О. Кобилянська. Повість «Земля» – психологічне трактування вічних проблем на українському матеріалі.

Про матеріал

Тема. О. Кобилянська. Повість «Земля» – психологічне трактування вічних проблем (людини і землі, злочину і кари) на українському матеріалі. Модерністська проблема сакрально-містичного зв'язку людини із землею.

Мета:

  • -допомогти учням зрозуміти твір; розкрити складний і суперечливий образ українського села з одвічними проблемами, своїми принципами, прищепити любов до праці на землі;
  • -розвивати вміння давати обґрунтовані відповіді;
  • - виховувати старшокласників у дусі народної моралі.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: тексти повісті «Земля», ілюстрації до твору, картина «Земля».

Хід уроку

І. Оргмомент.

Психологічна настанова "До успіху":

- Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними. Завдання наші такі( можна оформити як девіз уроку):

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

Перегляд файлу

Урок № 41 – 42

Тема. О. Кобилянська. Повість «Земля» – психологічне трактування вічних проблем  (людини і землі, злочину і кари) на українському матеріалі. Модерністська проблема сакрально-містичного зв’язку людини із землею.

Мета:

  • допомогти учням зрозуміти твір; розкрити складний і суперечливий образ українського села з одвічними проблемами, своїми принципами, прищепити любов до праці на землі;
  • розвивати вміння давати обґрунтовані відповіді;
  •  виховувати старшокласників у дусі народної моралі.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: тексти повісті «Земля», ілюстрації до твору, картина «Земля».

Хід уроку

І. Оргмомент.

 Психологічна настанова  "До успіху":

- Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними. Завдання наші такі( можна оформити як девіз уроку):

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання

1) Розповісти про життєвий та творчий шлях О.Кобилянської

2) Які стосунки були між О.Кобилянською та Лесею Українкою?

2.Тестування:

1. Якою мовою  були написані перші твори Ольги Кобилянської?

А.Російською

Б. Англійською

В. Французькою

Г. Німецькою

2. Укажіть рік виходу повісті О.Кобилянської «Людина» у журналі «Зоря» з новим підходом до розкриття проблеми фемінізації.

А. 1887 р.

Б. 1890 р.

В. 1994 р.

Г. 1918 р.

3.Укажіть, яку назву мала перша редакція повісті О.Кобилянської «Людина».

А. «Вона вийшла заміж»

Б. «Царівна»

В.Земля»

Г. «Природа».

4.Укажіть персонажа, який не присутній у повісті О.Кобилянської «Людини».

А. Фельс Б. Маргарета В. Олена

Г. Іваниха Дубиха

 5. Яка народна пісня  лягла в основу повісті О.Кобилянської «В неділю рано зілля копала»?

А. «Грицю, Грицю, до роботи!»

 Б. «Ой, не ходи, Грицю, та й на вечорниці»

В. «Віє вітер на долину»Г. «Ой у полі криниченька»

6. Укажіть назву поняття за його визначенням: «Жіночий рух другої половини XIX ст.. за зрівняння жінок у правах з чоловіками».

А. Фемінізм Б. Романтизм В. Експресіонізм Г. Модернізм

3.Взаємоперевірка результатів тестування.

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчання

З’ясування емоційної готовності учнів до уроку.

Продовжте речення:

„Від сьогоднішнього уроку я очікую…”

Слово вчителя

      Прочитано багато книг і кожна з них залишає свій слід у душі кожного із нас. Вона вчить нас добру, поваги, разом із тим вона застерігає нас від багатьох бід, неправильних вчинків. Я думаю, що повість Ольги Кобилянської теж залишить свій слід: застереже нас від необдуманих помилок.

ІV. Опрацювання навчального матеріалу

1. Слово вчителя

«Факти, що спонукали мене написати «Землю», правдиві. Особи майже всі що до одної також із життя взяті. Я просто фізично терпіла під з’явиськом тих фактів, і коли писала – ох, як крилами ридала! Саме в той час мій батько лежав хворий, і я сама не почувала себе особисто щасливою. Написання цієї повісті дало мені рівновагу, вдоволення і гнало до дальшого творення», -- так писала О.Кобилянська в своїй автобіографії.

2. Повідомлення учнів щодо теми ролі землі в житті людини в українській та світовій літературі.

3. Життєва основа повісті, історія написання

1.Інтерактивна вправа «Продовжи речення»

Є такі літ жанри:…

Оповідання від новели відрізняється…

Повість – це…

Модернізм – це напрям, у якому...

4. Слово вчителя.

       В основу твору лягла трагічна подія, яка сталася восени 1894 року в селі Димки на Буковині, в сімї селянина, у якій брат убив брата. Ольга Кобилянська мала родичів у селі і особисто знала старого Костянтина Жижіяна та його синів Михайла і Саву. Була знайома письменниця й з коханкою молодшого брата Маріукою Магас (у творі Рахіра), а образ Анни був взятий з наймички, яка довгий час працювала у Кобилянських.

        Повість, над якою письменниця працювала протягом 1898 – 1901 року, була надрукована в «Літературно – науковому віснику» за 1902 р., присвячена батькові письменниці.

Сюжет і композиція твору.

      За жанром цей твір - соціально – психологічна повість, а це означає, що всі вчинки та дії героїв ґрунтуються на психологічних факторах.

Композиційно твір складається з тридцяти двох розділів. Відкривається вона картиною чарівної природи, що оточує убоге село Димки, де відбуваються події. В цьому першому розділі, що є експозицією, письменниця знайомить нас з життям і побутом родини Івоніки Федорчука, з характерами провідних персонажів. Розділ сповнений тривожного передчуття, що ніби віщує  неминучість якогось лиха для цієї родини.

      Убогий селянин Івоніка Федорчук із своєю дружиною Марійкою, тяжко працюючи на залізниці, живучи впроголодь, збирали гроші, щоб придбати трохи землі.

       Ставши господарями, вони сподівались, що їм і їхнім дітям усміхнеться краща доля. Але жорстока дійсність руйнує надії Федорчуків. Земля не приносить їм щастя.

        Менший син, ледачий Сава, наперекір батькам задумав одружитися із злодійкуватою Рахірою, яка до того ж доводилася йому двоюрідною сестрою. Тому батьки обіцяли кращу землю віддати доброму й працьовитому старшому синові Михайлу, а Саві, якщо піде проти їхньої волі, не дати й грудки землі.

        Під впливом Рахіри Сава зажадав стати спадкоємцем всієї землі і застрелив Михайла.

         Події в основному розгортаються навколо двох братів і землі, що виступає у повісті, як самостійний образ, як вершитель людської долі. Найбільшого напруження дія досягає в картині братовбивства.

          Кобилянська реалістично відобразила важке становище українського народу, уярмленого цісарською Австро – Угорщиною, показала дрібновласницьку психологію, що спотворювала душі людей.

          Втрата віри Івоніки в силу землі, повернення Сави з тюрми і одруження з Рахірою є розв’язкою твору.

           Незважаючи на трагічну долю героїв, повість закінчується оптимістичними рядками: письменниця висловлює віру в краще майбутнє молодого покоління – сина наймички, який стане господарем землі, а не її рабом.

Тематика повісті «Земля»:

  • братовбивство;
  • влада землі над людиною;
  • селянська праця;
  • життя, мораль села.

      Провідна ідея повісті підкреслена О. Кобилянською в епіграфі німецькою мовою: «Кругом нас знаходиться якась безодня, що її вирила доля, але тут, у наших серцях, вона найглибша».

Повість має три головні лінії:

  • лінію життя старих Федорчуків;
  • лінію Сави і Рахіри;
  • лінію Михайла і Анни.

        У кожній з сюжетних ліній основною причиною конфлікту є земля. Письменниця не ідеалізує героїв, а виводить їх у екстремальних ситуаціях, дає змогу проявити себе, показати свій характер.

5. Літературне дослідження. Робота над змістом повісті

1. Яке враження справила на вас повість?

2. У чому таємниця популярності повісті «Земля»?

3. Яким постає українське село кінця ХІХ – початку ХХ століття? Що його хвилює, які думки, які суперечності розвиваються?

4. Чи можна засуджувати, чи звинувачувати селян у такому фанатичному ставленні до землі?

5. Як ставляться односельці до Івоніки Федорчука і чому?

6. Яким було ставлення батьків до синів?

7. Чи можна назвати любов Сави до Рахіри і Михайла до Анни однаковою?

ІV. Закріплення знань, умінь і навичок

1.Опитування:

  • Чи мала Докія рацію, віддавши свою доньку Парасинку заміж рано і за нелюбого їй чоловіка?
  • Які стосунки були у Анни з матірю?
  • Відношення Івоніки та Марійки Федорчуків до синів: Михайла та Сави?

 

2. Складання синквейну.

Правила складання синквейна:

  • перший рядок – одне слово, зазвичай іменник, що відображає головну ідею.
    Це і є тема синквейна (вона має бути емоційною);
  • другий рядок – два–три слова, прикметники, що описують тему синквейна;
  • третій рядок – два–три слова, дієслова, що описують дії в межах теми;
  • четвертий рядок – фраза з декількох слів, що показує загальноприйняте ставлення до теми.
    Це може бути крилатий вираз, цитата або складена дитиною фраза в контексті теми;
  • п’ятий рядок – це слово-резюме, або слово, яке дає нову інтерпретацію теми або дозволяє дитині висловити до неї своє особисте ставлення.

V. Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Продовжити речення:

  • Повість «Земля» мене вразила тим…
  • Найбільше мені до вподоби…
  •  

        VІ. Домашнє завдання

1. Виписати 2-3 цитати до характеристики образів повісті.

2. Підготувати переказ біблійної легенди про Каїна та Авеля.

3.Дати письмову відповідь на запитання: Чи актуальна проблема злочину і кари сьогодні, у ХХІ ст.?

 

docx
Додано
14 вересня 2018
Переглядів
1853
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку