Олекса Стороженко «Скарб». Гумористичне зображення головного героя. Скарб – узагальнений образ щастя. Повчальний характер оповідання.

Про матеріал
Мета: продовжувати опрацьовувати ідейно-художній зміст твору О. Стороженка "Скарб", звертаючи при цьому увагу на скарб як узагальнений образ щастя, з’ясовуючи повчальний характер оповідання; розвивати культуру зв’язного мовлення, логічне мислення,вміння грамотно висловлювати власні думки, співставляти, робити висновки; виховувати пошану до звичаїв українського народу, його традицій; прищеплювати риси доброти, працьовитості, гуманного ставлення до оточуючих.
Перегляд файлу

Тема:     Олекса Стороженко «Скарб». Гумористичне зображення головного героя.

               Скарб – узагальнений образ щастя. Повчальний характер оповідання.

 

Мета:     продовжувати опрацьовувати ідейно-художній зміст твору О. Стороженка

               «Скарб», звертаючи при цьому увагу на скарб як узагальнений образ щастя,

               з’ясовуючи повчальний характер оповідання; розвивати культуру зв’язного

               мовлення, логічне мислення,вміння грамотно висловлювати власні думки,

               співставляти, робити висновки; виховувати пошану до звичаїв українського

               народу, його традицій; прищеплювати риси доброти, працьовитості,

               гуманного ставлення до оточуючих.

 

Тип уроку:  засвоєння знань, умінь, навичок.

Обладнання:  портрет  письменника,текст твору, дидактичний матеріал (картки),

                        сигнальні картки, проектор,  відеопрезентація.

 

Хід уроку

 

Наше щастя чи нещастя

залежить від нас самих.

Мішель де Монтень

І. Організація класу до уроку.

Вітання з учнями (емоційне налаштування на позитивну співпрацю).

 

Пролунав уже дзвінок,

Починаємо урок.

Працюватимем старанно,

Щоб почути у кінці, що у 7-А класі

Учні – просто молодці!

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

ІІІ.Оголошення теми і мети уроку.

Вступне слово вчителя

 Чи замислювалися ви колись над тим, що таке щастя? На це непросте запитання намагаються відповісти багато письменників різних епох і народів. Мабуть, і ви ставили собі не раз таке запитання. А чи був щасливий герой оповідання «Скарб» Павлусь, давайте поміркуємо про це сьогодні на уроці.

  Запишіть, будь ласка, в зошити тему сьогоднішнього уроку. А епіграфом є слова відомого французького письменника Мішеля де Монтеня: «Наше щастя чи нещастя залежить від нас самих», які допоможуть розкрити зміст нашого уроку. Тому нам необхідно звернутися до писемного джерела, безпосередньо до твору.

  Пропоную пригадати зміст прочитаного оповідання, автором якого є О.Стороженко.

 

ІV. Актуалізація опорних знань.

Метод «Незакінчене речення»

  • Хто такий Павлусь?  (головний герой оповідання, син заможних родичів).
  • Мати Павлуся була…(надто люблячою, возилася з ним, як з маленькою дитиною).
  • Свої дитячі та юнацькі роки хлопець проводив…(у хаті).
  • Парубок був на вигляд…(гладкий та опецькуватий).
  • Мати не пускала сина на вечорниці, бо…(там збиралися самі п’яниці та розбишаки).
  • Хлопець залишився сиротою через…(мед, занедужала небога і вмерла)
  • Коли не стало батьків, за Павлом доглядали…(наймити)
  • Увесь свій час Павлусь…(їв та спав)
  • Парубкові дали прізвисько…(Лежень)
  • На Зелені свята хлопці пішли…(шукати скарб)
  • Вони запрошували його з собою…(на щастя)
  • Щоб посміятися над Павлусем, вони…(через вікно вкинули йому дохлого хорта)
  • І сталося диво…(впавши на підлогу, він задзвенів дукатами)
  • Окрім багатства Павлусь мав…(дружину і дітей)
  • Після одруження Павло …(спав, спав, поки навіки не заснув)

 

V. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

Слово вчителя

  З прочитаного оповідання ми бачимо, як легко Павлусеві дістався скарб. Яке цікаве слово? Кожна людина його сприймає по-різному, але водночас  - це щось цінне, корисне, велике…Якби ми його не трактували, але воно має конкретне значення. Скажіть, звідки ми можемо дізнатися про значення слів? Так, саме тлумачний словник містить пояснення слів,зокрема цього слова. Сучасна українська мова користується великою кількістю тлумачних словників. А ми скористуємось словником, автором якого є В.Бусел.

 

1.Словникова робота

Скарб-це…

1.Коштовності, гроші, цінні речі// Коштовності, гроші та ін., сховані в потаємному місці, закопані в землю.

2.Духовні та культурні цінності, що їх створила людина. Мовні скарби.

3.Хто-,що-небудь надзвичайної цінності з винятковими достоїнствами, якостями// Багатство розуму, почуттів…// Пестливе звертання до дорогої, любої людини.

4.Господарські речі; пожитки, майно.

 

Слово вчителя

  Ще з сивої давнини люди повсякчас шукають свій скарб – щастя. Так і герої нашого твору, розшукуючи скарб, прагнули бути не тільки багатими, але й щасливими. Дуже багато про щастя говориться  в усній народній творчості, зокрема у прислів’ях.

 

2.Метод «Плутанка»  (робота в парах, картки)

 Відновивши прислів’я, скажіть, які з них відповідають подіям у творі. Яке з них найвлучніше характеризує героя твору?

 

Хто горя не бачив,….                                       …а родись щасливим;

Без щастя…..                                                     … не буде й до останку;

Де щастя родиться,…                                       … в ліс по гриби не ходи; 

Дурень спить, …                                               …той і щастя не знає;

Не в кожної Насті…                                         …там і зависть плодиться;

Коли нема щастя зранку, …                            …а щастя в головах лежить;

Не родись вродливим,…                                  …однакове щастя.

 

- Бачите, як народна мудрість влучно розкриває зміст твору. Отож, почувши, якими прислів’ями можна описати головного героя, ми пригадаємо, як про нього писав автор.

 

 

3.Робота з підручником.

- Знайдіть у підручнику цитати, що характеризують головного героя. Зачитайте їх.

- Які риси характеру письменник намагається висміяти в образі героя?

- Доведіть, що даний твір – оповідання.

- Цей твір ми відносимо до гумористичних, чому? (автор тут не викриває вади Павлуся, а в жартівливому тоні виявляє смішне в характері й поведінці головного героя, у способі його життя. Павлусь нікого не ображає, нікому не шкодить і не заважає жити. Такий спосіб життя видається смішним.)

- Діти, а хто із вас любить мріяти, подумки помандрувати, уявити себе супергероєм? Певно, всі.

- А зараз ми трохи пограємо. Я вам пропоную гру «Шукачі скарбів».

 

4. Гра «Шукачі скарбів»

За 2 хвилини виписати якнайбільше прислів’їв.

 

Слово вчителя

Як ви вважаєте, що є найважливіше у житті? (правильно обрати життєвий шлях, свою дорогу) Так,обрати життєву позицію – справа нелегка. Сьогодні й ви долучитися до неї.

 

5.Інтегрована вправа «Займи позицію».

 

  • Чи вірите ви, що можна Павлуся змінити? Обгрунтуйте свій вибір. (Якщо «так»,підніміть червоний кружечок, якщо «ні» - зелений.)

    Так                Ні

 

6. «Мозковий штурм»

  • Що символізує образ скарбу? Спробуйте розкрити його символічне значення.

(На мою думку,скарб – узагальнений образ щастя. І хоча люди заздрили Павлусеві, вважали що щастя приклеїлося до нього, та жити, так, як він, вони не хотіли. Щасливим не був і Павлусь, бо він нічого у своєму житті не бачив, окрім того, що їв та спав. А такий спосіб життя людині щастя не приносить.)

 

Слово вчителя

  Упродовж  життя люди шукають свій скарб, своє щастя,а що для вас є скарбом у житті?

Давайте попрацюємо в групах. У кожного з вас є скринька скарбів. Маючи умовні позначення скарбу, виберіть і запишіть свою думку на скриньці.

 

7. Творче завдання.

1.Складіть «доміно»: «Для мене скарб – це…»

 

- У моїх руках – 2 торбинки: одна із дукатами, інша – зі всіма вашими скарбами. Яку із них і чому оберете ви?

 

2. (І варіант) Уявіть себе в ролі автора і запишіть  власну кінцівку даного оповідання

 (до 5 речень) від  моменту, коли Павлусеві вкинули у вікно хорта.

  (ІІ варіант) Трішки  пофантазуйте і  перенесіть Павлуся у ХХІ століття. (Пишуть під музичний супровід, потім зачитують)

 

8. Літературна вікторина (хвилинка відпочинку)

«Хто сказав?»

  • «Не ходи, -каже,- холодно, змерзнеш, та ще, крий  Боже, занедужаєш, то я й умру, не діжду, поки ти й одужаєш»     (Мати)
  • «Нате вам за працю, а се наші гроші, бо самі таки розсудіть: хто б їх у чужу хату вкинув, якби не сам Бог того схотів!»   (Наймит)
  • Якби вечорниці збирались біля моєї хати, то, може б, і пішов.  (Павлусь)
  • «На яку радість ми його вигодували? Який з його хазяїн буде? Що з ним станеться, як ми помремо?..      ( Батько)
  • «Ми тебе так з периною на руках і понесемо; не тебе нам треба, а твого щастя…

                                                                                                                    (Парубки)

Слово вчителя

  Добігає до кінця наш урок. Скажіть…

 

VІ. Підсумок уроку

1.Бесіда за питаннями

  • Що вас вразило під час читання оповідання?
  • Чи хотіли б ви мати таке щастя, як герой твору?
  • Чого навчає нас оповідання «Скарб»?
  • Який висновок ви зробили для себе, прочитавши даний твір?
  • Чи є в нас час люди, схожі на Павлуся?
  • Якби вам дісталися такі гроші, як Павлусеві, на що б ви їх потратили?

 

Слово вчителя

На  завершення мені дуже хочеться вам розповісти одну  притчу:

Зліпив Бог із глини людину і залишився в нього невеличкий шматочок глини.
— Що тобі ще зліпити, людино?
Людина подумала й промовила:
— Зліпи мені щастя!
Але Бог, хоча й створив увесь світ, не знав, що таке щастя. Дав Він людині глину і сказав:
— Зліпи сама своє щастя!
І з тих пір кожна людина ліпить, що може.

 

  А я хочу повернутися до нашого епіграфу, прочитаймо його ще раз. Скажіть, чи згідні ви зі словами Мішеля де Монтеня? Чи допомогли вони нам розкрити тему нашого уроку?

 

2. Вихідна рефлексія

Емоційно-візуальне тестування

Визначіть, який кружечок ви виберете за наслідками вашого тестування.

 

Червоний колір – я зробив для себе певні висновки, твір позитивно вплинув на мене.

Жовтий колір – твір не вразив мене, але деякі моменти під час його читання були для мене цікавими.

Зелений колір – твір не справив на мене враження.

 

Слово вчителя

Здавна люди замислювалися над тим, що таке щастя. Історія Павлуся показує, що безділля і ситість – це ще не щастя. Не може бути щасливою людина, котра безцільно й безглуздо проживає свій вік. Хоч і таланило Павлусеві в усьому, але, мабуть, мало хто хотів би такого щастя. Тому, діти, я бажаю, щоб кожен з вас досяг свого щастя, знайшов свій скарб у житті.

 

VІІ. Оцінювання.

  У мене в руках теж є скарб – це ваші знання. У цій скриньці є символічні монети, які ви отримаєте, як винагороду за роботу на сьогоднішньому уроці. (Учитель роздає монети – бали)

 

VІІІ. Домашнє завдання.

1.Виписати з додаткової літератури вислови видатних людей про щастя.

2.Написати твір-речення «Що таке щастя?»

 

 

 


Метод «Плутанка»  (робота в парах, картки)

 Відновивши прислів’я, скажіть, які з них відповідають подіям у творі. Яке з них найвлучніше характеризує героя твору?

 

Хто горя не бачив,….                              …а родись щасливим;

Без щастя…..                                            … не буде й до останку;

Де щастя родиться,…                              … в ліс по гриби не ходи; 

Дурень спить, …                                      …той і щастя не знає;

Не в кожної Насті…                                …там і зависть плодиться;

Коли нема щастя зранку, …                   …а щастя в головах лежить;

Не родись вродливим,…                         …однакове щастя.

 

Метод «Плутанка»  (робота в парах, картки)

 Відновивши прислів’я, скажіть, які з них відповідають подіям у творі. Яке з них найвлучніше характеризує героя твору?

 

Хто горя не бачив,….                              …а родись щасливим;

Без щастя…..                                            … не буде й до останку;

Де щастя родиться,…                              … в ліс по гриби не ходи; 

Дурень спить, …                                      …той і щастя не знає;

Не в кожної Насті…                                …там і зависть плодиться;

Коли нема щастя зранку, …                   …а щастя в головах лежить;

Не родись вродливим,…                         …однакове щастя.

 

Метод «Плутанка»  (робота в парах, картки)

 Відновивши прислів’я, скажіть, які з них відповідають подіям у творі. Яке з них найвлучніше характеризує героя твору?

 

Хто горя не бачив,….                              …а родись щасливим;

Без щастя…..                                            … не буде й до останку;

Де щастя родиться,…                              … в ліс по гриби не ходи; 

Дурень спить, …                                      …той і щастя не знає;

Не в кожної Насті…                                …там і зависть плодиться;

Коли нема щастя зранку, …                   …а щастя в головах лежить;

Не родись вродливим,…                         …однакове щастя.

 

 

Метод «Плутанка»  (робота в парах, картки)

 Відновивши прислів’я, скажіть, які з них відповідають подіям у творі. Яке з них найвлучніше характеризує героя твору?

 

Хто горя не бачив,….                              …а родись щасливим;

Без щастя…..                                            … не буде й до останку;

Де щастя родиться,…                              … в ліс по гриби не ходи; 

Дурень спить, …                                      …той і щастя не знає;

Не в кожної Насті…                                …там і зависть плодиться;

Коли нема щастя зранку, …                   …а щастя в головах лежить;

Не родись вродливим,…                         …однакове щастя.

 

doc
Додано
16 лютого 2022
Переглядів
716
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку