Олександр Олесь. «Айстри». Ліризм поезії, її метафоричність.

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів з життям і творчістю О.Олеся; проаналізувати поезію «Айстри», визначити ліризм та метафоричність у поетичному творі; розкрити особливості поетичного слова поета; удосконалювати навички виразного читання та аналізу ліричних творів; виховувати почуття поваги до рідного слова, естетичні смаки.
Перегляд файлу

1

 

Олександр Олесь. «Айстри». Ліризм поезії, її метафоричність.

Мета: ознайомити учнів з життям і творчістю О.Олеся; проаналізувати поезію «Айстри», визначити ліризм та метафоричність у поетичному творі;

розкрити особливості поетичного слова поета; удосконалювати навички виразного читання та аналізу ліричних творів;

виховувати почуття поваги до рідного слова, естетичні смаки.

Методи та прийоми: «Мозкова атака», аналітичні  запитання, асоціативне мислення, «Мікрофон», рольова гра «Інтерв’ю з поетом», метод «Прес», робота в групах, «Ситуація успіху», аналітичні запитання.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Форма уроку: бесіда, розповідь-пояснення.

Наочність: портрет поета, роздатковий матеріал (поезія «Айстри», таблиці з визначенням  троп),  аудіозапис поезії(посилання), виставка книжок з творами О.Олеся, презентація.

Перебіг уроку:

І.Мобілізуючий етап уроку. Емоційне налаштування.

 З’ясування емоційного настрою здобувачів освіти й готовності  до  уроку.

(На слайді розташовано кілька квітів: троянда, нарцис, ромашка, волошка, серед яких є айстра)

Запропонувати учням обрати ту квітку, з якою вони себе асоціюють. Пояснити чому? (На яку квітку я схожий(а)? Чому?)

Потім показати ще одну квітку, айстру.

-         А що ви знаєте про айстру(записати асоціації на дошці)? («Мікрофон»)

Розквітає восени, невибаглива,  різнокольорова, витривала, стійка до морозів(перешкод). («Мозкова атака»)

 

ІІ. Оголошення теми та мети уроку.

Тож  сьогодні на уроці ми будемо знайомитись з творчістю О.Олеся і його поезією «Айстри». З’ясуємо в чому ліризм цього вірша.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Вступне слово вчителя.

Цього року ми відзначаємо 145 річницю з дня народження О.Олеся. Пропоную запросити  важливого гостя на зустріч і спитаємо про його життя.

 

  1. Рольова гра «Інтерв’ю з поетом».(Заздалегідь підготовлений учень у ролі О.Олеся, який завітав на інтерв’ю із журналістами).

- Добрий день. Шановний пане Олександре, дозвольте запитати? Розкажіть, будь ласка про ваше дитинство.

- Чому ви обрали псевдонім Олесь?

- Який рік став вирішальним у вашій творчості?

- Хто був першим вашим читачем? Для кого писали дитячі твори?

- Що стало поштовхом для переїзду за кордон?

- Чому ваші твори були заборонені в Україні?

-Дякуємо за змістовну розповідь про ваше творче життя.

  1. Історія створення поезії «Айстри»

 

Поезія «Айстри» була написана 1905 року. Вона відгукується на події революції 1905-1907 рр. Автор змальовує людей, котрі після поразки несли у своєму серці розпач і зневіру.

 

  1. Первинне сприйняття  поезії  О.Олеся «Айстри» здобувачами освіти.

(https://www.youtube.com/watch?v=w0phJfa8wRQ)

 

Слухаючи поезію спробуйте відчути те, що хотів донести до нас автор (можна заплющити очі).

Потім запишіть у зошитах свої враження від прочитаного протягом  однієї хвилини(2-3 учнів зачитують свої роботи) (Вільне письмо).

 

ІV. Засвоєння нового матеріалу.

1.Слово вчителя.

Аналізуючи поезію, ми спробуємо відчути душу поета, його переживання, почуття (Додаток 1 Аналіз поетичного твору).

  1. Складання партитури тексту вірша.
  2. Виразне читання учнями поезії.
  3. Аналітичні запитання:
  • Чи відрізняється настрій  поезії на початку і в кінці твору ?
  • Чому настрій ліричного героя змінився в кінці вірша?
  • Пригадайте, що таке ліризм?

Словникова робота.

Ліризм – це наявність у творах літератури та мистецтва підвищеної емоційності, щиросердності, схвильованості; пройнятість певним суб'єктивним настроєм і переживанням.

  • За яким принципом побудована поезія?(за принципом протиставлення)
  • Зверніть увагу на те, як побудовані речення у вірші? Чому в більшості речень у кінці три крапка? Про що це свідчить?
  • Над чим розмірковує поет? (Метод «Прес»). Доведіть власну думку за такою формулою:

«Я вважаю, що...»

«…тому, що..»

«..наприклад…»

«Отже..»

(Роздуми про сенс життя, про журбу  радість, про мінливість днів).

  • Що символізують айстри в поезії? (Айстри – символ сподівання на сонячні дні, на вічну весну).
  • Що спонукало айстри чекати весну?(Бажання мати щасливе життя).
  • Визначте ідею твору.

5.Робота в групах (Аналіз поезії). (Дослідницько-пошукова робота)

 

Формуємо групи за принципом пір року:зима-літо, весна-осінь(заздалегідь дізнаємося, щоб групи були порівну).

 

Визначити художні засоби, з’ясувати їхнє значення для розкриття ідеї твору.

 

1 група – виписати епітети;           

                                                           приклади записати на дошці

2 група – виписати метафори.

 

Епітети

Метафори

«Рожевий ранок»

«розкішнім півсні»

«сонячні дні»

«казка ясна»

«вічна весна»

«Умились росою»

«вінки одягли»

«стали чекать ранку»

«в райдугу барвів життя убирать»

«марили айстри»

«в мріях ввижалася казка»

«ждали весни»

«плакав вітер в саду за кущем»

 

Загальновідомі слова, вжиті в метафоричному значенні, надають особливої образності  неповторності поезії О.Олеся.

 

ІV. Рефлексія.

  1. Слово вчителя. Композитор Микола Лисенко завжди прислухався до всього найкращого, що створювали українські поети. Тому не стало винятком і те, що він із захватом написав музику до цієї поезії. Протягом багатьох років не було такого великого концерту української музики, на якому б не виконувались «Айстри» Олеся-Лисенка.

 

  1. Пропоную вам прослухати цю композицію у виконанні Марії Стеф’юк (https://www.youtube.com/watch?v=UKYcV3Hhc10).

Після прослуховування композиції пропоную вам обрати пелюстку айстри(за кольором). Прошу учнів сформулювати на пелюстках сподівання на майбутнє.

На дошці формуємо центр айстри й додаємо пелюстки, аргументуючи свій запис. Так збираємо різнокольорову айстру.

«Асоціативний кущ»

C:\Users\Елена\Desktop\1615840969_6-p-tatu-eskiz-romashka-7.jpg

 

У нас вийшла гарна різнокольорова айстра. Тож хай і  ваше життя буде таким же яскравим і барвистим, сповненим різних емоцій і почуттів,  щоб ваші сподівання завжди були виправдані.

 

V. Домашнє завдання.

1.Вчитися виразно читати  вірш «Айстри», визначити тему, жанр поезії.

 

 

Додаток 1.

СХЕМА АНАЛІЗУ ЛІРИЧНОГО ТВОРУ

  1. Жанр твору
  2. Провідний мотив твору (тема)
  3. Композиція (якщо поезія сюжетна)
  4. Тропи (художні засоби)
  5. Синтаксичні засоби увиразнення мовлення (стилістичні фігури: інверсія, антитеза, рефрен,анафора, епіфора тощо)
  6. Фонічна організація вірша.
  7. Ритмічна організація вірша (вид римування, віршований розмір)
  8. Висновки (ідея поезії)

 

 

Бібліографічне посилання

  1. Л.Т.Коваленко. Українська література/підруч.для 8 кл. закладів загальної середньої освіти/- 2 вид.перероблене.- К: УОВЦ «Оріон», 2021
  2. О.Олесь. Все навколо зеленіє.- К: «Веселка», 1990
  3. Л.Райська. Метафоричність поезії о.Олеся/ ж. Українська мова та література в школі, 1991 - №4
  4. Ж.Янковська. Патріотичний символізм О.Олеся. /Міжнародний культурний портал.
  5. В.Яременко. Вогненна журба поета/ /Передмова до книги: О.Олесь. Твори.-К: Молодь, 1971
docx
Додано
2 березня
Переглядів
794
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку