ОБ’ЄКТ ВИВЧЕННЯ ЕКОНОМІЧНОЇ ГЕОГРАФІЇ. ВЗАЄМОДІЯ ГОСПОДАРСТВА І ПРИРОДИ В ГЕОГРАФІЧНОМУ СЕРЕДОВИЩІ

Про матеріал

Урок на тему "ОБ'ЄКТ ВИВЧЕННЯ ЕКОНОМІЧНОЇ ГЕОГРАФІЇ. ВЗАЄМОДІЯ ГОСПОДАРСТВА І ПРИРОДИ В ГЕОГРАФІЧНОМУ СЕРЕДОВИЩІ". На уроці учні називають об'єкт вивчення економічної географії, пояснюють актуальність її вивчення, наводять приклади зв'язків з іншими науками та визначають її роль у вирішенні суспільних проблем, висловнюють бачення застосування знань з предмета в житті, розуміють поняття «географічне середовище».

Перегляд файлу

9 клас

 

Урок № 1

 

Дата:

 

ОБ’ЄКТ ВИВЧЕННЯ ЕКОНОМІЧНОЇ ГЕОГРАФІЇ. ВЗАЄМОДІЯ ГОСПОДАРСТВА І ПРИРОДИ В ГЕОГРАФІЧНОМУ СЕРЕДОВИЩІ.

Очікувані результати НПД: учні називають об’єкт вивчення економічної географії, пояснюють актуальність її вивчення, наводять приклади зв’язків з іншими науками та визначають її роль у вирішенні суспільних проблем, висловнюють бачення застосування знань з предмета в житті, розуміють поняття «географічне середовище».

Розвивальна та виховна мета: формувати здатність до пошуку та засвоєння нових знань, набуття нових вмінь і навичок, організації навчального процесу; виховувати зацікавленість предметом, прагнення здобути нові знання.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: підручники, атласи, політична карта світу.

Опорні та базові поняття: фізична географія, соціальна географія, економічна географія, географічні об’єкти, процеси, явища, географічне середовище.

 

Хід уроку

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Ознайомлення учнів з організацією навчального процесу протягом вивчення нового курсу, обов’язковими джерелами інформації (підручником, атласом, контурними картами), приладдям, з методичним апаратом підручника. Спрямування учнів на необхідність засвоєння додаткової інформації в позаурочний час із джерел масової інформації.

 

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЧУТТЄВОГО ДОСВІДУ Й ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

Що вивчає географія? На які частини поділяють географічну науку?

Про що ви дізналися з курсу географії 8 класу?

Прийом «Павутинка»

Складіть схему географічних наук, що відомі вам з попередніх курсів. Зазначте, що є об’єктом їхнього вивчення.

ІII. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Ви вже знаєте, що у сфері інтересів сучасної географії перебуває весь спектр питань та проблем, що стосуються навколишнього світу. Фізико-географічні науки вивчають географічну оболонку та її компоненти і частини. Суспільно-географічні науки досліджують особливості й закономірності просторової (територіальної) організації суспільства та його частин. Ваше перше знайомство із суспільною географією відбулося в минулому навчальному році під час вивчення розділу «Населення України та світу». Тепер настав час дістатися ще однієї «вершини» в системі географічних наук — опанувати складові економічної географії України та світу.

Повідомлення теми, цілей і завдань уроку.

 

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

 

1. Що вивчає економічна географія

Економічна географія є одним з основних напрямів суспільної географії. Її об’єктом є просторова (територіальна) організація виробничої діяльності суспільства.

Як галузь фундаментальної науки вона вивчає територіальну організацію виробництва, особливості формування територіально-економічної структури господарства різних країн, окремих регіонів, усього світу.

Під час вивчення курсу ви дізнаєтесь про основні закономірності розвитку сучасного господарства в Україні і світі; ознайомитеся зі структурою світового господарства та її відображенням в економіці України, найважливішими гло­бальними проблемами людства; будете вчитися виявляти та розв’язувати проблеми економічного розвитку як у нашій країні, так і у світі.

Ознайомлення зі змістом підручника, структурою курсу, вимогами до оцінювання якості знань і умінь, очікуваними результатами навчання.

 

2. Економічна географія в системі географічних наук

Завдання 1. Наведіть приклади зв’язків економічної географії з іншими на­уками.

Економічна географія безпосередньо пов’язана з фізичною географією, адже на розміщення та характер виробництва значною мірою впливають фізико-географічні особливості території. Також існує тісний зв’язок економічної географії з іншими суспільно-географічними науками: політичною географією, соціальною географією та географією населення.

Як будь-яка географічна наука, економічна географія взаємодіє з картогра­фією та використовує картографічні методи дослідження.

Економічна географія пов’язана й з іншими негеографічними науками. Вона використовує їх методи та висновки для свого розвитку і одночасно збагачує їх своїми дослідженнями. До таких наук насамперед належить: економічна теорія, статистика, геологія, екологія, медицина та ін.

 

3. Взаємодія господарства і природи в географічному середовищі

Необхідною умовою існування людського суспільства є господарська діяль­ність, яка спрямована на використання складових географічної оболонки — природних умов та природних ресурсів.

Наші предки формувалися в природному середовищі. Вони збирали їстівні плоди й полювали на звірів, мокли під дощем і потерпали від спеки, шукали джерела води та місця, у яких можна було сховатися від хижаків. Їх вплив на природу був незначним, тому природне середовище легко самовідновлювалося.

Обживаючи планету, людина змінювала природу і створювала штучне се­редовище, наприклад, транспортні магістралі, промислові підприємства, на­селені пункти. Тому зараз середовище існування людини містить як природні, так і штучно створені елементи. Вони поєднуються в понятті «географічне (навколишнє) середовище».

Географічне середовище — та частини географічної оболонки, з якою людство безпосередньо взаємодіє в процесі свого життя та господарської діяльності. У географічному середовищі людей оточують не лише природні а й антропогенні комплекси, частка яких сягає близько 60 % площі земної кулі.

Межі географічного середовища продовжують постійно розширюються, оскільки зростають масштаби людських перетворень. «Сліди» господарської діяльності можна виявити майже повсюди, як у найвіддаленіших куточках земної кулі — на суходолі і в океані та навіть у Космосі.

 

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

Що вивчає економічна географія як галузь географічної науки?

Які питання ви розглядатимете під час вивчення курсу «Україна і світове господарство»?

Яке місце посідає економічна географія в системі географічних наук?

Що таке географічне середовище? Чим географічне середовище відрізня­ється від природного середовища?

Які види господарської діяльності людей, на ваш погляд, спричинили най­більші зміни в природному середовищі?

У чому полягає актуальність досліджень економічної географії?

 

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Прийом «Власна думка»

Чого ви очікуєте від вивчення курсу?

 

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ. Опрацювати відповідний параграф

 

docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
4 квітня 2018
Переглядів
15657
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку