Конспект уроку "А.Чайковський "За сестрою" Образ Павлуся як утілення благородства і лицарства, сміливості й винахідливості. Родинні цінності й патріотизм у творі

Про матеріал

Образ Павлуся як утілення благородства і лицарства, сміливості й винахідливості. Родинні цінності й патріотизм у творі

Перегляд файлу

Урок №2

Тема. Образ Павлуся як утілення благородства і лицарства, сміливості й винахідливості. Родинні цінності й патріотизм у творі

 

Мета: охарактеризувати членів родини Судаків; розкрити основні риси характеру Павлуся; пояснити літературознавчі поняття романтичний герой, гіпербола; розвивати зв’язне мовлення, уміння грамотно висловлювати власні думки ; пов'язавши історичне минуле з сучасністю, виховувати почуття патріотизму, відданості, віри в перемогу добра, справедливості.

Матеріально-технічне забезпечення уроку:  підручник, інтерактивна дошка з підключенням до мережі Інтернет, літературний пазл «Родина Судаків», схема аналізу образів, ланцюжок подій, кольорові стікери, дерево.

Тип уроку: комбінований.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Учні демонструють ілюстрації або зачитують власні вірші, висловлюючи своє враження про прочитане.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Бесіда

  •      Який жанр твору «За сестрою»?  (Повість).
  •      Які повісті вже вивчали в попередніх класах? ( “Захар Беркут” – історична повість, “Тореадори з Васюківки” – пригодницька ).
  •      Чим повість відрізняється від оповідання? (Більшим обсягом, більшою кількістю героїв, особливо другорядних, більш поширені та послідовні описи та розповіді).
  •      Доведіть, що «За сестрою» -героїко-романтична повість.(Події відбуваються в часи нападу татарських орд на Україну. Головний герой зважується на небезпечні пошуки своєї сестри, вирушає у невідому путь, потрапляє у надзвичайні обставини і перемагає).
  •      На дошку спроектовано таблицю. Розгляньмо її.

Героїчні та романтичні риси повісті:

Героїчні

 

Романтичні

 

боротьба козаків з татарами

 захист вітчизни

 побратимство

 вірність вірі та присязі

готовність       до       подолання труднощів

головний герой весь час потрапляє у виняткові,  незвичайні обставини, переслідує благородну мету порятунку сестри, виявляючи при цьому незвичайну кмітливість.

 

 

  •      Ви прочитали уже близько половини повісті. Чим прикметний сюжет твору? Як розвиваються в ньому події? (Сюжет напружений, динамічний, насичений несподіваними поворотами. Події розвиваються послідовно, їх багато, легка манера оповіді).
  • Що є зав’язкою повісті? Висловіть думку двома реченнями.
  • Які ще елементи сюжету вам відомі?
  •         З’ясуймо, як розвивається сюжет 2-5 розділів (Запитання – відповідь. Вдома учні готувати 3-7 запитань за змістом повісті)

 

ІV. Оголошення теми, мети уроку

V. Опрацювання навчального матеріалу

 

  •      Сюжет є складовою частиною композиції. Композиція (від лат. “складання”, “створення”) – це побудова літературного твору, розташування у певній послідовності та взаємозв’язку всіх його частин (розділів, епізодів, сцен, картин, образів), розгортання подій, групування та розташування персонажів.
  • Створімо схему сюжету нашої повісті у вигляді ланцюжка подій

https://learningapps.org/6621867

(Можна використати  додаток)

СХЕМА

1. Славний рід Судаків зі Спасівки.

2. Напад татар на село. Втрата рідних.

3. Втеча Павлуся на татарському коні;

 зустріч з козаками, братом Петром;

ватажок Мустафа у полоні в козаків;

визволення бранців-спасівчан і батька Степана;

небезпечні мандри та пошуки сестри.

4. Зустріч із сестрою.

5. Повернення в Україну.

 

Слово вчителя

  • Родина дуже важлива у житті кожної людини. Це найближчі, найрідніші люди, яких ми дуже любимо, які дарують нам тепло та допомагають у складних ситуаціях.  Це й рідна домівка, затишна та безпечна. Родина – це твій маленький світ, в якому все зрозуміле, дороге. Справжня родина – це більше, ніж просто бути родичами. Це особливе ставлення одне до одного. Це любов, взаємоповага, допомога.

 

Робота в групах

  • Пропоную вам скласти літературний пазл «Родина Судаків». (Ілюстрація, герой твору, риса характеру, репліка персонажа, цитата з повісті)

І варіант (Павлусь, Палажка, Степан, дід Андрій)

ІІ варіант (Павлусь, Ганна, Петро, Степан)

      -  Звірмо результати .

 

Робота в парах «Створення родинного альбому Судаків»

(Кожна пара характеризує одного з членів родини за поданою нижче схемою. За опору використовуємо матеріал літературних пазлів).

 

Схема аналізу образів

Персонаж.

Його портрет.

Риси характеру і вчинки,в яких вони виявляються.

Найпоказовіший учинок персонажа.

Роль персонажа у творі.

Висловлювання героя, яке найбільше вразило, схвилювало.

 

(Учні  доповнюють відповіді кожної пари власними прикладами з твору, цитатами. Таким чином характеризуємо коротко образ Палажки, Степана, Петра, діда Андрія, Ганни).

 

- Отже, саме родинне тепло, любов одне до одного є тією силою, яка допомогла Павлусеві подолати всі труднощі на своєму шляху. Доведіть, що саме він є головним пресонажем.

 

Характеристика головного героя Павлуся

Бесіда

  • Який вплив мали розповіді діда Андрія на формування світогляду, кру­гозору Павлуся?
  • Чому протягом свого життя Павлусь не раз згадував повчання діда?
  • Як хлопець ставився до своєї сестри?
  • Про що свідчить те, що батьки іноді хотіли покарати сина за його моло­дечий порив?
  • Яким чином пожежа Спасівки, смерть діда і матері від рук татар впли­нули на Павлуся?
  •  Наскільки велике серце чоловіка можна визначити за тим, на що він ладен піти заради сім’ї.  Про кого можуть бути сказані ці слова?

- Чому батько та старший брат відмовляють Павлуся від небезпечної подорожі?

- Чим пояснити те, що наказ батька і прохання брата не зупинили пошуки Павлом сестри?

 

«Віль ний мікрофон»

Учні стисло висловлюють власну думку, відпо­відаючи на питання: «Чи можна Павлуся вважати справжнім героєм, ко­зацьким лицарем та патріотом? Чому?»

 

Рольова  гра «Перевтілення»

  •                   Пропоную вам уявити себе на місці Павлуся і коротко розповісти про свої почуття та переживання в той момент розвитку подій, який вас вразив чи запам’ятався найбільше.

 

Теорія літератури

З'ясування змісту літературознавчого поняття романтичний герой

  •                   Прочитайте в підручнику, який герой називається романтичним.
  •                   Чи можна Павлуся вважати романтичним героєм? Чому? (Головний персонаж  -  справжній герой у повному розумінні цього слова. Це мужня і благородна людина, здатна ризикувати власним життям, діяльна й активна. Павлусь потрапляє у складні ситуації, але завдяки своїй сміливості та розуму з честю виходить зі скрути, рятує інших, поєднуючи в собі силу, сміливість із ніжністю, щирою любов’ю та товариськістю)
  •                   Як гадаєте, чи може така історія бути достовірною?  Що таке гіпербола? Як її використовує автор? (Образ головного героя твору Павлуся хвилює і викликає симпатії до себе. Ми захоплюємося його глибоким патріотизмом, щирою любов'ю до сестри, здатністю переборювати труднощі в досягненні поставленої мети. Проте в декого з вас може з'явитися сумнів у реальних можливостях здійснення його задуму. Адже Павлусь часто потрапляє в такі ситуації, з яких, беручи до уваги юний вік, йому не під силу вибратися. Це стається тому, що автор у певних місцях гіперболізує, тобто пребільшує цей образ, і він набирає рис, властивих фольклорним героям - богатирям. Такий прийом не тільки не применшує краси образу, а навпаки, робить його привабливішим і викликає бажання наслідувати позитивні риси характеру Павлуся).

 

 Рефлексивно-оцінювальний етап.

  1. Фідбек «Дерево»

 Кожен з вас має на парті по 2 стікери різного кольору. Прошу вас написати на жовтому, що вам найбільше сподобалося на уроці. А на зеленому зазначити те, що було нудним чи  нецікавим. Стікери не підписуємо, можна навіть змінити почерк. Приклейте їх на дерево таким чином: жовті на кроні дерева, а зелені біля коріння. Тепер я буду знати, чим зацікавити вас наступного разу.

 

VІІ Домашнє завдання

  1. Дочитати повість до кінця. Знайти цитати, що характеризують козаків.
  2. Скласти 2-5 запитань до одного з козаків повісті для рольової гри «Запитай у героя».
  3. Творче завдання (за бажанням). Написати есе «Наша родина моїми очима»
  4. Індивідуальне завдання. Підготувати повідомлення/перзентацію «Звичаї козаків» (до 2 хв)

 

docx
Додано
25 квітня 2021
Переглядів
8314
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку