Олімпіадні завдання з біології 10 клас

Про матеріал
Олімпіадні завдання з біології 10 клас містять запитання з однією правильною відповіддю, з декількома правильними відповідями, завдання на послідовність або встановлення відповідності та завдання з розгорнутою відповіддю.
Перегляд файлу

Завдання з біології 10 клас

ЗАВДАННЯ ГРУПИ А. Завдання з однією правильною відповіддю

  1. Частину пагона, де листок прикріплюється до стебла називають:
    1. вузлом
    2. пазухою листка
    3. міжвузлям
    4. листковим рубцем
  2. Систематична категорія , характерна лише для царства Тварини –
    1. порядок
    2. ряд
    3. відділ
    4. рід
  3. Укажіть елемент будови кістки, який забезпечує ріст кісток в товщину:
    1. червоний кістковий мозок;
    2. жовтий кістковий мозок;
    3. хрящова тканина;
    4. окістя.
  4. Кров тече під найменшим тиском:
    1. у аорті;
    2. в артеріях;
    3. у венах;
    4. у капілярах.
  5. Укажіть, який відділ головного мозку є центром формування емоцій:
    1. середній мозок;
    2. мозочок;
    3. довгастий мозок;
    4. лімбічна система.
  6. Багатощетинкові черви (поліхети):
    1. роздільностатеві;
    2. гермафродити;
    3. змінюють свою стать протягом життя;
    4. безстатеві, так як можуть розмножуватися шляхом відриву частини тіла.
  7. Під час світлової фази фотосинтезу відбувається:
    1. біосинтез білка;
    2. біосинтез вуглеводів;
    3. утворення вуглекислого газу;
    4. утворення кисню.
  8. Укажіть стан максимальної напруженості клітин, що визначається заповненням вакуолі клітинним соком:
    1. транспірація;
    2. аерація;
    3. тропізм;
    4. тургор.
  9. Макромолекули транспортуються з клітини шляхом:
    1. екзоцитозом;
    2. ендоцитозом;
    3. Зполегшеної дифузії;
    4. пасивного транспорту.
  10. Анаболізм – це:
    1. Окиснення до спільних проміжних продуктів мономерів
    2. Ферментативний процес синтезу ліпідів
    3. Ферментативне розщеплення білків
    4. Виділення енергії

 

ЗАВДАННЯ ГРУПИ Б. Завдання з декількома правильними відповідями

  1. До родини Злакові відносяться:
    1. очерет;
    2. суріпка;
    3. арахіс;
    4. ріпа;
    5. бамбук.
  2. В ектодермі поліпів:
    1. Розміщені нервові клітини
    2. Залозисті клітини
    3. Епітеліально-мязові клітини
    4. Протонефридії
  3. Осмислене запам’ятовування переважає механічне, оскільки воно:
    1. короткотриваліше;
    2. непродуктивне;
    3. ефективніше;
    4. довготриваліше.
  4. Синапс –
    1. Місце контакту аксона
    2. В основі лежить рефлекторна дуга
    3. Має ацетилхолін
    4. Утворює нейроглію.
  5. Виберіть з наведеного переліку характеристики повільнохвильового сну:
    1. зниження електричної активності кори великих півкуль;
    2. напруження мімічних і скелетних м’язів;
    3. розслаблення мімічних і скелетних м’язів;
    4. сновидіння;
    5. відсутність сновидінь.
  6. Вірус кору:
    1. Чутливий до дії сонячного проміння
    2. Поза організмом вірус зберігається не більше 30 хв.
    3. Хворіють собаки, вовки, лисиці…
    4. Довго зберігається у нервовій тканині навіть після смерті організму.
    5. Основний шлях передачі інфекції – парентальний.
  7. Нестатеве і вегетативне розмноження має біологічне значення:
    1. як єдиний спосіб розмноження для деяких видів;
    2. для надання дочірнім особинам нових ознак;
    3. для видів, особини яких виявилися ізольованими від інших;
    4. для збільшення чисельності особин за незначний проміжок часу.
  8. Розходження хромосом відбувається під час:
    1. профази;
    2. анафази;
    3. телофази;
    4. метафази;
    5. інтерфази;
  9. Овогенез - це:
    1. процес розвитку жіночих статевих клітин;
    2. процес розвитку чоловічих статевих клітин;
    3. процес формування жіночої статевої залози;
    4. розвиток пухлини;
    5. ембріональний розвиток нижчих хребетних.
  10. Рідкі чи газуваті продукти обміну рослинних клітин:
    1. Мають здатність пригнічувати живі організми
    2. Характеризуються різноманітним хімічним складом
    3. Фітонциди
    4. Алкадоїди
    5. Фітогормони

ЗАВДАННЯ ГРУПИ В. Завдання на послідовність біологічних процесів або встановлення відповідності.

  1. Установіть відповідність між терміном та його значенням:
  1.                 генотип

А . залежність ступеня вияву ознаки від кількості неалельних генів

  1.                 плазміди

Б. хромосомний набір

  1.                 полімерія

В. сукупність спадкової інформації організму

  1.                 каріотип

Г. позахромосомні чинники спадковості

  1. Установіть відповідність між структурами клітини та функціями, які вони виконують :

1 мітохондрії

А. синтез білків

2 ядро

Б. збереження і передача спадкової інформації

3 ендоплазматична сітка

В. зв’язок між органелами у клітині

4 рибосоми

Г. синтез АТФ

 

Д. захисна

  1. Установіть відповідність між гормоном та залозами, що його продукує:

1 інсулін

А. підшлункова

2 тироксин

Б. гіпофіз

3 адреналін

В. щитоподібна

4 соматотропін

Г. надниркові

 

Д. статеві

  1. Установи відповідність між термінами та визначеннями:
  1. Світлова фаза фотосинтезу

А. органела, що складається зі стопок сплощених цистерн, розташованих навколо ядра

  1. Компартменти

Б. зона реплікації молекули ДНК, яка має Y-подібну форму

  1. Реплікаційна «виделка»

В. структури, що входять до складу клітинного центру й мають вигляд порожнього циліндра

  1. Центріолі

Г сукупність реакції фотосинтезу, які відбуваються на мембранах тилакоїдів за наявності світла

 

Д. окремі функціональні ділянки клітини, на які вона поділена плазматичними мембранами

 

 

  1. Установіть відповідність між компонентами внутрішнього середовища та їх функціями :

1 плазма

А. поживна

2 лімфа

Б. захисна

3 тканинна рідина

В. здійснює зв’язок між клітинами

 

Г. бере участь у зсіданні крові

 

ЗАВДАННЯ ГРУПИ Г. Завдання з розгорнутою відповіддю.

  1. В овець сіре забарвлення вовни домінує над чорним, а довговухість неповністю домінує над безвухістю. Від схрещування сірих коротковусих овець отримали 112 ягнят, серед яких було 7 чорних безвухих. Скільки отримали сірих коротковусих ягнят?
  2. Скільки людей протягом року зможуть прогодуватись з 1 га морської акваторії, багатої планктоном, якщо людині на рік необхідно отримати з їжею 4,19·10 кДж енергії? Біопродуктивність 1м² акваторії становить 6000г/м²/рік, а 1г сухої речовини акумулює в середньому 20кДж енергії.
  3. Дві чорні самки миші схрестили з коричневим самцем. Одна самка за кілька разів народила 20 чорних і 17 коричневих мишенят, а друга – 33 чорних мишеняти. Визначте генотипи батьків і потомства.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповіді на завдання 10 клас

 

  1. -1
  2. -2
  3. -4
  4. -3
  5. -4
  6. -1
  7. -4
  8. -4
  9. -1
  10. -2
  11. -1, 5.
  12. -1, 3
  13. -3, 4
  14. -1, 3
  15. -1, 3, 5
  16. -1, 2
  17. -1, 3, 4
  18. -2
  19. -1, 3
  20. -1, 2, 3
  21. 1а 2г 3в 4б
  22. 1г 2б 3в 4а
  23. 1а 2в 3г 4б
  24. 1г 2д 3б 4в
  25. 1а 2б 3в

 

26

Дано:

Розв’язання:

А – ген сірого забарвлення вовни;

а – ген чорного забарвлення вовни;

В – ген довговухості;

b – ген безвухості;

АА - сірі вівці;

Аа – сірі вівці;

аа – чорні вівці;

ВВ –довговухі тварини;

Вb- коротковухі тварини;

bb- безвухі тварини.

Р  АаBb x АаBb

G      АB           АB

         Ab            Ab

          aB            aB

           ab            ab

 

Знайти:

N (сірих коротковусих ягнят) -?

 

 

 

Заповнюємо решітку Пеннета

F

AB

Ab

aB

ab
 

AB

AABB

сірі довговухі

AABb

сірі коротковухі

AaBB

сірі довговухі

AaBb

сірі коротковухі

Ab

AABb

сірі коротковухі

AAbb

сірі безвухі

AaBb

сірі коротковухі

Aabb

сірі безвухі

aB

AaBB

сірі довговухі

 

AaBb

сірі коротковухі

aaBB

чорні довговухі

aaBb

чорні коротковухі

ab
 

AaBb

сірі коротковухі

Aabb

сірі безвухі

aaBb

чорні коротковухі

аabb

чорні безвухі

 

 

Cірі довговухі вівці – 3/16 = 18,75%

Cірі коротковухі вівці -6/16 = 37,5%

Cірі безвухі вівці – 3/16 = 18,75%

Чорні довговухі вівці – 1/16 = 6,25%

Чорні коротковусі вівці – 2/16 = 12,5%

Чорні безвухі вівці – 1/16 = 6,25%

Визначаємо кількість сірих коротковусих ягнят:

112 ягнят – 100  % 

X ягнят – 37,5%

Х = = 42  (ягняти).

Відповідь:  Cірих коротковухих ягнят – 42.

                                

  1. Визначаємо енергетичну продуктивність 1 га планктону протягом року:

(600г/м²·220 кДж/г) · 10000 м² =120000000 кДж.

Визначаємо, скільки людей зможуть прогодуватись протягом року з     1 га моря, багатого планктоном:

120000000 кДж: 4190000 кДж = 29 (чоловік).

Відповідь: Зможуть прогодуватись протягом року 29 чоловік.

  1.  

 

Дано:

Розв’язання:

А – ген чорної масті;

а – ген коричневої масті;

АА – чорні миші;

Аа – чорні миші;

аа – коричневі миші;

 

Перша самка                   друга самка

Р  Аа x аа                    Р  АA x аа        

F     20Aa і 17аа                F     33Aa

      чорні    коричневі              чорні

 

Знайти:

Генотипи батьків і потомства-?

 

 

Відповідь: За генотипом самець – гомозиготний рецесивний (аа). Перша самка – гетерозиготна ( Аа), її 20 мишенят – гетерозиготні (Аа) і 17 – гомозиготні рецесивні (аа). Друга самка – гомозиготна домінантна (АА); всі її мишенята – гетерозиготні (Аа).

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Олена Іванівна Тіунова
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
13 квітня 2020
Переглядів
6798
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку