Інтелектуальна гра
« Таємниці Лаври»
Мета: виявити рівень знань з історії виникнення чернецтва та заснування Києво-Печерського монастиря, його історичної та культурної спадщини; пробуджувати пізнавальний інтерес до історії свого роду, її культури, виховувати почуття патріотизму, національної гордості, любові до рідного краю, української мови,дбайливе ставлення до духовних цінностей; сприяти розвиткові творчих здібностей учнів.
Інтелектуальна гра
« Таємниці Лаври»
Мета: виявити рівень знань з історії виникнення чернецтва та заснування Києво-Печерського монастиря, його історичної та культурної спадщини; пробуджувати пізнавальний інтерес до історії свого роду, її культури, виховувати почуття патріотизму, національної гордості, любові до рідного краю, української мови, дбайливе ставлення до духовних цінностей; сприяти розвиткові творчих здібностей учнів.
Обладнання:
Звучить пісня про Київ
Ведуча: – Пам’ять... Вона нетлінна і вічна...
Ведучий: – Хто не знає минулого, не вартий майбутнього. Та це не про нас, адже вчителі та учні школи №256 прагнуть знати історію свого рідного краю, рідного міста.
Ведуча: – Сьогодні ми спробуємо відкрити сторінку пожовклих рукописів, у яких літописці називали Київ столицею могутньої держави Київської Русі „привабливістю світу” і „матір’ю міст Руських”.
Ведучий: – Сьогодні у всій своїй величі розкинувся Київ по обох берегах древнього Славутича. По праву він здобув собі славу одного з найкрасивіших міст світу. Будь-якої пори року Київ чудовий і гостинний, і мільйони туристів прагнуть побувати в цьому місті, де краса природи і витвори рук людських злилися воєдино, де дбайливо зберігаються чудові пам’ятки архітектури, створені за 15 сторіч історії міста. (Читається напам’ять вірш Ліни Костенко).
А над Дніпром, на цій святій горі,
Тут ціле місто, з гутами, ровами
З надбрамними кремезними церквами,
З монастирями вже в монастирі.
Аж страх бере. Стоїть новоприбулець.
Ніде не втрапить, поки не спитав!
Самих тут келій – кілька добрих вулиць.
Самих церков – на кілька тих Полтав.
Так написала про Лавру Ліна Костенко.
Ведуча: – Києво-Печерський державний історико-культурний заповідник. Протягом майже дев’яти століть працею народних майстрів складався його комплекс. Унікальні художні пам’ятки заповідника відбивають складний шлях розвитку вітчизняної культури, адже кожна епоха залишила тут свій слід.
Ведучий: – Спробуємо сьогодні розгадати таємниці Києво-Печерської Лаври, віддати шану цій святині.
Ведуча: – А розгадувати будуть дві команди. Отож запрошуємо на сцену команди знавців.
Під час гри пропонуються музикальні паузи
І тур.
Інтелектуальна розминка.
Команди презентують по три запитання одна одній, підготовлені заздалегідь.
ІІ тур. Відеозапитання.
(Запитання від вчителів та наукових співробітників Києво-Печерського Національного заповідника)
Ведуча: – Сьогодні ми мали змогу спостерігати за двома чудовими командами. Дві яскраві ниточки – вчителі і учні – зв’яжуться у вузлик, що ймення йому знання, знання, набуті тут, в рідних стінах цього закладу. Знання історії свого рідного краю, свого міста.
Ведучий: – Шановні пані і панове, ми мали змогу переконатись, що тільки в єднанні, вмінні дійти згоди, в знанні історії свого минулого ми зможемо побудувати міцну державу. Хочеться звернутися до всіх нас: єднаймося, організовуймося. У нас одна історія, яку ми повинні знати, одна держава, ймення якій – Україна!
Орієнтовний перелік питань для команд:
2. Кого вважають засновником Печерського монастиря? І коли він був заснований? (Засновниками вважають преподобних Атонія та Феодосія. Аскетичний спосіб життя пр. Антонія уславив його по всій Руській землі. У церковній та історичній літературі час створення монастиря обмежений періодом 1051 р., коли пр. Антоній оселився у печері, до 1062 р., коли було поставлено першу дерев’яну церкву і наземні споруди).
3. Яка споруда є головним монастирським храмом Києво-Печерської Лаври (Успенський собор, збудований у 1073 – 1078рр.)
6. На початку 70-х р. ХІ ст. князь Святослав подарував обителі 100 гривень (50 фунтів золота) і місце перед Ближніми печерами, де Феодосій вирішив збудувати велику кам’яну церкву. Святослав особисто взяв участь у закладенні нового храму. Що це за храм? (Успенський собор).
4. Тут були надруковані: „Часослов” (1616р.), „Візерунок цнот”, „Служебник”, „Требник” і інші книги церковного змісту (Лаврська друкарня).
5. Він об’єднав братську і лаврську школи, заснувавши Києво-Могилянську академію (Петро Могила).
6. Під час польського правління її називали „державою в державі”. Про що мова? Чому так називали?
(Києво-Печерська лавра. Вона була центром опору полонізації та окатоличенню, церковні діячі підтримували розвиток освіти і науки).
7. Що означає слово „Тератургіма” і як ця назва пов’язана з Києво-Печерською лаврою? (Книга чудес, що сталися у Лаврі та її печерах. З’явилася у 1638 р., написав її відомий письменник і історик – лаврський чернець Афанасій Кальнофойський ХVІІ ст. Її було видано за дорученням та з благословення київського митрополита Петра Могили. „Тератургіма” задумувалася як продовження і закінчення книги Сильвестра Носова і мала довести, що чудеса в цьому монастирі відбуваються і досі).
Використана література: