Проблема обдарованості актуальна протягом кількох століть, але й до сьогодні залишається відкритою. Не викликає сумніву те, що потенціал обдарованості є найціннішим ресурсом духовного поступу й матеріального розвитку людства. Тому, як і будь-який ресурс, його слід вчасно виявити і розумно використати. У зв'язку і з цим постає закономірне питання про імовірність ідентифікації обдарованості, розв'язання якого пов'язують з аналізом концептуальних підходів до проблеми обдарованості.
Організація навчання обдарованих учнів
Усі діти народжуються
геніями, однак упродовж
перших шести років
їхнього життя ми
допомагаємо їм позбутися
цієї геніальності.
Б. Фужер
1. Вступ. Основні теоретичні підходи
Проблема обдарованості актуальна протягом кількох століть, але й до сьогодні залишається відкритою. Не викликає сумніву те, що потенціал обдарованості є найціннішим ресурсом духовного поступу й матеріального розвитку людства. Тому, як і будь-який ресурс, його слід вчасно виявити і розумно використати. У зв'язку і з цим постає закономірне питання про імовірність ідентифікації обдарованості, розв'язання якого пов'язують з аналізом концептуальних підходів до проблеми обдарованості.
Але чіткого визначення обдарованої людини, а тим більше дитини, не існує. Аналізуючи поняття «обдарованість», дослідники розглядають його по-різному. Зокрема, досить часто порушуються питання про зв'язок обдарованості з інтелектом, про роль середовища і спадковості в розвитку обдарованості, про механізми функціонування творчої обдарованості та ін. Виділяють такі аспекти вивчення і обдарованості, як творча обдарованість та інтелектуальна.
А.Танненбаум визначає поняття «обдарованість» за п'ятьма чинниками: високий рівень загального інтелекту; наявність спеціальних здібностей; певні особистісні особливості; вплив середовища; щасливий випадок.
У зарубіжній психолого-педагогічній літературі можна знайти два основні визначення природи обдарованості: вроджена і набута. Англійський психолог Ф.Гальтон у XIX столітті намагався обгрунтувати спадковість таланту, аналізуючи біографічні дані видатних людей. Його праця про спадковість таланту стала поштовхом для багатьох експериментальних досліджень.
У XVII столітті представник французького просвітництва Гельвецій проголосив, що засобами виховання можна сформувати геніальність.
З появою перших тестів (А.Біне, 1905) вчення про обдарованість набуває нових можливостей: інструментарій спрямовується не тільки на діагноз (виявлення), а й на прогноз потенціалу дитячої обдарованості.
Новітні вчення про обдарованість з'являються у 50—60-ті роки, що було зумовлено високим рівнем розвитку науково-технічного прогресу. Зокрема, під впливом ідей Дж. Гілфорда (1950) запроваджується принцип визначення обдарованості як особливий вид творчих здібностей — креативність.
Підвалини вітчизняних теоретичних досліджень обдарованості було закладено Б.Тепловим, В.Ананьєвим, Н.Лейтесом, О.Ковальовим, В.Мясищевим та ін.
Г.Костюк (1989) визначив обдарованість як індивідуальну своєрідність здібностей людини, вказуючи на значущість природних даних кожної окремої особистості. О.Ковальов та В.Мясищев в обдарованості бачили складну систему здібностей людини, яка забезпечує вміння продуктивно працювати в будь-якій галузі життєдіяльності.
В.Шадриков (1983) характеризує обдарованість як цілісне виявлення здібностей діяльності, як загальну властивість інтегрованої в діяльності сукупності здібностей.
Темпераментні характеристики також посідають не останнє місце в механізмах обдарованості. Тому цікавою є праця В.Русалова і С.Дудіна (1995), де доведено вплив властивостей темпераменту на інтелект.
З огляду на це можна сказати, що обдарованість є наслідком поєднання таких якостей: спадковості, впливу середовища, інтелектуальних здібностей, властивостей темпераменту, творчого підходу, наполегливості та щасливого випадку.
2. Психолого-педагогічна характеристика обдарованої дитини
Видатний дослідник обдарованості Н. С. Лейтес запропонував розрізняти три категорії здібних дітей за такими ознаками:
1) ранній прояв інтелекту;
2) яскравий прояв здібностей до окремих видів діяльності та предметів;
3) потенційні ознаки обдарованості.
Перейдемо до психологічного аналізу особистості обдарованої дитини. Такі діти дуже активні, прагнуть працювати більше за інших та самостійно (з літературою, довідковим матеріалом, у бібліотеці). Вони наполегливо досягають поставлених перед собою цілей, усе хочуть знати більш детально і потребують додаткової інформації. Обдаровані діти хочуть учитися та досягають успіхів. Навчання доставляє їм задоволення, вони вміють критично оцінювати навколишню дійсність та прагнуть проникнути в сутність явищ, ставлять безліч питань і зацікавлені у стверджувальній відповіді на них.
Урок є особливо цікавим для них тоді, коли використовується проблемний метод.
Порівняно зі своїми однолітками обдаровані учні краще вміють розкривати відношення між явищами та сутністю, індуктивно та дедуктивно мислити, маніпулювати логічними операціями, систематизувати, класифікувати. Більшість із них ставить завдання, виконання яких потребує багато часу, а також мають розвинене почуття справедливості.
Отже, обдарованим дітям властиві:
– різнобічні інтереси та потреба в різнобічній інформації;
– ґрунтовні знання;
– добра пам'ять;
– багата фантазія, уява, винахідливість;
– схильність до ігор, які вимагають сконцентрованої уваги, та тих, які мають складні правила;
– уміння самостійно працювати:
– добре володіння мовою; великий словниковий запас, не властивий певному вікові;
– терплячість у навчанні, захопленнях;
– готовність узяти участь у додаткових заходах, які підвищують інтерес до навчання (конкурси, олімпіади);
– політичні та світоглядні інтереси;
– колекціонування, проведення експериментів у домашніх умовах; почуття гумору;
– підвищене почуття відповідальності, ретельне виконання прийнятих доручень;
– велика працездатність та прагнення працювати якнайбільше.
3. Особливі здібності та пов'язані з цим проблеми дитини
Психологи вважають, що інтелектуально обдаровані діти мають цілу низку проблем, а саме:
1) Неприязнь до школи.
Їм цікаво вчитися, оскільки подобаються складні ігри та завдання і не викликають інтересу ті, котрими цікавляться їхні однолітки. Через це обдарована дитина може опинитися в ізоляції, закритися від інших.
2) Нонконформізм.
Обдаровані діти відкидають стандартні вимоги. Особливо, якщо ці вимоги суперечать їхнім інтересам і або здаються безглуздими.
3) Занурення у філософські проблеми.
4) Розбіжність між фізичним, інтелектуальним та соціальним розвитком.
Обдаровані діти з більшим задоволенням спілкуються з дітьми старшого віку. Оскільки ж вони поступаються останнім у фізичному розвитку, то їм складно стати неформальними лідерами.
4. Організація навчання обдарованих учнів
Принципи побудови програм навчання для обдарованих учнів
Програма навчання для обдарованих дітей повинна відповідати їх специфічним потребам та можливостям, а також цілям, які висуваються до навчання цієї категорії учнів. Цим і визначається перелік вимог до побудови програм навчання для обдарованих дітей.
Отже, можна сформулювати такі важливі принципи організації змісту навчання для обдарованих школярів:
Програми для обдарованих дітей повинні:
Програми навчання, незалежно від того, для яких дітей вони призначені, можна розділити на три категорії:
Класно-урочна та колективна форми організації навчальної діяльності в роботі з обдарованими дітьми
Запропонований В.К.Дьяченко варіант організації навчальної діяльності, на наш погляд, належить до числа найперспективніших моделей організації навчальної діяльності в масовій школі.
В.К.Дьяченко виділяє наступні особливості колективної форми організації навчальної роботи:
5) Основний спосіб роботи — усі по черзі навчають кожного та
кожний усіх. Колектив навчає кожного свого члена під керівництвом педагога-спеціаліста.
Якості, необхідні вчителю для роботи з обдарованими дітьми. Основні принципи відбору вчителів для роботи з обдарованими учнями
Аналіз кількох програм, розроблених спеціально для обдарованих дітей, показав, що в програмі «Астор» для інтелектуально обдарованих дітей найчіткіше виділені ті специфічні якості, які повинен мати вчитель, який працює з обдарованими дітьми.
Учитель повинен:
1.2) мати хороше здоров'я та життєстійкість;
13) мати спеціальну післявузівську підготовку з роботи з обдарованими дітьми та бути готовим до подальшого отримання спеціальних знань.
До інших якостей належать: позитивна концепція; цілеспрямованість та наполегливість, зрілість; емоційна стабільність; чуйність; здібність до індивідуалізації навчання.
Дослідники та спеціалісти в галузі підготовки кадрів для навчання обдарованих дітей розробили ряд положень відносно знань та навичок, якими мають володіти вихователі обдарованих дітей. З метою визначення кваліфікаційних характеристик, необхідних для роботи з обдарованими учнями, Сілі (1979) розіслав спеціальні анкети до педагогічних закладів штату Колорадо. На основі отриманих відповідей було складено наступний список професійних умінь:
1) уміння будувати навчання відповідно до результатів діагностичного дослідження дитини;
Деякі аспекти організації навчання учнів, обдарованих у галузі іноземних мов
Зупинимося на деяких аспектах навчання учнів, обдарованих у галузі іноземних мов, зокрема навчання письма (формування графічних навичок), вивчення англійського алфавіту, а також наведемо кілька розробок дидактичних ігор.
На першому рівні формування графічних навичок відбувається одночасно з іншими видами мовлення. На другому рівні принцип цілісності навчання тісно пов'язаний з технікою письма і зумовлений закономірностями формування рухових навичок. Звідси випливає, що продуктивний шлях формування графічних навичок полягає не в послідовності засвоєння учнем окремих елементів й окремих букв, а в засвоєнні передовсім загальних орієнтирів руху, графічних комплексів, характерних для писемності. Цей шлях оволодіння елементами графіки діти проходять за триланковою системою:
1) Формування в учня приблизного, уявлення про цілісний рух на рівні зорового сприйняття та кінестетичних відчуттів. Для цього використовуються такі прийоми, як ознайомлення з алфавітом, із загальною характеристикою структури букв і їх просторового розміщення у рядку; виділення графічно схожих букв і об'єднання їх у групи; самостійні графічні спроби учнів, контроль за правильною позою учнів під час письма; графічні вправи тощо.
Формування цілісного образу. Що стосується ознайомлення з літерами англійського алфавіту, то на уроках у 1 класі учитель Г.А. Адріанова використовує наступні види діяльності учнів під час складання англійського букваря:
1) Вивчення літер англійського алфавіту. Порівняння їх із буквами рідної мови. Колективний пошук та обговорення відповідей на запитання вчителя:
Навіщо люди вивчають алфавіт?
Чому англійські літери схожі на українські за написанням, але відрізняються за вимовою?
2) Написання учнями букв на дошці, у повітрі, у зошитах. Учні пишуть тренувальні диктанти, зображують букви руками, тілом, малюнками. У своїх букварях діти малюють образи англійських літер, самостійно пишуть їх транскрипцію. Вони намагаються самостійно написати слова, які починаються з конкретної літери; читають свої слова.
Наведемо також приклад - розвивального тренінгу «Букви - ігри».
Цілі гри:
– психодіагностика індивідуальних особливостей особистості учасників тренувальної групи;
– розвиток зорової та слухової пам'яті;
– розвиток уяви;
– розвиток творчого мислення; відпрацювання навичок спілкування у навчально-ігровій діяльності.
Гра розрахована на групу 9—12 дітей та може бути використана в індивідуальній роботі. Проводиться у три І етапи (три заняття).
Заняття 1
Гра перша
Інструкція учасникам: «Перед вами коробка з літерами. За одну хвилину вам треба записати якомога більше і слів, які не співпадають з іншими учасниками».
Переможець визначається шляхом порівняння записів.
Гра друга
Ведучий загадує слово з чотирьох літер. Беручи з коробки необхідні літери, він викладає їх у хаотичному порядку на 10 с. Учасникам пропонується вгадати слово, записавши його на І папері. Якщо протягом 1 хвилини слово не відгадано, дається підказка, наприклад називається перша буква.
Якщо з викладених літер можна скласти кілька слів, то будь-яке зараховується як правильна відповідь.
Заняття 2 Гра перша
Після команди ведучого кожний із учасників має придумати речення з двох-трьох слів, які починаються на букву, що обирається випадково. Гра закінчується після того, як кожний учень складе речення.
Гра друга
Учасники поділяються на дві команди.
Кожна команда має придумати слово із шести-семи літер. 20 секунд дається для того, щоб розташувати на ігровому столі букви в хаотичному порядку та запам'ятати букви команди суперника. Слово необхідно відгадати протягом 1 хвилини. Папером та ручкою можна користуватися лише під час групового обговорення. Під час запам'ятовування записи робити забороняється.
Заняття З
Гра перша
Розминка. Учасники стають у коло. Обирається тема, наприклад тваринний світ, іграшки тощо. Кожний по черзі називає слово з поданої теми в алфавітному порядку. Учасник, який не назвав слово протягом 10 секунд, виходить за коло. У випадку, коли наступний учасник не може назвати правильне слово, той, хто стоїть за колом, може назвати слово, зайнявши у колі своє місце.
Гра друга
Учасники поділяються на дві команди.
Кожна команда повинна придумати слово із шести-семи літер. Розподілити між собою, хто і в якому порядку вимовлятиме яку літеру. Після того як обидві команди вимовлять букви загаданого слова, їм дається 1 хвилина на обмірковування. У випадку, якщо команда назвала слово не те, яке загадане, але всі складові літери його вірні, відповідь зараховується як правильна.
5. Організація навчання, та розвитку обдарованих учнів у Великій Британії
В Англії не існує спеціальних шкіл для обдарованих дітей (окрім музичних та хореографічних), оскільки більшість дослідників вважає, що навчання обдарованих учнів має здійснюватися в будь-яких типах навчальних закладів. Умови для навчання дітей різного рівня здібностей створюються на основі диференціації та селекції. Такий висновок було зроблено ще у 1977 році в урядовій доповіді «Обдаровані діти у середній школі», підготовленій групою інспекторів її Величності, які вивчили стан навчання обдарованих учнів в усіх типах шкіл Англії, Вельсу та Шотландії.
Виявлення обдарованості, на думку більшості англійських педагогів та психологів, має відбуватися ще у початковій школі.
Диференціація навчання грунтується на інтересах та здібностях учнів, набуває складних форм і має різний характер на різних ступенях навчання. Можна виділити два типи диференціації навчання: 1) навчання різних груп учнів знань неоднакового рівня та обсягу залежно від їхніх здібностей; 2) поглиблене вивчення ряду чи циклу предметів.
Особлива увага в роботі з обдарованими дітьми приділяється проблемі їх ідентифікації. Цим терміном у психології позначається процедура різнобічного процесу виявлення і відбору обдарованих дітей. Консультанти Асоціації з проблем обдарованих дітей вважають, що першою передумовою виявлення обдарованості дитини є творча обстановка активної діяльності в класі. Вони стверджують, що якщо «кожну дитину оцінювати за її внеском у спільну справу, якщо кожна дитина переживатиме моменти успіху, визнання похвали, тоді набагато простіше стимулювати розвиток індивідуальних відмінностей, надавши можливість винятковим дітям бути іншими, але корисними членами групи».
В Англії застосовуються особливі форми навчання обдарованих дітей. Умовою їх успішного функціонування є індивідуальний підхід у навчанні та гнучкість шкільного розкладу.
Досить популярною формою є спеціальні курси для обдарованих дітей.
Обдаровані учні в Англії можуть у більш швидкому темпі пройти курс школи і раніше скласти іспити. Однак практика прискореного навчання не набула широкого розповсюдження. Важливою умовою задоволення потреб обдарованих учнів у групах змішаних здібностей є робота зі створення збагачених програм. Під час їх складання враховуються особливості психіки, інтелекту дітей, які вимагають відповідної глибини змісту, більш високого рівня абстракції, максимуму творчих завдань і мінімуму репродуктивності, різноманітності завдань, призначених для учнів з різними стилями інтелектуальної діяльності.
Широкі можливості для навчання обдарованих дітей відкриває використання сучасних технічних засобів, передусім комп'ютерів, за рівнем забезпечення якими школи Англії посідають одне з перших місць у світі.
Провідне місце серед методів навчання належить проблемному та дослідницькому підходам, застосування яких у поєднанні з іншими сприяє творчому розвитку обдарованих учнів, зростанню їхнього індивідуального потенціалу.
В англійських школах на старшому етапі навчання широко застосовується метод самостійних розробок проектів, за якого учні, користуючись лише консультаціями вчителя, самі визначають предмет дослідження, складають план його реалізації, підбирають необхідні джерела і, нарешті, здійснюють дослідження.