.

       Школа – одна з найменш реформованих сфери в Україні. Вона, як і 70 років тому, досі орієнтована на накопичення знань – «тверді» навички hard skills. У той час як у сучасному світі дедалі більше необхідними стають «м’які» навички – soft skills.

      За даними  досліджень, проведених у Гарвардському та Стенфордському університетах, тільки 15 відсотків кар’єрного успіху забезпечує рівень професійних «твердих»  навичок, натомість як інші 85 відсотків – це «м’які» навички. Дослідження фахівців Світового банку «Навички для сучасної України» свідчать, що українські роботодавці мають потребу в додаткових когнітивних та соціально-емоційних навичках своїх працівників.

      Все це свідчить про те, що необхідні зміни.

Що ж таке НУШ?

      Нова українська школа – це ключова реформа Міністерства освіти і науки.

Головною метою Нової української школи є:

- Забезпечення  кожній дитині рівного доступу до якісної повної загальної середньої освіти.

- Перетворення української освіти на інноваційне середовище, в якому учні набувають ключових компетентностей , необхідних кожній сучасній людині для успішної життєдіяльності.

- Спрямованість сучасних педагогічних технологій, інноваційних процесів розвитку освіти на особистість дитини, на розвиток її інтелектуальних, творчих здібностей, на задоволення інтересів і потреб у самовизначенні, на орієнтацію підростаючого покоління на здоровий спосіб життя.

      Кінцевий результат цієї реформи – створити школу, в якій буде приємно навчатись і яка даватиме учням не тільки знання, як це відбувається зараз, а й уміння застосовувати їх у повсякденному житті.

      Одним із чинників реалізації змісту програми освітньої галузі впровадження реформи є наступність при переході від початкової до базової середньої освіти

       Ми завжди повинні пам’ятати, з чим дитина прийшла до нас у школу. Вона прийшла уже з певним досвідом. І ось тут однією з обов’язкових умов здійснення неперервності здобуття освіти є принцип наступності.

Що ж таке наступність?

       Ще В. Сухомлинський писав: «Школа не повинна вносити різких змін у життя дітей. Нехай, ставши учнем, дитина продовжує робити сьогодні те, що робила вчора. Нехай нове проявляється у його житті поступово і не приголомшується лавиною вражень»

       Наступність - це одна з обов`язкових умов здійснення неперервності здобуття освіти, яка має забезпечити єдність, взаємозв`язок  та узгодженість мети, змісту, методів, форм навчання й виховання з урахуванням вікових особливостей дітей на суміжних щаблях освіти.

Це послідовний, безперервний зв'язок між різними ступенями навчання у розвитку якостей особистості школяра, опора на його моральний досвід, знання, вміння, навички, розширення та поглиблення їх з кожним роком навчання.

     Нова освітня реформа має на меті  подолати цю проблему.

Якщо проаналізувати Державні стандарти, то саме в меті (початкової і базової) освіти проглядається взаємозв’язок та узгодженість спільної мети. Тому сподіваємося, цей принцип наступності теж буде дотримано і в п’ятих класах.

     В «Законі про освіту» теж дотримано принципи наступності, адже визначені компетентності  для початкової школи та базової середньої школи передбачають спільні ключові вміння.

Початкова школа

Всебічний розвиток дитини, її талантів, здібностей, компетентностей  та наскрізних умінь відповідно до вікових та індивідуальних психофізіологічних особливостей і потреб, формування цінностей та розвиток самостійності, творчості, допитливості, що забезпечують її готовність до життя в демократичному й інформаційному суспільстві, продовження навчання в основній школі.

Базової середньої освіти

Розвиток природничих здібностей, інтересів, обдарувань учнів, формування компетентностей, необхідних для їх соціалізації та громадянської активності, свідомого вибору подальшого життєвого шляху  та самореалізації, продовження навчання на рівні профільної освіти або здобуття професії, виховання відповідального, шанобливого ставлення  до родини, суспільства, навколишнього природного середовища, національних та культурних цінностей українського народу.

     Структура принципу перспективності і наступності добре проглядається у такій пірамідальній формі, де вершина у цій формі - це перспективність, а грані й основа – це наступність.

     Якщо проаналізувати питання наступності і перспективності, то найкраще ці дослідження виглядають як погляд «знизу-вгору». Наступність – це врахування того рівня розвитку дитини, з яким вона прийшла з початкової до базової школи, а перспективність – це те, що може успішно розвиватися в майбутньому. Тому усі наші зусилля мають бути спрямовані на те, щоб принцип наступності забезпечувався не тільки методично, а й психологічно: узгодженістю стандартів початкової та середньої школи, обґрунтованою побудовою програм, підручників, дотримання руху від простого до складного в навчанні та організації самостійної роботи учнів і, взагалі, всією системою методичних засобів.

     Які ж основні проблеми переходу між освітніми рівнями?

- небажання частини вчителів відмовлятися від традиційної системи викладання, зорієнтованої насамперед на великий обсяг знань;

- труднощі у відборі матеріалу, які відчувають учителі, працюючи за новим підручником, побудованим за принципом міні-максу (Що це? Матеріал, що вміщений у підручнику і узгоджений з програмою – це міні. Цей мінімальний матеріал повинен осягнути і засвоїти кожен. Але ми не можемо обмежувати тих, хто здатний на більше. Адже для когось міні підручника є максимумом. Не потрібно робити середній бал для усіх. Кожен має право і на мінімум, і на максимум);

- відсутні детальні методичні розробки;

- неможливість використання у повному обсязі всіх пропонованих технологій щодо всіх предметів, і навіть те, що ряд підручників перебувають лише у стадії розробки, що теж не дозволяє працювати школі в єдиній освітній системі.

      Причини труднощів періоду адаптації

1.Різка зміна умов навчання

2. Вікові особливості учнів

3.Організаційні недоліки

4. Проблеми наступності у навчанні.

- недоліки розвитку інтелектуальних здібностей – вищих форм мислення, що не розвинулися в початковій школі;

- неповноцінність навичок, зокрема навичок читання, письма, лічби;

- несформованість понятійного мислення;

- відсутність мотивації навчання;

- несамостійність учнів;

- деіндивідуалізація, знеособлювання підходу вчителів-предметників до учнів;

 - високі вимоги учителів-предметників, які часто не бачать різниці між п’ятикласниками й іншими учнями основної школи;

- предметне навчання (важко перейти з одного виду діяльності на інший).

Дезадаптація

       Дезадаптація учнів – порушення процесу пристосування до нових умов навчання, що характеризується зниженням успішності в навчанні, неадекватною поведінкою учнів, зниженням самооцінки, підвищеним рівнем тривожності.

       Прояви дезадаптації:

- у вигляді реакції активного протесту (агресивність, негативізм, напруженість, роздратованість);

- у вигляді пасивного протесту (депресія, страх, відсутність інтересу до навчання та шкільного життя);

- у вигляді реакції тривожності (невпевненість, напруженість, нестійкий контакт з однолітками).

        Ознаки успішної адаптації п’ятикласника

- успішне засвоєння навчального матеріалу;

- готовність до виконання вимог учителів без попереднього заохочення;

- адекватне сприймання оцінок учителя;

- активність, уважність, стриманість на уроках;

- позитивне оцінювання власних дій і результатів докладених зусиль;

- спілкування з однокласниками та учнями старших класів;

- вміння робити правильний вибір…

      Змінилася й структура школи.

У структурі школи також збереглася наступність: і в початковій, і в базовій школі є адаптаційний період, який допоможе учням безболісно пристосуватися до нових умов.

Робота з наступності може бути результативною, коли в школі створена система, в якій узгоджено працюють класоводи, вчителі – предметники, психолог, адміністрація.
      Педагогічні умови забезпечення наступності:

1. Вивчення та врахування вчителями  психологічних проблем адаптації учнів до навчання в основній школі, розроблення та застосування ними відповідних

розвивальних методик.

2. Узгодження змісту, форм, методів і технологій викладання навчальних предметів у 4-му і 5-му класах.

3. Підготовка вчителів початкових класів до проведення інтегрованих уроків і поєднання різних видів діяльності молодших школярів.

Хто робить школу успішною? Це фахівець, працівник, людина з великої літери – Вчитель. Умотивований  учитель, який має свободу творчості й розвивається професійно. Роль учителя змінюється

Наступність дотягнеться завдяки педагогіці, що ґрунтується на партнерстві між учнем, учителем і батьками.

Елементи взаємодії між учителем і батьками в рамках педагогіки партнерства:

Ще одним компонентом  формули нової школи є орієнтація на потреби учня в освітньому процесі, дитиноцентризм.

НУШ розуміє дитиноцентризм як максимальне наближення навчання і виховання конкретної дитини до її сутності, здібностей і життєвих планів. Прискіплива увага до кожного учня має допомогти йому розпізнати свої сильні та слабкі сторони, що своєю чергою матиме позитивний вплив на навчання, а також на спілкування в родині та з друзями.

Новий освітній стандарт проголошує педагогіку партнерства з особистісно-зорієнтованим навчанням, у центрі якого дитина. Перед вчителем завжди стоять питання : Кого навчати? Чому навчати? Як навчати?

      Сьогодні у країні підростає покоління Альфа — доросла не по роках, прагматична дітвора, яка живе в нових технологіях, має доступ до гігантського масиву інформації і не терпить обмежень свободи.

       Серед усіх традицій спадкоємності найбільша цінність, яка переходить з початкової школи в базову середню, - це діти, учні, здобувачі освіти. Саме у п’яті класи приходить нове поколінні, покоління «Альфа» або «діти смартфонів», діти, народжені після 2010 року.

      Покоління «Альфа», «діти смартфонів»,  Google babies.

- вони виросли в суспільстві, де вже задоволені всі базові потреби,

саме тому матеріальні цінності діти покоління Альфа сприймають як належне;

- діти-альфа дуже цінують персоналізацію та індивідуальний підхід;

- вони не поділяють реальний та віртуальний світ;

- вони краще ладнають з батьками;

- у них високі моральні стандарти, і вони тонко відчувають фальш;

- вони  не можуть  довго зосереджуватися на чомусь одному (концентрація 1 секунда);

- приблизно 40% дітей не отримають вищої освіти;

- люди альфа будуть довго жити, можливо, до 100 років;

- їм доведеться розвивати емоційний інтелект;

- вони стануть рушійною силою прогресу.

Ох, і цікаве нас чекає майбутнє! І воно будується вже, нашими дітьми та онуками –новітнім, креативним, гнучким та позитивним поколінням Альфа

     Засмучує те, що цим дітям доведеться розвивати емоційний інтелект. Вони не розділяють реальний і віртуальний світи. Ми повинні бути якомога ближче до цих дітей.

     Нам необхідне сучасне освітнє середовище, яке забезпечить необхідні умови, засоби і технології для наступності, навчання учнів, освітян, батьків не лише в приміщенні навчального закладу. Сьогодні в початковій школі сучасне освітнє середовище - це досить вагомий позитивний момент, який спостерігається в новій українській школі. Адже діти, які приходять з дошкільного середовища, яке було розвивальним, яскравим, доступним, безбар`єрним, потрапляють  у наближене до попереднього, воно наближене до дитини, психологічно безпечне, сучасне і розвивальне.

     Сутність НОП (Нового освітнього простору)

Задля організації сучасного освітнього простору Нової української школи, що сприятиме вільному розвитку творчої особистості дитини, необхідно змінити застарілі:

-         просторово-предметне оточення

-         програми

-         засоби навчання.

Новий освітній простір — це проект Мінрегіонбуду в межах Концепції «Нової української школи» МОН.

     Принципи НОП:

-         мотивувальний простір і креативність

-         технологічність

-         енергоефективність

-         інклюзивність.

    Основні складові НОП:

-         креативний зовнішній та внутрішній дизайн

-         комфорт і енергоефективність

-         сучасні умови для навчання, розвитку та спілкування

-         безбар’єрний простір та умови для інклюзивного навчання

-         багатофункціональне середовище.

     Ми маємо продовжити виховання на цінностях, які уже була започатковані, щоб діти стали успішними: особистостями, новаторами, патріотами.

Сподіваюсь, принципи наступності будуть успішно реалізовані у базовій середній  школі.

     Сутність проблеми наступності у навчанні полягає у:

-         послідовності, систематичності розташування матеріалу;

-         в опорі на вивчене і на досягнутий учнями рівень розвитку;

-         в перспективності вивчення матеріалу;

-         в узгодженості ступенів і етапів навчально-виховної роботи;

-         в спільній роботі вчителя 4 класу та вчителів-предметників майбутніх пятикласників

     З чого розпочати?

Відвідування уроків у початкових класах

Ознайомлення зі стилем викладання

Ознайомлення з методами і прийомами роботи

Темп роботи на уроці

Домашні завдання

Проведення моніторингу

Знайомство з батьками

Ознайомлення з програмами.

Знайомство між учнями початкової ланки та середньої

Релакс

Звички, які завжди видають вчителя.

За якими ознаками можна безпомилково впізнати вчителя у натовпі? Чи ловили ви себе на думці, що поряд пройшов колега, хоча ви й не знайомі? Виявляється, є декілька ознак, притаманних вчителю, які асоціюються з ним на підсвідомому рівні.

1. Зовнішність

Недаремно кажуть: «По одежі зустрічають…». Найперше, на що ми звертаємо увагу при знайомстві з людиною – її зовнішність, зокрема, одяг. Яка ж типова педагогічна зовнішність? Мінімум прикрас або взагалі їхня відсутність. Лаконічність форм, стриманість кольорів. Головна вимога до одягу – зручність. Взуття на підборах? Мабуть, не сьогодні. Бо шість уроків, а потім гурток, а ще треба в магазин… 

Але обов’язково – велика сумка, в яку можна покласти конспекти (знадобляться), зошити (перевірити вдома), книжку (неодмінно треба прочитати до завтра), бутерброди (невідомо, коли повернешся додому).

2. Манера говорити

Ви звертали увагу на те, що педагоги з досвідом розмовляють завжди спокійно, з відповідною інтонацією, розбиваючи на склади слова, які видаються їм надзвичайно важливими. При цьому їх легко упізнати за звучністю голосу. Вони не кричать, не галасують, але всі їх чують, навіть якщо не бачать. А звертали увагу на те, що така манера часто заспокоює в стресовій ситуації?

3. Звичка все організовувати

І «все вирішувати». Із майже стовідсотковою впевненістю ви можете сказати, що оцей чоловік, який щойно організував чергу на автобусній зупинці й усім пояснив, як треба поводитися в очікуванні громадського транспорту, або ця жінка, яка зробила зауваження бабусі з онуком, що перебігали дорогу на червоний, – педагоги. Чому так? Вчителі звикли до того, що саме від них залежить, наскільки організованим буде процес. Вони мають за все відповідати, тримати ситуацію під контролем, робити зауваження. А якщо не вони, то хто?

4. Вчителі звикли оцінювати все, що відбувається

Буквально – ставити оцінку. «Ти сьогодні молодець. Усе зробила вчасно». Знайома фраза? Поряд з вами є вчитель! А може, ви й самі так кажете? Але як приємно, коли виконана робота отримує схвальну оцінку. І ми щиро радіємо такій вчительській звичці.

5. Вчителі завжди готові все пояснити і всьому навчити 

Ви спитали, як знайти потрібну адресу, а дізналися про історію цілої вулиці, навіть міста, про те, які історичні постаті тут мешкали, де можна смачно і дешево перекусити й ще багато цікавого? Вам пощастило – ви зустріли вчителя! Тільки педагоги готові завжди пояснити, розказати, навчити… І все це абсолютно безкоштовно!

       Звісно, це дослідження не можна вважати серйозним. Проте дуже часто саме вчительські звички роблять життя інших людей простішим і зручнішим. 

      У кожного є крила для польоту, лиш тільки треба захотіти злетіти.

 

 

docx
Додано
14 січня
Переглядів
200
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку