Опис досвіду роботи "Від учня до свідомого громадянина".

Про матеріал
Виховання учнів гідними людьми і свідомими громадянами через згуртування учнів класу в єдиний дружний колектив. Залучення школярів до участі в різноманітних громадсько-корисних справах які сприяють розвитку в них громадсько-політичної активності. Допомога учням виробити вміння й готовність жити та працювати в колективі, спрямовувати свої зусилля на корисні, потрібні суспільству справи: добре вчитися, готуватися до праці, берегти природу, охороняти її багатства, турбуватися про збереження історичних пам"яток та інших культурних цінностей.
Перегляд файлу

Опис досвіду роботи

“Від учня до свідомого громадянина”

класного керівника

Ларіонової Любові Віталіївни

вчителя трудового навчання, класного керівника 7 класу

Гусарівського ліцею 

Барвінківської міської територіальної громади

Ізюмського району Харківської області

 

Згідно функціональних обов’язків класного керівника я ставлю собі за мету виховати учнів гідними людьми і свідомими громадянами. Вважаю головним, що визначає зміст функції класного керівника, є згуртування учнів класу в єдиний дружний колектив. Залучаючи школярів до участі в різноманітних громадсько-корисних справах, сприяю розвитку в них громадсько-політичної активності, привчаю їх до дотримання шкільного розпорядку, єдності педагогічних вимог до учнів із боку вчителів, які працюють у класі, та батьків. Допомагаю учням виробляти вміння й готовність жити та працювати в колективі, спрямовувати свої зусилля на корисні, потрібні суспільству справи: добре вчитися, готуватися до праці, берегти природу, охороняти її багатства, турбуватися про збереження історичних пам'яток та інших культурних цінностей, зразково поводитися, допомагати старшим.

У роботі класного керівника керуюсь кредом: «Щоб дати дитині іскорку світла, учителю треба виховувати у собі сонце», тому працюю над  проблемою: Створення оптимальних  умов для виховання в учнів патріотичної свідомості, атмосфери співпраці.

Для досягнення поставленої переді мною мети, керуючись «Основними орієнтирами виховання учнів 1-11класів загальноосвітніх навчальних закладів України» та іншими важливими нормативними документами, працюючи над основними виховними завданнями та цілями, прикладаю зусилля, щоб:

  • прищеплювати учням любов до навчання, створювати умови для засвоєння навчальних програм;
  • формувати національну свідомість, почуття патріотизму, громадської компетентності, повагу до Конституції, законів України, національної символіки;
  • виховувати турботливе ставлення одне до одного, до батьків, учителів, молодших за віком і людей похилого віку;
  • прищеплювати учням загальноприйняті етичні норми в поведінці та спілкуванні;
  • виховувати творчі здібності, підтримувати ініціативу, організаторські здібності та естетичні нахили в дітей;
  • надавати кваліфіковану допомогу батькам у питаннях виховання в дітях кращих людських якостей і подолання негативних звичок і рис характеру.

 

Для досягнення поставленої мети

- проводжу виховну роботу в тісному співробітництві з іншими вчителями-предметниками, повсякчас контролюючи навчальний процес і систематично перевіряючи щоденники підопічних (раз на тиждень);

- добиваюся єдності педагогічних вимог до учнів із боку школи та сім'ї, підтримую постійний тісний зв'язок із батьками, що позитивно впливає на згуртування класного колективу, між однокласниками немає вагомих непорозумінь;

- організовую у разі необхідності своєчасну навчальну допомогу, учням, котрим важко вчитися через хвороби або за інших причин, допомагають однокласники;

 - веду документацію  класу, подаю керівництву школи відомості про успішність, відвідування та поведінку школярів, стежу за своєчасним опановуванням ними інформаційно-комунікаційними технологіями необхідними під час дистанційного навчання: Google Meet, ZOOM, googlе-клас, застосунку viber, telegram, у новостворених електронних журналах та щоденниках на сайті «Нові знання»

 - проводжу заходи, які сприяють зміцненню здоров'я учнів, розвитку їх естетичних смаків і вихованню патріотичних почуттів, наприклад, діти беруть активну участь у виставках малюнків за різноманітними темами, у проведенні предметних тижнів і олімпіад, конкурсних он-лайн виставок дитячих поробок та ікебан; розширюю знання школярів щодо охорони життя, особливо з мінної безпеки, організовую їх суспільно-корисну працю, учні за можливості охоче прибирають не тільки рідний клас, але й пришкільну територію, залучаються до дотримання порядку у сільському парку;  висадили квіти на пришкільних ділянках та продовжили догляд за ними; зокрема, за голландськими первоцвітами, висадженими цибулинками завдяки участі в акції  «Flowers4school. Квіти біля школи» під гаслом «Квітковий рай у кожній школі України». На жаль, в період нинішнього воєнного стану неможливі традиційні для нас екскурсії за історичними місцями та до музеїв міст Києва, Харкова, Полтави, Святогірська, Барвінкове, Ямпіль,с Прелєсне та ін.. Школярі взяли участь в обласній акції пам'яті «Червоний мак» до Дня пам'яті та примирення, в обласному флешмобі "Вишиванка - генетичний код нації". З метою розвитку обдарованості, творчих здібностей вихованців – до обласної акції "Міжнародний день захисту дітей «ДІТИ УКРАЇНИ. ТВОРЧІСТЬ. СИЛА», що проходила під гаслом «Діти України_мають право на щасливе мирне дитинство! Наша сила в творчостії. Разом до перемоги!». Учасників, що доєдналися до акції, Комунальний заклад «Харківський обласний палац дитячої та юнацької творчості» відзначив сертифікатами.

- не забуваю про професійну орієнтацію учнів із метою обґрунтованого ними вибору професії та підготовки їх до праці в різних галузях народного господарства, моїх семикласників зацікавили години спілкування «Що означає професія для людини», «Ринок сучасних професій»; залучила дітей до Всеукраїнського уроку з профорієнтації, який проводився в межах Всеукраїнського проєкту з профорієнтації та побудови кар’єри «Обери професію своєї мрії» 15 березня 2023 року у прямому ефірі Єдиного Телевізійного Марафону за участі провідних українських роботодавців та кар’єрних радників.

Організовую та проводжу просвітницько-роз’яснювальну роботу серед батьків,  спрямовую роботу батьківського комітету. Налагоджено тісну співпрацю у напрямку учень-класний керівник-батьки. Тата й мами  залюбки беруть участь у справах класу та школи.

Учні дуже енергійні, жваві, прагнуть якнайшвидше пізнати навколишній світ. Приємно відзначити, що завдяки вищезазначеним заходам, за  роки навчання учнівський колектив згуртувався. Діти ставляться одне до одного зі взаємоповагою, допомагають однокласникам у будь-яких ситуаціях, панує доброзичливість і культура поведінки. Учні охоче беруть участь у громадському житті школи, активно боліючи за власний колектив, прагнучи не відставати від діяльності інших класів.

 Насамперед, було налагоджено  роботу учнівського самоврядування. Передаю учням організаторський досвід, навчаю їх організаторській майстерності, залучаю до самоуправлінської діяльності та надаю необхідну допомогу, важливі рішення приймаю, обговоривши проблему з учнями, зажди цікавлюсь завданнями учнівської ради ліцею та спільно з учнями шукаю шляхи для розв’язання цих завдань, допомагаю учням визначати мету діяльності, складати план, аналізувати роботу, намагаюся робити так, щоб учні вчилися самі знаходити вихід із найскрутніших ситуацій, постійно навчаю актив класу, готую його до самостійної роботи.

Кожен учень класу має певні громадські обов'язки. Обрано голову класу та його заступника. Організовано роботу комітетів: “Знання”, “Порядок”, “Редколегія”, “Дозвілля”, “Волонтер”, “Здоров’я”.

Розпочавши роботу над  обраною проблемою, я  накопичувала теоретичні та практичні знання. Дуже важливо, на мій погляд, було не захопитися різноманіттям  технологій, методик, прийомів, а завжди пам’ятати про те, що головним є особистість, яку педагог  формує, виховує. Перед класним керівником стоїть таке розмаїття проблем, що навіть важко визначити серед них головну.

 Пізнати власне «Я» дитині допомагає діагностування та моніторинг. Глибоко вивчаю класний колектив, керівником якого я є, щоб допомогти дітям стати справжніми особистостями із своїми неповторними обличчями, а разом із тим бути колективом,  живим цілим організмом.

Роздуми, постійний пошук, розуміння відповідальності та важливості роботи з колективом, намагання зробити її цікавою і для дітей, і для себе допомогли мені визначити пріоритет одних проблем над іншими, знайти шляхи їх вирішення, прогнозувати та діагностувати підсумки.

Особливу увагу я приділяю  дітям, які потребують посиленої уваги, щоб не допустити переживання цими дітьми своєї “нездатності”, не дозволити виникнення байдужості до навчання, праці; не притуплювати почуття честі та гідності.

Враховую те, що мої учні ввійшли в найскладніший підлітковий вік, коли принципового значення набуває психічний механізм опанування своєї поведінки.

 Безперечно, що врахування мотиваційної сфери учнів – необхідний орієнтир для визначення подальшої мети моєї виховної роботи з класом. Оскільки саме перевага в суспільстві осіб з тією чи іншою орієнтацією соціальних установок визначає не тільки долю багатьох людей, але й долю держави.

     Під час роботи із класним колективом керуюсь  принципами організації виховної  роботи:

  1. Ідейно-моральна спрямованість. Діяльність учнів підпорядкована завданням становлення духовності і національної свідомості, формуванню високої громадської компетентності.
  2. Науковість. Методика досліджень повинна ґрунтуватися на глибинному вивченні наукової літератури, широких зв’язках і консультаціях зі спеціалістами.
  3.  Компетентність і системність. Виховна робота має здійснюватись одночасно за всіма напрямками і упродовж року.
  4.  Плановість і наступність у роботі.
  5. Зв'язок виховної роботикласу з навчально-виховними цілями школи.
  6. Компетентність класного керівника-вчителя. Провідне значення для організації роботи в школі має самопідготовка вчителя, всебічне значення ним життя рідного краю.

Тож,  шукаючи  найбільш ефективні методи роботи, я прийшла  до висновку, що процес формування учнівського колективу стає більш результативним, якщо організувати діяльність у співробітництві, яке ґрунтується на спільній діяльності і взаєморозумінні вчителя, учнів та батьків. Дбаю, щоб моя робота бути такою, щоб кожен учень хотів навчатися, і, навчаючись, ставати гармонійною особистістю, яка є конкурентоспроможною, здатною до самореалізації та готовою досягати вершин самостійно.

Радує те, що  у  моїх учнів активна життєва позиція. Є прагнення до творчої діяльності, до розкриття своїх талантів і здібностей. У всіх присутнє бажання брати участь у різноманітних  заходах. Приємно усвідомлювати, що енергія і фізичні сили вчителя витрачаються не даремно.

Одним із основних пріоритетів є згуртування учнів та батьків класу в єдиний, дружній колектив через участь у спільних творчих та соціально-важливих справах.

          Виховну робота у своєму 7 класі намагаюся проводити так, щоб вона була  цікава та різноманітна, поєднувала в собі традиційні форми роботи класного керівника (години спілкування, класні збори, свята, операції, виставки-конкурси, виставки творчих робіт, відверті розмови, інтелектуальні ігри, турніри) та нетрадиційні (тренінги, проєкти, фестивалі, калейдоскопи, анкети думок, колажі, пошукові ігри, акції, ін.), застосування яких вимагає організації міжособистісного інтерактивного спілкування в різних видах соціально значущої діяльності: методи педагогічного впливу, методи соціальної взаємодії, методи самоорганізації життєдіяльності школярів.

Певну роль у формуванні правильної думки про негативні якості і вчинки, у профілактиці серед учнів відіграють тематичні виховні години, при проведенні яких намагаюсь залучати учнів до активного обговорення цієї теми. З пропагандою здорового способу життя було проведено серію виховних годин, таких як: “Зроби до здоров’я крок! Шкідливим звичкам “Ні!”, “Здоров’я – то найбільший в світі дар”, на меті яких є негативний вплив алкоголю, наркотиків та нікотину на здоров’я.

 Під час аналізу участі в змаганнях не тільки  звертаю увагу на недоліки, а й підказую, як їх слід ліквідувати.

Після проведення таких позакласних заходів я помітила, що дівчата та хлопці стають більш зацікавленими і мої поставлені цілі мають свої результати. До того ж намагаюся встановити індивідуальний контакт з кожною родиною. Налагоджується взаємодія, взаєморозуміння. Розумію і пам’ятаю, що основний рушійний фактор у вихованні дитини – сім’я, що як би ефективно не будувала свою роботу, необхідних результатів не отримаю, коли не буде справжнього виховання  у родині, сім’ї. Твердо переконана у важливості  співдружності школи і сім’ї. До батьківських зборів готуюся ретельно та заздалегідь. Усім батькам на зборах завжди готую роздатковий матеріал в друкованому вигляді, наприклад, з метою анкетування, тестування чи надання певних  порад виховання дітей.

Мої семикасники зростають  та вдосконалюються кожен день, є значні зміни у навчанні,  поведінці, у вихованості та відношенні всього. Ми маємо спільні інтереси, теми для розмов. Вони не тільки мені учні, вони мої найкращі друзі, та улюблені діти

Розробила рейтингову систему участі кожного учня в суспільно-корисному житті класу, школи, яка є досить ефективною. В кінці навчального року на урочистій виховній годині відзначаються досягнення кожного. Жоден вихзованец. Не залишається поза увагою.

Виховну роботу з учнями спрямовую так, щоб вони  прагнули бути освіченими, кваліфікованими, дисциплінованими, розвиненими та відданими Батьківщині. Вважаю своїм першочерговим завданням, як завдання педагога –  виховати у майбутніх громадян України почуття обов'язку і поняття честі, уміння поступитися товаришеві й наказати йому, бути ввічливим, суворим, добрим і стійким - залежно від умов життя. На жаль, серед сучасної молоді бракує активних організаторів, наполегливих і загартованих, здатних володіти собою та впливати на інших.

Головна мета моєї виховної роботи – сформувати особистість веселу, бадьору, підтягнуту, здатну будувати й любити життя. Вона повинна бути щасливою. Найважливіша визначальна якість громадянина вільної держави – почуття відповідальності. Воно виховується з найбільшими труднощами, але зате, якщо сформовано, впливає прогресивно на суспільні звершення. На жаль, багато неприємностей – від безвідповідальності більшості підлітків. Тобто прикладаю зусилля щодо удосконалення особистості не тільки як головної продуктивної сили, а й як активного громадянина України, духовно багатої, морально благородної особи. На цьому намагаюся зосередити зусилля всієї системи виховання, Дбаю про те, щоб розумові, моральні, трудові, естетичні і фізичні якості кожного вихованія розвивалися узгоджено і ритмічно.

В листі МОН № 1/9105-22 від 10.08.22 року «Щодо організації виховного процессу в закладах освіти у 2022/2023 н. р.» зазначено, що особлива роль в організації виховної діяльності в закладі освіти належить класним керівникам. Я також вважаю, що класний керівник – найнеобхідніша людина для дитини в сучасній школі. У нього незвичайна місія в житті: не тільки керувати, направляти, але й виховувати. Отже, моє призначення – простежити за становленням особистості дитини, що входить в сучасний світ, виховати людину, здатну гідно зайняти своє місце в житті.              Кожного учня сприймаю як особистість, намагаюся відчути серцем, вселити надію на щасливе майбутнє. Головними завданнями для мене є виховання багатогранної, всебічно розвиненої людини, гідного громадянина, патріота рідної землі.

Тому всю систему навчально-виховної роботи в класі спрямовую на вивчення потенціалу особистості учня, створення сприятливих умов для розвитку кожної дитини. Прагну організувати виховний процес, що формував би повноцінну цілісну особистість, індивідуальність, національну гідність, совість і честь кожного мого вихованця.

 

 

 

doc
Додано
3 липня 2023
Переглядів
304
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку