У даній роботі висвітлено питання застосування хмари слів для візуалізації інформації на уроках української літератури як онлайн, так і офлайн. Матеріал складається з двох частин: теоретичної та практичної. Завдання створені за повістю М.Коцюбинського "Тіні забутих предків".
Щодня зростає обсяг інформації, Інтернет стає джерелом всеохоплюючих знань. Чому ж тоді все частіше в учнів виникають проблеми з навчанням? Що заважає їм систематизувати всю отриману інформацію? ХХІ століття – епоха необмежених можливостей і нових викликів, що постали перед сучасною людиною. Здобувачі освіти сьогодні перебувають у першій лінії розбудови майбутнього.
Як відомо, люди засвоюють 90 відсотків знань через зір. Тому зорове сприйняття – це основне джерело відомостей про світ. Саме унаочнення допомагає учням запам’ятати такі деталі, які у звичайному текстовому матеріалі не привернули б уваги. Щоб запам’ятати великий за обсягом параграф, учню необхідно прочитати його декілька разів. Та засвоєння пришвидшиться, якщо школяр буде сприймати його через картинки, схеми та інші візуальні родзинки. Візуалізоване повідомлення запам’ятовується значно краще, його набагато легше донести до учня.
Хмари слів допомагають * візуалізувати термінологію з певної теми. * швидко запам'ятати інформацію * зробити акценти на ключових моментах із теми вивчення. * сприяти переосмисленню та систематизації навчального матеріалу. Хмара слів (хмара тегів, або зважений список) – це візуальне відтворення списку слів, категорій чи міток на єдиному спільному зображенні.
Інтернет-сервіси для створення хмари слів Word Art – це автоматичний веб-сервіс, що дозволяє створити хмару слів з тексту, взятого із зазначеного URL (адреси веб-сторінки) або введеного (скопійованого) користувачем. Imagechef – мозаїка із слів або символів, пропонує графічні шаблони, які дозволяють додавати, окрім свого тексту, ще й фотографії. Також сервіс доступний російською мовою. Wordle – сервіс автоматично генерує хмару із слів введеного тексту. Word It Out – створює хмару з тексту, який вводить (або копіює) користувач. Tagxedo – сервіс дозволяє генерувати як статичну картинку потрібного розміру хмари, так і коди для вставки в блог, сайт, конспект самої інтерактивної хмари.
Етапи створення хмари слів Зайдіть на сайт за адресою Word Art (робота на сервісі ведеться англійською мовою. 2. Зареєструйтеся (можна не реєструватись – але тоді ваші «хмаринки» не збережуться). 3. Перейдіть до create. 4. Введіть слово або словосполучення, або фразу, або текст, або ярлик, мітку, тегу, ключові слова. Може бути так, що слово кирилицею сервіс не сприйматиме. Тоді необхідно клікнути мишкою fonts і обрати інший шрифт. Або клікнути add fonts і додати, приміром, шрифт Adana script deco.
5. Наступний етап – це дизайн. Оберіть один із варіантів власне форми: хмаринка, дерево, квітка, геометричні фігури, тварини, обриси людей, меблі тощо. 6. Оберіть колір, в який будуть пофарбовані літери, і що дуже важливо – шрифт. Варто обрати ті шрифти, які, по-перше, підтримуються кирилицею, по-друге – мають привабливий візуальний ефект і щоб усі слова гарно промальовувались. 7. Поекспериментуйте із напрямом літер у безпосередньо обраній фігурі, кольором фону. Слова можуть розміщуватись горизонтально, вертикально, по діагоналі. Колір також можна обрати до кожного слова окремо за допомогою палітри кольорів. 8 .Хмарка може бути анімованою або статичною 9 Збережіть роботу. За бажанням можна завантажити цей результат на google+, поділитись у соціальних мережах, надіслати електронною поштою у вигляді посилань, вбудувати в блог або сайт. Найпростіший спосіб – зберегти хмаринку у вигляді картинки. До того ж, потім буде простіше її роздрукувати.
Завдання: Із запропонованих картинок вибрати ті, що відносяться до даної теми; Скласти питання; Відповіді розташувати в потрібній послідовності (слова повинні бути в називному відмінку); Заповнити шаблон; У вертикальні рядки букви записувати так, щоб в одній із горизонтальних ліній вийшло ім’я головного героя. Обговорення: усна розповідь про зв'язок слів-картинок або переказ епізоду з тексту.
Можливі запитання Іванко Ім’я коханої Івана. В якому образі предстала кохана перед чоловіком? Що стало сенсом життя для Іванка після одруження з Палагною? Куди змушений був відправитися хлопчина, щоб заробити гроші на життя з коханою дівчиною? Хто розповів Івану про арідника? Назва музичного інструмента, на якому грав Іван.
Марічка Назва річки, яка забрала Марічку. Ім’я коханого дівчини. На що дивилася Марічка, щоб відчути присутність хлопця, який відправився на заробітки? Що складала дівчина та засівала цим Карпати? Що стало оберегом від небажаної вагітності? В образі кого предстала дівчина перед смертю Івана? Від кого рятував танцем Іван свою кохану?
Палагна Ім’я старої баби, сусідки, яка перекидалася в білого пса, була відьмою? Що було спільного в матері Івана та Палагни? Чим була заклопотана у вільний час дружина Івана? Ким був Юра для Палагни? Що любила жінка носити на шиї (діалектне слово)? За допомогою чого Палагна з Юрою намагалися згубити Івана? Улюблений Палагною блискучий дротяний предмет одягу ?