19 квітня о 18:00Вебінар: Як організувати якісний урок літератури для учнів із кліповим мисленням

Образ Наталки як уособлення кращих рис української жінки. Сценічне життя твору.

Про матеріал
Комбінований урок з української літератури в 9 класі з інтеграцією у музичне мистецтво, кінематографію; з використанням мультимедійного обладнання, інноваційних технологій із інтерактивними методами навчання. У додатках мультимедійна презентація та дидактичні матеріали до уроку (інтерактивні вправи, аудіо та відео файли).
Перегляд файлу

1

 

Краснополянська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів

Великоновосілківської районної ради

Донецької області

 

 

 

 

 

 

 

 

«Образ Наталки як уособлення

кращих рис української жінки.

Сценічне життя твору.» 

 

 

 

 

урок з української літератури

за поемою І.Котляревського "Наталка Полтавка"

(9 клас)

 

 

 

 

 

 

 

 

Автор:

учитель російської мови та літератури

Краснополянської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів

Лисенко Ольги Анатоліївни

 

 

 

 

 

 

 

 

2019

 


Анотація. Комбінований урок з української літератури в 9 класі з інтеграцією у музичне мистецтво, кінематографію; з використанням мультимедійного обладнання, інноваційних технологій із інтерактивними методами навчання. У додатках мультимедійна презентація та дидактичні матеріали до уроку (інтерактивні вправи, аудіо та відео файли).

 

Мета. Об’єднати   блоки   знань  з літератури, музичного мистецтва та кінематографії  навколо  однієї  теми  з  метою   інформаційного  та  емоційного  збагачення  сприймання,  мислення,  почуттів  учня,  що  дає  змогу  пізнавати  важливість літературної спадщини  І.Котляревського різнобічно,  досягати  цілісності  знань.  

 

Актуальність. Інтеграція дає змогу підвищити цікавість учнів до уроку та його ефективність зросте і сприятиме формуванню в підлітків стійких переконань щодо пріоритету збереження свого життя та здоров’я.

 

Інноваційність. Оновлення змісту предметів через створення комфортних умов навчання, за яких кожен учень відчує свою необхідність, зможе розкрити свої здібності й продемонструвати знання з предметів, відчути впевненість у собі. Застосування інновацій, особистісно зорієнтованих інтерактивних технологій, сучасних нетрадиційних форм і методів навчання. Йдеться про те, що учень - головна фігура навчально-виховного процесу.

 

Практична значимість роботи. Народження уроку, який об'єднує матеріал декількох предметів із збереженням незалежного існування. Учня не вчать, а він вчиться завдяки тому, що бере активну участь у тих питаннях, які хоче вивчити, бере на себе відповідальність за процес і результат навчання.

 

Завдання вчителя полягає в пошуку засобів, які можуть забезпечити для учня реалізацію його внутрішньої свободи і вияв ініціативи.


Мета уроку:

навчальна:

  • вдосконалити вміння характеризувати героя драматичного твору;
  • через образ головної героїні визначити типові риси українських жінок;
  • формувати вміння узагальнювати, міркувати, робити висновки;

 розвивальна:

  • розвивати образне мислення, творчі здібності та спостережливість, уміння грамотно робити висновки, належним чином їх обґрунтовуючи;
  • розвивати вміння відстоювати людську гідність, власні принципи;
  • грамотно висловлювати ставлення до подій, вчинків інших; свої думки, почуття;
  • оцінювати вчинки, різні моделі поведінки;
  • лаконічно та зрозуміло формулювати думку, аргументувати, доводити правильність тверджень;
  • розвивати навички самостійної роботи, здатності діяти в конкретних умовах і мотивів досягти результату;
  • розвивати вміння аналізувати і пояснювати причини і наслідки подій, робити висновки, узагальнення;

виховна:

  • виховувати вміння відстоювати людську гідність, формувати активну життєву позицію, берегти кращі традиції української родини;
  • виховувати почуття гордості за національну культуру;
  • виховувати кращі риси людини: доброту, милосердя, щирість, шанобливе ставлення до батьків;
  • прищеплювати любов до театру, формувати культурологічну, комунікативну, соціальну, інформаційну компетентності.

Тип уроку : комбінований урок з використанням інтеграції, використанням «хмарних» сервісів, технологій, інтерактивних вправ, урок узагальнення, систематизації та розширення знань учнів.

Методи навчання:

  • словесні (бесіда, пояснення),
  • наочні (презентація, відеофрагменти, аудіофайли),
  • практичні (вправи: інтерактивні, письмові, творчі завдання).

Комплексно-методичне забезпечення уроку:

  • портрет І.Котляревського,
  • аудіозаписи пісень п’єси,
  • фільм «Наталка Полтавка»,
  • текст твору,
  • мультимедійний екран,
  • презентаційні матеріали  до  тексту  твору,
  • мультимедійна презентація.

 

 

Програмне забезпечення:

  • браузер,
  • редактор презентацій MСPowerPoint,
  • Інтернет-сервіс Learning Apps,
  • Інтернет-сервіс створення ребусів: http://rebus1.com

Предметна  інтеграція: музичне мистецтво, кінематограф.

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

Таємниця живучості «Наталки Полтавки» — в глибокій сердечності, у немеркнучім і чистім, як день, сяйві життєвої правди.

М. Рильський

І.Організаційний  момент.

Привітання. Емоційне налаштування учнів. Декламація вірша про театр.

Затихнув гомін. В залі згасло світло,

і, враз заполонивши всі чуття,

розсунулась завіса… І розквітло

життя — мов казка, й казка — мов життя.

Відкритими очима і серцями

поринули в ту казку глядачі,

 захоплено, бурхливо до нестями,

всім помислом за дією йдучи.

А дія розгортається, як злива:

палає барвами казкове тло,

герої йдуть на подвиги сміливо,

стоять за правду і долають зло.

І кожне слово, кожен світлий образ

в одкритім серці залишає слід…

Джерело: http://dovidka.biz.ua/virsh-pro-teatr/ 

 

Вчитель: Видатний український драматург Іван Карпенко-Карий писав: "Багато води утекло в море забуття; в протяг такого довгого часу тисячі драматичних п’єс спочивають вічним сном, забуті навіки, а ” Наталку “ вивчили напам’ять мало не всі слухачі. Здавалося би й ” Наталці “ пора спочить, а вона невгамовно лунає на сцені дивно милими піснями і буде лунати довго, довго." І справа тут, напевно, в постаті героїні, яка рішуче виступила на захист свого щастя. 

Перегляд відеофрагменту пісні  «Віють вітри, віють буйні».

 

II. Актуалізація опорних знань.

Прийом "Анонсування" — спершу треба обговорити з учнем, що йому потрібно буде зробити, провести мовби репетицію майбутньої події.

1. Розгадування ребусів, створенних у сервісі http://rebus1.com/ua

2. Знайди слова. (інтерактивна вправа LearningApps.org)

за посиланням: https://learningapps.org/view7296366

 

III. Повідомлення теми і мети уроку.

Прийом "Емоційне заохочення" (посилення в дитині віри в себе, похвала за будь-що, навіть незначне; усмішкою, поглядом дати зрозуміти учню, що серце, душа вчителя розкриті для нього).

Отже, тема нашого уроку «Наталка як уособлення кращих рис української жінки. Сценічне життя п’єси І.Котляревського «Наталка Полтавка».

Час дії у п’єсі – XVIII ст. Час, коли незаміжня дівчина майже не мала права голосу, була повністю підвладна волі сім’ї та її інтересам. Слово батьків було вирішальним. І раптом, дівчина, яка завжди була покірна і шанувала своїх батьків, стала наперекір їх волі, вирішила боротися за своє щастя. Вона демонструє нечувану, для дівчини того часу, силу духу, відверту боротьбу за себе, своє кохання, за право власно вирішувати свою долю.

Вже стільки часу минуло з моменту виходу п'єси в світ. Змінились обставини, умови життя, змінились люди. Та чи змінився ідеал жінки сьогодні?

Створений Котляревським образ простої дівчини з Полтави став ідеалом української жінки. Ось уже два століття Наталка «не старіє», а живе й полонить серця мільйонів людей. І сьогодні ми спробуємо з'ясувати, які риси української жінки уособлення образ Наталки.

 

ІV. Закріплення вивченого матеріалу

Перегляд відеофрагменту із фільму (3 хв)

1. Характеристика образу Наталки Полтавки.

Наталка Полтавка — центральний образ п’єси. Це звичайна українська дівчина. Про героїню перш за все ми дізнаємося те, що вона відповідальна, покірна й працьовита. Тому й усі матері в селі ставлять Наталку за приклад своїм дочкам, а возний вважає її «найкращою зо всього села і всіх прикосновенних околиць дівицею». Вона своєю працею утримує і себе, і свою матір. Звичайно, що така гарна й красива дівчина привертає до себе увагу парубків. Але всім вона відмовляє, бо чекає повернення із мандрів свого коханого — Петра.

Вже з першої появи Наталки зрозуміло, що перед нами — яскрава особистість, дівчина розумна й щира. Вона дає гідну відповідь на залицяння хитрого возного Тетерваковського, підкреслюючи, що все її багатство — це добре ім'я.

Кожен герой у п’єсі має свою пісню, яка допомагає нам глибше пізнати цей образ. У піснях персонажі виливають свої почуття, висловлюють свої погляди, самохарактеризуються.

Про себе Наталка співає: "Не багата я і проста, но чесного роду,  Не стиджуся прясти, шити і носити воду."

Наталка усвідомлює власну гідність і не хоче заради багатства та забезпеченого майбутнього поступатися власним щастям. Але дівчина любить і свою матір, а тому заради її спокою погоджується одружитися з нелюбом. Але ця згода не може примусити Наталку відмовитися від кохання. І коли Петро, нарешті, повертається, саме Наталка виявляється здатною на рішучі дії — їй, за її власними словами, краще буде у Ворсклу кинутися, ніж стати жінкою возного.

Наталка має свій ідеал родинного життя. Її розуміння свого щастя відрізняється від материного і це її засмучує. Вона хоче жити з коханим чоловіком, хоч і бідним. Терпелиха ж бачить щастя доньки в тому, щоб знайти для доньки багатого жениха.

На  протязі всього життя дівчину супроводжує музика.

Головна героїня не тільки словами, а й піснями розкриває свою вдачу, вроду, долю. Пісня «Ой я дівчина Полтавка» — це ліричний автопортрет героїні, простої української дівчини, що подобається своєю красою, веселою та жартівливою вдачею і вірністю, всією душею Петрові.

У боротьбі за своє щастя Наталка не вдається до якихось витівок, змов, підстроювань, обдурювань. Методи її боротьби цілком витікають з її характеру: рішуча, щира, мужня, вона прямо і відверто заявляє про своє небажання зв’язати долю з нелюбом, висловлює свої погляди, захищає і відстоює їх, відкидаючи все, що стоїть на її шляху.

Під тиском матері й обставин Наталка змушена була відступити від своїх позицій, але поява Петра знову надихає її на боротьбу. Навіть тоді, коли не тільки мати проти неї, а й сам Петро відступається, Наталка не складає зброї. Це свідчить про те, що наша героїня рішуча і смілива, вона не боїться зламати «узаконений порядок» заради свого щастя, кращої долі (такої, як це вона собі уявляє). Наталка готова боротися за своє кохання до кінця і навіть готова залишитися на все життя самотнію, якщо їй не дозволять бути з її коханим. Рішучість дівчини в боротьбі за щастя звучить у пісні «Ой мати, мати! Серце не вважає». Нею звертається вона до матері. Наталка вважає, що «лучче умерти, як з немилим жити, сохнути з печалі, щодень сльози лити».

І навіть сьогодні, незважаючи на всі сплинуті роки з моменту написання цього твору, Наталка чарує нас великою пошаною до матері, до старших, своєю працелюбністю, дівочою чистотою, скромністю і відданістю великому коханню.

Наталка Полтавка — це гімн великому коханню, цей образ буде приваблювати ще не одне покоління людей. Нехай же молодь наслідує це велике, чисте кохання…

Вправа "Перевтілення у персонажа

Прийом "Обмін ролями" (дає учням можливість проявити себе, наприклад, у ролі персонажу, показує дітям, що вони здатні  мислити набагато ширше ніж від них очікують.)

Ви – Наталка Полтавка

- Які риси вам притаманні? Опишіть себе 1-2 реченнями.

- Що б ви відчували, дізнавшись про рішення матері, видати вас заміж за возного?

- Як би ви поступили, опинившись у таких обставинах? Покорились б матері чи боролися за своє щастя? (обґрунтуйте свою відповідь)

 

 

2. Сценічне життя п’єси.

 «Наталка Полтавка» — перший драматичний твір нової української літератури, який, за влучним висловом Івана Карпенка-Карого, є «праматір'ю українського народного театру».

П'єсу написав Іван Котляревський у 1819 р., і вона відразу ж була поставлена у Полтаві за участю відомого актора Михайла Щепкіна. Із цього часу починається сценічне життя «Наталки Полтавки», яка стала улюбленою п'єсою глядачів. Сучасник І. Котляревського О. Терещенко відзначив, що вона була прийнята з гучним схваленням не тільки в Україні, а й у Росії.

Популярності п'єси сприяли чудова музика Миколи Лисенка та майстерна гра акторів. Першою в ролі Наталки виступила артистка Катерина Нальотова. Велике враження на глядачів справляв М. Щепкін, який грав роль виборного. Це спеціально для нього Іван Котляревський написав цю роль. 1845 року в Тифлісі Макогоненка грав Іван Драйсіг. І настільки майстерно, що один із рецензентів писав: «Драйсіг грав виборного так гарно, так натурально, що найкорінніші полтавці визнали б його за свого родича». Та найповніше краса п'єси розкрилася у трупах М. Кропивницького, М. Старицького, М. Садовського і П. Саксаганського. В ролі Наталки тут виступала знаменита М. Заньковецька. Потім — М. Садовська-Барілотті, Є. Зарницька, О. Петрусенко.

Із Полтави п'єса пішла у великий світ. Її дивилися в Петербурзі і Москві, Казані і Києві, Чернігові і Тифлісі. У 1839 році журнал «Отечественньїе записки» відзначав: «"Наталку Полтавку" грали в полтавському театрі не раз, не десять, не сто разів — і театр завжди був повний, захоплення було запальне, оплескам не було кінця».

«Наталку» грали все частіше і частіше, дивилися її завжди охоче, і зали кожного разу були переповнені. Наприклад, «...у Єлисаветі "Наталка" виставлена була в залі дворянського собранія шість разів: три рази вдень і три рази увечері, при повнісіньких зборах».

1886 року трупа М. Кропивницького три місяці грала в Петербурзі, поставивши «Наталку» двадцять разів. І кожного разу — сила людей, і кожного разу — надзвичайний успіх. Заслужений артист України Л. Сабінін, який протягом 60 років артистичного життя часто брав участь у виставах «Наталки Полтавки», згадував: «Мені доводилось виступати на Кавказі, в Сибіру, на Далекому Сході — і всюди успіх... Пам'ятаю, як в Єнісейську вистава обернулась у велике урочисте свято».

З газетних повідомлень про вистави «Наталки Полтавки» можна довідатися про похід полтавської дівчини по малих і великих сценах Кубані і Казахстану, Білорусії і Молдови, Литви і Грузії. Популярна «Наталка Полтавка» і в країнах Західної Європи, в Америці.

І сьогодні п'єса чарує нас своєю красою, соковитою мовою персонажів, чарівними піснями, незабутніми героями, досконалою грою акторів.

3. Кінематографія

Перша кіноопера в українському кіномистецтві — екранізація опери Миколи Лисенка (1842—1912), написаної на сюжет п'єси 1819 р. «Наталка Полтавка»  зачинателя сучасної української літератури Івана Котляревського.

У 1978 році був знятий фільм «Наталка Полтавка», де головну роль виконала Наталя Сумська. Зйомки фільму відбувалися у  Київському та Переяслав-Хмельницькому музеях народної архітектури і побуту УРСР. Це перший український звуковий фільм, у якому вперше актори співали «під фанеру».

4 грудня 1936 року прем'єра фільму відбулась в США.

"Наталка Полтавка"

Фільм 1936 року

Фільм 1978 року

Акторський склад

  • Катерина Осмяловська  Наталка (співає Марія Литвиненко-Вольгемут )
  • Іван Паторжинський  Макогоненко (виборний села)
  • Степан Шкурат  Микола
  • Григорій Манько  Возний
  • М Платонов  Петро
  • Ю. Шостаківська  Терпилиха Горпина
  • Наталія Сумська  Наталка (співає Марія Стеф'юк)
  • Наталія Наум  Терпилиха Горпина
  • Лев Перфілов  Возний
  • Федір Панасенко  Макогоненко (виборний села)
  • Анатолій Матешко  Петро (співає Анатолій Солов'яненко)
  • Лесь Сердюк  Микола

Знімальна група

  • Режисер-постановник і сценарист: Іван Кавалерідзе
  • Оператори: Г. Химченко, Федір Корнєв
  • Художники: Милиця Симашкевич, Іунія Майєр
  • Художник по костюмах: Віра Кутинська
  • Звукооператори: О. Прахов, Андрій Демиденко
  • Музичний редактор: Володимир Йориш
  • Режисер по монтажу: Тетяна Демітрюкова
  • Диригент: Михайло Канерштейн
  • Сценарій і постановка: Родіон Юхименко
  • Оператор-постановник: Олександр Деряжний
  • Художник-постановник: Олег Костюченко
  • Звукооператор: Геннадій Чупаков
  • Художники: по костюмах — І. Таранова, по гриму — Л. Брашеван, Н. Решетило
  • Режисер: Л. Колесник
  • Балетмейстер: Лев Окрент
  • Монтаж: Л. Крюкової
  • Редактори: О. Васильєв, Р. Радченко
  • Директор картини: Владислав Чащин

4. Знайди пару. (інтерактивна вправа LearningApps.org)

за посиланням: https://learningapps.org/view7333851

 

Цікавий факт:

30 вересня 2011 року Українське державне підприємство поштового зв'язку «Укрпошта» для увіковічення першої кіноопери в українському мистецтві ввело в обіг художні поштові марки, надруковані зчіпкою з двох марок: «75 років. Фільм-опера «Наталка Полтавка» (№ 1132, № 1133), конверт «Перший день» і штемпель спецпогашення. Художниця марки і штемпелів — Лариса Мельник. Матеріали для створення марок надані Державним музеєм театрального, музичного та кіномистецтва України. На одній з поштових марок зображено головну героїню фільму — Наталку, яку зіграла актриса Катерина Осмяловська. На другій — ключова сцена фільму, де мати благословляє Наталку та Петра на спільне життя.

 

V. Роль і функція пісень у драмі

У «Наталці Полтавці» пісня є суттю твору, формою його існування. Народна пісня, музика були невід’ємною частиною духовного життя народу.

1. Види пісень, використані у п’єсі, за походженням:

а) пісні, написані самим автором:


  • «Ой мати, мати! Серце не вважає»;
  • «Віють вітри, віють буйні»;
  • «Ой я дівчина Полтавка»;
  • «Видно шляхи полтавськії і славну Полтаву»;
  • «Чого вода каламутна, чи не хвиля збила?»;
  • «Де згода в сімействі»;
  • «Підем, Петре, до тієї»;
  • «Начинаймо веселиться».

б) фольклорного походження, але оброблені І. Котляревським відповідно до змісту своєї п’єси, тобто нові варіанти відомих народних пісень:

  • «Сонце низенько, вечір близенько»;
  • «Ворскло, річка невеличка» та ін.

в) літературного походження, але перероблені автором:

  • «Всякому городу нрав і права» Г. Сковороди;
  • «От юних літ…»;
  • «Ой доля людськая — доля єсть сліпая!»; г) народні пісні, введені у п’єсу майже без змін:
  • «Ой під вишнею, під черешнею»;
  • «Гомін, гомін по діброві»;
  • «Та йшов козак з Дону, та з Дону додому»;
  • «У сусіда хата біла»;
  • «Дід рудий, баба руда».

Деякі дослідники авторство пісень «Віють вітри, віють буйні», «Чого вода каламутна» приписують напівлегендарній поетесі Марусі Чурай.

2. Види пісень за характером змісту і художніх засобів:


  •        ліричні;
  • сатиричні;
  • гумористичні.

Найбільше у творі ліричних пісень. Змінюючи прозаїчну мову, ці пісні надають усій п’єсі глибокої задушевності, теплоти і щирості.

 

VІ. Фізкультхвилинка :

Руки вже за головою,

Тож дивись перед собою.

Виправляємо хребет,

Лікті зводимо вперед,

Мов, метелики, літаєм,

Крильця зводим, розправляєм.

Будем вправу завершати,

Легше всім нам працювати.

 

VІІ. Підсумок уроку

 Прийом "Невтручання" (максимальне надання самостійності у вирішенні проблеми).

1. Вправа “Щоденник подвійних нотаток”:

Цитата з тексту:

Мої міркування:

1. «Золото — не дівка! Наградив бог Терпилиху дочкою. Крім того, що красива, розумна, моторна і до всякого діла дотепна — яке у неї добре серце, як вона поважає матір свою, шанує всіх старших себе, яка трудяща, яка рукодільниця, Що й себе, і матір свою на світі держить».

1.

2. «Один собі живу на світі, як билинка в полі; сирота – без роду, без племені, без талану і без приюту…»

2.

3. «Що я нажив – все твоє: на візьми! Щоб пан возний ніколи не попрікнув тебе, що взяв бідну і на тебе і здержався».

3.

4. «О, простота, простота! Хто тепер не брешеть і хто не обманиваєть?»

4.

2. «Замкнене коло» (учень, у якого картка під номером 1, зачитує початок цитати про героїню. Інші учні переглядають відповіді на своїх картках і той, у кого є правильна відповідь зачитує закінчення цитати, а потім читає цитату зі своєї картки.)

 

Початок цитати

Закінчення цитати

  1.  

«Ви пан, а я проста, ви багатий, а я бідна, ...

моє добрє ім’я».    (5)

  1.  

«Бідность і багатство — єсть то божа воля; ...

Сохнуть з печалі, щодень сльози лити».   (8)

  1.  

«Дівка проста, не красива,

З добрим серцем, не спесива...

тому і кусок черствого хліба смачніший од м’якої булки, неправдою нажитої».   (7)

  1.  

«Не багата я і проста, но чесного роду,..

ви возний, а я простого роду»  (1)

  1.  

«Моє все багатство єсть...

як нелюба миловати, як осоружного любити».   (10)

  1.  

«…Живемо і маємося, як горох при дорозі: ...

З милим їх ділити — єсть щаслива доля».   (2)

  1.  

«Хто живе чесно і годується трудами своїми,...

що і на краю пропасті не тілько не здригнулась, но і другого піддержує»   (9)

  1.  

«Лучче умерти, як з немилим жити,...

  Не стиджуся прясти, шити і носити воду».  (4)

  1.  

«Ай Наталка! Ай Полтавка! От дівка,...

хто не схоче, той не вскубне».   (6)

  1.  

«Страшно і подумать, як з немилим чоловіком весь вік жити, ...

Коло мене хлопці в’ються

І за мене часто б’ються».   (3)

3.Вірш - звертання Наталки Полтавки до сучасної молоді

(декламує учениця)

Живіть з думками про добро,

І вірте у щасливу долю.

Даруйте людям лиш тепло,

Та не згубіть при цьому долю.

Своїх надій не покидайте,

Мрійте, вірте і кохайте.

Любов прийде до вас лиш раз,

То бережіть її всякчас.

Блиск золота, монет, прикрас,

Запалить серце лиш на раз.

І спалить душу, почуття,

Взамін забере все життя.

Любов і вірність прославляйте,

Цноту і скромність величайте

Живіть, надії сподівайтесь,

І мрій своїх ви не цурайтесь.

У кожного своя є мрія,

Своє бажання, свій секрет.

І той його лише долає,

Хто всі зусилля прикладає.

4.Слово вчителя.

Наталка  – перший правдивий образ дівчини в українській літературі. Цей образ багато років причаровував і причаровує людей пошаною до матері, до старших, своєю працелюбністю, дівочою чистотою, скромністю, відданістю великому коханню.

Образ Наталки – гімн  великому коханню, і цей образ буде приваблювати ще не одне покоління. Мені хотілося б побажати нашим  дівчатам та юнакам наслідувати це велике чисте почуття.

 

VІІI. Рефлексія

Прийом "Допомога друга" (допомога інших, якщо учень має затруднення під час відповіді)

1. Знайди відповідність. (інтерактивна вправа LearningApps.org)

за посиланням: https://learningapps.org/view7344478

 

2. Продовж речення

1.Значення п’єси в тому, що …

2. Мені сподобалося…

3. У мене склалося враження, що…

4. Я вважаю, що п’єса та ім’я Котляревського завжди будуть…

5. Я зрозумів, щоб стати особистістю, треба…

 

ІХ.. Оголошення результатів навчальної діяльності

 

Х. Домашнє завдання

  1. Написати твір-мініатюру «Наталка – ідеал для сучасної дівчини?»
  2. Скласти кросворд за текстом п’єси «Наталка Полтавка».

 

docx
Додано
11 лютого
Переглядів
53
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку