ТВОРЧА РОБОТА
Розвиток пізнавальної активності учнів шляхом впровадження інноваційних технологій на уроках біології
вчителя біології Черняхівського навчально-виховного комплексу «загальноосвітній навчальний заклад - дошкільний навчальний заклад»
І-ІІІ ступенів Ніжинської районної ради Чернігівської області
Іващенко Наталії Павлівни
Учень – не чаша, яку треба наповнити,
а факел, який потрібно запалити.
Давньогрецький вислів
Час, в який ми живемо і працюємо, висуває все нові й нові вимоги до знань і наших здібностей. Знати й уміти все неможливо, та й не потрібно. Зате вміти освоювати нове, коли в цьому виникає необхідність, — зараз найголовніше. І до нас, учителів, висуваються вимоги в дусі теперішнього часу. Мета кожного вчителя — навчити учнів думати, розвинути їх здібності так, щоб у майбутньому вони могли використати набуті знання на практиці.
Особливо актуальною в сучасній школі залишається проблема зниження пізнавального інтересу та пізнавальної активності учнів. Здивування, азарт, піднесення, зацікавлення в очах дітей, коли руки так і тягнуться догори, - ось картинка, яку кожен учитель хотів би бачити у класі на своїх уроках. Виникнення інтересу до біології в учнів здебільшого залежить від того, які методи і прийоми використає учитель на своєму уроці, яким способом він зацікавить своїх учнів.
Інтерес – рушійна сила пізнання та навчання. А головне завдання вчителя – це пробудження та розвиток інтересу. Саме тому декілька років я працюю над проблемою «Розвиток пізнавальної активності учнів шляхом впровадження інноваційних технологій на уроках біології». Кредо моєї роботи: «Немає необдарованих дітей – будь-яка здібність потребує розвитку». Щоб вести дітей за собою, необхідно самому рухатись, не зупиняючись.
Мета: шляхом дослідження інтелектуальних і творчих особистісних якостей учнів домогтися диференціації впливу на розвиток кожної дитини з урахуванням її інтересів, мотивів, системи цінностей; стимулювати розвиток здібностей кожної особистості.
Щоб досягнути мети, необхідно реалізувати такі завдання:
Практичне значення полягає у формуванні успішної, компетентної особистості, яка вміє оперувати набутими знаннями, готова змінюватись та пристосовуватись до потреб суспільства, управляє масивом інформації, активно діє, швидко приймає рішення, спроможна розвиватись та самовдосконалюватись впродовж життя.
Вважаю, що процес навчання – це завжди творчий пошук. Як писав В.О. Сухомлинський «Учитель готується до уроку все життя…».
Але завжди треба пам’ятати, що кожен учень відрізняється від іншого учня психікою, інтересами, рівнем розумового розвитку, здібностями.
Розвиток здібностей учнів залежить від:
Існує багато різноманітних методів та прийомів, з допомогою яких учитель може активізувати пізнавальну діяльність учнів. Я зупинилися на деяких з них, а саме: активізація пізнавальної діяльності учнів через проблемне навчання; використання інтерактивних, проектних та інформаційно-комунікативних технологій на уроках біології. У роботі подано приклади проблемних ситуацій, цікавих завдань, які мною використовуються не тільки на уроках біології, а й у позакласній роботі з учнями.
Урок біології не має права бути нудним, нецікавим. Він покликаний будити живу думку, розум, почуття, спонукати до роздумів, творчості, викликати жагу до знань, екологічного способу життя, формувати компетенції, яких потребує життя. Розвиток творчої особистості, формування життєвих і соціальних компетенцій передбачає здійснення вчителем оптимального вибору форм та методів навчання, що мають відносну самостійність і впливають на стосунки, що виникають у процесі навчання між учителем та учнем. І я, добираючи форми й методи навчання, які забезпечували б реалізацію цілей біологічної освіти, надаю переваги методам самостійного одержання знань, методам, спрямованим на реалізацію принципу активізації навчання.
У процесі навчання учні під керівництвом учителя здобувають нові для них знання. Щоб викликати в учнів пізнавальний інтерес до нового навчального матеріалу, потрібно використовувати різноманітні методичні прийоми: створення проблемної ситуації, прийом новизни, значущості, динамічності, дослідницький прийом та інше. Усі вони збуджують допитливість, пізнавальний інтерес і можуть бути використані на всіх етапах вивчення навчального матеріалу.
Яким повинен бути сучасний учитель? Вільним! Вільним від стереотипів і комплексів, як внутрішніх, так і зовнішніх. Він не повинен будуватися за єдиним алгоритмом.
Прагнення розвивати самостійний пошук інформації учнями наштовхує вчителя на створення нестандартних уроків, структуру яких досить складно класифікувати, і вони складають окрему групу уроків. Побудова нестандартного уроку, особливо його підготовка — складна справа для вчителя. На такому уроці він виступає в ролі ведучого, а 60 % часу діти самостійно вивчають матеріал у парах або групах, тобто активно взаємодіють зі своїми однокласниками.
Інтерактив має велике значення в спілкуванні між тими, хто навчає, і тими, кого навчають. На уроках із застосуванням інтерактивних технологій виявляються не тільки діти, але й учитель розкривається перед учнями.
Інтерактивні технології створюють підґрунтя для формування креативного мислення, пізнавальних та комунікативних інтересів і нахилів, умінь і навичок самоосвіти.
Тільки інтерактивне навчання сприяє ефективному спілкуванню, співпраці, дає змогу розробляти спільні проекти, працювати у творчих групах, обговорювати проблеми у загальному колі, аналізувати, дискутувати, розігрувати рольові ситуації. А це, у кінцевому результаті, сприяє кращому засвоєнню знань, розширює можливості використання їх у практиці повсякденного життя, формує активну життєву позицію.
У своїй роботі я використовую різні прийоми інтерактивних технологій: кооперативне навчання, фронтальні технології, навчання в грі, навчання в дискусії.
Це такі прийоми — термінологічна дуель, бліц-турнір, рольова гра, вибірковий диктант, дебати та дискусії, мозковий штурм, спіймай помилку, ігри «Логічний ланцюжок» та «Художники-дослідники», тестові вправи «Закінчи речення», «Вибери зайвий термін», «Встанови відповідність», «Загадки-двійники» тощо.
На кожному уроці я намагаюся максимально залучити учнів до виконання самостійних завдань, що потребують різного рівня творчості й самостійності залежно від індивідуальних можливостей кожної дитини. Є учні, які тимчасово не можуть упоратись із завданнями певного рівня. Якщо постійно працювати над розвитком їх розумових здібностей, умінь і навичок, можна досягти поступового вдосконалення, росту цієї дитини. Вона повинна відчувати радість від навчання, від того, що може зробити те, до чого її спонукає вчитель, тому добираю посильні завдання, але поступово ускладнюю їх. Для цього я диференційовано використовую різноманітні завдання, вправи на різних етапах уроку. Це індивідуальні завдання за картками, різного рівня додаткові завдання під час виконання лабораторних залікових робіт, індивідуальне та фронтальне опитування. Навіть під час бесід і диспутів діти отримують питання різних рівнів, що спонукає їх до напруженої роботи.
Застосування активних та інтерактивних технологій навчання сприяє розвитку навичок критичного мислення та пізнавальних інтересів. На уроках, де використовуються ці технології, діти почувають себе впевнено, вільно висловлюють свої думки й спокійно сприймають зауваження, адже вони є активними учасниками навчального процесу. В атмосфері довіри та взаємодопомоги легко робити відкриття, усвідомлювати важливість здобутих знань.
Саме за таких умов можливе виховання особистості, підготовленої до майбутнього, в якому необхідно розв'язувати проблеми та приймати конкретні рішення.
Розвитку елементів творчої діяльності учнів сприяють методи стимулювання і мотивації пізнавально-навчальної діяльності, які широко впроваджуються останнім часом:
Вибір методу активізації пізнавальної діяльності учнів зумовлюється специфікою змісту навчання, загальними цілями навчання, особливостями розвитку учнів, часом, відведеним на вивчення навчального матеріалу, наявністю засобів навчання, які має у своєму розпорядженні вчитель. Уміння вибрати з існуючих методів такі, що не просто збагатять учнів знаннями, а й готуватимуть їх до активної і творчої праці, — один з основних критеріїв педагогічної майстерності.
У своїй роботі для активізації пізнавальної діяльності учнів я застосовую гру. До системи уроків вони включаються епізодично. Наприклад, під час закріплення матеріалу пропоную учням завдання зі складання кросворда. Використовую також рольові ігри, групові форми роботи. Наприклад, під час вивчення теми «Кров та кровообіг» організовується робота груп «Анатоми», «Фізіологи», «Кардіологи», «Гігієністи», «Епідеміологи», «Травматологи». «Гра — восьме диво світу», — так оцінив значення цієї форми роботи один педагог. Частіше я використовую гру на уроках у 5-8 класах, у старших класах часто використовувати її в навчальному процесі не можна, краще застосовувати ігрові моменти.
Урок-гра характеризується високим рівнем активності учнів. Я помітила, що у роботі уроку беруть участь і найменш комунікативні діти, що сприяє їх самоствердженню. Гра розковує їх, дозволяє розкрити свої можливості, повірити у свої сили. Під час гри виховується свідома дисципліна, взаємодопомога, постійна готовність учнів включитися до різноманітних видів діяльності, розвиваються елементи самостійності, творчості та ініціативи.
Не менш ефективними є і фронтальні технології. Дані технології передбачають одночасну спільну роботу всього класу. Для прийняття кількох рішень я використовую «Мозковий штурм», що спонукає учнів виявляти уяву і творчість, уможливлює вільний виклад ними власних думок.
Так, при вивченні теми «Тканини рослин» для актуалізації знань учнів я задаю таке питання:
« Як ви вважаєте, що таке тканина в біологічному аспекті?»
Всі ідеї записую на дошці: Потім всім класом вибираємо правильні ідеї, займаємось пошуком інших ідей. Позитивним в даному вигляді роботи є те, що протягом обмеженого часу збирається велика кількість ідей щодо проблеми від усіх учнів.
Різновидом загальногрупового обговорення є технологія « Мікрофон ». Така форма роботи добре зарекомендувала себе при вивченні теми « Внутрішня будова птахів. Сезонні явища у житті птахів. Перельоти птахів ». Для актуалізації знань учнів я пропоную їм відповісти на запитання:
Для проведення підсумку уроку я ставлю перед учнями питання:
Учні швидко, по черзі, відповідають на питання. При такій формі роботи розвивається логічне мислення учнів, учні вчаться швидко і логічно відповідати на запитання.
Найбільше з фронтальних технологій мені імпонує метод «навчаючи-вчуся». Цей метод я використовую під час узагальнення і повторення вивченого. При вивченні теми «Значення Покритонасінних». Підготовка до тематичного оцінювання я ставлю перед учнями індивідуальні завдання.
Як варіант технологій розв’язання проблем я використовую «дерево рішень», Яке допомагає учням проаналізувати й краще зрозуміти механізми прийняття складних рішень.
Важливим засобом пізнавальної діяльності школярів є дискусії. За визначенням науковців, дискусія – це широке публічне обговорення якогось спільного питання. Вона сприяє розвитку критичного мислення, дає змогу визначити власну позицію, формує навички своєї думки, поглиблює знання. Дискусія може виступати як метод засвоювання знань, їх закріплення і вироблення вмінь і навичок, як метод розвитку психічних функцій, творчих здібностей і особистісних якостей учнів, а також як метод стимулювання і мотивації навчання.
Однією з форм обговорення дискусійних питань, метою якого є розвиток в учнів навичок прийняття особистого рішення й удосконалення вміння аргументувати свою думку є «Безперервна шкала думок». Так, при вивченні теми «Постава. Правильність формування постави». Я ставлю перед класом завдання ( дискусійну проблему ): Чи потрібна людині правильна постава? Яка роль постави?
Я характеризую полярні погляди, де кожен розглядає досить детально, ґрунтовно.
Учні оприлюднюють власний погляд і займають місце в ланцюжку залежно від своїх поглядів. Учні пояснюють, чому вони обрали саме це місце. Вони пояснюють причини, але не аргументують. Кожна група уважно слухає опонентів, що примушує їх замислитися і можливо, переосмислити свою позицію.
Дискусія є складною формою роботи і для вчителя і для учня. Тому, після проведення дискусій доцільно сконцентрувати увагу учнів на припущених помилках, визначити ключові моменти і винести їх на окреме обговорення. Необхідно відмітити позитивні аспекти колективної роботи, поставити нові завдання. Після дискусії я обов’язково даю письмове завдання за варіантами. Після такої роботи в класі не залишається учнів які не знають теми. Так, після вивчення вищеназваної теми, всі учні доходять висновку, про єдність матеріального світу.
У старших класах я практикую лабораторні та практичні роботи дослідницького характеру.
Так при вивчення теми «Генетичні хвороби» (9 клас) я проводжу рольову гру «Наука і суспільство-генетичне тестування». Учасників гри я ділю на експертні комітети, забезпечивши їх рекомендаціями щодо справи, яка пов’язана із процедурою генетичного тестування.
Кожний комітет складається із представників різних соціальних груп, які у своєму житті мали справу з генетичним тестуванням. Вони відстоюють специфічні інтереси і представлені такими ролями, як член сім'ї людини, що має генетичне порушення, лікар, політик, юрист, представник страхової компанії і державний службовець.
У ході дискусії члени комітету виробляють спільне рішення і забезпечують суд рекомендаціями з відповідним обґрунтуванням.
Застосування рольових ігор на уроках дає змогу стимулювати як пізнавальну, так і творчу активність школярів. Під час гри між учнями відбувається обмін знаннями і наявним практичним досвідом. У грі створюється позитивний емоційний настрій учнів, що сприяє більш ефективному вирішенню поставлених навчально-виховних завдань. За допомогою гри є можливість значно підвищити їх значущість і дієвість.
Рольова гра значною мірою сприяє формуванню моральних відносин, так як вона передбачає як особисте, так і групове та колективне обговорення та розв’язання проблеми. На таких уроках найбільш яскраво проявляються моральні якості учнів, виявляються особливості стосунків як між членами команд, так і між командами в цілому. При використанні рольових ігор швидко й активно діє зворотний зв'язок «учитель-учень», який приводить до партнерських стосунків в освіті, про які зараз так багато говорять.
На своїх уроках часто використовую творчі (ситуативні, проблемні) завдання — це взаємозв'язок пізнавального та розумового завдань.
Його розв'язання вимагає від учня застосування раніше засвоєних знань та вмінь у новій ситуації, їх комбінацію та переплетення, побудову їх на основі способу розв'язання, бачення нової проблеми в традиційній ситуації, бачення структури і нової функції об'єкта. Важливе також напруження думки, збудження розумової діяльності.
Використання творчих завдань дає змогу перевірити, як учень навчився оперувати, й одночасно вчить самостійного пошуку нових знань і способів діяльності.
Отже, творчі завдання, на відміну від репродуктивних, здатні підняти школярів на більш високий рівень їхнього розумового розвитку.
Методика розв'язання пропонованих творчих завдань включає в себе ланцюжки рішень окремих пізнавальних підзавдань, кожне з яких носить переважно репродуктивний характер і не становить особливих труднощів. Учень легко може їх виконати, спираючись на вже набутий обсяг знань. Сукупність таких підзавдань породжує творчість школяра. На уроках біології є можливості для того, щоб учні намагалися доводити й обґрунтовувати свої міркування, використовуючи запас знань або наочність. Так, з'ясовуючи відмінності між кореневищем рослин і коренем, учні спочатку не можуть дати правильну відповідь, але пропонують різні міркування, іноді помилкові (кореневище росте горизонтально, а корінь — вертикально; на кореневищі є бруньки, а на коренях їх немає; кореневище може зеленіти на світлі, а корені не зеленіють тощо). Обговорення цих міркувань супроводжується вивченням роздавального матеріалу — живих рослин або гербарних зразків. Зрештою учні доходять висновку, що кореневище — це видозмінений пагін, який хоч і не має зелених листків, але володіє всіма іншими ознаками, характерними для пагона.
Вміння розбити завдання на підзавдання, встановити послідовність їх розв'язку, логічний хід міркувань і становитиме основну складність під час вирішення вихідного матеріалу.
Такий підхід активізує розумову діяльність учнів, а отже, приводить до нестандартних розв'язань .
На своїх уроках часто використовую і проектну діяльність.
Метод проектів — це комплексний навчальний метод, який дозволяє індивідуалізувати навчальний процес, дає можливість учневі виявити самостійність у плануванні, організації та контролі своєї діяльності (Г.Селевко). Технологія проектування передбачає розв'язання учнем або групою учнів якої-небудь проблеми, у результаті чого вони одержують певну суму знань.
На мою думку, використання методу проектів підвищує ефективність навчання та виховання. З його допомогою реалізуються міжпредметні зв'язки, учні взаємодіють між собою та співпрацюють з учителем.
Впроваджую в навчально-виховний процес інформаційно-комунікаційні технологіъ. Так, одним із елементів методу проектів є створення мультимедійної презентації, що допомагає перевірити вміння учнів виділяти головне, порівнювати об'єкти, узагальнювати й систематизувати знання. Таку презентацію можна створити в електронному вигляді й продемонструвати за наявності відповідного обладнання або ж у друкованому вигляді і прокоментувати самому. У будь-якому разі цей прийом активізує увагу учнів, демонструє творчий підхід до вивчення матеріалу й заслуговує на високі бали. Часто для створення слайдів презентацій ставлю перед учнями проблемні завдання і потім порівнюю різний підхід до їх виконання. Головне в цьому випадку — заохочувати дітей і створювати ситуацію успіху, не втрачаючи при цьому контролю за виконаним завданням: учень має усвідомлювати в чому його сильні й слабкі сторони, щоб використати цей досвід у подальшій роботі.
Комп'ютерні технології самі по собі мають високий пізнавальний потенціал для дитини, і не використати його в навчальній діяльності було б великою помилкою. Ці засоби мають багато переваг над більш традиційними: це й варіативність їх застосування на різних етапах уроку, можливість використання на практичному чи лабораторному занятті, наочність та яскравість, які забезпечують краще сприймання та запам'ятовування навчального матеріалу, економне використання навчального часу, індивідуалізація навчання, визначення глибини і послідовності засвоєння, темпу роботи, використання різних аудіовізуальних засобів навчання (графіки, звуку) для збагачення й мотивації навчання, наочного та динамічного подання матеріалу, створення комфортного середовища навчання, активізація навчальної діяльності школярів, інтенсифікація навчання та підвищення рівня мотивації, впровадження проектної методики роботи із застосуванням комп'ютера, а в разі використання комп'ютеризованого контролю або електронних журналів — ще й реєстрація даних, збір та обробка відомостей про індивідуальну навчальну діяльність учнів.
У міру можливостей використовую комп'ютер на різних етапах уроку. Для засвоєння нового матеріалу іноді використовую електронні посібники та програмно-методичні комплекси, які розраховані на самостійну роботу учнів і тому на їх основі легко будувати проблемні ситуації, іноді з такою ж метою використовую відеофрагменти без звуку, які пропоную учням прокоментувати на основі набутих знань, або ставлю до них проблемні запитання. Такі методи допомагають кількаразово повторити один і той же матеріал, використовуючи щоразу інші сенсорні системи, що значною мірою покращує сприйняття.
Проте з використанням комп'ютера не слід відходити й від традиційних дидактичних засобів навчання. У своїй практиці я надаю перевагу побудові схем, таблиць, діаграм. Найбільш ефективними вважаю складання порівняльних таблиць, що допомагає виділити головні ознаки об'єкта й акцентувати на них увагу.
Сходинкою до особистого росту учнів вважаю позакласну роботу, яка стала вже традиційною в житті учнів: «Тиждень біології», «Тиждень екології», природоохоронні акції «Замість ялинки – зимовий букет!», «Збережемо первоцвіт», проведення брейн-рингів, різноманітні екскурсії, екологічні стежки тощо. Під час навчально-виховної роботи в школі велику увагу приділяю формуванню екологічної свідомості й культури учнів. Багаторічний досвід використання різноманітних форм і методів екологічного виховання дає змогу сформувати об’єктивне бачення проблем довкілля, спонукає до посильної участі в розв’язанні екологічних проблем, виховує відповідальне ставлення до природи й усвідомлення необхідності її охорони.
Висновки
На основі вищесказаного ми бачимо, що інтерес учнів до предмета формується безпосередньо під впливом учителя і значною мірою залежить від його особистості, ерудицій, педагогічного досвіду.
Сучасні методи та прийоми, описані у досвіді, як правило, сприймаються учнями з інтересом, викликають прагнення глибше оволодіти предметом.
Діти на таких уроках працюють творчо, зацікавлено, що сприяє активізації процесів сприйняття та запам'ятовування. Невимушена атмосфера, вільне спілкування налаштовують на виникнення позитивних емоцій, а це, у свою чергу, допомагає активному процесу розвивального навчання, ефективної комунікації.
Учитель у цьому випадку тільки стимулює навчальний процес, допомагає встановити взаємодію між окремими учнями та їх групами, створює мікроклімат довіри, співпраці, співпереживання за результат спільної роботи. У кінцевому результаті учні не тільки краще засвоюють навчальний матеріал, а й удосконалюють прийоми самостійного оволодіння знаннями, комунікативної взаємодії. Саме за таких умов можливе навчання і виховання особистості, підготовленої до майбутнього, в якому необхідно розв'язувати проблеми та приймати конкретні рішення. І якщо педагог знає і любить свій предмет, якщо прагнення навчити дитину вчитися, розвивати її здібності стає метою його роботи, якщо він любить і поважає дітей, творчо підходить до процесу навчання, знаходиться в постійному пошуку – це вдається.
Цей учитель – творець. Навчити дитину мислити, відкривати, винаходити зможе лише той педагог, який сам є винахідником і першовідкривачем.
Література
1. Браташ Н. Особистість ХХІ століття — яка вона? // Завуч. — 2002. — № 33 (147).
2. Бровко С. Розвиток дослідницького інтересу учнів на уроках біології // Рідна школа. — 1998. — № 7–8. — С. 54–56.
3. Волобуєва Т. Б. Інформаційні технології в освіті. Методичний посібник. – Донецьк: «Каштан», 2007. – 138 с.
4. Діяльнісний підхід під час вивчення біології. Т.Л. Савустьяненко. – Х.: Вид.група «Основа», 2008.
5. Інноваційні технології на уроках біології. ТРВЗ-педагогіка / Упоряд. К.М. Задорожний. – Х.: Вид.група «Основа», 2006. – 112 с.
6. Запісочна Л. Засоби розвитку творчості дитини // Біологія. Шкільний світ. — 2012. — № 5 (689). — C. 23–25.
7. Мельников А. Творчість: від проблеми до дії // Біологія. Шкільний світ. — 2002. — № 14 (142).
8. Пометун О. Енциклопедія інтерактивного навчання. К. – 2007. – 142 с.
9. Стефаненко Г.М. Розвиток творчих здібностей учнів на уроках біології та в позаурочний час // Біологія. Основа. – 2016. - № 6 (486). – С. 2-10.
10. Чернігова В. Плекаймо особистість // Завуч. - 2003. — № 11 (16).