Опис власного досвіду

Про матеріал
Даний матеріал містить рекомендації для вчителів початкової школи, як зацікавити дітей вивченням математики через використання арифметичних ребусів. Ці головоломки сприяють розвитку логічного мислення учнів, активізують пізнавальний процес, допоможуть вчителю зробити урок цікавим і захопливим, а матеріал – доступним і більш зрозумілим.
Перегляд файлу

           

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використання арифметичних ребусів для розвитку логічного мислення  молодших школярів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Найголовнішим завданням педагога на кожному уроці є активізація пізнавальної діяльності. Тому щоразу, обдумуючи урок, учитель має спочатку розв'язати принципове завдання, як найдоцільніше організувати передачу нового матеріалу - повідомлення, евристична бесіда, відкриття, роздум, розв'язання проблеми, самостійна робота тощо. Необхідно перетворити кожний урок на урок

спілкування, мислення, де істина постає як суперечка про істину, як діалог.  Активізація і розвиток мислення є необхідною умовою успішного засвоєння учнями знань, вироблення вмінь, формування різноманітних навичок, підготовки до майбутньої більш складної пізнавальної і практичної діяльності. Цілеспрямований вплив учителя у формі навчання і виховання — це запорука розвитку мислення молодшого школяра.

  Реалізація завдань, поставлених перед учителем нової української школи,

змусила мене задуматися над тим, як поряд із розумовим навантаженням на уроках математики, підтримати в учнів інтерес до досліджуваного матеріалу, їх активність протягом всього уроку. У зв'язку з цим постійно веду пошуки нових ефективних методів навчання і таких методичних прийомів, які активізували б думку школярів, стимулювали б їх до самостійного набуття знань, розвитку мислення. У своїй роботі я вирішила звернутися до давно відомих та ефективних ресурсів – ребусів. Ребуси я поділила на декілька груп.

                                   

                                 Закономірності і послідовності

 

 Головоломки на знаходження закономірностей і послідовностей являють собою завдання, для розв’язування якого, як правило, потрібні вміння міркувати та знаходити закономірності, а не наявність спеціальних знань. Математична                                                                                                                                  закономірність - це певне правило, за яким у числовому, фігурному ряді елементів  відбувається повторення чи зміна самих елементів або їх властивостей відповідно  до заданого правила.  Закономірності бувають циклічні, зростаючі та спадаючі.

 На початковому етапі знайомства з такими головоломками розказую учням, з чого почати, і в якому напрямку міркувати, а потім, як будувати припущення про те, яке число, літера чи фігура повинні продовжити запропонований ряд. Пропоную дітям такий алгоритм для розв’язання головоломок цього виду:

1. Уважно подивіться на ряд чисел, фігур, тварин, предметів.

2. Спробуйте здогадатися, на чому базується закономірність - за яким правилом розташовані елементи.

3. Намагайтеся визначити тип закономірності.

4. Перевірте свої припущення одне за одним, щоб побачити, яке правило діє.

5. Переконавшись, що "задумане" правило діє, ви зможете точно назвати наступні елементи ряду.

 Разом з розгадуванням таких головоломок діти вчаться будувати зв'язні висловлювання.

        До роботи з головоломками підходжу системно - від простого до складного, від теорії до практики, від нових завдань до повторення, закріплення. Спочатку використовую головоломки на знаходження закономірностей і послідовностей у вигляді малюнків. щоб сконцентрувати, в першу чергу, увагу учнів. Вони є відмінним помічником розвитку мислення наймолодших школярів.                         Створюючи такі завдання, пропоную дітям різні рядки малюнків, кожен з яких побудований за певним повторювальним принципом, закладеним у їхнє розташування.

 Завдання 1. Здогадайтеся, як потрібно розфарбувати останні 3 олівці, щоб зберегти закономірність у цьому ряду:

циклічна закономірність із олівців                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     

                                                                                                                                                    Завдання 2. Картинки розставили в певному порядку (у вигляді закономірності).  Подумайте, який елемент буде наступним.

зображення до задачі 2

 

 Завдання 3. Фігури розклали у вигляді закономірності (у певному порядку). Продовжіть закономірність: виберіть відповідний набір фігур.

зображення до закономірності з кольорових фігур

 

 Під час розв’язування таких головоломок діти користуються аналізом, визначаючи певні принципи, і роблять свої перші умовисновки.

          Далі використовую головоломки на знаходження числових послідовностей і закономірностей. Роботу з ними проводжу на початку уроку, щоб стимулювати пізнавальну активність дітей і налаштувати на продуктивну розумову діяльність. Ці головоломки передбачають знаходження числа або чисел за певними

закономірностями і продовження числового ряду.

 Пропоную приклади завдань для 2 – 3 класів.

 Завдання 1. Знайдіть закономірність і продовжте числовий ряд:

19, 16, 13…

 Завдання 2. Яку закономірність можна помітити? Продовжіть ряд чисел:

29, 28, 26, 23…

 Завдання 3. Допоможіть Алісі знайти числову закономірність і запишіть наступні два числа, які її продовжать:

11, 15, 21, 23, 31…

 Для учнів 4 класу пропоную задачу підвищеної складності.

Учні посадили дерево. Його висота становила 72 см. Через рік дерево виросло до 80 см, через 2 роки — до 86 см, через 3 роки — до 90 см.                                                                                                                                      

 Якої висоти (в см) буде деревце через 9 років, якщо закономірність його росту                                                                                                                                       

не зміниться?                                                                                                                                   

 Дітям також подобаються завдання із протилежним змістом на вилучення зайвої фігури або числа. Наприклад, під час вивчення теми «Прямокутник» у 2 класі пропоную таке завдання.

Яку фігуру слід вилучити? Вона не така, як інші.

 Діти визначають закономірність, що всі прапорці повернуті вправо, а другий - вліво, отже, він буде зайвим.

 Інші завдання  пропоную на вилучення із числового ряду зайвого числа.

10, 15, 12, 35, 20, 15, 40, 30, 45.

5, 10, 40, 15, 35, 22, 45, 30.

          Разом із вивченням додавання і віднімання одноцифрових чисел поступово додаю арифметичні головоломки, які передбачають знаходження числа або чисел за арифметичними діями, запропонованими в умові задачі. Наприклад, пропоную дітям такі головоломки.

 Проаналізуйте розташування чисел у трьох фігурах. Відповідно до виявленої закономірності, знайди число в четвертій фігурі.

                     

                                                                               

                                                                    Ребуси 

              

 Неабиякий інтерес викликають у дітей  ребуси. Їх я розділила на два види: словесні і арифметичні.

 До словесних відносяться ребуси, в яких слова, що розгадуються, зображено  у вигляді комбінації малюнків з літерами та іншими знаками. (Додаток 1) На підготовчому етапі перед читанням ребусів обов’язково знайомлю з  правилами їх розв’язування.                                                                                                                                                                                                                                                                                                         Спочатку створюю нескладні завдання, використовуючи цифри та математичні терміни. А потім, трохи освоївши прості завдання, переходимо до більш складних.               Ці ребуси найчастіше використовую при повідомленні теми уроку або під час закріплення вивченого матеріалу. Вивчаючи число і цифру 4, використовую даний ребус.  

При ознайомленні із поняттям «задача»  пропоную наступний ребус.

 

 Арифметичні ребуси – це головоломки, де під малюнками чи геометричними фігурами заховані числа, які треба знайти, виконавши певні логічні міркування, і виконати арифметичні дії. Щоб зацікавити дітей, створюю тематичні ребуси.

Завдання 1. Яке число заховалося під фруктами?

                

 

Завдання 2.  Які числа заховалися за зображеннями?

              

 

Використовуючи головоломки на уроках математики, пов’язую їх з захопленнями дітей. Дуже багато учнів у класі відвідують спортивні секції, займаються баскетболом, футболом тощо. Тому неабиякий інтерес викликають у них головоломки на спортивну тематику.

                         

 Ці головоломки дають можливість дітям потренувати арифметичні навички додавання, віднімання, множення та ділення, логічне й математичне мислення та

кмітливість. Кожне з цих завдань присвячене окремому виду спорту і пропонує зображення, які тематично пов’язані з ним і грають роль доданків, зменшуваного,

від’ємника або множників. Діти розгадують головоломку та записують, якому саме числу відповідає кожне із трьох зображень.

 Таким чином, виконуючи завдання, діти тренують гнучкість мислення та з цікавістю сприймають математику.

 Під час вивчення теми «Додавання двоцифрових чисел», пропоную головоломки такого виду.

                        

  Особливість їх у тому, що всі математичні приклади, з яких вони побудовані, мають по два або три доданки. Дітям пропоную спочатку проаналізувати вихідні дані, тобто звернути увагу на приклади, в яких відомі результат і один (або два доданки), і розв’язати їх, а потім поступово заповнити всі інші клітинки аналогічним чином.  Виконуючи завдання, діти розвивають логічне мислення й увагу.             

 Під час вивчення теми «Письмове додавання і віднімання» використовую головоломки складнішого характеру, де в пусті клітинки треба вставити числа, щоб вираз мав правильне рішення.

           

  Починаючи з другого класу, практикую використання головоломок на основі виконання арифметичних дій множення і ділення. Спочатку це прості завдання, в яких крім визначення закономірностей, діти застосовують знання                                                                                                                                                                                                                                                                                           таблиць множення і ділення.

                                                   

 Наступні головоломки потребують від дітей складніших розумових операцій.

 Під час вивчення теми «Множення двоцифрових чисел на одноцифрові»,  використовую головоломки, де діти  виконують багато кроків, перш, ніж отримають правильний результат.

                 

 

 

                                         Числові пірамідки

 

 Наступний вид головоломок, який дуже подобається дітям, це математичні пірамідки.

                       

 Це завдання надає можливість поєднати розвиток логічного мислення й уваги дітеё із тренуванням навичок усного рахунку, додавання та віднімання. Ця                                                                                                               головоломка вимагає ретельного аналізу та зібраності. Спочатку дітей знайомлю із принципом, за яким побудовані математичні піраміди. Далі учні роблять обчислення та заповнюють отриманими числами всі кружечки пірамід.  Під час роботи з пірамідками ставлю завдання знайти число на вершині  і навпаки, за відомим числом на вершечку піраміди знайти числа у підніжжя.

 Вирішуючи такі головоломки, діти не тільки тренують мислення, але і закріплюють прийоми додавання і віднімання одноцифрових і двоцифрових чисел.

 

                                               Магічні квадрати

 

 Дуже подобається дітям розгадувати і магічні квадрати. У пошуках магічних чисел, заповнюючи таблицю, діти розвивають інтерес до математики, логіку й спостережливість. Розв’язуючи магічний квадрат, діти заповнюють порожні клітинки так, щоб сума чисел по будь-якій горизонталі, вертикалі і діагоналях була однаковою. Діти навіть справляються із завданням, якщо відомо тільки одне число у центрі. Тут я повідомила таємниці магічного квадрату, за якими вони самостійно їх створюють. Наприклад, як швидко знайти числа магічного квадрату, якщо відомо, що центральне число. 5.

 У першій діагоналі числа йтимуть послідовно з нашим числом у центрі, тобто, 4, 5, 6. Другу діагональ теж побудувати дуже легко: з одного боку буде стояти число на 3 більше від центрального, а з іншого - на 3 менше від центрального.Якщо наше число 5, то друга діагональ буде 2, 5, 8. Важливо: найбільші числа кожної діагоналі повинні бути в одному рядку (8, 6), найменші – в іншому (2, 4). Отже, користуючись цими підказками, діти швидко заповнюють магічні квадрати, знаючи тільки центральне число.Так само, за аналогією можна вирішити магічний квадрат із числом 7 у центрі.                                                                                                           

                             Як легко і швидко розв'язати будь-який магічний квадрат 3х3 - правило  діагоналей.                                             

 Згодом пропоную дітям магічні квадрати, які складаються із 16 клітинок. В них вже є деякі числа і відома їх сума по горизонталі, вертикалі і діагоналі.

                        

  Завдання із магічними квадратами використовую на будь – якому етапі уроку математики, в позаурочній роботі, а також в математичних квестах. Діти працюють як індивідуально, так і в парах або групах.

 

                                              Судоку

 

          Наступним видом арифметичних головоломок, які застосовую на уроках                                                                                                                                      математики, є судоку. Це один із різновидів магічних квадратів.

 Судоку - один з прийомів розвитку логічного мислення молодших школярів, японська гра з числами. Навчає дітей не боятися помилок, обираючи різні варіанти.

 Починаю знайомство дітей зі спрощеної версії, де замість цифр використовую малюнки або геометричні фігури. На кожному з чотирьох полів пропоную дітям заповнити клітинки чотирма типами фігур (малюнків) таким                                                                                                                                         чином, щоб жодна з них не повторювалась у кожному з рядків по горизонталі та вертикалі, а також у виділених «товстими» лініями фрагментах. Дуже подобається дітям вирішувати такі головоломки не на папері, а переставляти малюнки за допомогою наочних матеріалів.

 Судоку корисні для формування розвитку мислення, логіки та кмітливості. Вони допомагають оволодіти навичками вирішення математичних задач, обдумуванню послідовності і схем дій. Діти отримують задоволення від того, що вони самостійно знаходять шляхи вирішення поставлених задач. Найголовніше – позитивні емоції від перемоги, коли гру буде завершено.                                                                                               

 Завдання 1. Заповніть порожні клітинки таким чином, щоб в кожному рядку, стовпчику та фрагменті, відокремленому «жирними» лініями, кожна з фігур повторювалася лише один раз.

                                 

 Для вирішення судоку з геометричними фігурами використовуємо магнітний конструктор, з яким діти люблять працювати біля дошки.

 Щоб зацікавити дітей і активізувати пізнавальну діяльність, використовую

 тематичні судоку. Одними з таких видів є, наприклад, з фруктами, овочами, новорічні тощо.

 Завдання 2. Заповніть порожні клітинки таким чином, щоб в кожному рядку, стовпчику та фрагменті, відокремленому «жирними» лініями, кожний із малюнків повторювався лише один раз.

                                                                          

        

 Після того, як діти набудуть навичок у вирішенні судоку в малюнках, застосовую у роботі судоку з числами на 4 квадрати, потім на 6 і на 9, відповідно збільшуючи кількість чисел, якими треба заповнити пусті  клітинки судоку (Рис.3).

 Завдання 3. Заповніть порожні клітинки так, щоб в кожному стовпчику, рядку та  маленьких квадратах числа не повторювалися.

 

                        

Отже, використання арифметичних ребусів на уроках математики активізує пізнавальну діяльність учнів, розвиває логічне мислення, пожвавлює робочий процес і сприяє пізнавальній активності учнів початкової школи.

docx
Додано
2 лютого 2023
Переглядів
878
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку