Операція-гра: Чисте повітря
Мета : формувати у дітей уявлення про повітря як матеріальне середовище. За допомогою доступних засобів показати, що повітря є скрізь, ознайомити з властивостями повітря. Виховувати дбайливе ставлення до всіх багатств нашої природи.
Обладнання: склянка з водою, трубочка, тарілка, свічка, сірники, повітряна кулька.
Хід заняття
- Відгадайте загадки:
Таке велике, що займає увесь світ,
Таке маленьке, що в щілину зайде (Повітря)
Де не ступиш – всюди маєш,
Хоч не бачиш, а вживаєш. (Повітря)
- Чим ми дихаємо?
- Що є необхідним для існування людини?
Сьогодні ми з вами поведемо мову про повітря. Наша планета Земля оточена повітрям. Ми живемо на дні глибокого повітряного океану. Голубе небо – це шар повітря, освітлений променями Сонця.
Повітря – це те, що нас оточує, але ми його не бачимо. Ми його відчуваємо тільки тоді, коли вітер дує на нас. Вітер – це рухоме повітря. У повітря нема певної форми. Воно розповсюджується у всіх напрямках. Але воно не тільки навколо нас, воно є у воді. Давайте подивимося на банку з водою. Бачите на її стінках невеличкі бульбашки. Це повітря.
- А хто дихає повітрям у воді? (Риби.)
Повітря є і в землі. Якщо кинути грудочку землі у воду, із неї будуть виходити бульбашки повітря.
- Хто дихає повітрям у землі? (Черв’яки, комахи.)
Повітря є і в нас самих.
Ознайомлення з властивостями повітря.
Дослід 1. Викликається дитина, якій дається трубочка і склянка з водою. Дитина видихає повітря, яке підіймається бульбашками на поверхню води.Ми з вами переконалися, що повітря є у воді, землі, і в нас. Повітря само прокладає собі дорогу. Якщо довго надувати повітряну кульку, вона лопне, тому що воно буде сильно розпирати її з середини.
Дослід 2. Повітря можна почути (натискаю на іграшку-пискавку). Чому іграшка пищить?
- Це повітря виходить із неї через малі отвори.
- В яких випадках ми можемо почути повітря? (Коли накачуємо велосипедні шини, гумовий човен, коли воно виходить з кульки).
Спробуйте взяти повітря в руки.
- Яке воно, важке чи легке? Ви відчуваєте його?
Бесіда з елементами розповіді про значення повітря.
У давні часи, коли не було складних машин, механізмів, люди використовували у своїх цілях повітря – вітер. Він гнав по морю вітрильники, крутив крила вітряків. І зараз повітря допомагає людям. У небі літають літаки – їх підтримує повітря. Люди, тварини, рослини дихають ним.Повітря повинно бути чистим. Ви напевно звернули увагу, що в лісі, на річці дихається легше, ніж у місті.
Чому? Що потрібно робити для того, щоб повітря було чистим?
Якщо більше насаджувати дерев, кущів – вони збагачують повітря киснем, роблять його чистішим і свіжішим.Часто люди, не задумуючись, своїми діями забруднюють його. Викиди диму з труб фабрик і заводів, вихлопні гази автомобілів, спалювання опалого листя з дерев приводить до забруднення повітря.
Що відбувається з повітрям?
Підсумок.
Все живе не може жити без повітря. Забруднене повітря шкідливе. Ми повинні з вами дбати, щоб воно було чистим.
Додатковий матеріал
Хто сильніший
Одного разу зустрілися тепле і холодне повітря. Довго вони розмовляли, але вкінці виникла суперечка, хто сильніший. От холодне повітря і каже:- Я сильніше за тебе, і мене бояться, бо коли надворі холодно, всі ховаються по своїх домівках. Я маю таку силу, яка перетворює воду в лід. Із настанням холоду птахи відлітають у теплі краї, залишаючи свої гнізда.
А тепле повітря відповідає:
- Я згідне, ти сильне, але я маю більшу силу і владу. Адже із настанням тепла все прокидається від глибокого сну, оживає земля, розпускаються листочки, зацвітають квіти, повертаються із вирію птахи. Все навколо стає радісним. Отже, я маю більшу силу.