ОПИС ПЕДАГОГІЧНОГО ДОСВІДУ
з розв’язання педагогічної проблеми, над якою працює класний керівник
Тема досвіду
|
Формування успішної особистості школяра. Кроки до демократії. |
Автор
|
Лихіна Анастасія Олегівна, класний керівник 7-Б класу, вчитель української мови та літератури Миколаївської ЗОШ І-ІІІ ступенів №14 ім. Пшеніцина Г.О. |
Сфера застосування
|
Миколаївська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 14 ім. Пшеніцина Г.О. Миколаївської міської ради Миколаївської області. Учнівський та педагогічний колектив. Накопичені матеріали можуть використовуватися класними керівниками без обмежень. Дидактичні матеріали можна використовувати, враховуючи тематичні властивості виховних заходів та індивідуальні особливості кожної дитини. |
Актуальність
|
Ми живемо у час глобальних суспільних змін, глибокого осмислення життя, в період становлення нової демократичної української школи, яка потребує переосмислення виховного процесу. Школа відіграє ключову роль у вихованні громадян, які мають бути готові до життя у демократичному суспільстві і до конструктивної взаємодії з іншими. Адже саме в школі кожен отримує перший досвід суспільного життя, тож вкрай важливо, щоб цей досвід формував активну громадянську позицію. |
Наукові концепції та теорії
|
У виховній роботі зі своїми учнями я керуюся Конституцією України, Концепцією громадянського виховання, Концепцією національного виховання, Національною програмою «Діти України», Законами України «Про загальну середню освіту», нормативними документами, наказами, розпорядженнями Президента України, Міністерства освіти та науки, міського управління освіти, Всеукраїнською програмою освіти для демократичного громадянства «Демократична школа». |
Основна ідея
|
Важливу роль у формуванні вільної особистості та відповідального громадянина відіграє демократичне шкільне середовище і можливість практичного досвіду демократичної участі у школі. Для цього важливо формувати й поглиблювати демократичну культуру у школі, заохочувати ініціативу та власну думку, критичне ставлення до дійсності, повагу до різноманітності, взаємоповагу і відповідальність. |
Технологія реалізації ідеї
|
Шкільне середовище і тип врядування в школі має перейти у демократичний; функціонують органи учнівського самоврядування класу; стиль управління в класі демократичний, до процесу прийняття рішень долучаються різні зацікавлені особи, інформація про процес прийняття та про саме рішення є відкритою; відносини у класі та школі відображають соціальну рівність, солідарність, толерантність та повагу до прав людини; конфлікти вирішуються мирним шляхом із залученням усіх сторін |
Форми, методи, прийоми, засоби
|
Колективні форми: робота учнівського самоврядування (колективне голосування), поїздки у музеї, історичні місця, суспільно вагомі проекти (зустрічі з ветеранами Великої Вітчизняної війни, учасниками АТО, участь у шкільних та районних конкурсах, класних та шкільних святах, спортивних змаганнях, колективне ігрове спілкування, похід, спартакіада, трудовий десант, волонтерська діяльність, акції милосердя. Активні та групові форми: диспути, інтелектуальні ігри, тренінги, «мозковий штурм», скарбничка ідей, банк добрих справ, круглі столи, тренінги, урок-засідання, ток-шоу. Індивідуальні форми: бесіди, консультації, самотестування, зустрічі з батьками при розв’язуванні важких життєвих ситуацій. |
Результат застосування
|
Як результат проведеної роботи маємо певні здобутки: відсутність випадків булінгу та насильства у класному колективі; відсутність конфліктних ситуацій в колективі; підвищення рівня демократичного мислення та демократичне оточення, в якому перебувають учні; взаємний інтерес класного керівника та учнів один до одного, повага учнів до класного керівника, розуміння учнями своєї важливості, підвищення власної самооцінки. Також активно до освітнього процесу долучаються батьки (ініціюють спільні заходи, налаштовують дітей до життя у соціумі). |
Критерії ефективності
|
1. Рівень реалізації свободи слова в класі. 2. Залучення батьків та індивідуальна робота з ними. 3. Рівень забезпечення прозорої комунікації, відкритих обговорень наявних проблем. 4. Загальний психологічний клімат класу. 5. Загальний рівень вихованості учнів. 6. Прояв індивідуальності кожного учня і співтовариства класу в цілому. 7. Побудова всіх процесів у класному колективі на основі діалогу та поваги. |
Наукові джерела
|
1. Бех І. Д. Виховання особистості: Сходження до духовності: Наукове видання. – К.: Либідь, 2006. – 272 с. 2. Виховні системи навчальних закладів: теорія та практика / Укладач О. Є. Гречаник. — Х. : Вид. група «Основа», 2014. — 224 с. 3. Всеукраїнська програма освіти для демократичного громадянства «Демократична школа». 4. Декларація прав дитини. 5. Закон України «Про освіту». 6. Закон України «Про середню освіту». 7. Когут О.І., Юзефик Л.О., Тимчишин О.І. Інноваційні виховні технології. – Тернопіль, 2009 8. Конвенція ООН про права дитини. 9. Конституція України. 10. Концепція національно-патріотичного виховання. 11. Навчаємо демократії: Базові матеріали з освіти для демократичного громадянства та прав людини для вчителів / Р. Голлоб, П. Крапф, О. Олафсдоттір, В. Вайдінгер; ред. Р. Голлоб, П. Крапф, В. Вайдінгер: Пер. з англ. та адапт. Л. І. Паращенко. – К.: Основа, 2011. – Т. 1. – 164 с. 12. Основні орієнтири виховання учнів 1-11-х класів загальноосвітніх навчальних закладів України. 13. Сухомлинський В.О. «Сто порад учителеві». — К. 1986. 14. Хартія Ради Європи з освіти для демократичного громадянства й освіти з прав людини (Ухвалена Комітетом Міністрів 11 травня 2010р. на 120-й сесії). |
Висновки
|
Важливу роль у формуванні вільної особистості та відповідального громадянина відіграє демократичне шкільне середовище і можливість практичного досвіду демократичної участі у школі. Для цього важливо формувати й поглиблювати демократичну культуру у школі, заохочувати ініціативу та власну думку, критичне ставлення до дійсності, повагу до різноманітності, взаємоповагу і відповідальність. Демократична школа – це не ідеальна школа, де немає жодних проблем. Це школа, де всі суб’єкти шкільного життя слухають і поважають один одного, а всі важливі рішення обговорюються і приймаються усіма сторонами, яких ці рішення стосуються. Це школа, у якій не бояться говорити про виклики та труднощі, а разом шукають шляхи виходу з проблематичних ситуацій. Це школа, у якій за жодних обставин не забувають демократичні принципи і не нехтують ними. Зазначена програма сприяла підвищенню рівня ставлення до себе та до людини. Порівняно з минулим навчальним роком зросла кількість учнів, які беруть активну участь у житті школи та класу; учнів, які виявляють ініціативність (організовують власні заходи, проекти). За результатами анкетування шкільного психолога, Алексеєнко Ольги Миколаївни, у багатьох учнів підвищилися рівень самооцінки і рівень ставлення до себе, як до людини, до думки якої прислухаються. |
Очікуваним результатом виховної системи є формування моделі школяра (особистості) з високим рівнем демократичного виховання:
На даний час є певні зрушення у формуванні такої моделі учня. Та є ще вікові можливості далі працювати у цій системі і у результаті отримати модель випускника НУШ.
1