Конспект уроку за новою програмою "НАЦІОНАЛЬНА ДРАМА. Іван КАРПЕНКО-КАРИЙ. Трагікомедія «Сто тисяч» – класичний взірець українського «театру корифеїв». Проблема влади грошей, бездуховності людини, засліпленої прагненням до наживи. Засоби сатиричного змалювання.
8 клас
Урок 42
Тема: Влада грошей – проблема трагікомедії Івана Карпенка-Карого “Сто тисяч”
Мета: на прикладі твору І. Карпенка-Карого дослідити як вирішується проблема влади грошей; розвивати вміння логічно мислити, спостерігати, узагальнювати, робити висновки; формувати кругозір, світогляд школярів; виховувати зневажливе ставлення до таких багатіїв як Калитка, негативних рис його характеру; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.
Обладнання: Портрет І. Карпенка-Карого, текст твору, зразки грошей, дидактичний матеріал, презентація
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
- Доброго дня!
II. Актуалізація опорних знань
1. Слово вчителя. Слайд 1
На початку уроку хотілося б вам сказати таку фразу: «Добре мати гроші і володіти речами, які можна купити за гроші. Але, при цьому, добре також час від часу перевіряти себе і переконуватися в тому, що ви не втратили тих речей, які за гроші не купиш».
На прикладi героїв трагікомедії «Сто тисяч» ми подивимось: чи це справді так.
Але перш ніж ми перейдемо до етапу вивчення нового матеріалу, давайте перевіримо чи виконали ви домашнє завдання.
2. Перевірка домашнього завдання. Слайд 2
Прислів'я про гроші
• Срібло-золото тягне людину в болото.
• Грошей багато, а щастя мало.
• 3 золотом, як з вогнем: і тепло з ним, і небезпечно.
• Гроші всюди хороші.
• За наші гроші ми всім хороші.
• У кого гроші, той і хороший, а як їх нема, то всім дарма.
• У кого гроші є, тому й руку всяк дає.
• Хоч у голові пусто, аби грошей густо.
• Совісті менше — грошей більше.
• 3 грошима і в грязі чистий.
• Копійка любить, щоб її лічили.
• Щастя за гроші не купиш.
• Без грошей, як без рук.
- Молодці. Отже ми бачимо, що в одному випадку гроші – це зло, в іншому гроші – це необхідна річ для життя людини.
3. Перегляд буктрейлеру.
А тепер я пропоную переглянути буктрейлер. (Буктрейлер 1)
III. Оголошення теми, мети уроку.
- Як ви гадаєте над якою проблемою ми будемо сьогодні працювати? (Проблема влади грошей над людиною)
Запишіть сьогоднішнє число … , «класна робота» і тему уроку — «Влада грошей – проблема трагікомедії Івана Карпенка-Карого “Сто тисяч”». Слайд 3.
Сьогодні ми побачимо, як вирішується проблема влади грошей. Будемо розвивати вміння логічно мислити, спостерігати, узагальнювати, робити висновки.
IV. Основний зміст уроку
1. Вступне слово вчителя
Після скасування кріпосного права у 80–90 роках XIX століття на території України життя більшої частини селян почало різко погіршуватися. З’явилися ті (серед них були й сільські багатії), хто почав скуповувати землю в збіднілих селян та поміщиків, які не встигали пристосуватися до нового життя. Безземельні селяни за копійки йшли працювати на поміщиків, зазнавали несправедливості та знущань із боку так званих роботодавців.
Давайте згадаємо дійових осіб трагікомедії. (Буктрейлер 2)
Часто гонитва за грошима ставала самоціллю, гроші витісняли із життя людини честь і мораль. І тоді з’являлися такі постаті, як Герасим Никодимович, Савка, котрі заради багатства готові піти навіть на злочин.
2. Фронтальне опитування
Перша редакція комедії мала назву «Гроші».
- Чому саме «Гроші»? Чому, на вашу думку, саме так назвав спочатку свій твір автор? (Дії дійових осіб повʼязані з грошима)
- Дійсно, прочитавши твір, ми бачимо що найзаповітніша мрія Калитки це…?
(Для Калитки найважливіше — купити землю, отже, потрібні гроші).
- Яким чином характеризують Герасима Никодимовича Калитку такі прислів’я: «Коли гроші говорять — правда мовчить»; «Хоч у голові пусто аби грошей густо»; «Від багача не жди калача»; «Багатий не любить давати. Совісті менше, а грошей більше»? (Усі дії та емоції Калитки підпорядковані жадобі збагачення).
- Якою є головна, на ваш погляд, вада Калитки? (Всі його вчинки спрямовані на здобуття грошей, гроші стають для нього найвищим авторитетом).
- Як ця вада й намагання здійснити заповітну мрію відбиваються на оточуючих? (Він перетворює на пекло життя своєї родини та наймитів).
- Чи щирою, на ваш погляд, була згода Герасима на те, щоб Роман одружився на Мотрі? Наведіть переконливі аргументи.
- Розкажіть про те, як Герасим ставиться до своїх найманих робітників. Знайдіть цитату, що свідчить про його жадібність.
- Схарактеризуйте відносини між Герасимом та його дружиною Параскою. Що лежить в основі їх стосунків? Хто цінніший для Калитки — коні чи дружина?
Знайдіть приклади в тексті («робітники й собаки надворі повинні буть», про жінку і коней, про кусочок хліба, який пожалів дати Климу, віддає доньку заміж без приданого, хоча обіцяв, ще й з сватами побився…).
- Про що Герасим міг просити Бога після того як спочатку не дав коней дружині, щоб поїхати до церкви, а потім «і сам поїхав, і цілу обідню стояв навколішках»?
- В чому Калитка бачить здобуття грошей? («Глянеш оком навколо – все твоє; там череда, там зеленіла пшениця, там колоситься жито: і все то гроші, гроші, гроші…», «Мені потрібна невістка з приданим та грішми»).
- Визначте позитивні риси Герасима Калитки. (Він хороший господар)
Так, але якщо подивитись навіть позитивні риси його вдачі пов’язані із жадібністю: він не п’є... за власні гроші, бо «від своєї горілки у грудях пухне».
- Що втрачає головний герой через свою пристрасть до грошей? (Якщо тільки гроші керують людиною, то це основна причина всіх людських вад, жадоба до грошей призводить до духовної деградації людини. Гроші зробили Калитку деспотом, лицеміром і стяжателем).
Правильно. Гроші, прагнення мати їх більше привело до морального падіння окремих героїв п'єси, руйнування їх сімей.
- Якими словами прикривається лицемірно Калитка, коли здирає проценти з позики у Савки?
- Як Герасим ставиться до Копача? (То морока, ще й його кормити треба…)
- Як Герасим хоче розбагатіти за рахунок поміщика Смоквинова?
- Через що Гершко і Герасим не могли порозумітися між собою з приводу купівлі землі Смоквинова? Знайдіть відповідь в тексті. («Герасим. Помилуйте!.. Господь Звами! Бога бійтесь! Де ж таки сто карбованцев за такий пустяк? Візміть тепер... десять карбованців, а як діло скінчиться, тоді ще двадцять п'ять... Гершко. Мінє ето даже странно, как чесний человек! За кого ви меня принімаєте?»)
- Над чим розмірковував Калитка після зустрічі з Гершком? («А тут знову — як його упустить случай: дать п'ять, а взять сто тисяч! Серце перестає биться, як подумаю: за п'ять — сто тисяч! Господи! Коли б тілько кум благополучно розміняв, а тоді й я Гершка обманю: на біса мені його факторство здалося? Сам куплю у Смоквинова Землю. Аби тілько гроші...»)
- Як Герасим зустрів Савку після обміну грошей? («Я кращого слова відроду не чув, як... Пташка защебетала перший раз весною, так радісно зробилось на Серці від цього слова. Скажіть ще раз це слово, скажіть, куме! Савка. Годяться!»)
- Що нового ви дізналися про натуру Герасима зі сцен купівлі фальшивих грошей, опису того, як куми (Савка і Калитка) ділили гроші?
- Поділіться враженнями від сцени самогубства Герасима. Як характеризує героя його репліка після порятунку? (Коли одурений Калитка втрачає надію придбати землю сусіда Смоквинова, він намагається накласти на себе руки, а врятований, промовляє: «Краще смерть, ніж така потеря»).
На інших персонажах п’єси також позначився згубний вплив грошей.
- На кого ще вплинули гроші? (На Савку).
- Як гроші чи їх відсутність вплинули на Савку? (Савка ладен запродати душу дияволові, тільки б розжитися грошима, тобто переступаються усталені моральні норми, своєрідне табу народу, Савка переступає закон (участь у шахрайстві), замахується на Чуже життя (Калитки)).
- З чим пов'язаний ризик Савки під час обміну фальшивих грошей. Чому він йде на цей злочин? Відповідь вмотивуйте.
- Про що співали Герасим і Савка після того, як кум здійснив махінацію з фальшивими грошима? До речі за скільки Герасим повинен був купити 100 тисяч? А купив?
- Чи є, на вашу думку, у Савки можливість урятуватися від згубного впливу грошей? Чому? (Є, буде здоровʼя – будуть гроші.).
- А хто з дійових осіб власними силами шукає, як можна легко дістати гроші? (Копач).
Отже, на прикладі багатьох персонажів І. Карпенко-Карий переконливо показав, як спотворюють людську душу гроші, якщо людина не вміє протистояти їх згубному впливу. Автор показує зміну стану душі — від працьовитого селянина, який любить землю, до моральної потвори. Трагікомічна кінцівка дає повне логічне закінчення історії руйнації душі героя.
І на основі вищесказаного можна побачити, що Герасима, Савку і Копача обʼєднують «легкі гроші». Та на кожного з них гроші впливають по різному. Слайд 4
3. Інформаційне гроно.
Автор комедії «Сто тисяч» зобразив могутню силу грошей, що викорінює з душі людської все добре і святе. Пропоную вам переглянути буктрейлер. (Буктрейлер 3)
Давайте разом з вами складемо інформаційне гроно на тему «Вплив грошей на героїв п'єси».
Деградація
Цинізм
Жорстокість
Кохання за розрахунком
Злість і грубість
Шахрайство
Кримінальний злочин
«Краще смерть, ніж така потеря».
Слайд 5
4. Метод «Кейс». Слайд 6
Уявіть себе Калитками. Припустимо вам дали новий шанс прожити ці дні ще раз. Як би вчинили тепер. Але памʼятайте головна мета Калитки купити Смоквинову землю. (Треба було послухати Копача. Купувати землю «помалу, помалу і Ви порівняєтесь з Жолудем…». Треба було укласти угоду з Гершком. Дати гроші під проценти Смоквинову. А потім викупити його землю).
V. Закріплення опрацьованого матеріалу
1. Інтерактивна вправа «Займи позицію». Слайд 7
Зараз я вам пропоную довести або спростувати твердження, яке, на вашу думку, є найбільш актуальним. Напишіть цифру цитати. Займіть місце під номером. Продумайте відповідь, виберіть оратора і висловіть думку.
2. Метод «ПРЕС» Слайд 8
Запропонувати гроші. «Скільки в кожного з нас від Калитки?».
3. Мікрофон. Слайд 9
— Чи є, на ваш погляд, актуальними проблеми трагікомедії «Сто тисяч» для сучасного життя?
— Чого навчають нас персонажі твору «Сто тисяч»?
4. Слово вчителя. Слайд 10
- Запамʼятайте таке висловлювання: «Найважчий урок для людини – які мости в житті спалювати, а які залишати»
VI. Оголошення результатів навчальної діяльності
VII. Домашнє завдання. Слайд 11
Повторити зміст твору і підготуватися до написання контрольного твору.
Дякую за урок! Слайд 12