З.М. 4. Опозиційний рух: «шістдесятники» і дисиденти.
Хочеш жити у вільній державі – не жалій себе.
Хочеш жити у чесній державі – не жалій інших.
Хочеш жити у правовій державі –
не бійся віддати своє життя
(Сенека).
ХІД ЗАНЯТТЯ
І. Організаційний момент (з’ясування емоційної готовності до заняття, перевірка присутніх)
ІІ. Оголошення теми і мети заняття.
Сьогодні ми з вами згадаємо про шістдесятників-генерацію подвижників на шляху до України в Україні. Сьогодні ми поговоримо про дисидентів і з’ясуємо: в чому різниця між цими поняттями і що їх об’єднує. Ці люди кожним діянням і словом своїм наражались на смертельну небезпеку і часто змушені були платити життям за право бути собою, або ж платити сумлінням за право бути живим.
Сьогодні ми пройдемося тернистими стежками людських доль і заглянемо в недалеке минуле, щоб зустрітися з представниками покоління 50-60-70 років ХХ століття, які не підкорилися тодішній тоталітарній системі. Отож, тема сьогоднішнього уроку: «Опозиційний рух: «шістдесятники» і дисиденти». Запишіть її в зошитах.
Епіграфом до нашої зустрічі я взяла слова давньоримського філософа Сенеки, який говорив: «Хочеш жити у вільній державі – не жалій себе. Хочеш жити у чесній державі – не жалій інших. Хочеш жити у правовій державі – не бійся віддати своє життя».
Саме цими словами я хочу розпочати наш урок. А у в кінці уроку, я сподіваюсь, ми з впевненістю дамо відповідь на питання:
ІІІ. Актуалізація опорних знань
|
відлига |
Період в історії СРСР другої пол. 1950-х-поч.1960-х рр., що характеризувався частковим відходом від жорсткої тоталітарної системи часів Й. Сталіна, певною лібералізацією та демократизацією суспільно-політичного життя називається - … |
|
десталінізація |
Процес ліквідації наслідків сталінізму, започаткований після смерті Сталіна, називають |
|
лібералізація |
Надання більшої свободи, можливості здійснення певної діяльності називається |
|
1954 р. |
Рішення про входження Кримської області до складу УРСР було прийнято у … |
|
1956 р. |
ХХ з’їзд КПРС пройшов у … |
|
1959 р. |
В УРСР у період хрущовської відлиги закон про освіту було прийнято у … |
|
Олексій Кириченко |
Першим українцем за національністю на посаді першого секретаря ЦК КПУ був … |
|
1957 р. |
Реформа, метою якої була децентралізація управління промисловістю, почалась у … |
|
Овсій Ліберман |
Використати важелі товарно–грошових відносин для покращення економічних показників запропонував харківський професор … |
|
Олега Антонова |
У Києві працювало конструкторське літакобудівне бюро під керівництвом … |
|
реабілітація |
Поновлення доброго імені та репутації несправедливо звинуваченої людини, відновлення в правах людини, стосовно якої скасовано судовий вирок називається… |
|
Борис Патон |
Учений у галузі технології зварювання металів, доктор технічних наук, очільник АН УРСР з 1962 р. – 2020 р. - |
Обміняйтесь зошитами і звірте правильність відповідей вашого сусіда! Час пішов! Нагадую: за кожну правильну відповідь – 1 бал! Порахуйте кількість правильних балів і виставте оцінку своєму товаришу!
Хочу зрозуміти, які були для вас найважчими. Підніміть руки, хто правильно дав відповідь на 1, 2… 12 питання. Зрозуміло! Ви добре попрацювали і засвоїли попередній матеріал!
Тепер можемо з’ясувати, як зрозуміли та засвоїли матеріал, що ви отримали для самостійного вивчення.
ІV. Робота над уточненням та усвідомленням студентами матеріалу, отриманого під час самостійної підготовки до заняття (елементи оберненого навчання).
Десталінізація пожвавила національно-культурне життя України і митці почали шукати способи, як «розширити творчі межі соціалістичного реалізму».
Явище «шістдесятництва» було неоднозначним як за творчими постатями, так і за стильовими течіями та ідейно-естетичними вподобаннями. Тут є й модерністи (І. Драч, В. Голобородько, М. Воробйов), і неоромантики (М. Вінграновський, Р. Лубківський), і неонародники (В. Симоненко, Б. Олійник), і постмодерністи (В. Стус). Оскільки таке розмаїття свідчило про багатство відновлюваної української літератури і не вкладалося в жорсткі рамки підцензурного стилю «соціалістичного реалізму» та загрожувало його існуванню, то радянська влада та слухняна критика намагалися його дискредитувати, звинувачуючи в «естетизмі», «абстракціонізмі», відірваності від життя.
«Шістдесятники не боролися з радянською владою і не піддавали сумніву соціалістичні цінності. Вони тільки наполягали на більш радикальній десталінізації і сподівалися разом із владою побудувати «соціалізм з людським обличчям».
Кульчицький С. Червоний виклик. Історія комунізму в Україні від його народження до загибелі. Кн. 3. Київ, 2013. С. 191-192.
(Політична відчуженість і яскрава національна спрямованість клубів стала приводом для закриття молодіжних об'єднань. Спочатку у 1964 р. ліквідовано клуби в Києві та Львові, невдовзі така ж доля спіткала учасників інших молодіжних об'єднань.)
V. Робота над вивченням нового матеріалу.
Шістдесятників характеризують як внутрішню моральну опозицію до радянського тоталітарного режиму. Тому-то влада з великою підозрою ставилася до творчої молоді, особливо письменників і поетів. Партійні керівники докоряли шістдесятникам, що ті вдаються до «формалістичних викрутасів» або що їхні твори використовують «українські буржуазно-націоналістичні контрреволюціонери за кордоном».
Ще більше ситуація загострилася з приходом до влади Л.Брежнєва у 1964 р. Тоді розпочався ідеологічний наступ консерваторів. Влада прагнула побороти не тільки критиків режиму, а й модерні форми культури. З шістдесятництва виростав дисидентський рух.
Дисидент (лат. dissidens - незгодний) – людина, яка активно виявляє незгоду з суспільно-політичними процесами в країнах з репресивними, диктаторськими режимами.
Рух виріс з хрущовської десталінізації та шістдесятництва. Обмежені викриття страхітливих злочинів сталінізму викликали розчарування й скептицизм стосовно комуністичного режиму загалом. Тому спроба Л.Брежнєва згорнути лібералізацію викликала протидію, особливо серед інтелігенції.
Засадничою цінністю для більшості дисидентів була свобода слова, а також право певної культури на суверенність і самобутність (а подекуди й на саме існування), що стало результатом політизації головних настанов шістдесятництва.
Першим на сцену вийшов І. Дзюба і розповів про арешти побратимів, що проводились у найкращих сталінських традиціях: майже одночасно у різних містах УРСР, таємно, вночі без дотримання якохось законних формальностей. Його підтримав В. Чорновіл, якому приписують звертання до публіки у залі: «Хто проти тиранії, встаньте». І першим на цей заклик відгукнувся і піднявся молодий, ще не відомий органам КДБ, Василь Стус. Так на політичну арену вийшли одні із найяскравіших постатей українського дисидентства.
Якщо коротко розказати про цю унікальну особистість, то треба сказати наступне: народився на Чернігівщині у 1928р. і був старшим синомз 4 у сім»ї. Пережив Голодомор 1932-1933 рр., Л. Лук'яненко воював з 15 років, бо він не міг довести, що ще неповнолітній. Служив до 1953 року. Коли Лук'яненко приїздив додому, то бачив, що сім'я живе в злиднях. Тоді й вирішив для себе, що треба робити далі: вступив і закінчив Московський університет, юридичний факультет і отримав направлення на роботу у Львівську область. Там все і почалось.
Каральні органи КДБ мали всюди свої очі та вуха і серед 8 осіб учасників організації завівся зрадник (сексот- «секретний сотрудник»), що дозволило заарештувати всіх ще на стадії розробки майбутньої програми дій організації. Під час свого допиту на попередньому слідстві на звинувачення в антирадянській пропаганді та агітації Л.Лук’яненко зауважив, що «агітація за відокремлення УРСР від СРСР не складає жодного злочину, бо ст. 17 Конституції СРСР проголошує право виходу союзної республіки зі складу СРСР». Слідчий УКДБ капітан Денисов «відповів, піднявши Конституцію над головою: “Конституция существует для заграницы”.
В 1961 р. – Л. Лук»яненко був засуджений до страти і 72 дні провів у камері смертників, кожного дня і кожної ночі очікуючи, що це буде його остання ніч чи день. Після клопотань його і адвоката, вирок буде змінено на 15 років ув»язнення, які Л. Лук»яненко відбуватиме у таборах Мордовії. І, звертаючись, до сучасного покоління,якому, ті далекі сторінки боротьби за самостійну Україну не дуже відомі, колись Л. Лук»яненко сказав: «Той, хто каже, що незалежність впала нам з неба, не знає, що ми діставали по 10 років тюрми і заслання».
У вересні 1982 р. Йосип Тереля організував Комітет захисту Української католицької церкви («Ініціативна Група в справі захисту прав віруючих та Церкви»), що ставив собі за мету домогтися її легалізації. Хоч у відповідь на це режим став заарештовувати її активістів, серед українців Галичини та Закарпаття відданість своїй давній церкві не втрачала сили. Після чергового арешту і втечі він виїхав у Канаду, де і закінчить свій земний шлях.
Кількісно дисидентський рух не був надто чисельним і мав обмежений вплив на громадську думку. У СРСР дисиденти опинялися переважно сам на сам з потужною державою, яка мала колосальний апарат насильства й де інакодумство вважали кримінальним злочином.
Навіть коли до дисидентів зараховувати осіб, які хоча б раз підписали якісь петиції чи листи протесту (а серед них траплялися й випадкові люди), їхня кількість у період 1960-1972 рр. не перевищувала 942 особи. Після 1972 р. коло дисидентів фактично не розширювалося, однак мала кількість компенсувалася стійкістю. Базовими осередками руху були міста, а міська інтелігенція взяла на себе роль організатора й головного учасника руху. Близько 85 % дисидентів належало до інтелігенції, а серед неї найчисельнішою групою була гуманітарна інтелігенція. Стосовно соціального походження, то близько 60 % дисидентів були вихідцями з селянства, 30 % - з інтелігенції і 10 % - з робітників. У територіальному розрізі 38 % дисидентів мешкали в Києві, 25 % - у Львові, 9 % - в Івано-Франківській і Тернопільській областях, 19 % - у Кримській області, Дніпропетровську, Одесі й Харкові. Національний склад учасників дисидентського руху в розрізі статистики був такий (з 942 осіб): 77 % - українці, 0,5 % - росіяни, 10 % - представники інших національностей (головним чином це були євреї і кримські татари); для 12,5 % історикам не вдалося встановити національність.
Нову тактику апробували в західних областях України, куди після ліквідації ГУЛАГу поверталися (навіть усупереч забороні) десятки тисяч осіб, раніше засуджених за участь в УПА чи зв'язки зі збройним підпіллям. Будь-які загрози відродження повстанського руху чи підозри у зв'язках населення із закордонними центрами націоналістів жорстко перепинялися.
Історики звертають увагу, що «співавтором» дисидентства в певному сенсі завжди є влада, яка прагне відновити максимальний контроль за суспільними процесами, зупинити громадську свободу й перешкодити проявам опозиції. Щоб досягти цього, влада активізує репресивний апарат держави, який, проте, рідко використовує для фізичного знищення інакомислячих. Головний акцент робиться на правовому переслідуванні, заходах морального, психологічного тиску, дискредитації особистостідля маргіналізації, підконтрольності або ізоляції. Зокрема, активно використовували й адміністративні переслідування, зокрема звільнення з роботи, виключення з партії, комсомолу, творчих спілок, навчальних закладів, заборона публікацій тощо
У 1961 р. набув чинності новий Кримінальний кодекс СРСР, у якому передбачено продовження практики політичних репресій. Сумнозвісними стали дві його статті: 61 («шкідництво») і 62 («антирадянська агітація і пропаганда»). Остання мала універсальний характер і могла застосовуватися щодо будь-якого прояву невдоволення владою.
Але і ті українські дисиденти, хто не потрапив у в»язницю радикалізували методи своєї діяльності, хоча вони ніколи не наближувалися до насильницьких. Більшість дисидентів не були революціонерами ні за світоглядом, ні за культурою та способом життя.
VІ. Закріплення навчального матеріалу всієї теми.
1. Шістдесятництво – це ….
2. Кого з шістдесятників ви можете назвати?
3. Як наприкінці 1960-х років називали людей, які не поділяли панівної в СРСР ідеології?
4. Чи близькі поняття шістдесятники і дисиденти?
5. Які напрямки дисидентства сформувались в СРСР?
6. Назвіть роки проведення масових арештів дисидентів.
7. Кого із дисидентів ви можете назвати?
VІІ. Підсумок та аналіз заняття. Повідомлення та мотивація оцінок.
(Шістдесятники і дисиденти жертвували своїм життям заради любові до України, заради друзів-однодумців, проявили національну свідомість і моральну опозицію тоталітарному державному режиму, виступали за оновлення тодішнього суспільства, протестували своєю творчістю проти панівної задушливої атмосфери, боролися за справжні культурні цінності, національну свободу, людську гідність, права і свободи, записані в Конституції СРСР).
То ж і ви вчіться розрізняти добро і зло, правду і брехню, вірте у чесність, справедливість і порядність. Не йдіть проти себе. Не бійтеся сказати те, що думаєте. А науку цю беріть із творів, які написали чесні й порядні люди. Вони - частина України, частина нас самих. Вони любили і люблять свою Вітчизну і народ, вболівають за його свободу. Уся їх «провина» була в тому, що мали власний погляд на становище України і методи керівництва суспільством, у тому, що вірили у вільну Україну, любили рідну мову, сподівалися на свободу слова і дій. Особливо це треба розуміти зараз, коли відбувається пряма агресія РФ проти України. Так і не змирилась колишня імперія із втратою нашої території, яка стала вільна і незалежна і завдяки праці тих людей, про яких ми сьогодні говорили.
Ми ще неодноразово будемо на наших заняттях звертатись до їх діяльності, сьогодні лише перший дотик до цієї сторінки нашої історії. Будьмо гідні їх праці! Працюймо наполегливо!
Сьогодні добре на уроці працювали…
VІІІ. Домашнє завдання.