2.3. ВЗАЄМОДІЯ ТІЛ. СИЛА
Календарно-тематичне планування
РОЗДІЛ 3. ВЗАЄМОДІЯ ТІЛ. СИЛА |
||
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
||
Учень/учениця Знаннєвий компонент: знає і описує фізичні явища і процеси (інерція, деформація, тяжіння, тертя, тиск); володіє поняттям, формулює визначення фізичної величини (маса, густина речовини, сила, коефіцієнт тертя, тиск, сила тиску) та вміє обрати її одиницю; формулює закони Гука, Паскаля, Архімеда; знає умову плавання тіл; пояснює причини виникнення атмосферного тиску та його залежність від висоти, залежність сили пружності від деформації; залежність тиску на дно і стінки посудини від висоти стовпчика й густини рідини; знає і розуміє будову та принцип дії динамометра, манометра, барометра, терезів. Діяльнісний компонент: застосовує закони Гука, Паскаля, Архімеда, умови плавання тіл, формули сили тяжіння, ваги тіла, сили тертя ковзання, сили тиску, виштовхувальної сили під час розв’язування різних видів чи типів задач і виконання лабораторних робіт; здатен (здатна) запропонувати способи зменшення/збільшення сили тертя, сили пружності, тиску в практичних ситуаціях; графічно зображує сили; користується динамометром, терезами; читає покази шкали манометра, барометра; використовує набуті знання у навчальній і практичній діяльності. Ціннісний компонент: висловлює судження про роль внеску вчених-фізиків у розвиток і становлення механіки та техніки; оцінює практичне значення застосування законів і закономірностей у природі та техніці
Захист навчальних проектів Навчальні ресурси для наскрізних змістових ліній: ситуативні вправи і задачі на аналіз явища інерції, сил тертя і пружності, їх наслідки для власної безпеки; матеріали з досягнення українських конструкторів у суднобудуванні, повітроплаванні тощо
|
||
|
||
№ уроку |
Зміст навчального матеріалу |
Дата/ ОК |
29/1 |
Явище інерції |
ОК 1 |
30/2 |
Інертність тіла.Маса тіла. Густина речовини |
ОК2 |
31/3 |
Розв´язування задач |
|
32/4 |
Інструктаж з БЖД. Лабораторна робота № 6. Вимірювання маси методом зважування |
|
33/5 |
Інструктаж з БЖД. Лабораторна робота № 7. Визначення густини речовини (твердих тіл і рідин). |
|
34/6 |
Взаємодія тіл. Сила. Додавання сил. Рівнодійна. Графічне зображення сил |
ОК3 |
35/7 |
Деформація. Сила пружності. Закон Гука. Динамометр |
ОК4 |
36/8 |
Інструктаж з БЖД. Лабораторна робота № 8. Дослідження пружних властивостей тіл |
|
37/9 |
Сила тяжіння. Вага тіла. Невагомість |
ОК5 |
38/10 |
Розвязування задач. |
|
39/11 |
Тертя. Сили тертя. Коефіцієнт тертя ковзання. Тертя в природі й техніці |
ОК6 |
40/12 |
Інструктаж з БЖД. Лабораторна робота № 9. Визначення коефіцієнта тертя ковзання. |
|
41/13 |
Розв’язування задач. Підготовка до контрольної роботи. |
|
42/14 |
Контрольна робота №3 із теми « Взаємодія тіл». |
|
43/15 |
Аналіз контрольної роботи. Тиск твердих тіл на поверхню. Сила тиску |
ОК7 |
44/16 |
Тиск рідин і газів. Закон Паскаля |
ОК8 |
45/17 |
Гідростатичний тиск |
ОК9 |
46/18 |
Атмосферний тиск. Вимірювання атмосферного тиску. Барометри |
ОК10 |
47/19 |
Сполучені посудини. Манометри. Розв´язування задач |
ОК11 |
48/20 |
Виштовхувальна сила в рідинах і газах. Закон Архімеда |
ОК12 |
49/21 |
Умови плавання тіл. Розв´язування задач |
|
50/22 |
Інструктаж з БЖД. Лабораторна робота № 10. З´ясування умов плавання тіла. |
|
51/23 |
Судноплавство та повітроплавання |
ОК13 |
52/24 |
Захист навчальних проектів. Орієнтовні теми:1.Розвиток судно- та повітроплавання. 2. Дослід Торічеллі. Спостереження за зміною атмосферного тиску. 3.Насоси |
|
53/25 |
Розв’язування задач. Підготовка до контрольної роботи. |
|
54/26 |
Контрольна робота №4 із теми « Взаємодія тіл. Сила». |
|
ОК 1
ʋтіла =const якщо
рух дії скомпенсовані |
ЗАКОН ІНЕРЦІЇ
Тіло перебуває в стані спокою або рухається прямолінійно і рівномірно лише тоді коли на нього не діють інші тіла або дії інших тіл скомпенсовані
Інерція –це явище збереження швидкості сталою, якщо
Наведіть приклади явища інерції
Пісок, доріжка, асфальт, лід
![]() |
після
Рівномірний рух перешкода
Якщо дії на тіло інших тіл не скомпенсовані, то тіло змінює швидкість свого руху за значенням чи напрямком або одночасно за значенням та напрямком
Взаємодія (дія одного тіла на інше)
Для зміни швидкості руху будь – якого тіла обовязково потрібен час
![]() |
ОК 3 Взаємодія тіл. Сила. Додавання сил. Рівнодійна.
Графічне зображення сил
Зміну швидкості руху тіла спричиняє
Зміну форми та обєму тіла– деформацію
швидкість змінюється швидше F
деформація більша
Сила – вектор зображають:
1.Стрілкою; 2.Початок в точці прикладання; 3.Напрямлена в сторону дії сили |
Числовим значенням
Дія сили напрямком
![]() |
Рівнодійна (R) - це сила, яка ……………………………..........................
F1 і F2, що діють на тіло, напрямлені в один бік, вони додаються,
Коли дві сили
а їх напрями збігається з напрямом дії сили
Коли дві сили F1 і F2, що діють на тіло, напрямлені в протилежні боки, то значення R дорівнює модулю різниці сил, а напрямок рівнодійної збігається з напрямом більшої сили |
ОК 4 Деформація тіла. Сила пружності. Закон Гука
У тілі в разі деформації обов’язково виникає сила, що протидіє зовнішньому впливу.
Цю силу називають силою пружності F
Fпруж= kx |
Fпр – сила пружності, k – коєфіцієнт пропорційності
(жорсткість), x - зміна довжини
Земля притягує до себе всі тіла
Не віриться! Схоже! Дуже схоже! А як же інакше!
Всі тіла у Всесвіті притягуються одне до одного.
Невагомість це стан тiла, за якого P=0 . a= g – вiльно падає
Умова перебування в стані невагомості є рух тіла під дією ТІЛЬКИ гравітаційної сили тяжіння ( зникають внутрішні деформації і взаємний тиск частин тіла)
Тертя. Сили тертя. Коефіцієнт тертя ковзання. Тертя в природі й техніці
μ- коефіцієнт тертя, N – сила нормальної реакції опори
ЗАЛЕЖИТЬ μ НЕ ЗАЛЕЖИТЬ
- від матеріалу - від площі поверхні - якості поверхні
- від відносної швидкості тіл
Тертя |
Спокою |
|
Ковзання |
|
Кочення |
Fтертя сп Fтертя ковз. .Fтертя кочен.
Fтертя сп > Fтертя ковз. > .Fтертя кочен.
Збільшують – пісок, рукавиці, цвяхи , шурупи, шиповки (збільшення навантаження) Зменшують - вали, осі, шліфовка, підшипники, змащування
ОК 7 Тиск твердих тіл на поверхню.
Сила однакова: F1= F2= F3=mg
F
Р = |
F- сила, що діє на поверхню
S- площа поверхні
Тиск - це................
Одиниця тиску в СІ
1 Па – це.........
1 гектопаскаль= 1 гПа= 100 Па = 102 Па
1 кілопаскаль = 1 кПа = 1000 Па = 103 Па 1 мегапаскаль = 1 МПа= 1000000 Па =106 Па
Збільшити p (↑) → F ↑ або S↓ Голки, клюви, кігті, клики, жало
Зменшити p (↓) →F ↓ або S↑
Тиск газу – це сума ударів молекул (атомів) об стінки посудини
Не пірнай глибоко! Особливо в морі!
Дослід , що доводить залежність тиску від висоти її стовпа та густини
Порівняйте тиск та сили тиску на дно посудини. Зробити висновок.
ОК 10
Атмосферний тиск. Вимірювання атмосферного тиску.
Атмосферний тиск- …
Еванжеліста Торрічеллі довів існування атмосферного тиску і виміряв його
ОК 11
ОК 12 Виштовхувальна сила. Закон Архімеда
Про виштовхувальну силу знали усі, а чому вона рівна , зрозумів один Архімед,
F3=F4 – сили зрівноважуються
F2 > F1 , h2 > h1
Fвишт= F2 - F1
Fвишт=Fарх =ρgh2S –ρgh1S =ρgS(h2 -h1) h2 -h1=h
(висота кубика)
Fвишт=ρgSh= ρgV .
Fарх =ρgVзан.ч. |
Vзан.ч. - об‘єм зануреної частини тіла
Закон Архімеда: …
ОК 13 Плавання тіл. Судноплавство та повітроплавання
Fарх Fарх Fарх
Ртяж
Ртяж
![]() |
Осадка це -....
Ватерлінія це -....
Повна водотоннажність –... Вантажопідйомність -....
Газ для кулі
Піднімальна сила – це різниця між виштовхувальною силою і
13Н 13 Н- 0,9 Н= 12, 1 Н - піднімальна сила