Тема: І. Котляревський. «Енеїда». Історія створення. Національний колорит, зображення життя всіх верств суспільства, алюзії на українську історію в ній. Бурлескний гумор, народна мова. Утвердження народної моралі в дусі просвітительства (картини пекла)
Мета(формувати компетентності): предметні, розкрити історію написання поеми І. Котляревського «Енеїда», її ідейно-тематичну спрямованість, проблематику; охарактеризувати героїв твору, що уособлюють самодержавство, панів, чиновників, духовенство, читацьку активність, мислення, культуру усного зв`язного мовлення); ключові (навички пізнавальної діяльності);комунікативні (навички спілкування в колективі, толерантне ставлення до думок оточуючих);інформаційні (уміння самостійно знаходити потрібну інформацію та презентувати її, працювати з книгою);громадянські (любов до рідної землі);загальнокультурні (прагнення до літературної освіти, естетичний смак).
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
1. Літературна розумова гімнастика
- дата народження 1769 рік
- у його таємному минулому – членство в масонській ложі
- його удостоєно найпочеснішої посади – церемоніймейстер
- він автор рядків «Еней був парубок моторний…»
- Які твори належать його перу?
- представником якого літературного напряму він є?
- Який твір найголовніший у творчості І.Котляревського? Чому?
ІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
«Енеїда» — знаменита пародія. Т. Шевченко
Мужича правда є колюча, А панська — на всі боки гнуча. І. Котляревський
У чому актуальність, злободенність «Енеїди»?
«Енеїда» вчила не одне покоління українців. І ці уроки важливі. Які уроки поеми? У чому полягає епохальність поеми?
Індивідуальне завдання – довести слушність твердження «І.Котляревський – блискучий побутописець, а його поема – енциклопедія українського народознавства»
2. Теорія літератури. Дослідження. Робота в парах. (с. 92)
Опрацювати теретичний матеріал (3 хв.)
Перевіряємо за тестами на встановлення відповідності
Встановити відповідність між термінами та їх тлумаченням
1. Пародія |
А різновид жартівливої, бурлескної поезії, коли твір із серйозним чи героїчним змістом та відповідною формою переробляється у твір комічного характеру . |
2. Бурлеск |
Б жанр гумористичної поезії, комічний ефект у якій досягається тим, що героїчний зміст викладається навмисне вульгарно, грубо, знижено або ж, навпаки, при «низьке» говориться піднесено, урочисто |
3. Травестія |
В комічне або сатиричне наслідування, що відтворює в перебільшеному вигляді характерні особливості оригіналу; карикатура. |
1- в, 2 – , 3 – а
Які ознаки вказують на те, що «Енеїда» - бурлескно-травестійна поема?
Що таке алюзія? Де алюзія в творі?
2. Робота над змістом поеми. Дослідження
Яке враження справила на вас «Енеїда»?
1. Опрацювання твору. План роботи в групах. Метод «Коло думок»
1 група - Історія та джерела написання «Енеїди» І. Котляревського. (с.89)
(Коли було написано твір? Які його джерела? Що послужило матеріалом для твору?
Проблемне завдання
Що, на вашу думку, вказує на свідоме стильове перефразування поеми?
2 група – композиція, тема, ідея (с.90, 91, 92)
( Чим відрізняється «Енеїда» Котляревського від Вергілія? Що означає Котляревський перелицював твір на український лад?)
Що спільного має «Енеїда» з твором Вергілія?
Який твір легше читається?
На титульній сторінці першого видання «Енеїди» написано «Енеида, на малороссийский язик перелицовнная И.Котляревским». що, на вашу думку, означає «перелицьована»?
3 група – Жанр, проблематика(с.90, 91, 92)
Наведіть приклади з тексту до будь-якої проблеми
Презентація роботи груп. Записи в зошит
2. Складання ланцюжка основних подій поеми (запис на дошці)Порядок мандрів Енея
3..Бесіда
Назвіть «земних» героїв та небожителів. Який герой об єднує ці два світи?
Якими рисами наділений Еней?
Кого Котляревський зобразив в образах троянців? Чому Еней та його ватага постають типовими запорожцями? Відповідь обгрунтуйте.
Як ви розумієте ставлення І.Котляревського до троянців? Які риси характеру цих персонажів викликають у вас захоплення?
Хто такі Низ та Евріал? Яка їхня роль у творі?
Дослідник М.Пашкевич писв: « В «Енеїді» Котляревського знаходимо чимало згадок про козацьку старовину, наприклад, про часи Сагайдачного,Дорошенка, про Січ, про Залізняка». Віднайдіть у тексті уривки на пілтвердження цих слів, прочитайте їх і прокоментуйте.
Віднайдіть у поемі образи з фольклору, казкові звороти. З якою метою автор уводить їх у твір?
Чому Енеїду» називають енциклопедією української старожитності?
4. Завдання на встановлення відповідності - розподілити за групами подані цитати:
1- національний одяг;
2- обряди, звичаї;
3- історія;
4- танці та музичні інструменти;
5- страви національної кухні;
6- українські імена та назви міст і сіл.
Лемішку, зубці, путрю, квашу
І з маком медовий шулик.
Юнона] Сховала під кибалку мичку,
Щоб не світилася коса;
Взяла спідницю і шнурівку,
І хліба з сіллю на тарілку...
[Ганна] В червоній юпочці баєвій,
В запасці гарній фаналевій,
В стьожках, в намисті і в ковтках.
Бандура горлиці бреньчала,
Сопілка зуба затинала,
А дудка грала по балках;
Санджарівки на скрипці грали,
Кругом дівчата танцювали,
В дробушках, в чоботах, в свитках.
Латину тільки що сказали,
Що од Енея єсть посли,
І з хлібом, з сіллю причвалали,
Та і подарки принесли,
Хотять Латину поклониться...
Латин, дочка, стара Амата
Щодень від Турна ждали свата,
Уже нашили рушників
І всяких всячин напридбали,
Які на сватанні давали,
Все сподівались старостів.
Про Сагайдачного співали,
Либонь, співали і про Січ,
Як в пікінери набирали,
Як мандровав козак всю ніч;
Полтавську славили Шведчину,
І неня як свою дитину
З двора провадила в поход;
Як під Бендер’ю воювали,
Без галушок як помирали,
Колись як був голодний год
Панька, Терешка, Шелідюна,
Леська, Олешка і Сізьона,
Пархома, Іська і Феська,
Стецька, Ониська, Опанаса,
Свирида, Лазаря, Тараса...
Чи трохи в світі панночок?
Ну взяв би Муньку або Прісю,
Шатнувсь то в сей, то в той куток,
В Івашки, Мильці, Пушкарівну,
І в Будища, і в Горбанівку.
Які побутові теми висвітлені в поемі?
Які риси національного характеру українців розкрито в побутових описах?
Визначте, чим різняться описи пекла та раю в поемі, звертаючись до відповідних фрагментів.
4. Вибіркова робота в парах
Із третьої частини, в якій подаються картини пекла, випишіть цитати, де висміюються людські вчинки (І варіант), осуджуються негативні суспільні явища(ІІ варіант).
Чому пеклу приділено багато рядків у поемі, а раю – менше?
4. Мистецька сторінка. Уривок з мульфільму
Опера М.Лисенка
5. IV.Підсумок
Енеїда» вчила не одне покоління українців. І ці уроки важливі. Які уроки поеми? У чому полягає епохальність поеми?
V.Домашнє завдання Завд. 11 (с.96) або 2 (с.96)
Дібрати цитати до образів героїв.
Вивчити уривок напам ять