1
Олександр Олесь. «Айстри». Ліризм поезії, її метафоричність.
Мета: ознайомити учнів з життям і творчістю О.Олеся; проаналізувати поезію «Айстри», визначити ліризм та метафоричність у поетичному творі;
розкрити особливості поетичного слова поета; удосконалювати навички виразного читання та аналізу ліричних творів;
виховувати почуття поваги до рідного слова, естетичні смаки.
Методи та прийоми: «Мозкова атака», аналітичні запитання, асоціативне мислення, «Мікрофон», рольова гра «Інтерв’ю з поетом», метод «Прес», робота в групах, «Ситуація успіху», аналітичні запитання.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Форма уроку: бесіда, розповідь-пояснення.
Наочність: портрет поета, роздатковий матеріал (поезія «Айстри», таблиці з визначенням троп), аудіозапис поезії(посилання), виставка книжок з творами О.Олеся, презентація.
Перебіг уроку:
І.Мобілізуючий етап уроку. Емоційне налаштування.
З’ясування емоційного настрою здобувачів освіти й готовності до уроку.
(На слайді розташовано кілька квітів: троянда, нарцис, ромашка, волошка, серед яких є айстра)
Запропонувати учням обрати ту квітку, з якою вони себе асоціюють. Пояснити чому? (На яку квітку я схожий(а)? Чому?)
Потім показати ще одну квітку, айстру.
- А що ви знаєте про айстру(записати асоціації на дошці)? («Мікрофон»)
Розквітає восени, невибаглива, різнокольорова, витривала, стійка до морозів(перешкод). («Мозкова атака»)
ІІ. Оголошення теми та мети уроку.
Тож сьогодні на уроці ми будемо знайомитись з творчістю О.Олеся і його поезією «Айстри». З’ясуємо в чому ліризм цього вірша.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Цього року ми відзначаємо 145 річницю з дня народження О.Олеся. Пропоную запросити важливого гостя на зустріч і спитаємо про його життя.
- Добрий день. Шановний пане Олександре, дозвольте запитати? Розкажіть, будь ласка про ваше дитинство.
- Чому ви обрали псевдонім Олесь?
- Який рік став вирішальним у вашій творчості?
- Хто був першим вашим читачем? Для кого писали дитячі твори?
- Що стало поштовхом для переїзду за кордон?
- Чому ваші твори були заборонені в Україні?
-Дякуємо за змістовну розповідь про ваше творче життя.
Поезія «Айстри» була написана 1905 року. Вона відгукується на події революції 1905-1907 рр. Автор змальовує людей, котрі після поразки несли у своєму серці розпач і зневіру.
(https://www.youtube.com/watch?v=w0phJfa8wRQ)
Слухаючи поезію спробуйте відчути те, що хотів донести до нас автор (можна заплющити очі).
Потім запишіть у зошитах свої враження від прочитаного протягом однієї хвилини(2-3 учнів зачитують свої роботи) (Вільне письмо).
ІV. Засвоєння нового матеріалу.
1.Слово вчителя.
Аналізуючи поезію, ми спробуємо відчути душу поета, його переживання, почуття (Додаток 1 Аналіз поетичного твору).
Словникова робота.
Ліризм – це наявність у творах літератури та мистецтва підвищеної емоційності, щиросердності, схвильованості; пройнятість певним суб'єктивним настроєм і переживанням.
«Я вважаю, що...»
«…тому, що..»
«..наприклад…»
«Отже..»
(Роздуми про сенс життя, про журбу радість, про мінливість днів).
5.Робота в групах (Аналіз поезії). (Дослідницько-пошукова робота)
Формуємо групи за принципом пір року:зима-літо, весна-осінь(заздалегідь дізнаємося, щоб групи були порівну).
Визначити художні засоби, з’ясувати їхнє значення для розкриття ідеї твору.
1 група – виписати епітети;
приклади записати на дошці
2 група – виписати метафори.
Епітети |
Метафори |
«Рожевий ранок» «розкішнім півсні» «сонячні дні» «казка ясна» «вічна весна» |
«Умились росою» «вінки одягли» «стали чекать ранку» «в райдугу барвів життя убирать» «марили айстри» «в мріях ввижалася казка» «ждали весни» «плакав вітер в саду за кущем» |
Загальновідомі слова, вжиті в метафоричному значенні, надають особливої образності неповторності поезії О.Олеся.
ІV. Рефлексія.
Після прослуховування композиції пропоную вам обрати пелюстку айстри(за кольором). Прошу учнів сформулювати на пелюстках сподівання на майбутнє.
На дошці формуємо центр айстри й додаємо пелюстки, аргументуючи свій запис. Так збираємо різнокольорову айстру.
«Асоціативний кущ»
У нас вийшла гарна різнокольорова айстра. Тож хай і ваше життя буде таким же яскравим і барвистим, сповненим різних емоцій і почуттів, щоб ваші сподівання завжди були виправдані.
V. Домашнє завдання.
1.Вчитися виразно читати вірш «Айстри», визначити тему, жанр поезії.
Додаток 1.
СХЕМА АНАЛІЗУ ЛІРИЧНОГО ТВОРУ
Бібліографічне посилання