ОПОРНІ КОНСПЕКТИ З ФІЗИКИ ДЛЯ 8 КЛАСУ
Подано приклади опорних конспектів, образи-схеми відповідно до календарно-тематичне планування тем курсу фізики 8 класу, тестові завдання на встановлення відповідності та низка творчих завдань, виконання яких дозволить набути предметних компетентностей, підвищить упевненість та успішність учня.
Адресовано учням 8 класу, вчителям фізики загальноосвітніх навчальних закладів, студентів фізико-математичних факультетів.
Календарно - тематичне планування
(70 годин, 2 години на тиждень, 4 години — резервних)
Розділ 1. ТЕПЛОВІ ЯВИЩА |
||
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
||
30 |
Учень/учениця Знаннєвий компонент: розуміє властивості теплового руху; особливості руху атомів i молекул речовини в різних агрегатних станах речовини; фізичні властивості твердих тіл, рідин і газів; володіє поняттям, формулює визначення фізичної величини (температура, внутрішня енергія, кількість теплоти, питома теплоємність, питома теплота плавлення, пароутворення, згорання палива) та їхні одиниці; знає способи вимірювання температури; принципи побудови температурної шкали Цельсія; два способи зміни внутрішньої енергії тіла; види теплообміну; види теплових машин; пояснює графіки теплових процесів (нагрівання/ охолодження, плавлення/ тверднення, пароутворення/ конденсація); залежність розмірів фізичних тіл від температури. Діяльнісний компонент: застосовує набуті знання в процесі розв’язування задач різних типів та виконання лабораторних робіт; застосовує рівняння теплового балансу; аналізує графіки теплових процесів; пояснює принцип дії теплових двигунів; користується термометром, калориметром; дотримується правил безпеки під час проведення експериментів. Ціннісний компонент: визначає переваги і недоліки впливу теплових машин та інших засобів теплотехніки на довкілля; усвідомлює необхідність використання енергозбережувальних технологій; оцінює роль видатних учених у розвитку знань про теплоту Демонстрації
Навчальні ресурси для наскрізних змістових ліній: ситуативні вправи і задачі на аналіз перебігу теплових процесів; усвідомлення важливості енергозбережувальних заходів у масштабах родини, громади, країни; вплив теплових машин та інших засобів теплотехніки на довкілля
|
|
|
||
№ уроку |
Зміст навчального матеріалу |
Дата/ ОК |
1 |
Тепловий стан тіл. Температура та її вимірювання Рух молекул і тепловий стан тіла. Температура. Термометри. Температурна шкала. Теплова рівновага. |
ОК1 |
2 |
Залежність розмірів фізичних тіл від температури
|
ОК2 |
3 |
Внутрішня енергія. Способи зміни внутрішньої енергії тіла.
|
ОК3 |
4 |
Види теплообміну. Теплопровідність. |
ОК4 |
5 |
Конвекція. Випромінювання |
ОК5 |
6 |
Розв’язування задач. Самостійна робота |
|
7 |
Кількість теплоти. Розрахунок кількості теплоти при нагріванні/охолодженні тіла. |
ОК6 |
8 |
Розв’язування задач |
|
9 |
Тепловий баланс |
|
10 |
Розв’язування задач |
|
11 |
Інструктаж з БЖД. Лабораторна робота № 1. Вивчення теплового балансу за умови змішування води різної температури |
|
12 |
Інструктаж з БЖД. Лабораторна робота № 2. Визначення питомої теплоємності речовини |
|
13 |
Розв’язування задач. Підготовка до контрольної роботи |
|
14 |
Контрольна робота № 1 з теми «Температура. Внутрішня енергія. Теплопередача» |
|
15 |
Аналіз контрольної роботи № 1. Агрегатні стани речовини. Фізичні властивості твердих тіл, рідин і газів.
|
ОК7 |
16 |
Кристалічні та аморфні тіла. Температура плавлення. Розрахунок кількості теплоти при плавленні/твердненні тіл |
ОК8 |
17 |
Питома теплота плавлення. Розв’язування задач |
ОК9 |
18 |
Розв’язування задач. Самостійна робота |
|
19 |
Пароутворення і конденсація. Розрахунок кількості теплоти при пароутворенні/конденсації. |
ОК10 |
20 |
Кипіння. Температура кипіння. Розв’язування задач |
ОК11 |
21 |
Рівняння теплового балансу.Розв’язування задач. Самостійна робота |
|
22 |
Згорання палива. Розрахунок кількості теплоти внаслідок згорання палива. |
ОК12 |
23 |
Розв’язування задач |
|
24 |
Розв’язування задач. Самостійна робота |
|
25 |
Теплові двигуни. Принцип дії теплових двигунів. ККД теплового двигуна.
|
ОК13 |
26 |
Деякі види теплових двигунів |
ОК14 |
27 |
Теплоенергетика. Способи збереження енергетичних ресурсів. |
|
28 |
Розв’язування задач. Підготовка до контрольної роботи Повт.§ 10-18.
|
|
29 |
Контрольна робота № 2 з теми «Зміна агрегатного стану речовини. Теплові двигуни» |
|
30 |
Аналіз контрольної роботи № 2. Захист навчальних проектів з теми «Теплові явища» |
|
31 |
Захист навчальних проектів з теми «Теплові явища» |
. |
32 |
Захист навчальних проектів з теми «Теплові явища» Підсумковий урок. |
|
ОК1
Тепловий стан тіл. Температура та її вимірювання Рух молекул і тепловий стан тіла. Температура. Термометри. Температурна шкала. Теплова рівновага
?Дотик
Охолоджується Нагрівається
теплова рівновага t1 =t2
Домашнє завдання : §1 ОК, вправа 1
ОК2
Залежність лінійних розмірів тіл від температури
ЧОМУ ???
Залежить від речовини
- початкова довжина при t
- початкова довжина при t
- зміна довжини тіла
- зміна температури тіла
Проявляється у:
Домашнє завдання : §2 ОК, вправа 2
ОК3
Внутрішня енергія. Способи зміни внутрішньої енергії тіла
Екін
+ механічна енергія
Еп
Рухаються Екін
Мають +
Взаємодіють Еп
Внутрішня енергія залежить
Способи зміни внутрішньої енергії
При виконанні роботи над тілом внутрішня енергія збільшується
Роботу виконує саме тіло і його внутрішня енергія зменшується
Кількість теплоти – це... Q(кю) в СІ в Джоулях (Дж)
Домашнє завдання : вивчити §3, ОК, вправа 3 .
ОК4
Види теплообміну. Теплопровідність
Теплопровідність – це процес....
t
Пояснити???
ОК5
Конвекція. Випромінювання
Сильні вітри
Утворення бризів
Обігрівання та охолодження помешкань
Пояснити чому?
Випромінювання – це....
Енергія може передаватися через простір, у якому відсутня речовина
ОК6
Кількість теплоти. Розрахунок кількості теплоти при нагріванні/охолодженні тіла. Тепловий баланс
Кількість
Q
теплоти
m- кількість теплоти Дж
Δt – кількість теплоти
с – питома теплоємність речовини
Розв’яжи задачу !
|
Q , Дж |
с, Дж/кг К |
m, кг |
Δt, K |
1 |
? |
4200 |
2 |
100 |
2 |
25200 |
2100 |
? |
30 |
3 |
22500 |
450 |
0,1 |
? |
4 |
1000 |
? |
1 |
2 |
Рівняння теплового балансу
mтіла – маса нагрітого тіла
mрідини – маса рідини
mк - маса калориметра
Тіло віддає тепло Qт
Приймає тепло калориметр і рідина Qк + Qрідини
Qт = Qк + Qрідини
Q1 - + Q2 - + …… = Q1 + + Q2 + +…..
ОК7
Агрегатні стани речовини. Фізичні властивості твердих тіл, рідин і газів
-
Агрегатний стан |
Властивості |
|||||
Форма |
Об’єм |
Стиснення |
Розташування |
Рух |
Взаємодія |
|
Твердий |
Зберігає |
Зберігає |
Майже неможливе |
Відстані ≈ розміру молекул, утворюють кристалічну решітку |
Коливання |
Сильна |
Рідкий |
Не зберігає |
Зберігає |
Майже неможливе |
Відстані ≈ розміру молекул, порядок відсутній |
Коливання, інколи "стрибки" |
Сильна |
Газоподібний |
Не зберігає |
Займає весь наданий об’єм |
Досить легко стиснути |
Відстані набагато більші від розміру молекул |
Літають по всьому об’єму, інколи зазнають зіткнень |
Слабке притягання, відштовхування під час зіткнень |
Домашнє завдання : Вивчити § 10, Вправа № 10 (1 – 3)
ОК8
Плавлення та кристалізація
+ Q поглинається
tплавлення = tкристалізації
- Q виділяється
Плавлення – процес.....
Кристалізація – процес...
ОК9
Питома теплота плавлення
Щоб розплавити за температури плавлення 1 кг.....
1 кг 1 кг
В СІ
[ λ](лямбда) = Дж/кг
ОК10
Пароутворення і конденсація. Розрахунок кількості теплоти при пароутворенні/конденсації
(+Q) поглинається Випаровування – процес....
Конденсація - процес....
(- Q) виділення
Швидкість випаровування залежить:
t1 < t2
При випаровуванні ΔU →t
Поглинання енергії
Q
При конденсації ΔU → t
Виділення енергії
[L]= Дж/кг
ОК11
Кипіння. Температура кипіння
ратм ратм
Кипіння це процес пароутворення, що відбувається в усьому об’ємі рідини й супроводжується утворенням і зростанням бульбашок
t0, C
100 А В
[L]= Дж/кг
О t, час
ОА – нагрівання рідини
АВ – кипіння рідини
ОК12
ОК12 Згорання палива. Розрахунок кількості теплоти внаслідок згорання палива.
Реакція горіння –це реакція взаємодії Карбону або Гідрогену з Оксигеном
С О О СО2
С + О2 = СО2 екзотермічна реакція
СО СО2 СО СО2 СО СО2 H2О
1кг 1 кг 1 кг
Q Q Q Q
Питома теплота згорання палива – це....
рідина (mр) Рідина Дж
кг посудина
паливо(mпал)
к.к.д. – це.....
або
Домашнє завдання Вивчити § 15 Вправа № 15 (2, 3)
ОК13
Теплові двигуни. Принцип дії теплових двигунів. ККД теплового двигуна.
Теплові двигуни перетворюють внутрішню енергію палигіюва
на механічну енергію
А
ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ НА ВСТАНОВЛЕННЯ ВІДПОВІДНОСТІ.
|
|
Теплові явища. Тепловий стан. Теплообмін. Кількість теплоти |
|
№1 |
|
У воді, що знаходиться в термосі, плаває лід. Чи відбудеться теплообмін між ними і яким чином, якщо |
|
I. їх температура однакова і дорівнює 0°С? II. температура льоду- 10°С, а води 0°С ? III. температура льоду -5°С, а води +5°С ? IV. температура льоду 0°С, а води +2° С ? |
1. відбудеться; вода віддає тепло льоду 2. не відбудеться 3. відбудеться, лід віддає тепло воді |
№2 |
|
За рахунок чого відбувається зміна внутрішньої енергії при: |
|
I. обробці заготовки на токарному станку ? II. швидкому опусканні вниз по шесту або канату, можна обпекти долоні? III. дотиканні холодного повітря з нагрітим предметом? IV. загартуванні нагріте стальне зубило занурюють у масло
|
1. за рахунок виконання роботи
2. за рахунок теплообміну |
№3 |
|
Підвищилась чи знизилась температура і на скільки градусів при такій зміні показів термометра:
|
|
I. від О°С до +4°С? II. від 0°С до-4°С? ІІІ. від -2°С до -20°С ? ІУ. від,+2°Сдо+20°С?
|
1. знизилась на 18°С 2.підвищилась на 4°С 3. знизилась на 4°С 4. підвищилась на 18 °С |
№4 |
|
І. Після сильного хвилювання (шторму) вода в морі стає теплішою. Чому ? II. Борошно з під жорен виходить теплим. Чому? III. Хліб з печі виймають гарячим. Чим викликане його нагрівання? IV. Крила надзвукових літаків перед польотом іноді вкривають шаром спеціальної речовини, яка згорає під час польоту. Чому вона згорає? |
1. збільшується внутрішня енергія внаслідок виконання механічної роботи 2. збільшується внутрішня енергія внаслідок теплообміну
|
№5 |
|
I. Чому холодильні установки, холодильники фарбують у світлий білий колір? II. Чому в хутряній рукавичці тепліше тоді, коли хутро в середині ,а не зовні? III. Чому радіатори водяного опалення ставлять внизу кімнати? IV. Чому кам'яна підлога здається більш холодною, ніж дерев'яна в одному і тому ж приміщенні? |
1. має місце конвекції 2.зменшується теплове випромінювання 3. різна теплопровідність 4. повітря поганий провідник тепла |
№6 |
|
I.На скільки градусів охолола вода в баку об’ємом 27 л , якщо він віддав в навколишнє середовище 1500 кДж тепла? II.Знайти питому теплоємність речовини, якщо для нагрі- вання 10 кг її на ЮС потрібно 419 кДж. III. Щоб нагріти 110г алюмінію на 94 С, треба 9 кДж. Обчисліть питому теплоємність алюмінію. IV. Щоб одержати лист сталі, сляб розмірами 0,3x1,6x2 м нагрівають від 15 С до 1300 С. Скільки витрачається теплоти на нагрівання сляба?
|
1.448290
2, 2.880
3. 13
4. 4190 |
№7 |
|
З формули для визначення кількості теплоти при теплообміні знайти: I. масу речовини II. Початкову температуру III. Кінцеву температуру IV. З формули теплоти згорання палива знайти масу палива
|
1. ...= 2 ....= З. ...= 4. …= |
№8 |
|
І. Для ферми потрібна вода з температурою 45 0С. Скільки потрібно взяти води при 290 С , якщо є 50 кг води при 1000 С. II. Яку кількість теплоти треба для того, щоб у латунному бачку масою 12 кг нагріти 19 л води від 20°С до кипіння ? III. Яку масу води при 20 С треба додати до 1,5 кг води ( t= 800 С), щоб температура води стала рівною 370 С? IV. Стальний молоток був нагрітий для закалювання до 720 oC, потім охолоджений до 14 0 С, при цьому він віддав навколишньомутсередовищу 272350 Дж тепла. Знайти масу молотка.
|
1. 0,84
2. 6700000
3.110
4. 3,8 |
№9 |
|
I. На скільки градусів можна було б нагріти 20 л води, колиспалити 200 г деревного вугілля , вважаючи , що вся виділена кількість теплоти йде на нагрівання води? II. Скільки води можна нагріти від 150С до 80 0С за рахунок кількості теплоти, що виділяється при повному згоранні 15 г гасу? III. На скільки градусів можна нагріти 10л води, використавши всю теплоту, що виділяється при повному згоранні 20 г гасу? ІУ Для постачання теплою водою тваринницької ферми щоденно спалюють 10 кг сухих дров.До якої температури нагрівається вода в котлі місткістю 600 л , початкова температура 100 С?
|
1. 122
2. 53
3. 1082
4. 72 |
№10 |
|
І. Знайти скільки коксу треба спалити, щоб нагріти 1,5 т залізного лому від 200С до 1530 0С .ККД вагранки 60%. ІІ. Який ККД горна, якщо для нагрівання 2 кг сталі на 1000 0 С витрачається 0,6 кг коксу? III. Яку кількість деревного вугілля треба спалити в самоварі, об'єм якого 5л, а ККД дорівнює 25%, щоб нагріти воду від 20 0 С д100°С? IV. На фермі щоденно спалюють 6кг торфу в кормозапарнику місткістю 100 л води. Початкова температура води 10 0 С. До якої температури нагріється вода, якщо ККД кормозапарника 42,5 %? |
1. 99,5
2. 58
3. 5,2
4. 2 |
Теплові явища. Зміна агрегатних станів речовини
|
|
№1 |
|
I. Який процес називається плавленням? II. Який процес називається випаровуванням? III Який процес називається кристалізацією? 1У. Який процес називається конденсацією? |
1. ... процес, при якому рідина перетворюється в твердий стан. 2. ...процес, при якому речовина переходить з газоподібного стану в рідкий. 3. ... процес, при якому тверде тіло переходить у рідкий стан 4 ...процес, при якому речовина рідкого стану переходить у газоподібний
|
№2 |
|
Поясніть з погляду молекулярного вчення: І.Процес танення льоду II. Процес нагрівання води . III. Процес кипіння IV. Процес нагрівання водяної пари |
1. кількість теплоти надана воді йде на збільшення кінетичної енергії руху молекул. 2. теплова енергія йде на подолання потен ціальної енергії молекул і перетворення рідини в пару, температура не змінюється 3. чим вища температура пари, тим швидше рухатимуться молекули 4. кількість теплоти, надана льоду, викликає послаблення зв'язків між молекулами і зв'язки розриваються
|
№3 |
|
І. Чому після дощу стає холодніше? II. В тепле приміщення заводського цеху внесли з морозу новий верстат і незабаром металеві частини вкрилися снігом. Чому? III. Чому у мокрому одязі або взутті легко застудитися? IV. Чому вікна взимку замерзають зсередини кімнати, а не зовні? |
1 .при сильному охолодженні водяна пара відразу переходить у твердий стан
2. при випаровуванні вода поглинає тепло, яке виділяється навколишніми тілами
|
№4 |
|
I Навіщо наколоті дрова складають штабелями? II. Навіщо овочі і фрукти, призначені для сушіння, розрізають на тоненькі шматочки? ІІІ. Чому річки міліють переважно в літній період, коли стоїть жарка і суха погода? IV. Чому білизна висихає швидше у вітряну погоду? |
1. збільшується поверхня випаровування 2. збільшується швидкість випаровування при підвищенні температур 3. збільшується швидкість випаровування 4. збільшується швидкість випаровування при видаленні пари з поверхні |
№5 |
|
На графіку зміни агрегатного стану води вказати: І. Танення льоду II. Нагрівання води
IV. Нагрівання утвореної пари
|
1. KN 2. EF 3. FK 4.DE |
№6 |
|
I. Яку кількість теплоти потрібно,щоб нагріти 50 г олова від 17 о С до плавлення і розплавити його? II. Яку кількість теплоти потрібно, щоб розплавити при температурі плавлення 500 г заліза? III. Яку кількість теплоти треба затратити на плавлення 2,6 кг свинцю, взятого при температурі 27°С? IV. Скільки теплоти потрібно, щоб розплавити 2 кг льоду, взятого при температурі -20 оС? |
1. 163000
2. 5600000
3. 750000
4. 100000 |
№7 |
|
I. Яку кількість теплоти потрібно,щоб 500 г води, температура якої 20 оС, нагріти до кипіння і 100 г перетворити в пару? II. Яка кількість теплоти виділиться при охолодженні 2 кг пари, взятої при 100 оС її охолодженні води до 0о С? III. На нагрівання 5кг води від 30 оС до кипіння і на випаровування деякої маси її пішло 2,81 МДж теплоти. Знайти масу утвореної пари. IV. Для нагрівання 2,24 л води, взятої при 19 о С до 100 о С було витрачено 0,99 МДж тепла.Скільки води перетворилося в пару?
|
1. 0,1
2. 0,593
3. 394000
4. 5360000 |
№8
|
|
На малюнку зображено графік зміни температури речовини I. Яка температура речовини на початку нагрівання? II. Яка температура плавлення речовини? III. Скільки часу тривало плавлення? IV. До якої температури нагріли речовину?
|
1.120
2. 6
3. 20
4.80 |
№9 |
|
I. У посудину, де є 30кг води при 0 о С, ввели 1,85кг пари при 100о С, внаслідок чого температура води стала рівною 37°С. Знайти теплоту пароутворення води. II. 200кг водяної пари при 100 оС пропустили через 4 т води при 20о С. До якої температури нагрілась вода? III. Скільки водяної пари при 100 оС треба пропустити через 8 т води при 10о С, щоб вода нагрілась до 40 оС? IV. Спрацьовану пару при 100 оС направляють в 2 т води при температурі 20 о С. Скільки пари треба пропустити для підвищення температури води до 36 оС?
|
1. 400
2. 49,5
3. 2240000
4. 53 |
№1 |
|
I. В залізному баку масою5 кг знаходиться 20кг води і 6кг льоду при 0вС. Яку кількість водяної пари при І00 оС слід ввести в бак, щоб розтопити лід і нагріти воду до 70 оС? II. В посудину, що містить 2 л води і деяку кількість льоду при 0о С, було введено 0,38 кг водяної пари при 100 оС , в результаті весь лід розтанув і вода в посудині нагрілася до 70 оС. Знайти масу льоду в посудині. Ш. В 480 г води при 22°С вкинули кусочок льоду при -8 о С. Скільки льоду кинули, якщо температура суміші стала рівна12°С? ІУ. Щоб охолодити 5 л води від 20 до 8 о С у воду кинули лід при температурі .Яка кількість льоду потрібна для охолодження води?
|
1. 0,7
2. 0, 05
3. 0,51
4. 4,1 |
№11 |
|
У якій посудині: А)можна закипятити зазаначені речовини? І.залізо ІІ. Свинець Б) не можна закипятити? ІІІ. Гліцерин ІУ. Ртуть |
1. алюмінієвій 2. оловяній 3. цинковій 4. вольфрамовій |
|
ВИСНОВОК
Освіта ХХІ століття - це розвиток виховання відповідальної особи, яка здатна до самоосвіти і саморозвитку, вміє критично мислити, опрацьовувати різноманітну інформацію, використовувати набуті знання і вміння для нетрадиційного розв’язання проблем. Формування покоління, яке здатне учитися протягом усього життя - ось завдання яке стоїть сьогодні перед учителем Нової української школи. Причому ефективність навчання знаходиться в прямій залежності від якості репрезентації великих масивів інформації в компактні візуальні об’єкти, від умінь і навичок узагальнювати навчальний матеріал, здійснювати перехід від лінійного мислення до структурного, системного.
Цьому сприяє робота з опорними конспектами, яка створює можливість для формування в учнів навичок критичного мислення, уміння опрацьовувати та використовувати інформацію, викладати результати аналізу в стислій візуальній формі, дозволяє швидше та якісніше засвоювати нові системи понять, способи дій.
ЛІТЕРАТУРА