Клас: 4.
Урок : літературне читання.
Тема. Оксана Іваненко «Синичка».
Мета. Продовжити знайомити учнів із творчістю Оксани Іваненко; удосконалювати навички свідомого виразного читання прозових творів; залучити учнів до екологічно-дослідницької роботи; здійснити взаємозв̛ язок природознавства і літературного читання; збагатити та узагальнити знання дітей про різноманітність птахів та їхнє значення в природі; сприяти розвитку мовлення і збагаченню словникового запасу учнів; розвивати творчі здібності дітей, спостережливість, фантазію, фонематичний слух; виховувати турботливе ставлення до птахів та природи, бажання їм допомагати взимку; здатність співпереживати.
Обладнання: презентація до уроку; ілюстрації птахів; аудіо запис для проведення музичної фізкультхвилинки.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1) Привітання (слайд 1)
Посідали всі тихенько,
Спини підтягли рівненько.
Одне одному всміхнулись
І до мене повернулись.
2) Самовизначення до діяльності. Визначення очікування від уроку.
- Подумайте і скажіть, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? (Відповіді учнів).
3) Девіз уроку: (слайд 2)
Виразно читаємо, чітко відповідаємо,
Мову свою рідну збагачуємо й розвиваємо.
ІІ. Перевірка домашнього завдання (слайд 3).
1) Відкриваємо «Аукціон запитань» (від учнів).
2) Вибірковий переказ.
- Перекажіть близько до тексту ті частини казки, у яких йдеться про зайчика.
ІІІ. Артикуляційні вправи.
1) Робота над чистомовкою (слайд 4)
Еки-еки-еки – он летять лелеки,
Уси-уси-уси – відлетіли гуси,
Они – они- они – каркають ворони,
Ока-ока-ока – стрекоче сорока,
Ей-ей-ей – тьохка соловей,
Ичка-ичка-ичка – співає синичка.
2) Робота над скоромовкою (слайд 5)
- Чітко вимовляйте звуки.
- Зачитайте: тонким голосом, як мишка;
- грубим, як ведмедик;
- заспівайте;
- на одному диханні.
Сів шпак на шпаківню, заспівав шпак півню:
«Ти не вмієш так, як я – так, як ти, не вмію я».
Приснивсь сьогодні сон синиці:
Приніс сусіда сік з суниці.
3) Розвиток читацьких умінь і навичок. Робота за таблицею Шульте (слайд 7).
3 |
17 |
21 |
8 |
4 |
10 |
6 |
15 |
25 |
13 |
24 |
20 |
1 |
9 |
22 |
19 |
12 |
7 |
14 |
16 |
2 |
18 |
23 |
11 |
5 |
4) Вправа «Конструктор» (слайд 8-9).
- Складіть приказки та прислів҆ я.
- Що в них спільне?
- Як ви розумієте кожне висловлювання?
комашок немає багато Де пташок, там.
(Де багато пташок, там немає комашок.)
пташка Яка така пісня, й.
(Яка пташка, така й пісня.)
ІV. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів.
1) Вправа «Шиворіт-навиворіт». Прочитайте назви птахів (слайд 10-11).
зибляк (зяблик) рукак (курка)
пшак (шпак) діник (індик)
репеліпка (перепілка) віпень (півень)
койса (сойка) сугак (гусак)
дзірд (дрізд) какач (качка)
чисинка (синичка) росока (сорока)
2) Відгадування загадки. Вправа «Прогнозування».
- Про яку пташку ця загадка?
Пташечка невеличка, в неї білі щічки,
Сірі лапки, чорна шапка,
Фартушок жовтенький, голосок тоненький.
Та це пташка невеличка називається … (синичка).
(Демонструється малюнок синички).
3) Вправа «Мікрофон» (слайд 13-14).
- Що ви знаєте про цю пташку? (Відповіді учнів.)
- «Нагодуй синицю взимку, згадає тебе навесні!», - казали в давнину, зустрічаючи 12 листопада Свято синичок (Зиновія-синичника). У цей день розвішували годівниці для синиць, горобців, галок, дроздів …
V. Мотивація навчальної діяльності та повідомлення теми уроку (слайд 15).
1) Повідомлення теми уроку.
- Птахи є красою нашого життя. Цікаво спостерігати за їх поведінкою. Бути дбайливими радить нам українська письменниця Оксана Іваненко. Про це й говоритемо на уроці.
VІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
1) Опрацювання першої частини казки Оксани Іваненко «Синичка». Виразне читання казки (вчителем, учнями).
- Назвіть персонажів казки?
2) Словникова робота «Встановити відповідність слів» (слайд 16-19).
Чепурушка переміщення далеко за межі постійного місця перебування.
Кордон та,яка звикла до чистоти і акуратності.
Мандрівка межа, що розділяє території держав.
Заскреготіти видавати різкі звуки.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Час настав для відпочинку, розпочнем фізкультхвилинку.
3) Самостійне напівголосе читання (слайд 21).
- Хто з персонажів хвилювався за синичку?
4) Повторне читання учнями «ланцюжком».
- Під час читання розмірковуйте, уявляйте, придивляйтесь, прислухайтесь.
5) Вибіркове читання. Вправа «Пошуковці».
- Що сказали горобці? Журавлі?
- Чи знала синичка, які труднощі чекають на неї взимку?
- Прочитайте опис зимового лісу (слайд 22).
- Доведіть, що авторка наділила зиму людськими рисами.
ВПРАВА ДЛЯ ОЧЕЙ
6) Вправа «Фотограф» (слайд 23).
- «Сфотографуйте» очима початок речення, знайдіть продовження у підручнику і прочитайте.
VІІ. Закріплення вивченого матеріалу.
1) Читання казки в дійових особах.
2) Визначення ідеї казки. Вправа «Мікрофон».
- Яка головна думка казки? (Люби свій рідний край завжди!)
3)Диференційовані завдання (слайд 24)
- Подивіться на сніжинки, на них записані завдання. На великій - найважче, на середній – трішки легше, на маленькій – найлегше. Оберіть завдання, яке ви можете зробити.
4) Робота в парі. Гра «Обличчя до обличчя».
- Перекажіть першу частину казки О.Іваненко «Синичка».
5) Гра «Розшифруй вислів» (слайд 25).
- Розмістити числа на годівничках в порядку зростання і розшифрувати вислів.
5 до |
8 пта |
1 Ді |
11 ку! |
|
|
|
|
2 ти, |
10 узим |
6 вуй, |
4 го |
|
|
|
|
3 під |
7 те |
9 хів |
|
- Діти, підгодовуйте птахів узимку!
- Отже, птахи – друзі людини і заслуговують на дбайливе та уважне ставлення до себе, особливо у важкий зимовий час. На канікулах ми виготовимо годівнички для пернатих друзів. А 12 листопада, на день Зиновія-синичника, розвісимо їх біля школи.
6) Робота в групах.
- Уявіть себе маленькою пташкою. Що ви б сказали людям?
- Якби ви були автором, як би ви назвали це оповідання?
(Відповіді учнів).
VІІІ. Підсумок уроку.
1) Рефлексія. Гра «Продовжи речення».
2) - Молодці!!! Дякую Вам за урок!!! (Оцінювання)
Гра «Мікрофон» (слово вчителя).
З юних літ візьми за звичай –
Птахам, звірам помагай!
Світ прекрасний навкруг тебе
Люби, шануй, оберігай!
Пам̓ ятайте, любі діти,
Щоб сади у нас цвіли,
Щюб літали журавлі,
Щоб пташки у нас співали,
І дерева підростали,
Щоб земля була у квітах,
Бережіть природу, діти!
ІХ. Домашнє завдання.
1 група – читати казку, відповідати на запитання.
2 група – читати казку, переказувати, скласти запитання до тексту.
3 група – читати казку, скласти характеристику синиці.