ВИХОВНий захід
"ЖИТТЯ БЕЗ НАСИЛЬСТВА"
Форма роботи: групова, бесіда з елементами тренінгу з використанням інноваційних технологій.
Мета бесіди: ознайомити дітей з актуальністю проблеми насильства у шкільному середовищі, навчити їх розрізняти види насильства та розробити відповідну стратегію поведінки у ситуаціях ризику, аргументувати свої дії з попередження насильства на основі власної відповідальності, виокреслити механізм захисту прав дітей.
Хід бесіди з елементами тренінгу
Слайд 1
І в житті, як на полі мінному,
Я просила у цьому сторіччі
Хоч би той магазинний мінімум:
«Люди, будьте взаємно ввічливі».
І якби на те моя воля,
Написала б я скрізь курсивами:
—Так багато на світі горя,
Люди! Будьте взаємно красивими.
(Ліна Костенко)
Вступне слово вчителя. Сьогодні ми з вами поговоримо про права і обов’язки, навчимося долати насильство в учнівському середовищі, шанувати закони України. Збагатимо свої знання з правової свідомості, будемо вчитися захищати себе від жорстокого, агресивного ставлення інших, поважати один одного, допомагати долати труднощі.
1. Мозковий штурм „Що таке насильство, його прояви”
Завдання – учням пропонується сказати, що таке насильство, його прояви на основі власних знань, особистого бачення цієї проблеми.
Вчитель пропонує власний варіант визначення насильства.
слайд 2
Насильство – це застосування агресивних, жорстоких дій однієї людини по відношенню до іншої, що порушують права і свободу особистості та завдають шкоди фізичному, психічному, моральному здоров’ю, а також розвитку.
Насильство є демонстрацією сили і бажанням здобути цілковитий контроль та владу над іншою стороною.
Слова, які характеризують насильство – жорстокість, агресія, погроза, ґвалт, силування, примус.
«Згасло сонце, згасло світло, забракло повітря, і тільки кров облила його обличчя, і зупинилося маленьке серденько, яке зігрівало тіло і душу дитини та приносило радість батькам та близьким людям, котрі його так любили» — читав священик. Його слова тонули в риданнях людей. Деякі з них тільки на похороні дізналися про причину смерті дитини. Для тихого села Скородинці Чортківського району Тернопільської області смерть 14-річного Андрійка стала сенсацією.
Бабусі Раїси, яка задушила рідного онука, що асоціювався у її уяві з ненависним зятем, біля труни не було. Коли слідчий запитав, чи відпускати її із камери на похорон, рідні відповіли: «Ні в якому разі, її люди каменями заб’ють». Цей реальний факт із життя не вимагає коментарів. А ось іще низка таких фактів:
—Школярка із сльозами розповідає іншим дітям: «Мама мене просто уб’є, якщо дізнається, що я загубила шарф, який вона подарувала».
—Дівчинка (їй ще немає і п’яти років) чимось образила батька. На знак покарання він не розмовляв з нею місяць. Дівчинка була цим вражена. Батько вважає, що це нормальна міра виховання.
—Хлопчик закриває руками голову, а інших дітей обов’язково б’є по голові — хоче, щоб їм було так же погано, як йому, коли його б’ють батьки.
— Дівчинку батько бив по голові і не раз; однокласники вважають її за дурненьку, несповна розуму, якій ввижаються всілякі НЛО! В тих видіннях, які бачить ця дівчинка та інші діти, що зазнали насильства — їх вимріяний світ без образ і насильства, їх НЛО -— це той самий корабель з червоними вітрилами, про який мріяла Ассоль…
Нормальні «не п’яні, не обкурені люди, які не б’ються», для таких дітей можуть бути тільки десь в іншому світі, інопланетному. Ці люди красиві, світлі, добрі…
Насильство фізичне чи психологічне, пережите чи уявне, воно ховається в нас самих, в наших думках і вчинках, воно живе в нас та посеред нас. Насильство — це не те, що трапляється тільки з іншими, це те, що стосується кожного з нас. Що з ним робити? Як розпізнати? Як визначити межу між позитивною енергією та руйнівною силою? Як вберегти себе та інших від цієї сили?
2. Вправа „Міф чи реальність”.
Завдання –прослухайте факти про насильство та виявіть, що являється правдою, а що ні. (учні кажуть ТАК чи НІ)
Перелік запитань:
10.З 11 років дитина несе адміністративну відповідальність перед законом (ТАК).
11.Розповідати, про те, що над Вам були здійснені насильницькі дії – це ознака слабкості дитини (НІ).
12.Кримінальна відповідальність неповнолітніх настає з 16 років (ТАК).
13. Особи, які чинять насильство – психічно хворі (НІ).
14. Насильство – це не злочин, а нормальне явище у школі (НІ).
15. Міліція не повинна втручатися у вирішення проблеми насильства (НІ)
3. Вправа „Види насильства” Завдання – погляньте на різни види картинок, що стосуються насильства, необхідно детально їх вивчити та виявити, який саме вид насильства зображений – фізичний, сексуальний, психологічний, економічний.
Слайди 3,4,5,6,7
Міні-лекція «Що таке насильство?»
слайд 8
Можна виділити чотири типи жорстокого поводження з дітьми.
1. Фізичне насильство — невипадкове завдання тілесних ушкоджень.
2. Сексуальне насильство — використання людини для отримання сексуального задоволення.
3. Занедбаність — нездатність батька або особи, яка доглядає за дитиною, забезпечити основні потреби дитини в їжі, одязі, житлі.
4. Психологічне насильство — відсутність у родині доброзичливої, здорової атмосфери. Може виявлятися у:
• зневазі — послідовній нездатності батьків чи особи, яка здійснює догляд, забезпечити дитині необхідну підтримку, увагу, турботу;
• жорстокому поводженні — хронічних приниженнях, образах і висміюванні дитини, знущанні з неї.
Види насильства.
Охарактеризуйте вид насильства
1. Приниження особи, брудні лайки, образи - психологічне насильство;
2. Побиття - фізичне насильство;
3. Примус до сексуальних дій - сексуальне насильство;
4. Тілесні ушкодження - фізичне насильство;
5. Повне вилучення або обмеження коштів - економічне насильство;
6. Вигнання дитину з дому – економічне насильство;
7. Спроби задушення - фізичне насильство;
8. Проституція - сексуальне насильство;
9. Втягнення дітей до вживання алкоголю та наркотиків - фізичне насильство;
10. Обмеження свободи дій - психологічне насильство;
11. Використання зброї - фізичне насильство;
12. Жебракування - економічне насильство;
Вчитель. Зверніть увагу ! Слайд 9
Основним правовим документом, що захищає дитину від жорстокої поведінки є Конвенція ООН «Про права дитини», яка передбачає в своїх статтях:
ПАМЯТАЙТЕ! ( слайд 10)
• Ти маєш право відмовитися робити те, до чого тебе примушують силою або образливими, злими словами.
• Ми подібні, але всі різні.
• Твоя власність належить тільки тобі.
• Ти маєш право на допомогу.
• Кожна людина має право жити вільно, у безпеці, відчуваючи тепло і любов!
Анкетування (анонімно)
|
Так,часто |
інколи |
Майже ні, рідко |
Ні,ніколи |
Важко відповісти |
Учнями-учнями |
|
|
|
|
|
Учнями- педагогами |
|
|
|
|
|
Педагогами- батьками |
|
|
|
|
|
а) директор
б) заступник з виховної роботи
в) психолог
г) соціальний педагог
д) класний керівник
е) батьки
є) самі учні
ж) інша особа (вкажіть хто саме)________
3. Чи навчали Вас у закладі освіти способам розв’язання конфліктів?
а) так
б) ні
в) важко відповісти
4. Відмітьте , які з наведених нижче способів поведінки відносять до насильства:
|
так |
ні |
Важко відповісти |
Побиття батьками власної дитини |
|
|
|
Постійний глум учнів над однокласником |
|
|
|
Крик батьків на дитину |
|
|
|
Заборона переглядати телепрограми, грати на комп’ютері |
|
|
|
Заборона проводити час на свіжому повітрі |
|
|
|
Приниження вчителем гідності учня |
|
|
|
Приниження з боку однокласників |
|
|
|
Відбирання у інших особистих речей |
|
|
|
Утримування дітей батьками в голоді |
|
|
|
Перебування у місцях непридатних для дитини (каналізації, горища будинків, підвали та ін..) |
|
|
|
Примушення дітей до жебракування |
|
|
|
подій |
свідок |
учасник |
||
так |
ні |
так |
ні |
|
Бійок між однокласниками |
|
|
|
|
Побиття дитини ( дітей) молодших учнями старших класів |
|
|
|
|
Відбирання особистих речей у інших учнів |
|
|
|
|
Примушування до сексуальних дій |
|
|
|
|
Словесні образи зі сторони вчителів по відношенню до учнів |
|
|
|
|
Вимагання грошей одних учнів у інших |
|
|
|
|
а ) негайно сповіщу дорослих( кого саме?)
б) з’ясую причину
в) покараю винуватця самостійно
г) приховаю інформацію про цей факт.
7. Чи відомі Вам факти насильства в сім’ях Ваших друзів або знайомих ?
а) так
ні)
8.Хто в першу чергу має стати на захист дитини, котра постраждала від насильства в сім’ї ( вкажіть три позиції)
а) педагоги навчального закладу
б) працівники міліції
в) працівники служби у справах дітей
г) представники громадських організацій
д) представники громади, в якій проживає сім’я.
е) інші особи ( вкажіть хто саме)
9. Чи відомі Вам випадки ,коли насильство в сім’ї по відношенню до дитини спричинило порушення її здоров’я?
а) так
б) ні
Дякуємо за участь в анкетуванні!
13.Підсумкова бесіда.
Пам’ятка дітям
1.Пам’ятайте, що насильство над вами, здійснене вашими батьками, не є нормою життя. Насилля — неприпустима річ у стосунках людей.
2.У сім’ї ви маєте право на те, щоб до вас ставилися з повагою, не ображали.
3. Пам’ятайте необхідні правила безпеки: зокрема, не варто тут же кидатися на допомогу, коли тато б’є маму, особливо коли він — з небезпечними предметами в руках; ваше завдання — якомога швидше сховатися, залишити домівку взагалі — на допомогу п окличте дорослих, які краще знають, як діяти за таких обставин.
4. Ви маєте право на захист, якщо навіть найрідніші люди принижують вашу гідність.
5. Поділіться своїми проблемами з учителем, класним керівником, соціальним педагогом; зверніться до міліції.
6. Не вірте у погрози з боку кривдників.
7. Ви маєте право висловлювати і відстоювати свою думку. Чітко і однозначно висловлюйте осуд щодо насильницької поведінки взагалі.
8. Знайте, коли вас постійно контролюють, принижують, примушують до чогось, використовують в спілкуванні з вами лайливі слова — це насильство.
9. Не вважайте, що ви заслужили на таке ставлення з боку дорослих. Ніхто, в тому числі ваші батьки, рідні, не має права принижувати вас, поводитися жорстоко стосовно дитини — це карається законом. В Сімейному кодексі (ст. 150, ч. 7) написано: «Забороняються фізичні покарання дітей батьками та інші види покарань які принижують людську гідність. Дитина може подати позов до суду, до громадських організацій, якщо виховання не належне».
10. Навчіться розрізняти поняття «Добро» і «Зло». Все, що принижує людську гідність — є зло, все, що звеличує гідність людини — Добро. Дитина і насильство. Любов і жорстокість. Надія і відчай. Ми всі інтуїтивно тягнемося до світлого в цьому світі.
Слайд 11
- Без насильства.
Без жорстокості, болю, зла.
Тут народом складена пісня
Містить тільки хороші слова.
Мій улюблений світ –
Без насильства,
Де немає страждання й війни,
Де розквітла калина барвиста
І пісень не почуєш сумних.
Мій улюблений світ – це не казка
А реально щасливе життя.
Бо звільнивши наш світ без насильства
Можна сміло іти в майбуття.
ВИХОВНий захід
"ЖИТТЯ БЕЗ НАСИЛЬСТВА"
Форма роботи: групова, бесіда з елементами тренінгу з використанням інноваційних технологій.
Мета бесіди: ознайомити дітей з актуальністю проблеми насильства у шкільному середовищі, навчити їх розрізняти види насильства та розробити відповідну стратегію поведінки у ситуаціях ризику, аргументувати свої дії з попередження насильства на основі власної відповідальності, виокреслити механізм захисту прав дітей.
Хід бесіди з елементами тренінгу
Слайд 1
І в житті, як на полі мінному,
Я просила у цьому сторіччі
Хоч би той магазинний мінімум:
«Люди, будьте взаємно ввічливі».
І якби на те моя воля,
Написала б я скрізь курсивами:
—Так багато на світі горя,
Люди! Будьте взаємно красивими.
(Ліна Костенко)
Вступне слово вчителя. Сьогодні ми з вами поговоримо про права і обов’язки, навчимося долати насильство в учнівському середовищі, шанувати закони України. Збагатимо свої знання з правової свідомості, будемо вчитися захищати себе від жорстокого, агресивного ставлення інших, поважати один одного, допомагати долати труднощі.
1. Мозковий штурм „Що таке насильство, його прояви”
Завдання – учням пропонується сказати, що таке насильство, його прояви на основі власних знань, особистого бачення цієї проблеми.
Вчитель пропонує власний варіант визначення насильства.
слайд 2
Насильство – це застосування агресивних, жорстоких дій однієї людини по відношенню до іншої, що порушують права і свободу особистості та завдають шкоди фізичному, психічному, моральному здоров’ю, а також розвитку.
Насильство є демонстрацією сили і бажанням здобути цілковитий контроль та владу над іншою стороною.
Слова, які характеризують насильство – жорстокість, агресія, погроза, ґвалт, силування, примус.
«Згасло сонце, згасло світло, забракло повітря, і тільки кров облила його обличчя, і зупинилося маленьке серденько, яке зігрівало тіло і душу дитини та приносило радість батькам та близьким людям, котрі його так любили» — читав священик. Його слова тонули в риданнях людей. Деякі з них тільки на похороні дізналися про причину смерті дитини. Для тихого села Скородинці Чортківського району Тернопільської області смерть 14-річного Андрійка стала сенсацією.
Бабусі Раїси, яка задушила рідного онука, що асоціювався у її уяві з ненависним зятем, біля труни не було. Коли слідчий запитав, чи відпускати її із камери на похорон, рідні відповіли: «Ні в якому разі, її люди каменями заб’ють». Цей реальний факт із життя не вимагає коментарів. А ось іще низка таких фактів:
—Школярка із сльозами розповідає іншим дітям: «Мама мене просто уб’є, якщо дізнається, що я загубила шарф, який вона подарувала».
—Дівчинка (їй ще немає і п’яти років) чимось образила батька. На знак покарання він не розмовляв з нею місяць. Дівчинка була цим вражена. Батько вважає, що це нормальна міра виховання.
—Хлопчик закриває руками голову, а інших дітей обов’язково б’є по голові — хоче, щоб їм було так же погано, як йому, коли його б’ють батьки.
— Дівчинку батько бив по голові і не раз; однокласники вважають її за дурненьку, несповна розуму, якій ввижаються всілякі НЛО! В тих видіннях, які бачить ця дівчинка та інші діти, що зазнали насильства — їх вимріяний світ без образ і насильства, їх НЛО -— це той самий корабель з червоними вітрилами, про який мріяла Ассоль…
Нормальні «не п’яні, не обкурені люди, які не б’ються», для таких дітей можуть бути тільки десь в іншому світі, інопланетному. Ці люди красиві, світлі, добрі…
Насильство фізичне чи психологічне, пережите чи уявне, воно ховається в нас самих, в наших думках і вчинках, воно живе в нас та посеред нас. Насильство — це не те, що трапляється тільки з іншими, це те, що стосується кожного з нас. Що з ним робити? Як розпізнати? Як визначити межу між позитивною енергією та руйнівною силою? Як вберегти себе та інших від цієї сили?
2. Вправа „Міф чи реальність”.
Завдання –прослухайте факти про насильство та виявіть, що являється правдою, а що ні. (учні кажуть ТАК чи НІ)
Перелік запитань:
10.З 11 років дитина несе адміністративну відповідальність перед законом (ТАК).
11.Розповідати, про те, що над Вам були здійснені насильницькі дії – це ознака слабкості дитини (НІ).
12.Кримінальна відповідальність неповнолітніх настає з 16 років (ТАК).
13. Особи, які чинять насильство – психічно хворі (НІ).
14. Насильство – це не злочин, а нормальне явище у школі (НІ).
15. Міліція не повинна втручатися у вирішення проблеми насильства (НІ)
3. Вправа „Види насильства” Завдання – погляньте на різни види картинок, що стосуються насильства, необхідно детально їх вивчити та виявити, який саме вид насильства зображений – фізичний, сексуальний, психологічний, економічний.
Слайди 3,4,5,6,7
Міні-лекція «Що таке насильство?»
слайд 8
Можна виділити чотири типи жорстокого поводження з дітьми.
1. Фізичне насильство — невипадкове завдання тілесних ушкоджень.
2. Сексуальне насильство — використання людини для отримання сексуального задоволення.
3. Занедбаність — нездатність батька або особи, яка доглядає за дитиною, забезпечити основні потреби дитини в їжі, одязі, житлі.
4. Психологічне насильство — відсутність у родині доброзичливої, здорової атмосфери. Може виявлятися у:
• зневазі — послідовній нездатності батьків чи особи, яка здійснює догляд, забезпечити дитині необхідну підтримку, увагу, турботу;
• жорстокому поводженні — хронічних приниженнях, образах і висміюванні дитини, знущанні з неї.
Види насильства.
Охарактеризуйте вид насильства
1. Приниження особи, брудні лайки, образи - психологічне насильство;
2. Побиття - фізичне насильство;
3. Примус до сексуальних дій - сексуальне насильство;
4. Тілесні ушкодження - фізичне насильство;
5. Повне вилучення або обмеження коштів - економічне насильство;
6. Вигнання дитину з дому – економічне насильство;
7. Спроби задушення - фізичне насильство;
8. Проституція - сексуальне насильство;
9. Втягнення дітей до вживання алкоголю та наркотиків - фізичне насильство;
10. Обмеження свободи дій - психологічне насильство;
11. Використання зброї - фізичне насильство;
12. Жебракування - економічне насильство;
Вчитель. Зверніть увагу ! Слайд 9
Основним правовим документом, що захищає дитину від жорстокої поведінки є Конвенція ООН «Про права дитини», яка передбачає в своїх статтях:
ПАМЯТАЙТЕ! ( слайд 10)
• Ти маєш право відмовитися робити те, до чого тебе примушують силою або образливими, злими словами.
• Ми подібні, але всі різні.
• Твоя власність належить тільки тобі.
• Ти маєш право на допомогу.
• Кожна людина має право жити вільно, у безпеці, відчуваючи тепло і любов!
Анкетування (анонімно)
|
Так,часто |
інколи |
Майже ні, рідко |
Ні,ніколи |
Важко відповісти |
Учнями-учнями |
|
|
|
|
|
Учнями- педагогами |
|
|
|
|
|
Педагогами- батьками |
|
|
|
|
|
а) директор
б) заступник з виховної роботи
в) психолог
г) соціальний педагог
д) класний керівник
е) батьки
є) самі учні
ж) інша особа (вкажіть хто саме)________
3. Чи навчали Вас у закладі освіти способам розв’язання конфліктів?
а) так
б) ні
в) важко відповісти
4. Відмітьте , які з наведених нижче способів поведінки відносять до насильства:
|
так |
ні |
Важко відповісти |
Побиття батьками власної дитини |
|
|
|
Постійний глум учнів над однокласником |
|
|
|
Крик батьків на дитину |
|
|
|
Заборона переглядати телепрограми, грати на комп’ютері |
|
|
|
Заборона проводити час на свіжому повітрі |
|
|
|
Приниження вчителем гідності учня |
|
|
|
Приниження з боку однокласників |
|
|
|
Відбирання у інших особистих речей |
|
|
|
Утримування дітей батьками в голоді |
|
|
|
Перебування у місцях непридатних для дитини (каналізації, горища будинків, підвали та ін..) |
|
|
|
Примушення дітей до жебракування |
|
|
|
подій |
свідок |
учасник |
||
так |
ні |
так |
ні |
|
Бійок між однокласниками |
|
|
|
|
Побиття дитини ( дітей) молодших учнями старших класів |
|
|
|
|
Відбирання особистих речей у інших учнів |
|
|
|
|
Примушування до сексуальних дій |
|
|
|
|
Словесні образи зі сторони вчителів по відношенню до учнів |
|
|
|
|
Вимагання грошей одних учнів у інших |
|
|
|
|
а ) негайно сповіщу дорослих( кого саме?)
б) з’ясую причину
в) покараю винуватця самостійно
г) приховаю інформацію про цей факт.
7. Чи відомі Вам факти насильства в сім’ях Ваших друзів або знайомих ?
а) так
ні)
8.Хто в першу чергу має стати на захист дитини, котра постраждала від насильства в сім’ї ( вкажіть три позиції)
а) педагоги навчального закладу
б) працівники міліції
в) працівники служби у справах дітей
г) представники громадських організацій
д) представники громади, в якій проживає сім’я.
е) інші особи ( вкажіть хто саме)
9. Чи відомі Вам випадки ,коли насильство в сім’ї по відношенню до дитини спричинило порушення її здоров’я?
а) так
б) ні
Дякуємо за участь в анкетуванні!
13.Підсумкова бесіда.
Пам’ятка дітям
1.Пам’ятайте, що насильство над вами, здійснене вашими батьками, не є нормою життя. Насилля — неприпустима річ у стосунках людей.
2.У сім’ї ви маєте право на те, щоб до вас ставилися з повагою, не ображали.
3. Пам’ятайте необхідні правила безпеки: зокрема, не варто тут же кидатися на допомогу, коли тато б’є маму, особливо коли він — з небезпечними предметами в руках; ваше завдання — якомога швидше сховатися, залишити домівку взагалі — на допомогу п окличте дорослих, які краще знають, як діяти за таких обставин.
4. Ви маєте право на захист, якщо навіть найрідніші люди принижують вашу гідність.
5. Поділіться своїми проблемами з учителем, класним керівником, соціальним педагогом; зверніться до міліції.
6. Не вірте у погрози з боку кривдників.
7. Ви маєте право висловлювати і відстоювати свою думку. Чітко і однозначно висловлюйте осуд щодо насильницької поведінки взагалі.
8. Знайте, коли вас постійно контролюють, принижують, примушують до чогось, використовують в спілкуванні з вами лайливі слова — це насильство.
9. Не вважайте, що ви заслужили на таке ставлення з боку дорослих. Ніхто, в тому числі ваші батьки, рідні, не має права принижувати вас, поводитися жорстоко стосовно дитини — це карається законом. В Сімейному кодексі (ст. 150, ч. 7) написано: «Забороняються фізичні покарання дітей батьками та інші види покарань які принижують людську гідність. Дитина може подати позов до суду, до громадських організацій, якщо виховання не належне».
10. Навчіться розрізняти поняття «Добро» і «Зло». Все, що принижує людську гідність — є зло, все, що звеличує гідність людини — Добро. Дитина і насильство. Любов і жорстокість. Надія і відчай. Ми всі інтуїтивно тягнемося до світлого в цьому світі.
Слайд 11
- Без насильства.
Без жорстокості, болю, зла.
Тут народом складена пісня
Містить тільки хороші слова.
Мій улюблений світ –
Без насильства,
Де немає страждання й війни,
Де розквітла калина барвиста
І пісень не почуєш сумних.
Мій улюблений світ – це не казка
А реально щасливе життя.
Бо звільнивши наш світ без насильства
Можна сміло іти в майбуття.