Сучасний спосіб викладання української мови та літератури має створити умови для духовного самовдосконалення, самореалізації і самоутвердження дитини, учитель словесності повинен будувати педагогічний процес не за принципом інформаційного повідомлення від суб'єкта до об'єкта в жанрі монологу, а потрібно використовувати інтерактивне навчання, що базується на взаємній діяльності вчителя і учня, на діалозі, співпраці. Саме за таким принципом побудовано урок з української літератури за оповіданням Олекси Стороженка "Скарб" у 7 класі .
Тема: Олекса Стороженко «Скарб». Гумористичне зображення головного героя.
Скарб як узагальнений образ щастя. Повчальний характер оповідання.
Мета уроку:
навчальна: продовжити опрацьовування ідейно-художнього змісту оповідання Олекси Стороженка «Скарб», дослідити коло морально-етичних проблем, порушених у творі, та особливості зображення головного героя, розкрити символічне (приховане) значення образу - скарбу; з’ясовуючи повчальний характер оповідання;
розвивальна:розвивати культуру зв’язного мовлення, логічне мислення,вміння грамотно висловлювати власні думки, співставляти, робити висновки;
виховна: виховувати шанобливе ставлення до людини праці і зневагу до ледарів; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці, виховувати пошану до звичаїв українського
народу, його традицій.
Тип уроку: засвоєння знань, умінь, навичок.
Обладнання: портрет письменника,текст твору, дидактичний матеріал (картки),
сигнальні картки, заготовка асоціативного дерева Щастя.
Хід уроку
Наше щастя чи нещастя
залежить від нас самих.
Мішель де Монтень
І. Організація класу до уроку.
Вітання з учнями (емоційне налаштування на позитивну співпрацю).
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
ІІІ.Оголошення теми і мети уроку.
Вступне слово вчителя
Зазвичай , починаючи урок, я питаю у вас, чи прочитали ви твір і чи готові працювати, але сьогодні ми поговоримо про те, чого всі прагнуть мати і в кожного воно своє. Подивіться на цей шматочок глини і послухайте притчу:
Зліпив Бог із глини людину і залишився в нього невеличкий шматочок . Покрутив його в руках і спитав:
— Що ж тобі ще зліпити, людино?
Людина подумала й промовила:
— Зліпи мені щастя!
Але Бог, хоча й створив увесь світ, не знав, що таке щастя. Дав Він людині глину і сказав:
— Зліпи сама своє щастя!
І з тих пір кожна людина ліпить, що може.
Чи замислювалися ви колись над тим, що таке щастя? Чи можна говорити про якесь загальне, єдине тлумачення слова «щастя»? Напевне, що – ні. Адже скільки людей -- стільки й думок. На це непросте запитання намагаються відповісти багато письменників різних епох і народів. Воно вічне. Бо існуватиме, поки є люди. Чи був щасливий герой оповідання «Скарб» Павлусь? Яку думку прагнув донести читачам Олекса Стороженко, поміркуємо сьогодні на уроці.
Запишіть, будь ласка, в зошити тему та епіграф до сьогоднішнього уроку. Слова відомого французького письменника Мішеля де Монтеня: «Наше щастя чи нещастя залежить від нас самих», допоможуть розкрити зміст нашого уроку.
ІV. Актуалізація опорних знань. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».
Питання до учнів
V. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.
Слово вчителя
З прочитаного оповідання ми бачимо, як легко Павлусеві дістався скарб. А що ж означає це цікаве слово? Кожна людина його сприймає по-різному, але водночас - це щось цінне, корисне, велике…Якби ми його не трактували, але воно має конкретне значення. Скажіть, звідки ми можемо дізнатися про значення слів? Так, саме тлумачний словник містить пояснення слів,зокрема цього слова. Ми скористуємось новим тлумачним словником української мови .
Як співвідносяться слова «скарб» і «щастя» ?
1.Словникова робота
Скарб-це…
1.Коштовності, гроші, цінні речі// Коштовності, гроші та ін., сховані в потаємному місці, закопані в землю.
2.Духовні та культурні цінності, що їх створила людина. Мовні скарби.
3.Хто-,що-небудь надзвичайної цінності з винятковими достоїнствами, якостями// Багатство розуму, почуттів…// Пестливе звертання до дорогої, любої людини.
4.Господарські речі; пожитки, майно.
Слово вчителя
Ще з сивої давнини люди повсякчас шукають свій скарб – щастя. Так і герої нашого твору, розшукуючи скарб, прагнули бути не тільки багатими, але й щасливими. Дуже багато про щастя говориться в усній народній творчості, зокрема у прислів’ях.
2.Метод «Плутанка» (робота в парах, картки)
Відновивши прислів’я, скажіть, які з них відповідають подіям у творі. Яке з них найвлучніше характеризує героя твору?
Хто горя не бачив,…. …а родись щасливим;
Без щастя….. … не буде й до останку;
Де щастя родиться,… … в ліс по гриби не ходи;
Дурень спить, … …той і щастя не знає;
Не в кожної Насті… …там і зависть плодиться;
Коли нема щастя зранку, … …а щастя в головах лежить;
Не родись вродливим,… …однакове щастя.
3.Робота з підручником.
- Знайдіть у підручнику цитати, що характеризують головного героя. Зачитайте їх.
- Які риси характеру письменник намагається висміяти в образі героя?
- Цей твір ми відносимо до гумористичних, чому? (автор тут не викриває вади Павлуся, а в жартівливому тоні виявляє смішне в характері й поведінці головного героя, у способі його життя. Павлусь нікого не ображає, нікому не шкодить і не заважає жити. Такий спосіб життя видається смішним.)
4.Інтегрована вправа «Займи позицію».
Так Ні
Чи правильно любили й виховували Лежаня батьки? Так Ні
Висвітліть коло проблем, порушених в оповіданні О. Стороженка.
(Вписати в коло: праця, лінощі, совість, байдужість, сенс існування, щастя…)
Розповідь учителя
Дуже цікаво автор розповідає про особливості пошуку скарбу. Для цього він звертається до народних уявлень, прикмет. Так, О. Стороженко говорить, що «...часом скарби і самі вилазять наверх землі, перекинувшись у яку-небудь пакость...». Таким чином, письменник намагається звернути увагу читача не на самі пошуки скарба, а на те, що скарб має символічне (приховане) значення.
Розмірковуючи над смислом життя людини, автор зазначає, що скарбом для кожного є його щасливе життя. Тож люди повсякчас і шукають свій скарб — щастя. Чи хотіли б ви мати таке щастя, як герой твору?
Отже, кожному надається право визначитися у виборі щасливого шляху. Протягом життя люди шукають свій скарб, своє щастя.
Як ви розумієте слово «скарб»?
VІ.Підсумок уроку
Творче завдання: намалюйте в зошиті квітку-щастя. На кожній пелюстці зазначте, на ваш погляд, складові щастя. Порівняйте власне розуміння квітки- щастя і своїх товаришів.
VІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів
VІІІ. Домашнє завдання
Підготувати міні-доповідь про життя і творчість Б. Лепкого, знати ідейно-художній зміст твору «Цвіт щастя».