Урок №2
Тема. Образ Павлуся як утілення благородства і лицарства, сміливості й винахідливості. Родинні цінності й патріотизм у творі
Мета: охарактеризувати членів родини Судаків; розкрити основні риси характеру Павлуся; пояснити літературознавчі поняття романтичний герой, гіпербола; розвивати зв’язне мовлення, уміння грамотно висловлювати власні думки ; пов'язавши історичне минуле з сучасністю, виховувати почуття патріотизму, відданості, віри в перемогу добра, справедливості.
Матеріально-технічне забезпечення уроку: підручник, інтерактивна дошка з підключенням до мережі Інтернет, літературний пазл «Родина Судаків», схема аналізу образів, ланцюжок подій, кольорові стікери, дерево.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Учні демонструють ілюстрації або зачитують власні вірші, висловлюючи своє враження про прочитане.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Бесіда
-
Який жанр твору «За сестрою»? (Повість).
-
Які повісті вже вивчали в попередніх класах? ( “Захар Беркут” – історична повість, “Тореадори з Васюківки” – пригодницька ).
-
Чим повість відрізняється від оповідання? (Більшим обсягом, більшою кількістю героїв, особливо другорядних, більш поширені та послідовні описи та розповіді).
-
Доведіть, що «За сестрою» -героїко-романтична повість.(Події відбуваються в часи нападу татарських орд на Україну. Головний герой зважується на небезпечні пошуки своєї сестри, вирушає у невідому путь, потрапляє у надзвичайні обставини і перемагає).
-
На дошку спроектовано таблицю. Розгляньмо її.
Героїчні та романтичні риси повісті:
Героїчні
|
Романтичні
|
боротьба козаків з татарами
захист вітчизни
побратимство
вірність вірі та присязі
готовність до подолання труднощів
|
головний герой весь час потрапляє у виняткові, незвичайні обставини, переслідує благородну мету порятунку сестри, виявляючи при цьому незвичайну кмітливість.
|
-
Ви прочитали уже близько половини повісті. Чим прикметний сюжет твору? Як розвиваються в ньому події? (Сюжет напружений, динамічний, насичений несподіваними поворотами. Події розвиваються послідовно, їх багато, легка манера оповіді).
-
Що є зав’язкою повісті? Висловіть думку двома реченнями.
-
Які ще елементи сюжету вам відомі?
-
З’ясуймо, як розвивається сюжет 2-5 розділів (Запитання – відповідь. Вдома учні готувати 3-7 запитань за змістом повісті)
ІV. Оголошення теми, мети уроку
V. Опрацювання навчального матеріалу
-
Сюжет є складовою частиною композиції. Композиція (від лат. “складання”, “створення”) – це побудова літературного твору, розташування у певній послідовності та взаємозв’язку всіх його частин (розділів, епізодів, сцен, картин, образів), розгортання подій, групування та розташування персонажів.
-
Створімо схему сюжету нашої повісті у вигляді ланцюжка подій
https://learningapps.org/6621867
(Можна використати додаток)
СХЕМА
1. Славний рід Судаків зі Спасівки.
2. Напад татар на село. Втрата рідних.
3. Втеча Павлуся на татарському коні;
зустріч з козаками, братом Петром;
ватажок Мустафа у полоні в козаків;
визволення бранців-спасівчан і батька Степана;
небезпечні мандри та пошуки сестри.
4. Зустріч із сестрою.
5. Повернення в Україну.
Слово вчителя
-
Родина дуже важлива у житті кожної людини. Це найближчі, найрідніші люди, яких ми дуже любимо, які дарують нам тепло та допомагають у складних ситуаціях. Це й рідна домівка, затишна та безпечна. Родина – це твій маленький світ, в якому все зрозуміле, дороге. Справжня родина – це більше, ніж просто бути родичами. Це особливе ставлення одне до одного. Це любов, взаємоповага, допомога.
Робота в групах
-
Пропоную вам скласти літературний пазл «Родина Судаків». (Ілюстрація, герой твору, риса характеру, репліка персонажа, цитата з повісті)
І варіант (Павлусь, Палажка, Степан, дід Андрій)
ІІ варіант (Павлусь, Ганна, Петро, Степан)
- Звірмо результати .
Робота в парах «Створення родинного альбому Судаків»
(Кожна пара характеризує одного з членів родини за поданою нижче схемою. За опору використовуємо матеріал літературних пазлів).
Схема аналізу образів
Персонаж.
Його портрет.
Риси характеру і вчинки,в яких вони виявляються.
Найпоказовіший учинок персонажа.
Роль персонажа у творі.
Висловлювання героя, яке найбільше вразило, схвилювало.
(Учні доповнюють відповіді кожної пари власними прикладами з твору, цитатами. Таким чином характеризуємо коротко образ Палажки, Степана, Петра, діда Андрія, Ганни).
- Отже, саме родинне тепло, любов одне до одного є тією силою, яка допомогла Павлусеві подолати всі труднощі на своєму шляху. Доведіть, що саме він є головним пресонажем.
Характеристика головного героя Павлуся
Бесіда
-
Який вплив мали розповіді діда Андрія на формування світогляду, кругозору Павлуся?
-
Чому протягом свого життя Павлусь не раз згадував повчання діда?
-
Як хлопець ставився до своєї сестри?
-
Про що свідчить те, що батьки іноді хотіли покарати сина за його молодечий порив?
-
Яким чином пожежа Спасівки, смерть діда і матері від рук татар вплинули на Павлуся?
-
Наскільки велике серце чоловіка можна визначити за тим, на що він ладен піти заради сім’ї. Про кого можуть бути сказані ці слова?
- Чому батько та старший брат відмовляють Павлуся від небезпечної подорожі?
- Чим пояснити те, що наказ батька і прохання брата не зупинили пошуки Павлом сестри?
«Віль ний мікрофон»
Учні стисло висловлюють власну думку, відповідаючи на питання: «Чи можна Павлуся вважати справжнім героєм, козацьким лицарем та патріотом? Чому?»
Рольова гра «Перевтілення»
-
Пропоную вам уявити себе на місці Павлуся і коротко розповісти про свої почуття та переживання в той момент розвитку подій, який вас вразив чи запам’ятався найбільше.
Теорія літератури
З'ясування змісту літературознавчого поняття романтичний герой
-
Прочитайте в підручнику, який герой називається романтичним.
-
Чи можна Павлуся вважати романтичним героєм? Чому? (Головний персонаж - справжній герой у повному розумінні цього слова. Це мужня і благородна людина, здатна ризикувати власним життям, діяльна й активна. Павлусь потрапляє у складні ситуації, але завдяки своїй сміливості та розуму з честю виходить зі скрути, рятує інших, поєднуючи в собі силу, сміливість із ніжністю, щирою любов’ю та товариськістю)
-
Як гадаєте, чи може така історія бути достовірною? Що таке гіпербола? Як її використовує автор? (Образ головного героя твору Павлуся хвилює і викликає симпатії до себе. Ми захоплюємося його глибоким патріотизмом, щирою любов'ю до сестри, здатністю переборювати труднощі в досягненні поставленої мети. Проте в декого з вас може з'явитися сумнів у реальних можливостях здійснення його задуму. Адже Павлусь часто потрапляє в такі ситуації, з яких, беручи до уваги юний вік, йому не під силу вибратися. Це стається тому, що автор у певних місцях гіперболізує, тобто пребільшує цей образ, і він набирає рис, властивих фольклорним героям - богатирям. Такий прийом не тільки не применшує краси образу, а навпаки, робить його привабливішим і викликає бажання наслідувати позитивні риси характеру Павлуся).
VІ Рефлексивно-оцінювальний етап.
-
Фідбек «Дерево»
Кожен з вас має на парті по 2 стікери різного кольору. Прошу вас написати на жовтому, що вам найбільше сподобалося на уроці. А на зеленому зазначити те, що було нудним чи нецікавим. Стікери не підписуємо, можна навіть змінити почерк. Приклейте їх на дерево таким чином: жовті на кроні дерева, а зелені біля коріння. Тепер я буду знати, чим зацікавити вас наступного разу.
VІІ Домашнє завдання
-
Дочитати повість до кінця. Знайти цитати, що характеризують козаків.
-
Скласти 2-5 запитань до одного з козаків повісті для рольової гри «Запитай у героя».
-
Творче завдання (за бажанням). Написати есе «Наша родина моїми очима»
-
Індивідуальне завдання. Підготувати повідомлення/перзентацію «Звичаї козаків» (до 2 хв)