Часто, коли йдеться про інклюзивну освіту, у батьків залишається дуже багато запитань, на більшість з яких вони не можуть самостійно знайти відповіді , вагання та побоювання змушують їх відмовлятися від відвідування їхніми дітьми інклюзивних груп. Коли говорять про дошкільну освіту інклюзивного характеру, багато батьків не мають чіткої впевненості в тому, що їхній дитині це потрібно, що це принесе бажані результати в навчанні та вихованні їхніх дітей. Інклюзивна дошкільна освіта базується на спільному навчанні в стінах ДНЗ здорових дітей і дітей з особливими освітніми потребами. У цій статті розкритивається сутність проблеми, надаються відповіді на актуальні запитання, стосовно інклюзивної дошкільної освіти, розповідається про теоретичні та практичні методи і прийоми навчання дітей з синдромом Дауна, про вплив інклюзивної освіти на результативність соціальної адаптації таких дітей, пропонуються практичні форми роботи для спільної взаємодії батьків, чиї діти відвідують інклюзивні групи.
Н.М. Бірюкова, вчитель- логопед, заклад дошкільної освіти №19 «Світлячок»
(ясла-садок комбінованого типу)
Смілянської міської ради
ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНЇ ДІЯЛЬНОСТІ ВЧИТЕЛЕМ –ЛОГОПЕДОМ ДЛЯ ДІТЕЙ З СИНДРОМОМ ДАУНА В ЗАКЛАДІ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
Постановка проблеми:
Часто, коли йдеться про інклюзивну освіту, у батьків залишається дуже багато запитань, на більшість з яких вони не можуть самостійно знайти відповіді , вагання та побоювання змушують їх відмовлятися від відвідування їхніми дітьми інклюзивних груп. [5,36] Коли говорять про дошкільну освіту інклюзивного характеру, багато батьків не мають чіткої впевненості в тому, що їхній дитині це потрібно, що це принесе бажані результати в навчанні та вихованні їхніх дітей. Інклюзивна дошкільна освіта базується на спільному навчанні в стінах ДНЗ здорових дітей і дітей з особливими освітніми потребами. У цій статті розкритивається сутність проблеми, надаються відповіді на актуальні запитання, стосовно інклюзивної дошкільної освіти, розповідається про теоретичні та практичні методи і прийоми навчання дітей з синдромом Дауна, про вплив інклюзивної освіти на результативність соціальної адаптації таких дітей, пропонуються практичні форми роботи для спільної взаємодії батьків, чиї діти відвідують інклюзивні групи.
Аналіз останніх досліджень і публікацій:
Упродовж багатьох років ставлення до людей з обмеженими фізичними та психічними можливостями мало під собою підґрунтя лише медичної складової , вважалось, що людина з особливостями та порушеннями психофізичного розвитку, в першу чергу, потребує лікування, піклування та опіки близьких людей. Виходячи з вищесказаного, діти з обмеженими психофізичними можливостями навчалися і отримували медичну допомогу у спеціальних закладах , але їхня соціальна інтеграція залишалася під питанням. У XX ст. вся увага до людей з психофізичними порушеннями ґрунтувалась на висловлюванні «Рівні права для всіх», але це були тільки слова… Реалії життя показували, що діти , навіть з незначними особливостями розвитку, були змушені отримувати освітні послуги у спеціальних освітніх закладах і залишалися несоціалізованими. У 70-тих рр. XX ст. виникла своєрідна модель соціального оцінювання психофізичних порушень, яка була спрямована на зміну акцентів з порушення психофізично розвитку на особистість людини вцілому, її соціальну значущість. Модель фундаментується на вченні Л.С. Виготського про складну пірамідальну схему психофізичних порушень. Він відокремив соціальні сторони в розвитку дітей. Вчений у ході своїх досліджень переконував , що спеціальні заклади для осіб з особливими освітніми потребами створюють для дитини відокремлений від суспільства світ, у якому все вказує на їхню неспроможність жити повноцінним життям. Він доніс до суспільства думку, що наслідком ізоляції таких осіб, їх виокремлення від однолітків є формування глибокої невпевненості у власних діях та в собі, діти виростають непідготовленими до дорослого життя у соціумі. [1,17]
Аналіз теорії та практики спеціальної освіти є свідченням того, що багато країн набули свій своєрідний досвід з даного питання. У ашій країні вивченням системи спеціальної освіти займались В.І. Бондар, В.В. Засенко, В.В. Золотоверх,Л.К. Одинченко, В.М. Синьов, М.О. Супрун, О.М. Таранченко, С.В. Федоренко та ін. Попередньо ними було встановлено, що тенденції соціалізації та інклюзивного навчання в Україні були прогнозованими, а поетапне становлення ставлення держави і суспільства вцілому до осіб з психофізичними порушеннями мають певні особливості. [2,19]
Важливість інклюзивної освіти в Україні продиктована багатьма суспільними факторами . Це і покращення медичної допомоги людям з особливостями психофізичного розвитку, і врахування того факту, щоз року в рік спостерігається стрімке збільшення кількості таких осіб. Батьки таких дітей дедалі більше хочуть, щоб їхні діти отримали потрібну освіту без відриву від родини, щоб вони навчалися разом з ровесниками в умовах інклюзивного середовища.
Мета статті:
Сприяти поглибленому вивченню проблематики інклюзивної освіти в закладах дошкільної освіти, розумінню, толерантному ставленню батьків один до одного. [5,23] Поглиблювати знання батьків дітей з особливими освітніми потребами про методи і прийоми роботи з дітьми, яку можна проводити вдома. Донести до батьків основні завдання корекційної програми по роботі з дітьми, які стоять перед педагогами в закладі дошкільної освіти, а саме:
Виклад основного матеріалу:
У стінах нашого закладу дошкільної освіти функціонують три інклюзивних групи, в яких отримують освітні послуги семеро дітей з особливими освітніми потребами. Всі ці діти включені в освітній процес , з допомогою дадаткових кваліфікованих спеціалістів, вони пізнають основи незалежного життя, вивчають нові моделі поведінки, спілкуються з ровесниками, вчаться соціальній взаємодії. Зокрема, у нашому закладі навчаються двоє дітей з синдромом Дауна, які поступово адаптувалися до нового середовища, у них спостерігаються значне покращення стосунків з ровесниками в умовах групи дітей та зявилися перші успіхи у засвоєнні розділів корекційної програми. Спостереження за цими дітьми дають змогу говорити про те, що при низькому рівні інтелекту у них виявлено «елементи навчання», на які можна опиратися в процесі корекційної роботи. Це, в свою чергу, хороший фундамент для опанування ними елементів мовлення, розуміння зверненої мови та виконання нескладних інструкцій спеціалістів.
Пропоную вашій увазі корекційні ігри та вправи для розвитку мовлення, дрібної моторики та психічних процесів у дітей синдромом Дауна. Після виконання дитиною таких вправ її необхідно похвалити, виявивши емоційний захват від її старань. Як заохочення, можна дати дитині те, що вона дуже любить: це може бути як іграшка, так і щось із продуктів (наприклад, шматочок цукру – рафінаду).
Корекційні вправи та ігри для дітей з синдромом Дауна.
.
Дітям пропонується уважно розглянути таблицю, сказати, чого не вистачає у рядках? Домалювати. Як одним словом назвати зображені предмети? (Фрукти.)
Дітям пропонується за дві хвилини провести якомога більше ліній, з’єднавши сторони доріжки.
Дітям пропонується знайти фігури, які заховалися на малюнку.
Висновки
Отже, підсумовуючи вищесказане, можна зробити висновок, що головними у інклюзивному навчанні є наступні принципи: обов’язковий соціально - медико - педагогічний супровід дітей; забезпечення умов для повноцінного навчання; залучення до освітнього процесу додатковий фахівців (дефектологів, спеціальних психологів, вчителів – логопедів) за потреби, згідно з медико-педагогічним висновком інклюзивно –ресурсного центру; тісна співпраця з родиною дитини, спрямована на усвідомлення її членами особливостей дитини та методів корекційно - компенсаторної роботи; матеріально - технічне, фінансове забезпечення закладів дошкільної освіти з інклюзивними групами;
Ідея інклюзивного навчання грунтується на тому, що життя людей з обмеженими психофізичними можливостями повинно бути максимально наближене до умов і стилю сучасного життя людини і суспільства вцілому. Що стосується дітей з особливими освітніми потребами, то вони мають рівні права на те, щоб задовольняти свої потреби, на створення найкращих умов в сімейному колі , а обов’язок місцевої влади приділяти належну увагу вирішенню цих важливих питань сьогодення. Ці принципи закріплені низкою міжнародних правових актів: Декларацією прав дитини, Декларацією про права осіб з відхиленнями в інтелектуальному розвитку, Саламанекською декларацією, Декларацією про права інвалідів тощо. [6,33] В Україні в законах “Про освіту”, “Про загальну середню освіту” йдеться про те, що всі діти, в тому числі діти з обмеженими психофізичними можливостями, діти інваліди, мають право на навчання та на здобуття освіти.
Тісна співпраця між батьками та всіма фахівцями, які працюють у навчальному закладі має бути на першому місці серед поставлених завдань. Також педагогам необхідно створити доброзичливу атмосферу і в стосунках між батьками здорових дітей та дітей, які потребують особливої уваги, бо числені дослідження доводять, що інклюзивне середовище дає простір для особистісного самовдосконалення. Діти починають відноситися з розумінням до дітей які чимось не схожі на інших, вони стають людяніші та мають змогу і бажання надати допомогу тим, хто цього потребує, навчаються співчувчуттю та гуманності.
Список літератури
1. Бондар В.І. Дидактика / В.І. Бондар. - К. : Либідь, 2005. - 264 с.
2. Бондар В.І. Історія олігофренопедагогіки : підручник / В.І. Бондар, В.В. Золотоверх. - К. : Знання, 2007. - 375 с.
3.Гаврилов О.В. Особливі діти в закладі і соціальному середовищі : навчальний посібник / О.В. Гаврилов. - Кам'янець-Подільський : Аксіома, 2009. - 308 с.
4.Діти з особливими потребами у дошкільних закладах: поради батькам : Книга 3 / Л.С. Вавіна, А.М. Висоцька, В.В. Жук та ін. ; М ред. В.І. Бондаря, В.В. Засенка. - К. : Наук, світ, 2006 - 212 Є.
5. СХОДИНКИ РОЗВИТКУ РОЗУМОВОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ АКТИВНОСТІ ДІТЕЙ ІЗ ЗПР (КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИВАЛЬНА ПРОГРАМА)
6.Індекс інклюзії: дошкільний навчальний заклад : навчально-методичний посібник / кол. упорядників: Патрикеєва О.О., Софій Н.З., Луценко І.В., Василашко І.П. ; за заг. ред. В.І. Шинкаренко. - К. : ТОВ «Видавничий дім «Плеяди»», 2011.-96 с.